1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740369 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
tjugo8:

Ja, vilken sportchef skriver: "Fan, vi fick ingen bättre och nu måste vi släpa runt på den här talanglösa föredettingen i ett år till!"

Istället får vi läsa om viktig pusselbit, offensiven (eller defensiven) är hans största adelsmärke, hårt arbetande forward, stark vid sargerna, bra skott...

tjugo8:

Äh Leksand behöver lite övergödda spelare också ;)

GävleLasse:
Vilken svensk back som endast gjort 2 mål i danska ligan kan på allvar anses ha "det offensiva spelet som är han största adelsmärke"?
Ger du mig inget namn kan du inte utesluta att den slutsatsen kan dras utifrån statisktiken.

Vi ska vara väldigt glada att vi slipper nyförvärv som Bormhammar, bl a baserat på stats men även Bissetts inlägg.

GävleLasse: Oavsett hur j-a bra första pass en back har så svart på vitt 2+ 8 i danska ligan suger. Inget 1a pass i världen kan upphäva det. En offensiv back ska ebligt mig producera mer än att slå ett bra 1a pass han ska följa med upp i offensiven och skjuta in en och annan puck.

En back kan vara offensiv och göra 2 plus 8 i den danska ligan men givetvis så är det ingen duktig back vi snackar om då. Lite grann kan kanske ursäktas omlaget han speladei producerade förskräkligt lite framåt.

Gusten:

Nej, nej, inte lamm. LAMA ;-)

För oinitierade kan jag berätta att nämnde klackprofil loskade på en annan supporter någongång efter påsk 2004 :-)

Knogen: Justitiemord!!! Mattias74 har ju sagt att han är from som ett lamm juuu :)

tjugo8: Nej en offensiv back är en spelare som stöter från sin backposition på den vilande sidan etc etc. Bormhammar har jag inga synpunkter på alls. Kanske de kallar honom offensiv för att han suger i defensiven, vad vet jag. Det jag reagerade på var att du byggde hela ditt resonemang på hur många mål han gjort.

Dammit! Jag skulle ju citera dig där också :-)

"Men det e klart, de har ju iaf häääärliga supportrar.....:)"

tjugo8:

Japp, men bjussade du inte på fel länk nu? ;-)

Bissett19: Fetma har inget att göra med de offensiva kvaliteerna, ej heller att man vägrar träna:-)

Bissett19:

För ett några säsonger sedan???

tjugo8:
Lite kuriosa om Bornhammar....

Bornhammar skrev ju på för Nyköpings Hockey för ett några säsonger sedan,,men vägrade sommarträna,o en fet Bornhammar fick kicken sedemera av Nyköping.......

GävleLasse:
Så, berätta om David Bornhammar för mig, så jag LÄR mig något...
Vad gömmer sig bakom 2+8?

Att slå ett bra förstapass är en hygienfaktor, inget som kvalificerar till epitetet "offensiv back".

Min poäng var, läs noga, att jag är väldigt glad att inte vi tvingades ta emot nämde Bornhammar (kan tänka mig den tråden här...)
Att sedan Brynäs förstapass var illa senaste säsongen är en annan debatt, men inget jag bestrider...

GävleLasse: "Sedan när får man assist på ett förstapass"

Det beror väl på hur nästa, och nästa kille förvaltar just det passet. Jag är inte nån statsrunkare men har man 2+8 i den danska ligan är man helt enkelt ingen offensiv spelare. Han var inte det i AIK för 7-8 år sen och kommer aldrig att bli.

sylf: Sedan när får man assist på ett förstapass. Jag vet inte ens hur ´hur pass de delar ut assist i den danska ligan, hur många gratisassist fick inte Bäckis?  Visst kan just denna spelare vara skit det jag reagerade på var hur 28:an räknade gjorda mål som enda avgörande faktor.

GävleLasse: "Glömmer du inte bort att en offe nsiv back även kan vara en nyckelspelare som slår det där förstapasset som är så viktigt"

Du menar de där 8 assisten den här säsongen??

tjugo8: Så en offensiv back är endast bra om han gör mål? Glömmer du inte bort att en offe nsiv back även kan vara en nyckelspelare som slår det där förstapasset som är så viktigt? Hur många gånger blev Brynär ihjälkontrade förra säsongen, Ihjälkontrade efter att backarna stått och bollat gris mellan sig istället för att slå det där första viktiga passet. En back som kan ta tag i pucken transportera den över egen blå, avgöra läget och ta rätt beslut om han skall ta sig över röd och dumpa eller om han skall slå en öpnnande passning till en RÄTTVÄND forward. Den kunskapen sanades verkligen i Brynäs förra säsongen och därför kom alla spelvändningar och med dem baklängesmålen.

Du är statsrunkare ut i fingespetsarna, LÄR dig att tolka statsen rätt..

