Café

48283 inlägg · 1042 ämnen

Eurovision Song Contest 2007

885231 · » Till forumet


Sv: Eurovision Song Contest 2007
65selander: För er som redan lider av abstinens så har jag grävt fram en klassiker!
www.youtube.com/watch?v=WfeTqXji7V0
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
SAIK: Sämsta.. vete f-n den sitter som en smäck bland örona. Det roliga är att han har gåt vidarare från Ukraina mwen medd blandning mellan Engelska och Tyska.


Har du inte hört den i kväll av mig så dyker den upp på golvena när du vill studsa.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
65selander: ja herregud...måste va bland det sämsta jag har hört & sett....men utstyrseln var rätt cool iaf hehe
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Dragan 2k: Nu på kvällskvisten så sjunger vi lite allsång. För musikvideo, se länk.

Hello everybody, my name is Verka Serduchka
Me English, Nicht versteht
Let's get dancing

2 x Chorus:
Sieben, sieben, ai lyu-lyu
Sieben, sieben, eins, zwei
Sieben, sieben, ai lyu-lyu
Eins, zwei, drei

Sieben, sieben, ai lyu-lyu
Sieben, sieben, eins, zwei
Sieben, sieben, ai lyu-lyu
Eins, zwei, drei

Tanzen!

Tantsevat horosho
Gde ruki, ruki, ruki
Tanzen!

I want to see: aha...
I want to see: aha...
I want to see: aha...
I want to see: aha...

Tanzen!

I want to see – Lasha tumbai
I want to see – Lasha tumbai
I want to see – Lasha tumbai
I want to see

Tanzen!

I want to see: aha...
I want to see: aha...
I want to see: aha...
I want to see: aha...

I want to see – Lasha tumbai
I want to see – Lasha tumbai
I want to see – Lasha tumbaï
I want to see

Tanzen!

Óêðà¿íà – öå êðóòî?!
Êðóòî!
Óêðà¿íà – öå êëüîâî?!
Êëüîâî!
Òàíöþº ìàéäàí!

Okay, happy end
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Metal Guru: Vi får ju inte förglömma att vi också skicka utstailade.
Det var nog vi som införde det med ABBA ( Platåskorna) ( c :
Vi Vann då ( c :
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Helg Ernest:
Jag vägrar tro att Finländare och Ukrainare skulle protesetera mot att tävlingen inte längre följer andan i det namn svenskar döpt eländet till, genom att leverera udda freak-bidrag till finalerna.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Det bästa sättet att för att få "bästa låten" eller vi säger väl "den låt som flest tycker är bäst efter första lyssningen" (kvalitet har sällan varit synonymt med den här tävlingen) som vinnare är att ha tävlingen på radio (så man inte ser artisterna) och dessutom enbart ge låtarna ett nummer istället för att säga från vilket land låtarna kommer ifrån. De nationella uttagningarna skulle naturligtvis behöva vara hemliga så att inte något kan läcka ut. En lokal rotaryförening i Grums skulle t ex kunna sköta urvalsprocessen av den svenska låten på ett snyggt sätt.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Stigsson:

Lordis seger är väl ett tecken på att det inte handlar så mycket om musik nu mer. Jag tycker låtten var ok men det är absolut ingen låt som jag vill stoppa i facket som en typsik melodifestivalåt.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: "men annars handlar det mest bara om att spöka ut sig så mycket som möjligt så vinner man."

Du menar som förra året när du lovprisade det värsta utspökningsbidraget genom tiderna som en fantastisk sång? ;-)
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Deas: Jag ger mig f..n på att det land som skickar en renodlad schlager
vinner nästa år. (Typ Markoolio/Bengtzing)
Lordi = Protest mot att det ej längre är schlagers.
Ukraina = Samma där.
Närmast schlager du har kunnat komma i år var nog vinnaren.
Redan förträngt vilket land det var. ( c :
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Va? Det blir väl inte mkt. mer schlager än pirrelis låt.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Ronny och Ragge? Dr. Bombay? Sverige har ju massa passande "artister" att skicka...
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Helg Ernest:

Jo men frågan är om det var en schlagerlåt? Pirelli vann i Jerusalem men låten var väl mer en dansbandslåt ! Skit samma jag har nu intalat mig att jag inte skall se dravlet nåt mer. Får se hur det blir nbästa år om Sverige Lyckas kvala in, förmodligen sitter man där igen och skäms för eländet
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Det var väll den där "Gummitanten" också?
Firestone, nä, Pirelli var det väl?Det var väl sista vinsten va ?
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Helg Ernest:

Man undrar vad sound som Herreys och abba tagit vägen de senaste 20 åren ?? Senaste schlagern från Sverige att vinna ESC var väl Carola - 91 tror jag det var.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Helt klart! Med schlager mått mätt så är den skitbra.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Helg Ernest:

den där låten hade haft bättre chans att vinna än The Ark
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Schlagern är inte alls död!
Så de så!
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Bissett19:

Skit samma hur jag stavar det :)


jag anser att det inte handlar längre om hur man sjunger bra eller har en bra låt. I år vann iof en bra låt men annars handlar det mest bara om att spöka ut sig så mycket som möjligt så vinner man. Nästa år kan Sverige skicka Naken Janne så vinner vi =)
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: "vissa säger schlagerfestivelan"

Ja ni dalmasar pratar allt konstigt.......:)
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Poffa:

Jag säger ia alla fall melodifestivalen oavsett om det är final eller inte. Schlagern är död sedan länge iaf !
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Jag vet att det heter melodifestivalen. Jag vet också att den europeiska finalen heter Eurovision Song Contest. Se länk.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Dragan 2k:

Tror inte nån av oss verkligen vet vad de heter, vissa säger schlagerfestivelan vissa säger melodifestivalen. Hur som helst så har det ballat ur med råge nu i denna sk tävling.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Dragan 2k: France Gall - Ella elle la, sommaren 1988.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Jag vet inte om jag har så mycket att tillföra till debatten om den här tävlingen. Men såg ni akten som var mellan tävlingen och röstningen. Wow vad snyggt, wow vad bra. Den där surrealistiska finska gruppen som kombinerade cello, ståbas och hårt distade gitarrer med en lite nätt obehagligt framträdande med en snubbe inne i en slags gummiboll. Det var lite Front 242 över det hela. Det blev en effektfull kontrast till all bögschlagerlobby.

Sämst, absolut sämst var de svenska kommentatorerna som suttna i sina anglosaxiska glasögon och dömde ut bidrag efter bidrag. De snackade om öst och väst på ett torftigt sätt som om de sovit sen 1989. Öst och väst finns inte längre, det finns bara i tröga kommentatorers uppfattningar. Ett av de framträdandena som jag gillade var Moldavien. Luuk sågade dem innan med att de var Europas fattigaste för de hade samma kläder som i semifinalen. Vad jag kan förstå så har Ola Salo haft sin pärlplatta runt halsen sen den första svenska deltävlingen.

Vi tror att vi är moderna när vi skickar ett Mark Bolan-kopia till finalen. Vi tror att vi är hippa och nyskapande. I själva verket är vi strömlinjeformade och ängsliga. Jag trodde på The Ark men inser hur gammalt och allt annat än nyskapande de är.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Wayne Gresky: Inte att för glömma Roy Orbinson och Elvis. För några år sedan spelade man en Elvis-låt på sportradion. Efteråt läste man upp ett ilsket läsarbrev där någon klagade på att det spelades för mycket Elvis. Då säger den ena sprotradioprataren till den andre:

-Vad säger vi om det då?
-Äh, vi kör en till!

Hahaha
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Lumber Jack: Visst var det klass och stil på den tiden.
Inte en massa djävla epileptiska klipp mellan alla kameror på senen varannan sekund som det är idag.
Och snacka om Schlager i ordets bemärkelse: bra driv i låten, en melodi som sätter sig direkt samt läckert arrangemang med blås och stråkar.

