1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741512 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
En god del spelare lirar ju fortfarande och lär vänta till efter säsongen innan de funderar på nästa. Sen om man värvar spets eller bredd först kvittar, slutprodukten är vad räknas. Det är mars ännu.....

ellis: "Sen kan jag tycka att kategorin spetsförvärv ska jobbas klart före "kompletteringsspelarna".

Och exakt VAD säger att inte BZ försöker göra det då?
Eller att han inte redan gjort klart med ett eller flera spetsförvärv men av olika anledningar inte kan gå ut med det idag?
Du resonerar ju som påse nötter för det mesta, ena sekunden fastslår du att AS-värvningar minsann leder rakt ner i AS, nästa sekund säger du att du inte vill vara kategorisk.
Underbart....

ellis:

Intressant resonemang. Så om vi antar att Bengtzen jobbar brett och på flera fronter samtidigt, och förhandlar med flera spelare. Ska han då vänta med att göra klart med exempelvis Thorell eftersom någon tilltänkt spetsvärvning inte bestämt sig än?

ellis: Nä, jag har varit ledig idag. Hurså?

mattiask: Klockrent.
Läser man vad Nörstebö säger och utgår ifrån att hans version stämmer så behöver man inte ens höra Brynäs version för att inse att det hela inte varit speciellt kontroversiellt eller märkligt på nåt sätt.

Nörstebö och Brynäs verkar ha varit på samma våglängd redan i höstas och att man i det läget väntar med att göra allt klart är knappast ovanligt eller konstigt.
Mkt kan ju hända och om båda parter ändå är överens och vill förlänga så finns det ju ingen större anledning att ha bråttom.
Sen blev Nörstebö skadad, även det i ett relativt tidigt skede av säsongen om man ser till tidpunkt för när värvningar och förlängningar brukar avklaras.
BZ väljer i det läget att avvakta och ev dra tillbaka ett kontraktsförslag. Det fanns ju i det läget fortfarande gott om tid kvar att bestämma sig för båda parter, och båda parter var ju fortfarande väldigt intresserade av att förlänga.
Tillbakadragandet av kontraktsförslaget kan ju då ha berott på att man fått indikationer på att både Salmela och Andersen kommit in i bilden som fullt tänkbara eller tom troliga värvningar.
Och om man då samtidigt fått reda på att Nörstebö haft kontakter med Frölunda och vet med sig att man inte kunnat matcha deras förmodade bud, så kan ju Brynäs beslut inte ha varit speciellt svårt eller märkligt på nåt sätt, tvärtom.
Är man lite konspiratorisk åt andra hållet sas, så går det faktiskt att stämpla Nörstebö som lite av boven i dramat sas.
Han har först klart deklarerat hur mkt han vill stanna kvar, nästan till varje pris som det låter.
Sen ändrar han sig helt plötsligt efter minsta lilla osäkerhet från Brynäs sida och bestämmer sig direkt för Frölunda, när han gott och väl kunnat vänta lite till då det i det läget fanns gott om tid att bestämma sig och han knappast skulle ha saknat anbud från nån annan klubb eller Frölunda när skadan blivit läkt.

Huge: Dålig dag på jobbet??

Bra spelare , men likt förbannat hamnade vi 10;a.
Bra alltså men det räcker inte. Uppenbarligen !

{5915}: Absolut, och jag vill inte vara kategorisk. Zanetti var ett bra kap från Allsvenskan. Om Thorell är en ersättare för Brodecki tycker jag det är en ok tanke. Bara det inte visar sig att Boforsspelaren är tänkt som en av förstakedjans ersättare.
Sen kan jag tycka att kategorin spetsförvärv ska jobbas klart före "kompletteringsspelarna".

{5915}: Ajajaj, stackars Frölunda och HV.
Har dom verkligen värvat från AS, utan att rådfråga jätteoraklet ellis?
Det kommer att stå dom dyrt, han har ju klart och tydligt deklarerat att AS-värvningar leder rakt ner i AS.
Fan, det kommer mao att bli tuff konkurrens för oss i AS framöver....

