Brynäs IF

713039 inlägg · 7953 ämnen

Växjö-Brynäs 25 Feb 2017

1804249 · » Till forumet


Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Skrubben: Jo men problemet är att toppmålvakter sällan spelar sina bästa år i SHL. Typ rautio är ju ingen landslagsspelare och har knappast fått anbud från Nordamerika eller Ryssland. Och det är ju ingen slump. Att han skulle leda Brynäs till guld är lite som Blomqvist skulle bli mvp i slutspelet... det kan teoretiskt hända men det finns ju många bättre spelare på deras positioner - inte minst hos konkurrenterna.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: Håller med. Fast det har gått tungt så har man hållit fast i Eldebrink. I stället gav man assisterande sparken. Man får intrycket av att han är en populär coach. Men för att han skall bli aktuell så måste Rögle åka ur.
Jag tycker samma sak gäller för Thornberg.
Har någon koll på Sääkejärvi? (ursäkta stavning?)
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Brynäsgubbe: Vilken tränare skyller inte på domarna efter en förlust? Och vilka tränare är isf muntrare än den "sege" Eldebrink?
Herregud, skulle man gå på tränarens framtoning i media så borde vi väl aldrig ha anlitat Tommy Sandlin heller....
Eldebrink är rak och ärlig, verkar också vara en tränare som inte är rädd för att ställa krav och hans, som jag uppfattar det, filosofi med enkelt och disciplinerat försvarsspel som grund och kryddat med rörlig och kreativ offensiv, tycker jag i mångt och mycket liknar den som Bulan förespråkar och har praktiserat hos oss.
Så ur mitt läktarcoachperspektiv känns Eldebrink klart intressant...
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Peja: "Av de 10 senaste SM-guldvinnande målvakterna, hur många har varit 30+?"

Skulle svaret på den frågan vara något slags bevis på att målvakter under 30 generellt sett är bättre än dom som är över 30?

Till skillnad mot utespelare så brukar målvakter bli bättre med åren. Tittar man i NHL så är det snarare regel än undantag att målvakterna slår igenom efter 25 års ålder och är inne i sin peak en bra bit efter 30. Vill du ha exempel från SHL så har vi Alsenfelt som gör sin bästa säsong någonsin vid 30 års ålder.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Carl Lejonkräk: Av de 10 senaste SM-guldvinnande målvakterna, hur många har varit 30+?
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
ellis: Han gillar Brynäs och det är viktigare än att bara träna för pengar och sen dra...för mig iaf :)
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Leonardo: Tornberg (utan h tror jag?) skulle vara rätt intressant. Visst, gick ju inget vidare i Örebro men jag tror han skulle kunna göra nåt gott i Brynäs.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Leonardo: Tornberg är min favorit på grund av hans personlighet men det är grymt svårt att veta vem som blir bra. Bulan var ju en nödlösning och det blev ganska bra ju och TJ kom från ingenstans och tog guld och det var en knall.
Jag tror att Tornberg är intressant för BZ samt en eller annan från HA (Collinton + nån till kanske).
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Peja: Att Rautio skulle gå in och göra sitt bästa slutspel som 30-åring är absolut inte otroligt utan snarare troligt, han har en bra säsong i ryggen, spelar i ett bra lag och han har samlat på sig mycket slutspelsrutin genom åren. Sen brukar ju målvakter vara som bäst runt 30 och några år efter det.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Powerfade: Det blir spännande att se vilken som tränar Brynäs, jag har svårare att hitta någon än att hitta de som jag absolut inte vill se i laget, Eldebrink sprider ingen glädje lila lite som Hånberg i mitt Brynäshjärta, Collinton kan vi glömma tror jag och Melin verkar trött, Wikegård är inte heller någon riktig Brynäsare, min gissning är Thornberg ihop med Sjödda
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Powerfade: "Varje fiber i min kropp säger Hånberg... Inte för att jag gillar det men det är känslan jag får över vem Bz signar."
Ett stort misstag i så fall. Ingen som för oss framåt. Vill inte ha honom. Nej!
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
mattiask: I kvalet mot AIK så var det ju Honkens hysteriska formtopp som räddade dem. Spelmässigt så var de ju utspelade av gnaget i större delen av matchserien.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Inkazar: Tur det. Finns det någon segare gubbe än Eldebrink? Han gillar dessutom att skylla på domaren när det inte går hans väg. Nej tack...
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Peja: Inte den blekaste - då jag ej såg någon match. Dock i kvalet när de gick upp så spelade de ju samma typ av hockey som iår. Annars hade de aldrig tagit sig upp med den trupp de hade!
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: Den klausulen är nog dubbelriktad. En AS tränare har inte samma lön som en SHL tränare. Så det kan bli så att Eldebrink vill vara kvar men inte för den lönen.

