1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743471 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
ellis: ”Såsom situationen blivit tycker jag gott vi kunnat behålla både Kousal och han. Då hade vi fått åtminstone lite bättre breddkvalité i anfallet. Tror nämligen båda kunnat göra sig bättre rättvisa en säsong till.”

- Med respekt för att man får tycka precis vad man känner.... Men hur resonerar du här? Vi skall alltså lägga två relativt sett väldigt höga löneposter på att behålla dessa två spelare...? Varav den ene visade divalater och spred taskig energi...

Ett sådant uttalande blir inte seröst. Visar på noll koll på budgetansvar och tanke på att vi bygger ett lag. Att lägga krut på dessa två skulle ju dessutom peta två andra spelare i truppen och skapa en del obalans och oro...

ellis: Surt att inte Brynäs verkar stärka upp laget rejält men vi kanske kan räddas av att det är fler lag som faktiskt inte ser starkare ut.
Vi hade lite av en kaossäsong med det absurda försöket med multipla spelsystem och sparkningar hit och dit vilket kan ha legat oss i fatet. Får vi en harmonisk försäsong och en bättre inledning på säsongen så finns förutsättningar att vi bara genom det blir ett bättre hockeylag.
Svårt som fan att sia om placeringar men topp 8 känns inte helt orealistiskt. Dessutom borde väl fan någon av dem vi tappat till NHL lira i Brynäs i vinter, där har vi vår trumf som vi med lite flyt kan få visa upp.

Zappaholic: Sådan är hans andemening vad du än försöker med. Och jag anar din egen. 10:a och du är nöjd...

ellis: Ta och läs vad varulf skriver istället för att sitta och skarva...

varulf: Så du är nöjd med att vi åter ska stå och stampa kring 11-plats alltså? Uj uj...

varulf:
”hur som haver tror jag att vi slipper vara ett lag som kämpar för att undvika kval iaf. Det är det viktigaste som jag ser på truppen just nu.”

Allt annat än att arbeta för att nå de uttalade målen är oseriöst agerat.
Sen kan VI vara besvikna på satta mål eller anse dem för högt satta.
Men mätstocken om säsongen varit bra eller dålig beror endast på om bif nått uttalade mål eller inte.
Det går alltså att personligen vara jättenöjd med en dålig säsong, jag säger inget om det, men Bif har likt förbannat gjort ett dåligt jobb om målen inte uppnås.

Rumpelstiltskin:
”så är det för varje lag, när det gäller värvningar. Det är marginalerna som avgör. Det är det som gör den här sporten så underhållande.
Folk tror att vi kan pumpa ut pengar på spelare som Växjö gör, det går inte. Det är inte hållbart för fem öre.”

Vänta nu, vi har uttalade mål inom en 3årsplan.
Att sätt mål utan att ha möjligheten att SÄKERT kunna uppnå dem ÄR oseriöst satta mål!
Når vi dem har vi gjort en bra säsong, gör vi det inte har vi gjort det dåligt.
Att bara konstatera att vi inte nått målen och vi har haft en dålig säsong och då skylla på omständigheter (marknaden är död, för dyra spelare, skador, svikande publik, kom inte upp i nivå, osv osv) - om mål inte uppnås - ÄR en oseriös Bif-ledning, då det är deras jobb att kontinuerligt se till att styra föreningen rätt mot uppsatta mål!
Precis som med ett aktiebolag där vinstmål utlovas aktieägarna och där sparkrav och tom varsel blir ett styrverktyg om vinstprognosen från kvartalsrapporter är sämre än utlovat.

Må vara att andra klubbar har liknande mål under liknande tidsplaner. Och att det är mot dessa vi skall mäta oss.
Vi SKA vara ett topp 4 lag över tid!
Det betyder att vi varje säsong fr.o.m. nästa säsong inte ska behöva oroa oss för att 5/7 av lagen i shl ska kunna konkurrera och komma före oss. I år ska vi ha värvat så pass bra lag att vi SKA ha dryga 40% av alla shl-lag bakom oss. Ligger vi 13 i serien efter 20 omgångar måste ledningen vara beredd att tvingas agera. Finns det faktorer man inte rår över så skall det finnas handlingsplaner att minimera att det blir ett problem - genom riskanalyser.

