1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
70 Rodrigues: Smotherman var väl enda av dom där som jag tyckt varit roligt att se, i övrigt är jag inte särskilt brydd över dessa nej.

{7739}: sen behöver ju inte uppgifterna vara korrekta men om det är sant, tycker inte han är värd dom pengarna.

Nu gjorde han mål mitt i allt också.

Rodrigo: knappast värd det tycker jag iallafall!

{7739}: Ja, att det sociala avgjort kunde ni läsa i ett av mina inlägg redan för ett par dar sen.
För att travestera en kvällstidningsslogan:
"Huge, om sanningen ska fram". 😀

Rodrigo: Spelar han på den nivån han är just nu är han värd det alla gånger. Vilken skillnad mot sista säsongen hos oss. Han är en spelare jag verkligen saknat, när han är som bäst finns det få spelare som är så skönt att ha i sitt eget lag.

Rodrigo: det lät rätt dyrt. Rödin tjänade 280 000 i månaden. Han var SHL:s bästa spelare. Antingen har Brynäs mycket pengar, eller så ger Bengtzén allt han har på Granis... 205k för en spelare som granis låter rätt mycket...

Chris11: Chris Abbott tjänar 250 tusen per månad i HV. Jag tar Granis alla dagar i veckan före honom!

Zzz: Men han har "bara" producerat 38 poäng på 103 matcher i grundserien för Luleå och är dessutom 30+, vilket betyder att han antagligen inte har sina bästa år framför sig.

Hade nog hellre tagit en skickligare och högproducerande spelare från allsvenskan för avsevärt mindre pengar och lägga krutet på spetsspelare.

Almtuna snodde stjärnan Deutsch framför näsan på oss

Skrubben: Sen så har väl HV mer pengar att röra sig med, Brynäs måste vara lite mer varsamma med var man lägger pengarna.

Har Sundqvist fått böter någon gång under detta kontrakt? Skulle vara intressant att se vad han tjänade. Eftersom bötern går efter hur mycket man tjänar. Bill Sweatt tjänar bla runt 150-170 000.

Skrubben: jag med, men Abbott har väl aldrig varit aktuell?

Rodrigo: Någon miljon mer än Brynäs enligt Mike Helber.

Att Sweatt tjänar så lite är givetvis bullshit. Han har givetvis fått en sign on-bonus som inte räknas med när man får böter. Salmela tjänade väl drygt 100 tusen/månad när han fick böter? Det stämmer också givetvis inte.

Chris11: Nej, inte denna silly. Men jag har för mig att det var en hel del snack om Abbott förra sillyn.

Skrubben: Ja, det är svårt att utgöra, tror också Sweatt tjänar mer. Du har rätt angående Salmela.

Bötern kan iallafall, i bästa fall, vara en fingervisning, även om många är rätt tvetydliga. Alexander Urboms lön ska ligga mellan 170-200 och det kan jag tycka låter mer vettigt tex.

Rodrigo: Även om Granström inte är en särskilt poängstark spelare, och således kanske inte en spetsspelare i ordets rätta bemärkelse, så skulle jag tro att han likt i Luleå är tänkt att axla Scotts centerposition Brynäs förstaline. Med det i åtanke plus den spetskompetens han faktiskt besitter får vi nog vara beredda att ge honom den lönen. Till skillnad från de tilltänkta AHL-värvningarna vet vi trots allt vad vi får och nog ligger även Ollas och Sundqvists löner i de trakterna? Skulle inte heller bli förvånad om Pathrik Westerholm får förtroendet att centra andrakedjan. Eventuella spetsspelare tror jag snarare kommer att placeras på kanterna.

{7739}: Bengtzén har sagt att han ska ersätta Scott och Rödin med spetsspelare från AHL.

Jag förstår ändå tanken med att lägga så mycket pengar på en andracenter (som jag förmodar att Granis kommer bli). Vrana var troligen billigare, men med Granis vet man exakt vad han kommer bidra med i varje match. Om man nu ska göra "chansningar" med värvningar från AHL, så vill man åtminstone värva en center som kan klassas som ett säkert kort. Dessutom har han en spelstil som Bz blir våt i brallan av. Kan man vara mer "boforsig" än Granström? 😉

Skrubben: AB verkar fortfarande övertygade om Granström

Jonathan Granström, 30, c
Otroligt nyttig center som varit en av Luleås främsta under slutspelet. Kommer lämna Luleå efter säsongen till förmån för Brynäs, någonting som Sportbladet tidigare har avslöjat.

