1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740632 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
BSKV_nu: Citat Sundlöv " Ska ni ersätta honom?
- Nä, Månsson utvecklades positivt under sina tre år hos oss och tror en spelare som till exempel Johan Alcén har samma potential. Även Jonathan Granström, även om han mestadels spelat center, är en powerforward med liknande egenskaper."
Det är helt ok att minska truppen men då skall det vara bland de spelare som fyller ut truppen, inte de som faktiskt är en del av stommen.
Varken Alcén eller Granström är redo att axla Månssons mantel ännu.

Anders Berg:
då måste han spela med brendl för att få dom assen som han behöver för han är ingen mål kung

Brynäs_89: Hm... om han gör 55 poäng, eller hur många matcher det nu blir nästa säsong, så... Ja!

Anders Berg:
Vad är att ösa in poäng är det 1 poäng per match eller?

Clarence: Nä men Clarence då! Inte vara sur nu! Förra säsongen hade Brynäs de två sämsta målvakterna i Sverige, det har vi inte kommande säsong, det kommer räcka långt! Jag lovar!
Till alla andra: Om Andreas Johansson kommer och om han öser in poäng, då ska jag vara inloggad här varje dag och SKRATTA åt er! ;-)

JanT: "Allvarligt talat så hade vi en trupp för slutspel i fjol, som underpresterade gruvligt av en rad anledningar. Kommande lagbygge ser ut att bli i nivå med årets. därför tror jag att vi har chans på slutspel"

Struntprat! Dags att lägga av nu med den där övertron på laget. Brynäs blev sist, svart på vitt, i elitserietabellen, eller hur? Och med Sundlöv o kompanis strategi vad det gäller trupp- och lagbygge är Brynäs säkert sist också nästa säsong, t o m sämre än i vinter. Bra jobbat!

Men granström ersätter ju inte Månsson. Men brynäs ska ju minska truppen, möjligtvis kan Johan Alcén bli hans ersättare. Och han kommer bli bra det lovar jag, men ändå inte Månsson klass ännu.

En grej måste alla komma ihåg - truppen den senaste säsongen var galet stor - i år ska truppen vara normalstor. Så att alla som drar inte ersätts är ju inte konstigt alls.
Men en spelartyp saknas i Brynäs just nu - en "Anders Huss"-typ. Ja, såna finns kanske inte ens kvar i dagens hockey, men säg åtminstone en "Johan Lindström"-typ. Får vi en sån (med klubbhjärta och allt - ja, jag hör ju själv att det inte går) då kan Brynäs gå långt!

Jonte321: Jo och med det laget så är det bara att säga lycka till i KS. Bara att inse att Brynäs inte kommer att ta sig upp ifrån KS-träsket med nuvarande lag + AJ och LJ. Det behövs iaf en förstecenter (Och jag anser att det finns klart bättre än AJ där ute). Samt så behövs det som Huss sade en försteback (Jonsson) samt en defensiv back.. men sen skulle Brynäs behöva ha in minst 2 forwards av riktigt bra klass för att bli klart bättre.. Men detta kommer inte hända då pengarna och det inte räcker till.

JanT: Så med en svagare trupp på pappret och två helt orutinerade målvakter, en övertro på inhoppande J-20 juniorer och en from förhoppning om att vår nye coach skall styra upp förvarsspelet så når vi slutspel?
Som laget ser ut nu hamnar vi sist i konkurrens med Rögle. Med Jonsson och Johansson i laget slipper vi kanske, kanske kvalserien.
För att nå slutspel behövs:
En förstecenter
En defensiv kanonback typ Väänenen
En ersättare till Angell (Jonsson)
En ytterforward av klass (Månsson mot Granström, herregud...)
Kill your darlings (ingen kontraktsförlängning på Molin)
En riktigt bra förstekeeper (Markström är inte där än...)

Har man en smalare trupp, inget fel i det, så måste de kvarvarande spelarna hålla högre klass. Brynäs måste få in nyckelspelare som kan dra med sig övriga laget. Nuvarande trupp har bevisat sig sakna dylika nyckelspelare trots att det åtminstone på pappret funnits kandidater som t.ex. Dackell och Lind.

65selander: Vad ger du mej för odds och för hur mycket?

