1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750179 inlägg · 7967 ämnen

Tony Mårtensson

Tony Mårtensson
Tony Mårtensson har i kväll blivit klar för spel i NHL kommande säsong.

Sv: Tony Mårtensson
Frasse99:Det var som fan..
Kan du bekräfta det?
Trodde egentligen inte på det signaturen "tio" skrev.
Är ytterst tveksam till om Mårtensson kan lyckas i NHL.
I vilken klubb Förresten?
Dags att börja arbeta på nån som kan ersätta Tony.

Frasse99: Och var har du inhämtat dessa uppgifter om Mårtensson?

I dagens hysteriska flyttkarusell ska man inte låta sig förvånas av nåt. Så det kanske bara är att ställa in sig på skriverier om Tony Mårtensson i morrn nu då... Utan att föregripa nåt kan man väl ändå få undra vad en nästan helt oetablerad spelare som han ska ha i Nordamerika att göra redan nu? Mårtensson har inte ens varit i närheten av att få göra en A-landskamp. Men det är väl bättre betalt där borta, förstås. Nåt som verkar va´ det enda hockeylirare, ung som äldre, tänker på idag. Suck...

Bright: Har också svårt att tro att Mårtenssomn har fått ett kontrakt, har mailat GD om dom har hört något rykte men jag har inte fått något svar ännu.

65 Selander: Det jag tycker är konstigast i det hela är att Mårten var den som var mest säker på att förlänga kontraktet. Efter sista matchen mot fbk, då alla andra velade och vägrade kommentera, gick han ut i tidningen och sa "Jag stannar, om de vill ha mig." Men det är klart - i det läget förväntade han sig nog inte ett nhl-kontrakt.

Ford Prefect: Jag är skeptisk till att Mårtensson har fått en NHL kontrakt av Minnesota som han var draftad av (tror jag).....
Men om det skulle stämma så är det naturligtvis mycke synd att mista han för han är en mycke bra spelare å han är en talangfull som kan gå mycke långt....

Men jag tror inte att han har fått nått, men jag kan ha fel men om det skulle vara så så vad ska Brynäs värvningskommite´göra då?
Ska de värva en ny eller låta en junior/senior ta hans plats...?

Vi får se..

LotharHsand: Om det är sant så måste man ju värva. Frågan är vad det finns för spelare tillgängliga. Jag har hört att Tom Bissett är ledig... ;)

Bright:Klart det inte bara är Mårtensson i om det nu blir NHL för honom som gjort en a-landskamp.
Det finns en del svenskar i NHL som är okända.
Känner du till Jonas Andersson i Nashville Predators tex?

Mårtensson går till Ankorna allt enl Arbetarbladet, se länktips
fy f-n.

Får väl hoppas att vi hittar en skälig ersättare så här sent samt önska han lycka till där borta.

65 Selander: Bara att instämma och önska Mårten lycka till och välkommen åter.

Ford Prefect: lycka till mårtensson! men va fan gör vi nu?? tror knappast att brynäs hade räknat med det här och har reservpengar så att det räcker att ersätta honom.....fan i helvete.....

just nu innan man ersatt(om man nu kommer göra det med en skaplig spelare)så ser femmorna ut så här(utan att tänka efter alltför mycket):

molin-larsson-anger
luovi-kyrö-soling
bergqvist-miettinen-danielsson
floberg-wågström-jobs
(mårs-östlund)

återigen har vi ingen bra fjärde-line...innan mårtensson stack så var den skaplig...nu är den dålig igen.....

ja brukar va optimist...men om inte 5-6 spelare kliver fram riktigt ordentligt i år så går det åt helvete.....

om man gör så här och jämnar ut laget,så ser det kanske lite bättre ut......men då har vi ingen femma som är riktigt sylvass.....utan bara 4 halv-jämna femmor.....fan

molin-larsson-danielsson
luovi-kyrö-jobs
östlund-miettinen-bergqvist
soling-wågström-anger
(floberg-mårs)

ser det tunt ut,eller vadå??

