Här sitter vi svenskar och "värnar" om miljön samtidigt som bilismen står för, vad vet jag, 50% av det samlade utsläppet av växthusgaser. Det enda sättet att tvinga in medborgarna på den smala kolletivåkande vägen vilket iofs inskränker våran frihet är att just lägga skatt på bilåkande.
Jag åker bil nästan varje dag till och från jobbet och om man räknar "bara" bensinpriset så är det trots det billigare att åka bil jämfört med att sitta på en buss. Med buss tar det 40 minuter enkel väg och med bil knappa 12 minuter.
Så med andra ord är det inte så fasligt dyrt att åka bil trots allt.
Vidare kan man undra hur vi Svenskar har det med moralen då vi samtidigt som vi förfasas över att polarisarna smälter så åker 500.000 Svenskar 1400 mil med flyg tur och retur till Thailand varje år. En resa till Thaliand släpper ut 1200 kg Co2 per person. Snacka om dubbelmoral.
I stället borde man flytta skattetrycket från att lägga skatt på arbete och moms på inköpen till att enbart lägga skatt på energianvändningen i stället. Då finns det ett incitament för att spara på energin, och enbart då.
Då skulle en resa till Thailand gå lös på kanske 60-70 tusen.
Jag röstar för en höjning av bensinpriset till 30 spänn litern, då skulle manegen vara krattad för elbilarnas intåg. Elbilar som laddas med kärnkraftsel.
För om man skall se det krasst, så kortsiktigt är det bara kärnkraften som kan rädda oss om vi drastiskt vill sänka Co2-utsläppen. Med tanke på att en liten sketen bränslekuts nere i Forsmark med storleken 8 mm i diameter och 10 mm lång innehåller energi motsvarande 700 liter olja.
MODERN VARIANT AV DET KLASSISKA EXEMPLET MED ”FÅNGARNAS DILEMMA”
Det du beskriver är den moderna varianten av ”fångarnas dilemma” – prisoners dilemma som är ett icke nollsummespel och är en så kallad ”spelteori” som uppfanns av två amerikansk matimatiker. Exemplet är mest gjort för tätbefolkade områden. I våra glesbygdområden blir kanske inte exemplet helt bra. Det handlar dock om en uppställning där målet är att ta sig så snabbt som möjligt till jobbet och man har valet att antingen ta bilen eller bussen.
Om alla tar bilen blir det köer och det tar lång tid att ta sig till jobbet och miljön skadas. Om alla tar bussen blir det inga köer, miljön skonas och det går snabbare att ta sig till jobbet. Men om alla andra tar bussen och du tar bilen går det snabbast för dig.
Detta resulterar i att alla tar bilen, det blir köer och alla kommer för sent till jobbet och miljön skitas ned.
YTTERLIGARE EN VARIANT
En by äger en hästhage ihop. Det bor 200 personer i byn och tillsammans äger de 50 hästar. Hagen är två hektar stor med frodigt gräs.
Om två hästar betar i hagen händer inget, allt fungerar bra och hästarna är lyckliga, inte heller något problem om fyra eller sex hästar betar samtidigt. Men om 20 eller 30 hästar ska beta samtidigt kommer hela hagen att trampas ner och bli förstörd, gräset dör, allt kommer att bli jord och hästarna kommer inte att överleva.
Samma är det med atmosfären. Om jag kör bil blir det ingen skillnad, inte heller om både du och jag kör SUVar, inte heller om alla svenskar kör feta SUVar. Men om alla européer, amerikaner, kineser och indier ska köra, då bäckar vår atmosfär igen av CO2. Cykloner dödar 150.000 burmeser, New Orleans utplånas, Bangladesh svämmas över, Asien blir utan dricksvatten.
Exemplet kallas också allmänningens tragedi – Tragedy of the Commons eftersom ingen tar ansvar för det gemensamt ägda. Normalt löser vi detta med privat ägande. Men problemet är att luften - atmosfären och växthusgaserna inte känner av några gränser. Det går inte att äga. Samma sak är det med haven.
Vilka bilister ska få köra? Svenskarna? Amerikanerna? Kineserna, Ångermanlänningarna, Medelpadingarna eller vilka? Om alla kör går det åt pipan.
Vissa av våra tillgångar är ändliga, de kommer att ta slut. Eftersom vi har dem gemensamt måste vi hitta ett sätt att tillsammans ta ansvar. Som det ser ut nu försöker framförallt amerikaner men också kineser och ryssar på att roffa åt sig den sista av oljan, och det är likadant med många andra naturresurser.
