1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737176 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Smotherman var ett hett tips till Brynäs. Sedan kan du väl inte dra in alla Pettisbifs önskade laguppställningar i sammanhanget, det är väl hans konkreta "avslöjanden" som diskuteras.

Peja: Instämmer! Hoppas även hunds kan få mer utrymme i höst. Kändes ibland som att han var punktad så alla hans skott blockades. Så vi får ut allt av honom. Hur grymt bra är inte han egentligen? Så jävla smart spelare.

Pettisbif:
Vad har smotherman med Brynäs att göra?
Att du sätter enstaka namn när du namedroppar kanske 1000 namn under en silly season får ses som rimligt. Sen alla dessa förlängningar som skett är knappast någon hemlighet att man velat från Brynäshåll, och det har också gått att läsa i sociala media långt innan du tryckte på copy and paste.

Att du sen också hävdar att du sett Spetsspelare i Bengtzens bil utan att nämna honom vid namn och att det sen är Rödin är ju bara rent trams. Har ju dessutom stått i AFtonbladet att de träffats.

Vilka två spetsspelare är det som kommer, eller har du fått ändra till en nu?

honken21: Boqvist har ett riktigt vasst skott. Han kanske inte har visat det så mycket i A-laget än men det finns definitivt där.
Ölund har ju visat att han har ett bra skott. Kolla bara i PP när han kliver in lite i banan och avlossar, livsfarligt varje gång.

honken21:
Säger såhär jag vet att Boqvist och Ikonen har minst lika bra skott som twinsen som sköt sådär. Spetsen som kommer komma in är jag helt säker på kommer ha ett giftigt skott. Ölund har som du säger bra skott liksom Jacke. Hur väl ficl vi nytta av spelare som Nick och Zab skott iår då haha. Kan räkna till 1 det mål som zab sköt på Söderström i finalen. Men eftersom du är så säker på att vi inte har några skarpskyttar i laget så tar jag för givet att du har full koll på Caporussos skott... och hur vet du att Melin inte tänker använda en sån som Jacke i PP där hans skott kommer till nytta?? Sluta negga kring laget nån gång!

Pettisbif: Boqvist och Ikonen har inte bra skott. Verkligen inte. Riktiga fjösare. Ölund fick ett par bra träffar den här säsongen men förknippas inte främst med hans skott direkt. Blomqvist håller jag med om dock! Glömde honom. Men vidhåller att vi har för få skyttar och framförallt med målinstinkt. Det hade samtliga Lindblom/Zab/Johnson/Paw/PoW som lämnat.

Pettisbif: Fortsätt som du gör. Orka bry sig om någon enstaka person är dryg. Vi övriga uppskattar dina inlägg.

Dessa har ett bra skott i Brynäs bland forwards:
Clark
Ölund
Boqvist
Ikonen
Blomqvist
+ ev.den tilltänkta spetsen.

Bifbiffen du är så dryg...

Min insyn har ju haft rätt ang.Kilström, Henrik Larsson, Carlsson, Ersson, Ikonen, Boqvist och Melin i år. Ifjol hade jag rätt ang.Gunderson, Smotherman, Thorell.
För två år sen hade jag rätt ang.Andersén.
För 4-5 år sen hade jag rätt i att Kilas var klar för oss.

Den Bz hämtade upp i sin bil var ingen mindre än Rödin. Det är spets om nån.

Sluta dissa annars tar jag bort min användare från HS!

Skrubben: vad spelar det för roll om våra förväntningar innan säsongen? Med facit i hand kan vi konstatera att vi hade en lyckad säsong där vår svagaste lagdel var det ojämna målvaktsspelet.

Peja: Knappast Rautios fel att vi inte tog guldet.

Peja: Jag tror knappt någon brynässupporter trodde på guld inför säsongen som var. Så nej, vi som trodde att Sandström/Rautio skulle räcka långt i slutspelet fick rätt.

Skrubben: Rautio kunde ta Brynäs förbi kvarten men inte till guld. Så alla fick ju fel.

