1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741923 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
65selander:

Dom här orden räcker för mej för att jag ska dissa Sundlöv:

- Jag skulle gärna se Jonas Johnson i laget.

Dunc: Du kan väl inte säga något annat än att i alla fall Timrå är en liten klubb. Har ni någonsin vunnit nåonting? Har ni någonsin odlat fram etablerade NHL-proffs förutom Zetterberg? Brynäs är en stor klubb som sköts på dagisnivå medans Timrå är en liten klubb som sköts mkt bättre, där har du förklaringen.

Bissett19: Nu är det inte ju inte Brynäs som har pratat med honom... ännu

Han har väl en del att ge fortfarande men det får inte bli några större pengar för honom iaf.

Dessutom går nog 66Berglund i taket också, han sa några väl varda ord om honom senaste matchen när Brynäs mötte Frölunda. :-))

wap.hockeysnack.com
Ja herregud för Micke Sundlöv,kan inte nån sno hans fax?

Sundlöv öppnar dörren för Jonas Johnson, 38 år. Sundlöv säger:

"- Om Jonas skulle vilja flytta hem till Gävle och spela ett par säsonger för Brynäs så - ja, det skulle jag mycket väl kunna tänka mig."

Jag hoppas verkligen att Jonas har lagt rören på hyllan för gott och att Sundlöv försöker hitta en lite yngre center.

Poffa: Jodå, jag har inte glömt bort dig. Du ska få ett utförligt svar så småningom. Nu är det lite sent på kvällen och i morrn är det golf på förmiddan och jobb på eftermiddan/kvällen.
Men det kommer ett svar, jag lovar....

Huge: Kom ihåg vad du lovade. Jag förväntar mig fortfarande ett svar på min fråga. Vad, under denna säsong, anser du Brynäs har gjort fel? Och nu pratar jag inte om något felpass av Hutt, Dutt, Sunk eller Ove Porslin.

Jajjen: Även om du kallar SSK och Timrå för småklubbar så lyckas de ju uppenbart bättre än Brynäs. Kan det hänga samman med hur man förvaltar sitt pund kanske? Vet inte så mycket om hur SSK sköter sin ekonomi, men tydligen så har man med små medel lyckats få till en spelartrupp som till stor del är bättre än vad Brynäs orkat med. Timrå kan jag en del om och där vet jag att de "stora giganterna" försöker efterapa ett framgångsrikt recept. Även om det är svårt. Kanske vore något för storklubben Brynäs att fundera över.

Huge: Jajjen sa "Brynäs kunde gjort som småklubbar som Timrå och SSK. Köpt kvalitet istället för kvantitet. Inget orealistiskt. Bara det"

Jag tolkar det som att Jajjen menar att man med de nyförvärv man gör skall satsa på kvalitét istället för kvantitét, inte att någons trupp skulle bestå till fullo av det ena eller andra slaget.

Det du säger om att båda lagen haft ungefär lika mkt av kvalitét och kvantitét kan vara sant, med med betoning på ungefär, Brynäs spelade KS, SSK gjorde det ungefär inte!

Huge: Får ni Wahlberg då är ni att gratulera.

Peja: Alla dar i veckan. Att ens komma på tanken att Hutten skulle vara att föredra visar på vilken nivå hockeykunskaperna ligger...

moment22: Vi diskuterar Jajjens påstående att SSK skulle bestå av enbart kvalitet och Brynäs av kvantitet.
Och då spelar det väl EXTRA stor roll hur många poäng det skiljer mellan lagen, om jag inte har helt fel.
8 poängs skillnad visar ju på att båda lagen isf haft ungefär lika mkt kvalitet resp kvalitet.
Ngt som Jajjen uppenbarligen tar helt avstånd ifrån.
Logiskt?

Huge: Ja, Wahlberg är bra. Hellre honom än Bäcker!

Jajjen: "Mikael Wahlberg, Mif, till Brynäs? Men vafan! Då ser jag hellre Hauhtonen i brynäströjan."

Apropå skämtare...

Wahlberg är en spelartyp vi saknar: en hårt jobbande karaktärsspelare och dessutom center. Mkt bra tekare och ingen oäven målskytt heller.
Ett utmärkt alternativ ifall Lind nu försvinner. Kan vi sen landa 1 st klasscenter så ser centersidan bra ut.

