1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743563 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14

Zappaholic: " Jag fattar väl att vi inte har någon större chans."

Visst blir det tufft, men det ska spelas om saken först.
Får vi tillbaka ett par skadade spelare så ser det klart ljusare ut.
Nordan och Löf är ex på spelare som jag tror gynnas kraftigt av det nya lite mer avvaktande styrspelet.
Helt nya förutsättningar i ett slutspel, alla börjar från början sas och då har inte serielunkens resulatat inte så stor betydelse som många tror.
Nä, det här ska bli riktigt roligt. Att kliva in som rejäla underdogs passar perfekt....

Zappaholic:absolut...jag tillåter en ja-sägande lallare tycka som den vill.

Huge:Jag är fortfarande besviken på den här säsongen ja. Det är väldigt långt ifrån målsättningen så det ligger inte för mig att vara nöjd.

Men jag förstår att en sluspelsplats är en jäkla krydda i ditt i övrigt mediokra liv.

Slajsarn: Jag själv är aldrig nöjd när vi inte vinner guld. Däremot så står jag bakom laget även vid förluster, två skillnader mellan oss där :-)

Jag är skitnöjd däremot över att vi är med i slutspelet och tar vi guld så kvittar det ju att vi kom åtta och inte topp fyra.

Slajsarn: Vad är det jag säger ja till?

Måste kännas lite jobbigt för dig att vi faktiskt klarade slutspel. Nu får du ju inte riktigt utlopp för allt ditt kräkande här i gästboken.

Nyström på Expressen var ju lite raljerande och road av insändare i GD häromdagen. De kan ha varit skrivna av dig, det var helt i nivå med det du lyckas klämma ur dig härinne :-)

Förstår att Nyström var lite road. Det är vi också. Måste vara jobbigt att kliva upp på morgonen och behöva genomlida en helt ny dag med nya möjligheter.

Har du sett filmen Måndag hela veckan? Där Bill Murray vaknar upp till samma eländiga måndag om och om igen? Det känns lite som Slajsarn i ett nötskal. Gnäll och gnäll och gnäll...om och om och om igen :-)

Zappaholic:Ja, jag älskar att gnälla. Jag talar om när jag är missnöjd. Jag får sura uppstötningar av "nöja mig" med det lilla.

Tyvärr så rimmar min personlightet rätt illa med hur Brynäs sköts. Men jag är född Brynäsare så det är inte mycket att göra.

Men jag ska erkänna att mitt intresse har devalverats rejält under åren.

Slajsarn: Är man född Brynäsare så devalveras ALDRIG intresset för laget .
Oavsett hur dåligt det går och hur illa man som oinsatt och okunnig läktarcoach tycker att föreningen sköts.
Man spottar inte på klubbmärket, raljerar och hånar spelare och ledare som du och många andra gör.
I mina ögon är du bara en gnällspik som lika gärna kunde ha blivit född leksing eller Timråit. Inget fel i det, men nån riktig Brynäsare är du iaf inte.

Redigerad kommentar

Slajsarn: född medgångare, alltid medgångare med andra ord.

Huge: Säger du som bara plöjer ner pengar i Dif och AIK usch fyfan!!!

Och lägg av med det där jävla skitsnacket om medgångare alla reagerar vi olika man måste inte alltid vara som du alltså ständigt brun runt munnen!

Slajsarn: Så du menar att Brynäs sjukt imponerande förbättring av organisation och kassa de senaste åren, sin framgångsrika satsning på egna juniorer och dessutom guldet från förra året rimmar illa med din personlighet?

Du låter som en Leksing i mina öron, finns egentligen inga skäl att tro att du är Brynäsare tyvärr....

Redigerad kommentar

Huge: Jag är "född" GGIK:are och om BIF och GGIK skulle spela i samma serie skulle jag heja på godisarna. Men eftersom BIF spelar i ES och GGIK satsar mer på fjollbandy än ishockey så är det Brynäs jag lever för förtillfället. Självklart tycker även jag att man inte ska kasta skit på klubben och dess märke, som supporter ska man stå upp för klubben och göra det som är det bästa för klubben!

Sen ska man självklart få kritisera laget när det går dåligt och ifråga sätta saker och ting. Men man ska ändå alltid stödja laget.