Oavsett vem vi får så skulle jag väldigt gärna ha hem Ove Molin som assisterande. Han är dokumenterat duktig på PP och jag tror att vi skulle ha stor nytta av honom i det avseendet.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
mattiask: Hånberg har rättat sig efter det spelarmateriel han har haft att tillgå. Jag tror inte att han skulle köra samma upplägg med Brynäs. Men jag tror inte att hans kontaktnät bland spelare är så stort. Något som kan vara till stor hjälp när det skall värvas spelare. Därför hoppas jag på en annan tränare.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Inkazar: Även långtidskontrakt kan ju innehålla outklausuler om laget man för tillfället tränar ramlar ner i AS. En klausul som jag isf är rätt säker på att Eldebrink har förhandlat fram....
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Färjestad ska tydligen rycka i Martin johansson. Hade gärna sett honom i Brynäs igen.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
mattiask: Vilken typ av hockey spelade Karlskrona den säsongen de gick upp i SHL?
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Powerfade: Jag är ganska säker på att Bz vill ha in en coach som kommer utveckla det spel vi har nu. Bulan gör ett fantastiskt jobb, men i detta fall (ev klar för Luleå) så måste vi ta in en coach som kan fortsätta utveckla detta då jag tycker Brynäs spelar dagens moderna hockey och där är inte Hånberg. Hade haft väldigt svårt att förstå Bz i det fallet.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: Nu ska jag försöka göra min röst ganska kort och enkel då många är trötta på diskussionen..
Jag håller helt och fullt med dig om det här med laget och lagets insats där de hjälper Felix alt. Rautio.

Mitt bästa exempel för oss själva som jag minns.
Frölunda borta. Jag var på plats.. Rautio gör en fantastisk match.. men vad gör inte spelarna?

Till andra lags exempel.
Till att börja med. Växjö i lördags. Hade Felix släppt in de två målen av Oskar och Clark så hade han varit sågad vid fotknölarna. Men vart är försvaret?
Till det andra. Örebro borta i tisdags.
Inte bara Berras mål dom man kan peka på (vilket är Hudas eget fel). Titta på målen. Fruktansvärt dåligt försvarsspel av spelarna.
Klart som fan att man som målvakt är otroligt beroende av spelarna och hur försvaret fungerar.

Summa sumarum. Jag håller fortfarande Rautio före Felix. Men i min värld är Felix en mycket bra SHL-målvakt och en målvakt jag litar fullt ut på.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Peja: Varje fiber i min kropp säger Hånberg... Inte för att jag gillar det men det är känslan jag får över vem Bz signar.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Inkazar: Störde mig så mycket på honom när han spelade i SSK... vill inte se honom i Brynäs :)
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: elderbrink har långtidskontrakt med Rögle. Dom skrev det före jul.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
mk: Hehe, be ALDRIG om ursäkt om du anser att du inte har nån anledning till det.... ;-))
Till nåt mer seriöst: tittade just på presskonferensen efter Röglematchen och ett namn som jag länge har bedömt som intressant som ny tränare är Eldebrink. Lite som Bulan: f.d spelare och därmed "spelarnas man" sas. Har även bra meriter från Schweiz och har gjort ett riktigt bra jobb i Rögle, trots deras skadebild som i stort har hållit normal "Brynäsklass" den här säsongen.
Utan att ha nån koll på hans kontrakt så känns det iaf som ett intressant alternativ.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Forsberg 1978: denna är lika rolig som debatten här inne youtu.be/h7wfNAShbOg 😉
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: Nu när jag eldade på debatten om Felix, så får jag väl be om ursäkt😀

