1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742357 inlägg · 7967 ämnen

Värvningar inför 15/16

Sv: Värvningar inför 15/16
Jaken: En ny framtidsoptimist ser jag. I samma klass som glädjespridaren munkas och den obotlige optimisten Clarence.

Kan du möjligtvis vänta tills nyförvärven presenteras innan du sågar.

Det här är ju larvigt😂😂

Redigerad kommentar

Jaken:

OM, Bz hade en kista full med guld kunde han lätt ringt runt till dom han hade velat ha i sitt lag. Alla som svarade ja hade kommit till första träningen på Sätraåsen i sommar.

Är det nån som tror att verkligheten ligger i närheten av det scenariet?

Jag säger varken bu eller bä förrän laget är presenterat..... sen väntar jag 10-15 seriematcher innan jag får en klarare uppfattning hur vi står oss mot de andra lagen. Tålamod!

KHK-callahan: Väsby?
Såg Brynäs vända 1-5 (tror jag det var) tillvinst 6-5 i Vilundahallen 1985(?).
Så nog minns man Väsby alltid....😃

Jaken: Han är ju känd för att inte värva "namn", utan karaktärer...lagspelare. Kanske vill han bygga Brynäs på samma sätt? Kanske fiskar ibland de allsvenska toppspelarna? Ni ska veta att jag inte hade stora förhoppningar om denna säsongen, med tanke på att vi bara hade "no-names". Och alla tippade oss också i botten. Stefan har ju även gjort Bofors till topplag på detta sätt. Inga dyra namn

Zappaholic: Vilka nyförvärv är det du fantiserar om vi ska få?

Huge: Kollade Wiki...Väsby spelade i Elitserien 1987 och tog 3 p på 22 omgångar...varav en mot Brynäs  ;)

Poängen var om vi ska ta fler poäng...

Huge: Den matchen glömmer man inte, Torbjörn Mattsson lirade i Väsby då😃. Såg även Väsby ta sin enda seger den säsongen, mot MoDo😃

KHK-callahan: Sundlöv kommer att försöka bygga ett lag med unga svenska spelare. Antar att han kanske försöker hitta en & annan rutinerad spelare också, med tanke på omständigheterna i KHK (nykomling osv, det har ju aldrig Brynäs varit). 

Som ni säkert har sagt många gånger tidigare (orkar inte scrolla och läsa igenom allt) - måtte Sweatt nu bara gå utomlands och inte till en annan SHL-klubb. Det skulle svida något oerhört. Då är man inte ett dugg sugen på nästa säsong.

Peja: Frågan är om det går att bygga lag i SHL på det sätt som Bengtzén har gjort i AS?

SnowKing: Det är standard att tappa några av sina bästa toppspelare i SHL. Brynäs har redan tappat två (Slovak, Sweatt). Skellefteå tappade hur många som helst inför den här säsongen. Det känns som att Brynäs behöver sätta värvningar och även få positiv utveckling på flera spelare. Både Bengtzén och Bulan måste bidra här. 

Clarence: Du grinar ju om hur dåligt allt kommer bli så ta då bladet från munnen och ge oss några namn. Jag fantiserar inte. Det enda rykte jag hört är Kempe.

Jag sitter still i båten och väntar. Tar det lite lugnt. Chillar. Är det inte jobbigt att fara omkring på skeppsdäck och skrika att vi drunknar hela tiden? Softa lite, Clarence. Låt kapten Bengtzén styra skutan ett tag :-)

Tilll alla som anklagar oss "otåliga" har jag bara en still undran: när det nu ganska så omgående efter uttåget mot SAIK offentliggjordes att 5-6 spelare försvinner från vinterns spelartrupp, kan man då inte begära att åtminstone 2-3 nya spelare är klara att presenteras i s a s samma stund? Många, däribland jag, tycker nog det vore ganska naturligt.

BZ har ju faktiskt skrivit ett treårskontrakt med Rödin. Är vi ju nöjda med ändå... Kommer nog mer snart...

DOCK - spännande att se vem som ska ersätta honom. Det gör verkligen inte vem som helst. Bör vara av yttersta, yttersta klass.

70 Rodrigues: Tror inte lagbyggandet i sig skiljer sig särskilt mycket. Det skiljer sig givetvis i nivå på spelarna, men även i ekonomiska förutsättningar. Brynäs har antagligen bättre förutsättningar gentemot konkurrenterna än vad Bofors och KHK hade när han var där. En annan viktig skillnad är ju att Bengtzén har "ärvt" många kontrakterade spelare av Sundlöv och därför inte kan sätta sin prägel på samma sätt som i de allsvenska klubbarna han var i. Dels var han länge i Bofors, dels skriver de allsvenska klubbarna sällan lika många flerårskontrakt som SHL-klubbar gör. Det var lättare att renovera om där. 

