1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743554 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013
MarcusElving:

Du är en skoterraggare,det är bara att inse det Marcus;)

sniper: Sundsvall och uppåt är norrland för mig.

MarcusElving: Jo Gävle ligger i norrland. Gränsen går vid Dalälven.

Jävla Stockholmare som tror att allt norr om Stockholm är norrland.

Gävle ligger väl fan inte i Norrland.

Redigerad kommentar

arnio: Nystroem for president.

atilla: Nyström kan man lita på!

ante08: Nyström har visst haft rätt mycket, han tippade att aik skulle vinna mot luleå, att vi skulle vinna mot frölunda ex 

Treklövern1912: Nyström har ju inte haft ett rätt hittlis i detta slutspel än så känn lugnet.

Boorks tankar som oftas brukar vara fel. Hoppas att det är så även denna gång.

Mikael Karlsson: Ja grana har varit grym liksom i slutspelet, serielunk är liksom inte hans grej.

Lindström: Jag tycker Granis växer i stora matcher. Han har varit grym i slutspelet. En nagel i ögat på motståndarna. Han tycker jag ska ha ett nytt kontrakt. Vi behöver fler som Granis som inte är rädd för att ta stryk.

Forza Granis 

Brynäslegenden: Utgångsläget måste vara att behålla alla som går att behålla. Givetvis kommer vi att tappa ganska många och säkeligen komme det också någon bomb i form av att det rycks i spelare som vi räknar med att få behålla. Jag tror att tex. Svedberg, Wännström och Bertilsson kan få erbjudanden från NHL. Spännande silly season blir det i alla fall.

Eftersom Nordan i intervjun säger att han vill stanna och trivs bra i Brynäs tycker man väl att han skulle kunna gå ner en aning i lön. Från sina 190 000 till 160 000 för i Luleå lär han inte få någon monsterlön. Sen tycker jag att det är viktigt att behålla Nordan o Granström för kontuniteten!

Slajsarn:Helt rätt!!

Tycker inte Granis gjort "sitt" tillräckligt alls i år, duttar istället för att gå in 100%

Naturligtvis en spelartyp som måste ersättas, vilket jag tror att man gör i Thuresson.

Jag tror Granis får stryka på foten då vi redan har Lavander i truppen som e seg på rören och kan gröta framför mål.

Men jag vill gärna se Granis kvar...

tjugo8:Spelarflykt? De skriver om gamla nyheter där vi visste att Larson och Silfverberg och kanske Ekholm försvinner. Så "nyheten" är Granis, vilket skulle vara tråkigt men hans spelartyp är inte oersättlig absolut inte.

När det gäller Nordan så är han ju ratat av Brynäs på grund av sin höga lön och vad man fått för den rent poängmässigt. Något Widing kanske borde känna lite nervositet av.

De "etablerade" spelarna måste upp om vi skall fixa Guldet. Det håller inte att förlita sig på endast två unga killar som Järnkrok och Silfverberg.

tjugo8: Ajaj då han får inte gå!

Granis på väg bort...?

Bissett_19: Hahaha, jaja, jag har legat och sovit i princip hela påskhelgen så jag har inte hängt med ordentligt.

Paddan:

Rögle meddelade idag att Alexander Johansson och Eric Himmelfarb inte kommer att spela i Rögle kommande säsong.
Att man ska lära dej allt Paddjävel;)

Redigerad kommentar

Bissett_19: Men då fanns det väl samtidigt inte ens på horisonten att Rögle skulle spela i elitserien kommande säsong. Det är väl inte omöjligt att läget med Himmelfarb och Rögle är lite annorlunda i rådande situation.

Bissett_19: Ok, det visste jag inte.

70 Rodrigues:

Enl Mr Madhawk har han varit klar för LHC sedan en tid,blir väl officiellt snart.

Skulle inte bli förvånad om Sundlöv är mycket intresserad av den här killen ;-)

Här är texten till Aftonbladet plus artikel:

Succén är ett faktum Juniorerna med Jacob Silfverberg i spetsen leder laget till en sensationell finalplats efter att laget kört över regerande mästarna Färjestad.   Succén är ett faktum Juniorerna med Jacob Silfverberg i spetsen leder laget till en sensationell finalplats efter att laget kört över regerande mästarna Färjestad.
Här är Brynäs väg från kvalserien till krossen av regerande mästarna:   Infekterade årsmötet   Vändningen   Från ekonomis kris till miljonregn: ”Jag var på väg rätt ner i ett mörkt hål och höll på att ta med mig hela klubben”

De regerande mästarna Färjestad kördes över med 4–1 i matcher.