{6984}: "Han har talat sig varm om hur mycket han gillar Bertilsson i tidigare intervjuer och verkligen betonat att han är Borforsare.
Så jag kan mycket väl tänka mig att detta vägde tungt TROTS att han har en lång skadehistorik

Förutom att din teori låter osannolikt osannolik (att BZ skulle värva spelare utifrån vilken hemmaklubb dom kommer och inget annat) så har du nog helt missat vad BZ menar när han betonar att han gillar Bertilsson i egenskap av boforsare.
Eftersom han flera gånger sagt att han saknar lite mer oborstade spelartyper i laget och Bofors just är och varit kända för att spela lite oborstad hockey, så menar BZ naturligtvis att han gillar Bertilsson bl,a just för dennes spelsätt och inte att han specifikt kommer från just laget Bofors.

"Kul att du inte vill uttala dig innan andra parten har sagt sitt.
Men du har ju redan tagit ställning ändå. Så varför gör du inte som du säger och väntar?"

När har jag tagit ställning?
Jag har bara försökt peka på alternativa förklaringar till varför Nörstebö går till Frölunda och att det kan finnas bra och logiska motiv för BZ att inte förlänga.
Det påstås av nån random bloggare att Brynäs är hycklare och det verkar man enbart ha baserat på egna spekulationer och Nörstebös egna ord.
Det kanske vore mer klädsamt om man först hört BZ och Brynäs version av hur det gått till, innan man dömer ut deras agerande?
Men det är ju samma gamla visa som vanligt härinne, nu gäller det Nörstebö och senast gällde det Rautio: man drar tvärsäkra slutsatser och dömer ut ageranden utan att ha en någorlunda helhetsbild klar för sig.

Jaken: hoppas du är ironisk!

Annars har jag en fråga:
Zanetti, Pudas och Alcén kom alla från allsvenskan. Du vet väl om att alla tre spelade en enormt stor roll i laget den här säsongen? Zanetti och Pudas var bland de bästa backarna i laget. Alcén gjorde enormt stpr nytta i det han gjorde.

Bengtzén kan allsvenskan riktigt bra. Är det något han bör avstå från att göra så är det att värva KHL-spelare som Vrana och Porseland. Sånna chansningar går sällan hem, det såg vi ju den här säsongen. Bättre att värva spelare på uppgång med en rejäl hunger att utvecklas. Titta bara på Zanetti och Pudas, vilken succé de blev!

ellis: HV och Frölunda har presenterat allsvenska värvningar idag. Alla SHL-lag värvar från allsvenskan. Det intressanta är vilka spetsvärvningar som kommer.

{6984}:

En allsvensk värvning är allt som krävs för att olyckskorparna ska börja oroa sig för nedflyttning. Man kan ju undra hur de klarar av vardagen om de reagerar så kraftfullt när det gäller andra ting.

Jaken:

Jo med värvningar som Zanetti och tvillingarna Westerholm sitter vi snart i skiten.

Jaken: Sa du det om Zanetti och Gundersson med?

Oroväckande svag värvning som befäster Brynäs i bottenträsket.
Nedgraderingen fortsätter!
Värvar man allsvenskt hamnar man där!

Zzz: Det är väl i den allsvenska prisklassen Brynäs måste handla verkar det, sett till sin ekonomi. Och Bengtzén tar tydligen inskräkningarna ytterligare ett steg. Till att bara vara intresserad av spelare i de allsvenska klubbar han själv varit i förut?

