1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742087 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
70 Rodrigues: Intressant! Dock hoppas jag på att Granström hittar tillbaka till sin gamla spelstil och blir en retsticka. Han har blivit alldeles för snäll. Någon som vet varför? Jag saknar honom iallafall.

hahii: Och Sunken MÅSTE komma tillbaka i gammalt gott slag, förra säsongen var han en katastrof o sen måste LJ sluta peta, det är en stor kille synd att han inte använder sin kropp mer :-(

70 Rodrigues: Ja verkligen!

hahii: Min teori är att när han spela i första femman å så ett tag så skulle han mera vara en poängspelare. Då kom han ifrån sin gamla tuffa stil.

Emil Molin första Brynäsare att bli draftad, plockades av Dallas som nr 105

riktigt kul!! Emil hade man väl inte ens snackat om att han skulle bli draftad? Från brynäs var bara Bergling och Kalle J man pratat om.. Undrar om någon av dom ens kommer gå iår?

Sen vart Hellberg plockad av Nashville, Lindbäck - Hellberg om nått år då? kan bli riktigt bra det...

HappyX3: Intressant att Max Friberg blev vald som 143:e spelare. När han valde Timrå istället för Brynäs lät det på Timråfansen som om han var en given förstarundare...

HappyX3: Jag tror att någon chansar med Berglind, men Johansson? Njae... Men Berglind hade ju ingen kometutveckling förra säsongen, om man säger så, trots att han var exklusiv medlem av "Morgondagens Brynäsare" lett av Ove Molin.

Peja: Äh vi är vana. Se på Zäta. Han gick som nr 250 nånting.:)

Johnny Bravo: 210 :)

lu93rowa: Blev han så högt tagen? :)

Peja:´"Men Berglind hade ju ingen kometutveckling förra säsongen, om man säger så, trots att han var exklusiv medlem av "Morgondagens Brynäsare" lett av Ove Molin."

Ja, jag är också lite besviken.
Jag trodde också att varje spelare som ingår i den där satsningen på Morgondagens Brynäsare var GARANTERADE en kometutveckling, och vad händer?
Garantin verkar inte funka. Måste vara nåt fel på satsningen eller Ove Molin, eller hur....?

Redigerad kommentar

Huge: Trist att höra om din besvikelse. Jag hoppas att du kan komma över det med tiden.

70 Rodrigues:

Ollas blir viktigae än ni tror.

Peja: Inga problem.
Frågan är om DU kommer över din besvikelse?
Du får nog vänja dig vid att inte ALLA spelare får en kometutveckling och att Ove Molin fått det där jobbet som tydligen borde gått till nån annan...

Huge: Borde jobbet ha gått till någon annan? Tycker du? Till vem då?

Peja: ":´"Men Berglind hade ju ingen kometutveckling förra säsongen, om man säger så, trots att han var exklusiv medlem av "Morgondagens Brynäsare" lett av Ove Molin."

Din lätt sarkastiska avslutning antyder att du i nån form kritiserar just Ove Molin för nånting.
Är han fel man, är han för dyr i drift?
Du påstår att det är bisarrt att han är heltidsanställd med de få arbetsuppgifter han har.
Det intressanta är väl isf HUR mkt han tjänar, inte om han är hel-, halv- eller deltidsanställd, eftersom din huvudkritik går ut på att Brynäs slösar med pengar genom att ex ge gamla spelare avlönade uppgifter inom organisationen.
Vad säger att det isf hade blivit billigare att utnyttja externa krafter, om man nu ändå har bestämt sig för att ha ex ass tränare för U16 eller liknande?

Så det är inte jag utan DU som borde tala om för oss vem som istället borde ha jobbet som Molin nu sitter på.
Ett "jobb" som dessutom är under utvärdering och i dagsläget knappast går att värdera ekonomiskt, dvs om satsningen är och kommer att vara ett slöseri med pengar eller om den i framtiden kommer att betala sig flera gånger om.

Huge: Jag tror att du missar huvudanledningen till Pejas kritik. Han menar att man skapar tjänster inom föreningen för att kunna anställa gamla spelare. Tjänster som helt säkert inte funnits om spelarna inte haft intresse att stanna efter karriären.

Det ÄR fel väg att gå om man har slimmat sin organisation tidigare i ambitionen att spara pengar.

