1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742248 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
{2064}: De enormt stora backar får gärna hålla till i Luleå och Färjestad!😅 Förlänga med Kilström och Carlsson! Fortsätter de två utvecklas så är de inom kort landslagspelare!
Lukas, Lucas, Gunde, Bertil. Rätt Goa backar ändå!

Någon som följer Allsvenskan som kan berätta om Linus Sandin?

Grabben är ju från Brynäs upptagningsområde, har en lovande lillebrorsa i Brynäs J20 och leverade rätt bra för AIS som förstaårssenior.

Pilen32: och en enormt stor back som enbart täcker skott 😜

{2064}: Det är bara att filtrera fram det 👍🏻
Eller som vi hockeydads gör, plocka fram det via SHL appen (för den har du väl?)

Tack för tipset, har missat den appen 😀

Bratwursten : Det är klart att Lindblom blir svår att ersätta. Han höll snudd på NHL-klass 16/17. De här legoknektarna med fina CV:n som snurrar runt i Europa, typ Zaborsky, håller hög klass men är också kvar i Europa på sportsliga grunder. Att Lindblom var väldigt billig i relation till sin klass gör också att han blir svårare att ersätta, men "lyckligtvis" var situationen den motsatta för dyra pjäser som nämnde Zaborsky och Johnson - de var ju alldeles för dyra sett till vad de tillförde under säsongen (givet att framförallt Zabs icke-tillförande kan förklaras av skada).

Förstakedjan behöver en av seriens bästa forwards för att bli lika bra. BZ kommer att försöka leverera det, men det kommer att bli svårt.

Däremot kommer nog Westerholmarna att ersättas med bättre spelare. Framförallt jämnare spelare. Grundar det på att det knappt finns några elitspelare som är så fruktansvärt ojämna som Westerholmarna är. Det går inte att förneka att de var högst delaktiga i en del segrar under säsongens första halva, men de tillförde nästan ingenting under andra halvan.

Tycker HV är ett gott föredöme vad gäller värvande. Det var ingen tillfällighet att de hade tre spelare nominerade till årets rookie i SHL-awards. Borgman, Söderström och Lias Andersson. Säsongen innan var Borgman i Allsvenskan och Söderström var utlånad till en allsvensk klubb. Därför föga överraskande att HV har gjort klart med Pierre Engvall och eventuellt Ejdsell.

Min förhoppning är att Brynäs också kommer att plocka duktiga spelare från allsvenskan, fler än Henrik Larsson. Lavoie i Karlskoga vore ett bra namn,

Bratwursten : semifinalsserien skulle inte heller den blivit så lång med en stabilare målvakt. Om du minns tillbaka

Tigerhjärta: instämmer! Det mest magiska är att varje nytt inlägg de gör känns som en kopia på deras senaste inlägg! Exakt samma svar varje gång!

Båda målvakterna kommer bli kvar, fokus borde läggas på ledande spelare till första och andra kedjan istället!

Wesley: Det är bara att filtrera fram det 👍🏻
Eller som vi hockeydads gör, plocka fram det via SHL appen (för den har du väl?)

Wesley: bra. Då är det alltså Lindbäck - Rautio nästa år som gäller. Förlänga med Felix och låna ut till Almtuna?

Bifbiffen: Match 6 i finalserien hade inte ägt rum om Felix inte spelat så bra i Game 7 i semifinalen? så kan man också uttrycka sig isåfall.. blir lite konstigt uttryckt, även fast jag förstår din poäng.

Tigerhjärta: Passa dig för att använda kraftuttryck. Folk blir kränkta

Bifbiffen: Vore intressant med motsvarande siffror för firma Felix och Rautio shl samt slutspel. Bara för att förstå den stora skillnaden.

www.shl.se/statistik/malvakt/summary?season=2016&gameType=regular

Bifbiffen: Att ni orkar med denna diskussionen dag ut och dag in är helt magiskt om något;)

Bifbiffen: Väldigt viktigt med en grym ersättare för Lindblom är lite orolig att förstakedjan om man nu tänkt fortsätta med Clark och Jensen i samma kedja (vilket jag förmodar) kan påverkas på ett liknande sätt som Scott och Lindblom gjorde då Rödin skadade sig.

