Luleå HF

SHL · 120008 inlägg · 892 ämnen

« · 1530570 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Egentligen är ju läget ett helt annat: hade vi riktiga journalister skulle de utan vidare sedan lång tid ha upptäckt att Luleå Hockey under två säsonger var det justaste lag som Elitserien någonsin haft. I särklass.

Man skulle intervjuat motståndare: hur är det att möta Luleå och veta att de aldrig kommer att bete sig så illa att du riskerar hjärnskada? Vad tror du den spelaren skulle ha svarat?

Man skulle ha intervjuat domare och frågat: hur känns det att döma Luleå och veta att du slipper gnäll och klagomål och ilska utbrott som hetsar publiken mot dig? Vad tror du den domaren skulle ha svarat?

Ingen säger ingen s k journalist tog upp den tråden. Varför?

Tvivlar du? Tror du att det finns hockeyjournalister?

Och samtidigt. Om det inte varit Luleå utan t ex Djurgården som utbildat sina spelare att uppträda juste, att inte gnälla på domare och att inte utsätta moståndare för våld mot huvuden och risk för hjärnskador. Är det någon som inbillar sig att det inte skulle ha slagits upp stort? Att Djurgården hyllats som hjältar och att neurokirurg efter neurokirurg skulle ha intervjuats för att förklara hur fint Djurgården uppträdde?

Men från de s k experterna, från låtsas-journalisterna: ingenting. 

Bara: det är som att se målarfärg torka. Tråkigt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag har läst flera artiklar där PRAO-eleverna försöker få motståndarlag att anse Luleå trååååkiga genom ledande frågor. Det har låtit ungefär så här: 

-Är inte Luleå trååååkiga att spela mot.

-Jo, det kan jag hålla med om. Det är tråkigt att möta Luleå eftersom de är så bra att voi oftast förlorar. Och det är trååkigt.

Vilket leder till rubriker som "AIK-spelare: Luleå är så tråååååkiga att möta"

Och så vidare.

Vidrigast av allt var TV som med stor genomslagskraft odlade samma tema, genomfört genom att den ene Djurgårdssupportern intervjuade den andre Djurgårdssupportern (båda falskeligen presneterade som antingen programledare eller s k expert) och de kom fram till att Luleå var tråååååkiga.

Vansinnet fann inga gränser. Ett tag var det ett gång som hittade på att "I början av 80-talet spelade Djurgården 1-3-1 hockeyn som var framgångsrik, men tråkig, och därför la DIF av med det och började spela roligare. Men niu har Luleå tagit upp samma tråkiga sätt att spela hockey och det är tråååååkigt! Luleå är ett hot mot hockeyn!

Helt ortoligt. Att jämföra Luleås sätt att spela hockey "alla kämpar" med Djurgårdens 1-3-1 "vi ställer upp en mittzonzgegga som ingen kommer igenom" visade brist på intelligens som inte ens jag hade väntat mig, inte ens av PRAO-elever, falskt marknadsförda som "journalister" men så höll det på.

Men det absolut äckligaste var Djurgårdssupportern Tommy Åström som deltog i en debatt om hjärnskador i hockeyn, orsakad av den brist på respekt som vissa spelare och lag satt i system. medan detta allvarliga problem ventilerades satt Åström som en glad nolla och hajjade just noll.

Sedan intervjuade man Luleå Hockeys läkare som berättade att man i Luleå arbetat aktivt med att få spelarna att respektera motståndare och mednänniskors hälsa genom att inte tillåta våld riktat mot huvuden. Och under snart två säsonger har det haft den glädjande effekten att ingen människa i ett lag som Luleå mött har drabbats av en hjärnskakning.

Då blev jag rörd. Då kände jag mig stolt. Det värmde och jag kände att nu fanns alla chanser att den samlade publiken skulle applådera detta och man skulle hylla Luleås respekt och samtidigt dra slutsatsen att så måste varje lag agera. Härligt, för hockeyns framtid, och härligt för de som vill låta sina små pojkar börja spela hockey: de kan slippa den ökande risk för hjärnskador vi sett.

Då viftar den lilla pajasen Tommy Åström med handen och får ordet: Men att se Luleå spela hockey är lika trååååkigt som att se målarfärg torka, ha ha ha ha ha.

Vad fan hade det med något att göra? Att Åström är bitter för att hans lag Djurgården förlorat mot Luleå är en sak. Men att förolämpa Luleås kamp mot hjränskador hos motståndare var bara för vidrigt äckligt. Det hade ju inget att göra med vår effektiva hockey, men allt att göra med att vi satte inte armbågar i huvudet på motståndare, vi taklade inte folk bakifrån in i sarg, vi tog ansvar för motståndarnas hälso och skyddade deras hjärnor även när det inte var till sportslig fördel för oss.