Många är på HS tycker jag har en för onykter syn på sitt gnäll, man säger att en spelare är skit och att han borde sparkas. Diskutera spelaren och varför denne inte platsar istället för att halshugg denne direkt!  tänk OM brynäs skulle ta sig till semi/final/guld. Tänk då vad många här inne som kommer få äta upp att man skrek sig blå att sparka TJ.....

Det var ett jäkla kackel huruvida man är en äkta supporter eller inte? Det är väl bara du själv som kan avgöra det? Jag är säker på att så gott som alla här inne är tvättäkta Brynässupportrar. Hela den diskussionen är bara att lägga ner!

sen är det väl självklart att man resonerar olika på olika beslut. 

Antar att alla är rörande överens om att juniorsatsningen har slagit ut väl, sm-guldet förra året var en otrolig överraskning för mig, det trodde jag inte hösten 2011. Föreningen har gjort det bra rent ekonomiskt så vitt jag förstår?

so far - so good. 

Denna säsongen var en hårsmån från ett praktfiasko. Så är det, så var det ända in i omgång 54. Nu vet vi inte hur den slutar. Alla är nog rörande överens om att laget tog tag i det och har vänt den negativa trenden. Men även jag har kritiserat klubben hårt innan vändningen, med all rätt! Jag är medlem i föreningen och föreningens mål att vara ett topplag i svenskhockey var sånär ett par baljor bort nära en katastrof. Vem är då någon optimistjolle till supporter att kalla mig för medgångare för att jag kritiserar min egen förening? Jag blir förbannad när folk som inte känner mig kritiserar mig och min rätt att kritisera. Jag tycker inte att vissa spelare har förtjänat varken sin plats i laget eller sin lön den här säsongen. Jag tycker inte föreningen tog krisen på allvar, i tid. Jag tror inte att vi som förening kommer framåt genom att vara nöjda. Jag tror på utveckling och sund konkurrens. Och det är allas vår rättighet att framföra kritik, speciellt på ett hockeyforum på nätet. 

Att däremot sitta och sprida galla mot varandra är en annan sak. Vi kommer aldrig vara helt överens. Men låt vara så. Vissa visar sitt missnöje tyst för sig själv. Medans andra vill skrika ut sitt missnöje i ren frustration.

vad som däremot är fruktansvärt irriterande är när 2-3man sitter och tjafsar och mäter kukar för tjafsandet skull, i dagaurin och dagar ut. Är det så jävla svårt att inte få sista ordet mot någon som tycker tvärtemot?

Jag tror många här inne bara vill disskutera hockey, inte vem som har rätt att kalla sig supporter eller inte.

Huss:Du får tro vad du vill...

Tycker du årets lagbygge speglar allt det positiva?

70 Rodrigues: Vilken pajas du är ändå;-)

Slajsarn: Tack.
Nej, jag tycker att man tog en del chansningar på målvaktssidan och överskattade backmaterialet. Förvärven på forwardssidan tycker jag var riktigt bra.
Sen har man haft otur med skador på backsidan som gjort oss rejält svaga bakåt. Tycker även att det tog på tok för lång tid innan man insåg och åtgärdade detta vilket gav oss fritt fall i tabellen.
Tror inte heller vi har en chans att nå finalen med tanke på de skador vi har i truppen nu. Däremot har Brynäs nog dragit en del nyttiga lärdomar av denna kris.

Men....
Det betyder inte att jag tycker att Sundlöv skall steglas, Lauritzen länsförvisas, TJ skall avgå, HGK förtidspensioneras osv.
Det vore väl konstigt om man inte var känslomässigt engagerad i Brynäs men att kritisera i sak är en sak, person en annan.

brynäs08:

Ibland är det svårt att förstå att forumsidan kallas hockeysnack. :)

Redigerad kommentar

Huss: Det jag ifrågasätter starkast med Brynäs denna säsong är hur de kunde värva Rahm. Även om vi bortser att det faktum att han inte lirat på två år (och matchformen därför borde ha misstänkts vara dålig) så gillar jag inte att man tog in en före detta dopad spelare. Visst ska man kunna förlåta människor för de misstag de gör i livet och fint så men erbjuda kontrakt tycker jag inte att vi borde ha gjort.

70 Rodrigues: du måste ha allvarliga problem. Sök hjälp

Läste Puckens blogg i Arbetarbladet. Det är dags för honom också att pensionera sig. Han skriver om lågbudget spelare och för dåliga spelare.

