Brynäs IF

713200 inlägg · 7953 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

1742924 · » Till forumet


Sv: Sv: Silly season 2016-2017
SnowKing:
Joråseruatt, av SAIK, Växjö och Brynäs ger Brynäs en hel hög kronor tillbaka vid SM-guld 16-17.
Spela vet ja.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Nix, "vad var det jag sa" kommer jag säga när vi ryker i play in på grund av för dåliga målvakter.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Carl Lejonkräk: "Porseland hade det i alla fall lättare i KHL än i SHL..."

Fast i slutändan fick ju inte Porseland vara kvar i KHL heller...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Carl Lejonkräk: munkas hoppas nästan det ska bli mediokra värvningar, så han får sitta med mysribba och skriva "vad var det jag sa" :-)
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Jo jag var jävligt nöjd kan jag säga. Vikings har något bra på gång. Ge dem några år till så.

Ok, åter till ämnet.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
munkas: Elker sä är de bra, vad ska du då skylla på? En blind höna?
Kommentera


Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Ja det är en ganska kul erfarenhet att ha spöat dåvarande svenska mästarna Limhamn Griffins i en final :-) Jag spelade Defensiv back och hade en ganska behaglig resa den matchen för det spöregnade och var rått som fan ute haha.
Jag har följt NFL och NCAA sedan -88

Så du hålr på Broncos... då va du rätt nöjd nu i Februari ;-) Själv håller jag på Minnesota Vikings och lär få vänt länge på några såna känslor haha
Allsvensk fotboll... det var inte kattskit :-)

Nåja.. åter till ämnet.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Häftigt. Och det menar jag. Då ska jag inte ifrågasätta din erfarenhet. Jag tror du vet vad jag menar och jag vet vad du menar.

Har följt NFL sen -85. Fick fem VHS-band med college- och NFL från min kusins man som kom från Colorado. Blev förälskad i John Elway och har varit die hard fan sen dess. Sett några matcher i Denver genom åren. Nu följer man åtminstone fyra matcher i veckan live under säsong.

Själv har jag lirat allsvensk fotboll.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Rautio har alla förutsättningar att göra bra ifrån sig i Brynäs... Om han får stå matcher så...men Nu står väl Sandström i vägen för honom ;-)
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Och om det sedan skulle visa sig att de två nya AHL-spelarna är mediokra så kan man ju alltid hävda att de måste få några säsonger på sig att anpassa sig till ny rink, ny stad, ny mat, ny tidszon osv...Ungefär som för Felix. Han måste få chansen att misslyckas i viktiga matcher för Brynäs så att han blir mentalt redo för NHL. Fullkomligt logiskt. Johansson kanske kan få testa på nån match i kvalet eller play in också? Bara för skojs skull.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: "titta på Jockes stats i SHL + slutspelet och jämför det med Rautios stats så ser du en ganska stor skillnad"

Ingen större skillnad i seriespelet men helt klart i slutspelet, där Jocke har klart bättre stats.
Nu är det ändå svårt att dra alltför säkra slutsatser av dessa siffror, beroende på i vilket lag dom spelat, vilket försvar dom haft framför sig, hur matcherna sett ut, hur ev skador eller annat påverkat för dagen osv osv.
Jocke spelade ju i seriens klart bästa lag under de matcher där vi kan jämföra med Rautio, som i sin tur väl hade ett betydligt ojämnare och sämre försvar framför sig i Luleå och även till viss del i LHC.
Så med ett bättre försvar framför sig nästa säsong i Brynäs och Peckas som utvecklande läromästare så finns det nog bra chanser att han ska kunna förbättra statsen i ett ev slutspel.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Jag har några års erfarenhet inom lagsport. Både som spelare och ledare i Amerikansk fotboll med två guld i svenska cupen som främsta merit. Det första som spelare och det andra som defensiv coach.
Jag påstår inte att man inte lär sig genom att spela matcher. Men när det gäller just målvakter så är det rörelsemönster som skall nötas in. Jag har tillbringat många timmar uppe på rinken och kikat när Pecka har drillat sina adepter. Markström, Jocke E och Lindbäck bland annat. Unga målvakter som fått upprepa samma rörelse om och om igen och sedan om och om igen... jag tror att detta skiljer sig markant från vad du är van med från din fotboll.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: såklart det är lättare att rädda skott utifrån. Och såklart man som målvakt blir bättre av att ha ett försvar som hjälper till. Men säger bara till Huge att JE är bättre än DR, vad jag tycker samt vad statistiken bevisar.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Kom igen nu. Klart man är bra om man har en hög räddningsprocent. Det var inte det jag skrev. Då får jag förtydliga:

SAIK var ju väldigt duktiga i egen zon med sitt hybridförsvarsspel zon/man-man. Många av avsluten kom långt utifrån. De skotten är lättare att rädda.

