1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742323 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Någon som vet vad det här är för något som vår käre slovak håller på med? 😆

Chanzone: ja precis. Kan tänka mig att han kostar Brynäs drygt 100k

{7510}: Beror på PP-tid. PP1 - 30 ingen som helst utopi.

Chris11: Sen tjänar väl vi in en liten slant på mindre skatt va?

honken21: Tror också han underskattas, men 30 p.... Nej. 15-20 så är jag nöjd med honom.

Peja: Salmela+Fälth i PP, där vattnas det i munnen.

Peja: Instämmer att han är bra även defensivt. Hur mycket skillnad han gör där vet jag dock inte. Det är i vissa segment, kylan och spelförståelsen. Ibland slår det över också. Men det är offensivt han osar klass. Hoppas innerligt att han signar.

Tror Fälth är underskattad här. Senaste säsongen hade han inte samma förtroende i ett grymt starkt Frölunda. Med rätt förtroende gör han 25, kanske 30, pinnar.

honken21: Salmela gör skillnad när han är inne på isen. Han är briljant med pucken över hela isen... Mycket bra uppspel. Antagligen en av lagets absolut bästa backar defensivt också, tycker han är bättre defensivt än vissa "defensiva backar" i laget...

{7225}: Bertil ska vi nog vara försiktiga att kalla en klassback med tanke på:
1: Håller han?
2: Om han håller hittar han tillbaka till sitt spel?
Gör han detta så får vi vara glada och jag hoppas verkligen detta men helt ärligt så är jag tveksam tyvärr!

Costanza: Ser ju ut som Modoiter alla tre! ;-)

Salmela är en klassback offensivt sett. Så när ni pratar klassbackar antar jag att ni syftar till offensiv skicklighet. Där är jag inte orolig, ser bättre ut än på länge. Fälth blir en stor tillgång, Pudas likaså. Plus att vi får in Salmela eller motsvarande.

Återigen, målvaktssidan.............. Med JE hade jag trott vi kunnat utmana på riktigt.

Auchinleck: Med den lön Salmeka förmodligen lyfter så jan han klassas som övertidsback, helt klart.

{7225}:
Överklassback?

Peja:
Det är en "Modosäsong" vi har framför oss. Make or break.
Den springande punkten som du nämner är var våra pesetas ligger. Granström, Z, P, ligger nog inte i botten direkt. Inte den "toppfw" som tydligen skall in heller. Eller Salmela.
Många pesetas i en korg.
Viktigt med hög avkastning på korgspelarna.
Interesting...

Auchinleck: Salmela är en klass bättre.

{7225}:
Klassbackar... hur ser din bedömningsskala ut?
Vad jämför du med?
Salmela är en klassback när han är frisk och i form. Näppeligen övriga.

Rodrigo: Precis, det som jag är orolig över. En Salmela som spelar 25 minuter tillför mer till laget än 2 medelmåttiga backar... Och har förstås betalt därefter.

{7510}: Exakt. Och om man kollar på Pudas, Zanetti, Bertilsson och Kilas... Så är deras åldrar 23, 25, 25 och 26 år. Det logiska är att Lucas Carlsson och Ersson kommer att utvecklas mest. Ekholm tog stora kliv i Brynäs men han var en väldigt ung spelare. Framförallt låter det ju osannolikt att Bertilsson helt plötsligt skulle ta stora kliv i sin utveckling, där får vi hoppas att han överhuvudtaget kan spela och hålla den nivån han höll innan skadehelvetet. När Bertil har varit skadefri under en längre period kan man gå vidare och börja tala om utveckling, men steg ett måste vara att spela överhuvudtaget... Och som du säger, det är svårt att hitta backar i Brynäs som kan spela 25+ minuter och göra det bra i båda riktningarna ("hela paketet" som du säger).

{7225}: Bertilsson och Kilström? Verkligen? Den enda jag ser någon utvecklingspotential i där är Pudas. Inte för att varken Bertilsson, Zanetti eller Kilström är dåliga men ingen av dom är en "klassback" likt Salmela som kan bära den bördan.

{7225}: Vi tolkar nog inte ordet klassback på samma sätt. De är ju bra, på olika saker men ingen har ju "hela paketet".

Peja: Jag räknar med att spelarna jag nämnde kommer att utvecklas ordentligt nästa säsong.

{7225}: Ja, du ser alla Brynässpelare som klasspelare, verkar det som. Ingen av backarna du nämner är ju med i VM-diskussionerna, om man säger så... Kanske inte ens diskussionerna till EHT-trupperna.

Peja: Både Rautio och Sandström kan givetvis spika igen och göra en Svedberg till våren. När det gäller backsidan så ser jag både Zanetti, Pudas, Bertilsson och Kilström som klassbackar.