Peja: Japp, och det var å andra sidan det enda du fick rätt på :)
Att Rautio inte kunde ta oss förbi kvarten etc. visade sig inte stämma. Men okej, vi lägger ner den diskussionen.

Kul för övrigt med detta:

Pilen32: Det är mer sällan än väldigt sällan som en NHL-målvakt från Gävle blir tillgänglig mitt under pågående säsong. Det var en unik möjlighet. Och det här med att Brynäs hade två målvakter som presterade... ja, det kan man ha olika åsikter om.

Peja: Värva ännu en målvakt i mitten av säsongen är väldigt sällan en bra idé, speciellt när man har två bra målvakter som presterar.

Pilen32: Om det var rätt eller fel av BZ att inte ta in Lindbäck beror ju helt på vad man har för tankar om Rautio och Sandström. Jag tror att det hade förbättrat Brynäs möjligheter att vinna hockeymatcher.
Rubbat lagsammanhållningen? Som värvningen av Ikonen rubbade lagsammanhållningen, menar du?
Lindbäck är en ödmjuk kille, han är ingen kille som går in och skapar en storm i ett omklädningsrum. Och Rautio & Sandström spelar på elitnivå, så precis som alla andra i laget måste de rimligtvis kunna finna sig i att bli petade om sportchefen värvar bättre spelare.
Men det här ju historia nu. Det enda vi vet är hur Rautio och Sandström spelade. Och att laget tog silver men inte guld med dessa. Vi kan bara spekulera hur det hade blivit med Lindbäck istället.
Frågan är om det är värt att dra upp "Lindbäck-diskussionen" igen, det kan bli utdraget, vet du... :)

Honken: Av vad jag sett är det inte en spelare som är särskilt nära A-laget. En del mål ja men enl mig lite för dålig på skridskorna. Sen är han som du säger för gammal för j20.

{7057}: Brynäs ville inte värva Lindbäck mitt under säsongen. De trodde på Rautio och Sandström. BZ jagade två forwards istället, han hittade en (Ikonen). Lindbäcks krav för att skriva på mitt under säsongen var inte skyhöga, det har jag hört från flera av varandra oberoende källor. Brynäs hade råd men tackade nej. Det öppnade upp för Masken & Rögle som ju inte heller är en stenrik klubb.
Nu är situationen helt annorlunda. Nu har Lindbäck en helt annan marknad att röra sig på. Och framförallt kommer han inte från en långtidsskada. Självklart är han i en mycket bättre sits nu än under säsongen. Han vill ju återvända till NHL vilket är mer realistiskt nu än när han kom tillbaka från en långtidsskada mitt under säsongen.
Lindbäck är en målvakt som hör hemma i Nordamerika, så jag tror han återvänder dit. En skada gav Brynäs en unik möjlighet att få tillbaka honom mitt under säsongen. Men Masken är nog glad, utan Lindbäcks fina räddningar i bland annat sudden mot Karlskoga hade de kanske åkt ur SHL.

Peja:
"de som var emot en värvning av Lindbäck fortsätter att ha Rautio och Sandström som husgudar"
Ja, vad skall man säga? antar att du skämtar?
De som tyckte att vi skulle fortsätta med målisarna o inte värva Lindbäck ansåg alldeles säkert att vi inte hade råd i det läget föreningen befann sig.

En lagbudget bör ju även ha en viss reserv att ta till om det dyker upp skador. DÄRFÖR skulle vi varken ha Jocke E eller Lindbäck säsongen 16/17.

Peja: Att värva Lindbäck mitt i säsongen, med två stabila målvakter, hade ju inte varit annat än tjänstefel!
Det var dessutom långt kvar till slutspel och man kunde inte veta att det skulle gå så pass bra i slutspelet.
En Lindbäck värvning hade antagligen också rubbat lagsammanhållningen och kostat onödigt mycket pengar. 3 stycken målvakter som vill spela som första målvakter? Nej tack.