Frågan är om man istället skall prata om lågbudget reportrar och dåliga reportrar.

Treklövern1912: Verkligen!

Carl Lejonkräk: Vi får hoppas på att han ber Brynäs och alla läsare om ursäkt i alla fall. Det är det minsta man kan begära.

Treklövern1912: Ja verkligen

Slajsarn:

"i slutspel kan allt hända är en fras som nötts ut av lag som inte är med snacket om vilka som tar sig långt i slutspelet. En fras som jag är lika trött på som när man skyller på skador..                                                      

Man skapar sina egna förutsättningar genom att värva ihop ett lag som klarar av att spela den hockey som tränaren vill."

Det är stora ord och sannerligen en ambition som heter duga.

Hur många dubbleringar på spetsspelare skall man gardera med tycker du?  Vad skulle det kosta med ett par reservkrokar plus några Gundersonar? Målvakter? plus lite för oförutsägbara förtretligheter???

En aning naiv tro att vi skall ha en trupp som är okännslig för skador.... och som dessutom TAR GULD om man lovat det.

Slajsarn:

Sjönk ditt intresse även under förra säsongen då de tog guld?

Var Bertilssons skada känd redan förra säsongen? Har för mig att han hade problem med ngn typ av skada. Rätta mig om jag har fel.

Tväst: Finns ju annars fönster som gör att man kan värva till sig spets eller "laga" truppen.
Hurfan man kan tycka att Styrman platsar i Bif med sitt facit gör att man undrar hur Sundlöv & co tänker.

Vill man bara handla på rea eller inte betala för spets lirare blir det så här.
För handen på hjärtat var det troligt att Berglind skulle blomma ut och bli Gunde 2?
Killen som knappt platsa i Sundsvall, hur tänkte ledningen där?

Treklövern1912: Hans skada var känd.

Treklövern1912: En anonym källa inom laget säger nu att Pucken och Slajsarn förmodligen är en och samma person.

OBS!! Detta är obekräftade rykten än så länge, vi får se om Brynäs går ut och dementerar detta.

Zappaholic: De väntar med uttalandet till silly season för att inte påverka laget på HS negativt.

Lindström: Djoos och eller Nörstebö kan blomma ut och bli Gunde två. Det är inte så lätt alla gånger att förutspå unga spelares utveckling och nog har Sundlöv haft rätt ganska många gånger trots allt.

Angående Styrman så är han juett bevis på att inte ens allas förebild Skellefteå värvar rätt alla gånger ;-)

Sedinarna eller modo har gjort någon typ av bok eller artikel som heter "Twins on fire!" Det borde vara förstås "Kings of the Corners"

Ron:"Sjönk ditt intresse även under förra säsongen då de tog guld?"

Japp... visst var jag glad men inte överdrivet glad som många utger sig för att ha varit här..

Jag har redan talat om attmina dagar som supporter är förbi. Jag håller på Brynäs men inte mer.

Jag har tröttnat..Jag försvinner nog härifrån snart...Så får ni sitta här och vara euforiska över att ha klarat slutspel med en betydligt högre målsättning

Carl Lejonkräk: Nu var det Styrman & Berglind vi pratade om.

Zappaholic: Humor.. låg, men ändå humor. ZZzzzzz

Slajsarn:

Jo med den dystra inställningen kanske det är lika bra.

Slajsarn: Efter att laget stått och stirrat ner i avgrunden tog de sig samman och fixade slutspel. 

Ska vi inte tillåtas att vara lite glada ens i 24 timmar över det? Målsättningen var att försvara guldet. Det klarar vi förmodligen inte men vi kan väl ändå inte utvärdera säsongen förrän den är slut?

Slajsarn: Jag skojade lite bara. Det tål du säkert...

Zappaholic:Skoja du, jag bryr mig inte nämnvärt.

När det gäller säsongen så är jag givetvis glad över att man tog sig samman och lyckades knipa sista slutspelsplatsen. MEN förutom HV, vad för lag har vi mött? AIK, Rögle, Växjö...INGET av lagen är i slutspel.

Styrkebesked? Besked om att allt är bra igen? Lite väl naivt att tro det tycker jag.

Jag vet inte hur det är med dig men jag gillar inte att se Brynäs bli utspelade i ett slutspel.

ALLT talar för att det kommer att bli så.