Men Åström tyckte det var...trååååkigt. ATt det var den sista repliken i debatten gjorde det bara så mycket värre. Hade medicinsk expertis fått chansen skulle man förstås ha totalt sågat ett så infernaliskt korkat uttalande och Åström hade fått skämmats ögonen ur sig. Men det blev oemotsagt.

Senare har Åström tagit upp det där och påstått att han inte alls sagt det han sagt. Att han gillar ju Luleå, igenkligen. Att han sa något helt annat.

Men det är bara ljug. Jag vet exakt vad han sa och jag har gott minne. Jag kommer aldrig att glömma det.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Icke, sa Nicke. Jag hade glömt bort att de s k experterna i stort sett samtliga är lokaliserade i Fjollträsk och de är vana att frottera sig med Djurgården, Djurgåden och Djurgården. De samlas på pressläktaren på Hovet, de samlas på krogarna efter matcherna och de pratar om Djurgården och skriver om Djurgården och hockey ÄR Djurgården. Klagar någon sbarar de bara att "Landet behöver Djurgården. Vi talar mest Djurgården, pratar mest Djurgården, skriver mest om Djurgården, visar mest Djurgården...för det är vad landet vill! Det är maknaden som kräver det! Luleå, dit kommer man ju inte ens med SL-kortet.

Det var ena gånget, och det andra var alla de rookies som "skrev" om hockey och annan sport. Hjälpligt, för att uttrycka det snällt. De kunde inte stava, de kunde inte skriva och om hockey visste det inget. Som bäst kunde de liknas vid PRAO-elever som givits enn plats där de inte dög. Men de fick ju ingen lön egentligen, bara nålpengar, och speciellt kvällsdrakarna hade för länge sedan avvecklat kvalitet och innehåll och satsat på rubriker somi viss mån sälde lösnummer - men i stort sett ingenbtidning bär sig längre. Utan det handlart om nätet, och antalet tryckningar som en sida drar på sig, och hur mycket man kan mjölka annonspengar. Enbart och endast detta. Så vad de där okunniga skrve sket alla i, bara det lurade folk att trycka fram deras meningslösa dravel, dörtill lurade av öjug i rubriker.

Så med de båda typerna i kombinatioon gick man faktiskt Rosens ärenden och försökte få fram att Luleå var tråååååkiga.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag kommer ihåg första gången. Ros intervjuar sig själv och förklarar: Jag har noterat att Luleå vinner. Men jag blir allvarligt bekymrad för tänk om alla är lika bra som...jag menar tråkiga som Luleå? Och inte låter Djurgården vin...jag menar och antalet gjorda mål blir färre? Det blir ju tråååååkigt. Och det är Luleås fel!

Jag kommer ihåg första gången och jag tänkte: har det alldeles snurrat till för den dåren nu? Vad fan menar han? Ska Luleå sluta försvara sig, ska spelarna börja lata sig, ska målvakterna anstränga sig mindtre. ska våra spelare inte slänga sig och åta puck när motståndarna skjuter? Är vi roliga då? Ja, det är förstås roligare för motståndarna om vi lägger oss platt och låter dem vinna, men herregud, hur kan ens en s k expert, låt vara av Rosens helt värdelösa typ, hitta på något sådant.

Jo, jag vet. Den lille fulingen är Leksandssupporter och har aldrig förlåtit Luleå för att vi alltid emkelt spöat Leksand och nu etablerat oss som ett av landets topplag medan Rosens Leksand misslyckas hela tiden.

Men det finns väl ingen som hänger på Rosens skitsnack? Så knäppa eller väl inga? De kommer väl att skratta ut Rosen för gott nu?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Var Luleå tråkigt?

Nej, ingen hade kommit på den idén. Luleå kämpade hårt och spelade effektiv hockey. Att mtståndarna var slöare och mindre effektiva var knappast Luleås fel och det kunde ingen få för sig att påstå.

Men vad hände då?

Ros hände. 

Luleå spelade kvarsfinal mot Djurgården. En känslig uppgift. Speciellt som de s k experterna hade bestämt sig för att Djurgården skulle bli mästare. De hade ju redan året innan nått final, som följd av att många fina junisar kommit fram i Stockholmsområdet samtidigt. Luleå skulle ju ha plats 12, det hade de s k experterna bestämt.

Men hur gick det?

Djurgården räckte inte till. Luleå var helt enkelt för bra.

Luleå vann första matchen.

Luleå vann andra matchen.

Luleå vann tredje matchen.

Nu var goda råd dyra. Det bästigaste av det bästiga, stoltheten Djurgården som skulle bli mästare på väg att åka ut mot "kvallaget" Luleå. Plötsligt skulle festerna på Hovet, matcherna där de s k experterna flockades för att följa och hylla sitt lag, plötsligt var de matcherna hotade!

Vi måste göra något!

