1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741958 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Tväst: Du behöver absolut inte skämmas om du ler åt det.
Många ledare i historien, t.ex. Karl den XII, P-G Gyllenhammar, Napoleon, Hitler, eventuellt Leif Boork i Brynäs o.s.v. har blivit "för stora" för staten, företaget eller för föreningen de representerar. De har helt enkelt trott att allt de gör är rätt.
I varje organisation bör det finnas en djävulens advokat med en stor respekt i organisationen som kan tala om för en sådan ledare hur saker och ting ligger till.

Treklövern1912:
Skadeglädje är ju inget en vuxen man egentligen är så stolt över, men samtidigt är det lika kul varje gång när David slår Goliat.
När Frölundahövdingen slår sig för bröstet o säger att " vi är för bra för ES, vi skall leda utvecklingen i Europa"....... eller nåt liknande, då kan i varje fall inte jag låta bli att le lite grann ;-)

Jajjen: Fotbollen är den stora sporten i Göteborg och får mest sponsring. Fotbollssäsongen börjar i April och slutar i November.
Kan VF behålla eller öka sina sponsorsintäkter efter år av misskötsel av ekonomin och det sportsliga?

Man kan ju fundera vad som kommer att hända i Saik efter denna säsong då många av spelarna kommer att gå till andra klubbar.

GävleLasse: "Tanken på att tex SAIK som legat och harvat i AS i 16 år har seglat om oss rejält visar att något är fel i Gävle."

Det är väl tvärtom; nåt som är j-ligt rätt i Skellefteå. Det är ju inte bara Brynäs som dom seglat förbi.

Treklövern1912: Går inte att jämföra Brynäs med Frölunda. Frölunda kommer att vara en av favoriterna att vinna SM inom 2-3 år igen eftersom man har resurserna (=hela göteborgsregionens sponsorverksamhet vintertid). Årets fiasko blir bara ett litet hack i den ekonomiska utvecklingen. För Brynäs däremot, handlar allt om att hitta guldkornen bland alla stolpskott till spelare som finns på spelarmarknaden, innan SSK, Timrå och Luleå gör det.

I Skellefteås fall handlar det om gott ledarskap, dvs. samma sak som gjorde Brynäs till topplag på 60-talet.

Treklövern1912: Visst har vi haft kontinutet.. Ett konstant harvande kring strecken ;)

GävleLasse: Skellefteå har onekligen lyckats bra de senaste åren. Orsaken som jag ser det är stabilitet och kontinuitet i verksamheten med ett starkt ledarskap som kronan på verket.

Håller med att vi har börjat om från början många gånger det senaste decenniet och även på 90-talet. Vi köpte ganska dyrt många spelare utifrån och några av dessa motsvarade inte förväntningrna. Några har varit bra men olyckligvist har vi inte kunnat behålla dessa.

Nu har vi haft några få år med kontinuitet och stabilitet i verksamheten så min förhoppning är att det kommer att ge resultat. Det tog för Saik många många år att komma tillbaka. Vi har inte ramlat ur, när det var som sämst, så vårt utgångsläge är förhoppningsfullt.

Treklövern1912: Jag ville inte vara alltför drastisk när jag skrev 6-7 år. Det är ju ett faktum att Brynäs brottades med grymma ekonomiska problem några år efter SM-guldet för man ta som förmildrande omständighet. Därför backar jag 6-7 år och inte längre.

Just frasen Rom byggdes inte på en dag är lastgammal. Men jag menade givetvis att man använt den i Brynässammanhang.

Skall man se Brynäs utveckling rent sportsligt så har man ju byggt upp, rivit, börjat om, byggt fel, börjat om igen...osv.

Som de hållit på så blir det aldrig ens i närheten av något färdigbyggt.

Tanken på att tex SAIK som legat och harvat i AS i 16 år har seglat om oss rejält visar att något är fel i Gävle. Man får ofta höra om att de har bättre förutsättningar och liknande. Men sett till publiksiffror så är vi ganska jämnbördiga och ser man till det faktum att Bryns haft 16 säsongers försprång så borde skillnaden vara stor.. Åt andra hållet.

