1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742342 inlägg · 7967 ämnen

Södertälje SK - Brynäs IF

Sv: Södertälje SK - Brynäs IF
wap.hockeysnack.com
Hur som helst, den som inte sett det lyft Brynäs fått under Boorks ledning måste vara blind, men det kunde säkert blivit bättre under någons annan tränare. Jag köper konceptet med tre kedjor men att vila dom två bärande kedjorna samtidigt verkar lite väl optimistiskt.

robocop: Äntligen en saklig diskussion..

Som jag ser det så skall man alltid göra sitt bästa at vinna alla matcher. Jaghade köpt Boorkens upplägg om han valt att vila EN av de tre kedjorna som man kan kalla för leading line. Nu valde han att vila två och det blev ett poängtapp. I det läge vi befinner oss i nu så kan det lätt dra iväg. Det är inga lätta motståndare den kommande veckan och därför hade tre poäng varit att föredra idag.

Jag har varit med länge nog för att inse att tre fyra torskar på raken kan vara förödande för ett lag.

Hade Boorken tagit med ett fullt lag och vilat en hel lina så hade jag inte reagerat lika starkt. Då hade jag till och med gett det en chans. Men att åka iväg på en bortamatch med en av de kortaste resorna under säsongen med en junisback extra och två extra forwards är absolut inte bra. Vad ger det för signaler egentligen?

När det gäller Brynäs utveckling så är det mycket som är bra, fast det är några som ger Boork på tok för mycket credit. Hans insatser ligger på det sportsliga planet. Arenabygget och den bättre ekonomin ligger på helt andra personer.

Och givetvis vill jag att det skal gå bra för Brynäs, inte fan skulle jag lägga ner all den tid jag lagt ner annars.

Det är skitenkelt!
1. Boork har gjort ett ovärderligt jobb med Brynäs. Fan vet om vi inte lirat i allsvenskan utan honom.
2. Försöket med att bänka spelare i landslagsklass varje match är helkorkat.
Vinner Brynäs matcher är det inte tack vare 3-femmormodellen utan trots den.
Allt måste inte vara antingen eller, det kan vara både och.

GävleLasse: Boork är inte Brynäs, men han är en del av det. Sportsliga framgångar ger ökade intäkter och bidrar till att ekonomi och arenabygge går ihop. Varför skall inte Boork ha "cred", han har ju lyckats hittills, spekulationer vad någon annan tränare "skulle kunna ha gjort" är just bara spekulativa. Några specifika exempel på spelarnivå:

1. Dackell och Sjödda har börjat försäsongsträna och producera
2. Molin har kommit tillbaka efter säsonger av 20-sekundersbyten
3. Ungdomar som Sundström, Andersén, Alcén och Gynge får verkligen chansen (jfr Floberg, Jobs och Danielsson)

Visst, jag hade också hellre sett att de två främsta femmorna spelat ograverat mot SSK, men att ta till dessa brösttoner redan nu efter tre matcher varav två vinster tycker jag är övermaga.

Mvh/robocop

robocop: Hur kan du påstå att Molin har kommit tillbaka? Mannen flyger som en vante vid varenda närkamp och är inte ens snabb längre. Ha borde ha lagt av för längesen, det känns bara beklagligt att se en gammal hjälte, legend och ikon som Molin åka omkring som en halvfigur på isen.

Det som jag gillar mest med Boork är att han (tillsammans med Sundlöv) har föryngrat laget. Unga spelare har kommit, men hittills tycker jag inte riktigt att han har vågat rensa iväg föredettingarna och därav innehåller truppen onödigt många spelare.

Sen är det väl ganska tidigt att säga om Andersén och Alcén kommer att få chansen? En av tre matcher hittills.

Sundström verkar få chansen, men samtidigt råder det inte lika stor konkurrens bland centrarna som bland ytterforwards, tycker jag. Detta mestadels på grund av att Sebastian Karlsson inte håller elitserieklass.

Gynge har ju verkligen inte fått chansen hittills, men we shall see, jag tror också att de här killarna kommer att få chansen under säsongen. De har potential att bli bra elitseriespelare.

Killar som Jobs och Floberg var inte bland Sveriges bästa i sin ålderkull (83), det är exemelvis Andersén (88).

Jajjen: Jag förstår inte logiken i ditt inlägg. Om det nu är så att du tror att vi skulle ha spelat i AS utan Boork så kommer givetvis frågan om du totalsågar de större delarna av hela Brynäs organisation.

Det är samma klubbdirektör, Samma sportchef och stora delar av styrelsen är densamma.

Visst gjorde Boork en rejäl förändring den första säsongen han var i Brynäs men man kan inte ge honom credit för att man har fått ihop en bra ekonomi så att man kan köpa in bättre spelare. Vist har han bidragit en smula genom att få laget at gå bättre vilket ger en större tilltro från publik och sponsorer.

I dagsläget så känns det mest som att Boork försöker reformera hockeyn och nå framgång genom att försöka ta genvägar.
Brynäs IF har investerat många miljoner på den trupp man har idag och jag tycker att man skall använda denna i så stor utsträckning som möjligt. Hemma i TV soffan gör den liksom ingen nytta. Hur många poäng skall vi hoppas på under den kommande veckan? Spelarna verkar ju inte palla mer än 2 matcher på raken och nu stundar det tre riktigt svåra matcher. Förlust eller Poängtapp mot Modo hemma på måndag kan bli riktigt jobbigt med tanke på att vi möter FBK borta på torsdag. När vann Brynäs i Karlstad sist?

Det kan gå så ruskigt snabbt nedför...

GävleLasse: När han klev in i föreningen fanns inga pengar att handplocka spelare för. Han såg till att föreningen klamrade sej kvar i ES i väntan på att Läkerolen och de ekonomiska förutsättningarna fanns. Självklart har ledningen stor del i detta också.

robocop: Dackell gjorde ju en säsong innan Boork kom. Då byggde han garage hemma i Säljsjön, det var hans försäsongsträning typ. Att hylla Boork för att Dackell och Sjödda tilläts leva i lättja av föregående tränare är fel. Det ligger snarare närmare att ifrågasätta hur Bryäs organisation kunde anställa tränare som tillät sånt.

Molin har blivit bättre, men frågan är om det inte var så att hans femårskontrakt gav honom utrymme att falla in i ovanan att inte ge allt.

Ungdomar som Sundström, Gynge, Andersén är alla tre levande bevis på att Brynäs juniorsatsning inte bär frukt i den utsträckning som man skulle önska.

Att Boork har fått det att vända håller jag med om. Han kom och satt ner foten och visade vart skåpet skulle stå. Det är han bra på. Men att han skulle vara något slags geni som gör allting rätt i dagsläget nu när kraven ökat är att ljuga. Det känns mer och mer som att Boork måste försöka göra det oväntade för att nå framgång. Hur stor tilltro har han på laget han varit med om att reformera?

Jajjen: Han togs in som städgubbe... Inte som det första alternativet men han fick jobbet gjort.

Men som det känns nu så försköker han hitta genvägar till framgång. Tvärt emot allt han har predikat innan.

Jag tror vi alla till sist ändå måste medge att hur mycke eller lite man än gillar upplägget som Boork kör med, så gick det lite överstyr mot SSK.

Som någon sa tidigare, tror det va GävleLasse, Man kan vila EN kvalitativ femma...inte 2.

Nu får vi väl se hur det här utvecklar sig.

Ambroo: Moget!

« · 915285