Brynäs IF

714192 inlägg · 7953 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1742346 Till forumet


Sv: Silly season 2016-2017
Om vi leker med tanken, att ni fick välja mellan 2 spetsar ca 80 poäng, med Rautio, Sandström, Lite mer chansartat men det kan lika gärna bli succe" Eller en mer du vet vad du får JE, och bara en spets ca 40 p, vad hade ni valt?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Andreas Galle: JE alla dagar i veckan. Man bygger lagen bakifrån. En BRA målvakt vinner matcher. Kolla på Leksands vinst mot Modo, Kolla KHK's vinst mot AIK. Minns Svedberg i slutspelet 2012 Utan honom hade det inte blivit guld.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Blir nästan lite förbannad när jag läser vad BZ säger till GD.

"Man slår nästan undan benen på en ung Sandström om man värvar Jocke Ericsson".
Vi kommer väl för fan aldrig vinna ett SM-Guld på grund av att vi har ett ungt och utvecklingsbart lag?
Vi kommer antagligen vinna för att vi har det bästa laget med bäst form osv.
Oavsett om man är ung, hungrig eller vad man nu kan vara så handlar väl allt om att se om spelare är tillräckligt bra?
Porseland platsade inte hos oss iår - på grund av att han ej då för tillfället höll en tillräckligt bra nivå.
Om nu Felix inte håller den nivå Brynäs hoppas på - så är han helt enkelt inte tillräckligt bra.
Med det uttalandet varför Bz ej värvade JE så tycker jag att det är riktigt uselt - riktigt jävla uselt.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mattiask: Kontentan är ju att man värderar Sandströms karriär mer än lagets framgångar.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Det är väl inte kontentan? Kontentan är väl att man tror otroligt mycket på Sandström, vill att han ska stå många matcher nästa säsong.

Rätt eller fel? Återstår att se. Fel tror jag...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Det är en lose lose situation. Faller han igenom och inte tar steg i rätt ritning så har vi två målvakter som lär landa på runt 90-91%, alltså som den här säsongen vilket inte räcker.

Eller så gör Sandström stora steg framåt och han är så gott som förlorad säsongen efter och man är tillbaka på ruta ett igen...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Jo så långt är jag med. Men att säga att man ej värvar JE för att man då skulle slå undan benen på en ung målvakt? Både Rautio och JE är två förstamålvakter. Ingen större skillnad bortsett från vart i karriären de varit.
Men att säga att man slår undan benen på en ung målvakt på den här nivån är i mina ögon fel.
Man måste alltid kriga för bästa laget. Det är ingen social verksamhet.
Tror knappast Felix bryr sig om han har JE eller Rautio bakom sig. Det hade inte jag gjort.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Vi kan ju ha kvar Sandström i åratal även om han blir grymt bra, killen är bara 18 år
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Carl Lejonkräk: Problemet är att beslutet om det inte ligger i Brynäs händer utan det ligger hos Philadelphia och hans agent. Hur gammal var Markström när han drog?

Hade Bzulan satsat på Jocke så hade vi kunnat ha honom som förstekeeper i många år. En kille som är i ett mindre känsligt läge i karriären. En kille som redan "gjort" KHL äventyret.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mattiask: Jag håller med. Jag köper INTE argumenten som BZ har. Fast det är klart. Hade Jocke stått i Bofors förut så hade det inte varit nåt snack, då hade han huggit direkt ;-)
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Kolla CMore Hockey alla Brynäs-fans! Brynäs-SAIK final 6.

Märklig känsla att se oss på TV... I SM-final...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Brynäsgubbe: Den matchen har jag på DVD ;-)
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: FRÅN INGESTANS LEIF DET GÅR INTE!
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Brynäsgubbe: EPIC MOMENT!
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Svedberg var verkligen sanslös. Hans inledande dubbelräddning på Holloway var otrolig.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Brynäsgubbe: SAIK hade väl en eller var det två fem mot tre PP i match ett och svedberg Spikade igen.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Om man tror så otroligt mycket på Sandström hade man kunnat köra med Johansson som den andra målvakten.. Nä, tror som du att denna mellanmjölkslösning på målvaktsfrågan är fel.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
GUNDERSON!!! Haha.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mattiask: Tänker BZ använda samma argumentation gällande forwards också? Vi kan bara plocka in medelmåttiga allsvenska spelare i en 4e lina annars slår vi undan benen på Ölund och Boqvist?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huss: Mina källor säger att Pecka är långt ifrån nöjd. Han ville ha hem Jocke igen.