Slajsarn: Modo är i slutspel ju

Carl Lejonkräk:Ja, och vilken form de är i....Det hjälper knappast för de lag vi kommer att möta blir antingen SAIK eller HV...Modo kommer vi knappast att möta.

Herregud, har Huge någonsin fått så mycket likes på en och samma kväll? ;-) 

Så innerligt trött på denna "vem är störst, vackrast och bäst Supporter"-diskussion som pågått länge nog härinne. Tycker vi kan varva ner, snacka upp oss inför tisdagens totalt meningslösa match mot LHC och därefter rikta koncentrationen på ett förhoppningsvis fantastiskt slutspel!

Vill trots allt ändå ha en fin insats mot Linköping som bådar gott inför kvartarna. Vi har kommer från en uppgående formkurva och det skulle sitta fint att fortsätta på denna. Kan killarna bara komma i närheten av samma kapacitet som ifjol kan vi börja hoppas. Ett par spelare som redan tagit det steget är Honken och Ollas - hoppas resten hänger på fort som attan!

King Gunde kan vi åtminstone lita på ;-)

Redigerad kommentar

Spelare som kan tänkas vara aktuella för Brynäs nästa säs?

Forwards/Centrar
Perttu Lindgren: Verkar inte lyckats i varken NHL eller KHL.  26år och producerat bra i Finland tidigare, kanske kan lyckas som första center i BIF?

Jonas Andersson: Utgående kontrakt i KHL och har väl inte gjort någon dundersuccé direkt? En stor och stark target spelare som går på mål. Poängkung i finland för någon säsong sedan.

Daniel Brodin: Sundlöv har varit intresserad på honom tidigare och ville ha hit honom redan nu innan fönstret stängde, känns väl som en "given" värvning till nästa säs?

Filip Forsberg: Går inte Leksand upp i år borde väl Forsberg göra det ändå? Behöver spela ES för att ta nästa steg i utvecklingen och försöka kriga om en riktig landslagsplats. 

Tom Wandell: Ingen super succé i Dallas och nu blivit nerflyttad till AHL, om ingen annan klubb plockar honom finns väl en chans att han hamnar i ES nästa säs. Gjorde bra med poäng i Timrå för några säsonger sendan.

Mats Zuccarello: Kontraktet går ut med hans KHL-klubb. Gjorde bra med poäng och chansen är väl stor att Metalurg förlänger. Om inte dom gör det så lär någon annan KHL-klubb hugga. i ES ligger väl Modo näramst till hands? Men skulle vara en bra värvning för Brynäs.

Alexander Wennberg: Gjorde ett bra JVM och går ut Gymnasiet här i sommar, om inte DIF tar steget upp kan det tänkas att han (och hans NHL-lag) vill spela i Elitserien, Brynäs ligger nära till hands!

Pontus Åberg: Petad från JVM i år, men är ändå en stor talang som har ett sinne för mål. Dock kanske vi kan hitta liknande spelare ifrån våran juniorverksamhet (Axman??). 

Backar:

Lucas Kilström: Luleå har bekräftat att han lämnar Luleå till nästa säsong och ryktena placerar honom i Gävle. 

Sebastian Erixon: Stort Timrå hjärta men risken är väl stor att TIK åker ur i år och då borde väl Sebbe flytta till en elitserieklubb iaf?

Emil Djuse: Gjorde det väldigt bra i JVM och spelat stabilt för SSK i Allsvenskan. En superbra höst med en lite mer ojämn vår. Spås bli en framtidsback, dock säger rykena att han är klar för FHC?

Mat Robinson: Gjord det ganska bra i Timrå och i ett bättre lag kan han mycket väl blomma ut lite extra. 

Målvakter:
Erik Hanses: Gjort det riktigt bra i Leksand och borde få chansen i Elitserien nästa säsong. Leksand har dock stor chans att gå upp i år.

Anton Forsberg: Väldigt intressant målvakt som inte verkar få chansen av Modo. Kontraktet går ut, kanske Pecka kan sno åt sig??

Detta är alltså inte alla spelare jag tycker Brynäs borde värva utan spelare som kan tänkas vara spelare värda att fundera på?? Vet inte hur många spelare som Sundlöv tänker värva, men borde väl bli 5-6 stycken iaf? 
1 målvakt, 2 backar och 3-4 forwards?