Många har pratat om att Jensen var hjärnan i kedjan och Clark målskytten, Lindblom då? Jo han har båda egenskaperna plus en fysisk närvaro de andra saknar, vilket enligt mig gjorde honom till den drivande spelaren och den absolut viktigaste spelaren i den kedjan. Clark och Jensen kan dessutom försvinna iväg ur matcher det gör inte Lindblom på samma sätt då han är en utmärkt "grinder" om han inte målar eller gör poäng.

HitTheLights: Är det ordvalet magiskt som irriterar dig så fruktansvärt? Eller tror du att jag menar att han använde magi för att göra alla dessa räddningar?
Jag får väl tycka hans insats var magisk, som ett kraftuttryck?

Att han överglänser våra målvakter kan styrkas av både statistik, expertis samt av de flesta läktarcoacher.

Att Felix skänkte bort match 6 är också det fakta. Därför borde match 7 inte ens ägt rum.

dAVydov: "Jag har inte hängt med i hela diskussionen men jag tror Peja menar att om man ser till lagdelarna målvakter, backar och forwards så är målvaktspositionen den som har mest potential att förbättras. Det betyder inte att våra målvakter har varit klappkassa, snarare att våra utespelare håller en högre generell klass vilket ger mindre utrymme för förbättring. "

Huvudet på spiken. Precis så jag menar. Lag måste alltid leta efter sätt att bli bättre. För Brynäs del finns uppenbar förbättringspotential i att ersätta Sandström med en toppmålvakt - av den enkla anledningen att Sandström inte är en toppmålvakt. Det går förstås att hoppas att han ska utvecklas till det, men jag tror inte att han kommer vara det 17/18 heller. Och framförallt: har Brynäs råd att chansa på en så kritisk position?

Utespelarna gjorde en fantastisk säsong. Enligt mig var 16/17 den spelmässigt bästa säsongen sedan 1993. Därför ser jag det som väldigt osannolikt att 17/18 kommer bli lika bra spelmässigt, inte ens om utespelarna hade varit exakt desamma (vilket de ju inte kommer att vara) nästa säsong. Det betyder att mv-positionen kommer att bli ännu viktigare.

Som jag har varit inne på; det går att hantera framgång på olika sätt. Det är svårt att komma till toppen, men det är ännu svårare att stanna där. Det som ALLTID kännetecknar lag som år efter år lyckas stanna kvar i toppen är att de ALDRIG sitter helt nöjda i båten. Det spelar ingen roll om vi talar om Sir Alex Manchester United eller ett SHL-lag. Även i framgång hittar de områden med förbättringspotential och försöker förbättra detta. Det är ett ständigt förbättringsarbete.

Ja, du behöver utveckling på dina spelare, men du behöver också få in nya spelare utifrån. Du måste ha insikten att en spelare som är med i ett framgångsrikt lag inte per automatik är kvalificerad för att få fortsätta i laget. Det var den insikten som Sundlöv saknade efter 2012 och det är den insikten som BZ verkar sakna nu. Om Ferguson hade saknat den insikten hade han antagligen stannat på en ligatitel i Man United.

Det här med utveckling är intressant. Givet att det finns utvecklingsbara spelare i Brynäs, men det finns även äldre spelare som blir ett år sämre nästa säsong. Vad talar egentligen för att Brynäs kommer att få bättre utveckling på sina spelare än konkurrenterna? När man kollar på konkurrenternas laguppställningar finns också många unga spelare med utvecklingspotential, precis som i Brynäs.

Bifbiffen: 7matcher, Hv vann 4 kan inte påstå att det ena laget var bättre eller sämre än det andra på isen sett över hela matchserien. båda ägde delar av matcherna. Båda lagen spelade ut sina motståndare i perioder.
De flesta experter var eniga i att HV satt på seriens bästa backuppsättning. Men det var väl inte HVs försvarsspel som gjorde Linus bra antar jag?
Det är klart att Han är en bra målvakt. Men det blir bara löjligt när du sitter och försvarar ett ordval som du vet om inte stämmer i sammanhanget.