Man an ju även undra om inte Brynäs har bränt sina broar helt vad gäller Jocke för framtiden. Det här var andra gången man valde bort honom...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Stämmer det känns det ju inte alls bra, en målvaktstränare med en adept som han inte vill ha kan ju inte vara optimalt även om Pecka är professionell. Håller absolut inte dina uppgifter för omöjliga, Rautio känns inte alls som en "Pecka-målvakt".
Kommentera


Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huss: Isf en olycklig formulering av BZ som naturligtvis inte försöker säga att Rautio är en sämre målvakt än Jocke E, även om både BZ, Rautio själv och de flesta bedömare vet att det högst sannolikt stämmer.
Som nån redan varit inne på: BZ har nog bara velat säga att Felix riskerat att få ännu mindre istid med Jocke E som förstemålvakt än med Rautio.
I övrigt håller jag med: BZ kunde bara ha sagt att Jocke var för dyr och/eller hade ev andra krav som man inte kunde uppfylla.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Hade han varit kunnig så kanske han hade gjort det ;-)
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huss: "Tänker BZ använda samma argumentation gällande forwards också? Vi kan bara plocka in medelmåttiga allsvenska spelare i en 4e lina annars slår vi undan benen på Ölund och Boqvist?"

Nu raljerar du bara. Det är en enorm skillnad på att vara utespelare jämfört med att vara målvakt. På forwardssidan finns det 12 platser att slåss om och på målvaktssidan bara 1.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Brynäsgubbe: "Kolla CMore Hockey alla Brynäs-fans! Brynäs-SAIK final 6.

Märklig känsla att se oss på TV... I SM-final... "

Ja, lär dröja många år (om ens nånsin?) innan vi är där igen...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Clarence: ja vi får då vänta minst 2 år tills vi har en ärlig chans att vinna guldet. För med Rautio eller Felix i kassen vinner vi inga guld, det kan jag lova dig. Vinner vi guld inom dehär två åren som Rautio spelar i Brynäs så swishar jag dig 500kr, det kan du komma ihåg, jag lovar dig att jag håller mitt löfte. Spara det här inlägget! För jag är tvärsäker på att vi inte har en chans att vinna med så skakiga målvakter. Max semifinal, om ens det?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Skrubben:" Tänker BZ använda samma argumentation gällande forwards också? Vi kan bara plocka in medelmåttiga allsvenska spelare i en 4e lina annars slår vi undan benen på Ölund och Boqvist?""

Fast Rautio är ju ingen medelmåttig allsvensk målvakt, han är landslagsmeriterad och tillhör SHLs toppskikt bland målvakter och har så gjort i åratal.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Imponerande att du kan förutspå utvecklingen på Sveriges mest lovande juniormålvakt som nyss fyllt 19. Kan bara gratulera till en sån förmåga.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Carl Lejonkräk: Rautio tillhör väl snarare, i bästa fall, mittenskiktet bland SHL:s förstamålvakter? Och när han spelade i Tre Kronor visade han ju att han inte höll på den nivån... Och Bengtzén tydliggör ju att Rautio inte kommer vara given etta. Och så vidare. Jag tycker inte att vi ska inbilla oss att det är en toppmålvakt som Brynäs har värvat för det är det inte. Klubben valde aktivt bort det spåret när man valde bort Jocke E.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Mittzon: Ja hade man varit så tvärsäker ang Svedberg oxå på vintern 11/12, så hade man blivit hämtad och fått jacka med knäppning på ryggen.