För första gången sedan 1999 är Brynäs återigen i en SM-final

Men för bara fyra år sedan var den anrika klubben i sportsligt kaos och ekonomisk kris.

Sportbladet berättar historien om hur Brynäs gått från en klubb i förfall till att återigen vara en maktfaktor i svensk ishockey.
DET SPORTSLIGA KAOSET

En fullsatt Läkerol Arena bar fram hemmalaget i den avgörande semifinalen. Hela Gävle jublar ikapp efter en säkrad finalbiljett.

– Jag tror aldrig det har varit sådant här drag kring hockeyn någon gång. Många av trotjänarna i föreningen som har varit med ett tag säger att de aldrig varit med om något liknande, säger backen Mattias Ekholm bara minuter efter att Brynäs blivit finalklart.

Men i Brynäskorridorerna vägrar man vara kaxig.

– Det gäller att vara ödmjuk i framgång, säger klubbdirektören Hans-Göran Karlsson.

Han om någon vet vad han pratar om. Han minns nämligen ett årsmöte 2008.

– Det var fan det värsta årsmöte jag varit med om. Vi hade till och med votering om revisorerna. Det var riktigt infekterat, berättar Karlsson.

Den överfulla årsmöteslokalen innehöll drygt 600 besvikna, frustrerade och oeniga Brynäsare. Och vem kunde klandra dem. Under året hade laget en målsättning om topp fyra i elitserien – det slutad med tolfte plats och spel i kvalserien:

Mellan 2004–2008 bytte Brynäs ut tre ordföranden, sex tränare, en klubbdirektör och sparkade en handfull spelare.

2004 var för övrigt året då Michael Sundlöv tillträdde som sportchef.

I mars 2008 var det ytterst nära att Brynäs även hade tvingats se sig om efter en ny sportchef.

Experimentet med rekordstor trupp och rotationssystem – som Sundlöv skapat tillsammans med dåvarande tränaren Leif Boork – hade totalhavererat.

Boork sparkades redan i oktober. Efter en extremt turbulent säsong slutade Brynäs sist i elitserien och tvingades slåss för sin elitserieexistens i en oviss kvalserie.

Då var Boork med igen – men inte Sundlöv.

Samma kväll som han var med om att genomdriva beslutet att återanställa Boork tog kraften slut.

Utbränd och sjukskriven.

– Jag var på väg rätt ner i ett mörkt hål och höll på att ta med mig hela klubben. Då mådde jag så dåligt som det bara går att göra, och hoppas aldrig behöva känna så igen. Jag hade rasat ihop helt om jag fortsatt jobba, och det hade inte varit bra vare sig för mig eller för Brynäs. Om föreningen skulle överleva var jag tvungen att göra något drastiskt, har Sundlöv berättat för Sportbladet.
DEN EKONOMISKA KRISEN

Brynäs säkrade nytt elitseriekontrakt i den absolut sista omgången av kvalserien.

Men klubben var på sportslig dekis och i en extremt tuff ekonomisk situation. Bokslutet våren 2008 visade minus nio miljoner kronor.

Hans-Göran Karlsson kom in som tillförordnad klubbdirektör vid nyåret och när sedan hela styrelsen byttes ut på det där hetsiga årsmötet beslutade nyvalde ordföranden Bo Bylund och hans styrelse att anställa Karlsson på lång sikt.

Karlsson tillsatte en ledningsgrupp som skulle vända på varenda krona i föreningen.

– Vi skulle spara tio miljoner. Vi skar faktiskt sex miljoner på a-laget och fyra i organisationen. På ett år gick vi från nio miljoner back till vinst med 3,6 miljoner och ändå gick vi till slutspel med a-laget. Det var ett riktigt stålbad, säger han.

Efter förra säsongen hade Brynäs IF ett eget kapital på 11,4 miljoner kronor, och efter årets succésäsong kan siffran stiga till över 20 miljoner kronor.