Burken: Ett helt riktigt inlägg.. Men det är inget nytt. Kompisföreningen Brynäs har funkat så lite för länge nu.. Bättre att dra in på spelarbudgeten bara de får ha kvar så många gamla vänner som möjligt i föreningen.

Redigerad kommentar

Burken:

Det är naturligtvis svårt att säga emot ett sådant argument, att klubben skulle vara någon slags pensionsfond åt gamla spelare vore absolut galet.

Däremot är kanske exemplet med Ove Molin lite tokigt att plocka fram. Programmet "morgondagens Brynäsare" -som för övrigt i någon form nu tas efter av andra klubbar, bl a Luleå- startades ju upp innan Ove la av, att det sedan blev han som fick jobbet behöver inte nödvändigtvis handla om svågerpolitik i det här falllet, han har ju trots allt en del erfarenhet av hockey ;) och om jag inte minns fel är "morgondagens Brynäsare" finansierat via externa sponsorer.

tompap71: Jag skrev väl mer en förklaring till huge än en egen bedömning av Molins jobb. Däremot så var ju Sjöddas uppgifter mer eller mindre påhittade. Han var i och för sig lovad jobbet som sportchef så man fick snickra ihop nåt åt honom.

blogg.aftonbladet.se/26380

Brynäs ligger åter igen i topp på juniorsidan. Hälften av juniorlandslagsspelarna som kommer ifrån norrland återfinns i Brynäs (4st)..

Creed!

Burken: Vore ju roligt om nån isf pekade på nån tjänst som uppenbart skulle vara skapad enbart i syfte att kunna behålla gamla spelare inom föreningen.
Molin har varit och är ass tränare och tränare behövs alltid.
Så där kan man knappast hävda att nån tjänst skulle ha skapats enbart för Molins skull.
I övrigt kan jag inte se nån tjänst som faller under begreppet nepotism.
Men du eller nån annan kanske kunde upplysa mig.

"Det ÄR fel väg att gå om man har slimmat sin organisation tidigare i ambitionen att spara pengar."

Självfallet.
OM, säger OM det nu är så som du och Peja påstår: man har medvetet sysslat med nån sorts nepotism, utan nåt annat syfte än att gynna "släktingar".

Jag kan mkt väl tänka mig att Molin har gjort ett så pass bra jobb, att man vill ge honom lite fler uppgifter än de han redan haft.
Och vad säger att en ev nyinrättad tjänst är slöseri, när det lika väl kan visa sig att den sparar massor av pengar i det långa lopppet?
Du säger att det är fel väg att gå om man redan har slimmat organisationen.
Vad säger att Molins tjänst inte är ett sätt att ytterligare försöka slimma organisationen?
Den här tjänsten är ju dessutom ett försök som ska utvärderas.
Ett försök som är ämnat att utveckla juniorverksamheten ytterligare.
Då anser jag tvärtom att det ligger i sakens natur sas, att det skapas en ny tjänst eftersom hela upplägget de facto är nåt nytt i sig.

Redigerad kommentar

Huge: Du spekulerar vidare i något slags bestcase scenario.
Jag har precis pekat på Sjöddas tjänst som var en extra tillsatt tjänst när de inte kunde infria löftet om tjänsten som SC. Tjänsten försvann i samma stund Sjödda drog till Rögle.

Burken: Ja, Sjödin är ju ett ännu tydligare exempel. Precis som Molin var han lovad en tjänst inom Brynäs efter spelarkarriären. I hans fall var han lovad att bli sportchef, men det löftet höll inte Brynäs. Då blev han erbjuden att bli biljettansvarig, vilket han inte ville. Då uppfann klubben en tjänst åt honom, dvs som scout, men där blev han inte långvarig och så vitt jag vet har inte Brynäs rekryterat någon ny scout efter honom.

Angående Molin, har ju Brynäs i stort sett offentliggjort att min kritik stämmer. Jag menar, jag kritiserade hans arbetsuppgifter, och nu har han fått nya (större) arbetsuppgifter, vilket tyder starkt på att min kritik om att hans förra jobb inte var ett egentligt heltidsjobb var riktig.

Synd för Micke Lind, Wahlberg & co att de inte var lika viktiga spelare för Brynäs som Sjödin och Molin var. Då hade de också fått sköna jobb efter spelarkarriären.

