1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743536 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: hade också hellre sett Jocke i målet, men samtidigt Felix kan också ge oss framtida framgångar. lite samma situation som när vi nobbade honken till förmån för Markström o Lindbäck

mattiask: 1. Jaha men då kan man ju ställa en följdfråga på det: Varför i hela världen går Felix karriär före Brynäs framgångar?

2.Om Brynäs erbjuder Fälth högre lön än vad han fick i Frölunda så är det ännu värre. Blir inte förvånad om han får 200k i Brynäs...
Värvningen av Fälth kommer på bekostnad av en tredje spetsspelare, det hade inte Nörstebö gjort, för han är inte lika dyr.

Både Pudas och Fälth är väl PP-backar så det lär ju röra om lite i grytan om man behåller Salmela också. Särskilt med tanke på att vissa (Kilström) visade klass på blålinjen mot slutet av förra säsongen...

Dock så är jag väldigt insnöad i TJs gamla sätt att spela, med 4 forwards i PP. Bulan har ju mycket oftare nyttjat två backar.

Tänk Fälth på vänsterback och Salmela på högerback i PP. Otäckt.

Ove Myling: Exakt! Hur stor nytta har Brynäs av en talang som drar till NHL år 2? Jämfört med PaW som fortsätter i SHL.

Chris11: Vi behöver spets just nu. Inget snack om den saken.

Men grunden som är satt är bättre än den grund vi hade förra säsongen. Förra säsongen rasade huset ihop när de viktigaste byggstenarna gick sönder. Det riskerar den inte att göra som bygget ser ut idag.

{7225}: Finns du på riktigt?

Chris11: 1. För att det kan vara som de beskriver det. Att dom ser att JE kommer hämma FS utveckling. JE är i grund och botten en bättre målvakt. Och DR kanske köper att han emellanåt kommer stå åt sidan för FS.

2. Fälth kanske ville ha högre lön? Frölunda kanske ville ha in en annan typ av back? De kanske vill satsa på två/tre helt andra offensiva backar och tyckte att Fälth ej fick plats. Finns miljoner anledningar som kan stämma.. MEN samtidigt måste vi gå till oss själva. Jag personligen vill alltid att Brynäs ska gå framåt i utvecklingen.
Den utvecklingen SAIK haft senaste 5-6 åren (spelmässigt) har gjort att de varit i alla dessa finaler. Växjö har vandrat samma väg. Dessutom har Frölunda sakta men säkert byggt upp detta med.
Nu tycker inte jag att Brynäs är där idag.
Jag älskar att Brynäs satsar på egna juniorer. Men spelare som inte gör någon större skillnad i matcherna ser jag ingen anledning till att man ska behålla.
Jag ser inte att vi har plats för Nörsterbö. Han är inte bättre än de backar vi har.

70 Rodrigues: Om vägkonen är bra så varför inte, alla som presterar i brynäströjan är värda att hyllas.

I bland känns det som att vissa här i gb:n skulle hylla en värvning av en Thailändsk vägkon, enkom för att det handlar om Brynäs😂😂😂😂

Skrubben: det KAN bli bra. De tre sista värvningarna MÅSTE sitta. Annars BLIR det inte bra.
Men visst fan har Bengtzén lagt en bra grund nu, nu saknas bara spetsen. Salmela, forward 1, forward 2 och forward 3.

mattiask: "Ni så kallade dysterkvistar..."
Jag ser positivt på laget, men jag gillar inte hur man agerar angående två saker.

1. Varför i hela världen man väljer en sämre målvakt med motiveringen att den andra målvakten är för bra för Brynäs?
2. Varför man väljer en back på 35 år som inte får nytt kontrakt hos regerande mästarna när de signar backen vi skickar iväg. Den backen vi skickar iväg är 20 år, egen produkt, landslagsspelare och har en enorm potential. Förmodligen 100k billigare också...?

{5915}: Nu diskuterade vi ju bara hur utvecklingskurvan kan se ut för en allsvensk spelare kontra en egen talang.

{7739}: Var lite komiskt inlägg, men ironi passar tydligen inte alla. Finns alltid tjurskallar som dig som tar chansen att skriva något emot så fort en chans dyker upp, herregud...

Appropå Nörstebö.
Vi kan ju hoppas att han gör megasuccé i VM.
Så att ett NHL lag norpar honom.
För då går hela övergångssumman till oss.

Ove Myling: Och hur ser deras bidrag till Brynäs ut nästa säsong?

Skrubben: Det är för många om, men och kanske för att det ska kännas bra. För övrigt har vi sex renodlade centrar i truppen (Granström, Westerholm, Blomqvist, Enterfeldt, Jensen och Ölund) plus Thorell som kan spela center. Riktigt så många centrar behöver vi (förhoppningsvis) inte.

Skrubben: Håller med dig skrubben bra skrivet👍

Chris11: Anledningen är enkel. Ni så kallade dysterkvistar här inne kommer klaga oavsett vilken värvning det är om spelaren tidigare lirat i AHL samt att man i mina ögon skulle kunna finna något intressant i AHL som ej lirat i SHL tidigare.
De som tidigare spelat här vet du trots allt vad du får. Vad är det som säger att Bud eller Ryan skulle lyckas hos oss?

