1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742265 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
sylf: Befängt! Brynäs satsar så mycket de kan. Sen om satsningen är rätt tål att diskuteras.

Men det är ett extra jobbigt moment för Sundlöv med alla dessa flykter till NHL. Det gör det svårare att få kontinutet i laget samtidigt som man kan åka på sena överraskningar som förra säsongen.

Nej! Ersättningen måste höjas markant. Händer inte det så får man nog tänka över det hela med juniorsatsningen. Visst är det kul med unga talanger men det är ju inte därför spelar ishockey i Elitserien.

Gurra88: Så du tror att Sivferberg sticker för att Brynäs inte satsar?

Honken:

Sedan är det ju inte bara problemet med den usla ersättningen. Att NHL-klubbarna måste erbjuda kontrakt inom 2 år från draften är också en bov i dramat. Dubbla både pengar och tid för rättigheter vore en bra början.

Honken: Klok?

Varför stanna i ett Brynäs som aldrig satsar? När han visat i VM att han verkligen håller för tuffare spel.

Ja, det börjar kännas jävligt surt med NHL´s sätt att bara norpa åt sig ungdomar nästan gratis. De klubbar som är beredda att satsa på junisar och på så sätt främjar svensk hockey blir hårt straffade.

Nu tror jag som Elving att Silfver är en klok kille och kommer stanna alt. bli utlånad en säsong.

Först och främst får man säga att Silfverberg verkar väldigt mogen och han kommer överväga alla tänkbara alternativ väldigt noga. Vi får nog vänta på hans slutgiltiga besked om hur det blir.

Lovande att han kan tänka sig att bli utlånad i alla fall. Han kommer ju säkerligen be sin agent ta upp detta med Ottawa, återstår att se vad dom tycker.

Sedan får man väl bara säga grattis till Johan Larsson, att tro att vi får behålla supertalangerna mer än 1-2 år är att tro för mycket. Det börjar bli lite parodi nästan, något måste göras när det gäller ersättningen för spelarna. NHL måste betala mer, annars lönar det sig inte för en klubb som Brynäs där juniorerna är extremt viktiga för föreningen och lagbygget.

Jag menar, direkt efter spelarnas genombrottssäsong så plockar NHL över dem. Larssons stora genombrott kommer förmodligen nästa säsong och efter det är han borta.

Redigerad kommentar

arnio: Larsson har också skrivit NHL-kontrakt

Silverberg vill stanna i Brynäs!

"– Jag har funderat lite och tycker att det skulle vara skönt om de vill låna ut mig till Brynäs, säger Silfverberg."

Undrens tid kanske inte är förbi.

Personligen ser jag gärna André Lakos som Ekholms ersättare.. 203 lång över 100 pannor.. defenstivt en riktig kämpe som inte viker en tum.. liknar lite Kudden till spelsättet, bägge är högerskyttar men Lakos än mer offensivt duktigare. Härligt tryck i bössan.

Tänkte också lite på Rödin.. tänk ett scenario att han inleder i AHL, men tröttnar på att harva där och lånas ut till Brynäs igen.. VÅT DRÖM.

Som pricken över I:et stannar Silver och får vara Ass.kapten.

Drömlag:

Holmqvist-Svedberg (Blir jämn kamp om första spaden)

Gunderson-Bertilsson
Silfverberg-Järnkrok-Lavander

Jonsson-Andersén
Widing-Nordquist-Lauritzen

Lakos-Sundqvist
Dackell-Larsson-Rödin

Ollas-Granström-Johansson

Extra:Löf/Berglind-Hansen

Låna ut (till att börja med?):Löf/Berglind-Sandin-Wännström-Rohdin-Rensfeldt

Att hämta i J-20:Dansk-K.Johansson-F.Eriksson-C.Djoos?

Kan bli en härlig säsong om allt faller rätt in!

Här kommer fler altenativ för Ekholm´s ersättare:

André Lakos
Jame Pollock
Timmy Pettersson
Teemu Laakso
Niclas Wallin? (om luleå har andra planer..?)
André Benoît
Kyle Klubertanz
Jonas Ahnelöv
Petri Kokko

Huss:

Vad tror ni om Mikko Mäenpää?