{7510}: Grejen är den att "spetsbackar" spelar ofta omkring 25 minuter per match. Dvs halva matcherna. Kanske rent av mer än halva matcherna om man bortser från boxplay. Eftersom en spetsback spelar nästan halva matcherna kan de göra väldigt stor skillnad... Och det finns ju en spelare som (oftast) spelar hela matcherna, dvs målvakterna, och kan påverka matchutgången ännu mer... Även där saknar Brynäs spets. Är det någon som tror att Sandström eller Rautio kan göra som Svedberg gjorde för 4 år sedan, dvs växa ut till en demon i slutspelet?

Peja: Sant, backarna ser väldigt bra ut, på bredden. vi skulle behöva två "spetsbackar" för just nu har vi ingen.

Skrubben: Men ändå... Vilka av de här backarna vet vi kan ta täten och leda backuppsättningen? Spela ~25 minuter per match och göra det bra i båda riktningarna? När man tog guld fanns både Ekholm och Gunderson där, de spelade mycket och gjorde det bra. Ändå var de flesta överens om att den backuppsättningen egentligen inte var tillräckligt bra för att vinna guld med, ironiskt nog. Nu består backuppsättningen överlag av ganska medelmåttiga spelare, men likväl spelare som skulle kunna växa ut till klasspelare på SHL-nivå... Men där är vi inte än med Pudas, Zanetti, Carlsson mfl.

Peja: Backsidan är mitt minsta orosmoln. Pudas gjorde 20 poäng förra säsongen, och då spelade han i andra power play-formationen. Nu har han växt in i SHL-kostymen, så där tror jag vi har en toppback nästa år! Zanetti tror jag inte kommer bli lika bra som Pudas, men även han har fått växa in i SHL-kostymen och kommer bara bli bättre och bättre.

Bertilsson borde få vara skadefri någon säsong kan man tycka. Blir han det så kommer han betyda mycet för oss nästa säsong. Och sedan ska det som sagt in en toppback.

Chris11: Salmela eller vem den nya backen blir är ju den enda backen i hela truppen som håller landslagsklass... Då menar jag landslag som i Euro Hockey Tour.

Peja: Salmela eller en annan toppbacka ska fylla den sista luckan? Vad är det som saknas på backsidan tycker du? Jag tycker att vi har en backsida som tillhör toppen av SHL. Det är målvaktssidan som inte känns på topp!

Skrubben: Kedjorna är jag inte orolig för om en ny spetsspelare kommer in, men på backsidan saknas klassbackar och vi kan inte räkna med en matchvinnare mellan stolparna nästa säsong heller. Sammantaget känns Brynäs som ett typiskt mittenlag.

Rodrigo: Ja jag håller med dig! En center av klass så har vi en bra förstaformation. Men skulle kunna funka med en playmaker från kanten också?

Skrubben: Skulle nog också formera laget sådär i dagens läge.

När det kommer till backsidan tycker jag Carlsson ska få mer ansvar denna säsong, en "andra" back bakom Salmela eller vilken "första" back det nu blir.

Chris11:
Skulle helst vilja ha in en center. Centersidan är för svag, Granström ska inte vara center i första- eller andrakedjan. Westerholm skulle nog klara av att vara förstacenter men oavsett så tror jag ändå det behövs en center för första/andrakedjan.

Chris11: Om man kan tyda Bengtzén så verkar dom söka en till ytterforward av spetskvalité.

Då är mitt förslag följande:
Johnson-Westerholm-Zaborsky
Ny-Granström-Lindblom
Westerholm-Jensen-Paille
Enterfeldt-Blomqvist-Thorell

Förstakedjan skulle kunna bli en av SHL:s bästa. Där har vi klass rakt av. Om den sista forwarden blir bra, så kommer även andrakedjan att bli farlig för motståndarna. Jag räknar med att Lindblom tar stora steg i sin utveckling sista året innan han åker över pölen.

Sedan blir det lite svårare hur man ska ställa upp tredje- och fjärdekedjan. Det är i dagsläget osäkert hur återställd Jensen är efter sin skada. Om han hittar tillbaka till den nivån han hade för två säsonger sedan, så har vi gjort ett kap. Att ha honom som tredjecenter kommer ge oss kreativitet även i den kedjan. Ponthus kan nog bli en bra lekkamrat till honom, och Paille kommer köra som en dåre längs sin kant för att skapa ytor för dom två. Fjärdekedjan kommer vara en nagel i ögat för motståndarna i varje byte. Blir det mycket skador kan Blomqvist gå in i en kedja högre upp.

Wesley: Ja det spelar egentligen ingen roll vad det blir, bara det blir en playmaker som kan ösa in poäng!

Chris11: Jag lägger min röst på 1. Men valet var svår.