Men nu måste ni hjälpa mig.
Kollar man på stats emellan Felix och David, så har Felix .907 2.24 GAA

David har .919 2.29 GAA

Sån otrolig skillnad är det ju inte.

Skrubben? kommenterade om fler stats. Var kan man se dessa?

FORZA BRYNÄS👍👍👍
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Forsberg 1978: Och vad säger att man inte kan vara glad och tjafsa samtidigt, som vi är och gör härinne? :-)
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Tjurn : Kanske lika bra. Brynäs torskar ju alltid när det är fullsatt och bra stämning, typ.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Forsberg 1978: håller med inte så konstigt att folk knappt kan klappa händerna på en hemmamatch så inihelvete jävla tröttsamt att folk inte kan heja i Gävle
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Vi har 8:a raka segrar och toppkänning dessutom sopade vi banan mot Växjö borta likt förbannat så är det en massa tjafs här inne! Va glada istället 😉
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Peja: Ja, och vi får väl också se om utespelarna ger målvakten den hjälp som krävs för att gå långt i ett slutspel. Det handlar om samarbete och en del flyt med räddningar i avgörande lägen om vi ska gå långt.
Har en känsla av att Rautio i tidigare slutspel och i vissa lag (ex LHC) inte har fått den hjälp som krävs.
Tycker och tror också att hans utveckling i Brynäs ser ut att ha gått framåt, nåt som iaf ger hopp om ett bra resultat i slutspelet.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Brynäsgubbe: Passa dig väldigt noga nu.
Enligt vissa så har elaka Huge som bekant förbjudit folk att ha en åsikt härinne, så försök inte starta nån ny diskussion nu, för då jävlar!
Nästa steg blir att elaka Huge också kommer att förbjuda folk att LÄSA härinne, och då ligger du riktigt risigt till, det vill jag lova.... :-)
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: Vi får väl se i slutspelet. Tycker det känns som lite glädjekalkyl att rautio vid 30 års ålder helt plötsligt skulle bli en toppmålvakt som står på huvudet i slutspelet. Hoppas verkligen att hans beundrare har rätt men den rationella gissningen är att han antagligen kommer hålla ungefär samma (låga) nivå som han brukar göra i slutspel... och att det kommer bli en av orsakerna till att Brynäs åker ut tidigt, trots bra utespelare.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huss: "så utespelarna har loj inställning när Felix står men inte när Rautio står?"

Ja, i flera av Felix förlustmatcher tycker jag att utespelarna och spelet överlag har varit lojt eller dåligt om du så vill. Nåt man bör ta hänsyn till när man bedömer hans insatser och prestationer överlag.

"Eller har de generellt loj inställning? Eller bara loj inställning vid förluster, annars skulle vi vara oslagbara?"

