1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Skrubben: Bisarrt med liverapportering om silly season men det finns inte ett enda rykte kring Brynäs.

Spännande!
"Pratade nyss med Brynäs sportchef Stefan Bengtzén. Han berättar att minst en forward till ska in i laget, "med stor sannolikhet två", kommer en text runt det på gd.se senare."

Enaranger: Inte ens Real Madrid och Barcelona har det. Om Ronaldo blir skadad har inte Real Madrid någon som är lika bra att kasta in istället. Det är väldigt svårt att ersätta spelare som håller toppklass i serien där de spelar i, det säger liksom sig självt. Och ännu svårare blir det förstås om du som mittenlag har seriens bästa spelare.

I och med att Brynäs inte har obegränsat med pengar.

Då kan vi aldrig få en trupp där vi har spelare som ska täcka upp för
eventuella skador på de bästa spelarna (a la Real Madrid, Barcelona
inom fotbollen).

Har man en begränsad summa att lägga på spelare.
Då får man helt enkelt hoppas att vi någon säsong ska slippa
få våra bästa spelare långtidsskadade.

Det finns ju faktiskt klubbar som har turen att undvika att få de
bästa spelarna skadade. Vi får hoppas att vi också kan tillhöra
de klubbarna någon gång.

{7225}: om man ska se det så. Då valde dom Carlsson före nörstebö.

Så nörstebö -> Carlsson
porseland -> fälth
Salmela -> Gunderson

Så blir det även när man betänker spelartyper.
Porseland var värvad för att vara en bra 2 vägs back. Fälth likaså, och en bättre sådan.
Nörstebö och Carlsson är lite lika. Frågan var vem dom tycker hade bäst utvecklingskurva och där valde dom Carlsson. Ett sunt val om du frågar mig.
Salmela å gunderson behöver ingen förklaring.

{7225}: Snarare är väl Lucas ersättare för Nörstebö?

Zappaholic: Precis, men ska vi ändå leka med tanken om ersättare så känns det som att Fälth värvades eftersom att Nörrstabö försvann.

{7225}: Bz har ju sagt att man inte ska se det så

Zappaholic: Fast är det inte Fälth mot Nörstebö? Porseland var ju knappast ordinarie men det var ju Nörstebö.

Zappaholic:

Blir Gunderson skadad får de övriga backarna kliva fram. Nåt som fw-kollektivet inte orkade mentalt när Rödin gick sönder.

Auchinleck: Och det är där Brynäs gjort en klar uppdatering kan jag tycka, Fälth mot Porseland. Visst, vi kan inte vara säkra på att Fälth blir bättre men sannolikheten är i alla fall inte så usel.

Jag tycker vi har ett bra djup på backarna i nuläget...men det klart, får vi tunga skador blir det värre, men jag tycker inte att det är något vi ska utgå från!

Zappaholic:
Jo, det är klart att kvaliteten på back 6, 7, 8 och 9 är viktig när det handlar om att ta sig till slutspel och prestera där.
Skador får alla, men med djup i truppen behöver man inte torska 10 raka.
Spets. Bredd. Djup. Viktig formel... 😃

{2064}: Det skrev jag väl ingenting om?? Jag skrev att när lagens backbesättningar bedöms sinsemellan så kan man ju inte utgå från vem eller vilka som blir skadade.

{2064}: Japp och att vi har en ganska samspelt backlinje och inte behöver spela in nya spelare. Det ser riktigt bra ut.

{7225}: Precis, men vår fördel ligger i att de andra lagen ser svagare ut i år.

Är SALMELA helt avskriven från Brynäs radarn ?
Betr. skadefria nästa säsong så bör väl fokus ligga på försäsongsträningen?
Vi kan inte få ytterligare en säsong med massor av skador och främst tänker jag på Bertil.

Zappaholic: Fälth och Gunderson inn Salmela, Nörstebö och Porseland ut....
Ingen störra skillnad säger jag.

Peja: Trodde det framgick att jag syftade på spelstilen. Inte deras bakgrund.

Zappaholic: På pappret är ju vår backuppsättning väldigt lik den vi hade förra säsongen. Salmela och Gunderson håller samma klass på förhand. Porseland kom från KHL och Fälth från ett SM-guld.

Sedan kommer såklart skador. Några spelare kommer att gå framåt, några spelare kommer att gå bakåt. Något nyförvärv blir lyckat och något blir misslyckat. På det stora hela är det sådant som ingår i hockeyn.

Förra säsongen räckte det till en tiondeplats och ut i Play In. Vi kan absolut bli bättre, men jag har svårt att se att vi ska bli bättre än topp 5.

Zappaholic: Fast alla lag utgår väl ifrån skador iom de vill ha breda trupper? Det finns väl inget lag i Elitserie/SHL historien som varit skadefritt eller hur?

Zappaholic: Nej då blir det ju omöjligt att sia om nåt. Vilka blir skadade hur länge blir de borta och i vilket lag spelar de i?

{6984}: Jo, det förstår jag, men det är inte riktigt samma sak som att utgå från skador, om du förstår hur jag menar.