Brynäskille: Mårten måste ersättas, så är det bara. Pengar finns nog, det blir ju en lön mindre när han försvinner, en lön som då får gå till nån annan. Frågan är alltså inte ekonomisk i första hand - frågan är om det finns några spelare tillgängliga på marknaden. Nån engelsman kanske? ;)

Ford Prefect: Esko muttrade något på AB´s nätupplaga om att dom skulle ligga lågt ett tag skola in en junior kanske. Själv så tycker jag att använd övergångssumman och lönen från Mårtensson och köp in någon spelare med klass om nu det finns några kvar, eftersom jag tror att vi alla supportrar och sponsorer inte orkar med en medioker säsong till.

Ford Prefect:
Esko säger enligt Arbetarbladet att någon ersättare i dagsläget inte är aktuell: "Det här kommer att bli ett ypperligt tillfälle för någon av våra juniorer att ta en plats i truppen" och "Vi kollar hur spelarsituationen ser ut, vilka som är lediga och vilka som har en spelstil som skulle kunna passa in i laget. Visar det sig att det finns någon som är mycket bättre än våra egna juniorer kan vi ta in honom, men vi ska se oss om i vår egen klubb först."

I övrigt är det bara att gratulera Mårtensson och önska honom lycka till.

passbie: Esko visar skön inställning tycker jag. Men jag är ändå övertygad om att man måste ut och värva, jag tyckte truppen såg för tunn ut redan innan. Betänk att tre av de forwards som var ordinarie i slutet av förra säsongen är borta, och inte vilka som helst heller (Rudslätt, Bissett, Harder). Dessa tre ersattes med två nyförvärv (Miettinen och Anger). För att fylla ut truppen lyfte man upp Östlund, och även om jag hoppas på honom så vet vi inte om han kommer att göra mer väsen av sig än t ex Jobs gjort senaste åren.
Jag hävdar att det redan där fattades en gubbe i truppen. När nu Mårtensson också försvinner, som var en de bästa i slutet av förra säsongen, då måste det värvas. Annars ligger vi back två forwards jämfört med förra säsongen, och hur den slutade minns jag fortfarand.

Vi får iallafall en redig slant för Mårtensson.
Det kunde vara värre, se på Färjestad som tappat fyra spelare dom senaste dagarna...

Det är ändå rätt sjukt hur NHL värvar europeiska halvfigurer (bortsett Mårtensson), Typ är du europe´? Kan du åka skridskor? Bra, här har du ett tvåvägskontrakt...
Det säger mycket om klubbarnas ungdomsverksamhet därborta...

Ford Prefect:
Diplomatiskt av Esko att inte sätta press på SK det första han gör med att omedelbart kräva en ersättare för Mårtensson.
Mårtensson skulle behöva ytterligare ett år i Elitserien för att utvecklas till den spelare han har kapacitet att bli. I längden vore det bättre för hans ev. NHL-karriär, men, men, nu är det bara att gratulera och önska på återseende !
Ärligt talat finns det inte en chans att varken Jobs eller Östlund kan komma upp i Mårtenssons nivå redan denna (eller nästa..) säsong så nu måste SK ut på jakt igen.

Ford Prefect: Håller med dig, självklart så måste man hitta en ersättare för Mårtensson och det snarast, man kan inte lita på att en av junisarna går in och blir en likvärdig spelare som Mårten, han var trots allt en av dom bästa i slutet av förra säsongen.En ersättare måste hittas omedelbart, jag som Ford minns också hur förra säsongen slutade, hua!

Esko verkar tro att våra juniorer är dom bästa i sverige,han tror ju på allvar att nån av dom kommer att ersätta Mårtensson.Visst kan dom explodera i vissa matcher och göra poäng,men knappast spela jämt en hel säsong.
men man kan ju alltid hoppas att jobs/floberg/östlund/mårs spelar lika bra som AA gjorde när han kom in.

6 Lundström: ja mårten va en av dom bästa i slutet,framför allt i dom fyra matcherna mot fbk,när dom andra såg ut att tänka:"åh va bra dom är,och honom gör vi aldrig mål på"=)) då klev mårten och soling fram ordentligt.......skulle vart intressant att sett dom ihop i vinter

Brynäskille:
Det var tydligen fler som såg hans spel mot tex FBK (Anaheim)!