70 Rodrigues: Nåja, SAIK har tappat en hel del folk också....
Tycker Brynäs ser grymt intressant ut i år. Backsidan däremot är frågetecknet.
Bertilssons genombrott kommer i år men det behövs definitivt en ersättare till Ekholm.

Hence: haha eller hur ;)

70 Rodrigues: Man kan ju skratta hårt åt att Pöck finns med på listan...

henke1: *ASG*

70 Rodrigues: Mer pengar. Ingen slår Sundlöv?

Skellefteå kan dom, undrar vad det beror på, mer pengar eller en kompetent sportchef eller all of the above?

Venom: inte mot dig...

Venom: Vem som helst kan bli bra med rätt omgivning kolla M. Månsson eller varför inte Häggström i Modo .
Häggström fick spela med Foppa och vips så gjorde han mål i varje match...

henke1: Vill bara påpeka att jag aldrig hatat Sebbe, jagh ar alltid trott att han kan göra det riktigt bra med rätt omgivning och kemi.

Haha tänk hur hatad Lauritzen var här inne innan. Nu är han ju rena rama guden!

Alla räknar bort Rödin...är det helt säkert att han försvinner över pölen eller kan han möjligtvis bli utlånad ett år till?

hahii: "Sen skulle det vara spännande se hur Widing passar med Nordan och Lauritzen."

Jag håller med. Lauritzen och Widing kan bli bra. Lauritzen är lite omständig och det blir oftal ite för svårt. Widing är väldigt rak och bestämd i sin spelstil. Sebbe passar helst (även om han tagit en hel del skott men de känns som det beror mycket på att ingen annan skjuter) Widing skjuter hellre än att passa.

Sebbe tror jag kan göra det riktigt bra tillsammans med en spelare som Widing som sagt. De kompliterar varandra bra. Vem som ska va centern är jag inte helt säker på dock. Granström skulle kanske göra det bra och skapa ytor åd SL och DW. Granis hade ju också en jävligt bra period med Sebbe i några matcher förr förra säsongen. :)

hahii:
Honken (svedberg)
Jonsson-andersén
Silver-Järnkrok-Granström

Bertilsson-Gunderson
Lauritzen-Nordquist-Widing

Sunken- Berglind
Lavander-Larsson-Johansson

Ollas-Hansen-Dackell

Extra/utlåning: Löf,Sandin,Rensfeldt,Wännström,Rohdin

Tycker att vi borde ha en polis med Järnkrok och silver
Kedjan Lauritzen-Nordquist-Widing har allt!
Kedjan Lavander-Larsson-Johansson har tyngd och speed i larsson och johansson medans lavander kan stå framför mål och buffa.
Ollas-Hansen-Dackell är en kedja som ska spela i boxplay samt efter varje pp och avlasta!

kommer givet viss inte vara så här laget kommer se ut men vad fan tror det kan bli bra med 2 offensiva kedjor 1 tung kedja och så en defensiv kedja som bara ska spela 0-0

mattiaskarlgren: Aa verkligen!
tycker detta ser intressant ut också Lauritzen-nordan-ollas

jag anser att Dackell borde spela i 4:e femman. Visst han e jäkligt bra men han är inte så snabb längre + att vi har yngre spelare som kan ta hans plats.

Satt och funderade lite igår angående kedjor. Nu är jag inte så väldigt påläst om Martin J om han helst lirar center eller ytter men en kedja med Johan Larsson som center samt Widing och Martin som grymt snabba yttrar känns väldigt spännande.

henke1: Joo helt klart men i jvm var Larsson väldigt bra just i centerposition. Sen skulle det vara spännande se hur Widing passar med Nordan och Lauritzen. :)

hahii: nästan helt samma ;) Jag gillade dock när Lauritz,Nordan och Larsson spelade tsm så jag skulle gärna vilja se dom igen. Men det är vad jag tycker :)

henke1: Så här skulle jag vilja se det.

