1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741979 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Jajjen:

Sätter mina slantar på aftonbladet i det här fallet, Jakob själv berättar för journalister därborta att han inte kommer över i år, inte ens till training camp.

Redigerad kommentar

Rensfeldt vald i CHL-draften.

Jajjen: Hastigt räknat J.Larsson, O.Molin, W.Löfqvist,M.Sundlöv, H.Dahllöf

Jajjen: Få se här nu: Färjestad har ett gäng exspelare i organisationen och är det lag som alla yrkesgnällare hänvisar till när det gäller hur ett riktigt topplag arbetar och tar som ett föredöme och ngt vi själva borde ta efter.
När vi sen försöker ta efter och använda fler exspelare i organisationen så gnäller samma yrkesgnällare i högan sky.
Jag får liksom inte ihop det....

Jajjen: Så du hävdar att man inte skapat en tjänst (som inte finns) för att kunna sätta Wille nånstans..

70 Rodrigues: " Kul för Wille men hur fräscht är det, varför denna svågerpolitik, varför inte ta in någon utifrån?"

Precis.
Varför inte annonsera worldwide och headhunta för ett par miljoner kronor så att vi får en riktig toppkraft som kan ansvara för nåt av det absolut viktigaste för varje förening: boka hotellrum och flygbiljetter.

Jag begriper inte hur man i det läget kan anställa en person som redan finns i organisationen, är känd och omtyckt och som dessutom har administrativ erfarenhet från sitt jobb som restaurangägare..... 

Huge: HAHAHA! Wille har ju redan visat att han misslyckats i sin tidigare tjänst, helt plötsligt skräddarsyr man en tjänst som inte finns bara för att hans ska kunna lyfta lite lön från brynäs ytterligare nått år.. Som sagt, i takt med att wille pensioneras så kommer tjänsten att försvinna. Passande när vi va inne på kompisföreningen brynäs.. Du fick ett klarare exempel än någonsin..

Gurra88: blir inte de någon ny back till. har inte varit inne o kollat på länge.

blir inte skansens gäng att räkna med när dom fick bröderna från lappland... DIF.

Gurra88:

En fundering...
Om du fick välja, pröjsa nån för att gå hemma och rulla tummarna eller hitta en syssla där han gör nån form av motprestation för slantarna. Vilket av det tycker du är vettigast?

tompap71: Varför skulle han ha betalt för att gå hemma? Han har väl blivit uppsagd ?

Gurra88:

Det är jag inte så säker på, han fick sluta på sin position som restaurangchef men om det betyder att han blev uppsagd vet jag inte.
Det spelar dock ingen roll, han är 64 år, har jobbat inom organisationen i minst 25 år. Ingen som blir uppsagd under sådana premisser går hem utan lön, han har lagstadgad rätt till uppsägningslön och för de flesta i den åldern och med den tjänstgöringstiden ligger den på 12 månader vilket i det här fallet skulle innebära att han får full lön i princip ända fram till pensionsdagen.

tompap71: Kanske bättre att se till att han sköter de arbetsuppgifter han har från början.

Huge: Förlåt, Brynäs gör ju aldrig fel.

70 Rodrigues: Men inte helt rätt heller...han ger Brynäs samma betyg som Timrå som värvat 1 spelare som möjligen är bra...och han tycker dessutom att Frölunda värvat bättre än oss...också tveksamt..han har ju inte analyserat speciellt djupt precis...

Brynäs har gjort en av sina bästa silly season på många år enligt mig och värvat rätt spelare...får vi bara in en (1) bra def back så kommer vi få en rolig vinter !

hans_edgren: Men det är fortfarande många frågetecken, så två plus tycker jag kan se som en rättvis bedömning.

Widing och Honken: Är det en tillfällig dipp i formkurvan?
Lavander: Fick ingen bra kritik av Luleå fansen förra säsongen.
Ollas, Gunderson och Johansson: Håller dom för elitserien?