Media måste göra sin plikt!

Ros måste bli rosenrasande!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

En annan poäng med Rönkenhockeyn var att man krävde av spelarna att de la av med att ta onödiga utvsiningar. Man accepterade inte längre att de stod och vilade och i stället tog hakningar. 

Man förbjöd spelarna att käfta med domarna och klaga över domslut.

Man såg till att spelarna respekterade de människor som spelade i andra lagens tröjor. Att vara jobbiga för motståndarna genom att kämpa var OK, men inte att spela fult, inte att utsätta motståndare för överfall mot huvuden, inte sådant äckligt uppträdande.

Under ett par säsonger satte Luleå Hockey extrema elitserierekord i lågt antal utvisningar. Snitten gick ned till bortåt 6 minuter per match, och inga femmor, inga tior, inga tjugo minutersutvsingar och förstås inga matchstraff.

Inte bara att det där var en hockey som skyddade motståndarna från hjärnskakningar. Dessutom innebar det att Luleå fick spela minimalt antal box men fick med sig betydligt mer PP. Och så länge vi hade en utmärkt box och ett fint PP vann vi ju matcher enkelt bara för den detaljen: att spelarna skötte sig.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ingen kunde hitta på att kalla hockeyn tråkig för det var så uppenbart att det var den inte. Däremot var den effektiv och vinnande.

Jag kan bäst likna den med hur IFK Göteborg slog igenom och blev ett europeiskt topplag på 80-talet. Visst, man hade härliga spelare och var duktiga på att måla när man fick chansen. Men framför allt var man extremt jobbiga att möta när man hade bollen, för de var på en hela tiden och varje gubbe hade en annan gubbe som var strax bakom och ryckte in om det behövdes.

Värst av allt förstås att de alla hette Glenn, men det är en annan sak.

Men det var den hockey som Luleå spelade. Och den var vinnande. Luleå vid det här laget hade inte mycket pengar och kunde inte köpa några stjärnor. Men man köpte billigare spelare som var beredda att göra sin plikt och kryddade med egna med samma förmåga. Dessutom scoutade man fram spelare efter spelare från Allsvenskan som övriga lag redan bestämt sig för inte dög i elitserien. Men i Luleå växte de flöesta ut, fick chanser i den offensiva (ja, just det: offensiva) Rönkenhockeyn. Arla, Olle, Hjalmarsson, Enterfeldt, Fälth, o s v.

Införsåsong förklarade de s k experterna unisont att Luleå har bara dassiga spelare. Köpt några billiga allsvenskar som ingen vill ha och har inget lag. Det blir 12e plats och kvalserien, visste de alla, experterna.

Men Rönken och Osten visste vad de gjorde. Rönken hade ju redan året innan kört samma hockey i Almtuna och visat att laget var extremt framgångsrikt utan stjärnor. Men de s k experterna kunde inte bry sig mindre. De var ju upptagna med att kamma sidbena på Hardy Nilsson.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rönkenhockeyn tog Sverige med storm. Oj! sa alla experter. Luleå vann och vann och Rönken hyllades till höger och vänster. Kommer ihåg Boorken som i TV fick tala med Rönken och erkände "Jag är imponerad men allvarligt talat: hur länge ska spelarna orka? Kommer de inte att ta slut om några veckor. Det här är ju slutspelsfinalhockey, det orkar de väl inte med så länge?

Men spelarna orkade och fortsatte. Det totala genombrottet kom när Warulfven "Vi skiter i hur de andra gör, vi spelar vårt spel" erkände att de insett att enda chansen att vinna mot Luleå är att spela som Luleå. D v s kräva att varje gubbe går ut och levererar hela tiden, kämpar varje gång de får chansen.

Och Rönken-hockeyn uppfattades aldrig som defensiv, Inte alls. Grejen var ju den att Luleås spelare var på motståndarna som bålgetingar i deras egen zon och tvingade fram dem till misstag som man snabbt tog till vara på med målchans för Luleå som följd. Forecheking inte med en, inte med två spelare utamn med hela laget. Ingen kom ens på tanken att kalla spelet för defensivt: hur skulle man kunna det när hockeyn större delen av tiden bedrevs i motståndarnas zon och Luleå fick målchans efter målchans vilket speciellt Arla-Ole men ochså Abbotts förvaltade väl.

Defensiv, tråkig? Inte en chans.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt suveränt inlägg av Albert Hall. Och en elegant illustration av hur man jobbar med retorik på ett informativt, underhållande och övertygande sätt.

För det är just så Rönkens hockey fungerar. Bra betalda hockeyspelare som går ut på isen förväntas göra sitt yttersta och sin plikt. I varje byte, i varje match. 

