1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743362 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Pettisbif: När köpte Abramovich Brynäs?

Portello: Man kan ju alltid försöka ;-)

70 Rodrigues: Det ska bli intressant att se vad Aspeqvist kan åstadkomma i Allsvenskan nästa säsong. Förmodar att han kommer att hamna där.

Kris Beech finns ju ute på marknaden. Killen har ju gjort 17 respektive 14 mål på dom 2 säsongerna i HV. KÖPPPPP!!

Pettisbif: Kanske var orealistiskt lag.. men om man kikar på lönerna:

Greiss-Hellberg=Hellberg billigare
Clarke-Bartley=Vic billigare
Dacke-Brunnström=Lika
Rödin-Osala=Osala dyrare
Eero-Widing=Lika
Alex-Malmen=Lika
Ludde-Friberg=Lika
Lägg därtill Emil och Simon som inte blir kvar.

Niclas Wallin en dröm.. och Thuresson där kan dom lika gärna satsa på Jocke R.

Nått sånt här då?

Svedberg-Hellberg

Ekholm-Berglind
Silfverberg-Järnkrok-Osala

Jonsson-Andersén
Kahnberg-Granström-Brunnström

Bartley-Bertilsson
Widing-Nordquist-Lauritzen

Sundqvist-Carlsson
Malmström-Larsson-Rohdin

Friberg-Hansen-Wännström

Pettisbif: varför värva Friberg och sätta han i en 5e femma ?

Huge: Helt riktigt, ska de in nytt är det stora kollar som ska in

Gurra88: menar du kollin...:)

Pettisbif: Osala kommer att spela i JYP eller något lag i KHL.

Wesley: Någon spektakulär värvning kan vi nog glömma, tyvärr :-(

Edit: länken va redan postad.

Redigerad kommentar

Venom: Japp!!

70 Rodrigues: Någon spektakulär värvning kan vi nog glömma

Tyvärr är det nog så. Det är djäkligt trist det. Men jag försöker att krama ur info från mina pålitligaste källor. Tyst som i graven där med.

70 Rodrigues: Sen kan man googla på "huhut sm liiga brynäs" och försöka läsa sig fram till rykten om nyförvärv från östra grannlandet, även där är det dött på rykten. OBS! Jag kan inte finska.

Wesley: :-)

Pettisbif: Varför tror du att Friberg skulle kosta lika mycket som Rensfeldt? Rensfeldt har inte ens haft ett A-lagskontrakt... Om Friberg kommer är det ju efter en dragkamp med flera andra es-klubbar och på ett omedelbart A-lagskontrakt. Men det vore ju rent allmänt vansinnigt att göra sig av med Rensfeldt.

Peja: Hellre ser jag Rohdin eller Rensfeldt än Friberg.

Ingen Delmore eller Robinson i Brynäs, Önerud är inte heller aktuell.

70 Rodrigues: "Vi ska bara värva de vi har koll på"

Man har alltså lärt sig av misstagen som Hutten, Wanvig och Clarke...
Tur att vi har en värvningsgrupp nu då som har lite koll på läget.

70 Rodrigues: Du vet väl att man inte kan lita på Sundlöv, han avskriver allt och alla under Silly Season. Några veckor senare kan spelarna i fråga vara klara ändå. Han mörkar alltid i stort sett..

Hoppas i alla fall att Delmore inte är aktuell.

Redigerad kommentar

GävleLasse: Han har kanske lärt sig något? Att vara lite mer skepptiskt mot att videovärva kan aldrig vara fel.

Zzz: Nej absolut inte. Personligen ser jag helst att man värvar spelare från andra lag i ES. De vet man var man har och vad de kan prestera.

En forward jag skulle vilja ha in är Sundh från HV.. Han har bra fart på rören.

GävleLasse: Hutten och Wanvig var säkert till stor del videovärvningar med viss koll även från andra källor.
Sen ska man komma ihåg att det i många fall handlat om förmodat brådskande fall där man samtidigt tvingats agera på en begränsad marknad vad gäller utbud på spelare.
Clarke tror jag definitivt var bättre scoutad men det är ju ändå ingen garanti för att en värvning ska bli hellyckad.

Redigerad kommentar

70 Rodrigues:" Ingen Delmore eller Robinson i Brynäs, Önerud är inte heller aktuell"

Nej, frågan är om nån är aktuell för Sundlöv. Visan känns liksom igen.

Huge: Nej garantier finns det inte men man får vara försiktig när man skall värva dyra spelare som är tänkta att vara ledande i laget. Det rimmar illa med "Förmodat brådskande fall".

