1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739751 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
jaha jaha jaha. Palushaj kanske lämnar Örebro

Skrubben: sen om man lägger gundersons 300k+ per månad på en billigare back som Norin tex så har man ju ännu mer pengar att handla forwards för.
Tänker att man BEHÖVER inte ersätta gunderson med en superdyr toppback. Man kanske ska ge Söderström den rollen i pp? Värva en toppback från allsvenskan så delar man upp gundersons istid lite mer över alla tre backpar

Blå grottan: i min bok så ska man ha:
Förstakedjan: den som leder lager, spets
Andrakedjan: leder också laget, avlastar förstakedjan
Trrdejekedjan: en kedja som har soelare under utveckling men som ändå gör några mål här och där för att avlasta första och andra.
Fjärdekedjan: en kedja som är jobbig att möta, inne på tekningar i försvarszon, krigar och tacklar motståndarna. Her laget energi.

Skrubben: FEL. Det tankesättet har alla hockeylag. Sen är det skillnad på vilka spelare du har att tillgå.

Någon femma måste spela mot motståndarnas bästa femma helt enkelt. Annars kommer Joakim Nygårds eller någon annan göra mål varje byte. Nån måste göra grisjobbet och förstöra varje byte för Nygårds.

Blå grottan: Tycker detta är konstigt resonerat. Vi har redan prövat den här modellen med en tydlig checking line. Hur bra gick det? Vad händer med våra topp 6 om någon blir skadad? Ska Ludvig Nilsson gå in i andrakedjan varje gång? Ser inte hur det skadar att ta in mer skills eller exempelvis någon med högre utvecklingspotential. Hur ska man kunna locka såna spelare om allt vi erbjuder är en plats i fjärdekedjan eller en plats som extra forward.

Charles: Aaron vem?

Chris11: Vissa lag använder fjärdefemman som checking line, ja det stämmer. Men alla lag har en.

Så vi kan väl bara säga checking line istället då. Så slipper vi förbistringen.

Men en sån femma behövs, vissa har inte greppat det. Spelare som inte tar hemjobbet funkar inte mot Broc Littles enhet liksom.

Lemp: Jag håller med om att man inte behöver ha dåliga spelare i en checking line. Alltså det är ju grymt om det är bra spelare som även gör många poäng. Men det måste vara tvåvägsspelare till max, det är poängen. Annars gör Broc Little och co. mål varje gång de kommer fri.

Blå grottan: Kan köpa att färdekedjan är någon form av checking line. Men tredjekedjan bör ha inslag av skickligare spelare så det finns någon kedja utöver topp 6 som kan bidra framåt.

Lunkan: Palushaj

{8399}: Ringer ingen klocka, skådis?

Lemp: Det klart att de ska bidra framåt, Silfverberg spelade i en checking line i flera år i Anaheim. Det säger väl allt.

Det här är standard i NHL, tror ni att det är MS dåliga idé?
”Vi har testat det med dåligt resultat” ok, men det funkar rätt bra för laget som leder NHL med hästlängder.

Blå grottan: Du är fel ute anser jag. Se bara på NHL som ofta tar offensivt skickliga spetsspelare från SHL och matchar den i fjärdelinor i NHL. Det är fullt logiskt att plocka offensiva spetsspelare från HA och matcha dem i en fjärdekedja i SHL, visst inga lata snubbar förstås.

{8399}: Absolut, läs mina inlägg igen

Blå grottan: Förstår inte riktigt nu.. Hela min argumentation är baserad på att man ska ha skickliga spelare i en tredjekedja, som exempelvis Tampa Bay har för tillfället. Medan du hävdade att man måste ha tydlig rollfördelning i en tredjekedja där målet var att spela av mot motståndarnas toppkedja. Tycker man kan argumentera för att exempelvis Zetterberg-Molin-Rhodin skulle klara sig bättre defensivt än Alcen-Blomqvist-Rhodin. Om du håller med förstår jag inte riktigt ditt resonemang från början?

{8399}: Ni missar min poäng tror jag, alla lag behöver checking line - och alla spelare passar inte i en sådan line.

Sen kan det vara tre spetsspelare absolut, sätt in Crosby om du vill - men de måste ta hemjobbet mot motståndarnas bästa enhet varje byte.

Blå grottan: Köper helt din tanke kring en checking line mot andra lags toppkedjor och att det måste finnas roller inom ett lag. Mitt motstånd var ditt resonemang gällande att man inte kan placera spetsspelare från allsvenskan i tredjekedjan.