Pettisbif: Fast samtidigt är det ganska givet om man läser texten att Bz vid den tidpunkt Nöste ville förlänga så var inte Bz redo att förlänga - vilket jag kan förstå.
Sen har ju självklart Nörste kollat om sitt eget hus sas. Och valet föll på Frölunda där jag faktiskt tror han kan utvecklas ännu mer då Frölunda trots allt har en högre status, spelar en mer modern hockey likt SAIK.
Tror Nörste kommer utvecklas klart mer i Frölunda än han hade gjort hos oss.
I min bok har Nörste tagit helt rätt steg.

munkas:

Jag förstår hur du tänker. Jag har inte heller koll på Thorell då jag inte intresserat mig för hockeyallsvenskan i någon större utsträckning. När det gäller Gustav Thorell så verkar det vara hans rappa och snabba skridskoåkning som fått Bengtzen intresserad. Dessutom skrapade han väl ihop 37poäng den här säsongen. Säkert något som inte heller var till hans nackdel.

{6984}: Nu har jag väl inte påstått att Nörstebö ljuger.

70 Rodrigues:
Med tanke på att det frigörs en del kapital pga spelarna som lämnar är jag ganska säker på ersättarna kommer att se bra ut på papperet... om dom sen blir lika bra är ju inte så lätt att sia om.

Chris11: Jag håller på att kräkas när jag läser det där. Stefan Bengtzèn är direkt skadlig för Brynäs. Han har absolut ingen långsiktig tanke. Han kommer göra sig av med flera egna produkter. Vore jag lovande spelare i juniorlaget skulle jag fundera på om Brynäs verkligen var rätt för mig. Måste man slå igenom som Lucas Carlsson för att passa in i Bengtzèn lag? Kul att vi satsar på Gustaf Thorell, Färjestad tackar nog för att vi utvecklar en Karlstad produkt åt dem.
Jag tror vi kvalar inom två år.

Johan Norrström: Jo, så är det ju. Jag var mest nyfiken på om det var någon som kollat mycket på Karlskoga i år och hade lite koll på dessa lirare. Själv har jag sett en del matcher men aldrig reflekterat över Thorells. Nilsson och Berglund har man ju lite koll på.

70 Rodrigues:

Försöka och lyckas är ju två vitt skilda ting. Så din frågeställning kanske är fel. Men som frågan är ställd nu så får jag säga JAG.

70 Rodrigues: Inte full ut (även om Bengtzén och Berglund säkert kommer hävda det...) men en bit på väg, kanske.

munkas:

För att man kanske inte bara stirrar sig blind på poängskörden? Gäller ju att hitta en balans i lagbygget och man kanske anser att Gustav passar bättre in i det man försöker bygga upp till nästa säsong.

70 Rodrigues: Jag!

Vilka tror att Bengtzén kommer att ersätta Rödin o Scott med hyfsat likvärdiga spelare?

munkas: kanske man tar båda två? ;)

Pettisbif: Varför inte värva Erik Thorell istället? Bättre stats på honom. Vem är bäst egentligen?

Chris11: Varför inte erbjuda Sundlöv att ta över kontraktet med Sunken. De var ju han som knöt upp honom i ett långtidskontrakt.

Pettisbif: Som du har tjatat hela säsongen om att man skulle bänka Brodecki, så nu skulle man ha behållit honom?

Pettisbif: Håller med, Sunken är inte den back han var 2012.
Sedan kan man ju undra vad man ska med Mannberg till? Det finns redan fler spelartyper som han i laget...

Skrubben: verkligen, då får han göra en laguppställning varje dag va? ;)

Jag ser vad ni skiver om Nörstebö. Visst han är ingen stjärnback. Just nu. Men han har grym potential! Dom som diggar att man inte gjorde sej av med Sunkan för att behålla Nörstebö är för mig en gåta. Visst det kanske kostar att bryta Sunkens kontrakt. Men man skulle spelat en betydligt mycket bättre och säkrare ishockey med Nörstebö istället. Sunkans tid är förbi och han är en extremt omodern back. Vi kommeratt ha tillräckligt med starka defensiva backar endå. Då tänker jag på Bertilsson, Kilström, Zanetti och förmodligen Andersén. Mycket tveksamt agerande av Bz och Brynäs. Det gäller faktiskt även behandlingen av Brodeckis kontrakt och Löökes speltid. Behåll Gävle killar med ruskig talang och ge fan i att förlänga med Mannberg tex.