Men jag tror att det kommer bli en väldigt intressant säsong, kanske den mest intressantaste säsongen på flera år. Det kan sluta hur som helst.

Tror att dom kommer bli ett top 5 lag, om allt går rätt. (då har jag räknat in en till back)

Erat: Håller med, men jag är mer positiv. Widing och Honken kommer lyfta sig, likaså Lavander som är den "Homer" brunkare som laget saknat (Granis i all ära...). Ollas, Gunderson och Johansson håller men backsidan är det svaga kortet. Det behövs en back till där.

Gurra88: " Kanske bättre att se till att han sköter de arbetsuppgifter han har från början."

Enligt uppgift skötte Wille restaurangjobbet klanderfritt men valde att ta på sig skulden för den där utskänkningshistorien, för att inte störa spelarna alltför mkt inför slutspelet.
Konstigt att du med din berömda insyn i verksamheten har missat hur det ligger till.

Sen svarar du inte på frågan: är det bättre att han går och rullar tummarna för lönen, istf att göra lite nytta som avlastare till Sundlöv?

70 Rodrigues: " Förlåt, Brynäs gör ju aldrig fel."

Har du några fler självklarheter på lager?

Huge: Jag frågar igen, vad tycker du när det gäller värvningen av Gunderson??

Huge: I och med att Wille var restaurangchef så var han ytterst ansvarig för pubarna med. Hade han skött sig klanderfritt hade hotet om indraget alkoholtillstånd aldrig funnits.

Huge: "Har du några fler självklarheter på lager?"

Jag har ju det men det går tyvärr inte att skriva här i Gb:n, det anses vara personangrepp.

Huge: "Enligt uppgift skötte Wille restaurangjobbet klanderfritt men valde att ta på sig skulden för den där utskänkningshistorien, för att inte störa spelarna alltför mkt inför slutspelet."

Å jävlar i min lilla låda vad mannen som gett text teve ett ansokte plötsligt vet en massa.

Källa din ditt påståenden tack?

Burken: Tja, så är det väl alltid när man är ytterst ansvarig: även om nån annan klantat till det så får den ansvarige bära hundhuvudet, hur oskyldig han än må vara.
Men det utesluter ju inte att Wille gjorde ett kanonjobb och inte kan lastas för vad andra ställt till med?

70 Rodrigues: " men det går tyvärr inte att skriva här i Gb:n, det anses vara personangrepp."

Tja, det är väl din ensak om du tycker att det är synd att man inte får syssla med personangrepp.
Själv tycker jag att det är bra att såna saker inte är tillåtna.

Gunderson?
Har inte så mkt koll på honom, ärligt talat.
Men det känns som en intressant värvning. Vi behöver en offensiv back som framförallt kan styra lite i PP, och Gunderson ska ju ha den egenskapen vad jag hört från fackmannahåll.
Ekholm är ju borta och Jonsson i all ära men jag tycker att det borde gå att få ut mer av honom i bl.a PP.

Lindström: Jag tar seden dit jag kommer och kopierar dig, vad gäller källor.
Med tanke på allt dravel du vräker ur dig i tid och otid om det mesta som rör föreningen och där jag hittills aldrig sett eller hört nån källhänvisning från din sida, så känns det inte mer än rättvist att jag avstår från nån källhänvisning i det här fallet.

Huge: Ja, Wille Löfqvist gjorde egentligen ett fantastiskt jobb, och tog bara smällen för andras felsteg... Vilken kompetent yrkesmänniska! Vilken hjälte! Vilken lämplig kandidat till den ytterst viktiga tjänsten assisterande sportchef!

För övrigt anser jag att du bör läsa länktipset.

Peja: Nja nu blir han väll inte assisterande sportchef utan assistent till sportchefen, det är en jävla skillnad =).

Redigerad kommentar

Huge: "Enligt uppgift skötte Wille restaurangjobbet klanderfritt men valde att ta på sig skulden för den där utskänkningshistorien, för att inte störa spelarna alltför mkt inför slutspelet.
Konstigt att du med din berömda insyn i verksamheten har missat hur det ligger till."