Lemp: Jag tror vi har samma uppfattning då kanske. Ni misstolkade min definition av en checkingline och jag misstolkade era spetsspelare som dåliga tvåvägsspelare.

Blå grottan: I grunden håller vi nog med varandra, bara att positionerna behövde klargöras tydligare.

Lemp: Tänket i NHL just nu är tre producerande enheter och en ”possession” enhet, alltså en enhet som kan vinna puckinnehavet men inte har krav på sig att producera.

Ove Molin bekräftar erbjudande från Brynäs.

Peja: Assisterande säger alltså ryktet och det är alltså Sundlöv som vill ha honom...

Peja: Svåger politik

Peja: Legenden återvänder! Nu hoppas vi att denna tränartrojkan kan funka bra ihop och komplettera varandra rätt.

lapad: det var min spontana reaktion också men det vi kan få nu är fyra vinnarskallar (Dacke, Ove, Sundlöv och kapten Rödin) med lite mer attityd än vi haft de senaste åren...

Pigalle: Tveksam. Att ta tillbaks sparkade tränare tror inte jag är ett vinnande koncept.
Hans grabb ryktas också komma till oss. Hela släkten på ingång

lapad: Emil ryktas till oss? Källa på det? Pettisbif? :D

Samsung: Osannolikt känns det som då han har kontrakt med Malmö. Det har tydligen stått i GD i alla fall.

lapad: Då har Brynäs En bra start och ett skönt gäng, kanske man istället skulle fokusera på att vinna lite fler hockeymatcher.

lapad: Varför kan inte sparkade tränare utvecklas liksom spelare efter de fått lämna?
Hade ju inte direkt tonvis med erfarenhet när han var här sist men nu har han några år som huvudtränare. Och har inte direkt gjort det dåligt heller.

Peja: Klart en kompis till ska in.......

{8399}: Dackell har varit väldigt tydlig med att Brynäs ska ha 2 ledande kedjor nästa säsong, så det är egentligen en icke-diskussion som ni har om hur kedjedynamiken ska se ut.

SvennEG: Visst kan det vara så att han utvecklats men något säger mig att Dackell strävar efter av att plocka hem en del gamla Brynäsare. Jag personligen vill se ett innovativt tänkande i klubben.

Peja: Det var lite allmänt hockeysnack bara om vilken väg de går borta i NHL med att helt enkelt avskaffa checkinglines och istället ha possession lines.
Djurgården och Örebro har haft den typen av fjärdefemmor denna säsong.

lapad: Okej med de ingångsvärdena förstår jag att det inte är särskilt spännande. Men som sagt med tanke på vad han gjort i khk denna säsong, med förutsättningarna som funnits, är jag personligen ändå ganska nöjd.

SvennEG: Märkligt påstående att det aldrig är innovativt att anställa tidigare tränare.
Det intressanta är väl bara vad dom kan göra med aktuella förutsättningar och inte vad dom gjort tidigare i samma förening och med helt andra förutsättningar.

Huge: problemet är bara att förutsättningarna inte ser så jättebra ut, även om man inte budgeterat med slutspel skulle såklart förutsättningarna inför nästa säsong se mycket bättre ut om man fixat någon extra hemmamatch.

Men om Ove kommer ska han naturligtvis få chansen innan sågen plockas fram.

{8399}: Du kan väl skriva om wikipedia när du ändå håller på.

Huge: Ja, vi får väl se. Det viktigaste är att vi inte hamnar i samma läge som i år.

Huge: Håller med😀😀

Det funkade ju ganska bra i Färjestad ett antal år.
Sen kan det vara svårt om man måste kicka någon.
Men jag tror nog detskulle ju lösa sig.
Sen beror det ju på vilken kravbild som kommer upp.
DET är viktigare att fixa än vilken tränare som kommer.

Huge:
Nu är du inne på D-kursen för läktarcoacher... 😀
Helt klart jätteviktigt

lapad: Min känsla är att den nya 3 årsplan som ska sjösättas är något nytt (och fräscht) ett avstamp mot en framgångsperiod. Känns väl inte lika nytänkande att ta in gamla sparkade tränare och sportchefer för att ro detta i land. Återstår att se om man har fel.

Nästa steg är det att ta in gamla sparkade spelare? Signar vi upp Kristo och Liljewall till andrafemman som första värvningar.