Peja: Jo, frågan är vad vi kan klara oss på bara unga spelare, men denna säsong har nästan bevisat det, då de har varit bäst. Lever man på att spela med hög fart, så är det en stor fördel att vara ung och full av energi. Enligt Sundlöv ska vi fortsätta på det spåret och det är jag mkt glad för. På Viasat har man ofta hört att vi haft högst fart av alla lag och också varit mest underhållande överlag.

Vi kanske behöver rutin i form av Sweatt..  ;)

Jonas Holös lämnar sin KHL-klubb. Honom hade jag definitivt inte tackat nej till. 

KHK-callahan: Problemet är att ni aldrig kommer att orka att spela på det sättet i en hel SHL-grundserie. Särskilt inte om ni har tunn trupp. Som jag har uppfattat saken har ni kanske inga juniorer som kan gå in och göra ett jobb i SHL heller. Det går lite snabbare i SHL och lagen är bättre taktiskt. Jag tror att risken är att ni är pigga första 5-6 matcherna men därefter blir fastcementerade i botten. 

Peja: Vilken ödmjukhet... De andra nykomlingarna, Växjö och Örebro har dragit förbi oss med hästlängder. Är du hundra på att det är KHK som kommer ligga i botten och inte vi?

Peja: Enligt många går det inte snabbare i SHL. Och intensiteten säger man t o m är högre i allsvenskan. Ändå spelas det 52 omgångar. De frågade domarna i någon av kvalmatcherna nu om de tyckte det var någon skillnad, men de tyckte t o m att det var intensivare än SHL-slutspelet! Kan ha varit någon av Rögle-VIK-matcherna. Verkar som nästan all skillnad ligger i teknik och "smartness".

Du tror inte mer om Sundlöv??  ;)

munkas: Det här är väl i och för sig första säsongen i modern tid som Örebro kommer före Brynäs. KHK verkar sakna de ekonomiska resurser som Växjö och Örebro har, men jag hoppas att det går bra för Sundlöv. 

Peja: Skulle också säga ja till Holös, under tiden i Växjö kostade han dock pissmycket, han var ju nära Brynäs då men sades att Växjö gav han ett kontrakt på 300.000/mån. 

har själv alltid gillat Sami Lepistö i finska landslaget och det lilla jag sett av han i KHL

KHK-callahan: Fråga en spelare som har lirat i båda, som någon Modosupporter sa under en av deras kvalmatcher mot Vita Hästen, om man zappade till Brynäs va Skellefteå så var det som en snabbspolning. Sen är det lite mer 'tuta kör' och primitivare spel i allsvenskan men tempot är definitivt högre i SHL. Tvillingarna Westerholm som sprutade in poäng i allsvenskan 13/14 hade stora problem med att komma in i SHL-tempot första 20-30 omgångarna. 

munkas: I stort sett alla tänker så...det vet man ju. Det börjar bli tradition att vi bottentippas. Och inte ens om vi leder serien, får vi lägre odds än motståndarna...det är sjukt  :D

En skillnad här, är väl att Örebro och Växjö var mer förberedda...vi hade en "Vision 2020" om SHL...det gick visst lite för fort...

KHK-callahan: Det var samma sak när Gefle IF gick upp i fotbollsallsvenskan, deras vision om avancemang låg och längre fram i tiden. De har klarat av att stanna kvar i många år nu, så vi får väl se. Sundlöv kommer verkligen att få bekänna färg där nere.

KHK-callahan: Du skall se att Sundlöv plockar nog in Nordan och löser Sunken från sitt decennielånga kontrakt hos oss. Då får ni den rutin ni behöver :-)

Huss: Vi kan ju hoppas att han tar Sunken😂😂😂

Peja: Nu ska vi knappast ha Hästen som riktlinje, då de mest stått i egen zon hela säsongen...

Och MoDo imponerade knappast. Problemet var att Hästen inte kunde göra mål...

På tal om MoDo-supporter, så skrev en annan på ett forum att det var tur att de fick möta Hästen, för vi eller VIK hade kört över dom! Så olika kan supportrar tycka...

Peja: Bengtzén har också fett mycket att bevisa😃

KHK-callahan: Jo, SHL är mycket mer taktisk och uppstyrd. Mycket fokus på "special teams" också.
Nykomlingar brukar (se Djurgården i år t.ex.) brukar ha en tendens att göra bra från sig på hösten men sedan falla som stenar i tabellen under vinter/vår.

Tror ju som nån tidigare påpekat att BZ inte kommer värva spelare som redan är "stjärnor" utan det blir nog mest pusselbitar till ett lag. Scott och Sweatt var ju inga stjärnor när de kom. Inte Gunderson heller. Så det är bara att hoppas på jackpot.