Burken: Tillägg. Det är givetvis kortsiktigt tänkande som ligger till grunden för detta. När spelarna i fråga har förhandlat om långa kontrakt har Brynäs kunna erbjudit lägre lön mot löfte om civilt jobb efter spelarkarriären. På så vis behövde man inte betala lika mycket i lön just då. Och man tänkte givetvis att ett jobb inom Brynäs alltid går att snickra ihop. Om 20 år kommer antagligen både Janne Larsson och Ove Molin ha testat omkring sex-sju olika jobb inom Brynäs.

Undrar vad Sulku jobbar med den här säsongen?

För övrigt märkligt att Molin inte står med i länken.

Burken: Sorry, i hastigheten såg jag inte ditt svar till tompa71 där du redogör för turerna kring Sjödda.
Som du själv säger: det handlade i det fallet om att man skapade en tillfällig tjänst eftersom det utlovade Sportchefsjobbet rann ut i sanden.
Kan man iofs kanske ha lite förståelse för, vilket i princip gör kritiken befogad till viss del.
Att tjänsten därefter försvann och sen aldrig kommit tillbaka visar å andra sidan att det i realiteten handlade om en engångsföreteelse i en prekär och svårbedömd situation.
Nä, det krävs nog lite mer av substansiella bevis för att man ska övertyga mig om att det förekommer nån form av nepotism i större skala.

Peja: "Angående Molin, har ju Brynäs i stort sett offentliggjort att min kritik stämmer. Jag menar, jag kritiserade hans arbetsuppgifter, och nu har han fått nya (större) arbetsuppgifter, vilket tyder starkt på att min kritik om att hans förra jobb inte var ett egentligt heltidsjobb var riktig."

Så du hade inte kommit med nån kritik ifall Molin hade varit anställd på halv- eller deltid, trots att han utfört samma arbetstuppgifter?
För mig låter det som att du hänger upp dig på en teknikalitet, inget annat.

jag har svårt att förstå kritiken på Molin och andra i Brynäs organisation. Är det inte bättre att försöka hålla nån typ av kunskap inom klubben? eller menar ni som är kritiska att ni har mer kunskap om hockey än molin, Sjödda osv! Vet ni hur patetiska ni låter? Men om ni nu har så mkt kunskap sök jobbet, dummare än så är inte klubben att dom anställer er.

Roger Ramkvist: Inte för att jag har kritiserat det nämnvärt men jag blir lite frågande när du pratar om erfarenhet etc.

Vad hade Sjödda för erfarenheter av biljettförsäljning? För det var ju DEN tjänsten han erbjöds efter att han avslutade sin karriär.

Att Molin hjälper till med utvecklingen av juiorer tycker jag inte är speciellt dåligt. Det kan tvärt om vara positivt att ha ett välkänt namn som dragplåster, främst i de yngre årskullarna.

Men om vi kollar med facit i hand.

Janne Larsson lovades en tjänst som Marknadschef efter avslutad karriär. Det gick väl "sådär" om vi ska uttrycka det snällt. Idag är han ass. tränare.

Sjödda blev biljettansvarig istället för tjänsten som sportchef vilket han var lovad. Karriären som Biljettansvarig var rekordkort. Sedan blev det scout en kort period innan han drog till Rögle. Tror du ärligt att Sjödda är nöjd med hur saker och ting föll sig? Sen om man skall skylla det på någon så får väl Sjödda skylla sig själv en del med tanke på att han hela tiden förlängde med ett år. Brynäs kunde inte vänta utan upphöjde Sundlövs tillförordnade tjänst till en fast. Sjödda lackar ur.. ja den historien kan vi alla. Summa sumarum så verkar KOMMUNIKATIONEN inte fungera inom organisationen och det känns som att man har lätt för att lova för mycket ibland.

