1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742824 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: skiter i match 7. Det var i match 6 problemet ligger. Där kastade Felix bort guldet.

Bifbiffen: Ja det var ju ett lustigt sätt att argumentera. Att strunta i match sju :-)

Zappaholic: Eftersom den inte borde ha ägt rum överhuvudtaget.

Bifbiffen: Guldet hade vi tagit om inte Bertil försvunnit.....

Andreas Galle: Med bättre målvakter också

Zappaholic: Bara att skratta åt biffen och hans analyser, nu har HV helt plötsligt blivit ett "halvdant" lag där världsmålvakten Söderström ensam bärgade guldet.
Tjatet om 6:e matchen är rent trams.
Med samma spekulativa och bakvända logik kan man också säga att utan Felix storspel hade vi inte överlevt semin och därmed inte ens fått chansen på nåt guld.
De två mål han släppte in i sjätte matchen var dessutom mer oflyt med studsar än några tavlor.
Och som du säger: när allt avgjordes i sudden var det isf en back (Pudas) som "gav" HV guldet, inte nån av våra målvakter.

Huge: ja ett halvdant lag. Inte alls samma spets som vårt anfallsspel. Men en målvakt utan dess like. Som vanligt har Felix "oflyt"när han kastar puckarna i eget mål.

Hade vi lagt mer pengar på en dyrare målvakt förra året så hade vi behövt kompenserat det med billigare utespelare. I värsta fall hade den dyrare målvakten floppat, och vi hade inte ens tagit oss till final. Förra säsongen kan vi inte påverka. Nog om den nu.

Nästa säsongs målvaktspar kan vi antagligen inte heller påverka. Lindbäck vill helst avvakta och spela i NHL eller KHL. Att vänta på ett besked från honom, som skulle kunna bli ett nej tack, hade kunnat bli förrödande för hela laget. Sandström/Rautio är det enda logiska valet, oavsett vad.
Vi får helt enkelt lita på att de utvecklas som tänkt.

3 stjärnforwards i Lindblom, Zaborsky och Johnson har lämnat, samt våran andra center. Där måste pengarna läggas!

Bifbiffen: Och som vanligt har du noll nyans i dina bedömningar, går inte att ta dig på allvar öht.
Söderström gjorde ett par rejäla tavlor som isf var större än de Felix påstås ha gjort, men det bortser du förstås ifrån när målvakten "utan dess like" ska bedömas.

Andreas Galle: och HV saknade Ullström och Abbott så det gick nog på jämnt ut.

Huge: Så Söderström gjorde fler tavlor än Brynäs radarpar? HAHAHA

Bifbiffen: Nä, som målvakten "utan dess like" gjorde Söderström isf grövre tavlor än de Felix påstås ha gjort.
Kan inte se vad Rautio, som Felix radarpartner, har
med den saken att göra.
Men du ser säkert ett samband där, som ingen annan ser....

{2064}: Även Laine. Vart var Niklas Hansson, petad?

Huge: Vi diskuterar målvaktsposten och hur den kan förbättras. Då två andramålvakter känns som en dålig idé dessutom när det vallfärdar in grymma målvakter till ligan.

Att du sen kallar Felix ingripanden för oflyt och Söderströms för tavlor är i sig inte helt oväntat, inte mindre roligt för det.

Peja: Har skickat brev till dig Peja .

Jan Grismöbel: Vad härligt att ni är brevkompisar, vilken nostalgi!

Ritola kanske såg att det inte fanns 1 enda positiv kommentar i cybervärlden om honom från Brynäsfans och därför ångrade sig xD

Charles: Helvete vad skönt att slippa honom. Han kanske läste våra kommentarer. :p

Bifbiffen: Din "målvakt utan dess like" släppte 2 billiga isskott från Paille (backhand ur dålig vinkel) och Zaborsky.
Felix räddade som halvskymd men pucken fastnar oturligt nånstans i utrustningen och glider sen in i mål.
Där vill jag nog klassa Söderströms ingripanden som klart grövre tavlor än den Felix isf gjorde.
Beträffande målvaktsfrågan i övrigt så hänvisar jag till tidigare redogjord åsikt härinne: många lag med
1 uttalad förstemålvakt istf 2 alternerande "förstemålvakter" klarade sig sämre än vad vi gjorde. Finns för- och nackdelar med båda, är rätt säker på att BZ och Pecka är bättre än du och jag på att avgöra vad som passar oss bäst.