Jag kommer ihåg hur Per Ledin hyllades av Luleåfansen. Inte för att han var speciellt skicklig eller hade någon elegant hockeytalang. Men när han åkte in på isen gav han 100% från början till slut och det uppskattade vi, även om vi tyckte att han var rätt dassig på hockey. Men han var skitjobbig att möta och han gjorde det han kunde. Och älskades för det. Sedam under lockoutsäsongen, fick han spela med Jonas Nordquist och Justin Williams och alla tre körde samma hockey. Oj, vilken lina det blev, fruktad av alla, oerhört tung att möta. Och med skicklige Jonas och Justin producerade den som fan framåt. Och även Per hängde med att fick en jävla massa mål och passningspoäng det året, när vi mötte lag med NHL-stjärnor överallt.

Sedan köpte förstås Warulfven Per och från det blev han mer utstuderat småful än bara ettrig. Lite trist att se, men så går det när man kommer för nära Warulfven.

I Rönkenhockeyn har vi ett gång spelare som alla är som Ledin. Då menar jag inte att man lirar smålfult, för det gör man inte alls. Men man ger allt när man går in och spelar. Vilken supporter som helst till vilket lag som helst skulle tacka och ta emot om man hade ett lag med spelare med den inställningen. Tänk sådana spelare vi och andra haft, som inte orkar åka skridskor för att hjälpa till i försvaret utan hellre stannar uppe vid blå för att få puck och kontra in mål. Kul, när det fungerar, men för jävla oklu när de för dyra pengar bara står där uppe och glassar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos inget finns det en sak jag tycker det är dags att diskutera.

Luleå spelar tråkigt?

För att komma i stämning plockar jag fram ett utmärkt inlägg av Albert Hall av den 28 september.

Albert Hall: 

Luleåsmittan. Kul ord, men vad betyder det? Jag har sett motståndarsupportrar (särskilt Brynäsare faktiskt) och faktiskt så kallade kunniga journalister som påstår att vi spelar defensivt. Att vi backar hem. Det gör vi inte, faktiskt minst av allt. Okunskap där. Visst, vi försöker störa motståndarna, de  ska inte få en chans att spela champagnehockey. Inte mot oss. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.

Det gör vi med ett jävla jobb och hårt slit och frenetisk skridskoåkning. Helst allra högst upp i banan, allra helst mot motåndarnas kortplank (det är därför bröderna Abbot och Anton Hedman är som klippt och skurna för lulehockeyn, bland andra) där vi jobbar som själv fan. Egentligen likadant över hela banan, men ju längre upp vi stör motståndaren desto bättre. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.

Okej, vi spelar defensivt i den mening att vi vill förhindra motståndaren att spela champagnehockey, men vad är alternativet när vi vet hur vi ska neutralisera champagnehockeyn, stå och titta på? Dessutom får ni gärna peka ut dom lag som frivilligt tillåter sina motståndare att spela sin snyggaste hockey, jag ska personligen nominera dom till fredspriset. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.

För några år sen var vi en klubb som mobbades, inte minst av nyrika och storstjärnevärvande TIKare, mycket tack vare Obolhärvan och därföljande Renberghärvan. Av Renberghärvan blev ju som alla numera vet... ingentinken. Vi hade hela tiden rätt, Obol var agenters och spelares problem. Men vi fick ta skiten men knöt näven i byxfickan. Jag kan säkert söka igen massor av inlägg från den tiden här på HS på inlägg från stjärnor som Ambroo och Laken och säkert fler över hur välskött Timrå IK var jämfört med Luleå Hockey. Timrås "framgångar" steg dem som bekant åt huvudet. Kommer inte att hända oss. Vi åker skridskor och jobbar den här gången. Och ställer oss i skottlinjen.

Numera är rollerna ombytta. Vi är ett topplag som numera även har råd med lite dyrare spelare, faktiskt inte mig emot. Det ska bli kul att följa hur till exempel Klasen kommer att klara detta, men en sak är jag övertygad om. Han vet vad han gett sig in på, vi värvar inte spelare som inte vet. I Luleå Hockey åker vi skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.

Luleåsmittan var det. Numer har faktiskt nästan alla lag kopierat Luleå Hockeys sätt att spela, mer eller mindre. Där har de i FBK faktiskt rätt. Det lag som gjorde det först var AIK och Melin som väl lärde sig lite redan under tiden i Allsvenskan när de mötte Almtuna. Fast forfarande åker vi  skridskor och jobbar bäst. Samt ställer oss i skottlinjen bäst.

Sådärja, nu har jag faktiskt lite lätt ödmjukt förklarat varför vi är bäst. Vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen.

(Jag vill för övrigt att ni lägger märke till att jag varken nämner, Rönnken, Bulan, Åkerström, Hento, någon målvakt, back, eller forward, (jaja, ett par undantag som illustration mest) Osten, Stöckel eller Jidström vid namn i detta inlägg.) För vi åker skridskor och jobbar. Och ställer oss i skottlinjen... ehh...nu blev det väl ändå en gång för mycket?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sir Pinkley och Huge/ Förstår frustrationen och Sören "Hostan" Persson är ingen man längtar efter.