Sen att Pecka ville hellre ha JE.
Såklart han ville, det är ju hans pojk.
Men vad säger att JE stannar karriären ut i Brynäs bara för att han har varit i KHL tidigare?
Nä. Jag är säker på att han skulle sticka om 2 år igen om han fick ett bra kontrakt.
Om han hade haft så stort klubbhjärta så hade han inte spelat ut Brynäs mot mot Modo.
Enligt vad jag har hört av en gammal Brynäsare så blev han alldeles för dyr.

Sen är JE säkerligen bättre än Rautio. Bara hoppas att Felix får ihop det nästa år.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Mittzon: Haha. Tänkte precis skriva exakt samma sak 😂
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mk:
Klockrent. Överlag brukar det som bekant låta likadant härinne från många håll när det gäller värvningar i allmänhet: nån uttrycker inledningsvis tveksamhet och nån vecka senare har kritikerna jagat upp sig så till den milda grad att man inte klarar av att vara någorlunda nyanserad och objektiv och det slutar med att ex Rautio är en otroligt usel målvakt och Jocke E håller världsklass, typ.
Och då har jag ändå inte nämnt andra faktorer i helhetsbilden som ex ekonomi och ev krav från Jocke, som kritikerna totalt verkar ha bortsett ifrån när det gäller att försöka förstå varför man istället valt Rautio.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Peja: Är nog ingen som heller inbillat sig att BZ värvat nån toppmålvakt. Det är isf lika dumt som när många nu inbillar sig att vi fått ett såll som bara simmar på isen.
Och om man nu velat ha en stabil lite äldre målvakt som man hoppats få behålla en längre tid så hade ju Jocke E isf varit ett klart mer riskabelt val ur trygghetssynpunkt.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mk: Precis vad är klubbhjärta om spelaren när den återvänder till Sverige spelar ut oss mot en annan klubb. Vi kommer nog att ha mer nytta av Sandström i framtiden (om han utvecklas som vi hoppas), vi har ju redan Svedberg och Lindbäck att hoppas på framöver.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Carl Lejonkräk: Tycker det här med klubbhjärta är ganska mycket bullshit. Varför skulle JE ha klubbhjärta för Brynäs, han blev ju själv bortvald av föreningen. Klubbhjärta måste fungera åt båda håll, föreningen och spelaren måste visa varandra lika delar respekt för att det ska funka.

Kan ju hända att t ex Brodecki har störst hjärta för Brynäs av alla spelare, men betyder det då att han ska spela kvar i Brynäs?

En spelare jag tänker på, som enligt mitt synsätt, har respekt för klubben och får respekt tillbaka är Sunken. När han var bra och hade anbud stannade han och nu när han är kass får han ändå vara kvar.

Frågan är om man vill ha ett sådant förhållande till någon spelare?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Ove Myling: Det finns massor av sådana spelare men kanske som du säger Jockes klubbhjärta försvann när vi en gång tvingades välja bort honom.
Men visst finns klubbhjärta hos många spelare, inget snack om saken att det finns spelare som absolut har klubben i sitt hjärta som förstaval i Sverige. Exemplen är ju hur många som helst på spelare som direkt vänder sig till"sin" klubb när de återvänder till Sverige och så att säga ger dem första tjing.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Ove Myling: Bra inlägg.
Bortsett från det sista om Sunken där du felaktigt klassar honom som "kass".
Ett dåligt exempel på ett fall där du påstår att en förening har behållit en spelare av nån sorts nostalgiskäl och där skälet skulle vara Sunkens enda bidrag till laget är att han har klubbhjärta.
Han är ju fortfarande en stabil och säker back samtidigt som han är viktig på andra plan än de rent spelmässiga och där klubbhjärtat då bara är ett extra plus sas.
I övrigt håller jag i princip med: klubbhjärteaspekten har nog i dagens hockeyvärld till stor del överlevt sig själv sen många år tillbaka och dess betydelse för spelarnas val är kraftigt överdriven.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Fast bland hemvändare så är det ju otroligt vanligt att de vill komma tillbaka till sin klubb och sin stad där de har familj och vänner, detta kan du inte förneka eller blunda för.
Kommentera


Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Köper inte Bengtzens argutment kring Rautio. Felix har visat att han inte håller som etta, och då behöver vi inte en till halvbra målvakt. Vikten av att ha en klar etta är underskattad speciellt om de håller hög SHL-klass. Blir ingen topplaceringar med två andra-keepers. Sen är det väl också helt irrelevant om han värvat honom till Bofors en gång i tiden? Who cares?