GävleLasse: Ingen som bygger hockeylag behöver tro på Gud om man inte vill och bibeln har inte någon koppling till hockeyn. Men poängen med citatet var, som du säkerligen förstår, att belysa problemet eller möjligheten att bygga en solid verksamhet på lång sikt.

Hört bara i 6 – 7 år. Det är mycket äldre än så och kan vara slitet men samtidigt beskrivande.

70 Rodrigues: HV och FBK har ganska så stark ekonomi just nu och det har gått bra för dessa lag i många år nu. LHC:s och Saik:s ekonomi vet jag inte så mycket om. Trots att VF var den rikaste klubben för några år sedan har de inte lyckats förvalta dessa pengar på övertygande sätt.

Treklövern1912: Skall man börja tro på Guds hjälp när man bygger lag menar du? Vad fan har bibeln med hockey att göra?

Rom byggdes inte på en dag har vi hört i 6-7 år nu...börjar bli lite slitet.

Treklövern1912: Lustigt att du tar Frölunda som ex, Varför inte LHC, FBK, Skellefteå eller HV 71??

sylf: Rom byggdes inte på en dag. Man kan bygga också som VF har gjort med dyra förvärv och misslyckas. Inför säsongen 2009/2010 var nästan alla experter eniga om att VF skulle ta SM. Denna säsong skulle dom vara bland de 4 bästa.
Det gäller att man bygger på berggrund som BIF. Det sägs i bibeln:
En som byggde sitt hus på berggrund och en som byggde sitt hus på sand. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och kastade sig mot huset. Huset som var byggt på berggrund rasade inte, men huset som var byggt på sand rasade, och "raset blev stort". :-)

70 Rodrigues: Ja, nya spelare lär behövas när klubben ska ta nästa steg i utvecklingen, en finalplats.

Hence: Soares hade inte varit fel, Saviano får gärna skriva på¨han med :-)

Blir mer och mer taggad på idéen om Josh Soares som värvning inför nästa säsong. Rimligtvis lär han få en hel del erbjudande från elitserien dock.

Dalle:

Det tycker jag verkligen inte,han har ju varit borta länge från en korsbandsoperation,och har nu fått problem med samma skada.Mina varningsklockor ringer redan där..

Pettisbif: Ville Koistinen verkar vara på väg bort från Skellefteå. Kanske vore nåt till nästa säsong?

Vill se Brynäs göra en kontraktsförlängning med någon före slutspelet.. Sundström, Somervuori, Andersén eller Svedberg - helst med alla fyra!

Pettisbif: Varifrån har du nimmat laguppställningen. Han heter faktiskt Niinimaa inte Nii(nimma).

Perfekt lag nästa säsong,

Målvakter:
Johan Holmqvist
Niklas Svedberg/Magnus Hellberg
Oscar Dansk

Backar:
Mattias Ekholm
Janne Niinimma
Lasse Jonsson
Niclas Andersén
Stefan Johansson
Jörgen Sundqvist
Jonathan Carlsson
Simon Bertilsson

Forwards:
Jakob Silfverberg
Calle Järnkrok
Patrik Zackrisson
Oskar Osala
Jonas Nordquist
Sebastian Lauritzen
Daniel Brodin
Jonathan Granström
Andreas Dackell
Alexander Sundström
Mads Hansen
Robin Figren/Fredrik Höggren
Sebastian Wännström

brynäsjohan: intressant spelare helt klart ! verkar lite som en dackell :)

denna borde brynäs försöka värva, bra defensiv och gör bra med poäng
www.eliteprospects.com/player.php?player=11812

henke1: Ja precis! Han har varit lite väl ojämn men så är det väl ofta med unga spelare.

MarcusElving: ja rödin har vart bra iår äve om han har haft sina dippar. Han var ju dock grym på försäsongen då vann han väl målligan överlägset ?

70 Rodrigues: Ja, det är helt okej.. Som jag skrev! Han har ju gjort mer poäng än Järnkrok exempelvis. Dock så har ju inte Rödin lika brett register som kroken. Järnkrok är ju duktigare i defensiven osv.