”Folk tror att vi kan pumpa ut pengar på spelare som Växjö gör, det går inte. Det är inte hållbart för fem öre.”

Men hur menar du att vi ska nå målen - framförallt utan att behöva bygga laget med externa intäkter?
Eller.. ..anser du att målen är oseriösa satta från Bif-ledning då det inte går att konkurrera ekonomiskt med lag som Växjö?
Anser du då att Dacke, Campese m.f. bara kör med floskler? Förlåt, har ”engagemanget” och ”intentionen”.

Jag skulle köpa att vi gick in i 19/20 med ett lag som knappt var bättre än Oskarshamn om ledningen gick ut och sa att vi saknar ekonomin att konkurrera bättre och målet var att inte åka ur shl.
Men vi kom 11 i fjol, gjorde näst minst med mål av alla lag, bara 1 mer än sämsta laget, med en av SHLs bästa linor.
Nu SKA vi nå vårt mål kvarten - då bör man ju bygga så man förbättrar nivån där man identifierat brister.

””Folk tror att vi kan pumpa ut pengar på spelare som Växjö gör, det går inte. Det är inte hållbart för fem öre.”
För att ha varit en av de som målat ut folk som ser svagheter som domedagsprofeter var du ganska neggig själv. Men hur ska vi göra för att, inte bara vara ett etablerat topp 4 lag mellan 2020 och 2029, utan också ta de guld man satt som mål under samma period?

Davey85: Nej att Victor ska ta en plats i NHL redan till hösten tror jag är väldigt långt bort. Bara hoppas att han lyssnar på sin kloke far så får vi se honom minst en säsong till i Brynäs.

Davey85: hur som haver tror jag att vi slipper vara ett lag som kämpar för att undvika kval iaf. Det är det viktigaste som jag ser på truppen just nu. Sen är jag övertygad om att söderström kommer vara utlånad till oss

Tittade lite på vad Arizona har för backar i sin organisation, för att se vilka Söderström tampas med. Vet inget alls om de här spelarna, men de verkar göra hyfsat ifrån sig.

Statistik från AHL.

Ness - 70 matcher/ 55 poäng
Capobianco - 40 matcher/ 32 poäng
Russo - 67 matcher/ 39 poäng
Gross - 61 matcher/ 25 poäng

Makita: Absolut.
Vi har alla olika åsikter om laget. Men som jag ser det.
Kan inte tro nått annat än att AD och MS sätter det bästa man kan få tag i på isen.

Makita: Håller med dig angående påhoppen. Jag tycker att du är saklig i din kritik. Finns andra som bara spyr galla och då får man räkna med skit tillbaks tyvärr.

Tror på en stabil mittenplacering. Personligen tycker jag väl inte att Brynäs ser jättebra ut men en del tycks glömma att lager ska jämföras med andra lag och det finns inte så många lag som skrämmer i årets shl.

Rumpelstiltskin: Vissa värvningar är ju säkrare än andra. T ex är Scott en tryggare värvning än Zetterberg.

Tycker en snabb blick över nuvarande laguppställningar i SHL säger att vi behöver Boqvist och Söderström.

Jag personligen förstår att vi inte kan slänga pengar omkring oss, har sagt flertalet gånger att jag är beredd att ha tålamod och se vart denna nya vägen tar oss. En silly är inte lätt att bygga om på.

Rödin-Scott-Danielsson
Boqvist-Sallinen-Descheneau
Zetterberg-Ölund-Blomqvist

Det där är enligt mig tre kedjor som står sig bra på förhand.

Zappaholic: Sakliga mothugg är en sak med argument om varför Brynäs ska vara bättre nästa säsong det har jag inga som helst problem med.
Men dessa djävla påhopp utan argument i sakfrågan har jag problem med och är fruktansvärt less på.
Avslutar med att ingen är lyckligare än jag om jag skulle ha fel och Brynäs skriver mig på näsan och gör en toppen säsong och jag är nöjd med en stabil mitten placering utan att vara inblandad i botten träsket.
Kommer inte ha några problem om ni påminner mig om hur fel jag hade när jag inte trodde laget kunde bli bättre än tia och överleva en kvartsfinal.
Den kommer jag ta med glädje.