Honken (Svedberg)

Jonsson-Andersén

Silvferberg-Järnkrok-Lavander

Bertilsson-Gunderson

Lauritzen-Nordquist-Widing

Sunken-Skrbek

Dackell-Larsson-Granström

Rensfeldt-Johansson-Ollas

Extra Berglind,Sandin (Kommer dock bli Hansen)

Utlåning: Löf,Wännström,Rohdin

Redigerad kommentar

Honken (Svedberg)

Jonsson-Anderén

Silvferberg-Järnkrok-Widing

Bertilsson-Gunderson

Lauritzen-Nordquist-Larsson

Sunken-Skrbek

Dackell-Granström-Lavander

Rensfeldt-Johansson-Ollas

Extra Berglind,Sandin (Kommer dock bli Hansen)

Utlåning: Löf,Wännström,Rohdin

Redigerad kommentar

Undrar hur Brynäs tänker med Rohdin? Han kommer ju från Gävle och har därför ett stort hjärta och skulle kunna stanna i laget ett par år. Han gjorde ju mål när han fick chansen i slutspelet också. Jag tycker man ska antingen använda han som reserv eller låna ut.

MarcusElving: Widing kan bli intresseant tilsammans med J.Larsson och Lavander. En tung och jobbig kedja att möta.

Widing..

Jag såg Frölunda en del ifjol och tycker inte Skrbek var någon som utmärkte sig något speciellt. Men visst han skulle vara en okej ersättare till Ekholm, säkert inte för dyr heller.

Venom: Precis min mening. Det får i alla fall inte bli offensiv på bekostnad av defensiv. Som det är idag så har vi inte nån utpräglad backklippa. Där är behovet som störst.

Burken: Jag håller med. Jag förstår inte ropen om en offensiv ersättare för Ekholm. Två Utpräglade offensiva backar är gott nog. Jag tycker mer man kan se Gunderson som Ekholms ersättare nu när han stack istället för Clarkes. Ofta tycker jag att offensiva backar kostar mer än va det smakar ofta. Backar ska hjälpa målvakten, det bör alltid vara prio 1 för en back.

Zzz: Kalla mig konservativ men jag tycker att man i första hand skall fokusera på de defensiva kvalitéerna när det gäller backar. Det är väldigt ovanligt att backar som är bra både offensivt och stabila defensivt finns att tillgå. Och gör de det så är de väldigt dyra i och med att de är så eftertraktade.

Brynäs har inte plånbok att kunna vinna såna budgivningar utan att en sån värvning skulle göra stora hål i budgeten. Man bör därför satsa på att hitta en defensiv klippa som kan hålla rent framför Honken. Man minns ju att det var just detta som var det stora problemet senast Honken vaktade Brynäskassen.

Honken hade Skrbek i frölunda och det bidrog mycket till hans godkända insats där. I alla fall sett till vad laget presterade. Med spelare som Jonsson blir det genast svårare för Honken att följa upp sina stats eller ännu hellre förbättra dem.

Idag har Brynäs Gunderson och Jonsson som offensiva backar och det räcker mer än väl. Jag vill se en fortsättning med spel av en back och fyra forwards i PP som var ganska lyckosamt förra säsongen. Widings direktskott mitt i slotet som ersättare för Somervuori kommer att bli bra. :)

Burken: Han är ingen försvarsklippa men helt klart godkänd i egenzon. Sen var det helt klart tackvare hans offensiv som HV tog honom och att han nu spelar i Ryssland.
Tyvärr så finns det väldigt få tvåvägsbackar av högklass i elitserien nu för tiden. Ekholm var en sådann men det blev också bara en säsong. En ung Tuulola hade varit den ultimata backen. Man får helt enklelt försöka hitta två backar som kompletterar varandra, Skrbek tillsammans med Jonsson eller Gunderson hade nog blivit ett välbalanserat backpar.

Zzz: Det är sant. Men Hietanen är ju ingen försvarsklippa han heller. Det som gjorde honom så eftertraktad var ju att han var en offensiv högerfattad back. Precis som Angell...

Burken: Det finns många backar som jag anser är bra i defensiven utan att spela fysiskt. Juuso Hientanen tycker jag ver helt ok defensivt utan att för den delen vara den som smäller på. Magnus Johansson är en annan. Men jag förstår vad du menar och för att Jonssons spel ska fungera i defensivzon så behöver han en fysisk back bredvid sig.

Zzz: Jonsson är inte fysisk nog för att klassas som en back av hög klass när det gäller arbetet i egen zon. Han är lite för bekväm och använder hellre klubban än kroppen i närkamperna.