Men av alla nedskärningsbeslut som togs fanns det ett som var viktigare än andra, det om att inte skära ner alls på ett speciellt område.

Klubbens juniorverksamhet.

– Tittar vi i dag så var det ett otroligt klokt och strategiskt rätt beslut, vi har varit otroligt lyckosamma på den fronten, säger Karlsson.
JUNIORUNDRET

Efter SM-guldet 1999 och semifinalförlusten året efter gick det sakta men säkert utför för Brynäs. De hade ingen heltidsanställd sportchef, ingen ny arena, knappt några egna spelare i a-laget, som för övrigt missade slutspel tre år i rad åren 2002–2005. Ekonomin var under kontroll, men inte så mycket mer.

2001 satte sig styrelsen ner och fattade ett beslut.

Brynäs skulle inom fem år bli ledande i svensk juniorhockey.

Anders Bäckström – pappa till Nicklas och på den tiden ordförande i Brynäs sportkommitté – fick i uppdrag att anställa en utvecklingsansvarig som skulle leda arbetet med juniorsatsningen.

Valet föll på Tomas Thelin. Av många pekas 53-åringen från Fors i Dalarna ut som hjärnan och hjärtat bakom Brynäs juniorunder.

– Men det här är inte på något sätt ett resultat av någon ”one man show”. Vi har jobbat mycket med kontinuitet på ledarsidan, och har många enormt kompetenta heltidsanställda tränare, säger Thelin själv.

I början av 2000-talet hävdade sig Brynäs hyggligt på juniorsidan, men definitivt inte mer än så. Spelare som tog steget upp till a-laget var lätträknade, spelare som draftades var ännu färre.

– Då hade vi inte en enda landslagsspelare i något av juniorlandslagen. Blev en brynäsare uttagen till någon turnering var det närmast en sensation, säger Thelin.

Resten är historia.

Det började med Nicklas Bäckström, och fortsatte med Jacob Markström, som var den enskilt största anledningen till att Brynäs klarade sig kvar i elitserien för fyra år sedan.

Sedan har det bara rullat på och nu är det spelare som Jakob Silfverberg, Calle Järnkrok, Johan Larsson och Simon Bertilsson som är stjärnor i årets SM-finallag.
MÅLSÄTTNINGEN - GULD

För ett år sedan gjorde Brynäs – trots mängder av skador på nyckelspelare – en stark kvartsfinalserie mot de regerande mästarna Färjestad.

Och där stärktes också känslan att laget hade det som behövdes för att gå hela vägen.

På sommaren samlade nya tränaren, oprövade Tommy Jonsson, laget för att diskutera en gemensam målsättning. Klubben som inte varit i en semifinal på tolv år tittade på varandra och bestämde sig för att det enda raka vore att sikta på guld.

– Vi kände i somras att vi har alla verktyg för att vinna SM-guld, de nyförvärv som kom in var exakt de spelartyper vi behövde, och på den vägen är det. Vi har trott på oss själva hela säsongen och bara tågat på, säger veteranen Andreas Dackell, som varit med på hela resan.

När beslutet var fattat enade hela klubben sig kring målsättningen. På upptaktsträffen i september tippade Tommy Jonsson, utan att darra på rösten, Brynäs som vinnare inför en minst sagt överraskad mediekår.

En av hemligheterna bakom supersäsongen var med redan på det där första mötet, mentale tränaren Mattias Seger.

– Vi kände att vi verkligen hade potentialen och laget för att vinna, det enda vi behövde bli bättre på var den mentala styrkan. Att orka fullfölja hela året. Jag har varit med om både ditten och datten men att få in Seger har verkligen varit givande, säger Dackell.

Senast laget samlades för ett gemensamt snack var precis innan slutspelet började.

– Vi sa att nu har vi gjort en bra säsong, men det är nu det börjar, det är nu det gäller att vara sitt bästa jag. Alla var rörande överens om det och hittills har vi ju levt upp till det, säger Dackell.

Och nu är Brynäs i sin första SM-final sedan 1999 – men för spelarna är det ändå bara början:

– Ja, absolut, och det är verkligen så det känns. Vi har inte vunnit någonting än. Det är guldet vi har siktat på ända sedan i somras och det är bara det som gäller, säger Calle Järnkrok.
Hans Abrahamsson
Erik Karlsson
create a new version of this paste RAW Paste Data

Treklövern1912: Jepp, men samtidigt är truppbyggandet en ständigt pågående process som har pågått ett bra tag, med flera spelare som har skrivit på eller är muntligt överens... men det blir givetvis inte offentligt innan säsongen är slut. Brynäs har inte SÅ mycket arbete kvar som man kan få skenet av när man kollar kontraktssituationerna på EP.

