1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737227 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
ellis:
Jag tycker att det vore ett ologiskt drag om så blir fallet. Pengar borde ju vara frigjorda med tanke på de spelare vi släppt/tappat och dessutom borde slutspelet genererat en hel del pengar.

Peja: Fast blir det inga spetsspelare som kommer till byter vi ned truppkvalitén på forwardssidan. Det är ett faktum.

Då man tappar spetsspelare så vore det ju önskvärt att försöka ersätta dessa med nya spetsspelare.
Jag hoppas att så blir fallet.

Peja: Är ganska säker på att en av dem är det men hade hoppats på båda.

moment22: Liljewall har dessutom en lång skadehistorik. Bara förra säsongen hade han en fotfraktur och en ledbandsskada. Han är en hockeykrigare med en sargad kropp.

munkas: BZ har väl å andra sidan aldrig sagt att de forwards som ska in nu är spetsspelare?

I gårdagens tidning fick han frågan om det är spets- eller breddspelare som ska in, då svarade han bara "Det får vi återkomma till. Två till ska in helt enkelt". Sen började han som vanligt snacka om hur bra den nuvarande truppen är.

Så det här med att de två kedjespelarna som ska in är spetsspelare kanske är någonting som fansen har inbillat sig?

Peja: Japp, SHL var aldrig aktuellt.

Inkazar: Hmm, känns ju sådär om Rögle bedömmer att de inte får ut tillräckligt med "bang for the buck" när han dessutom är kulturbärande lagkapten... Nej, lite mer spets hoppas jag på.

honken21: Breddspelare ok spetsspelare NEJ för satan!!!

honken21: Möjligen att han värvas in som breddspelare. Inte en chans att det är en av spetsspelarna.

Blir Liljewall vår nya center? Säkerligen en spelartyp som Bengtzén är svag för. Stor och tung, men ändå spelskicklig, och en ledare. Trodde dock att det var lite mer poängspelare vi sökte. Men den centerrollen kanske Ölund kommer få i en andrakedja. Eller Blomqvist.

moment22: masken tyckte inte han fick plats. Dom hade 3 centrar kontrakterade och den 4 E skulle vara en spets center.

{5504}: Varför fick inte han förlängt med Rögle? För han ville ju vara kvar, eller hur?

Peja: Den ena tror jag kommer va Christoffer Liljewall, tror han skulle va en perfekt värvning, en Alzen Blomqvist med lite mer skicklighet.

Kapten 2 år i Rögle och har inställning för 2 spelare och bra ålder.
Stor och stark och helt orädd.

När det gäller Sweatt så hoppas jag att jag slipper se honom i Bynäströjan någon mer gång. Scott hoppas jag dock att få återse i stan.

honken21: På tal om något annat, det ska bli kul att se hur tanken är att Boqvist ska användas. Om han kommer att spela ytterforward eller center. Ikonen, Boqvist(center) och Sweatt/Caporusso känns rent spontant som en vass kedja.

Peja: "lönenivå för en andrakedja", tror du vet att det inte är så det funkar. Två forwards med spets ska in. Hur man sen formar laget är en annan sak.

Tror på Caporusso! Eller snarare, jag tror på det Bengtzén tror på. Hans magkänsla på den här typen av "utanför radarn-värvningar" (sort of) brukar falla väl ut. Att han signade upp honom så tidigt är ett tecken på att han är väldigt säker.

honken21: Frågan är också om Sweatt befinner sig på en lönenivå för en andrakedja. Det vi vet är att Luleå jagade honom som bara den för några år sedan och erbjöd honom ett kontrakt som Brynäs inte matchade - och att Luleå nu har valt att inte erbjuda honom en förlängning. Det säger ju också någonting om hans tid i Luleå. Och som sagt, Caporusso låter som en forward som påminner väldigt mycket om Sweatt.

Peja: Känns som du läser för snabbt och tolkar saker fel. Jag har på inget sätt uttryckt att assist skulle vara irrelevant. Pekar på omständigheter som kan avgöra väldigt mycket hur många assistpoäng man får. Du får inte lika många gratismål som gratis-assist.

Du säger själv att han inte är en passningsspelare. Håller helt med om beskrivningen. Han har på gränsen till direkt dålig speluppfattning. Hans många assists i Brynäs är då rimligen ett tecken på något annat än att han skulle ha blivit sämre.

15 mål i Luleå med den omgivningen är riktigt bra. Att direkt jämföra skörden i Brynäs mot Luleå med olika förutsättningar blir skevt.