Mot ett lag med sämre försvarsspel än saiks kommer ju många av skotten från helt andra områden. Nära mål, i slotet etc.

Vad tror du själv:

Svårare eller lättare att rädda skott långt utifrån eller inte?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Tack för svaret!
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Du har inte praktiserat lagsport på någon vidare nivå va? Självklart blir spelare oavsett position bättre genom att träna, men under matcher samlar du på dig erfarenhet, utvecklas och lär dig en jävla massa viktiga saker. Tro inget annat. Ingen träning kan ersätta matchsituationer.

Jag har haft förmånen att tränas av några riktiga topptränare i svensk fotboll under många år så här vet jag faktiskt vad jag pratar om.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Enaranger: ja det är osäkert att värva från AHL, men man kan hitta billiga spelare där borta. Litar på att de hittar två skickliga spelare nu. Varför inte Derek Ryan eller Bud Holloway? I och för sig lär de kosta en slant men bara ett exempel, det finns bra spelare att hämta :)
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Porseland hade det i alla fall lättare i KHL än i SHL...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: vadårå? GAA beror mycket på laget, visst. Men räddningsprocenten beror på målvakten. Kommer man över 93% över en hel säsong så måste man ju göra något bra. Att hålla en så pass jämn nivå match efter match är fantastiskt bra. Dessutom över 95% i ett slutspel talar sitt tydliga språk.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11:

Och Granström (eller någon annan ifall det bara är ett tomt rykte).

Men om Ollas skulle bli kvar plus Alcén.
Då gäller det att Bengtzén och Bulan hittar rätt i AHL.
För då är det bara de två platserna kvar (om det är
sant att Granström är klar).
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Håller med dig om att Jocke är bättre men det blir en orättvis jämförelse. SAIK var ju ruskigt dominanta över hela isen så att jämföra målvakter rakt av är lite missvisande.
Kommentera


Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Enaranger: men det verkar ju inte som att Ollas blir kvar då Leksand är intresserade. Så jag tror att det ska in 2 spetsforwards (ersättare till AR och GS) + en ersättare till Ollas då.

Ollas lär ju ha en hyfsad lön också så tre spetsforwards tycker jag att vi ska förvänta oss!
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: KHL i all är men tänk på att Rautio stått mot maskiner som Karlskrona, Rögle och Modo....
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic:

Det känns ju nästan helt nödvändigt att det blir så, som det ser ut nu.
Och enligt den där länken till lagbygget så ska det ju uppenbarligen
bara in med två backar till.

Så om det skulle bli den där HV backen (som någon påstod)
och Elias F, som blir de två backarna. Ja då kan vi nog börja
hårdscouta de allsvenska lagen redan nu inför en kvalrysare.

För övrigt så var ju inte Westerholmarna så lika varandra
för att vara tvillingar. De som blandar ihop de två bör nog
uppsöka en optiker snarast.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: titta på Jockes stats i SHL + slutspelet och jämför det med Rautios stats så ser du en ganska stor skillnad. Sedan är ju KHL världens mest offensiva liga med enormt skickliga målskyttar så 92% i KHL är jävligt bra. KHL är ju även rankad som världens näst bästa liga efter NHL.
Vi alla vet att Jocke är en bättre målvakt än Rautio. Det sa ju Bengtzén i GD här om dagen så då borde du väl hålla med, eller hur?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Tigerhjärta: Fokusera på
Toronto Marlies
Albany Devils
Hersey Bears
Ontario Reign
Milwaukee Admirals
Grand Rapid Griffins
Lake Erie Monsters
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Kollar på Luleå-FHC. Lassinanti är väldigt väldigt bra. Klassen bättre än ex Svensson i SAIK som vann Honken-priset
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Enaranger: Håller väldigt hårda tummar för att de två backarna blir Andersén och Salmela.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Om nu Boqvist räknades som 15:e forward (utanför a-truppen).
Då antar jag att det bara ska in 3 nya spelare på anfallssidan?
De som ska ersätta Scott och Rödin, plus en till (Granström?).

För om man vill behålla Ollas och Alcén, då ser det ut så här.

Presenterad i ungefärligt fallande lönenivå.