Zappaholic: Man brukar ta med djupet i truppen i beräkningarna. Ett lag som är skadekänsligt för att man har ett dåligt djup får givetvis ett litet minus i förhandssnacket. Precis som att man får ett plus om man har ett bra djup och samtidigt skapat en hälsosam konkurrenssituation i truppen.

Auchinleck: Fast du kan väl ändå inte mena att när truppernas styrkor inför säsongen ska bedömas så ska man räkna in skador?

Ove Myling: Jag hoppar in och säger vad jag tycker...Jag tycker inte du kan jämföra på det sättet du gör. Du måste se till vilka som lämnar också. Porseland var ju en katastrof och att Fälth kommer in där ger med största säkerhet en mycket större tillförlitlighet. Gunderson in och Salmela ut. Salmela var ju väldigt bra men väldigt mycket skadad. Utöver det får vi tillbaka Bertilsson.

Kilas väldigt stabil, Zanetti också. Pudas gillar jag, tyckte han var klart godkänd.

Tydligt är att du anser att vår backbesättning bör rankas mycket lägre. En fråga till dig i så fall:

Vilka lag har en starkare besättning av backar?

Ove Myling:

Vi räknar med att vara helt skadefria 16/17...

Huge: " Så här långt känns vår backsida iaf som om inte den bästa i SHL så iaf jävligt nära."

Vi tar oss alltså inte längre än till Play in förra säsongen och förstärker med två backar, där Gunde är en riktig klasspelare och Fälth har haft sin sämsta grundserie på länge.

Hur du får ihop det till att vi har bland seriens bästa backar undrar jag? Rankar du andra lag väldigt nära Brynäs? Tänker du på hur vissa lags backsidor ser ut just nu? Jag är ärligt intresserad av att höra hur du tänker! :)

honken21: Skillnaden är att Jensen har visat att han kan hålla allsvensk toppklass över en hel säsong om han får vara skadefri. Olden har bara visat att han håller toppklass i norska ligan som ju är betydligt sämre än allsvenskan.

{7225}: Om Jensen inte lider av sin axelskada så vore det tjänstefel att inte spela honom i PP. Jag har sett honom i VM turneringar mot bra, ryska, tjeckiska och finska motstånd och där gör han inte bort sig.

{7225}: Får lite Olden-feeling. Snidare. Kreativ, hög potential osv. Snabb på skridskorna, bra handleder, söker passning. Ingen riktig killer. Skulle kunna göra en hel del ass med målskyttar runt sig. Finns risk för att det blir utfyllnad, men han är trots allt 29 år och borde vara trygg i sin roll. Jag håller med, är nyfiken på honom.

SnowKing: Jag är riktigt nyfiken på Jensen, håller han offensivt för att bli en producerande spelare på denna nivå eller blir han en "utfyllnadsspelare" tro?

Skrubben:
Håller i stort med dig om pp1 och pp2... men jag tror att Jensen kan bli aktuell i pp2, istället för Pow i.s.f. Naturligtvis svårt att bedöma i slutet av maj ;-) men det är en känsla jag har... han kommer att överraska positivt!

{7225}: Så om man går på en mindre Gefle-match i juni så går man på en till Brynäs-match i december? Det finns något jäkligt märkligt i det resonemanget...

... Däremot syns Brynäs per automatik mer om fler har vägarna förbi Gavlerinken. Och fler har vägarna förbi ju fler som är på Gefles matcher.

Grejen är gemene Gefle-supporter inte tar allsvenskan för given. De har sett Gefle i div1/Superettan/you name it. Det finns inget konstigt med att se Gefle spela i lägre serier. När Gefle har höga publiksiffror (det händer) beror det nästan bara på att många bortfans letar sig dit (främst 08-klubbarna).

Sponsorpengarna som du tror finns existerar knappt. Gefles sponsorintäkter är väldigt små. Både Brynäs och Gefle behöver öka sponsorintäkterna - men nyckeln är inte att ta varandras sponsorer. Nycklarna är att ha bredare blick i sponsorletandet och att Gävles företagsklimat förbättras.

Peja: Det finns ju en god del supportrar som följer båda lag och som kanske inte är så intresserade av Superettan och går på en extra brynäsmatch istället.
Sen kommer mindre sponsorpengar att gå till Gefle och de kommer att hamna någon annanstans, bla. hos Brynäs.

Metalman: inte då. Gör som jag. Gå in med en timmes mellanrum så blir de inte ett dagsverk att läsa ikapp 😂

Peja: Haha sant,men det blir så svårt att hitta något nytt då :)

{7225}: Den enda självklarheten i diskussionen är ju att Gefle kommer att åka ur allsvenskan förr eller senare. Antagligen redan den här säsongen. Deras ekonomi håller inte för att spela i högsta serien. Men en del tror att Brynäs gynnas av att Gefle åker ur, jag tror att de har fel. Det går inte att ta något från någon som inte har något (avdelning Gefles sponsorer och publik) och som sagt, de som enbart kollar på Gefle nu kommer ju inte helt plötsligt att bli hockeyintresserade bara därför att Gefle åker ur högsta serien.