Huss: Har du gett upp på förhand, bäste bror?

Tror bestämt att vi kan vara med och tävla om de 2 sista slutspelsplatserna. Det svänger fort i hockey.....

Men det kan lika gärna sluta i KS igen, lär bli en stenhård fight mellan
DIF/SSK/BIF/SAIK/LHF om plats 7-11. 12:an viker jag till RBK.

Allvarligt talat så hade vi en trupp för slutspel i fjol, som underpresterade gruvligt av en rad anledningar. Kommande lagbygge ser ut att bli i nivå med årets. därför tror jag att vi har chans på slutspel.

Huss: Jag kan garantera med hela min själ att Honken inte kommer hem.
Hoppas ju självklart att jag har fel!

Jonte321: Bortsett från Honken så är det en trupp dömd att hamna i kvalserien. En bra forwardsline, ett par bra backar...hualigen.

Måste bara kika förbi o säga att jag tycker att det är synd att Månsson lämnar Brynäs! Utan att ha sett så många matcher så var han en som kämpade hela tiden. Tror inte Brynäs hittar nån ersättare i första hand iaf.. Lycka till i skellefteå Mattias o tack för dina kämparinsatser i Brynäs!!

65selander:
Nä, tror inte han kommer hem heller...han är för bra för att åka ifrån usa.

74050: Jag tror det dröjer innan han kommer hem. Han är ung och tjurig, han ger inte upp än.

Målvakter:
Johan Holmqvist (Jacob Markström)

1:a femman:
Lars Jonsson-Markus Kankaanperä
Pavel Brendl-Micke Lind-Jonathan Granström

2:a femman:
Niclas Andersèn-Juuso Hietanen
Daniel Widing-Andreas Johansson-Andreas Dackell

3::e femman:
Jonathan Carlsson-Peter Nolander
Björn Danielsson-Mads Hansen-Johan Alcèn

4:e femman:
Jörgen Sundqvist-Morgan Hassel
Jakob Silfverberg-Alexander Sundström-Daniel Hermansson

Så tycker jag att truppen kan se ut:)

65selander: Jag har ju sagt hela tiden att Honken kommer tillbaka.

65selander: Jo, det verkar ha varit en ömsesidig önskan om att gå skilda vägar. Trodde dock att Sundlöv och Czarnecki ville ha honom kvar men kanske inte till vilket pris som helst.
Läs: Sundlöv gav Månsson ett erbjudande som denne inte kunde tacka nej till... :-)

Poffa: Absolut.
Lika trist med gnällande texttevetittare som gnällande HS-skribenter eller gnällande läktarsupportrar.

Huge/Hitman ang Månsson så var det ju Brynäs som inte ville ha honom kvar enl artikeln

GÄVLE / ISHOCKEY Mathias Månsson fick beskedet att det inte skulle bli nån fortsättning i Brynäs redan....

Huge: "...man ska inte underskatta möjligheten att dessutom få spela inför en fanatisk hemmapublik som stöttar nåt enormt i alla lägen."

Ja, hellre det än att spela inför sådana som sitter framför Text-TV:n hemmavid.

Hitman: "Huge: Det är nog bl.a såna grinande gnällsupportrar som du som gjort att Månsson valt Skellefteå....

Eh? Jo antagligen.... Månsson satt säkert och läste här inne, blev ledsen och bytte klubb. Det är ju så det går till numera.... Aspekter som löner, möjligheten att få en mer framträdande roll i laget, eller kanske möjligheten att byta KS mot slutspel är antagligen marginella.

Dumstruten ligger i garderoben, ta på dig den och ställ dig i hörnet."

Du verkar iaf veta var dumstruten ligger.
Tyder på att du använt den tidigare.
Och att du skulle begripa lite ironi hade jag heller inte räknat med.
Sånt brukar nämligen inte dumstrutsanvändare vara så där jätteduktiga på...

De aspekter du pekade på är självfallet de viktigaste men man ska inte underskatta möjligheten att dessutom få spela inför en fanatisk hemmapublik som stöttar nåt enormt i alla lägen.
Och som inte gnäller och grinar i alla lägen.
Som du gör.
Och en massa andra tomtar.