Apropos inget tycker jag faktiskt det blivit klart bättre med fyrdomarsystemet. De riktigt usla zebrorna - dvs de flesta är ju kvar - är fortfarande usla men att de inte längre är ensamma har lättat på trycket och även om det inte är skitbra är det dock klart bättre än tidigare då usla zebror av typen Molgan, Hostan, Höjdhopparen kunde förstöra så mycket att tre poäng hamnade hos fel lag. Nu är misstagen något färre och fr a tappar inte zebrorna matcherna totalt som de ofta gjorde tidigare. Men Hostan är bekymmersam, hemmadomare, ja, men också en domare som dömer som han känner att han måste. Ulf Dahlén, exempelvis, sätter gära press på zebrorna genom att kalla till sig dem och stirra ut zebror medan han förklarar att "så gjorde vi inte i NHL"....

Och Warulfven är Warulfven. Tidigare, när de år efter år envisades med att spela final hade man nästan givit upp hoppet att saker och ting skulle bli bättre. Jag var verkligen bekymrad över läget och funderade på det. Men så kom jag på lösningen: den enda som kan besegra Warulfven är...Warulfven. De är så pösigt självgoda att just det kommer att knäcka dem till slut. Ju mer jag tänkte på det, desto säkrare blev jag. Det är bara en tidsfråga innan det går helt åt helvete. Alla andra lag kommer att tröttna på deras eländiga mygel och uppblåsta inbilskhet och förr eller senare får de bara skit av alla. Samtidigt som de inbillar sig att de är oövervinnerliga. Ett tag hade de inte mindre än sju olika nationaliteter i omklädningsrummet. Nu kommer det snart, tänkte jag. Det räcker med några ruttna ägg bland legoknektarna så kommer "la famiglia" att knäckas. Snart, snart...

Och så inträffade det! De snodde över Lee Goren från Schtan och han körde igång. Betedde sig illa överallt. Hotade med att spöa supportrar, hotade att överfalla motståndare via media, ville inte lira utan satte sig på läktaren under matcher och hinkade bärs. Det blir kvalserien, tänkte jag, Goren kommer att komplett förstöra stämningen i laget. Tyvärr sparkade de honom och räddade sig själva. Men sedan har de haft samma konstigheter för sig i tränarfrågorna: anställa folk bara för att inte ge dem stöd och sedan sparka dem. Fint, fint:-) 

Ungefär så är det väl nu. Warulfven är på upphällningen och förr eller senare faller de igenom. Nu harvar de ju där nere, farligt nära strecket och med lite god tur händer det något som tippar över dem. ANtingen blir det i år, eller nästa år, eller senare. Jag kan vänta:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hälsa "Malören", om det är dit du ska. Gästade den lilla flugskiten till ö 1975 med statsisbrytaren Tor, på väg att bl.a bryta isränna till Karlsborgsverken.
Men vi fastande halvvägs, isen var för tjock och vi tvingades backa med båtfan...

Haha, så dom trodde att det var Loket därnere på isen?
Nu fick vi ändå se Sören Persson agera programledare, han delade ut vinster lite då och då i form av generösa PP-gåvor till främst Warulfvar, ingen fattade varför.
Jag tycker iaf att vi var värda minst en sidovinst, men inte ens det fick vi med oss hem till den Gävliga staden.
Bittert, men vi krigar vidare, som vår egen Yul Brynner säger...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Sanningen är ju att dansbandet blev våldtagna i två perioder men lyckades slumpa in några skitmål såsom bara Gnällerts gäng mäktar med. Roligaste sekvensen i matchen var när fröken Wallin började trashtalka en brynäsare men tystnade tvärt när han upptäckte att det var kanadensiske tvåmetersCody som han försökte förolämpa. Fröken åkte snabbt därifrån med svansen mellan benen. Dagens domartabbe stod naturligtvis Sören Persson för. Hemma-Persson stod och tittade på när Fanny Lindström försökte peta ut ögat på Sveriges bäste junior. Sören viftade avvärjande och fortsatte sin vana trogen att använda sitt cyklopöga flitigt under matchen...

Nu är det dags för Luleå, detta bålgetinglag. Abbotts ska få smaka elak Cody-handske. Systrarna kommer säkert sin vana trogen, grina ut i domarnas öron :-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Nej, inte finlandsbåt, var visst någon ö i yttersta. Havsbandet. Blir väl att bli hämtad av ytbärgare som vanligt, får se till att jag inte laddar ur Ajfånen av matchkollen;-) så jag kan ange position när jag beställer taxi...jag menar ytbärgare.