Det gemensamma ansvaret skulle kunna lösas med handle av utsläppsrätter. Då släpper ut mest betalar då mest, på så sätt kan man kanske lösa "tradgedy of the commons", kanske.
Om något år är bensinpriset mer än fördubblat. Då behövs ingen skatt. Det kommer alltså förmodligen lösas automatiskt. En lika stor post som bilismen är koleldningen, även där är amerikanerna en stor bov, per capita överlägset störst, men som land är kineserna värst på koleldning.
Så koleldning och förbränningsmotorer drivna på oljeprodukter måste vi sluta med. Flygtraffiken sägs stå för 2 % av utsläppen av CO2 men betalar 0 procent skatt för sina utsläpp. Jag håller med att det är överkonsumtion att åka till Thailand. Min femåring sa förr året: - Pappa, kan vi inte åka till Mellansel eller Thailand och bada snart. Mellansel är ett tempererat utomhusbad 3 mil väster om Ö-vik. Jag gissar att fler barn inte heller ser skilland på Thailand och Mellansel.
Svenskarna är 1/750 av världens befolkning som någon sade, så visst känns det smått meningslöst vad Sverige gör. Detta är då ett bra argument för att vara med i EU och påverka, där är vi en 1/12 av världens befolkning.
Under tiden gläds vi åt att Gurun har börjat cykla…
hellge: När nu snart oljan är för dyr kommer stora delar av världen dessvärre inte att gå över till några förnyelsebara icke-fossila alternativ utan att istället köra på diesel utvunnen ur kol. Kollagren är enorm och med nuvarande konsumtion förväntas de räcka i 150 år, vilket givetvis kommer att minska drastiskt efter övergången. Men vi får väl hoppas att bilindustrin tänker till och att Asien inte gör om våra misstag.
Btw. finns det dåliga argument för att vara med i EU? Skulle vara jordbrukspolitiken då.
Lumber Jack: Det är egentligen ganska enkelt, ge oss(världen) ett fungerande alternativ om man nu ska värna om miljön. För oljebolagen och staten handlar det mer om ekonomin än om miljön, det är jag helt övertygad om.
Men att vara miljonär har sina risker. 40 procent uppger att de blivit utnyttjade på grund av sin ekonomiska ställning, främst av vänner men också i affärer och kärlek. Men särskilt oroliga för att bli utnyttjade är de inte. 78 procent svarar nej på den frågan.
En intressant affär i tv-sportvärlden. Hur påverkar detta hockeysändningarna? Hur påverkar detta bråket om allsvenskan mellan TV4 och Canal Plus? Lägger Tv4 sina bästa matcher i Canal Plus, får vi skräpmatcher från engelska ligan och elitserien i TV4 Sport?
Lumber Jack: Sedan så blir det väl så att TV3 köper upp TV4, så då får vi guldläge att kunna se elitseriematcher med superduon Lasse Kinch och Arne Hegerfors som kommentatorer, samt PA Gullö och Patrik Ekwall som "isreportrar"
65selander: Det finns bara en positiv sak med FRA-lagen. Vi kommer få sälja reservkraft till den nya superdatorn. Den dator de beställde senast drar ju 900kW vid normaldrift. Men det är klart, 5000+ på antalet processorer säger en del.
I övrigt är det en av de mest befängda lagar som vi fått i Sverige. Vi är nu det klart mest övervakade landet i världen när det gäller informationstrafiken. Trist att Sverige tagit den vägen.
wap.hockeysnack.com Poffa: Mest övervakande... Nja tror USA har mycket fuffens för sig, passa på att skriva Taliban. 2009-01 kanske lanpan lyser på Lovön.
Grymt segt tempo på den här sajten. Inte har man något att göra på Xperteleven heller. Ingen anledning att komentera något i ÖA. Blocket har man läst, i onödan som vanligt för man har inte råd att köpa något ändå. Aftonbladet, lusläst. Expressen, läst, ÖA, läst. Tradera! Nähe. Inte idag. Borde sluta köpa saker. Nä, nu vet jag inte vad jag skall göra längre.
NuMo: Är det inte konstigt? Matlagning = Kockar = Män Bakning Bagare/Konditor = Män Hästhoppningseliten (Tjejsport) = Män Hur många kvinnor har ni ens hört talas om i en F1 bil? Tina Turner var kartläsare, mao hon körde ej. Varför inte det om kvinnor kör så bra?
på 70 talet fanns det en bilrute strimer med texten Kvinnor kör bättre än ...... Höns
Helg Ernest: Ang F1. Min 84-åriga farmor kliver upp kl 05.00 och kollar F1 om det krävs. Fick höra det av farsan för ett halvår sedan och undrade hur gumman blev intresserad av F1. Tydligen blev hon det redan när min yngsta farbror bodde hemma och har följt det sedan dess. Dessutom fixar tanten ungdomlig mat. Senast jag var "hem" skulle hon bjuda på tomat och basilikapaj. Pappa rynkade på näsan men jag tyckte att det var skoj att farmor hänger med fortfarande.
