1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741957 inlägg · 7967 ämnen

Värvningar inför 15/16

Sv: Värvningar inför 15/16
I Skellefteå har exempelvis Svensson vaktat kassen i 30 matcher och Hanses 25 matcher. Tittar man på de lag som överlevt kvartsfinal i år och nått semi ser man ett liknande mönster. Målvakterna har delat på målvaktsysslan.

Johan Norrström: Hur många av de senaste årens vinnare av Honkens trofé har haft seriens bästa försvar framför sig? Ibland är det lättare för en målvakt att briljera när denne får fler tillfällen att göra det.

Se mitt tidigare svar apropå "utvilad". 

Peja: "För en förstakeeper i NHL hade 50 matcher i grundserien varit hur lugnt som helst. Här snackar man om slitna målvakter om de spelar 50 grundseriematcher - varför? "

- Det tror jag att jag har ett svar på!

50 matcher i SHL innebär 50 matcher på 55 omgångar. Ett ruskigt tätt matchande med knapp återhämtning mellan matcherna.

50 matcher i NHL är 50 matcher på 80 omgångar. Mera tid för återhämntning mellan vissa matcher etc.

Peja:

Ja man kan ju undra varför en mer utvilad målvakt med bättre medspelare framför sig lyckas bättre.

Johan Norrström:

Forsberg 1978:

Starkbaum är en av SHLs bästa burväktare. Fan har du fått något hårt slaget i skallen?

Men lilla du lugna ner dig, jag tycker inte Starky är en tillräckligt jämn målvakt och han brukar inte stå på huvudet när det gäller som mest, men en ok målis inte mer, jag behöver inte ha fått ett hårt slag i huvudet för att tycka detta!

Så ta och chilla ner! ;-)

Clarence: Brynäs facit är bättre just de senaste fem åren, sex år kan vi till och med räkna. Visst har HV bättre facit om vi räknar på femton år men då kan vi ju kontra med att Brynäs var bättre på sjuttiotalet.

Peja: Precis! Sen har dom några jäkla resor också..Inga korta bussresor till Leksand där inte;) Spelarna i Sverige kan aldrig skylla på att dom är slitna..

MatteB: Varför är det jobbigare för en SHL-målvakt att spela 50 matcher i SHL än för en NHL-målvakt att spela 70 matcher i NHL? 

För en förstakeeper i NHL hade 50 matcher i grundserien varit hur lugnt som helst. Här snackar man om slitna målvakter om de spelar 50 grundseriematcher - varför? 

Johan Norrström: Vi hade ändå runt 25 miljoner i kistan efter guldet. Ut i kvarten igen säsongen efter. Det gäller att ta tillvara på chanserna när man får dem, inte få hybris och luta sig nöjd tillbaka med tummen i arslet.

Clarence: Det gör guldet så mycket härligare. Det förgyller faktiskt fortfarande min vardag ibland.

Clarence:

Sett till antalet investerade kronor i spelartruppen är HVs kräftgång mer anmärkningsvärd. I HV har det funnits helt andra ekonomiska muskler.

KulaShaker: Svedberg var bra säsongen före också innan han åkte på knäskadan. Blev väl Greiss sen...

Carl Lejonkräk: "Tänka sig att HV inte tagit sig förbi kvarten på fem säsonger."

Ja, en bit på vägen mot Brynäs facit - förbi kvartsfinal 1 gång på 15 år...

Peja: Tycker Starkbaum räddar Brynäs många gånger denna säsong, sen kanske han inte var helt på topp under slutspelet. Men han har inte vilat mycket, 49 matcher i grundserien är ovanligt mycket att stå för en målvakt, det tillsammans med ett bedrövligt försvar gör att det blir oerhört jobbigt för en målvakt att överprestera mot Skellefteå

Peja:

Svensson vann tveklöst målvaktsmatchen. Tycker dock att ni grovt förenklar något som är mer komplext än så. Dels så är Skellefteå ett bättre lag än Brynäs. En tabell ljuger inte. dels har ju Svensson haft en betydligt lättare resa fram till årets slutspel. Inte allas haft den arbetsbörda som Starkbaum haft, utan haft chansen att vila när det behövdes. SAIK slapp dessutom tre stenhårda play-in matcher mot Färjestad.

Visst ska man se på Starkbaum med kritiska ögon och ha höga krav. Men samtidigt kan man ju inte blunda för de underliggande orsakerna.