Jajjen: Nä, gällande just Silfverberg så får det dom sagt bli en någotsånär fullgod ersättare, där kan nog inte ens Sveriges bäste sportchef göra nåt annat. Kan även bli svårt att ersätta Larssons kapacitet fullt ut men övriga borde som sagt kunna gå att ersätta med den klart förstärkta klubbkassan vi kommer att ha.

Peja: Vad jag ville visa med det aktuella läget var att mycket arbete återstår inför nästa säsong.

Som jag har förstått så är det inte klart just nu att Järnkrok stannar en säsong till. Men man kan ju hoppas och dessutom behöver han bygga upp sig något.

arnio: Såna som Bremberg och Mihalik var ju bara i Timrå under några månader. Låter svårt att hitta hyggliga ersättare som kostar lika mycket/lite utslaget över en hel säsong. Timrå kommer säkerkligen att ha ett riktigt lågbudgetgäng nästa säsong. Om de inte fixar sin ekonomi är det bara en tidsfråga innan de spelar i en allsvensk arena nära dig.

Jajjen: Klart att Silfverberg blir svår att ersätta, men tänk ett scenario där Silfverberg, Dackell och Lauritzen ersätts av 3 skickliga forwards. Med tanke på att varken Dacke eller Lauritzen knappt har spelat under de senaste månaderna, blir det som att 3 spelare ersätter Silfverberg. Jag tror att det kommer att gå bra.

Treklövern1912: Även Järnkrok. Fler kommer ju också att stanna, men alla som har kontrakt kommer nog inte att fullfölja det kontraktstiden ut. Nåja, det är finalspel som gäller nu :)

Huge: Det här har säkert koll på men följande spelare är klara för nästa säsong:

Niklas Svedberg, Johan Holmkvist 

Ryan Gunderson, Viktor Berglind, Simon Löf, Simon Bertilsson, Jörgen Sundqvist, Lars Jonsson

Daniel Widing, Mats Lavander, Martin Johansson, Mads Hansen, Jesper Ollas

70 Rodrigues: Timrå behöver definitivt inte bli sämre med fyra mille billigare trupp. Många av de dyrare spelarna som skulle vara stöttespelare floppade och kan definitivt ersättas med billigare spelare från Allsvenskan kanske någon som får lite istid i ett annat elitserielag. Hård jobbande spelare som ger allt för laget kan göra underverk om de tillsammans bildar ett starkt kollektiv som bygger bakifrån genom en stark defensiv. Timrå har väl lite unga killar som kan ta ett steg till med Max Friberg och Boyce-Rotevall och Alexander Larsson i spetsen. Bremberg, Mihalik,  Halonen kostade nog en del pengar och kan definitivt rakt av ersättas av mycket billigare spelare. Sen var ju Pikken och Pärssinen på lönelistan ett tag.

Murley vore brafick behålla för han är bra men annars kan de gott ta in nya rakt över. Jag tror på att de definitivt kan bli bättre nästa säsong

Modoiter = den svenska avundsjukan!

Huge: Silfverberg går inte att ersätta. Den kvaliteten kostar som en NHL-spelare. Gäller att hitta det bästa som Brynäs kan få för pengar. Vilket för en gångs skull bör betyda nåt riktigt bra.

Jajjen: Själv ropar jag inte hej förrän Silfverberg, Larsson och Ekholm är ersatta med någotsånär likvärdiga spelare och Granström, Andersén samt Wännström förlängt. Då kan jag andas ut en aning...

Bissett_19: Eller så blir det ett stålbad som lyfter laget, vem vet.
Hittar man rätt karaktärer till en rimlig kostnad så kan det funka, men det blir helt klart stentufft.
4 miljoner mindre till spelartruppen låter inte så där vansinnigt svårt att hantera, sälja lite bingolotter och en medlemsinsamling borde väl göra susen..   ;-)

Bissett_19: Ja, Timrå står först på tur. Men här ska inte ropas hej efter en säsong med schyssta intäkter. Norrlandslagen lever farligt med taskig omsättning, sämre tillväxt i regionen, färre företag, färre skattebetalare osv. Hade inte Luleå en givmild kommun och Robin Hood-intäkterna stod dom på tur.

