1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741012 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
Poffa:

Leksands 82:or verkar gilla brynäs. Jonsson, Widing, Hermansson och Sunken :)

bif_forever: Ni har ju i alla fall vunnit dragkampen om Lars Jonsson, om man ska tro AB. Sex miljoner för två år.

Risken är väl dock att han drabbas av samma syndrom som så många andra återvändande NHL-backar drabbats av. Ett första år där de har svårt att acklimatisera sig till rinkens storlek och därför ser helt vilsna ut.

vad sägsom dessa två namn på back sidan?
Jesper Damgaard och Radek Hamr..? Kanske vore nått.

pastorn: Med hockeyhjärna menar jag att Sundström "tänker rätt" ute på isen. Däremot en kille som Spets som bara "går ut och ger järnet" saknar vad jag kallar hockeyhjärna. Sen är det klart att ALLA i ett lag inte behöver ha det, men jag tror att Sundström kan bli en mycket bra tvåvägscenter om Brynäs har tålamod med honom, såsom man hade med Jonas Johnson för x antal år sedan.

Peja:

Okey. Vad menar du med uttrycket hockeyhjärna och varför tycker du att Sundström verkar sitta på den gåvan?

pastorn: Jag menar kaptensämne på sikt. Sen att du tycker att han är lagets sämsta spelare får väl stå för dig, men Sundström har vad man brukar kalla "hockeyhjärna" och har därför potential att blomma ut, som jag ser det.

pastorn: Dackell tror ja blir ny lagkapten.

Peja:

Hur kan Sundström som lagets sämsta spelare vara ett kaptensämne?

GävleLasse: Min favvotränare är Wayne Fleming, däremot ska det bli intressant att se vad NC kan åstadkomma, det var ju inte igår vi hade en yngre och mer intressant tränare, jag vet att Östblom är yngre men talar jag om en tränare som förhoppningsvis är kvar hela sitt kontrakt. Det är ju bara att gå tillbaka 10 år så ser man ju vilken cirkus det har varit.

70 Rodrigues: Jag tycker inte att Bofors har spelat så där överdrivet offensivt under de år som CZ var där. Däremot så hoppas jag att man vill ha in mer fart i hockeyn i Brynäs. Det har varit för många Lind, Dackell, Hauthonen typer som segat sig runt på isen. Fan man hinner ju gå å handla en korv när Brnäs vänder spelet å ändå hinna tillbaka för att se  dem ta sig över offensiv blå.. ;)

Det får vara slut på alla dessa omstarter i Brynäs. Nu är det ett nytt avstamp som gäller, precis som din favvotränare skulle ha sagt.

GävleLasse: Du tolkar vissa inlägg som fan tolkar bibeln, jag har skrivit flera positiva inlägg men du har tydligen valt att förbise det. Tro mig, när det finns något positivt att skriva om så kommer jag att göra det. NC har alltid stått för en offensiv och kreativ hockey, så vi får väl hoppas att det är sådana spelare som tillkommer? Att köpa in 2-3 riktigt bra spelare kallar jag inte storsatsning, sen att det behövs 6-7 st är en helt annan sak. 2-3 nya bra spelare kanske skulle räcka för att undvika KS kommande säsong, vi får se vad som händer?

Alla är väl ansvariga och att peka ut syndabockar är ganska onädigt. Tränarna har redan fått gå liksomen stor del av stommen i laget så kanske en förändring kan komma att ske, det kan ju inte bli sämre i alla fall.
Granström verkar vara en fighter och de behövs verkligen.

arnio: Och vilka är det som är ansvariga för att laget har rätt vilja och moral om inte lagets ledartyper? Man kan inte alltid skylla allt på tränarna.

Peja: jag tror snarare att problemet med Brynäs förra säsongen var att de trodde att de var ett av seriens bästa lag och när det började att gå emot så fanns inte den rätta viljan och moralen som behövts för att kämpa ned de andra bottenlage,...

arnio: Sundlöv kan ju börja med att skapa ett lag där det finns några rejäla ledartyper med vinnarskallar. Se bara på Lee Goren i Skellefteå förra säsongen - hans attityd var minst lika viktig som det spelmässiga han tillförde laget.