JÖSSES! *suck*

Skönt iaf att vi inte, såsom lillebror, värvar backar som gjort 2 mål i danska ligan och med omdömet;
"Det är väl det offensiva spelet som är han största adelsmärke"

Men det e klart, de har ju iaf häääärliga supportrar.....:)

rackham: "Mkt verkar även vara gåtfullt för en proffstränare om man ser till Brynäs senaste säsong (er)..."

Självfallet.
Även solen har ju som bekant fläckar, men det gällde ju en jämförelse mellan vad en proffstränare har för tankegångar och vad en läktarcoach har för idéer.
Jag väljer nog den förstnämnda alla dar i veckan, hans ev fel och brister till trots....

pinklake: Håller med ditt tidigare inlägg om att lagbygget är prio ett just nu.
Förra säsongens mastodontkollektiv visade det med tydlighet.
Visst, kan ett lag vinna viktiga matcher mot mer namnkunniga spelare men i längden tror jag det blir tufft.
Det behövs utan tvekan en förstecenter, en duktig defensiv back (typ Skrbek eller Majesky) samt en tung kvalificerad powerforward.
Av erfarenhet vet vi att Lind+Molin kommer missa en 15+ matcher per säsong och det kommer slita på truppen ytterligare.

Huss:

Håller med om att det behövs två riktigt bra spelare till om det skall bli en rolig säsong för oss Brynäsare.
Men lyckas Sundlöv och co med värvningen av en förstacenter och dessutom inser att vi behöver en riktigt bra defensiv back (och inte en 5e eller 6e back) så kan det bli en bra säsong trots den lilla truppen.

Det jag ville få ut av förra inlägget är att vi inte behöver måla fan på väggen redan nu. Det kan ju bli riktigt bra med en mindre trupp där alla känner sig delaktiga på ett bättre sätt än fallet var under säsongen som gick. Ett LAG kan vinna mot bättre spelare om man får ihop ett bra grundspel där alla är beredda att offra sig för LAGET. Den tanken känns roligare, än att prata kvalserie redan nu, i min värld i alla fall.

MEN, drabbas vi av skador på viktiga spelare kan jag hålla med om att det ser mindre bra ut...

pinklake: En mindre trupp innebär också att vi blir mer känsliga för skador vilket man inte behöver gå långt bak i tiden för att hitta en masse i Brynäs lag.
Sen brukar det, med några få undantag, vara så att första års seniorer inte riktigt brukar klara att löpa linan ut under en lång säsong. De kan vara pigga som sjutton under hösten för att därefter sjunka ihop betänkligt runt juletid när serielunken gör sig påmind.
Dagens trupp är allt för tunn för att vi skall kunna nå slutspel. Det behövs 2-3 kvalificerade spelare till för att nå dit.
Förhoppningsvis så har vi räddningsplankor i form av Rögle och SAIK för att undvika kvalspel men man vet aldrig.

Till sist kan jag inte förstå att man toksparar på A-laget. En nedåtgående spiral är det sista vi vill uppleva.
Oattraktiv trupp+Kamp i bottenträsket= Minskad publik+Ointresserade (potentiella)sponsorer=Mindre intäkter=Mindre pengar till spelartruppen osv.

Inte fasen säljer man fler bilar om man gör avkall på kvaliteten? Onödig extrautrustning ja, men inte kvaliteten på fundamentala delar som bromsar, motor etc.

mattiaskarlgren: " Dom har ju t.om sämre lag just nu än vad dom hade förra säsongen då dom tappat en hel del spelare."

Jag tror inte att det är en nackdel att vi blivit av med flera spelare. De flesta vi tappat bidrog ju inte med alltför mycket ändå.

Rollfördelningen i laget bör bli mycket tydligare nu med färre spelare. Intensiteten på träningarna blir absolut bättre (är i och för sig svårt att ha sämre träningar än förra säsongen) vilket förmodligen leder till bättre spel på matcherna och spelare som kan åka skridskor istället för att ta dumma utvisningar orsakade av att man halkat efter motståndarna.

Att en mindre trupp ger mer speltid till individen ska man nog inte heller underskatta då de flesta blir mer nöjd med sin roll i laget då de får chansen att bidra!

Peja:

Jajamän, Peja, jag håller med dig, Munkedals-Kalle är intressantare än Porslin, dock ej heller någon Panzer...

Huge: Jag är också emot att Brynäs förlängde med Molin. Jag tycker att han är alldeles för feg och inte tillräckligt bra för att det ska vara legitimt att han tar en plats från en yngre, utvecklingsbar kille. Förslagsvis Kalle Olsson från Västerås.

mattiaskarlgren: "absolut. har inte sagt att dom ska ta in Kristan igen. Men det är bara inse att Brynäs lag inte håller. Dom har ju t.om sämre lag just nu än vad dom hade förra säsongen då dom tappat en hel del spelare.
Molin skrev på, samma med Lind (Han var iofs riktigt bra förra året) men det håller inte att hålla på å skriva nya kontrakt med "gamlingar" som inte levererar.. Molin gjorde inte många glada förra året.."