För er med (+) så kan ni läsa om Boqvist. Så kanske ni slutar mala MV-frågan i två minuter.
www.gd.se/logga-in/jesper-boqvists-svar-efter-ryktena-motet-avgor-hans-framtid-vill-kanna-mig-behovd

Huge: Söderström bara hela ansvaret men gör trots det ett stabilare intryck och detta med ett sämre lag framför sig än vad radarparet har att tillgå. En väsentlig skillnad. Att du inte ser att Söderström överglänser radarparet är lite oroväckande.

Peja: Var förbättringspotentialen finns i detta lag? Ja den är potentiellt mycket bra. Vi har ett gäng unga spelare som bara kommer bli bättre. Skulle inte förvåna mig om t.ex. Lucas Carlsson nosar på landslaget kommande säsong.

Sedan verkar Bengtzén satsa på kontinuitet vilket gör att vårt lag kommer bli ännu mer samspelta kommande säsong. Om du tycker det argumentet är bullshit så kan du titta på HV:s utveckling den gångna säsongen. I princip samma lag som säsongen innan men som vann SM-guld istället för att åka ut med 4-0 i matcher i kvarten. Ett tydligt exempel på att kontinuitet kan vara en mycket viktig faktor.

Sedan fattar jag inte hur vissa kan dra paralleller till 2012. Då försvann 5-6 absoluta toppspelare som i vissa fall ersattes med skräpspelare. I år tappar vi EN toppspelare och ersättaren till honom är inte ens värvad än...

Bifbiffen: "Stabilare intryck" är inte detsamma som att Söderström är så oerhört mkt bättre än våra målvakter, är hjärtligt trött öht på allt snack om hur stor skillnad det är på målvakterna i kvalitet.
Lika trött som jag är på snacket om hur mkt bättre lag vi hade jämfört med HV.
Med olika upplägg på målvaktssidan avgjordes det hela till slut i sudden på en backmiss, att i det läget skylla på målvakterna är enbart tragikomiskt.

Huge: du får vara hur trött du vill. Men vi förfogar över ett bättre lag i alla lagdelar förutom målvaktsplatsen där Söderström överglänser båda våra andramålvakter. Skyller inte på insatsen match 7. Skyller på att den matchen inte ens borde ägt rum om Inte Felix kastat puckar i eget mål match 6

{7981}: Kort sammanfattning för oss som inte har gd+?

{7057}: måste tyvärr göra dig besviken! Har inte plus själv. Hade hoppats på en diskussion här så man kunde sätta samman vad som står i artikeln!

{7057}: Kort och gott vill han till en klubb där han känner sig behövd. Besöken var till för att jämföra med vad brynäs erbjuder. Och imorgon ska han möta Melin och SB.

{7057}: Han säger att han besökt andra klubbar för att kunna jämföra med vad Brynäs kan erbjuda. Han vill spela så mycket som möjligt nu när det är viktigt att få spela mycket A-lagshockey. På frågan om han vill stanna i Brynäs svarar han
"– Det tror jag absolut att jag vill. Men jag vill känna mig behövd där jag spelar."

Skrubben: Ok tack! Hoppas Melin och Bz kan få han att stanna. Tror han kan bidra mycket de kommande säsongerna.

{7981}: Nog om Boqvist nu. Hur ser det ut på målvaktsfronten för oss nästa säsong?

munkas: om man skall lyssa på en del här så kommer Brynäs att spela allsvenskan efter nästa säsong...

Bifbiffen: Så du menar att tappet av Chris Abbott och Ullström även Thörnberg inte påverkade Hv?

Hur kommer det säg då att man kom bättre i tabellen än Brynäs?

