1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741986 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Jag var först!

tjugo8: vill ha mina pengar tillbaka, det här är en "spetsspelare"!! Fuck this

Bill Sweatt är alltså klar för spel i Brynäs. Sweet, eller Sweat kanske man ska säga?

Låter spännande att han är en mycket bra skridskoåkare. Två U20-VM för USA ser också bra ut på CV:t...

Spetsspelarna klara: Skott å Svett.

Tycker nästan det mest anmärkningsvärda i texten på Brynäs hemsida är följande särskrivning; Chicago Black Hawkes. Jag ryser av obehag pga detta. Jävla fjuniga sommarvikarier.

Men jaja, välkommen Bill Sweatt!

Steenm: Hehe, ja den särskrivningen är läskig faktiskt...

Det verkar finns en hel del av honom på youtube.

tjugo8: Ännu en på pappret medelmåttig värvning, förstår att det mestadels handlar om pengar men det är ändå lite konstigt att Brynäs är inkapabla att åtminstone värva EN AHL-spelare som snittat runt 1 poäng per match.

Trodde efter värvningen av Greg Scott att det skulle komma en riktig poängspruta (vilket behövs) men det verkar som att det är omöjligt. Både Greg Scott och Sweatt hade på pappret varit riktigt bra värvning... i allsvenskan.

Om man ska se på dom andra lagen... HV71 har tre transatlanter i laget, den senaste, Riley Hozapfel, gjorde 51 poäng på 71 matcher senaste säsongen. Sedan har vi Brett Sterling och Jason Krog, Sterling har snittat på 0.96 ppg i AHL och Krog har snittat på hela 1.12 ppg... och även gjort hela 112 poäng under en AHL-säsong, riktig klass på det.

Linköping värvade Jeff Taffe... tvåa i poängligan i AHL senaste säsongen, nu blev det ju som det blev med honom och istället blev det Chad Kolarik. En kanske inte lika bra värvning men han har ändå snittat på 0.75 ppg, mer än båda av Brynäs "spets"-spelare. Han kommer också från en stark säsong där det blev 68 poäng på 76 matcher.

I Skellefteå hoppas dom väl på att få behålla Holloway, Lasse Johansson är en av Elitseriens bästa sportchefer, så om det inte blir fallet så kommer man antagligen värva in någon högklassig spelare (om man inte kommer göra det ändå...).

Modo har, trots halvtaskig ekonomi, lyckats få till sig TJ Hensick till klubben. Han har snittat på 1.05 ppg i AHL och har ryktats till Sverige under en längre tid, en spelare som verkar ha varit rätt så eftertraktad alltså. Jeff Tambellini är också spännande, har 242 NHL-matcher på CVt bland annat, även om han verkar komma ifrån en tämligen blek säsong i NLA.

Till och med ÖREBRO lyckades få en riktig poängspruta från AHL i Ben Walter.

Sen så ska man ju aldrig stirra sig blint på bara poängskörden, en spelare är så mycket mer än det... Men Brynäs hade verkligen behövt en poängmaskin som kunde driva det offensiva, speciellt nu utan Järnkrok och om Lindholm drar... det vill man inte ens tänka på.

Jag förstår verkligen inte det här, är det Sundlöv som är inkompetent som sportchef? För ekonomin är ju inte precis ett bekymmer längre. Blir ledsen på den här truppen.

Varför inte ge dom nya spelarna 10-15 matcher innan ni sågar dom och Sundlöv fullständigt ?

Rodrigo: Ja, de senaste säsongerna har han inte gjort mycket väsen av sej. I U18 VM 2006 däremot.

Hade också hoppats på en riktig höjdare. Skulle behövas, särskilt om Lindholm drar. Det blir som vanligt - vi får hoppas på spelare som överträffar sej själva. Det funkade ju härom året. Men att snacka om Brynäs som ett ständigt semifinallag, som föreningen gör, känns inte helt realistiskt.

okänd: Varför skulle det vara fel att snacka om en ny spelare som ingen sett tidigare?

"Sweatt has unbelievable speed, but what sets him apart is his ability to make plays at high speeds. He also has great acceleration. Sweatt possesses great hands and is smart in his decisions with the puck. Rarely can he be found turning the puck over. Sweatt's superb defensive play and awareness is one area that has progressed quite nicely this season, and has made him an effective penalty killer. Sweatt also possesses excellent on-ice vision and has a keen sense of being able to find open spaces and knowing where the play is going to end up. While Sweatt has all of the necessary tools for future success, adding size and strength to his 6'0" frame will be essential to his pursuit of achieving that success."