Makita: Sluta upp med martyrskapet du också
Du får skriva negativt om Brynäs om du vill. Och räkna med mothugg. Jag får mothugg om jag skriver positivt men inte grinar jag över det. Forumet är väl till för att lufta åsikter, och acceptera att alla inte tycker som du själv...

mk: Jag har svårt tro att någon inte plussar för Rödin, Scott, Sigalet. Men du glömmer ju med inte ett ord kapaciteterna som lämnat.
Stöttar laget gör jag också. Tro mig. Men jag tar mig samtidigt rätten att tycka det finns mycket att ha på fötterna till tvivel om denna trupp verkligen kommer räcka speciellt långt i vinter.

Makita: Detta med Palushaj.
Hur menar du egentligen? Är inte Rödin tänkt som hans ersättare?

Som jag kan se lagbygget ur ett annat perspektiv:
Rödin har ”alla” skrikit sig harmynta efter.
Är det inte kvalitet? Dessutom 5 år som innebär att man försöker bygga en stomme runt honom.

Scott är annan ”dröm”. På 3 år dessutom med samma stuk som Rödin, bygga en stomme.

Sigalet på 2 år. En av SHL:s nästa backar.
Är inte det kvalitet?
Kvalitet kostar. När man nu satsar på dessa så blir det inte så mycket kvar till fler kvalitetsspelare, detta året.
Sen får man ju hoppas att laget kan steppa upp gentemot förra året.
Man måste ju oxå ta med i beräkning att spelidén blev ju inte optimal med byte av idé.
Sen finns det ju ett stort sparkapital i tex #14 och #44.
Där kräver nog tränarna betydligt mer.

Vi kan inte göra annat än att stötta och hoppas att det blir bra.
De som har möjlighet, gå på så mycket matcher som man bara kan.
Både Du och jag vill Brynäs bästa.

Davey85: så är det för varje lag, när det gäller värvningar. Det är marginalerna som avgör. Det är det som gör den här sporten så underhållande.

Folk tror att vi kan pumpa ut pengar på spelare som Växjö gör, det går inte. Det är inte hållbart för fem öre.

Skagge: Zetterberg och Descheneau vet vi inte alls hur de kommer fungera, därför TROR jag att Boqvist behövs framåt för att ha två producerande enheter.

Bakåt så hade både Andersen och Lundgren svaga säsonger, Norin är otestad, liksom Lindelöf.

Det kan bli bra. Men marginalerna är små.

ellis: Vissa lever i ett parallellt universum med oss där Brynäs är ett ständigt topplag och naturligtvis blir bättre av att tappa två eller tre kvalitets backar och ersätta dessa med en kvalitetsback plus backar ifrån Allsvenskan lustigt att inte övriga sportchefer har sett deras storhet och istället väljer mera etablerade namn.
Att Palushaj ännu inte blivit ersatt av någon etablerad spets är också något vi kan blunda för det är bara domedags profetior att påstå att vi saknar en slagkraftig andrakedja.
Där är också övriga sportchefer inkompetenta som stärker upp sina lag med etablerade namn när man kan hitta billigare spelare i Del och Allsvenskan.
Naturligtvis har vi fel och oberoende expertiser,spelare och tränare kommer förmodligen tippa att Brynäs kommer ligga på övre halvan av tabellen.
Detta blir nog mina slutord då det bara är tillåtet att skriva positivt om klubben.

Skagge: Vad aggressiv du är. Allt bra med dig? Jag har sakligt uttryckt att utan dessa två pjäser (Boqvist och Söderström) tycker jag inte riktigt att laget ser bättre ut. Detta utan öknamn eller hån mot Brynäs. Jag tror marginalerna kan vara så små.