JanT: Hutten kanske hade lön efter prestation, fattas tydligen 153 kronor.

JanT: Skrev detta i ett inlägg för ett tag sedan:

"JanT: En koll i årsmöteshandlingarna visar att den TOTALA lönebudgeten var 61 159 000 (varav 9 036 000 för arenabolaget) så 52 123 000 ska altså täcka spelare, tränare, kansli och styrelse."

Har inte årsmöteshandlingarna här så jag kan inte kolla det nogrannare.

Enaranger: Vilka kostnader kommer att öka kommande år?

Kostnader för arenabygget - Knappast troligt, borde ligga budgeterat.

Personalkostnader - Definitivt! Organisationen har växt!

Hur som helst är det hela märkligt, någonstans måste det läcka en j-a massa pengar!

JanT: VAR ÄR PENGARNA?????

Håller helt med i den frågan.

Läste en enkät som gjorts med elitserieklubbarna angående ekonomin
under säsongen 06/07. Svaren från Brynäs ordförande var att omsättningen
den säsongen var 112 mkr och spelarbudgeten var 28 mkr.
Om jag inte minns fel så blev det ca 7 mkr i vinst den säsongen.
Alltså var utgifterna ca 105 mkr. Drar vi då bort 28 från 105 så har
vi 77 mkr i utgifter som inte går till löner till spelartruppen.
Det är bara 10 mkr lägre än Timrå hade i omsättning den säsongen.
Så en kompletterande fråga är, vart går pengarna?

Annars fortsätter Brynäs med strategin att en spelare som spelat i
första eller andra femman aldrig ska ersättas med en likvärdig spelare.
Det är nog den enda strategin som efterföljts till 100% de senaste åren.

JanT: "VAR ÄR PENGARNA?????"

Vi skickar Cuba på Sundlöv!

Gusten: Helt riktigt, bäste bror! Vi bantar truppen från 30 till 23 spelare och betalar med stor sannolikhet mindre för "nettoersättningarna"...

Korhonen+Sperrle mot Markström

Sjödin/Angell mot Jonsson/Johnsson

Månsson/Hauhtonen/Molin mot Granström/Johansson/Persson

Finns inte en chans i världen att ersättarna är dyrare än vad vi förlorat, Angell & Sjödin mfl. har definitivt inte spelat för kaffepengar.

Publiksnittet måste ligga enligt budget då KS täckte upp tappet under grundserien.

VAR ÄR PENGARNA?????

JanT: Jag hade också gärna sett Pierre i Brynäs...men istället för vaniljnolle. Är rädd för att han var tänkt som ev ersättare för honom. Nu blir det nog en junis som 8:e back.

Sjödda-Angell-DJ-Hulken-Morin    -    LJ(?)-junis

JanT: Lägger man till lite namn på din "ut-lista" så inser man hur jävla illa ekonomin sköttes förra säsongen.

Korhonen/Sperrle
Sjödin-Angell-DJ-Hulken-Morin
Månsson-Hauhtonen-Molin-Salle-Gynge-Karlsson

Jag hade trodde faktiskt i min enfald att Sundlöv skulle ersätta vår fjärde bästa poängplockare. Det här påminner om när Sundlöv ersatte vår toppcenter med en som redan fanns i truppen.

sylf: "Bara att vänta tills Ove får ett nytt 5 års kontrakt och att Sjödda ångrar sig."

Vi kan väl slänga in Karjalainen & Melkersson samtidigt! :-)

Allvarligt talat tror jag inte det är så dumt att slå ur underläge kommande säsong, vi lär ju knappast omges av guldspekulationer.

I det perspektivet känns det som en brandskattning av Moras hockeykrigare är helt riktig. Jag ser gärna Pierre Johnsson i BIF!

Hitman: Känns väl knappast som att SAIK är en stark slutspelskandidat, de sitter i "plats 7-12 klistret" tillsammans med BIF.

SAIK har tappat 101 poäng framåt i Goren/Öberg/Renberg, verkar som om Månsson fått löften om att bli "Renberg-light" inför kommande säsong.....

Gusten: Lär bli Anton Persson som går in och tar den 13:e forwardsplatsen. Pierre Johnsson kan mycket väl ta backplatsen som blir kvar.