Huge: Kontentan är att det inte spelar någon roll om det skiljer 8, 25 elller 1 poäng om man hamnar på fel sida det sträck man förutsatt sig att vara över! Om därtill förutsättningarna (läs ekonomisk styrka) har varit bättre än hos ca hälften av de lag som lyckas placera sig högre i tabellen så har man helt enkelt inte gjort ett bra jobb. Sundlöv bär ett stort ansvar, denna säsong och tidigare för att resultaten inte motsvarat förutsättningarna.

Jajjen: Jag kräver inte att du ska förklara varför det skilde endast 8 poäng mellan lagen.
Bara hur du resonerar när du påstår att det ena laget består av idel kvalitet och det andra av idel kvantitet, när båda lagen var i stort sett helt jämna spelmässigt och tabellmässigt?

blom23:

Nä det låter klokt, Jag tror att Huge är Mikael Sundlöv! =)

Jajjen:

Den största anledningen är att Brynäs hade 2 såll i målet..
Och Södertälje hade seriens 2 bästa målvakter..
Behövs det någon mer förklaring? :P

Huge: Nä, jag ger mej. Jag kan inte förklara varför det skilde 8 poäng mellan Brynäs och SSK.

Jag kan inte heller förklara varför Brynäs, med mer pengar, fler sponsorer, fler åskådare yada yada, inte hade ett bättre lag än den fattiga kusinen från Södertälje.

Men jag är helt övertygad om att du har en bra förklaring. Och den handlar inte om ansvarsutkrävande eller skyldigheter.

Jajjen: Nä, det var oerhört jämnt mellan många lag, vilket visar att skillnaderna mellan dessa lag inte var speciellt stor.
Ändå kläcker du ur dig följande obegåvade påstående:

"Brynäs kunde gjort som småklubbar som Timrå och SSK. Köpt kvalitet istället för kvantitet."

Om nu SSK består av idel kvalitet och Brynäs av idel kvantitet, varför skilde det då inte mer än 8 poäng mellan lagen?

Det stora skämtet är att du tar ordet "skämtare" i din mun...

Huge: Din skämtare!

Allvarligt: Brynäs var ju inte särskilt långt efter Skellefteå heller. En kantboll från slutspel, alltså. Årets resultat för Brynäs är inte så mycket att bråka om. Nästan bland dom åtta bästa. I hela Sverige. (Har du studerat hos dom stora historierevisionisterna i kommunistkina?)

"Måste ju betyda att..." Skarp slutledning! "Måste ju betyda att..." Vitt är svart? Krig är fred? Brynäs är HV?

66Berglund: Inte dåligt ! ( lite efter)

Jajjen: Sen när blev man en "småklubb" när man spelar semifinal?

Jajjen: För dyra eller för dåliga... Ja, Brendl är ju inte landslagsman för Tjeckien, men han är som bekant ganska bra ändå. Och Brynäs har tydligen råd med honom. Det finns många tjecker, slovaker och nordamerikaner som hade varit kanonförvärv.

Jajjen: Ja, oj vilken enorm skillnad efter 55 omgångar.
Hela 8 poäng.
Måste ju betyda att SSK som lag består av enbart kvalitet och Brynäs dito av enbart kvantitet.
Eller hur?

Anders Berg: Stavade? Är han död? :)

sylf:
Nej, Jesper stavade BjörCk ;-)

Huge: 8 poäng, 3 placeringar, 1 streck.

Dessutom skilde det 100% i omsättning och 6 miljoner på banken.

Hemma hos dej blir nog summan att Brynäs och SSK hade samma förutsättningar, var lika bra och att livet är bra orättvist.

Huge: Tillräckligt mycket för att dom skulle i ingenmansland och en säkrad ES plats och vi i KS och väldigt nära AS.

Jajjen: Ja, oj vilken milsvid skillnad det var på kvaliteten mellan Brynäs och SSK:s trupp.
Hur många poäng skilde det mellan lagen efter 55 omgångar?

RavenLord: Brynäs kunde gjort som småklubbar som Timrå och SSK. Köpt kvalitet istället för kvantitet. Inget orealistiskt. Bara det.

Jajjen: Nä dom har pengar där men ska man fantisera och ge förslag på spelare man vet är för dyra och som inte BIF har en chans på kan man ju lika bra fantisera om Ryssar Tjecker Kanadensare men jag är helt säker på det finns spelare uatnför Finland som skulle gå in i 1a 2a femman och inte vara svindyra...men gäller hitta dom och ha koll på den marknaden och inte bara stirra sig blind på Finland som man verkar göra här (Har absolut inget emot Finnska spelare)

RavenLord: Spelare som Pöyrylä och Hahl hade Brynäs haft råd med. Ryska ligan känns inte helt realistiskt att konkurrera med. Suck.

