1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750749 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
majk: så är det. 10% ungefär. Det är därför man brukar säga ”10% spelare”

Skrubben: Nja, den riktiga klasssen från KHK har vi fått i form av Kellman som gjorde det riktigt bra och kom topp 20 i shl:s poängliga trots spel i ett bottenlag. Förhoppningsvis kan Rohdin växa men det känns inte som en spelare för första eller andrakedjan och inte heller för pp. Spelar man inte pp blir det svårt att producera mycket poäng.

Skrubben: Men han hade mycket speltid i PP och speltid som en förstekedjespelare i KHK denna säsong.
Matchar ni honom så kanske det blir runt 30 pinnar men knappast om han hamnar i en tredjekedja. Det är väldigt få spelare som kommer upp i 30 poäng i SHL.

munkas: Jag är försiktigt positiv till värvningen. Roligt med en hemvändare. Rohdin var KHK:s bästa spelare i kvalspelet tyckte jag.

Dock sätter det här extra press på dom spelare som ska in, vi har ju inte värvat in mer spets utan kör ett nollsummespel kan man säga.

Tror en viktig nyckel blir att få bort Jensen från första eller andrakedjan och framförallt powerplay. Så in med Palushaj och en till center - varför inte Scott - sen värvar man Rödin till nästa säsong.

{8179}: Ok. Tack för info!

Ser på twitter att många klagar på att Rohdin är ytterligare en brunkare. Men jag undrar om man inte både kan vara en brunkare och producerande spelare? Rohdin gjorde 24 poäng i ett bottenlag som KHK. Han har ett riktigt vasst skott så visst borde han kunna producera ännu bättre för oss i vinter. Sen att han utöver detta betraktas som en ”brunkare” ser jag inte som en nackdel. Kan aldrig vara en nackdel att vara jobbig för motståndarna

{6984}: Enligt Brynäs hemsida har Rohdin gjort 183 poäng på 384 matcher, ett oväntat bra poängsnitt som behövdes kollas upp. Enligt EP har han gjort 103 poäng, dock varit utvisad 183 minuter. Hoppas att inte Bengtzén också blandade ihop uppgifterna..

Kul med Rohdin! Jag håller med om att han inte är toppspets men fan vad kul med en Gävlekille som kommer hem!

Zappaholic: Kellman spelade med Komarek och Persson för det mesta.

majk: jag hoppas iaf. men känner för att se det negativt idag så kanske jag blir positivt överraskad sen :P

Är det nånting vi vet så är det ju att Bengtzen jobbar stenhårt på att behålla Aaron och värva tillbaka Greg, oavsett om båda dom spelare kommer så indikerar ju det att det är den kalibern på spelare vi letar efter. Kommer bli bra detta

Charles: du glömmer Bjurström. En spelare som jag tror kommer ta rejäla kliv nästa säsong med förtroende som han borde fått redan den här säsongen.

Danielsson-Kellman-Boqvist
Palushaj-Scott-Bjurström
Rohdin-Jensen-Blomqvist
Nilsson-Granström-Mannberg
Alcen/Westfält/Asklöf

Det där tycker jag ser riktigt bra ut. Bra och spetsiga topp 2 kedjor med en 3e kedja som kan bli seriens bästa.

Men, det innebär ju att Palushaj och Scott måste till.

Charles: Ni ska väl ha in två forwards till? Rhodin kan man väl se som Pailles ersättare.

Typ så? Ser inte så pjåkigt ut. Framförallt inte om Palushaj tar sista högerforwardsplatsen.

X-Kellman-Danielsson
Boqvist-Jensen-X
Nilsson-Blomqvist-Rhodin
Alcén-Granström-Mannberg
Asklöf/Bjurström/Westfält

{6984}: Ja det är med blandade känslor man kikar på truppen. Rätt många favoriter. Men det kryllar inte av spets direkt. Vi får hoppas att Danielsson känner sig ung och att Boqvist blommar ut och slutar träffa ribban.

{6984}: Jag tycker det är bra att vi får in tyngd och kraft och fart i laget. Liljewall var ju iofs stor men det hjälper ju inte om man åker omkring i slowmotion och ser allmänt förvirrad ut.