HAHAHA. Och där visade du hur jävla lite koll du har. Han var för fan restaurangchef, och var på plats när allt det här hände. Vem fan ska ta på sig det annars tycker du? Läs pejas artikel ett par gånger, eller är det påhitt också?

"Sen svarar du inte på frågan: är det bättre att han går och rullar tummarna för lönen, istf att göra lite nytta som avlastare till Sundlöv?"

Tycker du att sundlöv behöver nån mer skittorkare än du? Wille känns överflödig där..

Huge: När man "klantat sig" så handlar det om engångsföreteelser. Det gäller inte i det här fallet utan har varit ständigt pågående.

Du använde "kladerfritt" Hade det varit så hade det aldrig hänt. Du bör vara försiktig med vilka ord du använder. "Bra jobb" hade räckt mycket väl.

Peja: Wille hade självfallet ansvaret och borde naturligtvis ha försökt styra upp en situation som förmodligen eskalerat under en längre tid.
Lätt att vara efterklok och jag tror inte det är speciellt ovanligt att krogar med alkoholtillstånd tummar lite på reglementet och försöker ligga lite på gränsen sas.
Och varför skulle just restaurangen i LA då vara nåt undantag?
Jag försvarar inte Willes agerande på nåt sätt, säger bara att det finns godtagbara förklaringar och att han kan ha gjort ett mkt bra jobb och att han självmant valde att kliva åt sidan, trots att andra kanske borde ha varit lite mer rakryggade och tagit SITT ansvar.
Det är iaf vad jag hört av säkra källor, som det heter härinne.

Jag argumenterar dessutom för att han verkar vara perfekt som assistent till Sportchefen, INTE assisterande Sportchef.
Som f.d restaurangchef bör han ha god kunskap och erfarenhet av administrativa uppgifter och inte minst av att spara in på verksamheten.

Det blir lite komiskt när man gapar i högan sky över nepotism osv i den egna föreningen så fort nån ska anställas, ochdet visar sig att ex Färjestad (som man framhåller som sportsligt och ekonomiskt föredöme) har 7 exspelare i organisationen.
Ett av Sveriges mest framgångsrika ES-lag i modern tid.
Bara ett litet exempel på hur ologiskt många resonerar: i FBK är det kanon med gamla spelare i organisationen men inte i Brynäs.
Brukar visst kallas för Gurralogik....

Hoppas verkligen att våran sk sportchef har koll på läget??

Burken: Se mitt svar till Peja.
Klanderfritt ska självfallet inte tolkas bokstavligt.
Det var mest en replik till alla som överdriver åt andra hållet och menar att Wille inte gjort ett enda rätt som restaurangchef.
Det är ju som bekant på den nivån debatten ofta ligger härinne vad gäller många skribenter: svart eller vitt, finns inga mellanting.

70 Rodrigues: Varför skulle inte Sveriges bästa Sportchef ha koll på läget?
Nu blir det ännu bättre, med Sveriges bästa assistent som avlastare.

Huge: "Det blir lite komiskt när man gapar i högan sky över nepotism osv i den egna föreningen så fort nån ska anställas, ochdet visar sig att ex Färjestad (som man framhåller som sportsligt och ekonomiskt föredöme) har 7 exspelare i organisationen.
Ett av Sveriges mest framgångsrika ES-lag i modern tid.
Bara ett litet exempel på hur ologiskt många resonerar: i FBK är det kanon med gamla spelare i organisationen men inte i Brynäs.
Brukar visst kallas för Gurralogik...."

När fan har jag sagt nått om färjestads ledning? det är samma sak där. Skillnaden är väl att de spelare de tagit verkligen är eller blivit kompetenta.. Jämför Loob med sundlöv. Men sundlöv blir ju första sportchef med en egen waterboy.. Modernt, ett steg i rätt riktning.. Framför allt så kanske sundlöv kan plocka ut lite extra lång semester.