Men all min sympati för er Pölsor efter den vidriga upplevelsen med Warulfven. Been there, done that. Värst av allt när man varit på plats och råkat ut för sådant, och då genomlida hur den mångtusenhövdade publiken, alla fånigt iklädda gredelina pajaströjor bryter ut i vimpelviftande och tandlösa gläfs-gläfs. Publiken, inom parentes sagt, består ju väsentligen av pensionärer, nedbussade från åldersdomshemmen uppåt obygden under den felaktiga tron att de ska på Bingolotto och de märker ingen skillnad. En sådan figur interjuades efter matchen senast:
-Var matchen bra?
-Joväl.
-Vilken spelare var bäst?
-Leif "Loket" Olsson!

Nej, jag hoppas ni Pölsor hämtar er och kommer över chocken. Redan på söndag;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Har dom ingen teve på dom däringa finlandsbåtarna?
Själv är det middag plus show med Babben Larsson som gäller, så man får väl smygkika i ajfånen lite då och då istället.
Men räkna inte med nån lätt match, vi är revanschsugna efter att ha blivit nollade i Warulfvens egen lya, trots ett monumentalt spelövertag.
Dom såg mer ut som offerlamm än några elaka varulvar, ända till det obligatoriska skitmålet i arslet kom som ett brev på posten, mitt i vår tokpress.
Hua, det var inte roligt att tvingas smaka på den medicinen.
Hoppas vi har återhämtat oss när ni kommer på besök, en retad Pölsa är inget man leker med....   ;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Räknade lite fel på Rautios nya stats. Nu har han 94,62 räddnings% och 1,23 insläppta mål per match och det är han bäst i serien på. 

Jämför man med t ex Henke Lundqvist lyckades han aldrig uppnå sådana siffror under sina fem säsonger i högsta serien, vare sig i Elitserien eller under slutspel, förutom det sista slutspel han lirade, det år då det var NHL-lockout hela året och lagen kryllade av importer. Det slutspelet var Henke helt överjävlig. Luleå mötte ju Köplustan i kvarten och vårt utelag var bättre än Köplustans utelag, men vi krossades i matcherna eftersom henke var omöjlig medan våra vakter var...nåja. Det slutspelet levererade Henke 1,05 insläppta och 96,16% räddningar. De bästa siffror någon vakt uppnått i Sverige över en period matcher. Efter den insatsen gick han till NY Rangers och resten är historia.

 

Faktum är att han kunde gått över ett år innan. Rangers scouter kom över för att titta på Henke en match i Scandinavium mellan Kölustan och HV. Efter två perioder ledde ena laget med 4 mål mot 0 och det lag vars målvakt släppt in fyra baljor, böt vakt. 

 

Jädra fin vakt, han håller nollan, Henke, sa scouterna. Nja, svarade guiden, tyvärr är det Henke som blev utbytt. Den vakt som håller nollan är egentligen en finsk pensionär som kallats in eftersom bortalagets målvakt Stefan Liv blivit skadad. Den blixtinkallade heter Jarmo Myllys.

Det blev ingen övergång det året men Henke blev kvar och växte ut till en gigant nästa år. 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm,

nu kommer inte Huge eller Sir Pinkley att tro mig. Plötsligt inser jag att på lördag är det Pölsan-Luleå klockan 16.00 och jag inser plöstligt att hela lördagen är jag på en båt sedan jag för länge sedan lovat följa med på en begivenhet, utan att kolla mot spelschemat. Nå, inte mycket att göra åt nu. 

Vi hoppas väl att båda lagen lyckas lika bra som idag;-) Att vi fick stryk med 1-0 senast vi mötte Pölsan, var elakt, nu är det vår tur, tycker jag.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Portello: Jo, det var härligt att se Berguven nolla och på det sättet; han påminner mycket om Hento nu, när Hento peakde innan han lämnade oss för Warulfven. Och jättefin hjälp våra vakter får av utespelarna när de kämpar bra som idag, för några veckor sedan var det inte samma Go i laget, men HV väcker nog energin.

Håller med om PP, det är för trist. Visserligen är HV bäst i serien att boxa, men det känns som att Luleås PP gått snett länge nu. Ett tag var ju Arla-Olle liksom Abbotts jäkligt grymma i PP men när det tappade styrfart har Luleås PP inte kommit igång igen. Trist. Jag tror att när vi saknar grymma PP-backar blir det enklare för våra motståndare att neutralisera våra forwards i PP. Ett kungarike för en kanonskyttsback!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, dags att kolla av tabellen. Växjö, Gnaget, Köplustan och Warulfven har spelat 17 matcher, övriga lag 16, förutom HV och Luleå som bara har 15 (och en inbördes avbruten).