LotharHsand: Det var Anaheim å inte Minnesota han var draftad av, se där....

Visst är det mycke tråkigt att Mårten försvinner, han var en av min afavoriter i Brynäs men men vi kan inte göra så m ycket tyvärr utan jag önskar Tony all lycka i NHL- oppas du tar en plats.

Sen så vill jag även säga att man inte behöver gå ut å tokvärva nu, de har ju inte gått på is ännu.
utan låt juniorerna visa vad de går för, om nån av dem spelar ruckigt bra så ska han vara med anser jag.
Tycker det är rätt av Esko att inte säga att de ska värva ännu utan att joniorerna ska få visa upp sig, vi kanse kommer få som Frölunda hade förra året, en nästan ren juniorfemma i 4:e femman. Där så har vi Andersson, Östlund och antingen Jobs/Floberg el. Mårs (center men ändå), jag tror att om man satsar på att få en femma med nästan enbart (inte bara) juniorer så kommer de utvecklas bättre å snabbare....

Ni ska komma ihåg att Brynäs inte hade ett kanonlag på papperet 98-99 men det blev SM - guld...
Det är inte hur många bra och rutinerade spelare man har på papperet som vinner SM - guld utan det är moralen å kämpar andan å den har Brynäs.

6 Lundström: Som vanligt verkar inte Brynäs-ledningen förstå att om man mister en ordinarie spelare, denna gång Mårtensson, så måste man ovillkorligt ersätta honom med en spelare av samma klass. Att det ska va´ så svårt att inse denna självklarhet. Eftersom det inom de egna leden inte finns nåt alternativ som är lika bra som Tony (i så fall skulle ju den spelaren redan ha haft Mårtens plats) m å s t e Brynäs hitta en ny man utifrån som kan ta den ordinarie platsen. Och det så snart som går!

Själv skulle jag vilja se Mike Harders comeback, det vore nåt det.
Applåderna han rev ner från läktarna när han snurrade upp Hv:s försvar var magiskt.
Dyrt blir det säkert. men drömma får man väl fortfarande göra.

Unga elitspelare, typ Tony Mårtensson, har numera alldeles för bråttom ut i "den stora världen". På frågan varför de sticker så fort till Nordamerika kommer de alltid med svaret att "chansen kanske aldrig kommer igen". Jag förstår inte deras tankegångar. Bidar man tiden och först låter sig bli en etablerad och riktigt bra spelare här hemma, ja då kommer nog proffsuppköparna att höra av sig både en och två gånger med ännu bättre erbjudanden några år senare.

Bright: Att Tony Mårtensson drar är så himla synd. Han var en kille som jag trodde på. När de gäller ersättare så är kanske en gammal favorit aktuell nämligen allas våran Mike Harder!
Mitt förslag är att bjuda in Harder och låta honom provspela till serien börjar. Samtidigt så låter man våra äregiriga junoirer få chansen i träningsmatcherna. Så om man ut i från detta urval väljer Tonys ersättare. Rockar de?

Ja fy fan att Mårtesson dra till NHL nu =( men jag tycker helt klart att han är värd de han men jag skulle heller vela haft han kvar i Brynäs för han är eb ung å bra spelare som skulle kunnat tillfört Brynäs mycket å nu får man bara hoppas att dom hittar en bra ersättare till han å inte någon Junior ska kommer att sitta på bänken eller nå mer vi kan säker ficksa en bra finne till ;) men jag skulle göra vela se Harder i Brynäs igen men de kan ju bli lite dyrt men de är de värt eftersom de inte finns specilt många spelar kvar att välja mellan tillslut så vill jag önska Tony Mårtensson lyvka till i NHL å hoppa att han inte får spela i något farmalag

Lycka till Tony

Tycker det är för jävla synd att Tony sticker nu, han kommer aldrig att ta en plats i NHL i år.. och är en spelare med lite för svagt psyke och är lite för ojämn för att kunna kämpa sig upp ifrån farmarligan! Tyvärr tror jag att Mårtensson kommer hem som en sämre spelare inom 5 år.. Hade han stannat i ett eller två år till så kanske han hade blivit en ordinarie spelare i NHL, men aldrig i år!!

