1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446147 inlägg · 7966 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
SnowKing: Inte på det klara vad du menar. BZ satte ihop det bästa laget vi haft på väldigt länge och det tog oss en hårsmån från guldet
Det var givetvis även en ekonomisk chansning (vinna, nåja, eller försvinna). Kan bara konstatera att vi får ett svagare lag kommande säsong, trots bättre ekonomiska förutsättningar. Detta måste givetvis ställas i förhållande till övriga SHL lag men om BZ går ut med att målsättningen är guld så blir trovärdigheten lägre.

Peja: Hur mycket jag än försöker ta av mig brynäsglasögonen så kan jag inte se något annat lag med lika stark backfyra som vi har. Gunde, Bertil, Carlsson och Kilström är bäst i serien. Sedan har du rätt i att det bakom dom inte ser lika vasst ut. Sunken och Zanetti borde egentligen sparkas. Men om dom får lite speltid som sjätte/femteback under perioder med mycket skador är ändå ingen katastrof. Larsson var Allsvenskans bästa back den gångna säsongen så där är jag positiv. Fälth är en OK back i SHL. Och Ersson imponerade i slutspelet. Det är ingen garanti för att han blir bra över 52 omg nästa säsong, men potentialen finns där.

Peja:
Väldigt tydlig Brynäsvind efter monstersvackan. Vi får hoppas vinden blåser lika kraftigt i slutet på serien och i slutspelet 17-18.

honken21: Brynäs har två landslagsmässiga backar; Gunde och Bertil. Och då är den sistnämnde väldigt skadebenägen. Typ Färjestad har två landslagsfinnar och utmärkta svenska spelare som Wikstrand, Grundel etc. Tycker många Brynäsfans är väldigt subjektiva i analysen av laget.... Zanetti mfl är inte bättre än topplagens utfyllnadsbackar. Deras fans skulle antagligen säga att bara Gunde och Bertil platsar i deras backuppsättningar, vilket förstås är subjektivt åt andra hållet.

HV är mätta. I övrigt skrämmer inte alls lag som Färjestad, Linköping osv.

Tycker inte vi står oss starkare än förra säsongen på pappret, kanske snäppet svagare, men tror ändå vi utmanar i toppen igen.

När vi tippar ska vi nog inte bara ta hänsyn till vår egen Silly och om laget är bättre eller sämre. Kolla även konkurrenterna. De som har värvat bra har också tappat en hel del (som vi i fjol). Frölunda och Skellefteå har rätt svaga backuppsättningar i mitt tycke. Tycker vi är bäst i serien på backsidan med marginal. Malmö hajpas för Miele osv men har också tappat. Växjö ser väl mest jämna ut över alla lagdelar men knappast omänskliga.

{2064}:
Kloka tankar.
Jag tippar 6-7a och ut i kvarten. Det har varit ett hållbart tips under många säsonger.

Forsberg 1978: Brukar komma en vecka innan årsmötet. Om knappt två veckor borde det vara publicerat.

{2064}:
"men då måste vi vara tydliga att målsättningen är den finansiella grunden, inte sportsliga framgångar"

Som du själv säger tycker jag det är en aning raljant.
Inte skall väl BZ straffas för att han trodde på sitt lag, t.o.m. med den befintliga budgeten?
Såklart krävs det en hel del tur att ta sig fram till matchboll i finalen... på samma sätt som det är lite otur att det fattas en fullträff till guld!

Jag kan köpa att målsättningar, ambitionsnivåer från klubbledning låter liite bättre än vad man egentligen förväntar sig... inom rimlighetens ramar förstås...

... att höra sportchefen säga i september "nä, i år har vi ingen chans, för lite pengar vettu"
Får hoppas vi slipper höra det! ;-)

Honken: Har resultatet kommit från årets säsong?