Rodrigo:

Greg Scott kan mycket väl göra en hel del poäng och är enligt min åsikt en riktigt bra värvning, att hans poängsnitt i AHL inte är högre beror på att han i Marlies ofta spelade i en s.k. shutdown-kedja. När han senare, som t ex i det senaste slutspelet lyftes upp till en toppkedja snittade han 1p/match. Dessutom har han ett jävulskt skott, snudd på Silfverbergklass på det.

Uffe Bodin på Hockeysverige.se sägger såhär om Sweatt:

Bill Sweatt är en av de bästa skridskoåkarna jag nånsin har skådat. Dock har han inte fått spelet att funka i övrigt sedan han blev proffs.

Tror att flytten till större rink kan gagna en spelare med Sweatts speed. Blir en spännande spelare att följa i SHL.

Antingen bär det eller så brister det. Typiskt Sundlöv. Antingen en fågel eller mört. Klart killen ska få chansen innan han sågas. Får verkligen hoppas att den så kallade spetsen levererar nu.

okänd: Det är klart både Scott och Sweatt kan bli riktiga "jackpots" och fungera riktigt bra på stor rink och med ett miljöombyte. Skillnaden mot vad för offensiva spets dom andra lagen har värvat är att dessa två är mer av osäkra kort medan spelare som t.ex. Hensick, Walter och Sterling har producerat stadigt med poäng under många säsonger borta i AHL.

Och om det nu skulle vara så att det gick riktigt bra för exempelvis Greg Scott, skulle det då vara Sundlövs förtjänst för att han har scoutat honom så väl att han visste att Scott skulle passa jättebra i Elitserien? Typ, "sett ett par matcher i AHL-slutspelet" känns ju inte som det iallafall.

Allt kan liksom hända men just nu känns det väl sådär.

tompap71: Ja, båda dessa herrar verkar ju inte på något sätt som dåliga värvningar. Man hade väl hoppats på lite mer bara, helt enkelt. Sen så får man ju förtydliga ytterligare att allt inte bara handlar om hur mycket poäng en spelare gör.

Mike Iggulden gjorde tex över 30 poäng i Rögle förra säsongen men likväl verkade man inte riktigt nöjd med honom.

Sen blev det ju en hel del poäng för Johan Harju förra säsongen också... tycker han var rätt så medelmåttig säsongen igenom, kunde blixtra till då och då men försvann helt i vissa matcher.

Rodrigo: Poäng och poängsnitt känns ju som en betydligt bättre bedömningsgrund än "bara-han-kommer-till-en-stor-rink-då-j&$lar"-faktorn. Konkurrenterna tycks ju också resonera så.

Kollar man hur t.ex. Holloway och Krog presterade i AHL året innan de kom till Sverige så ligger de på nästan dubbla poängskörden jmf med våra båda transatlanter.

Men Sundlöv kanske har koll och får bang for the buck.

Rodrigo:

Klart man hade önskat sig lite mer, men jag tror framförallt Scott kan överraska. Har sett honom spela en hel del i AHL o med det i minnet har jag höga förväntningar på honom, tror han kommer bli en publikfavorit.

Vad gäller Harju så blev han, liksom anfallsspelet i övrigt mycket lidande av det usla försvarsspelet, han är som bäst i närheten av motståndarmålet och där var vi ju inte så ofta ifjol.

okänd: "Varför inte ge dom nya spelarna 10-15 matcher innan ni sågar dom och Sundlöv fullständigt ?"

Ja, det känns ju minst sagt rimligt, i synnerhet när det handlar om nyförvärv som man aldrig någonsin har sett spela tidigare.

tompap71: Såg även Marlies lira ett par matcher under lockouten. Verkar som att ja, han har en del publikfavorits-kapacitet, spelar rätt intensivt om jag inte minns fel? Verkar även rätt bra i det defensiva vilket också är ett plus, speciellt efter förra säsongen.

Men men, ingen verkar som en klar ersättare till Järnkrok. Hade varit mycket skönare med ett säkrare kort.

Båda våra nya transatlanter verkar vara bra defensivt men även kapabla framåt, det tycker iaf jag är skönt.

Boxplayet och försvarspelet över hela banan var bedrövligt förra säsongen.