KentaK:
Jag tror som du.
Tony kommer att hamna i samma skit som Honken.
Hade Honken stannat 1-2 år till så hade han spelat i NHL nu.

Sunken:
Tveksamt.. Honken va ändå så pass överlägsen när han lämnade oss, okej om Mårtensson hade gjort en 30-40 poäng förra året!!

Men man kan inte direkt jämföra målvakter och utespelare, konkurrensen bland forwards i Anaheim och målvakter i NY Rangers är ju enormt olika!!

Självklart måste Mårtensson ersättas med en bättre eller likvärdig spelare.Det funkar inte att år efter år ersätta bra spelare med sämre.Vi kommer att få ett rent helvete om det här fortsätter.
Många man snackar med tror att BIF kommer att göra en Leksand,dvs åka ner i allsvenskan,intressanta tankegångar då vi här på HS lätt blir hemmablinda av vad vi tror oss ha för lag.
Ser ut att bli ett väldigt klagande på Styrelsen i år....

Ford Prefect:

still unemployed, but very FREE from "utbildningersattning"

65 Selander: Jag håller med dig fullständigt. Om det finns någon spelare kvar av bra kaliber så tycker jag att BIF ska kunna använda en del pengar på en sån spelare. Jag har självklart inget emot att vi satsar på juniorerna men en spelare av klass kan också locka mer publik till Gavlerinken, vilket inte är helt fel. För övrigt är det bara att önska Tony M lycka till "over there"

KentaK:Visst är det jävla synd att Tony sticker.
Han kommer aldrig bli ordinare spelare även fast Anaheim är ett av dom sämsta lagen i NHL.
Hittade ett annat fall men då om Mattias Karlin:Han var Sveriges mest lovande junior. Men något gick fel, han stack till nordamerika för tidigt. Det har bara blevit farmarlags spel för honom och han har inte alls varit i närheten av att få spela med sin egentligen tänkta klubb Boston. Nu är han trött på spel i farmarligan och vill hem till Modo. Problemet är bara att Boston inte vill släppa hem honom. Källa: Örnsköldsviks Allehanda.

Är säker på något liknande om Tony!

Nike89:
Att kallas Sveriges mest lovande junior är en sak. Att vara det är en helt annan sak. Karlin har inte de kvaliteter som räcker för NHL. Han hade fullt upp att platsa i Elitserien. Det är en kompletteringsspelare. Bra fart under rören, visst, och det klarar man sig långt på. Men i Elitserien och NHL krävs det lite mer än bara fart på rören. Ett schysst skott, fantasi och ett starkt psyke..
Tony Mårtensson har större kvaliteter...

gordo:
Vet inte om jag håller med dig angående Karlin-Mårtensson, visst har Tony enormt stor potential.. det vet väl alla trogna gavlerinken-besökare vid det här laget!

Men jag tycker att han allt för ofta försvinner från matcherna, och framförallt tar ett alldeles för dåligt defensivt ansvar, fy faan säger jag för dom matcher vi hade en tredjekedja med Bergqvist och Danielsson på kanterna och Mårtensson som skulle ta det defensiva ansvaret, de va ju farligt bakåt i varje byte i stort sett!

Men som ytterforward köper jag att Mårtensson har större kvalitéer än Mattias Karlin, även om jag tycker Tony är alldeles för ojämn nu!!

KentaK:
Enormt stor potential vet jag inte om Mårtensson har heller, men tydligen tillräcklig för att skriva på ett NHL-kontrakt.
Tänk på att han bara är 22 år...
Om Brynäs matchats lite mer på bredden de två senaste säsongerna hade Mårtensson varit bra mycket bättre än vad han är nu! Förhoppningsvis tuffar han till sig mentalt och utvecklas bra de närmaste 4-5 åren.
Berka-Mårtensson-Wågen, det kan ju aldrig bli stabilt bakåt!

« · 98098