1 HV 71 15 9 3 3 44:31 (13) 33
2 Luleå HF 15 9 2 4 37:22 (15) 31
3 Linköpings HC 16 10 1 5 47:42 (5) 31
4 Skellefteå AIK 16 9 2 5 47:29 (18) 30
5 MODO Hockey 16 8 4 4 45:42 (3) 28
6 Brynäs IF 16 7 4 5 33:36 (-3) 28
7 Färjestads BK 17 6 6 5 42:35 (7) 26
8 Frölunda HC 17 6 2 9 38:46 (-8) 21
9 AIK 17 5 4 8 42:50 (-8) 20
10 Timrå IK 16 3 5 8 29:37 (-8) 17
11 Växjö Lakers HC 17 2 5 10 26:44 (-18) 15
12 Rögle BK 16 3 2 11 29:45 (-16) 11
   

rrrrSer ut som att lagen är målglada värre, men sammanslaget med "gjorda mål" är siffran för förlorade matcher. Luleås 437:22 ska alltså vara 4 förlorade, och målen 37-22. 

Hur som helst trevligt för lagen i toppen att inte HV vann och seglade ifrån. Hade gärna sett att MooDoo och Pölsan vunnit så hade hoppet ner till Ulfven och Köplustan blivit rejält. Men Köplustan riskerar dras in i träsket nu, trevligt:-) I detta nu ligger Gnaget bara en pinne efter Lustan, Timrå 4p efter Lustan - men med en match mindre spelad. Blir ju intressant att se vad Lustan gör om de dras in i streckstriden och Henke Lundquist sitter på läktaren i Scandinavium och tittar på?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Tre härliga pinnar. Bra start. Nolla av Berguven, inte illa.

Men för att vara riktig norrbottning och Pitebo så måste man ju få gnälla på en sak. PP, vad är det? Usch vad uselt. Jaja, bara hoppas att det lossnar så småningom. 

En annan trist sak är ju Fabbes skada. Tydligen handen. Hur allvarligt vet jag inte.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Pinsamt att se CMore, dvs Anal+ leka experter i hockey. För att vara roliga har de frågesport med en inringare och Petter Rönnqvist, och ställer bl a frågan "Vilken klubb i NHL har Mats Sundin spelat flest matcher för?" varpå Petter svarar Montreal Canadiens och får rätt. Vad är det för skit? Eller frågade de "spelat mot?" Hörde inte riktigt eftersom jag skrev ett mail, men är förstås sur på CMore efter att de avslutar vår vinstmatch med att säga att "det här var tråkigt" fyfan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja, MooDoo hann upp till 4-5 med åtta minuter kvar men lyckades inte få in femman och kvittera. Och Warulfven, utspelade av Pölsan, vinner med 3-0...

Inte de resultat man hoppades på. Men vår egen match slutade ju bra:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Märks att Rautio var glad över nollan, den fina insatsen och de tre poängen. Nu går han ned till 1.25 mål/match och 94,62% räddade. Riktigt jäkla fin satsestetik.

Och Luleå går upp på andra plats i tabellen. Samt ser till att inte HV seglade ifrån övriga lag, bara att tacka och ta emot för övriga.

Enda smolket i bägaren av den inkvoterade Fjollträskaren som efter matchen föklarar med ledande frågor att "den här typen av matcher är inte så rolig att titta på" dvs det är Luleås fel. Jävla skitgubbe!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

JAAAAAAA!

Niclas Fogström sätter 0-2 i tom HV-bur:-)

Härligt av Luleå, tung press i tredje, speciellt sista tio, men Luleå kämpade emot mycket och Berguven tog mycket:-)

Där är matchen slut! 0-0 och Berguvens första nolla i år:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

27 sekunder kvar......0-1

kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Gunnarsson går ut, 6 mot 5 med två minuter kvar. Och där åker Kihlström ut! På reprisen ser man att det inte var någon utrvisning, men kompensation av Lärling.

6 mot 4 nu. 1.48 kvar.

Nu gäller det. KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ! in i kaklet nu!"


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Såg ni Ledin där på reprisen? Rautio blockerar pucken men Ledin kör skridskon på Rautios handske, låtsas snubbla. Fult, Ledin.

2.02 kvar. 0-1 fortfarande.

KÄMPA, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

4.50 kvar och Luleå stack emellan med en kontring. Men fortfarande 0-1...

 

3.46 kvar nu, 0-1, Luleå haft lite motspel, bra.

David Rautio utnämns i Jönköpingshallen till matchens lirare, ett bra val. Hoppas han står emot de tre minuter som kvarstår också...

2.59 kvar... kan ingen öka hastigheten på den seeeega klockan?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

5.48 kvar och Rautio står emot fast HV är som bålgetingar på honom med skott efter skott.

KÄMPA NU, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Puh, Berguven räddar igen! Och nu är det, tror jag, powerbreak, bara att tacka och ta emot för oss.