Du behöver inte hålla med, men lugna ner dig lite.

xxx BIF xxx: Tror inte vi tycker så olika egentligen. Det jag vill se nästa säsong är att man vårdar pucken och börjar bygga ett eget spel med puck. Lite som Boorken förespråkade när han kom in. Betyder inte nödvändigtvis att man kommer spela i framskjutna positioner eller forechecka stenhårt.

Davey_22: Nästan så att man vill hänga upp Söderströms farsas tröja i B-hallens tak eller nåt. Väldigt bra att han greppar läget och inte flyger iväg mentalt. Kan bli jackpot för Brynäs om man tar Ingman och dessutom får tillbaka Söderström.

Mattson: ja vi kan få en grym förstakedja, men sen?

{8399}: Är Rödin lika bra som sist han spelade i Brynäs är anfallssidan bättre. Han var bäst i SHL.

xxx BIF xxx: Såsom situationen blivit tycker jag gott vi kunnat behålla både Kousal och han. Då hade vi fått åtminstone lite bättre breddkvalité i anfallet. Tror nämligen båda kunnat göra sig bättre rättvisa en säsong till.

Skagge: Tack för ditt långlånga, självterapiska inlägg. Känns bra nu va´?

Skagge: Visst var vi baktunga förra säsongen och har blivit av med en del backar, fine så långt men problemet är att offensiven inte har stärkts upp.
När Gunde och Bertilsson försvann så trodde i alla fall jag att det skulle satsas på en bättre anfallssidan för men det har ju knappast skett.

Davey85:

Så... skillnaden mellan kvalitet ”bra och slåss högt upp” eller ”potentiellt något sämre än förra årets trupp” (som kom 11) är alltså Boqvists och söderströms vara eller icke vara?

Fruktansvärt trångsynt enligt mig. Boqvist är ett stort tapp givetvis, särskilt -om- han får den utveckling som man anar. Söderström var bra förra säsongen men knappast avgörande resultatmässigt och egentligen finns INGET som pekar på att Söderström kommande säsong säkert kommer göra det bättre än Ingman.

Inför förra säsongen hade vi enligt både fans och experter en så överjävla bra backsida så vi knappt hade behövt en slips i målet och förmodligen behövde vi knappt anfallare heller. Nu har vi visserligen tappat våra 2 bästa, men vi har också värvat sigalet. Sett till helheten så borde vi väl fortfarande ha en ganska bra backsida, men många här tycks ha glömt att vi har Andersen, kilas, Norin som visade väldigt bra tendenser både före och efter skada, sigalet som får ses som bertils ersättare. Ersson med brorsan i laget och i en större roll tror jag kan bli väldigt bra. Lundgren som fick en skev roll förra säsongen då vi fick behålla Bertil. Tror han kan få ett stort lyft med ökat förtroende. Han värvades ju som en etablerad pjäs. Lindelöf tror jag kommer göra det bra också.

Har alla plötsligt drabbats av massdemens? Har ni glömt att vi var åt helvete för ba(c)ktunga?

Jag tycker att laget ser mycket mer välbalanserat ut, med flera starka profiler, offensiv kraft och ett starkt ledarskap. Föreningen andas frisk luft och framtidstro. Men fansen är fast i något slags losermentalitet-limbo.

Skärp er för helvete, vi är Brynäs.

Kan inte alla gnäll-läppar, grin-ollar, domedagsprofeter och finniga internet-troll starta någon slags stödgrupp för varandra så kan ni sitta o kramas tillsammans tills ni gråtit klart så kan vi andra ta hand om supportandet så länge. Inser ni inte att ni bara sänker föreningen ni säger er stå upp för?

