Hicks:
Jag tror det är svårt att få någon bra bild genom att bara titta på och jämföra statistik i olioka ligor, siffrorna säger ju inget om vilken roll osv. spelaren haft. Själv bygger jag min uppfattning kring just Paré och St. Pierre på att jag faktiskt sett sett dem spela en och annan match gångna säsong.
Paré är enligt min uppfattning en ganska utpräglad rollspelare som trots sin storlek är lite av en brunkartyp, i Grand Rapids spelade han winger i andralinan, ibland i tredjelinan med begränsad speltid och användes ofta i PP då man ställde honom framför kassen, den typen av spelare har vi redan värvat i Brodin och jag tror han har bättre förutsättningar att lyckas än Paré. Ska vi ha hit spelare från AHL så MÅSTE det vara killar som kan gå in i en första eller andralina och om inte dominera så ändå vara en av de bättre, där tycker inte jag Paré är spelmässigt
St. Pierre är kanske inte främst enutpräglad målskytt, men smart, spelskicklig och kan dra av riktiga dräparpass, han är en sådan som lyfter sina kedjekamrater målmässigt. Som kapten för Rockford kan man dessutom anta att han har bra ledaregenskaper vilket jag anser vara ett stort pluss. Är övertygad om att han kan gå in i en topplina på ett bra sätt och jag ser honom som en alternativ ersättare för Järnkrok.
Men du och jag får väl helt enkelt enas om att vi är oeniga i detta. ;)
Hicks:
Angående statistik i olika ligor mindes jag plötsligt att det faktiskt har gjorts seriösa försök att få fram en bra formel för att räkna fram en bra jämförelse. SB-Nationbloggen Puck Worlds presenterade en sådan för något år sedan, riktigt hur man kom fram till resultatet minns jag inte men det såg ut ungefär som följer;
Man utgår från NHL där 1 poäng motsvarar (ungefär)
0,87 i KHL
0,78 i SHL
0,54 i SM-Liiga
0,44 i AHL
Nu har jag för mig att den listan är 4-5år gammal men om man ska gå efter detta så är ju inte en halvering av AHL-poängen när man kommer till KHL särskilt märklig utan snarare ungefär vad man kan förvänta sig.
Redigerad kommentar
Huge: Du har aldrig funderat på att Loob, Rundqvist och Stillman har suttit med de största spelarbudgetarna och därmed knappast behövt någon fingertoppskänsla när det gäller att plocka in spelare? Tänkte inte på det....
Ibland är faktiskt så att många spelare som blivit ikoner med tiden behålls inom klubben som en förlängning av varumärket. Inte alltid på rätt position dock.
Titta på Brynäs, den viktigaste personen inom Brynäs är varken ordföranden eller sportchefen utan vår eminenta klubbdirektör.
Hicks: Så här skrev du ordagrant:
"Förstår inte behovet av att alltid belöna spelare med en massa jobb i föreningen efter karriärens slut. Att vara legend som spelare betyder inte att man blir en bra sportchef"
Vilka lag är det som skulle ha ett behov av att alltid belöna sina gamla spelare med jobb efter karriären?
I min värld känns det rätt så naturligt att man emellanåt tar tillvara gamla spelares kunskaper och erfarenheter på olika plan.
Ibland passar dom som sportchef, ibland som juniortränare eller nåt annat inom föreningen.
Du får det att låta som om alla gamla spelare har noll kunskaper, noll erfarenheter och inte alls passar för sitt nya jobb och sen försöker du bevisa det genom ett enstaka exempel i Masken.
"Borde krävas lite mer än stjärnstatus och bollsinne för att få jobbet."
Då kan jag upplysa dig om att det sannolikt inte funkar på det sätt du tror: att det räcker med att ha varit stjärna för att bli sportchef, klubbdirektör eller nåt annat viktigt jobb.
Att det sen finns undantag som bekräftar regeln håller jag däremot med om, bara det att du får det att låta som om varenda sportchef eller klubbdirektör i ES har fått sina jobb pga kompisskap.
Linus Wickman:
Ja Sundlöv verkar ha snöat in på det där med ålder, stör mig lite på det. Vad spelar det för roll hur gammal spelaren är om han är bra? Jag förstår tanken med att han vill ha unga hungriga killar, men precis som man vill ha en mix av spelare med olika egenskaper tror jag det är viktigt att ha en mix även i ålder.
Men visst, du har rätt i att om Sundlöv envisas med att fortsätta tänka på det viset ligger förmodligen Paré bra till. Jag tror dock inte han är rätt spelare för Brynäs, sticker ut hakan o påstår att han inte ens skulle nå 20 poäng i elitserien.
Hicks:
Ursäkta mig, men jag känner att jag bara måste påpeka en liten detalj, Tommy Salo har inte haft någon form av ledarposition i Västerås, någonsin. Hans enda sportchefjobb före Leksand var i Oskarshamn.
Redigerad kommentar
0,87 i KHL
0,78 i SHL
0,54 i SM-Liiga
0,44 i AHLHicks: Om du syftar på mig vad gäller sportcheferna i HV och FBK så ställde jag en fråga kring hur du tänkte. Jag påstod väl aldrig att du påstått att inga sportchefer behövdes?