Sen gjorde väl danskan Gitte Henning en svenk version som låg länge på topplistan på den tiden (kuriosa)
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Dragan 2k: Ella Elle l'a heter den tydligen, en sann radiosportklassiker! Har någon kommit på att ge ut den skivan? Radiosportklassiker med artister som France Gall, Belinda Carlisle och Dire Straits?
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Huge: Jaha ja, här avhandlas fortfarande det som nyheterna pratar om som att det skulle kunna uppstå någon slags politisk kris mellan det östra och västra Europa. Själv är jag elitistisk när det kommer till kultur så någon ESC ser jag inte på. Men jag ser att du nämner France Gall, det var klass och stil det. Dessutom en perfekt låt att ladda inför SM-finaler till.

www.youtube.com/watch?v=oGGviSJ4Ilw
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Dragan 2k: Inte född?
Fan, då såg jag Frölunda spöa Brynäs i den ena SM-finalen i Gävle på gamla Isstadion.
Det snöade som fan och man blev tvungna att bryta var 10:e minut för plogning av banan.

Kom inte och säg att HS inte har ett brett åldersregister av skribenter..
;-))
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Wayne Gresky: De jag gillade mest med årets Eurovision final var följande:

A) Introt med Lordi. Riktigt fint och ultradesignat
B) Apocalyptica med Cirkus Cirkör. Riktigt jäkla bra
C) Ukrainas bidrag
D) Frankrikes bidrag

I övrigt håller jag med dig. Jag blir sällan exalterad eller knäckt av vare sig Hockey VM eller Eurovision.

Huge: France Gall. 1965. Då var inte jag född. Däremot minns jag henne med låten Ella est La. För visst var det hon som spelade in den låten någon gång under 80 talet.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74:
Eländet har vi kallat 'melodischlagerfestival' i Sverige.
Och 'schlagers' kallar vi svenskar också en speciell typ av musik.

TYVÄRR,
för oss, är att vi svenskar är de enda som ser på tävligen på det här sättet.

Eländets ORIGINALNAMN är EUROVISION SONG CONTEST, vilket är betydligt vidare än våra jämra schagers här i Sverige. Till och med Lordis snäll-metal ryms inom detta fack.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Dragan 2k: Att vissa kallar det för "Schlagerfestival" kan ju ha med gruppen Nationalteaterns gamla slagdänga från 70-talet att göra.
Tävlingen bojkottades ju i sann tidsanda då det var totalute med såna här grejer, och man arrangerade en alternativ schlagerfestival som protest.
Där var väl ett av bidragen deras låt "Doing the omoralisk Schlagerfestival", om jag inte missminner mig.
Undrar om det inte var där som uttrycket "Schlagerfestival" cementerades lite mer.

Bästa schlagervinnaren är för övrigt France Gall från 1965 med låten "Poupée de cire, poupée de son"

Sen kan alla historielösa ungtuppar säga vad dom vill.... :-)
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Dragan 2k: Själv såg jag också eländet. Var tom ambitiös nog att genomlida kvalet. Bäst var Israel (som jag iofs inte skulle kunna tänka mig att rösta på av ickemusikaliska anledningar). Att alla västlåtar kom sist är inte mycket att säga om, de sög verkligen! The Ark är ju proffsiga artiser iaf, till skillnad från sina västkollegor, men låten är ju ack så hopplöst tråkig.

Efter telefonröstningens intåg så blir det ännu mer grannlandsröstning än det var förr i tiden med jurysystem.

Skönt med tävlingar där man kolla avslappnat utan att bry sig hur det går som Eurovision Song Contest 2007 och hockey-VM, då kan man lägga kraften på silly season istället!
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Benämningen finns väl bara i folkmun hos schlagerrävar. Det heter väl Melodifestivalen. Det kanske det till och med alltid har gjort i Sverige?
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Stigsson:

Vad jag menar är väl att om det nu helter schlagerfestivalen så skall väl låtarna vara schlagers också eller hur ?? Annars kan de döpa om spektaklet.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Stigsson:

...och så var det ju det där med att det inte heter schlager någonstans...det heter Melodifestival och sedan Song Contest. Jag tror att de senaste åren har visat att låtar inte behöver falla in i schlagerfacket för att delta i eller vinna ESC.