Känns väl snarare som att många bedömare härinne har en loj inställning när det gäller att bedöma Felix, man verkar inte ens orka titta på hela bilden utan konstaterar bara att när vi förlorat så har det varit Felix fel och ingen annans.
Typ.... :-)
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Satan vilken tröttsam diskussion. Och ingen av er verkar vilja släppa den. Stööön. Så jävla tråkigt att gå in och läsa här nu.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Peja: Det lilla han hade att göra skötte han dock väldigt bra, ibland kan den typen av matcher nästan vara svårare att hantera än när det är mkt att göra.
Tycker isf att han gjorde det ännu bättre mot Rögle, där gjorde han ex två riktigt bra räddningar i känsliga lägen: en kanonräddning på närskott med några sekunder kvar i första och nåt liknande i slutet av andra, om jag inte minns fel.
I övrigt håller jag med dig, ett bra inlägg i frågan.
Sen kanske det inte är nåt större "grundproblem" om Rautio nu bara karaktäriseras som en "toppmålvakt" och inte en "riktig toppmålvakt".... ;-)
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
honken21: "Du gillar vissa ord. Nyanserat. Var ligger det nyanserade i att ta fram ett litet urval statistik för att påvisa den bild man vill? Snarare väldigt onyanserat om du frågar mig."

Absolut.
Och det var därför som jag, på Powerfades "begäran" om att man inte bara kan titta på vinstmatcherna om man vill få fram en mer nyanserad bild, också pekade på att han i många av sina förlustmatcher har fått dålig hjälp av uteförsvaret och laget i stort. En sån sak bör man naturligtvis också ta hänsyn till när man ska försöka ge en mer nyanserad bild då det gäller att bedöma hans insatser.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Carl Lejonkräk: Svårt att bedöma hans insats senast med tanke på att ha knappt hade något att göra. Rent generellt tycker jag inte man ska börja prata om utveckling eller trender när vi talar om enstaka matcher. Särskilt inte för en målvakt där jämnhet över tid ju den kanske viktigaste egenskapen. Jag har ingenting emot Felix, han är en bra andramålvakt, men inte mer än så. Tycker grundproblemet är att Brynäs saknar en riktig toppmålvakt som etta, Felix är som sagt en mycket bra tvåa.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Skrubben: Det som kan vara relevant när man tittar på Felix är hans utveckling under säsongen för visst har det sätt bättre ut de senaste matcherna? Killen är ung och utveckling kan gå fort. Jag tycker att han definitivt håller bra SHL klass just nu men var i början på säsongen var det ju mer tveksamt.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Carl Lejonkräk: Hela diskussionen är urlöjlig mitt tycke. Sandström har en väldigt dålig räddningsprocent overall, 5v5 och i skottsektorn. Detta går inte att komma ifrån. Och om någon tvekar på denna statistik, så är det i huvudsak dessa tre paramterar man kollar på när man bedömer en målvakt.