Bara för att klargöra.
För övrigt kul med lite nya skribenter här...
Hicks:
Bara trevligt att det dyker upp någon som det går att diskutera sakligt med utan att det blir spydigheter och glåpord. :)
Håller för övrigt med dig om att det inte är klokt att anställa sportchefer vars enda merit är lång och trogen tjänst i klubben.
Vad gäller den där mallen jag nämnde så är ju den gjord av en Nordamerikan och mest tänkt att visa vilken slagkraft Européer som går till NHL har så det är naturligtvis ingen idealisk modell, men det ger iaf en liten fingervisning om hur starka olika ligor är generellt. Sedan kommer det alltid finnas undantag, hur exakt man än försöker vara finns allt för många variabler för att kunna få fram något mer än en generell uppskattning, därför lägger jag mer vikt vid att se spelaren i fråga än statistiken. Å andra sidan är det kanske en jäkla tur att ingen har anställt mig som sportchef. ;)
Huge:
Vem påstår att de skulle vara sämre lämpade för att de varit klubben trogen? Eller om de har mångåriga erfarenheter från spel i annan klubb för den delen.
Jag påstår att sportchefsjobbet av idag kräver mer än det som merit, kunskaper i ekonomi och juridik, gärna någon form av förhandlingsvana mm. Därav min kommentar om att det inte är klokt att anställa en sportchef med lång och trogen tjänst i klubben som ENDA merit. När det gäller Sundlöv är han ett bra exempel, idag gör han med tanke på de resurser han har ett bra jobb, han har ju trots allt haft några år att lära sig på. I början var han dock närmast katastrofal, vilket han inte hymlar med själv. Var väl senast ifjol han nämnde i någon intervju hur okunnig han var första tiden och hur han var tvungen att försöka lära sig efterhand...
Själv har jag jobbat inom postkoncernen i drygt tio år, finns inte en chans att jag skulle passa som personalchef över posten, åtminstone inte utan utbildning eller lärotid...lite samma princip
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
tjugo8:
Det där är old news. Miele har meddelat att han kommer fortsätta spela i Nordamerika.
O så en länk på det...
Redigerad kommentar
tompap71:
Om VIK:s sportchef är en sanningssägare, ja....då uppgifterna om N.Am spel kommer från honom...
NSD-bloggaren Henrik Danielsson menar att Mieles agent säger att Sverige är ett alternativ – men bara SHL, inte allsvenskan”
Men ifa, ngn som har ngn uppfattning huruvida det skulle vara ngt för oss?
tjugo8:
Pratar inte alla sportchefer alltid sanning? ;)
Jag har själv inte sett Miele spela, men när hockeysverige.se hade sin genomgång av NHL-lagen före säsongen tog de upp honom som ett möjligt utropstecken för Phoenix om han bara fick chansen att spela där. Nu fick han bara en match i Coyotes men är han så nära NHL tycker jag han vore värd att chansa på om det är möjligt.
Samtidigt, just för att han är så nära NHL ligger det nog en hel del sanning i vad VIK:s SC säger.
Carl Lejonkräk:
Skratta på du. Hoppas ni ligger sist efter 10 omgångar så kan vi ju se vem som skrattar sen. barnrumpa.
Zappaholic:
Önskemål eller inte men Lejonkräks meddelande var ju moget.
" Leksand haha zzzzz"
Say no more
Redigerad kommentar
Zappaholic:
Jag hoppas inte ni ligger sist jag hoppas verkligen lejonkräk blir utsedd till månadens skribent och får en roll som forumledare här. Hans inlägg är så fantastiskt genomtänkta här på Hs.
Ps. Jag hoppas verkligen inte ni kommer sist men jag blev bara så förbannad när han bara skriver " Leksand haha Zzzzzz " när han inte behöver skriva nåt.
Muppen i Leksandsboken som skriver om er tar jag inte speciellt allvarligt, ungeför som Lejonkräk " Arnio "
God Natt
mattias - 74:
Mmmm och i Dalarna finns det en person som döper en tråd på hockeysnack till muppbrynäs. Så ja hmmm lågvattenmärket är liksom redan satt.
Är det ingen mer än jag som är otålig att det inte händer något från Sundlövs håll?
AHL är ju slut och jag väntar otåligt på ett nyförvärv (en riktig sniper)
Kom igen nu Sundlöv !! Ge oss en riktigt bra sommarnyhet
Forza Brynäs !!
Hicks:
Kyle Wanvig såg också bra ut på papper innan han kom till Brynäs, Parés kvalitéer är rätt begränsade och jag är rädd för att han skulle bli en ny Wanvig, tror inte han skulle göra särskilt mycket nytta i Brynäs. Vet att du är tveksam men jag ser Martin St. Pierre som en betydligt mycket bättre spelare än Paré.
Sundlövs ord om att det var en spelare i slutspelet kom väl medans Marlies fortfarande lirade, det skulle ju kunna varit Scott han avsåg då