Bissett_19: Skära ner 4 mille och förhoppningsvis Montén som coach, då är det definitivt kört :-)

Bissett_19: Ja det blir en säsong till med gnäll... *suck*

70 Rodrigues:

Timrå spelar inte i ES om ett par år,det är jag helt övertygad om.Kronofogden har klippkort uppe på deras kansli,nu har kommun gått in hjälpt dom till en konstgjord andning till kommande säsong.Dom ska tydligen skära ner 4 miljoner på spelartruppen till kommande säsong.
Så nästa säsong kommer dom ha ett ännu sämre lag,ja ni fattar;)

70 Rodrigues:Men ärligt? Vad hade du förväntat dig av dem? De är så jävla avis att de måste sitta och fabricera en massa dynga.

Modoiterna borde rannsaka sig själva med deras armbågar i huvudet från blindside istället. Visst, en filmning/förstärkning är inte vacker eller speciellt sportslig. MEN DEN HAR ALDRDIG SKADAT en annan spelare. Det gör dessa arbågar i huvudet.

Timrå, borde nog lägga sin energi på att dra ut på bygden och leta tomburkar, de har ju 15 mille i underskott och det är väldigt kort tid att skrapa fram ens till ett nollresultat...

VI SPELAR FINAL!

Redigerad kommentar

Gud vad jag önskar att Timrå IK åker ur nästa säsong.

70 Rodrigues: Listan kan göras lång inlägg från avundsjuka Modo samt Timråfans.

Slajsarn: Underbart att läsa alla bittra klyktattares patetiska inlägg. Nu har de gått från filmningar till att Brynäsfansen visslade ut Nilsthorp när han blev ögonskadad. Nu var det ju inte åt det dem visslade åt utan att FBK spelare hoppade på Wännström. 

mattias - 74:Att få ett par matchers vila kanske ine ger effekt i det kortare perspektivet. Men blir det en lång finalserie, vilket jag tror de blir så kommer det att vara en faktor. Man vet ju själv hur man känner sig om man jobbat en intensiv period hur mycket nytta en eller två dagars vila från spel och jobbar(lag)kompisar kan göra. Samtidigt som det kan vara grymt skönt för spelarna att få fira påsken hemma med sina nära och kära.

mattias - 74: Nä, jag tror faktiskt att du har fel och att ömma och småskadade kroppar uppskattar en eller ett par dagars extra tid att läka och återhämta sig i ett tufft slutspel där man spelar i princip varannan dag.
Spelarna och massörerna tror jag iaf håller med om det.

Huge:

Det har ingen som helst jävla betydelse om SAIK får vila kortare än er, der är det laget som spelar den smartaste hockeyn som vinner och där har ni en fördel. Lycka till..

munkas: håller med dig munkas! jag hoppas verkligen inte den blir en till säsong i snålbudgetens tecken! sundlöv har själv sagt att han letar efter spets. det har han ju iofs sagt tidigare och då har det kommit en Hauhtanen eller en Wanwig... men man kan ju hoppas på att han lärt sig nåt av det.

thuresson tycker jag låter som nåt i rätt väg, mot spetskompetens iallafall.
engqvist skulle tydligen vara jävligt intresserad av djurgården om dom höll sig kvar, så han kanske har hemlängtan, vore en kanonersättare till nordqvist.

sen osala, vore ju mumma med en stor tung elak rackare som dessutom kan göra mål. och som sagt, kanske bäckis kan rekommendera han och sundlöv för varann.

ne, jag vill verkligen se tre fyra spetsvärvningar, gärna tre forwards och en back. och då ska de va en riktig pungspark till back. vi saknar tyngd där bak, det måste värvas in till nästa år. plus att andersén måste få förlängt, liksom granström! :)

Mikael Karlsson:

Trots att Skelle har bättre spelare för spelare jmf med Gnaget så tror jag att deras hockey passar Brynäs bättre än AIK:s.
Skiter i närhet och fördel av hemmaplan.Jag vill ha Guld!!

« · 1489704 · »