Jämför Gorens ledaregenskaper och attityd med t.ex veteraner och potentiella ledartyper i Brynäs 07/08.
Sjödin brukade leda laget genom bra spel, det kunde han inte längre göra.
Molin och Danielsson åkte bara runt och gömde sig, försökte undvika att bli tacklade, gick aldrig rakt på mål.
Dackell hade en formsvacka på 40 matcher.
Och så vidare. De som skulle leda laget klarade inte av det.

Om man har inställningen att man är ett av seriens sämsta lag blir man det också. Man måste tro på sig själv i sport.

Men jag är övertygad om att Brynäs har en bra stomme på gång som kommer att kunna leda laget på sikt. Killar som Andersén och nye Granström har bra attityd och Sundström är ett kaptensämne.

Peja: Vinnarkultur? Bra spelare ger vinnarkultur så enkelt är det.
Det är ju att Brynäsare alltid tror att vi har en speciell vinnarkultur som gör att vi överger laget i motgång, Vem fan vill se Brynäs förlora? Varför betala för att se skiten? Brynäs ska ju bara ligga i toppen ju. Jag kommer tillbaka när Brynäs börjar vinna igen...blabla

Var stolta att vi spelar i eliten och inse att vinnarkulturen i Brynäs för tillfället är borta om vi bortser från det fantastiska facit som vi har i kvalserien. Hur kan vi skapa en ny vinnarkultur om inte ens gävles befolkning sluter upp och kommer till matcherna?

Ger vi laget vårt stöd utan att kräva för mycket så kanske vi kan hjälpa dem att lyfta mot säkrare mark igen.

arnio: Om man accepterar att man är ett bottenlag blir man ju ett bottenlag automatiskt.
Varför skulle Brynäs egentligen tänka att man är ett bottenlag när man har ambitioner och förutsättningar att vara betydligt bättre än så?
Skellefteå och Södertälje är relativt nya i elitserien. De har spelare som har spelat allsvenskt för föreningen. När man är nykomling måste man bygga långsamt (förutom Malmö...), men var så säker, de kommer också att höja sina målsättningar så småningom.
Och jämföra Brynäs med Mora... Pja, Mora är en miniklubb med helt andra förutsättningar än Brynäs.
Vart fan tog vinnarkulturen vägen?

GävleLasse: Petterström åker mycket skridskor, men han tacklas aldrig. Mycket märkligt att ersätta Blomdahl med honom, tycker jag.

Anders Berg: arnio: "Jag skulle vilja säga att det finns ingen anledning att vara positiva"

Ja, vad säger man? Kom igen nu - vi håller ju på Sveriges bästa lag! Det är väl positivt nog! "Men Hv71 är väl Sveriges bästa lag?" - Nej, jag tycker att Brynäs IF är Sveriges bästa lag! :-)"

Nu har du klippt ut en rad ur mitt inlägg och det blir helt missvisande. Självklart är Brynäs det enda laget värt att älska. Men rent sportsligt så är inte Brynäs bäst just (inte heller rent organisatoriskt) nu, vi är ett bottenlag och inte mycket tyder på att vi hamnar speciellt högt upp i tabellen nästa säsong heller. Stöd är vad som behövs och inte gnäll, gnäll och åter gnäll.

Det jag menar är att vi måste sluta att tro att Brynäs är bäst eller att kräva att vi ska vara det inom den närmaste tiden.
Både spelarna och supportrarna måste fatta verkligheten att vi måste kriga i de nedre regionerna av tabellen. Vi få inte uppgivet bua eller stanna hemma från matcherna bara för att Brynäs ligger i botten.
Spelarna får inte heller uppgivet hänga med huvudena när vi förlorar en massa matcher utan de måste ge allt även nere i skiten för att sakt kravla sig upp mot att åtminstånde bli ett mittenlag.