När det gäller bilkörning är min farmor däremot inge vidare. Dagen efter hon fick körkort backade hon in i grindstolpen på gården och har sedan dess aldrig kört bil, så när farfar dog och de bodde bredvid Fjällnäs slott var hon tvungen att flytta in till centrum. Med hennes dåliga höfter höll hon inte direkt F1-fart på väg till butiken.
Ang. män och kvinnor så vet man aldrig. I måndags under förmiddagsfikat satt vi och diskuterade skattepengar och vilka som fått dem respektive inte fått dem. Diskussionen kom in på sambeskattning och efter att en tjej undrat varför inte hon hade fått skattepengarna ännu. Jag sa att det troligen berodde på sambeskattningen. En annan tjej sa då att "Sara har fått sina skattepangar, men inte jag". Jag svarade då att de nog inte var att anse som sambos på det sättet, jag trodde de var kombos. Tjejen svarade att "men vi är ju gifta".
Shit! Började fundera över om jag hade skämtat om fjollor eller flator på jobbet eller sagt något nedlåtande. Kunde inte komma på något jag har sagt så jag hoppas att jag inte har sagt något dumt. Tjejen i fråga är jättegullig och oflatig så jag skulle aldrig ha kunnat gissa mig till hur det låg till.
Minnen från förr hade kanske passat lika bra, men nu valde jag den här tråden. Just nu visa TV4 Guld en verklig klassiker från förr. Ja, åtminstone i min värld. Kampen om Colorado, eller Centennial, som originaltiteln heter. Kända skådisa som Richard Chamberlain (Alexander McKeag), Richard Crenna (Colonel Frank Skimmerhorn), Timothy Dalton (Oliver Seccombe) samt min favorit i serien Robert Conrad (Pasquinel).
Tur att jag hittade serien för en tid sen för den var verkligen kul att se på nytt! Någon fler som känner historiens vingslag?
Min systers son fick idag dett par sådana här i födelsedagspresent, det märks att man börjar att bli gammal då jag inte har sett dom förut, men jag tyckte dom var fräna. Tordes dock inte prova själv för jag var rädd att jag skulle bryta lårbenshalsen eller kanske till och med vart enda ben i kroppen. :)
Paddan: Vi hade ju även i Sverige anständighetsfilter på vissa siter i Internets barndom. Tror det var på passagens forum som någon hade problem med att tala om att man bodde i Fittja, då den rodnande daemonen lite snyggt envisades med att återställa ordningen till bostadsorten 'Slidja'.
Metal Guru: MIF hade en block mot ordet "hora", det blev utbytt till ****. Det funkade inget vidare när de försökte prata om Modo-spelaren Miloslav ****va.
Jag åker bil nästan varje dag till och från jobbet och om man räknar "bara" bensinpriset så är det trots det billigare att åka bil jämfört med att sitta på en buss.
Med buss tar det 40 minuter enkel väg och med bil knappa 12 minuter.
Så med andra ord är det inte så fasligt dyrt att åka bil trots allt.
Vidare kan man undra hur vi Svenskar har det med moralen då vi samtidigt som vi förfasas över att polarisarna smälter så åker 500.000 Svenskar 1400 mil med flyg tur och retur till Thailand varje år. En resa till Thaliand släpper ut 1200 kg Co2 per person.
Snacka om dubbelmoral.
I stället borde man flytta skattetrycket från att lägga skatt på arbete och moms på inköpen till att enbart lägga skatt på energianvändningen i stället. Då finns det ett incitament för att spara på energin, och enbart då.
Då skulle en resa till Thailand gå lös på kanske 60-70 tusen.
Jag röstar för en höjning av bensinpriset till 30 spänn litern, då skulle manegen vara krattad för elbilarnas intåg. Elbilar som laddas med kärnkraftsel.
För om man skall se det krasst, så kortsiktigt är det bara kärnkraften som kan rädda oss om vi drastiskt vill sänka Co2-utsläppen. Med tanke på att en liten sketen bränslekuts nere i Forsmark med storleken 8 mm i diameter och 10 mm lång innehåller energi motsvarande 700 liter olja.
Tack men nej tack, jag skriver inte på :)