Rumpelstiltskin: Utveckla din känsla kring Larssons ev. comeback! 😊

Rumpelstiltskin: Bra inlägg. Lägg till Norin som visade riktigt fina takter när han väl kom tillbaka efter skadan som höll honom borta från i stort sett hela säsongen.
Laget känns klart mer balanserat idag jämfört med förra säsongen.
Som Peja redan varit inne på: Sunkan tvingades utifrån resurserna och materialet att spela en mer defensiv hockey än vad han hade räknat med från början, nu har han ett bredare material framåt att jobba med och det känns riktigt intressant det här.
Som du säger: bakåt står och faller vi knappast med en ev förlust av Söderström.
Skillnaden mellan honom och Ingman tror jag är betydligt mindre än vad många verkar befara.
Sen kan du nog inte räkna med att (över)engagerade fans ska ha tålamod, det brukar dom aldrig ha.
Som nån redan varit inne på: Sundlöv var ju en idiot i deras ögon, som tyckte att man inte borde sitta med armarna i kors och vänta in besked från Scott och Ölund.
Säger väl rätt mkt om hur mkt man bör lyssna på den typen av fans....

pekka85:

Jag tror att Brynäs lär hamna mellan 1-8, det är sån otrolig jämn hockey nuförtiden som spelas. Det såg vi även förra året, även om Brynäs slutade långt ner. Det gäller att ha marginalerna med oss.

Scott och rödin ser jag som betydligt bättre och jämnare spelare än Kellman och Boqvist. Tycker hela föreningen andas i en mer positiv stämning än tidigare. Hemvändare i både spelartruppen och tränarsidan. Sen har vi Tomi Sallinen som kommer in frisk och med en bra försäsongsträning. Glöm inte Linus och jaedon som ser otrolig spännande ut, framförallt unga och hungriga.

Sen verkar folk har glömt bort Andersen och kilas i försvaret. Två av de stabilaste backarna i SHL, enligt mig

Jag känner mig nöjd med Brynäs Silly än så länge. Tappar vi Söderström och får in ingman istället, så är det inte hela världen. Tråkiga är att vi tappar en ”egen-produkt”. Jag har en känsla att Johan Larsson kommer tillbaka också.

Sen om vi kollar det övriga lagen i SHL, så år det inte många som skrämmer mig. Möjligtvis yrgården.

Men folket härinne måste ha tålamod! Det tar tid att sätta ett grundspel.

xxx BIF xxx: Ja, han kom in i ett lag som inte fungerade och hade inte mycket tid att jobba på. Ingen skugga över honom.

Så var också Rudolf förlorad.

Hade gärna haft honom kvar.

Gör man mer poäng i landslaget på lika många matcher som i Brynäs var det nog inget större fel på honom.

xxx BIF xxx: Så sant ....

På gd idag. Söderströms farsa kommenterar.

Det finns dock ytterligare en möjlighet. Att skriva in en klausul i kontraktet med NHL-klubben – som gör att Victor får samma möjlighet som Jesper Boqvist: att testa på campen och se om han räcker till för NHL-spel och – om han inte gör det – gå tillbaka till Brynäs.

Det är den Jonas Söderström pratar om.

Ni vill skriva in en sån klausul i kontraktet?

– Ja, det finns inget annat. Det är det som gäller, säger Jonas Söderström.

Victor Söderströms pappa är tydlig med att han vill att sonen spelar vidare i Brynäs en eller två säsonger ytterligare.

– Jag tycker att det har gått så enormt fort, Victor spelade ju knappt J20 innan han gick till A-laget. Jag vill att han stannar upp och är kvar hemma och utvecklas i lugn och ro.

– Men han har ju sin agent, nu är jag mer förälder. Fast det är klart att jag vill komma med råd och tips, fortsätter Jonas, som själv har en lång hockeykarriär bakom sig och har sin tröja upphissad i Skutskärs ishall.

Hur mycket lyssnar han på dig?

– Han är ju 18, så det är han som bestämmer. Men jag tror ändå att han lyssnar, det gör han. Han har mycket samtal med killarna i Brynäs A-lag också, jag tror de pushar på honom bra.

Söderström fortsätter:

– Livet förändras när man blir draftad. Men sen dröjer det ett tag innan man är där. Man ska inte tävla för att komma till NHL snabbast, utan att vara där längst.

{8399}:

;-)

Eller inte, för då missar vi att ha målsättningen på guld.. ..om inte slutspelet slopas och serievinnaren vinner SM-guldet,

:-D

xxx BIF xxx: Fast det bör.

{8399}:
”målsättningar bör gälla grundserien.”