Det relevanta är ju vad vi vill ha in. Tycker det är en målskytt vi behöver. Han kanske inte ens behöver lira i den kedjan, han kan som du säger skapa målchanser själv i en "sämre" formation. Något han just visade i Luleå. 15 mål i en andrakedja, ja tack.

honken21: Tycker att ditt resonemang är märkligt. Ja, Sweatt är liksom Zaborsky främst en målskytt, men det betyder ju inte att assistpoängen som de bidrar med är irrelevanta. Precis som det naturligtvis inte är irrelevant om en playmaker, likt Bäckis eller för den delen Ikonen, också kan göra mål utöver assists. Det är liksom bättre att göra 20+10 än 20+0 oavsett om man är en målskytt eller inte.

Åter till Sweatt. Min bild av honom i Brynäs var att han var en av ligans bästa kontringsspelare. Han var periodvis också väldigt bra när Brynäs hade etablerat tryck i offensiv zon, men han var lite kantig i passningsspelet där. Han är duktig på att skapa chanser på egen hand, främst i spelvändningar men också på andra sätt. Han vore självklart en förstärkning men tvivlar på att han är rätt spelartyp att komplettera Jensen och Clark.

Samtidigt har vi fans en tendens att fokusera mycket på tidigare spelare. Den där Louie Caporusso verkar påminna en hel del om just Sweatt.

Peja: Sweatt är en målskytt. Assistpoäng kan man få på många sätt, beroende på omgivning och PP. Att så många av hans poäng är mål ser jag enbart som positivt. Det är en målskytt vi behöver. Eller ser du honom som en playmaker?

Peja:

"Vanligtvis brukar samma personer, generellt sett, betrakta kvartsfinal som godkänt och semifinal som bra beträffande Brynäs."

Herregud, vilka har du pratat med? = )

Du menar "guld som godkänt" och "nu tar vi dem jävlarna rakt upp och ned" som bra?

Du får kalibrera din Brynässkala, annars är du på Godis eller Rallarbo-nivå... haha.

Peja: det har varit ett av Luleås största problem. Dom har inte haft en center som kan leverera passningar öht. Dom 22p Sweatt gjort har han iproncip gjort på egen hand.

honken21: 41 poäng sista säsongen i Brynäs, 22 poäng den gångna säsongen i Luleå. Olika omgivningar men en avsevärd skillnad.

Peja: 15 mål på 49 matcher i år. I Brynäs gjorde han 16/19 mål på 55/54 matcher. Känns inte som långtidsskadan tog så hårt på honom. Och åldern är det inte fel på.

Finns flera spelare som lämnat Brynäs under tiden de inte var några direkta utmanare till guldet, Scott t.ex.
Tycker att man bör sköta det på ett snyggt sätt, som Scott, och inte minst Pudas.

honken21: En viktigare fråga: är dagens Sweatt lika bra som den Sweatt som levererade i Brynäs?

riggen: Där är den ja! Vill se spelare som vill spela i Brynäs, klubbkänsla är viktigt, och en av de största anledningarna till att vi kom till final den gångna säsongen!

riggen: Någon som tycker att Brynäs var en verklig utmanare till guldet under hans tid här? Tror inte det. Jante deluxe om man tycker att det citatet är så farligt.

Tvärtom så var han en riktig publikfavorit hos oss som alla tyckte om. Nu ser han också att vi är en verklig utmanare.

honken21: Tror det är lite det här det syftas på? Jag kan tycka att den typen av 'karaktär' inte är något jag önskar få in i Brynäs igen.

honken21: Jag antar att Ågren syftade på att dom 2 killar som kommer in troligtvis kommer vara nordamerikaner. Behöver inte betyda att en spelare blir klar i närtid.

honken21: alla överanalyserar citatet ur den här artikeln:

"Jag har aldrig spelat för en verklig utmanare tidigare"

Och däri hade han rätt där och då.

honken21: hitta inget, men han sa väl något i stil med att det var skönt att komma till en förening som ville vinna..

Pilen32: Källa på det negativa?

Inkazar: Satt och tänkte på honom igår. Bitarna föll lite på plats. Ågren pratade om fler nordamerikaner, har haft Sweatt tidigare, rimligt att de då redan haft tidig kontakt om det länge lutat åt att det blir Brynäs men att det sista praktiska ska lösas. Vore trevligt med honom in.