Gurra88: " Han var för fan restaurangchef, och var på plats när allt det här hände. Vem fan ska ta på sig det annars tycker du? Läs pejas artikel ett par gånger, eller är det påhitt också?"

Läs min argumentation ett par gånger till så märker du att jag aldrig påstått att Wille borde undandra sig ansvaret för det som hände.
Förstår att du har problem med läsförståelsen men det går att jobba bort med lite träning.

Huge: "Enligt uppgift skötte Wille restaurangjobbet klanderfritt men valde att ta på sig skulden för den där utskänkningshistorien, för att inte störa spelarna alltför mkt inför slutspelet."

Vilken hjälte, han tog på sig det han var ytterst ansvarig för. Bragdguld?

Jag har läst det andra inlägget också. Efterkonstruktion när du kom på hur jävla fel ute du va. Allt är som vanligt.

Glöm inte, bragdguldet går till Wille nästa gång.

Gurra88: "Jag har läst det andra inlägget också"

Och vad skulle det hjälpa i ditt fall?
Du har ju exakt noll läsförståelse och hur förklarar man för en sån person att han inte förstår.
En omöjligt uppgift.
I ditt fall passar bara en devis: mot dumheten kämpar Gudarna förgäves.
Eller för att vara lite mer jordnära kan man citera Ingemar Stenmark:

"In´t  lönt och förklar´ för den som int´ begrip....

Huge: Vad nu då? JAg håller ju med dig? Bragdguldet till Wille. Restaurangchefernas restaurangchef..

tompap71: "En fundering...
Om du fick välja, pröjsa nån för att gå hemma och rulla tummarna eller hitta en syssla där han gör nån form av motprestation för slantarna. Vilket av det tycker du är vettigast?"

Du sammanfattar sakfrågan mkt bra i din enkla frågeställning.
Men är det inte komiskt hur vissa lyckas upphöja valet av Wille som assistent åt Sundlöv, till att bli en oerhört viktig fråga där man borde utlysa jobbet externt, som om det vore föreningens absolut viktigaste post?
Vi talar om ett i stort sett relativt okvalificerat kontorsjobb, utan att det fördenskull är oviktigt.
I det läget vore det väl snarare dumdristigt än smart att börja leta efter ett externt alternativ.
En extern kraft skulle väl isf snarare bli dyrare i drift än vad Wille nu är.
Men det är som vanligt på många händer härinne: dumheten bedrar visheten...

Huge:

På den punkten håller jag helt med dig, tycker inte ens frågan är värd att debattera, Om det nu är en tjänst som skapats för att Wille ska ha något att göra, så vadå? Kostnaden för Willes lön finns där i vilket fall och att man då ser till att han får göra någon nytta för pengarna ser jag bara som sunt. Och javisst, ta in en extern kraft skulle ju isf betyda ytterligare en lön att betala...för en hittepåtjänst ;)

tompap71: Precis. Men försök att förklara såna självklarheter för alla konspirationsteoretiker härinne?   ;-)

Upplägget är förstås en kombination av möjligheten att avlasta Sundlöv (vilket förmodligen är prio 1 och dessutom nödvändigt), ge Wille nåt att göra samt att kunna utnyttja en så pass utåtriktad och värdefull kraft som i stort lite grann personifierar Brynäs på nåt sätt.
En glad gamäng som kanske inte alltid tänker INNAN han agerar, snarare tvärtom. Vilket förmodligen var fallet när det blev uppståndelse kring den där alkoholhistorien.

tompap71: Jag är lite kluven. Visst. Wille får ju lön oavsett så varför inte låta honom göra lite nytta för pengarna. Då kommer lämpligheten in i bilden. Har man fått foten (även om man valt att ge honom hundhuvudet för "alkoholgrejen") hur lämplig är man att ha kvar i organisationen? Vad skickar det för signaler till länsnämnden? "Man gav restaurangchefen kicken för dåligt jobb men man valde att ge honom en annan tjänst".

