Café

Grupper · 49842 inlägg · 1046 ämnen

Viktigaste Valfrågan

Sv: Viktigaste Valfrågan
Alfred Awful: För egen del kan jag inte säga att jag influerats av mina föräldrar då jag faktiskt inte har en aning om vilket parti som har deras sympatier, och jag har inte haft någon större lust att undersöka dessa heller.

Paddan: Nänä, politik inom släkten kan bli tufft, men det är kul att sitta som åskådare när sådana tillfällen bjuds.

För övrigt sitter Peter Eriksson och pratar för en Norrbotinabana (på P4 just nu) som ska gå några hundra meter ifrån mig. Det säger jag IMBY! till. Folkpartiet säger ja till Kvarkenbron i kommunalvalet. IMBY! på den också från min sida.

Spionaffären kom som en skänk från ovan för (S). Tyvärr har valboskapen allt för kort minne och minns ej längre den långa rad av (S)kandaler som varit de senaste åren.

Låt oss friska upp minnet med lite skandaler och korruption:

* Flodvågskatastofens hanterande.
* (S) presschef hotade aftonbladets chefredaktör ang Lars Danielssonaffären.
* Anna Sjödin krogbråk :Vittne hörde Sjödin säga "jävla svartskalle"
*Förtalsmejlkampanjen mot Reinfelt.
*Lars-Erik Lövden's bostadsaffärer
*Medlemsfusket inom SSU
*Mona Sahlin's dotter fick väldigt trevlig assistenttjänst på ambassaden i Washington.
*Bosse Ringholm alla eskapader bl:a regeringsplanet till fotbolls-EM.

Listan kan göras mycket längre.....and more to come.

Avslutar med ett litet citat.

”Det är naturligt att dumbommarna är i majoritet i riksdagen – de är ju i majoritet i folket.”
(Hjalmar Söderberg)

Beezer: Bara hoppas dom då har så kort minne att dom glömmer allt på en vecka... eller så kanske S postade koderna till Fp ?

Beezer: Själv är jag lite imponerad att slumpen medförde att avslöjandet om Ungliberalernas spionerande, som pågått sedan i mars typ, "upptäktes" först natten efter Reinfeldts utfrågning i SVT. Tänk så det kan gå...

Lumber Jack: Det är som i hockeylivet, man måste ha "lite flyt" också för att vinna.... :/

Lumber Jack: "Upptäckten" gjordes väl av Dagens Industris journalist, och släpptes sent söndag kväll i nätupplagan.

Jompe: Tycker att Niklas Ekdals ledare i Dagens Nyheter var riktigt bra.

"När en strid mellan två politiska block avgörs genom polisanmälningar och husrannsakan tar Sverige ett steg närmare Ryssland. Det är djupt obehagligt och illavarslande för framtiden.

De osäkra väljarna är fler än någonsin inför årets val. Om vi inte snabbt kan återgå till en valrörelse kring sakfrågor och ideologi blir resultatet blankröster, lågt valdeltagande, ett party för missnöjes- och ytterlighetspartier.

I värsta fall kan det leda till ett parlamentariskt dödläge. Inte därför att väljarna är delade 50-50, utan därför att många avstår från att rösta på regeringsdugliga partier."

Så har då Göran och Fredrik duellerat i TV4 om skola, vård och arbeten. Tycker själv att det var en klar seger för Reinfeldt som gav klarare besked än Persson som jag tyckte mest, likt en papegoja, upprepade slagorden "alla ska med".

Paddan: Jag missade showen men tror dig. Har funderat om sossarnas brist på nya ideer beror på enbart fp-hackande, om de anser sig leva i den bästa av världar redan eller om det helt enkelt blir jobbigt att skriva vinnande valmanifest fyra gånger på raken.

Hur gick det rent visuellt att skilja dem åt? Om GP tar av brillorna är de som far och son. Har Persson bott i Täby?

El Maco: Jag såg faktiskt inte programmet utan hörde snarare på det. Det är något med Perssons "det är jag som bestämmer" och "förtroliga" stil som jag inte kan med. Så någon annan får försöka beskriva det visuella.

El Maco: Om Persson är far måste mamman vara en ko. GP har ögon som pisshål i snön, FR har gigantiska ögon, med vita både över och under pupillen, ovanligt!

orion: Har Leijonborg överhuvudtaget ögon under påsarna?

Linda har bara ögon för Fadde.

El Maco: Leijonborg har faktiskt inga ögon alls! Och Linda vet jag inte ens vem det är, fast hon leder ett parti! Fascinerande! Det är alltså jag som är dum! (jag visste det!)

För att uttrycka sig i hockeytermer. Politikens alla aktiva människor har lekstuga med övriga Sverige.

Det är skrämmande det som händer. Man kan ju ana sig till att det som kommer fram bara är toppen av ett isberg. Och dessa människor är de som bestämmer miljoner människors öde. Kalla det vad du vill.

Huga.

wap.hockeysnack.com
Och om man tar det i andra termer: Et lingua eius loquetur iudicium.