Men nu skiter jag i vad som varit.
Kommer Lindbäck eller annan meriterad målvakt in blir jag glad. Startar vi med samma målvaktspar som förra säsongen är jag inte orolig förens de bevisat motsatsen :)

Skrubben:
Allvarligt talat. He's fired.
"Hur mycket har ni i kassakistan"...

Charles: av det kan du ju tro.

Vore intressant med motsvarande siffror för firma Felix och Rautio shl samt slutspel. Bara för att förstå den stora skillnaden.

Måste vara frustrerande att som lag känna att målvakterna inte räcker till riktigt

{2064}:
Honken-Sedin var inte att leka med heller.

Bifbiffen: Varför begränsar du dig till enbart Småland?
Söderströms magiska tavlor på fösarna mellan benen från Paille och Zaborsky borde väl kvalificera honom till målvaktsgud i hela världen.
Ja, varför inte i hela universum.....

Bifbiffen: hans handikapp kan även ses som en fördel i målet.

HitTheLights: med tanke på hans ålder, hans bakgrund, handikapp om man kan kalla det för det. Ett sämre lag på isen än motståndarna. Jo det är magiskt. Överlägsen Felix och Rautio

HitTheLights: Glöm inte Svedberg finalspel, sjuka procentsiffror där.

Bifbiffen: Stefan Livs 4 nollor var magiskt. Henke Lundqvist slutspel var magiskt. Söderström var stabil och ska självklart hyllas för det. Men magiskt var det inte.

Bifbiffen: Man kan väl tycka vad man vill om vårt målvaktspar i finalspelets sista matcher, men då ska man också syna vår första-lina som inte alls kom upp i samma nivå som i grundserien, där förlorade vi guldet tycker jag.

Zappaholic: klart du tycker det är banalt eftersom du har fel. Det va det som fick det att till slut väga över till Hv:s del. Vi var bättre i alla lagdelar men Hv vann målvaktskampen. Ska vi ta ett ytterligare steg så måste en målvakt bytas ut. Vilken av dom skiter jag i.

Zappaholic: fast inte ens du kan blunda för att det är helt grymma siffror. Magisk målvakt som tog guldet till jkpg.

{8179}: Enligt din statistik så är Linus sämre i slutspelet. När det verkligen gäller. Sämre räddningsprocent, sämre vinstprocent.

Rent statistiskt kan man då dra slutsatsen att han steppar inte upp när det som mest gäller.

Det går inte att se på målvaktsspelet på det sättet.

Bifbiffen: Du får det att låta som om han var helt oslagbar.

Blir lite larvig infallsvinkel när du vill hänga upp hela finalserien på två faktorer. Deras målvakt och våra målisar. Blir lite banalt att ha det synsättet PP en finalserie.

Bifbiffen: Matcher i grundserien: 22. Räddnings%: 94.32. Nollor: 6. Vinster: 18. Förluster: 4. Vinst%: 81,82

Matcher i slutspelet: 16, Räddnings%: 92.17. Vinster: 12. Förluster: 4. Vinst%: 75

Bara att lyfta på hatten och instämma.

Zappaholic: jo helt magisk. Eller går gränsen för magisk vid en räddningsprocent på 100%?

Med tanke på det lag Hv har i övrigt är det en bragd att de vinner guld. Söderström är i det närmaste Gud i Småland. Så jo han är magisk. Skönt att han förmodligen inte lirar shl nästa säsong.

{2064}: ja att vårt anfall är bättre än Hv:s är väl ingen som tycker annat

Bifbiffen: "Helt magisk"?

Eller hur? Bra, stabil, duktig...absolut. Magisk? Nja...