Att någon sedan gräver upp statistik som mäter antal vinster. Det är rent trams helt enkelt. Det är en lagstatistik, punkt slut. Det är heller inte så konstigt att Sandström har en bra vinstprocent eftersom han står 95% av sina matcher på hemmaplan och han har ett lag framför sig som är ett av de bästa i serien.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
honken21:Han har inte ens kollat upp statsen. Någon hittade ett inlägg på Facebook och huge köpte det med hull och hår. 😊😉
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Chris11: Mycket vinklade fakta härinne just nu måste jag säga, så även din sammanfattning av de enkla segrarna mot topplagen. Många här har bestämt sig för att antingen gilla eller inte gilla Sandström och letar stats/fakta som passar sitt ändamål, lite charmigt.
Räddningsprocenten är ett erkänt bra verktyg över tid och där ligger han ju lågt men han verkar ha fått bättre koll på fösarna från blå.
Nån som vet status på Rautio?
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: Du gillar vissa ord. Nyanserat. Var ligger det nyanserade i att ta fram ett litet urval statistik för att påvisa den bild man vill? Snarare väldigt onyanserat om du frågar mig.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: så utespelarna har loj inställning när Felix står men inte när Rautio står? Eller har de generellt loj inställning? Eller bara loj inställning vid förluster, annars skulle vi vara oslagbara? Många frågor blir det... 😉
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
KulaShaker: känslan är den att han kan höja sig i slutspelet. Tycker att han visade i JVM att han kan steppa upp i viktiga matcher. Bara han får ordning på den mentala biten så tror jag han kan vara en slutspelskeeper
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Huge: Tycker som du att Felix många ggr har fått orättvisvis kritik för sina insatser. Dock, har merparten kommit under pågående match och oftast skrivits under affekt och inte varit särskilt välmotiverade. Det Felix hittills inte gjort är att stå på huvudet, varit i zonen och avgjort matcher till Brynäs fördel. Men vi får väl hoppas att han sparat det till slutspelet.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Chris11: Du glömde som sagt att peka på de matcher där vårt eget lag inte har hållit normal standard och därmed bidragit till att Felix inte fått nån hjälp i försvarsarbetet, vilket i sin tur inneburit att han i dessa match oförtjänt fått bära större delen av hundhuvudet.
Sen är det knappast att "höja honom till skyarna" när man med hjälp av den där statistiken bara försöker nyansera kritiken mot honom och visa att han inte kan ha varit så usel som vissa härinne har hävdat.
Men grattis iaf: du blev den förste som till viss del försöker bortförklara den där statistiken....😀
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Powerfade: Nä, man ska också titta på hans förlustmatcher, gärna för mig.
Och där har jag hela tiden hävdat att den dåliga inställningen hos utespelarna många gånger har bidragit till att Felix inte fått mkt hjälp, vilket i sin tur och till viss del har bidragit till förlusterna. Liksom den loja inställningen hos Växjöspelarna igår, till stor del bidrog till att vi både fick en relativt och lite oväntat enkel resa mot vinsten och att Växjö förlorade.
Och att Felix nu kanske inte hade sin svåraste match att hantera just igår ändrar inte på faktum: att han enligt statsen i de övriga matcher som visas i sammanställningen, verkar ha varit en mkt bättre målvakt än vad kritikerna har hävdat.
Kommentera

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
mk:
Innan man höjer Felix till skyarna pga den där statistiken bör man ha i åtanke vilken typ av match han stått, så vi minns tillbaka på toppmatcherna han stod i:

23 september 2016 Frölunda hemma, vi mosade Frölunda helt och hållet i premiären. De var inget snack om saken, de lyckades endast få iväg 18 skott mot Felix. Slutresultat 7-2

27 Oktober 2016 HV hemma, back to back match nummer ett mot ett skadeskjutet HV. De sköt 23 skott där Felix räddade 20. Slutresultat 5-3

18 November 2016 Linköping hemma. Efter att vi torskade den första matchen i back to back-mötena med LHC så vände det hem till Gavlerinken igen. Alla i laget var revanschsugna och matchen slutade 4-1 till Brynäs. Felix gjorde en bra match, han tog de han skulle. Räddade 36 av 37 skott. Slutresultat 4-1

3 December 2016 Växjö hemma. En stabil laginsats där Växjö satt kvar i bussen. Vi spelade stabilt och kontrollerat försvarsspel där vi höll Växjö borta från egna kassen. Felix räddade samtliga 22 skott. Slutresultat 2-0

25 Februari Växjö borta. Gårdagens match minns vi alla. Väldigt stabil laginsats där vi låste Växjös offensiv och dominerade matchen. Förmodligen säsongens bästa bortamatch. Felix hade två skottlägen emot sig i skottsektorn där han släppte in det andra.
Slutresultat: 1-4

Som ni ser så stod han i de "lätta" matcherna där lagen vi mött inte höll normal standard. Felix har sämre statistik när han sätts under enorm press. Det har han inte gjort under någon av dessa matcher. Men jag hoppas att han kommer växa och bli riktigt het i slutspelet. Han bestämmer själv hur bra han kan bli, jag ser potential i honom. Innan och under JVM var han riktigt bra. Minns att han var tät och vann merparten av matcherna han spelade då. Sen efter JVM halkade han tillbaka till det osäkra spelet han hade under hösten... Kan han spela som han gjorde i JVM så har vi en stark slutspelsmålvakt i Felix...
Kommentera

1804249 · »