Så, nu har man röstat. Well ok, det var några dagar sen. Det blev en långsiktig satsning på vår framtid som blev mitt val. Jag tänkte vara bakåtsträvare och sådär härligt konservativ (eller heter det nyliberal nuförtiden?). Följande citat gjorde att det strömmade lite extra blått i venerna, men men det blev inte så ändå.

"Visst kan vi genomföra alla våra skattesänkningar. Det är bara att avskaffa sjukkassan, a-kassan, barnomsorgen, pensionerna och sjukvården. - Tomas Idergaard, f d MUF-ordförande

"De sitter i Borlänge och väntar på mera välfärd." - Ulf Adelsohn (m), härmandes dalmål, angående EMU-folkomröstningen

"Om man ser på våra historiska dokument, finns det t.ex. häpnadsväckande mycket i 1919 och 1934 års partiprogram som fortfarande äger aktualitet nu på 1990-talet." - från Moderaternas hemsida 1998

Säger du det. Typ som det här kanske?

1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
1927: Nej till folkskolereform.
1934: Nej till a–kassa.
1935: Nej till höjda folkpensioner.
1938: Nej till två veckors semester.
1946: Nej till fria skolmåltider.

Nåväl, tillbaka till nutid, den är mer relevant.

"När jag bodde i Afrika brukade vi skämta om hur man skiljer en apa från en svart? Sträcker man fram en banan tar apan den med foten." - Ulf Björkman (m), kommunfullmäktiges ordförande i Solna och före detta adjutant åt kungen

"Thatcher gjorde mycket för de fattiga i Storbritannien när hon sålde ut de statliga företagen. På det viset kunde alla köpa aktier och då äga någonting." - Kristina Alvendal (m), kommunalpolitiker i Stockholm

"Svenskar är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeldt

Eller var det bättre förr ändå?

Hawerchuk: "Svenskar är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeldt

Så sant, så sant. Välfärdsnarkomanerna i Sverige är beredda att ta i stort sett vilken försämring som helst, bara det inte blir en förändring.

Lumber Jack: Välfärdsnarkomanerna är väl utdöda vid det här laget, eller åtminstonde har hög abstinens.

Stoppa pressarna, Linda Rosings parti har ny hemsida nu på www.unikapartiet.net

Alltså, vem ligger bakom det här? Linda själv tror ju säkert på det, någonstans sitter någon annan och fnissar hysteriskt.

El Maco: Ett gäng jättetomtar som förmodligen har sin plan klar: att skrapa ihop tillräckligt med röster (läs: lättlurade individer), så att man därigenom blir berättigade till partistöd i form av pengar.
Pengar som man sen antagligen delar på, ifall man nu inte blir osams om vem som ska ha mest.
Blir det bråk om pengarna, så kan man ju alltid göra en såpa av skiten.
Minns Ny Demokrati och deras käbbel när partiet hade gått åt helvete.
Ett djävla kattrakande om pengarna som fanns kvar i partikassan.
Där var det väl ett par millar som försvann spårlöst ner i ngns eller någras fickor.

Huge: nejdå, då allvarligt är det naturligtvis inte. Det är bara kul att se hur långt man kan lura en stackars doku-tjej som Linda R. Om Linda är Bert så ser jag inte Ian.

El Maco:

Han längst ner till vänster ser ju...unik ut, i alla fall.

knaskamilla: Enligt hans presentation har han en lätt cp-skada. Han har jobbat med handikappfrågor aktivt och är nog överkvalificerad för det här gänget.

En annan kandidat är 12-barnsmamma och tycker man ska satsa på barnen.

knaskamilla: Verkligen.....men han längst ner till höger då,jag som trodde Beppe Wolgers var död:)

El Maco:

Då är han ursäktad, förmodligen svårt att se avslappnad ut när musklerna inte vill göra riktigt som man vill att de ska göra.

Men snygg hemsida. Kul att de tagit en sådan där färdig layout och inte bytt ut allt. Den där newsflashen på latin är ju härlig.

Idag i skolan var alla gymnasieelever åskådare till en politisk debatt mellan åtta partier (de sju i regeringen och ett kommunistiskt) med varsin ungdomsrepresentant. Jag som helt ointresserad av politik är nu tvungen att rösta i skolvalet på fredag (att inte rösta alls känns ännu mer fel).

När vi satt där så märkte jag hur viktigt det är för talaren att tala så att folk får upp ögonen. Det var många gånger som jag var tvungen att tänka efter ordentligt 'vad är det den här personen pratar om?'. Vissa fick man upp ögonen för på en gång p.g.a. deras vilja att utföra det de säger och deras tro i det de säger.
Den som ville mest var hon som talade för miljöpartiet, utan tvekan! Det lyste om henne varje gång hon sa något och enligt mej så är miljöfrågorna bland det viktigaste som måste diskuteras. Hon citerade en partiledare som hade sagt att miljön inte var någon valfråga och det följdes av de näst starkaste applåderna den morgonen. Hon stod också för det tredje starkaste ljublet när hon sa att "all kärlek är bra kärlek" i frågan om homosexualism.
Det som fick mest uppskattning var, utan tvekan, när folkpartisten berättade en liten historia om en kompis (gymnasieelev) till honom som hade fått oerhört dyra räkningar för att personen hade jobbat och med det kritiserade han socialdemokraterna ordentligt att de inte hade ordnat skatten efter löner bättre.