Nä, jag hade hellre sett att man tog folk utifrån. Nu kanske man skannat marknaden (även om känslan är att man inte gjort det) men dessa hemvändare kommer att få en enorm press på sig eftersom man utifrån kommer att se det som att dom fått sina jobb pga att dom är brynäsare och inte pga deras kompetens.

Ove Myling: Sundlöv är ju aldrig sparkad

Ove Myling:
Det blir lite märkligt att nyckelpersoner rekryteras samtidigt som man kommunicerar att planen inte är klar. Det låter inte logiskt. Det vore dessutom smart att presentera en plan först för att skapa positiv energi kring vägen framåt. Det uppstår ett särskilt behov (internt och externt) att förklara hur personer som varit med och presterat mellanmjölksresultat nu skall sprätta iväg som vårystra kalvar på en ny resa mot toppen.

Ove Myling: Ja, det var lite så jag resonerar. All heder till Ove Molin (han har gjort mycket för Brynäs) men min känsla är att Brynäs behöver förändra sitt sätt att arbeta och kanske ta nästa steg i utvecklingen. Att 3 års plan innefattar gamla hjältar/spelare är inget som jag hoppar av glädje. Vi har legat i bottenträsket många gånger de senaste åren och jag kan knappast tänka mig att Molin/Sundlöv ska kunna förändra detta. Ser man truppen idag så har vi fortfarande Rodhin, Danielsson (höjde sig på slutet), Alcén, Blomman, m.fl. kvar. Att skriva så långa kontrakt med M.S. och Alcén är ett stort misstag av Dackell.

Auchinleck: Den nya planen är att vi ska leda svensk hockeys utveckling. Igen.

Nä, skämt åsido så utgår jag ifrån att det inte finns nån plan. Det mest troliga är att Campese och Dacke har tagit en kopp kaffe och kommit överens om att klubben ska tillbaka till rötterna. Samla så många spelare och ledare som möjligt med förflutet i klubben och med stor ”brynäshjärta”. Mer avancerat än så tror jag inte det är. Sorgligt men sant.

munkas: Sen kan ju även treårsplanen innefatta sådant som inte sker på isen också och då tänker jag främst på någon form av plan för att ha råd med välbehövlig spets till truppen.

lapad:
"Vi har legat i bottenträsket många gånger de senaste åren och jag kan knappast tänka mig att Molin/Sundlöv ska kunna förändra detta"

Fascinerande att så många tänker att nästa års säsong redan är avgjord i mitten på mars.

Jag tror att hade vi haft en konkurrenskraftig, kreativ andralina under säsongen hade vi tagit flera kliv uppåt i tabellen. Att endast ha en formation att förlita sig på har väl aldrig fungerat. Så liten tror jag skillnaden är!
Vi har väl haft tredje- o fjärdelinor som klarat sig ganska bra? Problemen uppstår ju när dessa spelare blir uppflyttade i både andra o första.

lapad: Och vad säger att Molin, med de kunskaper och erfarenheter han skaffat sig i KHK och nu tar med sig tillbaka, inte skulle kunna ha förmågan att bidra till att Brynäs tar nästa steg i utvecklingen, bara för att han tidigare varit tränare i Brynäs och sen fått gå därifrån?
Är alla f.d tränare som en gång fått gå från en klubb, för evigt bannlysta därifrån pga det?
Du får det att låta som att den enda lösningen när det gäller att få ett lag att kunna ta nästa steg i utvecklingen är att aldrig anlita vare sig f.d tränare eller spelare och som dessutom besitter stort klubbhjärta.
Molin har knappast fått förfrågan enbart pga att han är en klubbikon, det funkar nig inte riktigt så på den här nivån. Möjligtvis i korpen, men knappast där heller...

munkas: Har fått ett utdrag från 3-årsplanen nu!!!
Brynäs satsar att bli Sveriges första miljöcertifierade förening. Klubbens viktigaste fråga (efter EN Bra Start, såklart!) är nu återvinning, säger Campese.

Dacke fyller i:
- Ja, vi siktar på att återvinna gamla ledare och tränare. Det är viktigt att tänka hållbart i dessa tiders slit-och-släng-samhälle.

Arbetet började så smått redan förra året med Niclas Danielsson och Rohdin. Spelare som andra tycker är för gamla eller uttjänta hittar vi användning för i vårt nya tänk, säger Campese

Nu ska även Molin och Sundlöv tillbaka till föreningen, anställda som man tidigare kastade bort. Fräschar vi till dom här gubbarna lite så kan dom användas hur länge som helst, skrockar Dacke.

Nu är planen klar hälsar Campese och Dacke.

« · 1958944 · »