Klart man hade vart glad över en värvning med mer meriter rent poängmässigt, men spontant känns detta iaf helt ok.

Rodrigo:

Han är grym i BP, gjorde även ett par mål i den spelformen vilket man ju inte kan påstå att Brynäs är bra på och ja, intensiv är ett bra sätt att beskriva hans spelstil på, och kraftfull. Men jag håller med dig, den här värvningen som kom idag hade jag räknat med vara mer av en playmakertyp, en ersättare till Calle om du så vill, inte den energispelare som Sweatt sägs vara. Tycker vi har tillräckligt med sådana typer i laget redan.

Jajjen: Ja, precis. Det är klart, en spelare som har producerat riktigt bra i AHL kan såklart bli en riktig fiaskovärvning i Elitserien och vice versa. Men det känns ju iallafall som man mer vet vad man får när man värvar en spelare som producerat typ +70 poäng dom fyra senaste AHL-säsongerna. Det är liksom klart en som Brett Sterling har större chans på pappret att vinna Elitseriens poängliga än vad Scott eller Sweatt har, så är det bara. Vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att han är en bättre spelare.

tompap71: Ja, många som är väldigt mycket grovjovbbare (Ollas, Brodin, Granström, även Enterfeldt och Thuresson) lite för få "lirare"... även om spelare som Rödin och Lauritzen besitter mycket offensiv kapacitet.

Rodrigo: Ja, många som är väldigt mycket grovjovbbare (Ollas, Brodin, Granström, även Enterfeldt och Thuresson) lite för få "lirare"... även om spelare som Rödin och Lauritzen besitter mycket offensiv kapacitet.

Att vara energispelare är inte alltid likställt med att  vara grovjobbare (brunkrare). Det finns flera nyanser av spelare. 

Min gissning är att Brynäs söker ett fartfyllt spel framåt där pucken ska göra jobbet, dvs kortaste vägen till måtståndarens mål. Då krävs det spelare som har farten och energin för att bryta igenom det andra lagets defensiv och sätta press med intensivt spel och skridskoåkning och helst långa anfall.

Typ (Skellefteås spel förra året) Med ett sånt spel kommer typ Johan Harju mer till sin rätt. Han kan då koncentrera sig på spelet inne i slottet och behöver inte vara den som ska transportera puck.

En playmaker (om han gillar att hålla puck för länge) kan istället stoppa upp spelet för mycket.

Jag hoppas då på att spelare som Ollas, Granström, Enterfeldt och Thuresson kommer mer till sin rätt i ett rakare spel.

Och de offensiva nyförvärven passar bra in i kravspecen. för ett sånt spel. Alla har fart på rören och gillar att jobba intensivt, ett litet frågetecken dock för Rödins defensiv. För den ska också utföras i ett ruskigt tempo hemmåt (typ Luleås defensiv)

Det här är ren gissning och spekulation från min sida och ska inte tas för något annat.

Wesley: vad gör vi då med Lauritzen och Nordqvist? Förutsätter att de får chansen och spelas - borde man splittra på dem, för att få någon typ av balans?

DavyDjoos: vad gör vi då med Lauritzen och Nordqvist? Förutsätter att de får chansen och spelas - borde man splittra på dem, för att få någon typ av balans?

Det var faktiskt en bra och motiverad fråga. Lauritzen om, jag säger OM hans kropp håller kan nog anpassas till spelidén och kan stå för lite av playmaker rollen, men då utan att kladda för mycket med pucken. han behöver snabba spelare med sig och inte tvärtom, läs Nordqvist

Nordqvist är svårbedömd. Vet inte riktigt hur han ska spelas. Jag vill se några träningsmatcher först. Men han kanske kan centra några byten i en ev hungrig juniskedja och förhoppningsvis agera lite som en mentor åt do.

Antog att det skulle komma in en SPETSspelare. Alltså en som har öst in mål/poäng. Tex Hamilton. Vad ska jag säga... inte förvånad faktiskt!

Men jäkligt spännande kille är det ju! Hoppas han e grym!

Wesley: Vettefan, vad skulle då meningen med Omark vara? Om så hade varit fallet hade ju en eventuell värvning av Omark varit lite luddig.

Rodrigo: Vettefan, vad skulle då meningen med Omark vara? Om så hade varit fallet hade ju en eventuell värvning av Omark varit lite luddig.

Jag tycker inte att Omark är en bromsande playmaker, om man nu kan placera honom i det facket. Jag tycker att han besitter egenskaper som gör att han skulle passa in i mitt scenario.