Inkazar: Duktig spelare, helt klart. Men en spelare som tidigare gått sagt negativa saker om Brynäs, hade varit en kontroversiell värvning.
Tror ej bengtzén vill göra några sådana värvningar

Skrubben: jo det är nog det som säger stopp. Var förvånad att Luleå behöll honom 4e året. Osten höll på att dränka den föreningen.
Visst, minecraft miljoner, men dom räcker inte i all tid.

Inkazar: Jag tror inte det är aktuellt då han varit i Sverige 4 år och därmed inte går under artistkontrakt längre. Man kan lösa det genom att han ansluter till laget i oktober, men jag gissar att Bengtzén hellre värvar en spelare som kan vara med från start i augusti.

Sitter och funderar på vad som hände med Sweatt ryktet? Enligt en hel del Luleå-bor skulle han ju vara påväg till Gävle igen.

Enligt mig skulle det vara en perfekt 3e länk till Jensen och Clark.

moment22: Det återstår att se hur experterna tippar. De skulle kunna resonera så att Brynäs kom femma i grundserien 16/17 och formtoppade i slutspelet, och mena att flera andra lag har förstärkt mer än Brynäs. Att Bulan har lämnat kommer nog också avskräcka vissa experter från att tippa Brynäs i toppen. Experter värdesätter ju kontinuitet olika mycket, de som värdesätter kontinuitet kan nog tänka sig att tippa Brynäs ganska högt.
Men oavsett hur experterna tippar är det uppenbart att Brynäs har väldigt höga krav på sig själva - och att fansen generellt sett också har väldigt höga krav. Har pratat med ganska många 'på stan' som menar att final vore godkänt och guld bra, angående nästa säsong. Vanligtvis brukar samma personer, generellt sett, betrakta kvartsfinal som godkänt och semifinal som bra beträffande Brynäs. De verkar vara ganska representativa sett till merparten av vad som skrivs på nätet. Så kravbilden har skruvats upp rejält.

Bifbiffen: "Experter" gör det lätt för sig. I slutspelet mötte vi hela tiden lag som kommit snäppet högre än oss i tabellen, således fick de vara favoriter. Inför nästa säsong ser de att alla utom ett lag kom bakom Brynäs och kommer tippa oss därefter. Jag tror att klubben måste vara beredd på att handskas med en hel del extern press som man slapp denna säsong.

Har faktorn Ahl-slutspelet o hinder att presentera spelare berörts?

Inkazar: vikfancentrals nhl scout kontakter gav mycket lovord kring honom precis som dem gjorde med clark

moment22: "Experter" snackar väl ner oss i stort sätt alla tips. Oavsett om det är grundserie, kvartsfinal, semifinal eller final. Så har svårt att se att vi hamnar på över halvan i "experternas" tips.

Brynäsgubbe: en breddvärvning som kan bli spets. Om du förstår vad jag menar ;-)

Läser man lite om honom verkar han ha varit en av DELs bästa efter jul. Ingen 1a kedjespelare i SHL men skulle funka väldigt bra i 2-3e

mk:Dessutom så känns det redan nu som om alla "experter" av hävd kommer tippa Brynäs minst fyra iom finalplatsen så pressen finns redan där i rätt stor utsträckning.

Peja: Ok. Men jag tror inte att Bz går ut med nått som inte är förankrat.
Och kan inte Melin hantera den "pressen", så är han nog inte rätt man😀
Detta ingår väl "raketen" som Bz satte när han tillträde som sportchef.

mk: Tror du missuppfattat vad jag menar. Det jag menar är att BZ kunde ha låtit Melin träffa spelarna och låtit gruppen prata igenom målsättningen. Därefter kan man tillsammans gå ut med målsättningen i media. Så vitt jag kan komma ihåg har det varit den kronologiska ordningen varenda säsong som jag har följt Brynäs. Detta är nog första gången som sportchefen går ut med målsättningen innan truppen har fått prata igenom det först. Däremot är inte själva målsättningen fel i sig.

Peja: Jag tycker nog att det är bra att Bz går ut med en "hög" målsättning.
Hade han inte gjort det, så hade du nog klagat på det med. Pga av då har man inte tro på laget osv..

Bz tänker nog att spela final gör man kanske inte varje år, men gå till semi varje år är nästan viktigare. Det är då du bygger upp ett kapital och förhoppningsvis 500-1000 personer mer i publik i snitt.

Är det så som Bz tänker sig, så är jag nöjd. För då har han atablerat Brynäs i toppen av Shl.

« · 1829033 · »