Peja: Ja Svedberg var ju verkligen en slumrande talang som blommade ut när vi som bäst behövde det!
Jag tycker faktiskt att Honken har en bättre förmåga att stå på huvet i viktiga matcher men han är ju sällan helt fit. Tror på Felix! 

Dallemas: Skulle gärna se att vi plockar in Crosby och Toews också.

www.eliteprospects.com/player.php?player=16036

Bara att hosta upp slantar Bz

Johan Norrström: Visst har Brynäs utespelare inte varit tillräckligt bra heller, men i slutspel behöver man en målvakt som kan 'stå på huvudet' och 'råna' motståndarna på matcher. Det gör inte Starkbaum. Jag tycker att han förlorade målvaktsmatchen i samtliga 4 matcher mot Skellefteå. Hans insats i den fjärde matchen var medioker. Svensson klev däremot fram när Skellefteå var tillbakatryckta och gjorde att Brynäs behövde många chanser för att göra mål. Han gjorde flera 'idioträddningar'. När Brynäs hade övertag på Skellefteå kunde man inte rycka ifrån målmässigt och det berodde mycket på Svensson. När Skellefteå hade stort spelövertag (egentligen bara i den fjärde matchen?) kunde de vinna matchen enkelt, delvis beroende på att Starkbaum inte räddade laget på samma sätt som Svensson gjorde.

När Brynäs vann guld senast var man även rejält tillbakatryckta i en del matcher men Svedberg räddade laget flera gånger. 

Huss:

Ni har inte tänkt ett steg längre och funderat över varför Starkbaum i så fall haft svårt att lyckas i slutspelet? Det finns ju en mängd saker som måste funka för att gå långt i ett slutspel. Ett är ju naturligtvis målvaktsspelet, men samtidigt så måste ju medspelarna ute på isen göra sitt jobb. Det är väl där det i första hand brustit de senaste två slutspelen.

Samtidigt måste man se till Starkbaum enorma arbetsbörda denna säsongen. Han har stått i flest matcher av alla målvakter. (49) Dessutom är Brynäs det lag som släpper igenom flest skott mot det egna målet (1476).

En bra målvakt ska naturligtvis stå mycket, men samtidigt måste han kunna få avlastas och vila när det krävs. Brynäs behöver en riktigt bra andrakeeper som både kan avlasta Starky och som spetsar till konkurrensen.

Med en sliten målvakt går man inte långt i ett slutspel.

honken21: Önsketänk eller vet du något?

Skrubben: Jag håller med. Starky är grym i ett grundspel men precis som när vi tog guld senast så hade vi en andrekeeper som hade ytterligare en nivå att ta fram i ett slutspel. Den skallen har vi inte sett på Starky ännu.

Rossa: Det skall ändå bli intressant att se hur han tar sig an Bulans hockey. Han har sett mer än lovligt vilsen ut de senaste säsongerna. Detta trots att det finns potential. Ett jävlaranamma, en stark skridskoåkning och rutin... Kanske Bulan kan väcka "The Old Sunk" från de döda...?

Idag blir Bill Sweatt klar.

bifhjärta: Sundqvist skulle bli spelaragent efter sin karriär. Måste vara grym att förhandla sina egna kontrakt om man tittar på löneligan i GD.

Brynäsgubbe: Vi blir nog inte av med honom tyvärr :(

Chris11: Finns det ens något som pekar på det? Vad jag förstår är det bara önsketänkande från många. Och han har kontrakt med oss.

Brynäsgubbe: om eklund lämnar för djurgården då?

munkas: Kollar man på backsituationen nu är det klart oroväckande. Slovak drar som vi redan vet, resten har ju redan kontrakt... Så utöver en ersättare för honom och Djoos lär det inte hända så mycket på backsidan. Något annat skulle ju bara innebära mer arbete för Bengtzén. 

Känns inte så bra det här.

honken21: han är för ojämn. Ena matchen räddar han 38/39 å tar allting. Sen matchen efter tar han 23/28 å släpper lätta puckar med fri sikt. Nä jag gillar inte starky!

Johan Norrström: Menar det, som jag skrev, att Starky inte kan gå skuldfri från genomklappningarna. Hela laget - visst, det också.

En slutspelskeeper gör idioträddningar när det krävs som mest. Det krävs för att kunna gå långt. Inte sett några tendenser till det alls i honom.