Peja: Håller med om Thorell som blev en felrekrytering. Gällande Lindbäck, vadå ovilja? Vet du om hans krav, lön osv? Vad jag läst så har han nu tackat nej till 300 000 månaden för att invänta nhl. Kan det ha varit så att Bz kontaktade Lindbäck men ansåg att vi inte har råd? Ekonomin var ju inte positiv inför säsongen, så de kanske inte vågade lägga nån miljon som de inte budgeterat för?

Honken: Stämmer, en duktig spelare i J20-serien som inte håller SHL-nivå just nu, men som säkert kommer att må bra av att utvecklas i Västerås. Han kommer säkert att spela i Allsvenskan inom ett par år, förhoppningsvis med Västerås. Inga konstigheter alls att Brynäs släpper honom.
Gävle med omnejd har verkligen levererat med 97-kullen. Hockeykultur.

Peja: Mattison till VIk, nån som sett honom spela, verkar ha gjort en hel del mål och ass i J20, men han har inte varit med nån a-match vad jag vet. Antar att han är sistaårsjunis och inte fick plats i a och drog då till VIK, eller? Nån som har info?

Skrubben: Ja, förra silly season var jag sur över att den uttalade breddspelaren Thorell värvades och att Mannberg blev kvar, eftersom jag menade att egna talanger (Ölund, Boqvist) var bättre. Inser att detta låter drygt, men eftersom du tog upp det, så konstaterar jag att min uppfattning var helt korrekt. Thorell blev, precis som jag påpekade här inne, en helt onödig utgift för Brynäs. Och han tog bara plats för egna produkter som är bättre spelare.
Och så hade vi sidodiskussionen om Brodecki och Nörstebö där vi i åtminstone norrmannens fall (grattis på nationaldagen, förresten) fick helt motstridiga uppgifter i medierna.
Sedan under säsongen blev BZ ovilja att värva Lindbäck det stora diskussionsämnet. En ovilja som jag är helt övertygad om blev skillnaden mellan guld och silver för Brynäs del, men inser förstås att de som var emot en värvning av Lindbäck fortsätter att ha Rautio och Sandström som husgudar, och precis som nämnda diskussioner vore det 'overkill' att fortsätta prata om det.
Men, diskussionen om nästa säsong är mycket viktigare än föregående diskussioner, eftersom den pågående diskussionen handlar om lagbygget generellt sett och inte enskilda spelare. Och det är ju lagbygget generellt sett, i sin helhet, som är det absolut viktigaste.

En stilla undran. Har vi någon forward utöver Kevin Clark som kan skjuta?

Med "kan skjuta" menar jag har det som en spetskompetens.

Vi har ordentligt med grovjobbare, snabbskrinnare, bra passningsspelare. Liljewall fyller en lucka storleks- och tyngdmässigt men kanske inte i övrigt. Den sista forwarden kommer rimligtvis vara en skytt. Men räcker det? Jag var tveksam till förlängningen med Ikonen av just denna anledning.

Har förövrigt sett en hel del highlights med Liljewall nu och jävlar vilken bjässe han är. Urstark framför mål, det är där han gör sina få baljor. Köttar in returer. Men i jämförelse med Granström så är han 5 gånger bättre med klubban också.

Peja: Jag måste säga att jag är imponerad av att du varje silly season hittar något att vara irriterad över. Förra våren var det största bekymret att Bengtzén inte satsade på egna talanger. Nu verkar du har glömt det spåret och har hittar något nytt att beklaga dig över. Blir spännande att se vad du kommer gå över till nästa säsong.

Vi har förlorat ligans bästa spelare och han har hittills inte ersatts. En skada på Clark och det ser väldigt mörkt ut. Vi behöver få in mer spets i laget helt enkelt, bredden finns där men spetsen? Jag är tveksam. Två spetsspelare in så hade vi förstärkt laget, nu kommer maximalt en ersättare in (istället för OL) och laget blir ungefär som förra året, med en spetsspelare och en ersättare för OL hade laget förstärks, nu är jag tveksam till om vi räcker till.

Skrubben: "Att han säger att Brynäs ska vara ett topplag tycker du inte känns trovärdigt då du uppenbarligen inte håller detta lag lika högt som Bengtzén själv gör. Men å andra sidan är det väl inte så konstigt att Bengtzén själv påstår att Brynäs ska vara ett topplag då han bedömer att laget kommer ha kapacitet för det?"