Fast nu gör det ju inte det, vare sig vi vill eller inte..

mk: Det känns tryggt då behöver jag inte vara orolig i vinter när laget troligtvis inte når högre än en tioende plats.
Eller vad i detta lagbygge är det jag ska hylla.
Visst Rödin Sigalet och Scott är riktigt bra värvningar men vad hjälper det när laget på elfte plats förra säsongen har tappat fler.
Förklara för mig exakt vad talar för en bättre säsong som kommer.
För att de ska ske enligt mig måste Descheneau eller Zetterberg bli en flipp direkt och att Boqvist återvänder.

xxx BIF xxx: målsättningar bör gälla grundserien.

Avskyr verkligen den här ovissheten. Med Boqvist och Söderström i laget är jag riktigt nöjd jämfört med förra säsongens trupp, tror vi skulle kunna slåss hyfsat högt upp då.

Utan dem känns det likvärdigt. Potentiellt lite sämre. Om man bara tittar på laguppställningen.

Peja:
Klart att det KAN finnas motsättningar. Men ingen fråga att älta.

Håller med om mer puckinnehav och vårdat spel är viktigt. Efter att göra fler mål än att släppa in. Men det är två sidor på samma mynt egentligen.

Men laget måste kunna bära spelidén.
Att spela sitt spel ÄR viktigt.
Men också att kunna bryta mönster och gå ifrån sin spelidé.
Spela offensivare och trycka på, lägga sig på defensiven, checka hårt, dra ner tempot.
Det bottnar åter i lagets kvalitet för hur flexibel man kan vara att ändra en matchbild.
Bottnar åter i att det var fel att förlänga med alcen, mannberg och massa junisar och potentialspelare.
3år är extremt kort tid att utlova guld på.
Att då börja brett med ”potentiella utvecklingsbara spelare” kan gruppdynamiskt haverera hela 3års planen.

Tror inte heller det var tränarnas ledarskap det var fel på. 3 team kan inte misslyckas så pass likvärdigt.
Det är elitseriespelare, inga trötta egensinniga hockybockylirare.

Nä jag trodde på 3årsplanen.
Men känns nu bakåtsträvande ffa då externa intäkter inte skall finansiera lagbygget. Det rimmar dåligt om man ska ligga i topp.

Vi vill nog samma sak för Brynäs Peja, men vi ser nog lite olika på agerandet från ledningshåll skulle jag gissa. Samt vad som är ett egentligt mål och bara en vision.
Och därför värderar vi nog arbetet olika också.
Och från där detaljerna..

Anders Berg: Adrian och Mario Kempe återförenas i LA Kings

Anders Berg: Mario kempe till LA kings, de va alltså inget SHL relaterat

Vilken spelare var ”Sankens” bomb häromdagen?

xxx BIF xxx: Ja, men kan definitera toppen, mitten och botten på olika sätt, men det finns ju fortfarande ingen motsättning mellan att hamna i mitten och komma till kvartsfinal. Det går väl att göra båda sakerna samma säsong, eller hur?

Tror det var en kombination av spelarmaterialet, tränarbytena och taktiken som gjorde att laget inte var mer spelande ifjol.Sundquist betonade flera gånger i intervjuer att han ville att laget bara slog iväg pucken för mycket ur egen zon, det kunde man också höra honom säga till vissa spelare under matcherna om man satt nära båset. Så de personerna som hävdar att det bara berodde på Sundquist har ju inte heller helt rätt.

Håller med om att spelarmaterialet måste bli bättre om laget ska kunna vårda pucken fullt ut.Dels måste materialet bli bättre, dels måste man implementera en fungerande spelidé redan på försäsongen. Mycket måste komma "per automatik" där ute på isen, "default alternativet" ska inte alltid vara att chippa ut pucken så fort man är pressad. Det måste finnas linjer i spelet som hjälper spelarna i uppspelsfasen, även när de är pressade. Det var för dåligt ifjol.