HappyX3:

Sju backar har kontrakt över nästa säsong, Kihlström kommer in o därmed är backsidan klar.

Utöver det ska en målvakt och två forwards in, helst snipers, samt troligen också en center.

Vad gäller målvakt, Jocke Lundström sitter på utgående kontrakt med Timrå och det ryktas att han vill hemåt. F.d. Brynäsare verkar ju ligga bra till hos Sundlöv så jag skulle inte bli förvånad om vi ser Lundström i Brynäs nästa säsong.

Av samma anledning känns Dixon som en lågoddsare till centerplatsen. Räknar vi då Brodin som så gott som klar skulle det vara en forward kvar att plocka in, Tom Wandell tycker jag låter intressant isf.

tompap71:

Målvakter

Robin Rahm                13/14

Backar

Robin Jackobsson         13/14

Ryan Gunderson          13/14

Dennis Persson            13/14

Jörgen Sundqvist         14/15

Christian Djoos            14/15

Simon Löf                   13/14

Simon Bertilsson          15/16

?

Forwards:

Emil Molin                    13/14

Andreas Thuresson       13/14

Jonathan Granström     13/14

Elias Lindholm              13/14

Daniel Widing               13/14

Jonas Nordkvist            13/14

Sebastian Lauritzen       13/14

Jesper Ollas                  15/16

Sebastian Enterfeldt      13/14

Johan Harju                  13/14

Mats Lavander              13/14

Just nu har vi en målvakt, 7 backar och 11 forwards kontrakterade.

En förste målvakt fattas.

Har Gundersson NHL eller KHL klausul eller optionsår? Ryktas om att Kihlstöm kommer in och ersätter vem? Kanske Gunderson om han har klausul.

Sedan får Sundlöv se till att Nörstebö inte försvinner till någon konkurrent.

Fattas alltså 1 - 2 backar beroende på om Gunderson sticker eller ej. Kihlstöm?Någon annan? Nörstebö?

Hur göra med Löf, låna ut?

Förhoppningsvis för honom själv och oss tar Järnkrok ett år till i ES. Om han försvinner finns det plats för 3 forwards till. Vilka ?

Redigerad kommentar

Treklövern1912:

Har inga belägg alls för det men jag har en känsla av att vi kan räkna bort Rahm, jag tror man bryter med honom och skriver med Honken för ett eller två år till. Men det är som sagt bara mina egna spekulationer.

Backar; man kommer gå in i nästa säsong med åtta backar, de sju som är på kontrakt + med allra största sannolikhet Lukas Kihlström. Backsidan är klar med det, åtminstone är det så Sundlöv har presenterat det för sponsorer.

Sundlöv räknar inte med Järnkrok i nästa säsongs lagbygge, så mycket vet jag, samt att det letas efter renodlad sniper till åtminstone en av två ytterforwardsplatser. Namn kan man ju bara spekulera om, men eftersom Sundlöv varit ute efter både Brodin och Dixon tidigare är väl det inga vågade gissningar. Ingen av dem är någon renodlad målskytt dock... Sedan har det spekulerats i om Omark skulle gå att locka till Brynäs, men det låter som han kommer stanna i Schweiz två år till, kanske tom är klart där?

Treklövern1912:

Hade varit fint om det gick att klona den här killen. :)

tompap71: Dessa kontrakterade spelare inför nästa säsong rankar jag lägst i BIF efter årets prestationer. (Förstås blommar de ut nu eftersom jag skriver detta)

Rahm, Löf, Nordkvist och Lauritzen.

Sedan kan man ju tänka sig att någon - några av dem har haft skador som har hämmat prestationen.

tompap71: Det är klar att man inte skulle tack nej till honom eller till den klonade produkten.

Treklövern1912:

Tror du får medhåll av rätt många där, frågan är hur många av dom som kommer vara kvar nästa säsong. Med åtta backar i truppen kommer sannolikt någon lånas ut och som det sett ut denna säsong ligger väl Löf närmast till hands för det. Vad gäller de övriga så blir inte jag överraskad om minst två av dom är bland de tre vars kontrakt sägs ska rivas efter säsongen.

tompap71: Omark och hans agent ska kolla över om det finns något intresse i NHL det är prio ett för honom vad jag hört! Men även om det inte blir nhl för honom så tror jag inte han spelar i brynäs nästa säsong ändå tyvärr?

« · 1566283 · »