Wesley: Vad är det för spelare du i sådana fall syftar på? Järnkrok? Hade Brynäs varit bättre förra säsongen utan Järnkrok? Bromsade han ner spelet?

Wesley: En riktigt bra playmaker spelar inte alltid i högt tempo. Eller alltid i lågt tempo. Han vet när han ska höja respektive sänka pucktempot!

okänd: Är du nöjd med våran spetsspelare utveckla gärna hur du ser detta som en spetsvärvning för du tycker han är en spetsvärvning elle?

Är detta sista pusselbiten??? Hujjeda mig!

Redigerad kommentar

foppa78:
Ex div 1-klubben Björklöven värvar en back som gjort lika mkt poäng som vår Järnkrok-ersättare...

Kommentarer som; "easily replaced", "spare parts"

Redigerad kommentar

Rodrigo och Peja:

Jag har inget emot en playmakers. Men då måste det klicka med medspelarna. Förra säsongen tyckte jag att det klickade delvis mellan Järnkrok och Lindholm. Men dom hade ingen tredjelänk som hängde med i deras tänkt. Därför blev det ganska uddlöst framför mål.

Tendensen blev lite för mycket kladdande och för många svåra pass i offensiv zon som ledde till att dom blev sönder checkade och överspelade.

Dom andra kedjorna hade inte tillräckligt med fart och fläkt när dom anföll. Utan det ledde också till enkla spelvändningar för motståndarna som ställde våra förvirrade backar. Och håglöst hemarbete för forwards.

Så i år med eller utan Järnkrok och Lindholm vill jag se rakare fartfylld spel där man hatar att bli av med puck och därmed har orken att jobba hem snabbt för att ta tillbaks den.

Nu får man in 4 spelare som kan åka skridskor med hög frekvens och då finns det chans till mycket snabbare transportering av puck.

Wesley: Jag tycker att Kroken och Elias framförallt kom till sin rätt i powerplay. Där fick de utrymme att använda sin skicklighet, där kunde man verkligen se deras begåvningar. Kroken kommer att saknas något oerhört i PP.

Redigerad kommentar

tjugo8: "He has all the tools to be a decent player minus the hands. So many times I've watched him make a great move and drive to the net, and then not know how to finish."

Var ju inte riktigt vad man ville höra om vår 40 poängs spetsvärvning.

Wesley: Där håller jag med på många punkter. Även om det till stora delar var det defensiva som inte klickade så såg även det så otroligt uddlöst framåt.

Sen, hur bra man än transporterar pucken, eller hur snabbt man kommer till mål, måste det ändå finnas någon som gör mål, som lägger dom rätta passen, som ska kunna göra över 30, 35, 40 poäng utan att det ska vara överraskande. Den enda som ligger på den nivån just nu är väl typ, Lindholm? Sen så måste man hoppas på att transatlanterna producerar, men vad händer om dom inte gör det? På vilket sätt ett lag än spelar, så behöver det spets, helt enkelt.

Och den spetsigaste spetsen vi har i Brynäs just nu är väl Elias Lindholm, vilket också är vår yngsta spelare. Det säger väl en del.

Hur blir det om Lindholm skulle dra förresten? Blir det en värvning till? Känns inte alls bra om man inte skulle ersätta honom på något sätt.

Det finns liksom en anledning till att nästan alla lag i Elitserien har värvat transatlantiska forwards som har gjort mycket poäng. Alla lag spelar inte på samma sätt, men likväl behövs det någon som producerar, oavsett spelstil. Att lag som AIK och Leksand inte har gjort det beror antagligen på ekonomiska skäl. Antagligen samma sak med Frölunda som istället har hämtat mycket ifrån Allsvenskan. Oavsett så brukar man oftast se anfallare som ligger på Scotts och Sweatts poängsnitt gå till Allsvenskan snarare än Elitserien.

Matt Fornataro i Leksand låg t.ex. på samma poängsnitt som Greg Scott under sin tid i AHL. Han fick spela en säsong i Västerås innan han fick chansen i högstaligan. Som ett exempel.

foppa78: vet inte vad du tycker om Bisset men när " vi " värvade honom hade han gjort 10 mål på en såg i DE så döm inte så fort

Forzzen: Huh? Menar du när han värvades 99 och hade gjort 10 mål i DEL? Förövrigt när Bissett värvades första gången, 91, hade han gjort 82 poäng i AHL. Vet dock inte vilken klass den ligan höll då men tydligen rätt okej eftersom han var en bra poängproducent i Elitserien med :)

Tom Bissett hade dessutom visat sig vara bra i Elitserien innan också... man visste alltså att han passade i ligan, oavsett om han "bara" skapat 24 poäng på 34 matcher i DEL.