Jag vill att samma mentalitet som finns i Mora, Saik och Södertälje skall finnas i Brynäs en känsla av att det är kul att vara ett bottenlag i elitserien och att slutspel är någonting verkligen stort.
Att gamla rävar som som upplevt en massa framgångar med Brynäs pensioneras och ersätts av unga hungriga spelare som med stolthet krigar i botten och ger allt för Brynäs är ett måste.
Vi kom tolva förra säsongen och nu gäller det att krypa uppåt i tabellen, kan vi klara en, två eller rent av tre platser nästa säsong så är det bra tycker jag.
Vi måste alla fatta att Brynäs framtid i elitserien inte på nåt sett är garanterad i framtiden så nu gäller det att stötta Brynäs och att lära sig att uppskatta att vi faktiskt har ett elitlag i Gävle.

Skippa drömarna omde ädla medaljerna för ett tag och dröm i stället om att Brynäs spelar i elitserien ett tag till.

GävleLasse: Ja Petterström hade varit mumma att ha i laget, OM vi hade slängt ut lite folk i tredje och fjärdeformationerna. Nu finns det inte plats för något annat än offensiv klass.

Jompe: Ja det är ju solklart att Petterström är en ersättare för Blomdahl som lämnat för indianerna.

Själv var jag ganska positiv till Petterstöm. Jag vill ha in energispelare till Brynäs. Vi har haft för många finlirare genom åren.

Det skall göra ont att möta Brynäs!

GävleLasse: Jag tillhörde dem som argumeterade mot Petterström och det faktum att han gått till LHC föranleder ingen omprövning av den åsikten. Vi får väl se vilken uppgift han får där och han väl han lyckas med den innan vi kan säga något mer definitivt. Petterström är en brunkare och såna har vi rätt gott om. Han antydde att han ville till Gävle eftersom han har frillan där. Räcker inte som beslutsgrund för Brynäs, tycker jag.

arnio: "Jag skulle vilja säga att det finns ingen anledning att vara positiva"

Ja, vad säger man? Kom igen nu - vi håller ju på Sveriges bästa lag! Det är väl positivt nog! "Men Hv71 är väl Sveriges bästa lag?" - Nej, jag tycker att Brynäs IF är Sveriges bästa lag! :-)

mattiaskarlgren: *skratt* great minds think alike eller ;)

Peja: Ingen Petterström till Brynäs. Nu kanske många drar en lättnadens suck över "spelaren som inte skulle tillföra någonting"

LHC är ny klubbadress.

Kanske redan skrivits om detta men Petterström klar för LHC.

Jompe: Det kanske är skillnad på att vara kritisk på detsom varit och att på förhand såga allt Brynäs företar sig. ;)

Avd: "Vem fan vill spela i en lallarförening styrd av rövslickare etc:"

Jag skulle vilja säga att det finns ingen anledning att vara positiva men att gnälla på allt gör inte saken bättre. Vi är ett bottenlag och det är bara att acceptera. Men stöder vi Brynäs genom att gå på matcherna och heja eller att stödja rent ekonomiskt så har vi i alla fall gjort någonting bra.

Anders Berg: "Allt kommer att bli bättre. INGET blir dock bättre om vi bara klagar hela tiden. Nu gäller det alltså att stödja laget på alla sätt och vis - det är det enda som gäller nu! Allt annat är fel, enligt mig."

Ojdå, har den tidigare motorsågsmassakreraren "Höken" blivit tålmodig på gamla dar?

Anders Berg: Det fanns orsaker till hans dåliga säsong i USA.

Tänk om - tänk rätt!
Så, nu har jag fått svar på mitt mail angående "Exklusiva fans" - mailet åkte direkt vidare till Sven Engwall fick jag veta - lovande!

