scim: Jag håller med dig. Jag har ju läst all denna matte, plus en del på högskola och det är väldigt sällan man har någon nytta av det. Och detta säger jag som trots allt använder en hel del matte i beräkningar av effekter, lastbarhet och liknande saker på de anläggningar vi levererar.
Tittar man på de tekniska och naturvetenskapliga programmen på gymnaiset så borde dessa ha mindre matte och mer inriktning på det man verkligen vill läsa. Tekniskterna borde t ex få mer fysik och teknik medan naturvetarna får mer biologi och allmän naturvetenskap.
Hehe, ännu en mycket bra föreläsning.
Nog ser man dagligen hur skolan sorterar ut mäsnniskor och dödar kreativitet. Alla ska stöpas i samma form och sitta lugnt och fint i klassrummet.
Själv tycker jag att man läser åt helvete för mycket matte. Visst, plus, minus, delat och gånger är viktigt att kunna, lite procent och elementär geometri. Men frågan är varför man ska plåga sig med 7-8 timmar matte genom hela skolgången, från sexårs till gymnasiet.
Jag tycker det är 1800-talskunskaper. Jag håller nog inte med denne Robinson om att Matte har högst status, åtminstone inte i Sverige. Jag tycker det verkar som att folk börjar förstå att det räcker att kunna räkna. Alla ska inte konstruera broar.
Ett trevligt klipp var det…