Jajjen: Och Finnarna som man föreslog var inte dom för dyra med ?? Så föreslå en dyr Finne går men inte en dyr Ryss :) ja jag säger då det *suck*

RavenLord: Dra gränsen vid 10-20 landskamper så törs jag garantera att dom skulle höja kvaliten på Brynäs mer än nåt nyförvärv dom sista 10 åren. Brendl undantaget.

Jajjen: Och sr man till vad för spelare som får göra Landskamper för Sverige så vettefan om de är så mycket att gå på då det gäller andra nationer med

RavenLord: För dyra eller för dåliga.

Jajjen: Varför då inga förslag på Tjecker Kanadensare Amerikaner Slovaker Ryssar ? *Lirar dom inte landskamper*

RavenLord: Det är ju inte nationaliteten som avgör hur bra finnarna är. En tumregel kan vara att har dom gjort 10-20 A-landskamper (i nutid) så är dom tillräckligt bra för att ta en plats i ES. Är väl knappast nån sån lirare som hamnat i Brynäs men det är ju så våra konkurrenter har rekryterat.

tjugo8: Ta me fan, jag glömde Arnio, undrar just varför :-)

70 Rodrigues:
Antti Aarnio - 5

Högst BMI i Elitserien
Hans egen beskrivning av sin spelstil;
"I am a hitter"

RavenLord: Ja, av vissa JA-sägare och Brynäs själva såklart :-)

70 Rodrigues: Höjdes inte några av dom där flopparna oxå till skyarna innan de kom och skulle vara toppspelare ?

RavenLord: Dom finnar som har nämnts är nästan alla finska toppspelare, det är skillnad mot vad Brynäs har skakat fram dom senaste 10 åren när det gäller våra finnar, jag rankar dom som följer från 0-5:

Marko Tuulola-5
Mikko Luovi-4
Teppo Kivelä-4
Jussi Pekkala-1
Veli-Pekka Laitinen-1
Mikko Kuparinen-2
Markus Korhonen-2
Tommi Miettinen-3
Vesa Viitakoski-3
Anti Jokela-0
Sebastian Sulku-4
Antti Hulkkonen-2
Markus Kankaanperä-2
Janne Hauthonen-2
Jusso Hietanen-3

Sen hade vi ju Timonen under lockouten och han är ju en klar 5:a. Sulku och Hulkkonen har ju båda varit långtidsskadade.

Jompe: "Tonåring? Åh, tack, Baloo! Betackar mig för den sortens nedsättande kommentarer."

Vet inte om julsagans författare börjar få dålig syn på gamla dar, men var i mitt svarsinlägg hittar du ngn nedsättande kommentar om
ditt ev tonårsbetende?

"Jag baserar mitt krav på att han ska ställa sin plats till förfogande på kvaliteten på den verksamhet han ansvarar för. Vad baserar du ditt krav att han ska sitta kvar på?"

Jag har öht inte krävt ngn avgång, bara att det jobb han gjort ska bedömas på lite mer kriterier än enbart årets säsong.
Där det mest har handlat om att laget och spelarna underpresterat i kombination med en övertro på Boorks idé om att spela mer offensivt.
Sundlöv bidrog här till att skaffa de spelare som var tänkta att passa in i spelidén, men av flera olika orsaker så funkade det inte till 100%, utan bara delvis. Orsaker som Sundlöv nödvändigtvis inte behöver haft skuld i. Sen är det lätt att glömma bort en sak: serien var oerhört jämn och det skilde inte mkt mellan en relativt säker slutspelsplats och en KS-dito.
Självfallet så har sportchefen det yttersta ansvaret men man bör sansa sig och titta på hur stor del han verkligen haft i det hela.

70 Rodrigues: Exakt men då jag läser här verkar mycket få lärt sig att finnar kan va kassa dom med
Men det slängs in namn på finnar efter finnar som folk vill ha efter att dom varit in på Elite Prospects och sett en ledig finne.
Så har de mage att klaga på Sundlöv haha

Huge:

Vad du än skriver hävdar jag motsatsen!

Heeeejddåddåååå!

70 Rodrigues:

Njae, jag har fullt upp med Brynäs irrfärder... och Selanders nattliga SMS och musiksmak... outgrundlig är Selanders musiksmak... = )

RavenLord: I andra klubbar borgar det för kvalitet. Det var länge sedan vi hade en riktigt bra finne i Brynäs.

rackham: Oavsett, ska bli intressant att följa dom!

« · 1033517 · »