Förresten, nån som vet om Rhodin och Kellman lirade i samma kedja. Kanske finns kemi där i så fall.

Skrubben: Någon mer rökare än Pajen behövs. Om vi vill gå förbi kvarten vill säga.

vad jag hade velat efter hur det ser ut idag

X - Kellman - Danielsson
Palushaj - scott - J.boqvist
Rhodin - Jensen - Blomqvist
Nilsson - Granström - Alcén

hur jag tror det kommer se ut

X - Jensen - Danielsson
J.boqvist - Kellman - Rhodin
Blomqvist - Granström - Nilsson
Alcén - Westfält - Mannberg

Gusten: Pekka Lundmark och Mario Lemieux! Annars är det svårt att hitta rökare i dagens hockey tyvärr.

{8482}: Om Brynäs skall vara ett lag för Topp 6 så blir en spelare av Rhodins kaliber en tredjeline spelare. Vilken kommer att snitta en istid på ca 10-15 min, eller kanske lite mer om han spelar i BP. 30 poäng känns väl högt .

Jämförelsevis så gjorde Clark 33 poäng den här säsongen och då spelade han i första PP hela säsongen. Så 30 poäng på Rhodin känns VÄLDIGT högt. Gör han 20 får vi vara nöjda.

Gusten: Om Palushaj blir den ena är jag hur lugn som helst. Han behöver inte ens ha två bra kedjekamrater för att leverera. Han kan bära laget på egen hand i princip.

Gusten: lyckas Bz mot all förmodan behålla Palushaj ser det riktigt bra ut..och ta tillbaka Scott..

Gusten: Ännu en "arbetare" Snart kommer nyheten om att Brynäs byter färger på hemmastället. Industriblå, likt den Bofors spelar i. ;-)
Skämt åsido. Kul att en fd. Brynäsare och guldhjälte hittar hem igen. Men sammantaget med att man har så många tredje- och fjärdeline spelare i truppen redan så känns värvningen ganska onödig.

munkas: Lugn spets kommer, detta kommer att bli en breeed trupp som borgar för god konkurrens om platserna.

bradberry: Det här innebär nog att Jensen och Boqvist ingår i våra topp-6-forwards. Två forwards kvar. Måtte det bli två rökare ...

Rökare 1 - Kellman - Rökare 2
Danielsson - Jensen - Boqvist
Blomman - Granström - Rohdin
Nilsson - Westfält - Alcén
Mannberg, Asklöf, Bjurström

Lunkan: En klockren värvning, om vi hade haft plats över i tredje eller fjärdefemman. Han är ingen kandidat för första eller andra. Hoppas Bz värvar in Rhodin som lite bonusbrunk/bredd. Spets kan det knappast kallas.

{8399}: Grejen är att Brynäs måste få spelarna att utvecklas och spela sin bästa hockey, både dom som kommer och få dom spelare som finns att höja sig.
Det är ju grunden i verksamheten!
Rhodin är god för att göra 30 poäng och så måste det bli!

Nu måste en tränare in som får alla att utvecklas.

Förvisso orolig för vår spets, men tusan vad kul att Rohdin är tillbaka. Bra!

Inkazar: Är detta spets?

Inget ont om Rhodin men har vi inte sådana roller redan...?

Zappaholic: Försiktigt negativ till denna värvning, vi behöver spets!

Mycket fin värvning, tycker jag. Roligt!!

{8399}: Tycker det är en bra värvning. Ganska stor och tung och driver på mål. Lagom elak. Hög arbetsmoral. Som du säger, fint signalvärde av BZ.

Inkazar: härligt!!

Inkazar: Haha Rhodin som jag velat ha in i Laget, jag tycker att han är bättre än Rensfeldt. Signalvärde här...Limpan nästa.

Rohdin blev precis presenterad! Från ingenstans!

Peja: Vilket lag skall han till i NHL tro? Det hänger mycket på hur han matchas in där borta, hur det går för laget osv.

{2064}: Pettersson är duktig men tycker ändå han är lite svårbedömd. Växjös dominerar trots allt nästan varenda match, det kan bli ett helt annat spelmässigt och mentalt läge i NHL. Jämför med Bäckis sista säsong i Brynäs där han bar laget på sina axlar och även fick lära sig att hantera motgångar.