Burken:

Jag håller med dig att komunikationen i Brynäs är obefintligt och ändå kan jag tycka att den är ljusår bättre än vad den var för 10 årsen. På nått sätt försöker man hålla kunskap inom klubben men på nått konstigt sätt får dom aldrig riktigt chansen eller så hamnar dom lite på måfå någonstans tills nått blir ledigt som det var tänkt från början. Tyvärr verkar det som när det väl ska bli dax för den positionen så har det ändras vid det tillfället. Men det verkar som om 90 talests stora problem fortfarande finns kvar dock betydligt mindre skala (tack och lov). Att alla drar åt olika håll. Jag gillar inte FBK på nått sätt jag har även bott i värmland i 15 årstid puhhh. Men dom har verkligen lyckas med att hålla sin kunskap inom laget. Så det är aldrig fel att andvända den kunskapen som gamla spelare har, förutsatt att man andvänder det rätt. Det är bara att hoppas att styrelsen kan utnyttja den kunskap som finns tillgänglig. Jag ser inte allt vitt eller svart med Brynäs som många gör här, utan en jävla gråzon HEHE.

Roger Ramkvist: I grunden tror jag att man är på rätt väg fast det finns ett par detaljer som jag är osäker på. En av de stora detaljerna är det faktum att man gärna kopierar hur organisationerna är uppbyggda hos föreningar som har en mycket större kostym och har därför råd med såna organisationer. Brynäs har inte den kostymen och borde således försöka hitta en egen väg. En väg som inte behöver kost lika mycket som den gör idag.

Här gäller det att vara flexibel och försöka hitta personer som kan göra fler saker. Exempelvis Molin. Har han andra färdigheter som kan komma föreningen till nytta? För jag är väldigt tveksam till att han kan jobba heltid med det han gör idag. Det är just sånt tänk jag vill se i Brynäs.

Burken:

Angående Ove finns det tänket till viss del redan, "Hockeykväll med Ove Molin" kallas det.
Han fungerar alltså som värd vid sponsortillställningar i samband med matcherna, eller för dig som vill ha honom till sällskap i logen. För endast 5.000:- bjuder han på ett kort föredrag om kvällens gameplan, kommentarer kring matchsituationer och vad du nu vill. Han är din för kvällen.

tompap71: Känns sådär va.
Lite som när Wille ska vara lekledare på utsikten..

Tidigare så strosade skadade/överblivna spelare fritt bland logerna och var trevliga, vilket dog ut snabbt.

Är det inte dags för Bif att försöka leta reda på nya "frächa pengar", att locka av dom som redan betlar dyrt gör ju att dom drar in på något annat istället ( en runda mindre bira el dyl).

Det som måste till är nya sponsorer inte lugga dom Bif på ännu mera, det kan man göra när man har vunnit något eller kan erbjuda något utöver det vanliga.

Bif sätt att jobba mot media fungerer ju sådär.. Bif måste SJÄLVA skapa en hype och BRA media.
Inte vänta på att Stisse ska ringa och säga att; "Nu jävlar slår vi till med två sidor pga 100 års firandet"

100 års firandet har man inte nyttjat ett smack än, gör reklam gör kampanjer gör NÅGOT utanför ramarna.

Tänk om Bif kunde våga satsa lite för att vinna stort någon gång.

Lindström:

Jag tycker det är ett bra upplägg, och jag vet att Oves engagemang varit väldigt uppskattat vid minst två tillfällen. Och det ena behöver ju inte utesluta det andra, för man får ju förutsätta att detta inte hindrar dem från att leta "fräscha pengar".

Däremot kan jag hålla med dig om att mediabiten lämnar en del övrigt att önska.

Lindström: "100 års firandet har man inte nyttjat ett smack än, gör reklam gör kampanjer gör NÅGOT utanför ramarna.

Tänk om Bif kunde våga satsa lite för att vinna stort någon gång."

Man är för lata helt enkelt.. alternativt inkompetenta.. välj själv eller mixa ihop båda.

Saxat ur senaste Brynäsmagasinet:

"100 år med Brynäs IF - en av de mest anrika föreningar Sverige känner. Självklart kommer inte detta att gå obemärkt förbi och arbetet med 100-årsjubileet är redan i full gång. Hela 2012 kommer att gå i ett jubileets skimmer, och under året kommer det att bjudas på händelser, överraskningar och glädje. All kommer att kunna vara med och fira Gävles allra käraste hundraåring.

.....Programmet kommer att släppas någon gång i höst, och fram till dess får alla medlemmar leva lite i ovisshet om vad som kommer att hända...."

Vissa gnällkärringar är för lata helt enkelt.
Orkar inte ens ta reda på fakta om det man gnäller över.
Inkompetens, gnällkärring, okunnighet....
Välj själv eller mixa ihop alla tre.