Honken: Absolut, men då måste vi vara tydliga att målsättning är den finansiella grunden, inte sportsliga framgångar. Lite raljant kanske och javisst det är en fråga om balans men titta på FBK. De skaffade sig ett ekonomiskt försprång med timingen för arenan och har fortsatt att förvalta kassan men sportsligt har de befunnit sig i en nedåtgående spiral under en längre tid. Nu tycks de satsa igen och vi får se hur långt det räcker och vilken premie de måste betala för att locka spelare till ett lag som inte varit inblandad i toppstriden under flera år.
För Brynäs del tycker jag det är vettigt att smida medans järnet är varmt. Med det sagt menar jag inte att ekonomin skall riskeras men skuggorna från 2013 har lagt sig över årets trupp.

{2064}: Vi får inte glömma att vi håller på att bygga ekonomi för framtiden, i år överträffade vi förväntningarna, vi kan inte gå bananas och värva ett gäng toppspelare som vissa verkar tro(läs på "Brynäs oavsett" på fb, herregud....) bara för det. Kommer vi till semi igen så fortsätter bygget av kapitalet och varumärket, det viktiga är att fortätta med kontinutet och etablera sig som topplag så kommer framgångarna lite oftare:)

Auchinleck: Oavsett Clarence så tänker jag så här:
Målvaktssidan ser fortsatt instabil ut, precis som Xpressen och Pravda konstaterar. Vi får hoppas att Sandström tar ett par jättesprång i utvecklingen. Något han i princip måste, annars är det AHL (eller Allsvenskan) nästa.
Backsidan: Som förra året, Bertilssons sargade kropp oroar och Sunken ett stort frågetecken (även fast han skulle vara frisk..). Orkar Fälth en säsong till?
Om Carlsson och Kilas fortsätter i samma stil så ser det bra ut. Frågan om Boqvist eller Sandin kan ta klivet upp redan i år?
Forwardssidan: Asklöf/Ikonen ersatte Enter/Thorell redan förra året vilket var ett nettoplus. Ut försvinner tunga namn som Zaborsky, Lindblom, Johnson och W's.
In hittills är King Louie och Liljewall. De spelarna kanske inte rent statistiskt kan ersätta twinsens poängskörd (+70 poäng är inte fy skam) men tillför istället mer jävlaranamma förhoppningsvis.
Det går att argumentera för att vi hade överskott på bra forwards förra året så att tappa Johnson kräver ingen ersättare. Alltså behöver vi två klassforwards för att nå status quo mot förra året. Ja, jag räknar in att Ölund och Boqvist kommer ta steg framåt men det kommer å andra sidan vara svårare för spelare som Clark och Jensen då de kommer uppvaktas tajtare. Vi kommer också ha en smalare trupp när vi dessutom går in i CHL spel, vilket rimmar lite illa med BZ's mantra förra året om vikten av en bred trupp.
Förra året tippade jag semi och hoppades på final. Nu blir det nog kvart resp semi.

Inkazar: Han är ju dessutom bekräftad till Jokerit....

Pettisbif: Nej. Melin hade inte Niklas Jensen i AIK. Däremot hade Eldebrink han, som var tränare i Gnaget då.

Intressanta AHL spelare:
www.youtube.com/watch?v=3jMYAPiWIXw
www.eliteprospects.com/player.php?player=46889

www.youtube.com/watch?v=Vy3zr-lb0xU
www.eliteprospects.com/player.php?player=15485

Sen tänker inte jag sluta drömma om den här liraren som ej har någon klubb klar än, Melin har dessutom haft honom i AIK.
www.youtube.com/watch?v=jfMP_zPr0eY&t=52s
www.eliteprospects.com/player.php?player=32422

Gynge har nu signat med ny Khl klubb.
Och Sweatt kostar mer än vad han smakar.

Men man hoppas ju ändå lite på www.eliteprospects.com/player.php?player=33265 vore fett,

Skrubben: GD gör en pudel deluxe!!

Vem tror ni den sista spelaren blir? Transatlant är ju låga odds på... Finns det något rykte?

Clarence:
Kanske någon rad som förklarar hur du tänker...?