Sen tänker jag så här: Många här inne tycker att man inte ska stödja Brynäs därför att de ger inget tillbaka, det är idioter som styr osv. Jag säger, tänk om - tänk rätt! Det är dumt att sparka på den som redan ligger, det är nu som Brynäs behöver oss fans som mest! Den nya klubbdirektören styr förhoppningsvis upp klubben på rätt köl igen. Allt kommer att bli bättre. INGET blir dock bättre om vi bara klagar hela tiden.

Nu gäller det alltså att stödja laget på alla sätt och vis - det är det enda som gäller nu! Allt annat är fel, enligt mig.

Peja: Salle hade dock fått några chanser i DIF och han gjorde en direkt dålig säsong i USA innan han kom till Brynäs.

arnio: Hauhtonen var riktigt dåligt scoutad. Modo ville också ha Sundström, men skillnaden var att de redan hade flera landslagsmässiga centrar, det hade inte Brynäs. Salle var och är ju en bra spelare, men honom slarvade Brynäs bort fullständigt.

Salmonsson var eftertraktad liksom Sundström optimism rådde omGynge osv. osv. Finnarna såg i flera fall intressanta ut men floppade va fan ge Sundlöf en brejk nu.

Peja: Nja det är inte alltid så lätt att veta, fan halva elitserien ville ju ha tex. Spets.

arnio: "Sundlöv har haft lite otur med spelare som faktiskt har presterat i tidigare klubbar men som floppat i Brynäs något som faktiskt sker i andra klubbar med. Med lite stöd och råd från Sjödin så kanske det går bättre, Sjödda har säkert en del kontakter med för han har ju spelat hockey i nästan 100 år."

Oflyt och oflyt, det handlar ju om spelare som av olika anledningar inte har passat in i lagbygget/det svenska spelet. Snarare dålig scouting än oflyt.

GävleLasse:
Ja men kanske Sjödin kan vara en resurs när det gäller att hitta spelare?

Sundlöv har haft lite otur med spelare som faktiskt har presterat i tidigare klubbar men som floppat i Brynäs något som faktiskt sker i andra klubbar med. Med lite stöd och råd från Sjödin så kanske det går bättre, Sjödda har säkert en del kontakter med för han har ju spelat hockey i nästan 100 år.

När det gäller -a new beginning- så känner jag redan vibbarna från brynäsfansen att nu sluter vi upp för Bynäs för nu är det allvar och Brynäs kan inte skrämmas till storspel via busvisslingar eller tomma läktare.

Jag hoppas att folk också kan sansa sig i kritiken, nästan mobbingen mot Sundlöv som faktiskt inte bör stå ensam ansvarig för alla misslyckade nyförvärv. Herr Boork ville inte ha stjärnor eller utlänningar och när de kom så floppade de av någon anledning. (förutom Brendl som han valde själv)..
Sundlöf kan däremot lastas för värvningen av Boorken...

Skit samma, Sundlöf sitter där han sitter och truppen är vad den är. Nu är det bara för oss att stötta dem fullt ut för hur det än ligger till så är de alla Brynäsare och de förtjänar vår kärlek och vårt stöd.

arnio: A new beginning del 4 med Sundlöv vid rodret. Sundlöv har inte kpmpetensen att föra laget vidare. Så länge han har ansvaret så kommer vi att bli fast i lindansen.

Jag vill se en nystart jag med. Bygg för framtiden med den nya tränaren och satsa på unga spelare. Det kommer inte att bli enkelt men det är bättre än att låta Sundlöv spekulera med miljoner ännu en gång. Hans lista på dyra nyförvärv som misslyckats blir bara längre och längre...

GävleLasse: Problemet värvningsmässigt är tyvärr inte bara pengarna utan även att många spelare med ambitioner faktiskt inte vill spela i Brynäs pga.bristen på sportsliga framgångar och all turbulens som råder kring Brynäs med sparkade tränare, avhoppade styrelsemedlemmar och givetvis oron kring ekonomin som gör det svårt för Brynäs att ställa ett slagkraftigt lag på isen.
Det skulle säkert underlätta om vi fick en riktigt bra spelare att skriva på då det kan ge signaler om att det finns ambisioner och möjligheter för Brynäs att prestera på isen.