Huge: Han har talat sig varm om hur mycket han gillar Bertilsson i tidigare intervjuer och verkligen betonat att han är Borforsare.
Så jag kan mycket väl tänka mig att detta vägde tungt TROTS att han har en lång skadehistorik.
Kul att du inte vill uttala dig innan andra parten har sagt sitt.
Men du har ju redan tagit ställning ändå. Så varför gör du inte som du säger och väntar?

Fast det kanske lät bra för stunden.

mattiask: Fast det där visste vi ju redan, då jag sa det förra veckan.. Det nya ryktet jag fått in är att Bz jobbar hårt på att signa Simon Hjalmarsson. 😊

Chris11: Då hoppas vi han får rätt angående Lindbäck också 😄

Jaken: Kör du copy paste från förra säsongens silly?

Gustaf Thorell ryktas nu till Brynäs på Eliteprospects, Pettisbif hade rätt! Bra jobbat! :)

Jaken: 31/3 idag

{6984}:
Tänk om man INTE förlängt med Bertil.... "Brynäs skall då alltid klanta till det!.... här väntar man i evigheter på att Bertil skall bli frisk, kostar på han mängder av operationer... när han väl är frisk så får han gå... bra investerat, not :-( "

Läs tidningarna!
Det är drag i de flesta klubbar , speciellt de som tappar nyckelspelare.
Konkurrenterna kommer inte att få skrämselhicka av Smootherman o Granis !!!

{6984}: Haha, konspirationsteorierna haglar.
Den här var riktigt smaskig: en sportchef i SHL skulle alltså välja att förlänga med en påstått skadebenägen spelare därför att denne är "Boforsare" och inget annat?

SnowKing: Haha, ja jag säger då det...
Nörstebö har nog sagt sanningen, och det finns ingen större anledning att betvivla det han säger. Men det är ju hans egen bild av läget, som dock inte säger ett skit om hur turerna egentligen gått och hur Brynäs tänkt.
Det Nörstebö i princip sagt är att han velat stanna kvar i Brynäs, that´s it.
Big deal, hur många spelare i historien har inte varit i samma situation och där önskemålen man haft kommit på skam av fullt naturliga och logiska orsaker?
Det komiska är ju att såna som munkas sitter och sväljer exakt allting som skrivs, så fort det är nåt som försöker framställa Brynäs i dålig dager.
Man bemödar sig inte ens om att avvakta med sin dom till man hört vad den andra parten har att säga.

Zappaholic: Tror du att man hade förlängt med Bertilsson med han skadehistorik om han inte varit "Boforsare"? Jag har nämligen svårt att tro det. Så det blev en chansning att han håller mot en utblommad talang.

Vad skulle Nörstebö tjäna på att ljuga ihop nånting?

Zappaholic:
Jadu... :-) Det skulle va den största katastrofen på jorden om det inte gick att klaga på nånting när det gäller Brynäs hantering av sillyseason!.... Tänk att BZ är så nonchalant att han inte ens ringer runt o snackar med fans då å då!

Chris11: Helt plötsligt blev Nörstebö någon sort frälsare/ stjärnback som nästan är oersättlig.

Det är lite märkligt det här. När vi satsar på unga spelare så klagas det på att vi släpper upp för många juniorer så laget blir för ungt och tunt. När vi gör oss av med unga spelare och satsar på seniorer så klagas det på det.

Hur än BZ och Brynäs agerar står de i vinden med röven bar...

Chris11: Nörstebö ljuger också. Han är inte tillräckligt kunnig och erfaren för att kunna uttala sig om såna här saker.

« · 1740103 · »