Man valde exempel att låta Kent Åke Eriksson gå på grund av hans problem med privatekonomin (så lät det i alla fall men jag undrar om det inte var på grund av Boork/Sundlövs experiment med en megatrupp som låg till grunden egentligen. Men hade man sagt det hade inte Sundlöv kunnat sitta kvar som SC.) Så man valde ett svepskäl.

Hade Sundlöv mindre administration att göra då för tiden? Troligen inte men Kent Åke fick nån obskyr roll som chef för en bingohall. Inget assistentjobb. Kent Åke var no och kanske är sveriges bäst betalde bingochef. Det handlar alltså om att gör en person bort sig som "är med i gänget" så blir man i värsta fall omplacerad. Kommer man utifrån så åker man ut.

Kom ihåg att jag har inte valt sida i detta utan jag gör bara lite frågeställningar.

OBS! Huge, du behöver inte svara för du har bytt åsikt lite väl många gånger redan. Det är en bit mellan "Klanderfri" och ett "bra jobb".

Man skulle kunna tro att du antingen redan jobbar inom Brynös IF eller har ambitioner att göra det. För jag har aldrig varit med om maken till rövslickeri, förlåt uttrycket. rectumslickeri menar jag.

Huge: Få se nu. Du vet med säkerhet att Sundlöv har varit överbelastad med jobb? Vad har du för belägg på det påståendet?

Visst är Wille underhållande som person. Han skojar jämt å ständigt. Har många roliga berättelser från sin tid som målvakt i Brynäs.

En OERHÖRD tillgång när man skall boka hotellrum och fixa med logistiken till och från flygplatser och liknande. Att jag inte tänkte på det. ;) Och Restaurangchefer har ju även de massor av liknande arbetsuppgifter.

Man kanske skulle bli platschef åt OK, jag brukar ju tanka där....

Burken: Det är en ganska enkel syllogism som genomsyrar somligas retorik.

P: Brynäs gav Wille jobbet
P: Brynäs gör alltid rätt
S: Det var rätt att ge Wille jobbet

Dessvärre stämmer ju inte den andra premissen...

Nu vet jag hur svaret kommer att lyda. Typ: "Nej, Brynäs gör inte alltid rätt, men gör de alltid fel då? För "somliga menar ju att Brynäs alltid gör fel."

Burken: "Visst är Wille underhållande som person. Han skojar jämt å ständigt. Har många roliga berättelser från sin tid som målvakt i Brynäs."

Ja, grejen är ju bara den att dessa skämt slutade vara roliga i början på 80-talet!

Burken:

Och kanske befogade frågeställningar. Vad jag ursprungligen reagerade på var Gurras påstående att man hittat på en tjänst enbart för att Wille skulle få lyfta lön fram till pension, vilket inte stämmer riktigt. Är slutsatsen att det är en sund tanke att man för en redan befintlig lön vill ha något i motprestation även om det är en skapad tjänst att göra det lätt för sig? Möjligt, men oavsett person, tidigare felaktigheter inom föreningen kommer jag ändå fram till samma fråga; Kan jag få något för pengarna eller ska jag slänga dem i sjön direkt.

tompap71: Man har alltså konstaterat att Wille är en utåtriktad person som är en tillgång på grund av det. Man anställer Molin att göra detta som Wille passar väldigt bra till. Nejman anställer Molin och skapar en assistentroll åt Wille.

Räknar man med att fortsätta med det upplägget även om Wille går i pension eller väntar man på att Dackell skall sluta? Du ska se att när Bäckström väl lägger grejerna på hyllan så kommer det att vara dretfullt inne på kansliet. Man kommer att spela av matcherna i B-hallen och bygga kontorslandskap av arenan.

Burken:

Grejen är att jag tycker att det har fokuserat på fel sak i det hela, något du i dina frågeställningar faktisk tangerar. Istället för att jaga Wille för att han satts på ett jobb som knappast kräver några stora kvalifikationer så borde man fundera på vad i den sportsliga biten som kräver så mycket tid av Sundlöv och varför isåfall inte den frågan har adresserats tidigare,

« · 1386053 · »