GävleLasse: Nu tror jag ju inte att vare sig Hutten eller Wanvig var tänkta som några ledande spelare i laget och jag tror inte att dom var speciellt dyra heller.
Marknaden vid dessa tillfällen såg väldigt tunn ut och man var väl mer eller mindre tvungna att halvchansa.
Blir rätt så less på dom fåniga jämförelser som vissa alltid gör när man ex värvade Hutten som ersättare till Bäckis.
Hur fan skulle Brynäs kunna ersätta Bäckis fullt ut med nåt annat som vi realistiskt sett skulle haft råd med?

Clarence: "Visan känns liksom igen."

Precis.
Sundlöv mörkar, som han alltid gjort och är skyldig att göra.
Och du går i fällan varje gång, i tron att han ska avslöja nåt som inte är klappat och klart.

Visan känns absolut igen....

Kom ihåg att Brynäs har en speciell scoutinggrupp som ska se till att vi får in bra spelare. Det var dock tragiskt nog denna grupp som låg bakom Clarkevärvningen...

Huge: Fånig jämförelse eller inte. Det var ju vad man sa från Brynäshåll när Hutten värvades.

Huge: Hutten var säkerligen väldigt dyr. Att man tog in Hutten mitt under säsong fast man inte behövde borde väll visa på att det var en spelare man väldigt gärna ville ha. Kommer så väl ihåg när Sundlöv värvade Hutten, han klev ut på isen i pausen mellan första och andra i en match mot HV 2007. Han talande om att det var ett tillfälle man inte kunde tacka nej till. Han sa dessutom att det var en värvning som gjordes för att man täcka upp för det "som komma skulle", underförstått att det var Bäckis som skulle lämna till nästa säsong.
Just den tiden är nog bland det bästa man fått uppleva som Brynäsare under 2000-talet. Dock hade man ju ingen aning om det luftslott som skulle byggas året efter, 87 mannatruppen. När värvningen gjordes låg vi 1:a i serien och värvade trots det en spelare som hade fina stats på EP, i allfall en säsong i SM-liga när han spelade med Tony Salmelainen... Vi hade nyss byggt en arena som skulle ge förutsättningar att bli ett topplag och allt var på topp. Riktigt så blev det inte tyvärr..

GävleLasse: Ja, vad fan ska man säga då?

Att man värvat en okänd chansning som inte är i närheten av Bäckis kapacitet?
Och såvitt jag vet har man aldrig påstått att Hutten skulle vara en spelare som fullt ut skulle ersätta Bäckis alla kvaliteter.

Klart man utåt måste hålla masken och leverera dom sedvanligt intetsägande självklarheterna (det är en hyfsad center med bra blick för spelet osv osv....).

Fast man visste att Bäckis i stort sett var oersättlig, med tanke på ekonomin.

Zzz: Ja undrar hur den där olycksaliga säsongen sett ut om matchning och lagbygge gjorts på ett "normalt" sätt. Wikegård tippade väl t o m guld.

Kvartsfinalserien mot HV var verkligen en höjdare och jag tror att man fixat det om inte Krizan (?) blivi skadad.

SH: Problemet var att man inte hade någon förstecenter och ett målvaktspar som får Greiss att framstå som en kanonvärvning =). Så jag tror tyvärr att jättetruppen bara var en anledning, den störtsta anledningen var att man på flera positioner överskattat laget.

Zzz: Nä, det blir inte alltid som man tänkt sig.
Historien med Hutten visar väl på ett bra sätt hur svårt det kan vara att hitta rätt, även om förutsättningarna ser riktigt bra ut på papperet, sas.
Som tur är så har Sundlöv spottat upp sig rejält efterhand och lärt sig av misstagen.
Sen finns det alltid vissa värvningar där det aldrig går att förutsäga speciellt mkt, hur mkt kunskap och scouting du än gjort och där allt pekar på ett bra utfall. 

SH: För att inte tala om vilket jätteläge vi fick den här säsongen, bara för att se Svedberg och 4 bärande spelare bli skadade lagom till slutspelet.
Makalöst, om man tänker efter.....

Huge: Men det man kan vara kristisk till i efterhand är ju att han bara hade gjort en bra säsong och då tillsammans med poängligavinnaren, han var ju ingen ungdom direkt. Innan låg han på samma nivå som han gör nu dvs. 20-25 poäng. Han totalfloppade dessutom i AHL och fick åka hem efter några matcher.
På 90-talet var det en kvalitetsintyg om man spelade i SM-liga då den var lika bra som svenska. Men på 2000-telet har nivån sjunkit drastiskt även om den håller på och repar sig. Det fanns många saker som tydde på dålig scouting från Sundlövs sida. Skridskoåkningen var ju riktigt dålig tex. Men det är ju inte bara Sundlöv som gör dåliga värvningar från SM-Liga. Om man tittar på hur många nyförvärv till elitserien därifrån som lever upp till förväntningarna så ser man ju att det finns anledning till att vara skeptisk till att värva från den ligan.