Skrubben: Jag har inte hängt med i hela diskussionen men jag tror Peja menar att om man ser till lagdelarna målvakter, backar och forwards så är målvaktspositionen den som har mest potential att förbättras. Det betyder inte att våra målvakter har varit klappkassa, snarare att våra utespelare håller en högre generell klass vilket ger mindre utrymme för förbättring.

För att förbättra målvaktspositionen så kan man antingen värva in kvalitet eller hoppas på att existerande uppsättning kan utvecklas till nästa säsong. Men med tanke på hur lite utveckling vi såg hos Felix mellan 15/16 och 16/17 så känns en värvning som ett lite säkrare kort. Då måste man dock väga in den extra kostnaden och frågan blir mer komplex.

Bifbiffen: Brynäs gjorde väl mer mål än HV i grundserien så då hade de bevisligen starkare anfall eller hur skall man annars tolka det?

mk: klappkassa, överdrift. Men inte tillräckligt bra som målvaktspar om man vill ta nästa steg.

"Hur kommer det säg då att man kom bättre i tabellen än Brynäs?"

Det trodde jag var tydligt nog redan? Söderström har varit helt magisk sen mitten av säsongen framförallt och in i slutspelet.

Gällande Ullström, absolut, fast hur mycket spelade han innan han tyckte det va en bra idé att tackla sargen?

Thörnberg, Ullström kan väl likställas med hur viktig Bertil är för oss.

Abbot i sig tror jag ingen saknar i HV. 1 mål på typ 30 matcher.

{2064}: slagit på blindstyret i mv-diskussionen men inte dövörat än 😜

{7981}: underlig slutsats...du kanske skall börja läsa inläggen istället för att lyssna till dem 😉

mk: Ja man undrar ju vad biffen säger. Egentligen? :-)

Bifbiffen: Så du menar att tappet av Chris Abbott och Ullström även Thörnberg inte påverkade Hv?

Hur kommer det säg då att man kom bättre i tabellen än Brynäs?

Vi har fattat att du tycker DR oc FS är klappkassa.
Det måste vara ett mirakel att vi spelade final, med så genomslag målvakter...

munkas: om man skall lyssa på en del här så kommer Brynäs att spela allsvenskan efter nästa säsong...

{7981}: Nog om Boqvist nu. Hur ser det ut på målvaktsfronten för oss nästa säsong?

Skrubben: Ok tack! Hoppas Melin och Bz kan få han att stanna. Tror han kan bidra mycket de kommande säsongerna.

{7057}: Han säger att han besökt andra klubbar för att kunna jämföra med vad Brynäs kan erbjuda. Han vill spela så mycket som möjligt nu när det är viktigt att få spela mycket A-lagshockey. På frågan om han vill stanna i Brynäs svarar han
"– Det tror jag absolut att jag vill. Men jag vill känna mig behövd där jag spelar."

{7057}: Kort och gott vill han till en klubb där han känner sig behövd. Besöken var till för att jämföra med vad brynäs erbjuder. Och imorgon ska han möta Melin och SB.

{7057}: måste tyvärr göra dig besviken! Har inte plus själv. Hade hoppats på en diskussion här så man kunde sätta samman vad som står i artikeln!

{7981}: Kort sammanfattning för oss som inte har gd+?

Huge: du får vara hur trött du vill. Men vi förfogar över ett bättre lag i alla lagdelar förutom målvaktsplatsen där Söderström överglänser båda våra andramålvakter. Skyller inte på insatsen match 7. Skyller på att den matchen inte ens borde ägt rum om Inte Felix kastat puckar i eget mål match 6

Bifbiffen: "Stabilare intryck" är inte detsamma som att Söderström är så oerhört mkt bättre än våra målvakter, är hjärtligt trött öht på allt snack om hur stor skillnad det är på målvakterna i kvalitet.
Lika trött som jag är på snacket om hur mkt bättre lag vi hade jämfört med HV.
Med olika upplägg på målvaktssidan avgjordes det hela till slut i sudden på en backmiss, att i det läget skylla på målvakterna är enbart tragikomiskt.

« · 1827961 · »