NY
Johnson
NY
Granström?
Ollas?
Enterfeldt
Westerholm
Blomqvist
Lindblom
Westerholm
Mannberg
Alcén?
Thorell
Ölund
Boqvist

Och antalet anfallare i den bifogade länken är ju 14 st.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mattiask: Skulle inte Bz och Bulan först och främst åka och kolla på conference- semifinaler? Om någon kan ta reda på vilka lag som spelar i semifinalerna så är det lättare att gå in och kolla vilka spelare som har utgående kontrakt och därmed vara aktuella !
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Hur tror du årets upplaga av LHC hade klarat sig i KHL?
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Vad hade isf Rautio för stats?
Jag menar, om du nu genom Jockes 92% i KHL vill bevisa att han isf bör vara en toppmålvakt i SHL och Rautio i stort har ungefär samma stats just i SHL, så kan jag inte se att det borde skilja så mkt mellan de båda som många verkar vara säkra på.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Såg att Brynäs bytt sida nu och lagt in länk till lagbygget. splash.brynas.se/lagbygget/
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Vad gäller Fälth så jag bara se ett egentligt alternativ;
Numerärt överläge General samt en av få backar som kan SPELA upp pucken. Fast det borde finnas bättre alternativ.
Jag anser att BZ gör en del märkliga vägval samt uttalanden.
Återigen- resultaten talar för sig själv .
Ingen här har ju så stora kunskaper som du såklart dock måste jag hålla med dig om resonemanget med Eriksson.
Han är INTE värd pengarna och det vet Brynäs - läs Alcen.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mattiask: Det är därför det heter en bra START vi ger dem en bra start på karriären och ratar dem när de kommer tillbaka ;-)
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: du vänder och vrider på tamejfan allting. Jocke fick helt ok stats i AHL, men inte superbra.
I KHL fick han riktigt bra stats, strax under 92%. På stor rink levererar han toppstatistik och Brynäs spelar ju i SHL, i Sverige, på STOR RINK. Så det säger ju sig själv att han är och har varit en toppmålvakt i SHL.

Om du tycker att det var offensiven som gjorde att vi förlorade två åttondelsfinaler med 4-5 så får det stå för dig. Jag tycker iallafall att målvaktssidan var det största problemet den här säsongen.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Jag håller helt med dig i sak.
Men det jag personligen blir förbannad på i dessa lägen är att OM vi har chansen att värva hem en egen produkt som självklart i första läget ska platsa men som i andra läget är av den klass som JE är så är min ståndpunkt att jag tycker det är bedrövligt att inte försöka få ihop bästa laget för att vinna sm-guld.
Sen som sagt håller jag med dig i sak, men för min smak så gillar jag inte att vi inte värnar om våra egna produkter. Varför köra med "En bra start"? Spelarna får ju ändå inte chansen om de är på väg att flytta hem.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: "Ditt resonemang känns lika dumt som att påstå att en golfare bäst lär sig att vinna stora tävlingar där nerver och mkt annat kommer in, genom att nöta på ranchen och slipa på småfel och detaljer.
Eller så har jag helt missuppfattat vad du försöker säga."

Som jag skrev.. Det är på träning en målvakt blir bättre. Man rustar sig med verktygen för att kunna göra en bra insats under match. Precis som en golfare skapar sig en trygghet i sitt spel på rangen. Stora mästerskap vinner du om samlat på dig rutin. Och det gäller hockeymålvakter med. Men rutin får du inte efter ett par säsonger, sånt tar flera år att bygga på sig. Först och främst så ska du ju få chansen att spela de stora matcherna vilket Brynäs inte har rosat marknaden med de senaste åren.. Ja ja.. jag veeeet Skadorna bla bla bla..Fast med en BRA målvakt så kanske vi hade vunnit fler matcher TROTS skador...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: Lite lustigt att du ber oss andra att hålla god nivå men jag tycker att du sätter dig i sandlådan och kastar sand och raljerar så fort Huge skriver något.

Tycker du ska föregå med gott exempel när du gnäller på oss andra...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade: "Så man kan säga att man matchar in honom i ett lagom lugnt tempo för det är inte under match en målvakt blir bättre. Det blir man genom att nöta in rörelsemönster och räta till småfel alla målvakter gör."

Enda sättet för en ung målvakt att bli bättre i viktiga matcher är väl för fasiken att han får stå i den typen av matcher, eller? Och med Jocke E som första så lär ju den chansen knappast dyka upp så ofta som den hade gjort bakom Rautio.
Eller menar du att en målvakt bara blir bättre på träning, där han nöter in detaljer och rättar till småfel?
Ditt resonemang känns lika dumt som att påstå att en golfare bäst lär sig att vinna stora tävlingar där nerver och mkt annat kommer in, genom att nöta på ranchen och slipa på småfel och detaljer.
Eller så har jag helt missuppfattat vad du försöker säga.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Det roliga är att om Brynäs hade gått ut och sagt nåt i stil med " Vi vill bygga laget bakifrån och nu satsar vi mycket pengar på en bra och rutinerad målvakt. Tyvärr så kommer det att bli på offensivens bekostnad"