{7739}: Granström har väl spetskompetens om någon. Kan inte finnas många som är bättre på att få motståndarna ur balans än han. Tyckte den här intervjun med Karl Fabricius var ganska talande: www.expressen.se/sport/hockey/shl/han-ar-varst-han-har-en-javla-installning/

Lägg därtill att han är var näst bäste tekare i SHL:s grundserie och att han är en av de poängstarkaste i slutspelet.

Om löneuppgiften stämmer så visst är den sjukt hög, och visst finns det en logik att lägga pengarna på ännu mer poängstarka spelare, men Granström är en spelare som kan vara extremt värdefull för sitt lag. Helt rimligt också om han är dyrare nu än när han lämnade Brynäs. Då hade han precis gjort en relativt klen säsong, nu har han gjort kanske sin bästa i SHL.

Skrubben: Jag tänker att Scotts ersättare inte nödvändigtvis behöver vara center men hur Bengtzén resonerar har jag ingen aning om. Kan vi ställa upp med en Scott-aktig förstecenter, Granström i andra, Westerholm i tredje och Enterfeldt i fjärde så kan man ju inte klaga på centersidan i alla fall. Att Granström är värd de pengarna ifrågasätter jag inte utan det är en bra värvning, helt klart. Ett säkert kort som sagt.

De där AHL-anfallarna känns ju lite vilda västern så här på förhand men vi får väl se vad han hittar och hur de presterar. Thorell tror jag på i en av de lägre kedjorna och Rautio är nog ändå ett uppköp mot Starkbaum som man hade varit nöjd med om inte Jocke varit på tapeten. Backsidan tycker jag ser ganska stabil ut redan innan Andersén eventuellt ansluter och Salmela kanske förlänger. Det är framför allt framåt det saknas spets, som jag ser det.

{7739}:

Blomqvist-AHL-AHL
Lindblom-Westerholm-Johnson
Olofsson-Granström-Westerholm
Alcén-Enterfeldt-Thorell

Kan nog funka rätt bra sähär! Fyra starka kedjor. Tre kedjor som gör många mål och en grovjobbarkedja!

{7739}: "Det är framför allt framåt det saknas spets, som jag ser det."

Japp. Om AHL-centern blir bra så ser centersidan fin ut. Däremot så ser vår besättning av ytterforwards klen ut i dagsläget. Jag hoppas att man släpper Ollas, och får in en kille som kan göra ca. 30 poäng i en andrakedja. Sedan behöver givetvis ytterforwarden från AHL motsvara förväntningarna. Addera dom två spelarna med Johnson, Lindblom och Blomqvist, så ser vår uppställning av ytterforwards inte så pjåkig ut heller 😊

Men Bengtzén har en OTROLIGT viktig uppgift framför sig. Om bägge AHL-spelarna floppar har jag svårt att se att vi når slutspel.

Chris11: Det där ser inte helt dumt ut! Hoppas bara att Bulan "goes crazy" och vågar sära på twinsen 😎

Chris11: Olofsson kan vi nog glömma

Chris11: Blomqvist hade jag glömt, han kan förstås också spela center men jag ser hellre Granström än honom i förstakedjan.

Skrubben: ja jag tror det skulle vara bäst :) Pathrik är så pass bra att han skulle platsa i en första/andrakedja. Men det är inte Ponthus.

{7225}: Kanske det, men någon i den klassen som kan göra 25-30p som kan ersätta Ollas skulle sitta fint.

Scerban: Få motståndare ur balans i all ära men man vinner inte på snack tyvärr. Han kan provocera hur mycket han vill men aspekten av att vara en skicklig spelare är ganska så mycket viktigare.

Rodrigo: Nu kan han ju lite mer är att snacka, kollade du på Luleås matcher i slutspelet? 11 slutspelsmatcher 5mål och 6 assist

{7225}: Plus väldigt jobbig att möta och grym framför mål med täcka målisen, man kan ligga bakom mål fast man inte sätter den själv!
Passar in i Bulans hockey och i Brynäs, en spelare alla lag behöver.

Jag håller tummarna att han kommer, en profil som ger allt.

{7780}: Dessutom grym tekare och gör många "skitmål" från kontoret framför motståndarkassen. Han är värd om inte sin vikt i guld så iaf den lön han påstås ha fått av BZ.

Kul att läsa Luleå-fansens reaktioner på ryktet om Granström till Brynäs... www.luleahockeyforum.com/t655p300-jonathan-granstrom

Scerban:
Såklart värderar dom en krigare högt... jag vågar inte räkna in Granis förrn det står på hemsidan!