"Ska vi slå på dem som redan ligger ner?" var en mycket omtyckt mening, i frågan om arbetslösheten, av vänsterblocket. Det absolut mest klockrena svaret var; "Det är ni som har fått folk att ligga ner, vi vill ha ett samhälle där ingen ligger ner!"

"Du sitter här och säger att socialdemokraterna hoppas att kunna förbättra. Om det är någon som ska hoppas är det vi! Vi hoppas på er som har haft makten de senaste 12 åren att ni ska ändra saker till det bättre"
Båda 'attackerna' kom från kristdemokraternas talare

-Kommunistiska partiet hade inte mycket att komma med, dessutom ingen bra talare.
-Moderaten pratade inte så mycket men kom med en skitbra kommentar!
-Socialdemokraten talade inte så mycket om hur bra deras prati var utan kritiserade mest de andra.
-Centerpartisten var den som pratade längst tid men han fick nog sagt minst.

All kritik mot sossarna uppskattades, även av mej...

Ni som vill logga in och läsa sossarnas hemligheter kan besöka deras topphemliga hemsida.

www.sapnet.se

Användarnamn: sigge

Lösenord: sigge

Marcus: Grymt :)

Jag skall iaf rösta på Feministiskt Initiativ !!

mattias - 74: Ja det passar verkligen dej måste jag säga.

mattias - 74:
Inte unika partiet då?

piff: V et inte vem som e värst... FI eller UP :) Sicka frontfigurer dom har.

mok:
Ja det är inte lätt att hitta värre.
Idag på morgonen ska jag lägga min röst i skolvalet och jag kan garantera att det varken blir FI eller UP som får min röst :P

piff: Har bestämmt mej för länge sedan vart jag skall lägga mina röster så blir ett snabbt val på söndag för mig.

piff:
Blev det folkpartiet?

claesw:
Den gång jag röstade blev det De Arbetsskyggas riksförbund "Bland Karpar och Kantareller", och med det blev jag omnämnd i Expressen.

Metal Guru:
Det ska du ha cred för!

Viktigaste valfrågan gäller avskaffandet av momsen på dill..... Asså inte...?

Politik är retorik och ljug på hög nivå och jag kan lixom inte låta bli att påminna om vad statsminister Göran Persson sade i valrörelsen 2002 till moderaternas Bo Lundgren i en hätsk debatt....

- Hur kan du Bo Lundgren, som just köpt en villa för 6 miljoner, veta hur vanliga människor har det????

Hmmmm, just det... År 2006 har Persson själv köpt en egen villa för 12 miljoner....

Tomas DiLeva's "Vem ska man tro på, tro på, tro på......då" rimmar bra i detta läge....;-)

mok:
Röster, sen när blev du utrustad med fler än en?
claesw:
Nej inte folkpartiet..

piff: man röstar ju till riksdag, landsting och kommun... Det kanske var det han menade...

Nu börjar det verkligen dra ihop sig till att rösta, och fortfarande vet jag inte vad jag skall rösta på. Känns dock som det kommer att bli en variant till kommun och en annan till landsting och riksdag, men jag har en stund kvar att fundera på. 

Sannes: Jag gjorde Expressens test och jag var Sosse som det bör men inte långt efter så kom Folkpartiet, jag gillar ju data så ;-)

Här kan vi i västvärlden sitta och skratta om valet i vissa länder så betyder det döden att rösta på fel parti. Om det nu finns något annat parti att rösta på

65selander:
Jag har också yrat runt på Expressens test och skall man gå efter det så är det Kristdemokraterna som gäller för min del, och det känns ju sådär måste jag säga.
Finns egentligen inget parti som är någon höjdare tycker jag, eller nja det kanske skulle vara det partiet som delar ut sopkvastar här i Uddevalla, de vill sopa rent för att mygel här i kommunen, åtminstone säger de så innan valet.

65selander: Själv vart jag Moderat 68%, jag som har varit sosse i hela mitt liv. ( c :

Helg Ernest: Ja, va fan. Välfärdsnarkomanin kommer till slut driva er vänstermänniskor in i den realpolitiska verkligheten, vare sig ni vill det eller inte. Fråga Gudrun "jag är en bitter missbrukare som sitter och kissar och försöker att förlänga min stadiga inkomst genom att hata män" Schyman...

Lumber Jack: Här kan man kolla när vad sverige röstade senast. "Rösta rött och rösta rätt"

När du har klickan på länken kan du klicka dig bakåt mm för att få reda på hur din kommun röstade mm.

65selander: Haha! I min kommun hatar man de styrande och ger dem majoritet i varje val. Sossar kallas man sig själva...

« · 745406 · »