Och vad Brynäs (eller något annat ES-lag) har för lag JUST NU är ju oväsentligt, eftersom ingen har värvat färdigt. Tror du att Brynäs hade letat efter en förstacenter och en till back om man hade ansett att den nuvarande truppen är tillräckligt bra?

"Sandin å Alcén har utvecklingsmöjligheter men då måste dom få spela också.. Björne och Hansen visade tydligt förra året att dom inte håller."

Jag trodde att det var uppenbart för alla att Sandin, Alcén & co kommer att få speltid, med tanke på hur spelartruppen ser ut... Hansen är inte tillräckligt bra för att vara förstacenter, men han är en förbannat bra defensivt center.

Huge:

"Det är därför lagen har proffstränare som vet vad det handlar om."

Mkt verkar även vara gåtfullt för en proffstränare om man ser till Brynäs senaste säsong (er)...

fredrikj: Ja, vi diskuterar samme Molin som gjort ett bra jobb i tredje och fjärdefemmorna och det både i ES och KS.
För dessa platser ska väl också besättas, eller....?

"Hur en sån spelare glädjer tränaren förblir nog en gåta."

Mkt är gåtfullt för en läktarcoach.
Det är därför lagen har proffstränare som vet vad det handlar om.

Huss:

Håller fullständigt med. Klaga hur mycket ni vill på hur föreningen sköts, men låt inte det gå ut över spelarna. Säger man att Brynäs håller samma klass som ett allsvenskt lag och det inte finns någon chans att gå till slutspel, det är för mig samma sak som att säga att Ni är totalt värdelösa.. Vilka tror ni tar åt sig mest av det? Vilka tar smällen, vilkas självfötroende rasar i botten, JO , spelarnas.

När det kommer till kritan så tycker jag man ska ha stake nog att raka ryggen och säga, KOM IGEN GRABBAR, DET HÄR FIXAR VI! istället för att säga att Ni är helt värdelösa, ni hamnar i KS hur som helst.

bradberry:

Klar han håller i Eliten det är ju därför han vill spela i Leksand :-)

fredrikj: Man kan ju hoppas att dom drillas till att ÅKA grillor inte spela gå hockey..
För en Molin med fart tillför!!

Huge: "Nä, han gladde kanske inte så många enögda supportrar som bara tittar på målfabrikation.
Huvudsaken är dock att han gladde tränaren och de som insett hans roll och den nytta han gör för laget (än så länge iaf..)"

Diskuterar vi samma Molin som dom senaste två säsongerna har varit bänkad under vissa perioder, samma Molin som har harvat runt i tredje och fjärde linan? Hur en sån spelare glädjer tränaren förblir nog en gåta. Ove var väldigt nyttig under kvalserien och gjorde en riktigt bra insats, problemet är att vi inte kommer att möta allsvenskt motstånd nästa säsong. Och i elitserien har han visat dom två senaste säsongerna att han inte hänger med längre.

mattias - 74: "AJ spelar i Leksand kommande säsong. Iaf enligt de uppgifter jag fått :-)"

- Så du tror han väljer att varva ner i gärdsgårdsserierna redan? Nja...håller han inte i eliten något år till tror du? :-)

mattiaskarlgren: "Molin skrev på, samma med Lind (Han var iofs riktigt bra förra året) men det håller inte att hålla på å skriva nya kontrakt med "gamlingar" som inte levererar.. "

Hur ska du ha det?
Var Lind riktigt bra förra året och levererade han, eller håller han inte måttet?

"Molin gjorde inte många glada förra året.."

Nä, han gladde kanske inte så många enögda supportrar som bara tittar på målfabrikation.
Huvudsaken är dock att han gladde tränaren och de som insett hans roll och den nytta han gör för laget (än så länge iaf..)

"Det är väldigt så saker som gör att hela laget inte fungerar"

Liksom det är små saker som kan göra att ett lag fungerar.
Ex en ny tränare med lite nyare idéer, en ny uttalad förstemålvakt med bevisad kapacitet, en bra försteback och förhoppningsvis ytterligare en bra center, utveckling av de spelare som nu fått känna på ES, osv osv.

AD:
"en överbetald diva som Kristan"

Lägsta målnittet i elitserien, flest nollor, kanske han drog till Slovenien för pengarna hahaha.
Diva ? Kristan verkade ju vara fantastiskt ödmjuk.

bradberry:

AJ spelar i Leksand kommande säsong. Iaf enligt de uppgifter jag fått :-)

MORMOR!!!!

Skynda dig faxa A.J nu då!