Självklart är det logiskt utifrån BZ sätt att se på laget. En syn där inga svagheter finns, utan bara styrkor och möjligheter, där Ersson spelade gudomligt i finalspelet, där Ikonen är en spetsspelare, där målvakterna minsann är tillräckligt bra. En syn där spelarutveckling inte bara är en förhoppning utan en ren självklarhet (och en ren nödvändighet för att nå de högt ställda målen).

Men som sagt, jag hoppas att BZ, du och andra som tror stenhårt på det här får rätt.

Pettisbif: När kommer de 2 spetsspelarna? Var det Liljewall som du såg i bilen. Får inte ihop dina insidertips. De haltar minst sagt.

HitTheLights: Jag kommer alltid att förespråka kontinuitet och egna talanger, men det betyder inte per automatik att jag alltid tycker >alla< ska vara kvar och att >alla< egna talanger bör matchas in i A-laget. Faktum är att vi som är trogna besökare på J18/J20 oftast är de som har starkast åsikter om de unga spelarna, av den enkla anledningen att vi inte generaliserar samtliga åt endera hållet, utan istället gör individuella bedömningar. Folk som inte följer J-lagen brukar oftast vara positiva till att talanger flyttas upp oavsett om de någonsin har sett vederbörande eller inte.
Angående kontinuiteten, så hade ju inte kontinuiteten blivit varken större eller mindre om en mer meriterad spelare än Liljewall hade tagit hans plats. Det hade antagligen blivit dyrare, även om Karlskrona verkar ha backat ur Liljewall pga hans prislapp, så han kanske inte är så billig som vi tror heller. Oavsett vilket borde den nye centern enligt min mening ha varit ett större offensivt vapen för att kunna bibehålla bredden i kedjeformationerna.
Med det sagt, så har jag alltid gillat Liljewall och inser att han kommer att tillföra vissa egenskaper, men inte de egenskaperna som efterlyses hos en spetsspelare.

Peja: Att han säger att Brynäs ska vara ett topplag tycker du inte känns trovärdigt då du uppenbarligen inte håller detta lag lika högt som Bengtzén själv gör. Men å andra sidan är det väl inte så konstigt att Bengtzén själv påstår att Brynäs ska vara ett topplag då han bedömer att laget kommer ha kapacitet för det?

Peja: Dina jämförelser med 11-12 missar en väsentlig sak Vi vann inget i år! Det är inga mätta spelare som går på is i Augusti. Det är inga mätta spelare som precis kört igång försäsongen. Det är spelare som har förlusten på näthinnan inte segerfesten. Att då få behålla större delen av stommen till nästa år kan omöjligt vara till nackdel. Det är ett samspelt lag med fina utvecklingsmöjligheter på rätt positioner som Melin ska ta hand om.
Sen har vi tappat vår poängkung. 11-12 tappade vi betydligt fler än så. Från att pratat om kontinuitet och egna talanger har du nu alltså bytt fot?

Sandström (Rautio)

Gunderson Bertilsson
Kilström Larsson
Fälth Carlsson
Sundqvist, Ersson, Zanetti

Clark Jensen Rödin (Hoppas och drömmer)
Caporusso Ölund Boqvist
Paille Granström Ikonen
Alcén Liljewall Blomqvist
Asklöf, Mannberg

PP1:
Gunderson
Ikonen
Clark
Jensen
Rödin

PP2:
Larsson
Boqvist
Capurosso
Ölund
Paille

Dessutom har vi väldigt bra spelare för BP:
Ölund, Paille, Granis, Alcén, Blomman, Liljewall och Mannberg

Citat ur en intrevju med Liljewall på HD.se:

"Hur känns det att bryta upp från Rögle och Ängelholm?

– Spännande och jättekul. Jag är väldigt exalterad på att få testa en ny utmaning i livet och komma upp till Gävle som jag bara hört gott om. Det ska bli väldigt roligt att representera en sådan fin klubb som Brynäs, med deras historia och tradition.