Penningainsamlingar i all ära men det blir gärna lite konstgjord andning av dessa åtgärder i stället för att så att säga angripa roten till problemet som nog ligger någonstans inom organisationen.

En nystart är på något sätt vad vi behöver. Vi måste sluta att se tillbaka och minnas den gamla storhetstiden och inte gämföra dagens upplaga av Brynäs med guldårens upplagor.

Vete fan hur allt detta skall gå till men marknadsföring är nog en stor del i det hela, att få ut spelarna på stan och till skolor för att träffa fansen i en mycket större utsträckning som nu görs tror jag starkt på. Spelarna i Brynäs skall vara vandrande reklampelare och förebilder för kidsen.

A new beginnig är precis vad vi Behöver.

65selander: Samtidigt så måste man ha fått tillbaka en hel del av förlusten i KS..Detta plus de nya sponsorpengarna som man lyckades få in.

Samantaget med att Sjödda, Angell, Hulkkonen, Hauthonen mfl. lämnar så borde det finnas ett ganska stort utrymme budgetmässigt.

öh.... sä här skall det vara.

Men jag menar innan man vet förutsättningarna så är det ganska beigt att gnälla, sura, namndroppa spelare.

Önskelistan tar man och skriver till. Här är det den bistra verkligheten som gäller. Farsan kan köpa Märkelin loket men köpa en topp center vete f-n om han har råd med eller lust. Gubben är Luling

Jajjen: Om man ändå visste hur mycket som finns i byrålådan på Sätra så skulle man antingen höja eller sänka sin ambition.

Men jag menar innan man vet förutsättnigarna så är det ganka beight att gnälla, sura, namndropa spelare.

Önskelistan tar skriver man till jul. Här är det det den bistra verkligheten som gäller. Farsan kan köpa Märkelinloket men köpa en topp center vete f-n om han har råd med eller lust. Gubben är Luling

65selander: (Från det ena till det andra.) Tror jag med. Det finns självklart en hel del pengar avsatt för spelarköp som inte utnyttjats ännu. Om det räcker för att lyfta laget är en annan femma.

Jajjen: Tänk när vi värvade Pavel. Det var skit och åter skit och sedan så presenterades Pavel. Jag tror i min enfald att minst 1 etablerad spelare dyker upp.

GävleLasse: "Om man endast ser problemen så kommer man ingenstans..."

Ruggig klyscha!
Ska bli spännande att följa hur Brynäs utvecklar det här konceptet. Och skulle det inte bli nåt är det givetvis Brynäs fel.

Brynäs_89: Enl mig som ger 1-? skall inte ha mer än känslan och värmen att man stödjer laget i med och motgång.

De kan vara något på hemsidan som visar vem som har skänkt kosing. Det som sporrar är om man visar summan per individ men jag tycker inte det är viktigast.
Det viktigaste är att alla Brynäsare sluter upp med ett antal kronor och att Brynäs tar till sig den hjälp de får från oss i fotfolket.

(ursäkta vissa stavfel, jag har fått i mig något som gör att jag slinter lite på tangenterna då och då)

Jajjen: Om man endast ser problemen så kommer man ingenstans...

Se Möjligheterna

Jajjen: Säg så här: Alla kan påverka om de verkligen vill! Det är ju enkelt att bara klaga hela tiden, speciellt en person brukar ju göra det (men han är inte inloggad nu), men att hjälpa laget är nästan lika enkelt faktiskt! Okej att mycket inom Brynäs inte verkar funka som det ska, men det hjälpet inte att bara klaga.

Det här kommer att bli skitbra!

Brynäs_89: "Var fan ska jag som studerar få fram 2000 spänn
jag kör på avbetalning om det går"

Precis varför det är bättre att köra med en frivillig summa 100< varje månad.

« · 1035261 · »