Redigerad kommentar

Forzzen: Du får nog ta och plugga lite bättre på ditt EP

Rodrigo: Den effekt jag hoppas på med ett rakare och snabbare spel framåt är en psykologisk boost hos spelarna. En större trygghet som gör att dom vågar lägga dom bra passen. Ta dom säkra och ostressade avsluten.
Då tror jag att vi kan få upp poängskapandet hos fler spelare än Lindholm och då kanske vi inte behöver någon som ligger på 40 - 50 poäng.

Spelarna ska då känna att vi hinner med defensiven ordentligt och behöver inte spela tamt och tafatt åt bägge hållen.
Jag hoppas och tror att det var den psykologiska osäkerheten som gjorde att det låste sig för flera av våra spelare. Jag känner att kunskapen finns hos dom som kommer fram vid ett rakare och fartfylldare spel med den här truppen.

KulaShaker: låter som den perfekta ersättaren till Martin Johansson. .. inte riktigt vad man hoppades på.

Wesley: Det känns som att forwardsvärvningarna som gjorts ligger i linje med det spel man hade för avsikt att spela i fjol med fart och hög press. Nu när även backsidan stärkts upp och om alla är friska tycker jag det ser rätt intressant ut. Målvaktssidan är ju ett orosmoment men det har man helt enkelt fått acceptera. Det som dock oroar mig är centersidan och om spelarbudgeten är fylld. Om Elias drar saknar vi en center som kan göra mer än 30 poäng. Han lämnar heller inte speciellt stort ekonomiskt utrymme och är spelarbudgeten maximerad får vi nog leva med den trupp vi har. Brynäs har redan budgeterat med mínus för nästa säsong så jag tror Sundlöv får svårt att få loss mer pengar till en stjärncenter.  Jag tycker att med Lindholm saknar vi en producerande center, utan Lindholm saknar vi två.. Önskvärt hade ju varit om någon av nordamerikanerna hade kunnat användas som center men vad jag förstår är både renodlade ytterforwards. Nu hoppas vi innerligt att Elias stannar men som det låter verkar det luta åt NHL..

70 Rodrigues: Vi behöver ingen back i nuläget. Saknar fortfarande en kille med riktig spetskompetens. Något jag i stort sätt hade räknat med by now...

Steenm: Jag tycker att vi behöver en back.

Steenm:

Hur man än vrider på saken så vart det en ganska trubbig spets. Fart och fläkt ska det tydligen vara. Frågan är fortfarande, vem eller vilka ska stå för målskyttet?

Johan Norrström:

Så här skrev flitige krönikören Viktor Alner för några veckor sedan:

"Nu till det allra viktigaste, kanske var det en bekräftelse att min heder ligger i behåll. Precis som jag skrivit om flera gånger tidigare, två transatlanter, amerikanare eller kanadensare kommer att spela i brynäströjan nästa säsong. En av dem har redan åkt ut slutspelet och vad kontakterna påstår så ska de namn som Sundlöv kollar på vara just den typ av spelare som Brynäs i sin snart breda trupp behöver. En riktig målgörare, en slipad spets till spjutet.

Frågan är bara vilka blir det, namn, adress, hårfärg, tyngd, poäng/säsong?

I förrgår hade jag tänkt klaga men istället så får jag återigen lyfta på min hatt och nicka artigt för Sundlöv och hela rekryteringsgruppen.

Flaggan på topp för snart smäller Sundlöv kanonerna!"

Vart snarare lite av knallpulver om du frågar mig.

70 Rodrigues: Låna ut Löf och in med Fernholm kanske?

Håller helt med dig 70 Rodrigues, jag tror att Fernholm inte kulle vara allt för dyr. Om det vara många lag ute efter hans underskrift så hade han varit tagen för länge sedan.
Han skulle kunna ta över Sunkans roll, tror att Sunkan skulle trappa upp ett snäpp då i sitt spel.

Gurra88: Erkänner att jag hade åt helvete fel. Straffet blir en heldag i LIF tröja !

« · 1581581 · »