Huge: Ja surt att man inte fick gå in i slutspelet med ordinarie manskap. Samtidigt har dom som kommit i gjort det riktigt bra men det är väl tyvärr så att det blir mest kämpa och kylan i avgörande lägen saknas.

Zzz: Har för mig Hauthonen gjorde en riktigt bra första match när han kom så kritiken dröjde lite.

Huge: Jag var på plats i LA när Hutten presenterades, ordagrant som Bäckis ersättare då han besatt kunskapen.Punkt!

sylf: Förståeligt att Sundlöv inte längre säger så mycket om ev nyförvärv då...

Thomas Greiss/Björn Bjudning - Magnus Hellberg
Dale Clarke - Victor Bartley
Eero Somervouri - Daniel Widing
Alexander Sundström - Henrik Malmström
Andreas Dackell - Oskar Osala
Emil Sandin, Anton Rödin, Simon Löf - Egna junisar

Ekholm-Berglind
Silfverberg-Järnkrok-Osala

Jonsson-Andersén
Kahnberg-Granström-Larsson

Bartley-Bertilsson
Widing-Nordquist-Lauritzen

Sundqvist
Malmström-Hansen-Rohdin

Rensfeldt

Extra:Carlsson-Wännström

BRA och BILLIG TRUPP!

Pettisbif:

Clarke? Björn Bjudning?
Säkert billig men vette fan om de skulle vara bra nog för att klara kvalserien.

Pettisbif: Bisarrt... Hur kan du föreslå ett målvaktspar utan Svedberg en vecka efter att han har skrivit nytt flerårskontrakt med klubben?

Peja: Jag tror att Sundlöv lyckas landa Friberg, Bartley och sen en defensiv back och en powerforward, mer blir det inte?

Peja: du är ju också smart haha dumass! jag skrev väl inte att jag ville ha greiss eller bjudning och hellberg som mvpar?????????! jag menade att grisen och bjudning ersätts av hellberg...!

Pettisbif: Vid en närmare eftertanke skrev du ju faktiskt inget målvaktspar överhuvudtaget. Men jag förmodar att det kommer i någon av de cirka tjugo laguppställningar som förväntas publiceras senare ikväll.

70 Rodrigues: Vi vet alla att sundlöv kommer ersätta Grisen/Bjudning med en ny mållis. Sen kommer det in 1 ny back ist clarke. En spets spelare ist eero.

Så här tror jag och så här vill jag ha!
UT:
Grisen
Bjudning
Flopp-dale
Eero-hero
Emil
Dacke
Alex
Anton
Löf
IN:
Hellberg
Bartley
Widing/Gynge
Osala/Laine
Malmström

LAG:
Svedberg-Hellberg

Ekholm-Berglind
Silfverberg-Järnkrok-Osala/Laine

Jonsson-Andersén
Kahnberg-Granström-Larsson

Bartley-Bertilsson
Widing/Gynge-Nordquist-Lauritzen

Rohdin-Hansen-Malmström
Sjunde back:Sundqvist
Trettonde forward:Rensfledt

Extra spelare:Dansk-Carlsson-Wännström

MKT REALISTISK TRUPP OCH DESSUTOM BÄTTRE ÄN PÅ LÄNGE!

PP femmor:
Ekholm-Calle-Jacke-Nordan-Laine/Osala

Jonsson-Kahna-Widing/Gynge-Grana-Basse

Bartley-Berglind-Jocke-Johan-Malmen

BP spelare:
Grana-Malmen
Hansen-Osala/Laine
Jacke-Larsson

Sunkan bp back

Pettisbif: Laine kan vi glömma, då han kommer lira i KHL.
Osala är jag alldeles för dåligt påläst om men känns som en typisk statistik-värvning för HS-folket här inne.

Bartley skulle kunna komma till BIF men tror att någon annan klubb garanterat knycker honom före.

Widing är absolut inte omöjlig men rent spontant känns en utlandsresa återigen kommer vara prio ett.

Gynge kommer aldrig mer spela i BIF. Han gillar garanterat inte Sundlöv och har väldigt svårt att se att han skulle lämna en semiplats med AIK (som verkligen börjat bygga upp något) och dessutom rikt med speltid för BIF.

sylf: "Jag var på plats i LA när Hutten presenterades, ordagrant som Bäckis ersättare då han besatt kunskapen.Punkt!"

Och vad hade du förväntat dig att Sundlöv skulle säga då?

"Brynäs har glädjen att få presentera en osäker värvning som vi inte tror kommer att fylla tomrummet efter Bäckis men det kan jag inte säga officiellt så därför säger jag istället att han besitter de kunskaper som krävs...."

Är det nåt sånt du hade förväntat dig?

« · 1366758 · »