Auchinleck: Precis och den nivån närmar vi oss med det här lagbygget kanske. Hur nära vi har kommit får vi se i vinter och precis som BZ har uppgett, så håller han inte på att ersätta spelare utan han bygger om laget. Slår det fel ut så har dom flesta han har tagit in bara 1 års kontrakt. Slår det väl ut så försöker han självklart förlänga i tidigt skede.
Så låt oss spara vår galla tills vi vet hur det ser ut i vinter. Ser det kasst ut så har vi mycket kvar att spy ut :-)

Låt säga att den sista pusselbiten blir en forward istället för en center. 0% chans att det blir Lasch, men vi tar honom som exempel. Den här forwardsuppsättningen ser ju inte så tokig ut, undrar om det ens behövs en center? Bengtzén kanske ändrat planen och tar in en playmaker ala Ryan Lasch istället för en center?

1. Lasch-Granström-Zaborsky
Westerholm-Westerholm-Johnson
Lindblom-Jensen-Paille

Eller är det bäst att ta in en center av tex D.Ryans spelartyp?

2. Paille-Derek Ryan-Zaborsky
Westerholm-Westerholm-Johnson
Lindblom-Granström-Jensen

Vad ser bäst ut, 1 eller 2?

Wesley:
Jaja, du tänker på SAIK och VFHC. Håller med om att det är där nivån ligger för att spela om guldet.
Plus spets och en het keeper.

It's a long way to Tiperary...

Skrubben: tänk att sätta ihop honom med bröderna brothers. Då tror jag man kan få ut max av alla tre i den kedjan.
Pathrik är playmakern.
Ponthus är både och, lite av en skytt och bra på att hålla pucken längs sargerna.
Johnson står framför kassen och i slottet för att skjuta direkt eller peta in returer och styra.
Skulle funka ganska bra som en andrakedja det ;)

Auchinleck: Du får räkna själv :-)

Men jag ger dig exempel på med vad jag menar med mångdimensionella spelare..

Har speed, kan lägga fina passningar, kan brunka, tål tacklingar utan att vika ned sig. Kan även utdela detsamma på ett vägvinnande sätt. Tvekar inte att gå in framför motståndarmålet. Vågar stå kvar vid den samma. Kan spela både PP och BP. Kan göra många poäng. Kan dra sin gubbe ibland.

Så nu är det bara att applicera minst 4 av egenskaperna ovanför på spelarna och räkna ut hur många i laget som har det i sig. Då kommer du att se varför dom nya har kommit in istället för Lööke, Brodecki och Olden och kanske Alcen..
Dom hade också dessa egenskaper. Men dom nya är helt enkelt en uppgradering och beräknas ha mer av dessa egenskaper. Kan göra det bättre.

bradberry: i AHL tjänade han ca 150k den här säsongen. Kanske han gick ner lite i lön för att komma till SHL för att han blivit lovad att ta en mer ledande roll?

bradberry:
Vilket lag vi kommer ha 😁

Sandström - Rautio

SPETS BACK - Bertilsson
Pudas - Zanetti
Kilström - Fälth
Carlsson (Sundqvist)

Paille - SPETS CENTER - Zaborsky
Johnson - Granström - Lindblom
Po.Westerholm - Pa.Westerholm - Jensen
Thorell - Enterfeldt - Blomqvist
(Mannberg)

Wesley: Johnson spelade i långa stunder med ganska kassa lagkamrater förra säsongen. Får han en bra center bredvid sig, så borde han kunna producera bättre i 5 mot 5. Att han levererar i PP råder det inga tvivel om, men han skulle behöva vara lite mer produktiv i 5 mot 5.

Swede9: "Svar från SB igår på fråga om vad mer som händer på forwardssidan:
"Vi ersätter inga spelare specifikt vi bygger ett nytt lag utifrån vårt behov.
Vi ska ha in en ytterligare spetsforward."

- Det låter ju kalas! Men... Får inte ihop slantarna i mitt huvud då Paille inte känns billig direkt. Skitsamma! Tydligt besked från BZ, bra grävt! Bättre än vad GD/AB lyckats med...

Charles: Vi har ingen brådska. Hört att det ska vara kul här nere ;-)

Costanza: jaha, ni ska vara kvar i allsvenskan tills kvalserien återinförs? ;) nej skynda er tillbaka

Chris11: Är det så illa tror du :-) Känns bra, då har vi ingen press....

Chris11: Lite så tror jag med. Och jag tror även att Johnson kommer att vara en mer ledande och giftigare spelare kommande säsong. Tror nämligen att det här lag bygget passar honom bättre. Han kan i stort sätt spela i vilken av femmorna som helst och ändå få ut det han kan av sitt spel..

Wesley:
"Mångdimensionella"?
Hur många mångdimensionella har du i laget?

« · 1751847 · »