Tycker egentligen inte Brynäs har ett tillräckligt bra spelarmaterial nu heller för att föra spelet fullt ut, men det är dags att börja implementera spelet och bygga ett spel. Det kommer inte att fungera fullt ut efter en månad, kanske inte ens på hela säsongen, men det kommer att bli bättre än ifjol. Och på sikt, när man bytt ut fler och eventuellt utvecklat vissa spelare, kan det bli riktigt bra.

Just nu pratar vi mycket om nyförvärv i väldigt individuella termer, men mycket handlar om att skräddarsy nyförvärven efter vilken typ av hockey man vill spela. Det hoppas jag att Inge har bidragit med nu.

Sen att spelare som Scott & Rödin har vissa klausuler i sina kontrakt får man leva med, annars går det nog inte att värva klasspelare på flerårskontrakt. Vi behöver åtminstone inte vara oroliga för Örebros kontraktsförslag de kommande åren :-)

Peja:
”Finns ingen motsättning mellan mittenplacering och kvartsfinal. Ligan innehåller 14 lag, 8 av dem går till kvartsfinal. ”

Självklart kan det finnas det.
Är det lägre delarna av mittenskiktet eller övre?
Vad anser du är mitten tex? 11-4? 10-5? 9-6? 8-7?
Slåss man för att ta en av två sista kvartsfinalplatserna eller kommer man troligen ta en sådan plats och utmaningen ligger snarare i huruvida man går till semin eller inte?

”För mig handlar 19/20 mycket om att implementera ett eget spel med puckinnehav i fokus. Det saknades helt ifjol. Tror de lag som vågar vårda pucken i större utsträckning kommer att nå framgångar de kommande åren.”

Svårt att avgöra om det var spelsystemet, ledarskapet eller truppen som var svaga länken 18/19. Bästa backlinjen (iaf backparet), en av bästa 1sta linorna, Jocke i mål och det gick som det gick..

Att bygga laget och ledarskapet, ffa värva spetsen, och utvärdera dessa 19/20 för att sedan ge längre kontrakt åt de man vill behålla och sålla bort de som ej håller måttet, borde vara prio 1.
Parallellt kan man utvärdera och testa ev. spelsystem.

Att kunna ”vårda puck” med ”mycket puckinnehav” sätter krav på spelarmaterialet.
Att bara sätta spelsystemet med ett lag där stora delar behöver bytas ut och/eller kompletteras. Är det värt det året på alcen, rödin och scott - varav de sista kan ha out-klausul och dra iaf, och den 3dje kanske inte ens håller måttet.

Utvärdera laget med en spelidé 19/20, låt laget (med få förändringar få sätta spelet 20/21) och gå for the kill 21/22 borde vara det rätta.

Och åter - har BIF inte pengen att verkställa en seriös målsättning, varför då sätta den båten i vatten innan tätningsarbetet är klart?

Makita: Man kan satsa på laget och hoppas att det går bra.
Men om man ska bygga nått över tid, så är grunden det viktigaste.
Bygger man en stabil organisation så är det mycket lättare att jobba mot sponsorer och andra delar.
Det är därför som de flesta lag nu går mot delade SC poster. En kan inte göra allt.

Men detta med stor stab kommer att bära frukt inom ett par år.
Tittar man på FHC så har man ju mycket av det som Brynäs nu implementerar.
Så det är en klar väg att gå.

Kollar man i övriga historien i världen så är det de med bakomliggande staber som har överlevt över tid. Man bygger underifrån.

majk: Ser man till hur det ser ut i syd västra Sverige mitt i mellan Fbk och Frölunda så har naturligtvis dessa två lag mest supportrar beroende på avståndet.
Sedan är min känsla att Brynäs är god trea de har trots allt haft lite framgångar de senaste åren och fått nya supportrar.Efter det så vet i tusan Leksand är bara mycket fans i gruppen 45 plus de har haft lite framgångar de senaste åren.
Det blir nog ungfär såhär DIF,Hv och sedan resten.
Känner knappt någon som håller på Malmö,Örebro,Växjö och Oskarshamn.

Peja: Tack Peja, för att du är en av få som skriver sakliga och nyktra inlägg.

« · 1978251 · »