Ojämn i mina ögon. Men som sagt, ingen katastrof om han blir kvar. Han är ok.

Johan Norrström: Jadu, med backar som Eklund, Kilas, Sunken och Westlund vet jag inte riktigt vilken målvakt som skulle kunna vinna ett guld åt oss. Den målisen är nog inte född ännu..

Carl Lejonkräk:

Fansen i Jönköping är nog överens om att det är målvakternas fel.

honken21:

Starkbaum är dessutom den målvakt som stått flest matcher om man får tro SHLs statistik. 49 matcher av 55 möjliga. Han är också den målvakt som tvingats till flest räddningar. (1361) Han har blivit rejält bombarderad den här säsongen då Brynäs är det lag som tillåtit flest skott mot det egna målet. (1476) Inte konstigt om Bernhard varit sliten vid vissa tillfällen. Med det i åtanke har han gjort det förbannat bra.

Johan Norrström:Tänka sig att HV inte tagit sig förbi kvarten på fem säsonger.

honken21:

Att laget klappat igenom vid flera tillfällen den här säsongen skriver jag under på. Kan du nämna några matcher där dessa storförluster skulle bero på dåligt målvaktsspel?

Starkbaum är ingen slutspelskeeper. Det visade han även förra året - och då hade vi ett bra lag. Han har klappat igenom helt i vissa matcher den här säsongen och går inte skuldfri från det.

Tycker han släpper för många - och enkla - returer.

Ingen katastrof om han blir kvar som etta, men särskilt hoppfull blir jag då inte.

Skrubben:

Jag vet inte jag. Tycker du och övriga olyckskorpar att Brynäs haft ett lag som borde ha varit med i guldracet de senaste säsongerna? Det är ju inte riktigt så det låtit här på forumet nämligen. Eller är det så enkelt att lagets dåliga slutspelsfacit ska tillskrivas Starkbaums ojämna målvaktsspel?

En spelare gör inte ett lag och Bernhards målvaktsspel påverkas ju naturligtvis av hur övriga medspelare agerar ute på isen.

Om jag tror att Starkbaum har det som krävs? Absolut. Utan hans storspel i grundserien hade det förmodligen slutat med kvalspel.

Skrubben: Ja han är bäst när det gäller, helt klart.

Johan Norrström: Är han som bäst när det gäller då? Alltså i ett slutspel. Kan han bära oss fram till ett nytt sm-guld? Där är vi nog många som är tveksamma.

Forsberg 1978:

Starkbaum är en av SHLs bästa burväktare. Fan har du fått något hårt slaget i skallen?

Steenm: Håller med om Felix men Starky får gärna lämna tycker inte han är tillräckligt jämn!

70 Rodrigues: Hoppas det är JJ - ser Felix som en större talang och en bättre målvakt, så vill se honom bakom Starky redan nästa säsong. JJ måste bevisa mer.

Peja:
Ang Timonen.
Håller med såklart.
Det går att hitta ett antal definitioner över värvningar.som är lyckade.
Det är snarare framgångar för laget som är den riktiga värdemätaren, en värvning gör inget SM-guld, däremot ett väl sammansatt lag.
Där finns en gemensam nämnare för 99 och 12...
Däremot kan jag inte undgå att lyfta fram spetskvaliteter som är sevärda, typ Janne Larssons centerspel, Tuulolas ledarskap, Djoos
passningsspel, Bissetts skott osv...

SWEATT: Ska kempe vara på gång till Brynäs?hoppas inte haha,Djurgården borde vara intresserad det är ju hans moderklubb eller så borde Modo vara intressant men tror tyvärr inte det men man vet ju aldrig i hockey han kan kanske hamna hos er också 😊.

Redigerad kommentar

SWEATT: Jag vet inte varför jag ska ha en aning om det. De enda gångerna jag är i Gävle är när jag ser Brynäs. Det jag kan om staden är typ Brynäs, Gavlerinken och Gävlebocken.

Om nu Kempe är på gång varför inte plocka in samma lags förstecenter? :D 

www.eliteprospects.com/player.php?player=18089

Bratwursten: Mm de bästa spelarna blir inte långvariga men de bästa värvningarna behöver nödvändigtvis inte vara de bästa spelarna. Jag tycker att Timonen var mycket bättre än Sjödda, men som värvning betraktat var ju Sjödda mer lyckad för Brynäs i och med att han gjorde så mycket mer för klubben. 

« · 1675818 · »