VM är ju över nu.... :-)

AD: absolut. har inte sagt att dom ska ta in Kristan igen. Men det är bara inse att Brynäs lag inte håller. Dom har ju t.om sämre lag just nu än vad dom hade förra säsongen då dom tappat en hel del spelare.
Molin skrev på, samma med Lind (Han var iofs riktigt bra förra året) men det håller inte att hålla på å skriva nya kontrakt med "gamlingar" som inte levererar.. Molin gjorde inte många glada förra året..

Sen har du spelare som Herman (Var bra i KS), Björne, Sandin, Alcén, Hansen osv. Sandin å Alcén har utvecklingsmöjligheter men då måste dom få spela också.. Björne och Hansen visade tydligt förra året att dom inte håller.

Det är väldigt så saker som gör att hela laget inte fungerar och förra året var det att vi hade vissa spelare som inte höll. Och tyvärr är vissa av dom kvar.

AD: hmm jag slutade inte den sista meningen....

..... vill jag inte då jag litar på Markström mer samt att det är alltid roligt när en junior slår igenom och inte minst i Brynäs.

mattiaskarlgren: Kristan ja... han hade ett otroligt försvar bakom sig med åtminstone 4 men oftast 5 spelare jobbade hemåt. Vem som helst kan spela bra då INKLUSIVE Sperrle som då också hyllades.
Att jag vill ha bäckström tillbaks som första center vet nog alla men jag tror att vi kommer få en bra första center till slut.
Att kalla detta lag för allsvenskt visar bara din okunnighet i hockey, vi har topspelare som Brendl och hårt jobbande forwards och backar vilket alla lag behöver.
Jag tror inte vi kommer att ta SM-guld, kanske inte ens ta oss till kvartsfinal men att klara oss kvar kommer vi nog göra.
Vi har spelare som kommer troligtvis bli ännu bättre i år och då tänker jag på Alcén, Andersén och Markström samt har vi värvat in Granström som jag tror faktiskt kan gå in o bli lite av en favorit i Läkerol Arena, efter att ha granskat alla Kvalmatcher som jag har på Mora i KS hemma.
Och Markström ja... om han kan slå Hurme och Belfour överlägset... ja då vet inte jag vad gossen har och bevisa, dock kan jag höja ett varnande finger, första spaden är ingen dans på rosor givetvis och ännu mindre i Elitserien. NHL scouter kan ha fel, journalister även så och även läktarpoliser som har sett grabben spela i Kvalserien men det ska göra mycket till.
Daniel Larsson fick fritt framträde så fick Honken och Lundqvist se vart de är idag. Att ta in en överbetald diva som Kristan (ja det antar jag att han är då han krävde stora pengar efter en bra säsong)

Peja: Många av spelarna är unga och kan utvecklas*

mattiaskarlgren: Det ska avgöras på isen. Många av spelarna och kan utvecklas. Och jag tar Markström före Kristan alla dagar i veckan.

mattiaskarlgren: Känns som ett seriöst uttalande att du redan nu vet att Brynäs "aldrig" går till slutspel med nästa års lagbygge.

Har du inte lärt dig att aldrig säga aldrig?

JanT: Verkligen inte. Bara att inse att när vi spelade kvart mot Hv så hade vi en riktigt bra förstecenter (Bäckis) samt en riktigt bra målvakt (Kristan). Det är små saker som gör ett helt lag bra.. Brynäs kommer aldrig att nå slutspel med det lag dom har just nu, inte heller om dom får in en förstecenter osv. Dom har för dåligt lag, det är bara att inse. tyvärr!

mattiaskarlgren: Det där allsvenska laget du snackar om ser ut ungefär som det lag som spelade jämnt med HV i 7 täta matcher och inför årets säsong tippades tillhöra top 4.

Hockey är många gånger ett ologiskt spel och spelas definitivt inte på papper.....

Men du har ju utvecklat ordet "allsvenska" till ett mantra vid det här laget.

Huss: Elfving har väl heller aldrig påstått att dom båda sakerna är oförenlige?
Bara det att man som supporter i alla lägen bör stå upp för sitt LAG.
Han har mao inte alls blandat ihop äpplen och päron utan snarare pekat på dom ruttna äpplena.... :-)

GävleLasse/Marcus Elving: Äpplen och päron. Man kan stå upp för sitt lag men samtidigt vara kritisk mot föreningens skötsel som jag ser det.

MarcusElving: "Ni som bara klankar ner på laget vi ställer på isen kan lika gärna vara tyst eller byta lag."

SÅ man skall alltså ta bort symptomen och låta sjukdomen vara kvar? Det finns anledningar, bra sådana att vara missnöjd. Brynäs IF är en förening i kaos idag. Detta måste vara nummer ett att få ordning på annars kommer Brynäs att försvinna som förening.

« · 1040247 · »