Summa sumarum har;

UT

Korhonen/Sperlle
Sjödin-Angell
Månsson-Hauhtonen-Molin?

IN
Markström
Jonsson?-Johnsson?
Granström-Johansson?-Persson?

Blir vi bättre eller sämre?

Målvakter; Bättre (väldigt mycket bättre om Honken dyker upp)

Backar; Oförändrat (Tror att Jonsson/Johnsson täcker upp Sjödin/Angell - glöm ej bort att Angell var petad i ES sämsta försvar i serieavslutningen!)

Forwards; Sämre (Johansson är en rejäl förstärkning jämfört med Silja Line, däremot får vi hoppas på "dynamiska effekter" för att täcka upp Molin/Månsson med Persson/Granström)

Huge: Det är nog bl.a såna grinande gnällsupportrar som du som gjort att Månsson valt Skellefteå....

Eh? Jo antagligen.... Månsson satt säkert och läste här inne, blev ledsen och bytte klubb. Det är ju så det går till numera.... Aspekter som löner, möjligheten att få en mer framträdande roll i laget, eller kanske möjligheten att byta KS mot slutspel är antagligen marginella.

Dumstruten ligger i garderoben, ta på dig den och ställ dig i hörnet.

Anders Berg: Ja det är Brynäs melodi, tappa en spelare i förstaformationen, ersätt med en från fjärde.

Laget i bästa fall:

LJ-Andersén
Hietanen-Kankaan
Sunken-Nolander
Carlsson-Junior

Brendl-Lind-Danielsson
Widing-AJ-Granström
Dackell-Hansen-Alcén
Herman-Sundström-Sandin

Junior alt Molin

Anders Berg: Bara att vänta tills Ove får ett nytt 5 års kontrakt och att Sjödda ångrar sig.

KS Nästa!!!!!!!!!!!

Gusten: Men han säger att Alcén och Granström kan ses som "ersättare" till Månsson. Å får bara Alcén en rejäl chans så kan det nog bli bra.

tjugo8: På frågan om Månsson ska ersättas så svarar Panklöv: Nä

SM-GUUUULD!

Honken?

Känns som Sundlöf har fått en, med rätta, åtstramad budget jmf med förra säsongen troliga överspendering...

"- Skulle "Honken" bestämma sig för att komma hem och vi kan skaka fram pengarna är det klart att vi är intresserade."

Peja: "Det ska sägas att sportcheferna du nämner har fått sparken och förmodligen är de sämsta sportcheferna någonsin."

Tycker man kan lägga Mats Hallin till den listan...

Att sitta med mycket pengar på hand leder sannerligen inte alltid till bra beslut.

Glömmer aldrig vårvintern 2006 när statsrunkarna härinne satt och ojade sig över att "masken" var nere på kontinenten och shoppade slovaker inför säsongsavslutningen....(varför köper aldrig Brynäs slovakiska snabbskrinnare?)

Hur det slutade vet ju alla.

Anders Carlsson - Brynäs bästa värvning någonsin (när han gick till LIF)

Svenskan är på topp som vanligt...

Peja: Johnson kan vara så att Brynäs ser en chans på att få en hyfsad spelare för en billig penning. Han är ju från trakten och tillbringar väl somrarna i trakten också

Anders Berg: Det är ändå smått skandalöst att Bäcker överhuvudtaget var aktuell. Likaså att Brynäs är intresserade av Jonas Johnson. Likaså att Brynäs vill ha kvar Molin. Dåligt är vad det är.

Brynäs_89: Dels är det där en "gammal" nyhet här - å dels var aldrig Bäcker tänkt som förstecenter. Å när Lind nu kritat på så föll Bäcker automatiskt bort.

Nu ska alla jubla för vi kan inte få Bäcker han ska till Malmös gammla land
Norge nej Danmark

mattias - 74: Jo, vi behöver nån som sköter sportdrycken där nere.

Peja:

Peter Andersson skulle ju ner i båset såg jag , kan inte det vara ett alternativ för Sundlöv ?

Anders Berg: Det ska sägas att sportcheferna du nämner har fått sparken och förmodligen är de sämsta sportcheferna någonsin.

« · 1037291 · »