Hur tror du det kommer kännas att möta Rögle?

– Självklart kommer det att bli lite speciellt, men jag är professionell och ska göra allt för att Brynäs ska vinna matcher."

"– Jag ser väldigt mycket fram emot att komma upp till Gävle och representera Brynäs. Det känns som att de har något riktigt bra på gång, det såg man inte minst på lagets utveckling den gångna säsongen."

"– Självklart jättekul och smickrande att de hörde av sig. Jag gillar vad Brynäs står för och hoppas kunna bidra med en bra karaktär, lojalitet mot laget och viljan att bli bättre varje dag."

Han flyttar upp endera nästa vecka eller veckan därpå.

Pilen32: GD lovade ju Rödin... Får se hur det blir med det...

Skrubben: Du tolkade inte mitt inlägg rätt. Sedan bör vi nog alla vara ödmjuka inför faktumet att vi inte känner till Brynäs budget i detalj. Så din retoriska fråga grundar sig tyvärr på en misstolkning av mitt inlägg och premisser (info kring Brynäs budget) som vi inte känner till. Knepigt att svara på den typen av frågor.

Men om vi ska prata hypoteser; Om Brynäs inte har för avsikt att göra en satsning, utan på sin höjd bygga ett lika bra lag som kom femma i grundserien och tvåa i slutspelet, så tror jag det är oklokt att snacka om att Brynäs SKA vara ett topplag. För mig känns det inte trovärdigt. Men jag hoppas att du och alla andra som litar på BZ till 100% får rätt.

I grund och botten handlar det om att BZ, du och en del andra har mycket högre tankar om det nuvarande materialet än vad jag och några till har. Det är väldigt tydligt när BZ pratar om laget i allmänhet och också när han pratar om enskilda spelare.

Det här med tränarbytet kommer nog inte heller att gå helt obemärkt förbi. Kommer Melin få ut mer av materialet? Kommer han utveckla spelare? Kommer den av BZ förändrade miljön, dvs ett lag som SKA vara ett topplag, underlätta Melins arbete och vara utvecklande för spelarna? Det blir en verklig utmaning för laget och den kommer att bli väldigt spännande att följa.

Peja: Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är ditt förslag att Brynäs ska budgetera med typ semifinal nästa säsong? För bevisligen finns det bara pengar till EN spetsspelare för att budgeten ska gå ihop, men du vill då lösa det genom att man chansar lite med ekonomin?

Pilen32:

BZ fortsätter sitt lagbygge, värvar spelare utan att fråga oss HS-experter. Och precis som vanligt så läser jag tvärsäkra kommentarer om nästa säsongs lag innan ens truppen är spikad.

Allt som vanligt med andra ord!
Jag är mycket nöjd med det som BZ har åstadkommit på kort tid i Brynäs!
Laget ser bra ut så här långt, blir siste man in den spets som utlovats så kan det bli riktigt bra.
Vi får hoppas på att spelarna som får en stigande utvecklingskurva överträffar de som kanske planar ut... och förstås ... Måttliga skador på bärande spelare.

Liljewall är ju en äkta Bengtzén värvning! En kille som passar perfekt in i Bengtzéns lagbygge, karaktär, hårt jobbande m.m.
Det är ju exakt detta som Bengtzén menat med Bofors anda!
Brynäs bredd inför nästa säsong, förutsatt att våra juniorer utvecklas, ser ruggigt bra ut! Kommer vara oerhört jobbiga att möta! Får man in en spelare i Rödin-klass så är detta är väldigt starkt lag!

Skrubben: Om andra namn hade stått högre på BZ önskelista så hade ju intresset för Ritola inte varit så konkret som somliga uppgav att det var. Men visst, detta betyder självklart inte att forwardsvärvningen, vem det nu blir, kommer att vara sämre än Ritola. Det återstår att se. Men i BZ ögon måste ju Ritola ha stått väldigt högt på önskelistan om han fick konkret erbjudande.