Så hade du tokhyllat det beslutet...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
mattiask: Nä, det kanske inte är så överhängande.
Men min poäng är ju att OM det nu är så att det finns en risk att målvakten försvinner efter en succesäsong så känns det som att risken isf är lika stor att Jocke E försvinner som att Felix gör det.
En målvakt som gjort en kanonsäsong är ju alltid hett villebråd, inte bara i NHL utan även i många andra ligor som kan betala bra.
Nä, som sagt: efter att ha tagit hänsyn till helhetsbilden så känns den här lösningen bra. Det är ingen lätt situation att hantera för BZ, men kanske ändå inte så svår om man försöker vara lite nyanserad och inse att Rautio högst sannolikt är en mkt bra målvakt, iaf inte så mkt sämre än Jocke E att det skulle motivera en klart minskad satsning på offensiven och ersättarna för i första hand Rödin och Salmela.
Hade vi haft mer pengar är jag rätt säker på att man satsat hårt på att landa Jocke eller nåt liknande, och inte Rautio.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Inte den blekaste vad BZ kollar efter för typ av spelare osv och denna spelare har jag personligen aldrig sett lira, så har noll koll på vad det är för typ av spelare.
Det var dock i det poängspannet som Scott och Sweatt låg när de värvades.
Tänkbar?
Nja, men ändå roligt att spekulera.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Att Jocke inte lyckades så bra vare sig i AHL eller KHL borde väl isf vara en liten indikation på att han inte alls är så oerhört mkt bättre än Rautio och att skillnaden därmed att klart mindre än vad du och alla Jockefans försöker påskina.
Sen är det omöjligt att sia om vad som händer ifall ex Felix gör en kanonsäsong.
Han kan dra nästa år eller så väljer han att lyssna på ev råd från Pecka och andra inblandade.
Hur som helst och som Norrström säger: det finns ju heller inga mer säkra garantier, att Jocke inte skulle göra likadant och försvinna om han hade gjort succé nästa säsong?
Med helhetsbilden i minne (främst ekonomin) så känns det bätte att pengarna och tonvikten på offensiven iom att Rödin och Scott måste ersättas.
Och om man nu även lyckas behålla Salmela och få hem Andersen så säger det ju sig självt att ekvationen inte går ihop om man bl.a satsar hårt på att få hit en dyr Jocke E.
Slutsatsen är alltså att Rautio inte är så mkt sämre än Jocke E, iaf inte så mkt sämre att det motiverar att man isf helt säkert tvingas ersätta främst Rödin och Scott med nåt klart sämre. Det är ändå offensiven när Rödin och Salmela varit borta, som i högre grad än målvaktssidan varit problemet.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Johan Norrström: Givetvis hade det renderat i det. Men det hade även gett en tryggare defensiv vilket gjort att forwards inte hade behövt slösa lija mycket energi på jobb i egen zon. Att spela Bulanhockey med hög forchecking kräver sin tribut. Varför tror du att intensiteten hos Brynäs sjunker mot slutet av perioderna? Hur många gånger svor du över sena mål den gångna säsongen? Jag påstår inte att det endast beror på detta men det är en tänkbar förklaring till det.

En annan aspekt på att lägga mycket pengar på en bra målvakt är att våra backar kan jobba på ett annat sätt. Fylla på i anfallen i högre grad för att nämna ett exempel. Sånt kan bidra till produktionen framåt UTAN att man lägger stora delar av lönebudgeten på fixstjärnor bland forwards.

Men det är min filosofi när det gäller hockey. BZ har en annan. Du har din och Huge har den Brynäs har för dagen...
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Men spelare som gör 1 riktigt bra säsong för att sedan dra till NHL är väl inte överhängande? Händer väl i få fall kontra att en spelare/målvakt gör 2-3 riktigt bra säsonger som tex Rödin nu senast.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Powerfade:

Vad är det som får dig tro att Jocke skulle stanna i Brynäs under flera säsonger? Är det inte mer troligt att en så pass ung och duktig målvakt drar till sig uppmärksamhet från KHL igen? Allra helst då han enligt dig garanterat kommer göra succé i Brynäs.
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Huge: Visserligen kan Jocke lämna för NHL. Men chansen att Felix lämnar för NHL/AHL är betydligt större än vad den är för Jocke. JE misslyckades ju med att slå sig in i NHL när han var där och hade ingen superimponerande statistik i AHL heller för den delen. Sedan vill han spela i SHL så KHL verkar inte vara ett alternativ om det inte skulle komma ett superbra erbjudande som han inte kan tacka nej till.
Felix som är draftad av Flyers kommer förmodligen bli inkallad till AHL inom en snar framtid.
Så Jocke skulle vara ett säkrare val för en långsiktig satsning.

Ekonomin? - Jo såklart jag vet om att Brynäs måste förhålla sig till en ekonomi. MEN det handlar om att göra PRIORITERINGAR. Det har ju Bengtzén gjort nu, men jag tycker att han har prioriterat fel då jag anser att man inte bör skära ner på målvakssidan eftersom att det är den viktigaste posten.
Kommentera

1742924 · »