Clarence: Jag tittar igenom din historik och finner en hel del visdomsord. Så här skrev du när transferfönstret stängde i februari:

" T Rodrigues använder ett språkbruk man förvisso måste ta avstånd ifrån. Andemeningen i hans och J Karlssons inlägg är dock i huvudsak värda att ställa sig bakom. Det finns inga seriösa toppambitioner hos Brynäs ledning även fast de försöker påskina det verbalt. Då snålar man inte på det här viset, i synnerhet inte när det finns behov av nya spelare. Sen om inga pengar finns så ok, men prata då inte vitt och brett om att vara med i toppracet i vare sig serie eller slutspel. Med nuvarande slitna och åderlåtna trupp kommer vi inte att komma långt i mars."

Som sagt, fortsätt med dina visdomsord.

Zappaholic: Möjligen inte. Men som jag tycker på goda grunder.

bifante: Verkar som skribenten i fråga helt bortser från att Lindblom har lämnat. Truppen är ju inte lika spetsig om han inte ersätts av en spetsspelare. Att Brynäs har för ojämna målvakter tycker väl alla som ser på saken nyktert.

Clarence: Har du någonsin trott nåt annat inför en säsong?

Sportbladet ger Brynäs 4 plus och en femteplats i SHL just nu. Malmö och Växjö i topp.
"Nyförvärven imponerar inte nämnvärt, men truppen är inte ett dugg sämre än föregångaren som var ett ynka mål från SM-guld. Kärnan, spetsen och hungern från silverlaget är kvar.
Jag tror också att Henrik Larsson från Karlskoga kan gå in och ersätta Jonathan Pudas rakt av, kanske även göra det bättre. I slutspelet fanns dock frågetecken på målvaktssidan – Rautio och Sandström blandade och gav – och just den lagdelen är fortsatt oroväckande. Brynäs hade behövt en stjärna i buren, en utpräglad förstemålvakt med hög lägstanivå."

Det kanske inte surprisar nån men jag tror det är stor risk att Brynäs blir en skuffelse i SHL 17/18. Känslan för mig är obehaglig men tydlig...

Skrubben: jo jag mailade Adam för en tid sen å bad honom kolla hur det låg till. Synd, men ärligt talat ganska väntat.

Intervju med Bengtzén på GD. Lite komiskt att våra önskedrömmar om Conacher gjorde att reportern ställde frågan om honom. Bengtzén avfärdade att han skulle vara aktuell. Rödin kommer förmodligen spela i NHL och i andra hand KHL. Det mest troliga är att det blir en transatlant.

Peja: Ja, jag räknar kallt med att det blir någon som aldrig spelat i SHL tidigare (om det nu inte blir Rödin). Ska jag gissa så tror jag Bengtzén primärt söker efter spelare som spelat i Europa någon gång. Förra säsongens tilltänkta spetssförvärv (Clark och Zaborsky) kom från europeiska ligor och troligen vill han testa samma spår den här gången också.

Skrubben: Jo, jag förstår vad du menar, särskilt när det gäller nyförvärv som kanske inte ens har spelat på stor is förut. Vi får se vem BZ fixar in på sista men ack så viktiga forwardsplatsen, kanske blir det också en så kallad chansning.

Peja: Ja, när det är idrott man håller på med så är det alltid en viss sannolikhet för ett visst beslut att gå fel. Men jag tror du fattar vad jag menar. Lek med tanken att vi hade tappat Jensen och värvat in Mark Zengerle som förstacenter (han som gick till LHC som tilltänkt förstacenter. 34 poäng på 69 matcher i AHL). Betydligt större risk att han inte levererar än att Jensen kommer göra det nästa säsong. Även om det alltid finns en risk att Jensen har en sämre säsong.

Skrubben: Samtidigt är det också en chansning att behålla spelare. Johnson gick från att vara hela seriens skyttekung till att sitta på läktaren inom loppet av ett år. En del spelare kan mycket väl ha peakat 2017, precis som en del gjorde 2012.
Men jag håller med. Det här är ingen rolig silly season eftersom det i princip inte är en silly season för Brynäs.