Här finns två lärdomar efter 11/12:
1) Överskatta inte de befintliga spelarna. Alla som var med i framgången är inte tillräckligt bra. Sundlöv överskattade spelare och gav de nya feta kontrakt som de egentligen inte borde ha blivit erbjudna.
2) Satsa mer. I efterhand erkände Sundlöv öppet och andra inom Brynäs (dock ej öppet) att man borde ha satsat mer efter guldet. Man hade momentum, man hade pengar på banken. Men tog inte tillvara på framgångarna. Man satsade inte tillräckligt. Som Sundlöv påpekade hade några enstaka spetsspelare till kunna gjort stor skillnad efterföljande säsong.

Det är synd att varken BZ eller ledningen var med 11/12. För de verkar göra precis samma misstag nu. Övertron på materialet lyser igenom; citat "jag ser inga svagheter, bara styrkor och möjligheter" och avsaknaden av spetsvärvningar är beklämmande.

En väsentlig skillnad är att Brynäs byter tränare och spänner bågen på ett sätt som man inte gjort på många år. Nu har sportchefen aviserat att Brynäs SKA vara ett topplag.

Forsberg 1978: Har någon sett någon kommentar från Röglesupporters? Har de något forum? Eller är det bara på danska?

Peja: "vem det nu är, en spelare vars namn stod efter Ritolas på önskelistan. Det betyder att den forwarden är sämre än Ritola i BZ ögon."

Det där kan man ju dividera hur länge som helst om. Ritola gjorde sitt beslut i början på maj. Många spetsspelare blir inte lediga förrän i juni/juli, så det behöver ju inte betyda att dom är längre bak på Bengtzéns önskelista för det.

Skrubben: Det går ju att tvista om Ritola verkligen har gjort sig förtjänt av benämningen "spetsspelare". Jag tycker att han är riktigt bra, men har ändå väldigt svårt att se att han hade varit i närheten av Lindbloms nivå.
Och om Brynäs ville ha Ritola så är ju forwarden man jobbar på nu, vem det nu är, en spelare vars namn stod efter Ritolas på önskelistan. Det betyder att den forwarden är sämre än Ritola i BZ ögon.

Peja: Har du aldrig tänkt tanken att pengarna bara räcker till en spetsspelare? Folk har trott att det finns massor pengar över efter alla dyra spelare som lämnat, men bevisligen har förlängningarna på Jensen, Paille, Ikonen, Kilström och Blomqvist kostat.

Vad ska Bengtzén göra annorlunda då han har den spelarbudget han har?

Det är ju nu man vill att BZ ska gå ut med att Liljevall är en "utfyllnadsspelare" och inte någon spets och att det ska in 2-3 "riktiga" spetsforwards till bara för att lugna en.

Inkazar: Och Johan Stark svarade med "👍" på twitter på frågan från en person som undrade om den sista spelaren ska vara en spetsspelare.

Och något annat vore ju konstigt då Bengtzén varit ute efter Ritola.

tjugo8: Det låter som att Liljewall skulle kunna ta över Ölunds roll medan Ölund "promotas". Liljewall kommer säkert göra ett bra jobb, men det innebär att Brynäs tappar Ölunds skicklighet i fjärdekedjan. Och det betyder att bredden i forwardsuppsättningen, som var lagets absoluta styrka 16/17, blir sämre.
Hittills tyder det mesta på att både bredden och spetsen blir sämre hos Brynäs forwards. Det sparkapitalet som trots allt fanns i Zab, Johnson och tvillingarna är borta. Nej, de tillförde inte varje omgång, men de utgjorde ändå ett slags sparkapital som numera utgörs av typ Mannberg.
Det återstår ju att se vem som kommer att ersätta Lindblom. Det vi vet är att BZ inte ser några svagheter i lagbygget, han ser bara styrkor och möjligheter. Så vi kanske inte ska ta ut en spetsspelare i förskott där heller.

Bifbiffen: då har inte AB nån koll alls.

Hade eventuellt trott på det om det varit Abris som skrivit. Men det var det inte.
Bengtzen har sagt från start att vi ska ha 14 forwards. Nu har vi 13. Mao ska en till in.

« · 1829205 · »