Tigerhjärta: Skitkul! Hur många ordinarie backar ska vi ha på läktaren egentligen?

Många klagar på att vi har en bred trupp, men är det inte just det alla klagade på att vi INTE hade när vi fick skador under vintern? Bengtzén sade på supporterträffen att truppen hade ett felbygge förra säsongen. Nu känns det verkligen som han åtgärdar det. Att han är ute efter Salmela/Andersén tyder på att en toppback till ska in. Då har vi en grym backsida i mitt tycke. Om vi ponerar att han förlänger med Salmela, så skulle Anssi kunna gå sönder en period utan att laget påverkas för mycket. Så var inte fallet förra säsongen. Poängdifferensen utan, kontra med Salmela i laget, var skrämmande stor. Så kommer det inte bli med denna backuppsättning.

Likaså på forwardssidan. Bengtzén vill ha många i laget som kan spela center ifall skador dyker upp. Just nu har vi fem spelare som kan spela center (Blomqvist, Enterfeldt, Westerholm, Granis och Jensen). Totalt kommer vi alltså ha sex centrar när truppen är klar.

Jag kan däremot också ha förståelse för att många grymtar sig just nu och tänker "Vårt lag är en enda stor grå massa". Vi har många breddspelare i truppen i dagsläget, ja. Men vi har också Nick Johnson som vann skytteligan i SHL. Vi har Pathrik Westerholm som skulle kunna bli förstacenter nästa säsong. Vi har Oskar Lindblom som jag tror kommer explodera nästa säsong. Vi har Granis som var en av slutspelets bästa spelare. Sedan kommer vi värva två spetsspelare till förstakedjan.

Jag kanske är dumt optimistiskt, men skulle det här inte kunna bli rätt bra ändå?

{5915}: Absolut. Men Elias Lindholm och Calle Järnkrok spelar i NHL.

Ove Myling: PaW är landslagsspelare år 2.

Tigerhjärta: Karlsson kommer inte spela med Brynäs om Salmela förlänger. Om Salmela inte förlänger så är nog sannolikheten stor att Karlsson hamnar i Brynäs nästa säsong.

Skrubben: Haha såg detta också! Såg även att Mattias Karlsson hade kommenterat på hans posts! Hade ju varit intressant om Salmela förlängde och Fälth lockar med sig Karlsson ;) iförsig kanske ett överskott på backar då :p

mk: Om man kollar poängskörden på JJ och GT med två andra spelare som kom direkt från allsvenskan till Brynäs borde man kunna få en skaplig bild tror jag. Bröderna Westerholm gjorde nästan exakt lika mycket poäng som JJ och GT sina sista säsonger i allsvenskan och lyckades skrapa ihop följande poäng sina första shl-säsonger:
PaW 13 poäng och -10
PoW 10 poäng och -10
Om du kallar det succé eller så otroligt mycket bättre än Lööke och Brodecki så behöver vi absolut inte diskutera mer.

Ove Myling: Jag tycker snarare att de flesta är försiktigt positiva. bara för att man motsätter sig de som skriker om katastrofvärvningar betyder det inte att man per automatik tror att det ska bli en succé.

Jensen och Thorell har ju producerat mer i Allsvenskan än vad Lööke gjort och han kan ju knappast räknas som någon SHL-spelare.

Man väljer bort vissa egna men skapar samtidigt utrymme för andra tex Boqvist, Ersson Carlsson.

Zappaholic: Inte så bra, men dom skulle ju lätt kunna tillhöra truppen och vara utfyllnad så man kunde lägga mer i lön på de spelare som faktiskt ska spela 20-25 min per match.

Ove Myling: Om du seriöst inte tror att JJ och GT är bättre än Lööke och Brodecki.
Så finns det inget mer och säga..

Ove Myling: Hur bra tycker du Brodecki och Lööke varit? Jag tror på en klar uppgradering där!

HitTheLights: Det är ju det som jag vill få fram, att inget är självklart. Många härinne verkar tro på succé för varenda spelare som kommer in och att dom nödvändigtvis kommer att vara bättre än den som dom ersätter, vilket är långt ifrån säkert.

Jag menar att man tappat identitet (släppt egna produkter), dragit på sig för mycket lönekostnader (äldre spelare har högre lön än unga) samt chansat med spelare som inte producerat på SHL-nivå (allsvensk-succe är inte lika med shl-succé)

Ove Myling: men Thorell och Jensen kommer bli jävligt bra. Är det något Bengtzén kan så är det allsvenskan.

Du bör nog vara mer orolig om han värvar från KHL. Där har han inget bra facit. Niinimäki, Vrana och Porseland...

Ove Myling: Sjävlklart är inget självklart. Men du får det ju att framstå som att det är självklart att de INTE kommer lyckas och det är ju lika fel det.