Men som sagt, Rödin har gjort en helt okej säsong poängmässigt.

Redigerad kommentar

MarcusElving: Är ganska säker på att Rödin nästa år lirar i AHL om han nu inte själv säger till GM i Vancouver att han vill bli utlånad till BIF igen.
Tror det blir AHL för hans del.

sylf: Okej, för den bilden jag sett var Silfver på :)

mattias - 74: Ingen av dom!

MarcusElving: Nja jag är inte så säker på det men jag hoppas ju och ber för att han ska stanna!

MarcusElving: Han har ändå gjort 26 p, det tycker jag är helt godkänt.

Redigerad kommentar

mattiaskarlgren: Dom har bytt bild!!

Linström_92: Det är klart att de försöker, men jag tror att Silfverberg spelar i Brynäs nästa säsong också, han har ju sagt själv att han inte känner sig mogen att ta steget till NHL än.

Jag tippar på att han skriver kontrakt med Ottawa, som sedan lånar ut honom till Brynäs under nästa säsong för ytterliggare utveckling. 

Precis som Vancouver gjorde med Rödin, undra förresten vad som händer med honom. Han har väl inte gjort dundersuccé i Brynäs denna säsong direkt. Även om han har varit helt okej.

Redigerad kommentar

MarcusElving: Finns bara två stycken i Leksand som garanterat skulle platsa i BIF. Bergenström samt Ollas.

sylf: Nog är det Silfverberg på bilden jag ser iaf.

Linström_92: Expressen verkar ha koll på grejerna. Är det inte Emil Sandin på bilden?

mattias - 74: Kanske, men är han en spelare för semi/final, dit klubben kommer att sikta nästa år. Knappast! Däremot är han säkert en spelare som skulle kunna ha en hygglig ES karriär, mysko att han stannat så länge som han gjort i LIF.

Kollar platsar INTE i Brynäs!

sylf:

Ollas platsar i Brynäs om du frågar mig..

mattias - 74: Platsar inte!

sylf:

För att?

mattias - 74: Nja, jag vet inte om jag känner mig särskilt intresserad av någon av dem. Men om jag skulle välja en så får det bli Ollas! Kollar har jag aldrig gillat riktigt.

Galbraith i mål har jag ingen vidare koll på så jag vet inte, men det känns som att Sundlöv har sina måltavlor på målvaktssidan redan. (Honken, Hellberg, Svedberg)

Jag gissar på Honken och Svedberg i BIF nästa säsong.

mattias - 74: Ingen!

MarcusElving:

Intressant tråd, som leksing blir man nyfiken vilka ni snor till er kommande säsong :)

Ollas eller Kollar, vem tar ni om ni får välja. Båda snackas att dom försvinner , likaså Galbraith i målet.

Bissett19: Blev riktigt glad när jag läste om Brodin, precis den spelartypen som vi behöver. Där har vi en kille som ger 200% i varje byte och framför allt så TACKLAR han, och det hela tiden!

En sån kille kan väcka laget på egen hand, lite av en drömvärvning faktiskt. BRA Sundlöv, hoppas Brodin nappar!

Man ska ju komma ihåg att han inte är en poängproducerande spelare i första hand, utan en energispelare och en riktig finne i arslet på motståndarna. När hade vi en sådan spelare senast?

Redigerad kommentar

Bissett19: Ja nu är ju även vi med i racet men, men.... ni vinner väl dragkampen som vanligt!

Bissett19: Lyckas han med det så ska han få tummen upp av mig!!!

sylf:

Men då finns ju fortfarande chansen;)
En Brodintyp skulle verkligen behövas i Brynäs...

Bissett19: Hur stor är chansen att Sundlöv signar honom? Ska vi gissa på 1%?

HappyX3: Rask skulle vara en riktig prestigevärvning men Lander ska väl till Nordamerika. Generellt sett hoppas jag att Brynäs kommer att scouta noggrant i allsvenskan. Det finns många guldkorn där och i de flesta fallen är spelarna dessutom jäkligt hungriga. Hellre en ny Ekholm än en ny Clarke...

Redigerad kommentar

« · 1354165 · »