{7225}:

Du har vägt in en förmodat hög andel "vi som inte gillar Brynäs-sponsring" i ett tänkt flöde...?

Metalman: Någonting ska man fördriva tiden med i dessa rykteslösa tider...

Varje gång man loggar in på HS så försöker man hitta ett hett rykte om nyförvärv.Men inte då det är mest argument på hur bra/dålig ett nyförvärv är iofs inget fel i det,men man behöver ju inte älta i all oändlighet om det faktumet att Brynäs(som jag tror det flesta här inne håller på och stöttar) har värvat rätt/fel spelare.Låt serien börja och låt spelaren visa upp sig säg en 10-15 matcher innan man börjar gny och skälla på spelaren ifråga :)

Peja: På sikt tror jag absolut att kapital och publik skulle röra sig från Gefle till Brynäs eller tvärt om om ett av lagen åker ur högsta serien. Jag ser det som en självklarhet faktiskt.

Brynäsgubbe:
Vi får hoppas att Gunderson kan slå personliga målrekordet i SHL:
9 baljor i grundserien och 3 i playoff.

Skrubben:

Är du bra säljare så... 😃

"Inom Sandvik sponsrar vi projekt på tre olika nivåer; globalt, nationellt och lokalt.

Globalt och nationellt för koncernen Sandvik
Projekt som långsiktigt stärker Sandviks varumärke, positionering och affärserbjudande. De ska kunna aktiveras/användas av flera av våra affärsområden, samt även engagera våra medarbetare och aktieägare.

Lokala aktiviteter på verksamhetsorter
Projekt och samarbeten som stärker relationer mellan företaget och samhället på våra olika verksamhetsorter. De ska även bidra till att ge vår personal en bra fritid."

"VÅRA KÄRNVÄRDEN

Våra kärnvärden är hjärtat i vår kultur och identitet. Det stödjer vår vision och vägleder oss i allt vi gör. Våra kärnvärden är:

Customer focus

Vi strävar ständigt efter att överträffa våra kunders förväntningar och göra det möjligt för dem att bli mer framgångsrika i sin verksamhet.

Innovation

Vi formar framtiden genom att ständigt sträva efter att hitta banbrytande lösningar i hela vår verksamhet.

Fair Play

Vi arbetar och gör affärer på ett hållbart och ansvarsfullt sätt.

Passion to Win

Vi är engagerade och drivs av att göra vårt företag till det ledande i branschen."

{7225}: Du vet väl att Brynäs och Gefle inte spelar samtidigt? Varför skulle någon som inte går på hockey nu börja göra det bara därför att Gefle åker ur? Tror du att Gefles pubik- och sponsorintäkter skulle öka om Brynäs åkte ur?

Skrubben: Haha, Gunderson är också väldigt bra på att träffa mål. Bara inte Johnson kommer ivägen och styr undan självklara mål. 😅

Peja:

Frölundas lagbyggesstrategi får sig nu en prövning. Stoooor omsättning. Framför allt på backsidan. Så här långt.
Bara SAIK som har hanterat omsättning på ett hyggligt sätt de senaste åren. Men har åkt dit på att finalmotståndarna kör "treårsstrategi följt av renoveringsår".

För att vinna flera år i rad behövs det en knivskarp strategi och klockren scouting/matchning för att lyckas.

Vilken väg väljer Sjöström & Co?

Peja:" Vilka sponsorer? Vilken publik? "

Gefles sponsorer och Gefles publik så klart. Varje ny åskådare och varje ny sponsorkrona är betydelsefull för Brynäs.

Auchinleck: Dom som är officiella partners och huvudpartners just nu är inte bara från lokalområdet. Om Sandvik officiellt säger att man har socialt fokus så borde ju En bra start passa som handen i handsken för dom? Även om huvudkontoret ligger i Stockholm så förknippar ändå gemene man Sandvik med just Sandviken. Då ligger det ännu närmare till hands att dom skulle kunna gå in som stor sponsor till Brynäs.

moment22: "Men faktum kvarstår ju att Frölunda inte var beredda att betala honom samma lön som de var när de först skrev kontraktet. Således gör de ju bedömningen att han nu är sämre."

Utesluter ingenting när det gäller Frölundas motiv, jag går bara på sannolikheter och på det rent sportsliga.
Om Frölunda nu, som honken21 är inne på, har en mördande konkurrens på den post som Fälth slåss om, ja då är det klart att man rent filosofiskt kan hävda att han blivit sämre i förhållande till den höga kapacitet han jämförs med.
Jag är mer inne på att han både ansetts för dyr i drift och att man väljer att samtidigt satsa mer långsiktigt på yngre förmågor som ex Nörstebö.
Och när Brynäs behövde en stabil och säker back och var beredda att lägg upp de pengar som Frölunda inte ville göra, ja då var nog saken ganska så enkel för Fälths del, skulle jag tro.
Oavsett, vi kommer att ha en väldigt intressant och kreativ backuppsättning i framförallt PP. Så här långt känns vår backsida iaf som om inte den bästa i SHL så iaf jävligt nära.

« · 1753524 · »