Lindström: "100 års firandet har man inte nyttjat ett smack än, gör reklam gör kampanjer gör NÅGOT utanför ramarna."

Ja, jag begriper inte varför man har väntat så länge med att göra reklam för jubileet?
Man borde förstås ha börjat med det redan förrförra säsongen eller redan 2004.
Eller varför inte börja fira 100-årsjubileet redan i år, 1 år för tidigt?
Det om något hade iaf varit att gå utanför ramarna....

Huge: Vad tycker du när det gäller värvningen av Gunderson?

Lindström: Wille Löfqvist har fått ett nytt jobb inom Brynäs. Som assisterande sportchef. Viktiga grejer. Han ska kortfattat ta över alla de tråkiga delarna av Sundlövs jobb.

Hans-Göran Karlsson gör sitt bästa för att parera tidningens frågor. Bland annat;

• Det här är ingen nödlösning?
– Absolut inte. Det är en välbehövlig förstärkning av organisationen kring laget. Vi har gjort utrymme för en tjänst som behövs. Samtidigt känns det skönt att ha hittat en bra arbetsuppgift åt Wille.

Gurra88: Inte då dom vill som Huge knåpa ihop ballonger å köpa 4 konfettis och slå på stort.
Att det tar tid att få in sponsorer och pengar har helt gått förbi ORAKLET här inne.

Att man inte ens klarar budgeterade evenemang fast man köpt på sig en dyr å fin ny sarg, visar ju bara på hur illa ställt det är med inställningen.

Eller vad säger DU Huge?

Eller ska vi hoppas att vid 200 års firandet att vi har en huvudsponsor då?

Peja: Härligt!!
Nu fattar jag varför busschaffisen är så riddlig i allt Bif tar sig till med: Han ser sin chans till att få annan post i föreningen bara man har kommit in är ju som synes självklar.

Klart Sundlöv ska ha en pryo så han kan värva fram flera kanon Nhl lirare.. Hutten, Grisen var bara början...

Peja: Kul för Wille men hur fräscht är det, varför denna svågerpolitik, varför inte ta in någon utifrån?

70 Rodrigues: Gurra88 o Huge var oxå tillfrågade.
Gurra sa att han visste vad dom höll på med, svor o kastade på luren.
Huge hade fullt upp med hål 11 o sket i att svara, dessutom är bussen hans liv.

70 Rodrigues: Förstår du inte att Brynäs annonserade ut detta jobb, och där resultatet av en lång, utdragen rekryteringsprocess - präglad av en rad obekväma beslut - kom fram till att Wille Löfqvist var den absolut mest kvalificerade och lämpliga kandidaten.

(Eller inte. Åter igen avdelning hitta på ett nytt jobb för att en Brynäsare ska få arbetsuppgifter. På ett sätt nobelt men knappast effektivt om man ska trimma organisationskostnaderna.)

70 Rodrigues: Herrejävlar, Wille ass sportchef...... Hade inte clownen Manne tid?

Peja: Äh, hur mycket gnäll hade det inte varit om man sackat Wille ett år före pensioneringen? Nu får han sitta och boka bussar, flyg, hotell, mat och annat under ett år och jobbar kanske 75% till 85% lön.
Inte helt ovanligt på en arbetsplats....

Huge: "Nä, det krävs nog lite mer av substansiella bevis för att man ska övertyga mig om att det förekommer nån form av nepotism i större skala."

Så fick du ytterligare ett fall. Wille som ass sportchef, tydligare exempel får du inte. En tjänst som förövrigt försvinner när Wille pensioneras.. Om nu inte Dackell är intresserad av tjänsten förstås.

Finns ju flera sätt att se på Willejobbet. Ett är att Brynäs måste vara en drömarbetsgivare.

Är det här typiskt för Brynäs?

Exempel på hur många gamla lirare som finns i

Styrelsen Organisationen
FBK 1 7
DIF 2 4
Modo 2 3
HV 1 2
BIF 1 1

(Hastigt sammanräknat. Staben runt spelarna är inte medräknade. Endast övriga organisationen som den redovisas på föreningarnas hemsidor.)

Kvällspressen kan i alla fall framkalla dålig nattsömn. Bara att hoppas att Aftonbladets version stämmer. (Som säger tvärtom. Givetvis.)

« · 1385744 · »