Burken: Att Sunkan underpresterade mot säsongen 2009/10 är ingen hemlighet. Men så bra som han var den säsongen har han heller inte varit under dom tidigare säsongerna. När Sunkan är som bäst spelar han enkelt och uppoffrande, när han spelar som förra säsongen är han kladdig med pucken och steget efter i markeringen.

Med en bra defensiv och fysisk back bredvid sig som komplement så är Jonsson helt ok i defensiven. Helt sant att han inte har sina styrkor där, men när han spelar på toppen av sin förmåga är en back av hög nivå i båda zonerna.

Zzz: En back som jag tycker underpresterade hela säsongen var Sunken. Han var långt ifrån den nivå man har vant sig att se honom prestera. Min teori är att han hade nån skada som hämmade honom. Sen vill jag minnas att han spelade mycket med Clarke, i alla fall i början av säsongen och det var väl inte nån som var bra tillsammans med honom med tanke på att den backen fick göra Dales defensiva jobb med.

Lars Jonsson har aldrig varit speciellt bra defensivt. Det är hans offensiva kvalitéer som tagit honom dit han är nu.

Huge: Väänänen har ju varit över några svängar till NHL, men något göra att han åker tillbaka till Europa igen. Han har ju spelat i NHL hela tiden så det måste handla om annat än det sportsliga. Caslava är säkert intresserad av Timrå, men kommer säkerligen gå till det lag som betalar bäst. Jag kan inte se att han fastnat så pass mycket för Timrå efter en säsong att han nobbar ett bättre erbjudande för deras skull. Men jag vill som sagt helst ha Skrbek och tror inte att det är orimligt. Brynäs har pengar över till en klassback och Frölunda skär hårt i sin budget.

Sen undrar jag om Frölunda verkligen släpper en spelare som Skrbek, nu när dom rensat i leden och tar rygg på vår egen juniorsatsning?
Där behövs nog en stabil och defensiv klippa, skulle jag tro....

Zzz: Väänänen känns inte som ett realistiskt alternativ.
Håller helt klart NHL-klass och begriper inte varför han spelar i Finland.
Sociala skäl?
Spelmässigt en kanonback och förmodligen nåt vi bara kan drömma om.

Tror inte heller på tjecken.
Verkar som att det isf blir Timrå för hans del, om det nu blir Sverige och ES.
Men Sundlöv får väl smöra lite och snuva klyktattarna på godbiten...   :-)

Anders Blank: Stannar Silfverberg tycker jag att forwardsuppsättningen ser bättre ut en förra året, likaså målvaktssidan. Backsidan är det stora orosmolnet. Förhoppningsvis är Gunderson en back som kan göra 25poäng och spela stabilt i defensiven samt att Lasse Jonsson gör en bättre säsong än förra och då har vi täckt upp Ekholms offensiv. Då behövs en stabil defensiv back. Jag ser det som en självklarhet att den backen ska ha spelat i elitserien tidigare. För många backar med stjärnstatus har kommit till elitserien och floppat för att något annat ska vara rimligt.

Någon av dessa tre skulle jag gärna se:

http://eliteprospects...layer=2685 . Har kontrakt med Jokerit men kanske har en out klausul? Gjorde en kanon säsong i Djurgården där han även bidrog offensivt.

http://eliteprospects...ayer=11970 . Ett bra alternativ men förmodligen dyr. Ryktas vara på väg till Sverige men har kontrakt med CSKA.   

Redigerad kommentar

dreamland: Vårt hopp är att NHL ändå har en uppsjö av Silfverbergs spelartyp: starka med puck runt sargerna, hårt jobbande och inte oävna målskyttar och att man därför inte har nån brådska att skriva kontrakt.
Speciellt inte med tanke på att man har första tjing ytterligare ett år.
Troligt scenario: han åker till Ottawas träningscamp men lånas sen ut till Brynäs nästa säsong.
Om han nu inte gör jättesuccé på campen, vilket Gud förbjude...

Redigerad kommentar

Anders Blank: Bra att Ottawa inte gett Silfver nåt at ta ställning till, det bådar gott och han verkar ju ha vägt över till att stanna ett år till eftersom hans rättigheter stannar hos Ottawa även om han säger nej till dom nu.

Frågan är om det låter likadant när kontraktet ligger där på bordet med den nya lönen

« · 1381662 · »