Jocke E hade gett oss rejält framtidshopp. Nu får vi ett klart sämre alternativ än Starkbaum

Uselt BZ
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Carl Lejonkräk: Jo, så är det absolut. Men jag menar om nu till exempel Brodecki sticker till Allsvenskan och går riktigt risigt men ändå har ett riktigt klubbhjärta. Inte fan kommer klubben att ta hem honom då.

Detta är att hårddra det hela men i stort sett gäller ju att en spelare ska befinna sig på en särskild nivå, inte för dålig men heller inte för bra, för att man ska kunna applicera påståendet om klubbhjärta. Om till exempel Silvferberg haft ett riktigt klubbhjärta skulle han ju ha valt bort NHL och stannat i Brynäs.

Huge: "samtidigt som han är viktig på andra plan än de rent spelmässiga" det där vet inte en onyanserad läktarcoach som du något om. Du har ingen insyn i Brynäs. Sunken kanske är en riktig "energitjuv". I övrigt ett bra inlägg.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Bifbiffen: Felix har visat att han inte håller som etta? Han har stått en säsong, som 18-åring (!!!). Ge grabben chansen för fan. Vi har en av Sveriges bästa målvaktstränare om inte den allra bästa, du tror inte Felix utvecklas något mer?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Ove Myling:Kom igen, vänd och vrid inte på allt. klubbhjärta för Brynäs innebär att spelaren i fråga först och främst vill spela för Brynäs om denna ska spela i SHL, självklart går NHL före, vi behöver inte ens skriva om detta.

Klubbhjärtat sitter kan man säga hos spelaren, nåt annat är det inte snack om även om klubben givetvis bryr sig om sina talanger och även kan belöna ett stort klubbhjärta med tex. en tjänst inom föreningen eller att ett tröjnummer blir odödligt.

Mycket vanligt anser jag att det är med klubbhjärta även om det var än mer vanligt tidigare när det inte var så vanligt med klubbyten.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Du får nog bläddra lite längre i kalendern innan du hittar nästa guld. Silfverberg, Järnkrok och Rödin är ungefär lika gamla. Om dessa pöjkar beslutar sig för att vända hem till Brynäs samtidigt om ca 7-8 år så finns det en rimlig chans på guld. Det kanske t.o.m finns en keeper i samma åldersgrupp?
Förutsatt att Brynäs IF fortfarande spelar ishockey och inte Bulan/BZ har värvat den siste Boforsaren till sitt rugbylag...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
MatteB: Tack för den! Tänkte precis skriva det.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
munkas: Du är något av en provokatör måste jag säga.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
munkas: Fint att du har förmågan att se in i framtiden. Jag tänkte spela på lotto på lördag. Kan du ge mig segerraden tack?

Börjar bli trött på dessa domedagsprofetior. Du var väl en av glädjespridarna som inför den här säsongen bölade om att vi skulle spela kval efter denna säsongen? Det är väl lika bra att du gör ett liknande inlägg inför 16/17. Ta det gärna innan silly season är över så vi får det överstökat.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Carl Lejonkräk: Nä, jag är helt ärlig när jag skriver att jag tror vi har chans på guld om dessa herrar kommer hem samtidigt.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Nä, det enda jag har sagt är att denna silly började pissigt, och då syftar jag såklart på målvakterna. Jag är nog inte ensam om att tycka det verkar det som.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
MatteB:

Jo haha Sandström har naturligtvis nått sin peak nu som 18-åring. Här ifrån och framåt kommer det bara gå utför. :)
Kommentera

« · 1742346