KHK-callahan: "På tal om MoDo-supporter, så skrev en annan på ett forum att det var tur att de fick möta Hästen, för vi eller VIK hade kört över dom! Så olika kan supportrar tycka"
Den supportern har helt rätt. Modo hade fått stryk av alla övriga lag i kvalet (inkl Malmö och Leksand). De hade århundrandets tur som fick möte Vita Hästen.

KHK-callahan: Den stora frågan för er är väl hur ni kommer att använda alla nya tv-pengar. Det blir en svår balansgång mellan spelartrupp och arenabygge. Ni måste få in producerande spelare. Blir väldigt intressant att se Sundlöv i en ny omgivning, han kommer nog att lägga mycket energi på att försöka bygga upp er juniorverksamhet.

Bellman 6,0: Precis, både Gundersson och Sweatt blev totalsågade av många när de värvades, de är ungefär samma personer som skriker högst nu, lite lustigt är det.

Lunkan: -s förlåt Ryan!

Tror Bz fixar det bra. Han var ju Gud i somras ;-)
Skämt åsido, han har nog koll, frågan är dock om han har tillräckligt med deg. Jag är mest orolig för kontinuiteten, man vet vad man har men inte vad man får.

70 Rodrigues och KHK-callahan: Ja, 1987 var det.
Minns även att Väsby tog 1 av sina 3 poäng genom oavgjort 1-1 mot oss i premiären i Gavlerinken.
Vi hade väl dessutom de nya fula matchställen utan ok på axlarna det året. Vi såg ut som ett gäng Gevaliaburkar på isen, hua....😃

Huge: Ja de tröjorna var inte roliga, påminde om mOdOs dock inte riktigt lika fula.

BRYNÄS4EVER NR1: Ja det tror jag är mycket möjligt. Jag är inte någon pessimistist. Utan snarare optimist.

Peja: Jag ANTAR och vill att man inte svävar ut och sumpar alla pengar direkt. Kanske känna sig för och se hur det funkar. I slutändan gäller det som värst att möta ett allsvenskt lag i bäst av 7. Och att DÅ ha ett lag som "inte kan misslyckas" (jo, visst, risken är att det blir som för SSK).

Arenan blir det antagligen, tyvärr, bara om/tillbyggnad av och det ska nog vara kommunens avdelning. De sonderar nog terrängen angående finansiering. Vet inte om det kan gå in TV-pengar där.

Vi värvade innan producerande spelare från div 1 och jag vet inte om det funkar lika bra att ta in de bästa från allsvenskan. Nu är ju Jesper Olofsson klar. Han var delad tvåa i målligan och i MoDo morrar man att han inte "kom hem"...

Vi har ju länge jagat sportchef..inte ens haft någon sedan ni "snodde" Bengtzén. Och tanken är att det ska vara en bred tjänst, där just juniorverksamheten ska byggas upp. Vi har väldigt mycket spelare, men inte tillräcklig klass

Tack för trevlig pratstund...jag återkommer   =)

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Brandman Mattson från Ais eller hur ?

Jahapp, så kommer man hem och möts av nyheten att Sweatt. Fan va tråkigt:( detta ökar ju risken att Scott inte kommer tillbaka efter sommaren också...

Shit, fick precis en konstig känsla av att Sweatt ritat på för Djurgården😯

70 Rodrigues: inte så konstigt för han bor väll här i sthlm?

70 Rodrigues: Eller KHK kanske ;)

Jani Lajunen sitter ju på ett utgående kontrakt. Vore inte det en bra värvning, känns väldigt allround. Bra på det mesta. Perfekt "andra center".

70 Rodrigues: Tråkigt att Sweatt lämnar. Men innan man vet vem som ersätter så är det inte läge att såga BZ.
Frågor vi skall ställa oss:
-Vad har vi för målsättning för nästa säsong?
-Vilken målsättning är rimlig sett till vår ekonomi kontra "topplagen"? Några lag som har enorma fördelar genom sina samarbeten med respektive kommun.

Jag vet att det är många här som vill verka vara "vinnare" som kräver att man ska gå för guld varje år. Det är så lätt att säga...Hur många av er som kräver detta har toppjobb själva?

Det inte finns en chans att matcha lag som tex SAIK som betalar 28:- i hallhyra per säsong. Hyr man så ingår energikostnader etc. Ställ detta mot vad exempelvis Brynäs har för kostnader.

Jag kommer att sitta lugn i båten tills truppen är så gott som spikad.

Vi ska ha alltså in 2 forwards, 1 center och 1 back. 

Jag hoppas, som alla andra, att Sweatt drar till nån annan liga, men blir han kvar i SHL har han ju en koppling till KHK genom Sundlöv. Vet inte vad de har för relation eller om KHK har råd med honom dock.
Bara det inte blir SAIK.

« · 1676986 · »