{6984}: och trots det tokdominerar han SHL. Det som är riktigt kul är att Sverige faktiskt kan få en offensiv superstar i NHL igen. Bäckis i all ära men den här killen har chansen att nå Foppa/Sudden nivå.

Peja: Edsbyn/Järvefelt ett annat exempel.

{2064}: Ja får han bara bygga på sig lite muskler så kommer han att ha en lysande karriär i NHL. Han är ju bara pojken nu så det är ju inget konstigt att han ligger efter i fysiken.

sargad: Stämmer. Edbergs bolag gick in tungt då.

mk: Historien minns bara vinnarna, sen kan SAIK-fansen mumla bittert om sin ”dynasti” hur mycket de vill.
Enda skälet att ens ägna finalserien någon uppmärksamhet stavas Elias Pettersson. Vilken stjärna han kommer bli i NHL. Något för Timrå att känna stolthet över.

Peja: När Växsjö gick upp så var det ju snack om att kommunen tillsammans med flera privata tunga investerare satsade stålars. Ryktades om att Stefan Edberg bl a var inblandad.

Zzz: Någonting säger mig att det finns fler Daniel Kindbergs i idrottssverige, men att de är mer tillbakadragna och agerar bakom kulisserna.

Axle San: Du kan lyfta på din hatt. Jag och många andra gör det inte.

Zzz: Bara att lyfta på hatten och imponeras av Lakers dominans.

Brynäsgubbe: Han har ju helt rätt. Men vilket fantastikt lag och spel Växjö har. Det är bara att lyfta på hatten.
Sanningen är att det lag Växjö ställer på isen måste vara det genomgående mest meriterade laget i SHL sedan lagen Färjestad/HV/Linköping/Frölunda ställde upp med innan KHL i början/mitten av 2000- talet. Kanske att Skellefteå har haft någon årgång, men då är det framför allt unga egenutvecklade spelare. Växjös lag är ju helt ihopvärvat.
Vid början/mitten av 2000-talet hängde inte Brynäs med alls pga. ekonomin. Sen kom KHL och kvalité gick inte länge att köpa utan att utveckla egna talanger blev nyckeln och vips så fick vi en chans igen.
Den här gången sägs det att Växjö har i princip samma lönebudget som Brynäs. Men ärligt talat är det väl tre spelare ifrån Brynäs trupp 2017/2018 som solklart går in i Växjös trupp. Bertilsson, Gunderson och Palushaj. Kanske Clarke och någon ytterligare back om vi bortser ifrån att få en balans i rollfördelningen. Hur är det möjligt? Jag bryr mig inte om ifall det är kommunen eller vem det är som finansierar det hela, men det är rimligt att vi vet vad vi tävlar emot. Offentliga löner kommer det aldrig bli, men kanske offentliga lönebudgeter där man kan utläsa den totala kostnaden. Om det stämmer att Växjö inte har högre kostnader för sin spelartrupp sä måste vi och dom flesta andra lagen byta sportchef snabbt, får då gör dom något som är helt galet.

Hoppas någon journalist kommer titta på det.. Det måste vara lätt att få fram för någon dom har lite känningar i agentbranschen.

{2064}: Vad är ett vårtecken?
Saik i final.

Och förlorar...

bifhjärta: ”Hur bra är Lindbäck då? 90.8% förra säsongen i AHL.”

Han spelade i alla fall All Star matchen i AHL.

Håller med.

Forsberg 1978: Växjö så överlägsna att dom kan ge bort en match så dom får avgöra hemma.
Kul se Elias P och några men är ju noll spänning

mattiask: Han vill bo nära Stockholm enligt Aftonbladet. Brynäs visade intresse och det visade sig vara ömsesidigt då Gävle ligger bra till geografiskt för honom.

Men sedan dess har det hänt något. Svensson har besökt FBK och Jocke Eriksson har börjat ryktas till andra klubbar. Då var min frågeställning om det är en slump att dessa två målvakter helt plötsligt börjar se sig om efter andra klubbar. Jag tror inte det, eftersom att Brynäs i samma veva har börjat jaga Lindbäck.

Bara att gratta Brynäs till silvermedaljen!

« · 1894849 · »