Ove Myling: Vad är det som säger att det inte är två nya Zanetti och Pudas? Finns nog inget facit här utan man har bedömt att dessa nyförvärv har större chans att göra ett bättre jobb än vad deras föregångare gjort. Detta har man väl sedan vägt mot löner, roller, framtida potential osv. Om det är en korrekt bedömning eller inte lär vi inte få svar på förrän säsongen dragit igång.

Skrubben: Jag tycker baksidan ser ok ut. Fast jag har drömt om Salmela och Andersen så det känns ändå inte riktigt bra. Nu har vi ju inte plats längre. Mest har jag ju drömt om Ryan men det har känts för bra för att va sant...

Skrubben: Vad är det som säger att han inte värvar två nya Vrana & Porseland?

Zappaholic: Jag bara undrar hur det kan vara självklart att två oprövade kort på SHL-nivå nödvändigtvis är bättre än Brodecki och Lööke? Dessutom kan vi nog vara överens om att dom nya killarna har högre lön. Lön som tas från eventuella spetsvärvningars paket (Brynä skulle ju ha samma lönebudget)

Är det så självklart att Fälth är bättre än Nörstebö. Två ytterligheter: en på väg upp i karriären och en på väg ned. Det vi med säkerhet vet är att Fälth får mycket mer i lön. Han kanske kommer in på bekostnad av Salmela

De flesta lags trupper i SHL ser riktigt gråa ut i dagsläget. LHC, Skellefteå och Frölunda har bra trupper i dagsläget. Men å andra sidan har dessa lag nästan spikat sina trupper. Övriga lags trupper ser sämre, eller lika bra ut som vår. Någon tänker kanske att Malmö och Örebro har gjort bra värvningar, men jag är tveksam. Wandell och Andersson i Örebro har haft dåliga poängskörder senaste åren. Malmös spetsvärvningar känns svaga. Welch som förstaback och Filppula som förstacenter hade jag tackat nej till alla dagar i veckan i Brynäs.

Brynäs har tre spetsplatser kvar att fylla. Förra året dunkade Bz in med Johnson och Salmela. Vad är det som säger att han inte skulle kunna göra något liknande denna silly?

HitTheLights: ok får ta på mig dumstruten

Dallemas: Scrolla åt höger så ser du att det finns en vakant plats kvar. :)

mattiask: Varför ska de INTE ha lirat i SHL? Då blir det en chansning. Jag vill se två som gjort det OCH levererat. Tex Derek Ryan och Bud Holloway.

Men det verkar som BZ redan har gjort klart med två spetsspelare som för tillfället spelar. Vänta en månad så får vi se...

{7225}: ser ju inte ut som att de ska in en till back eller fattar ja den fel?

Fälth kan nog göra bra ifrån sig, det är ingen dålig värvning om han fått en rimlig lön.
Antar att Andersen eller Salmela tackat nej, för vi har ju bara en backplats kvar nu.

{7720}: ja just nu har vi SHL:s bredaste trupp. Tror inget lag har så många breddspelare som vi.

Skämt åsido så kan det bli bra, det avgörs på de tre sista pusselbitarna. Floppar de så spelar vi inget mer efter omgång 52. Då missar vi till och med play in. Flippar de så kommer vi topp 6.

Chris11: Frölunda ser självklart något helt annat i honom än vad jag gör.

Klart att vi just nu inte har den stora spetsen och självklart hoppas man på någon ordentlig bomb. Helst två spelare från AHL som INTE lirat i SHL redan utan att man tar två spelare som kommer som färskingar runt SHL.

Men samtidigt kan jag nämna 4-5 lag redan nu tycker vi har bättre lag än - så varför tycka att det ser mörkt ut nu?

SnowKing: Jag oppopnerar mig bara mot dom som säger att det absolut måste bli succé. Det är väl långt ifrån klart?

Ove Myling: Gunderson lirade också i Allsvenskan innan. Fanns det en anledning till det också?

Du är ju galet pessimistisk...

SnowKing: Jag tror nog det blir bra. Tidigare BZ-värvningar från HA har ju burit frukt.

Ove Myling:
Varje år kommer det spelare från allsvenskan som efter en acklimatiseringsperiod blir bra spelare på SHL-nivå!
Jag tänker inte rabbla upp dom här.... kommer du ihåg nån? som till o med blommat ut till omtyckta spelare i Brynäs?
Förstår inte varför Jensen o Thorell inte skulle kunna bli bättre än junisarna som fick gå!

ellis: Han måste vara tänkt som en ersätter om Salmela drar.

Skrubben: Ja, vi ska ju bara ha in två lika bra spelare som Scott och Rödin, sedan är det klart...
Jensen och Thorell är ju sådan uppgradering så det finns inte, dom har ju tillsammans skrapat ihop 1 (!) mål i SHL under sina karriärer. Jo, dom har ju spelat i Allsvenskan innan, finns nog en anledning till det.
Och Lindblom och dåliga tvillingen ska väl fördubla sin målskörd, det är väl givet antar jag.

« · 1748984 · »