Oh, btw:
"Ursprungligen var schlager samma som hit, det vill säga en melodi som slår igenom oavsett musikstil."
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Vad menar du med "ingen riktig schlagerlåt"?

Måste alla låta som Kicki Danielsson för att få vara med? Det blir tufft för Albaninen att hitta en som liknar Kicki.
Schlager betyder hit och en hit kan låta på många olika sätt, det behöver inte låta som svenska bidrag gjorde när du växte upp för att det ska vara en hit.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
mattias - 74: Jag å min sida tyckte att Ukrainas bidrag var hur coolt som helst. Tufft att verkligen vara lite thinking out of the box.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
70 Rodrigues:

Jag satt faktikst och kollade och jag kan också köpa att serbien vann. kanske ingen riktig schlager låt men absolut den bästa låten.

Ukraina 2:a ?? Bara pinsamt. Sedan är ju Ola Salo bitter över resultatet och kalla det en Dyngtävlning. Whats New liksom?
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
arnio: Nu snackar du om listtoppar i väst.
Jag tyckte tom att Finnarnas var bättre än The Arc.
Helt klart är att vi har en annan musikkultur än medelhavsländerna och deras grannar. Dom tycker säkert att vår musik är knäpp.
Men såär dom några fler miljoner mäniskor som kan rösta också.
Att inte England kan prestera bättre är ju under all kretik.
Men nog f..n var Serbiens låt bäst av de vi så gärna kallar öst fast det är mer centraleuropa.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
GävleLasse:

Låt bli att titta istället.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Gusten: Det var ganska intressant att Ukrainas röster blev som de blev. De 8, 10 och 12 poängen speglade ju knappast deras smak när det gället röstningen av deras eget bidrag.

Lägg ner hela tävlingen.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Jag trodde på Serbien, Ryssland, Moldavien, Ukraina, Turkiet, Rumänien och Sverige..
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Gusten:

Jag märkte nog hela resonemanget.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Modoante:

Sedär, här axlar du rollen av smakpolis, vad härligt av dig.

Vilka låtar jag anser var bäst har absolut inget med att göra hur de placerade sig, eftersom jag inte röstade. Däremot så finns de flesta av mina favoriter med i topp-tio.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
Gusten:

Amen..
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
scim: Guru: Jag menar ju självklart bland världens män. Men fortsätt märka ord ni
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
scim: glöm inte dom bra låtar som inte en tog sig till final island för att ta ett exempel är ju en låt som var bra och borde vara i final.du kan ju inte på allvar påstå att majoritetn av dom låtarna i topp tio är bra. tycker du att den där dyngan från ukraina är bra så är det din personliga smak som är patetisk.
Kommentera

Sv: Eurovision Song Contest 2007
70 Rodrigues: "Du tycker att Ukrainas låt är bra men att Finlands och Sveriges låt är dåliga, är inte det att trycka på andra din personliga smak?"

Jag skriver bara vad jag tycker, ni andra får tycka vad ni vill.

Sveriges låt tycker jag definitivt att den är bättre men i frågan om vilken som blir största hiten i Europa så är jag säker på att det blir Ukrainas.

För att komma högt i denna tävling så krävs en låt som de som ska rösta på kommer ihåg, nåt som sätter sig i huvudet och det viktigaste är inte de musikaliska kvaliteterna.
Sedan att smaken ofta delas av grannarna gör inte saken lättare för tex. Sverige men omöjligt är det inte, se bara på Finland i fjol.

Sedan jurysystemet försvann så har förutsättningarna för att den låt med de bästa musikaliska kvaliteterna vinner minskat dramatiskt.

Se bara vad vanligt folk lyssnar på dvs. vad som ligger på listtopparna runt om i världen, inte är det bara hög kvaliteét där inte.
Kommentera

885231 · »