Scerban: Hur pass säkert är det att han är tillbaka i Brynäs till nästa säsong ? Han lär ju bli erbjuden ett nytt kontrakt av Luleå som lär var mycket bättre än det han hade. Känns som Luleå har lite mer slantar att leka med än vad Brynäs har.

micke63: Ryktena säger att han är klar och de förefaller trovärdiga. Är han inte det kan det säkert bli kämpigt efter den slutspelsinsatsen.

Scerban: Ja,för att lugna oss Brynäsare och slippa "hetsen" här inne så vore det bäst om han presenterades omedelbart. Tror det skulle ge oss lite lugn och ro.

Kunde inte sagt det bättre själv. Från Luleås forum:

"Trots alla hyllningar nu så verkar rätt många tycka att han inte ska ha för bra betalt, och att han kan dra vidare om det blir prisrace.

En center som kliver fram med 1 poäng per match i slutspelet.

Som tar rollen som förstecenter när ingen annan klarar av det.

Som driver laget med agitation, tekningar, trash talk, och mängder av andra saker.

Som funkar i gruppen och trivs utanför isen.

Som är en av få som kan gå från denna kväll med huvudet högt.

Förklara nu för mig varför en sådan kille inte ska ha bra betalt, och varför man ska ge en hög centerlön till någon annan, mjuka fina handleder eller ej."

{7225}: Han formtoppad i slutspelet. Tror du han kommer att fortsätta göra en poäng per match nästa säsong? Tveksamt va.

Rodrigo: Han är och har alltid en slutspelsspelare.

{7225}: 2 poäng på 9 matcher förra slutspelet, vad hände där?

Alla kan ha jättebra stats om man isolerar spelarens 11 bästa matcher på säsongen.

Det är såklart positivt med 11 poäng på 11 slutspels-matcher men man ska akta sig för att dra för stora växlar av det. Granström kommer inte göra 1 poäng per match nästa säsong. Han kommer antagligen ligga runt 15-25 poäng som han alltid har gjort.

Rodrigo:

Kan han leverera lika stor andel vunna tekningar i fortsättningen
och "mycket plus" i plus/minus statistiken, då är ju mycket vunnet.

Och en klar förbättring jämfört med t.ex. Vrana.
För där var det allt för mycket minus i plus/minus.

Enaranger: +/- är en statistik som inte borde användas längre, dock. Den säger väldigt lite.

Rodrigo: Jaja, poäng hit eller dit, jag gillar Granis i alla fall och har sett han lira i säkert ett par hundra matcher. Han kan vara grymt loj under långa perioder under en säsong men han brukar tända till i slutspel och i täta matcher. Ingen poängspelare men han kan grisa in mål, bana väg för lagkamrater och definitivt tända laget ibland, En fighter, jag gillar honom..

{7225}: Jag gillar honom också, verkligen. Det är prislappen (om det nu stämmer) som bara känns för dyr för mig.

Tar gärna tillbaka Granström. Erkänner gärna att jag åtminstone småimponerats av honom gångna säsongen. Har varit en framträdande spelare i ett rätt namnkunnigt Luleå, det trodde jag inte riktigt om honom. I Brynäs tyckte jag han var rätt anonym 13/14 och verkade ha gjort sitt bästa. Sen att han gör så mycket poäng i vinter speciellt nu i slutspelet kan ju bero på att han spelat i ett hyfsat bra lag också. Tror inte han når de siffrorna i ett mediokrare Brynäs.

Clarence: Kan Luleå-kopplingen (Bulan) göra att han är av intresse för Brynäs ?

Anssi19:"Johan Stark är dock tydlig med att spelarbudgeten inte kommer att beröras utan ligger kvar på samma nivå som föregående säsong."

Pust!

{7225}: Förvisso, men oroväckande..

Anssi19: En klubb som inte mår speciellt bra.
0 sportsliga framgångar
0 ekonomiska framgångar

Anssi19: Mycket oroväckande, vad kan det vara som gått snett då man faktiskt har fler åskådare än budgeterat? Försäljning av mat/dryck i Arenan? En Bra Start?

Jag menar driftkostnader för arena och även försäljning i barer/kiosker och souvenirer borde man ju ha lite koll på efter alla år. Lönekostnader bör vara kända...fan har de gjort nån form av tankefel eller budgeterat för final?

« · 1744622 · »