Vi har fattat att du tycker DR oc FS är klappkassa.
Det måste vara ett mirakel att vi spelade final, med så genomslag målvakter...

mk: Ja man undrar ju vad biffen säger. Egentligen? :-)

{7981}: underlig slutsats...du kanske skall börja läsa inläggen istället för att lyssna till dem 😉

{2064}: slagit på blindstyret i mv-diskussionen men inte dövörat än 😜

mk: klappkassa, överdrift. Men inte tillräckligt bra som målvaktspar om man vill ta nästa steg.

"Hur kommer det säg då att man kom bättre i tabellen än Brynäs?"

Det trodde jag var tydligt nog redan? Söderström har varit helt magisk sen mitten av säsongen framförallt och in i slutspelet.

Gällande Ullström, absolut, fast hur mycket spelade han innan han tyckte det va en bra idé att tackla sargen?

Thörnberg, Ullström kan väl likställas med hur viktig Bertil är för oss.

Abbot i sig tror jag ingen saknar i HV. 1 mål på typ 30 matcher.

Bifbiffen: Brynäs gjorde väl mer mål än HV i grundserien så då hade de bevisligen starkare anfall eller hur skall man annars tolka det?

Skrubben: Jag har inte hängt med i hela diskussionen men jag tror Peja menar att om man ser till lagdelarna målvakter, backar och forwards så är målvaktspositionen den som har mest potential att förbättras. Det betyder inte att våra målvakter har varit klappkassa, snarare att våra utespelare håller en högre generell klass vilket ger mindre utrymme för förbättring.

För att förbättra målvaktspositionen så kan man antingen värva in kvalitet eller hoppas på att existerande uppsättning kan utvecklas till nästa säsong. Men med tanke på hur lite utveckling vi såg hos Felix mellan 15/16 och 16/17 så känns en värvning som ett lite säkrare kort. Då måste man dock väga in den extra kostnaden och frågan blir mer komplex.

Bifbiffen: "Helt magisk"?

Eller hur? Bra, stabil, duktig...absolut. Magisk? Nja...

{2064}: ja att vårt anfall är bättre än Hv:s är väl ingen som tycker annat

Zappaholic: jo helt magisk. Eller går gränsen för magisk vid en räddningsprocent på 100%?

Med tanke på det lag Hv har i övrigt är det en bragd att de vinner guld. Söderström är i det närmaste Gud i Småland. Så jo han är magisk. Skönt att han förmodligen inte lirar shl nästa säsong.

Bifbiffen: Matcher i grundserien: 22. Räddnings%: 94.32. Nollor: 6. Vinster: 18. Förluster: 4. Vinst%: 81,82

Matcher i slutspelet: 16, Räddnings%: 92.17. Vinster: 12. Förluster: 4. Vinst%: 75

Bara att lyfta på hatten och instämma.

Bifbiffen: Du får det att låta som om han var helt oslagbar.

Blir lite larvig infallsvinkel när du vill hänga upp hela finalserien på två faktorer. Deras målvakt och våra målisar. Blir lite banalt att ha det synsättet PP en finalserie.

{8179}: Enligt din statistik så är Linus sämre i slutspelet. När det verkligen gäller. Sämre räddningsprocent, sämre vinstprocent.

Rent statistiskt kan man då dra slutsatsen att han steppar inte upp när det som mest gäller.

Det går inte att se på målvaktsspelet på det sättet.

Zappaholic: fast inte ens du kan blunda för att det är helt grymma siffror. Magisk målvakt som tog guldet till jkpg.

Zappaholic: klart du tycker det är banalt eftersom du har fel. Det va det som fick det att till slut väga över till Hv:s del. Vi var bättre i alla lagdelar men Hv vann målvaktskampen. Ska vi ta ett ytterligare steg så måste en målvakt bytas ut. Vilken av dom skiter jag i.

Bifbiffen: Man kan väl tycka vad man vill om vårt målvaktspar i finalspelets sista matcher, men då ska man också syna vår första-lina som inte alls kom upp i samma nivå som i grundserien, där förlorade vi guldet tycker jag.

Bifbiffen: Stefan Livs 4 nollor var magiskt. Henke Lundqvist slutspel var magiskt. Söderström var stabil och ska självklart hyllas för det. Men magiskt var det inte.

HitTheLights: Glöm inte Svedberg finalspel, sjuka procentsiffror där.

« · 1827862 · »