Anders Berg: Rödin, Gynge och Conacher sen ser det väl ok ut.

Dödstyst på sillyfronten just nu. Detta blev den tråkigaste silly season på lääääänge. Med det sagt betyder inte det att laget går sämre för det när det väl är säsong. Som jag tidigare sagt, hellre förlänga med Jensen, Clark, Paille etc. än att chansa med nyförvärv som ska axla deras roller. Men själva underhållningen under silly season är som bortblåst.

Vem på MittMedia/Arbetarbladet/Gefle Dagblad skrev att Anton Rödin var klar?
#fejknews

Brynäsgubbe: han fick ett kontrakt av Tampa för att han var lysande i NLA. Men lyckades återigen inte slå sig in i NHL. Han kan mycket väl vara sugen på Europa igen.

Bratwursten : nä inte mer än teorier och Pettis. Men jag hoppas ändå ;-)

Bratwursten : Han spelade i Bern 15-16 för att sedan åka direkt tillbaka till USA... Vill han verkligen spela i Europa?

Bratwursten : Tror någon kan ha sett honom i Bengtzens bil!

Inkazar: finns det någon indikation på att Brynäs och Conacher har samtalat?

tjugo8: då spelar fortfarande Cory Conacher. Slutar inte att hoppas ;-)

Providence o Barracudas utslagna

Tigerhjärta:
Syracuse o Grand Rapids leder m 3-1 o kan bli finalklara inatt

För tillfället är det 4 lag kvar i AHL slutspelet!
Följande lag är kvar:
Providence Bruins - Syracuse Crunch & San Jose Barracuda - Grand Rapids Griffins

Tog en liten kik vilka intressanta spelare som är lediga efter säsongen för dem som är intresserade att drömma och spekulera!

Providence Bruins:
Jordan Szwarz - www.eliteprosp...ayer=23107
Wayne Simpson - www.eliteprosp...ayer=49479
Austin Czarnik - www.eliteprosp...ayer=20707

Syracuse Crunch:
Cory Conacher - www.eliteprosp...ayer=33265
Yanni Gourde - www.eliteprosp...ayer=37303
Tanner Richard - www.eliteprosp...ayer=41755

San Jose Barracuda:
Barclay Goodrow - www.eliteprosp...ayer=45398
Ryan Carpenter - www.eliteprosp...ayer=46952
Marcus Sörensen - www.eliteprosp...ayer=20065

Grand Rapids Griffins:
Ben Street - www.eliteprosp...ayer=12378
Martin Frk - www.eliteprosp...ayer=56033
Mitch Callahan - www.eliteprosp...ayer=36708

Som sagt, finns inga speciella rykten eller påståenden att någon av dessa spelar för Brynäs nästa säsong men här har man i alla fall något att spekulera och önska kring eftersom att chansen finns att en del dessa spelare redan gjort klart med sina kommande klubbadresser men som ej blivit officiella pga att de fortfarande är aktiva i det pågående AHL slutspelet!

Scerban: Inget provocerande öht med ditt inlägg om Liljewall, tvärtom vettigt resonerat.
Mer provocerande att kritisera värvningen därför att Rögle dumpat honom, utan att känna till anledningen.
Om nu topplaget Brynäs vill ha honom men inte bottenlaget Rögle så är det väl mest troligt att Rögle har dumpat honom av helt andra skäl än rent sportsliga.

Bifbiffen: Jag tar den utan problem och jag förstod att inlägget skulle kunna provocera några. Men du, om inte jag minns fel så tog vi in en oönskad kille från Rögle ifjol. Och han spelade rätt bra? I förstakedjan? I ett lag som slogs om guldet?

Zappaholic: det är inte stiltje på Sergels Torg....

Bifbiffen: Jag tror många föredrar att forumet är dött än att du håller forumet igång genom att i huvudsak gå till personangrepp på vissa användare.

« · 1830531 · »