6.37 kvar nu och räkna med att relativitetsteorin slår till med full kraft. Eftersom vi leder med ett mål och är under press, kommer varje sekund att ta två sekunder. Ulf Dahlén kan ju det där från sin tid i Göttlabörrrg...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit, senaste minuterna är det HV för hela slanten. Pumpar på och på och på, medan Luleå verkar stå stilla. Känns som andra perioden uppe i Luleå för några veckor sedan. 

Nästan så att man skulle ropa på en tidut av Rönken nu. Det känns som att HV äger och äger och svårt att tro att det faktiskt är vi som leder med 0-1....

KÄMPA, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En halv period kvar, fortfarande 0-0. Men nu kanske HV börjat veva upp tempot och energin? Hemmalaget har mer och mer av spelet nu.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Och nu är det huxflux 2-0 till Warulfven i Karlstad, trots att Pölsan varit överlägsna större delen av matchen. Du hade rätt, Huge, och det bevisar att det sannaste av gamla djungelordspråk fortfarande stämmer. Det, som förklarar att Warulfven förstår ingen, Ulfven kan man aldrig räkna med, eller snarare aldrig räkna bort. Det som förklaras genom att konstatera att...

Warulfven är Warulfven.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu kör vi tredje! Ojoj, det här blir ryyyysligt. Friläge för Markus Nilsson redan efter 10 sekunder, men fint medföljt och tävkt av Rautio Berguv:-) 

Faktum är att Berguven har varit - som vanligt i år - utmärkt i dag: Där han tidigare kunde kännas otrygg och osäker är han numera hur trygg som helst. Imponerande att se hur fint han utvecklats under de här åren han fått bra förtroende av Rönken. 

Det jag ser av David i år påminner om Hento när han slog igenom. Hento hade ju då varit reserv bakom Myllys i många år, och de enstaka gånger han fiick låna spaden av Myllys kastade han in puckarna. Men första året utan Myllys visade Hento upp ett bra spel och något år senare slog han igenom och blev Tre Kronor vakt och så. Hento, under hans peak, agerade på ett sådant sätt som Rautio gör nu: trygg och stabil och alltid mycket duktig att följa med och stå exakt rätt och vara mur. Mycket möjligt att hjälp till detta lyft för Rautio är Luleås vakttränare. Som heter Hento;-)

PP för Luleå igen nu. Få se om HV tänker ta utvisningar hela tiden som senast i tredje i Luleå, innan Oskar ramlade och matchen avbröts?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Fast visst brukar ni ha ganska lätt för Ulfven borta, i alla fall jämfört med andra lag. Sant är uppenbarligen att ni dominerat bra, fast Ulfven-rackarna hållt nollan till nu. Men låt oss hoppas att ni får utdelning radioaktivt, som Rolf Zetterlund skulle uttryckt saken.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 0-0 i Warulfvens egen lya. Osannolikt med tanke på Pölsans enorma spelövertag.
Blir väl som vanligt: dom går segrande ur kaffekampen med nåt skitmål...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

"Och nu är halva matchen spelad, 0-0. Det påminner en om att 0-0, 1-0, eller 0-1 mellan HV och Luleå inte alls är lika superovanligt som mellan andra lag." 

 

Jag hade fel. Hittade bara en enda match när jag kollade allt sedan 2000. Januari 2012 lirade vi 0-0 i Delfinen, men vann på straffar. Men en hel del 2-1 eller 1-2 hade vi. Plus en väldig massa 5-3 eller 3-5 faktiskt också.

Antagligen är det alla sådana 5-3 som gjort att jag uppfattat de många 2-1 respektive 1-2 på senare år som mållösa, relativt.

 

Uppe i Övik är det HV-Luleå-siffror; 2-5 nu. Vad händer?

Men i Jönköping har vi 0-1, ledning för Luleå, och nu kommer tredje perioden då vi brukar vara starka efter att ha gått runt på alla femmor, medan HV ofta sliter hårt på sina bästa. 

 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Kilström trivs mot HV. Gjorde ju även mål i den avbrytna matchen senast. Han verkar fö trivas mot smålänska lag. Enda målet ifjol kom moit Växjö.

Hur är det SS, visst har Luleå ännu inte förlorat en tredjeperiod? 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja! Fin kontring av Luleå och snyggt flippass av Mannberg mellan två HV-spelare varpå Lukas Kihlström får halvöppet mål och sätter den högt:-) Jag tror att Wesslau helt klart hunnit sidförflyttning där och mycket väl kunnat rädda, men Gunnarsson är inte Wesslau, tack för det:-)

0-1 Luleå leder:-) Nu väntar säkert HV-storm, men bara en minut kvar av andra. Kämpa nu, gubbar!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu är halva matchen spelad, 0-0. Det påminner en om att 0-0, 1-0, eller 0-1 mellan HV och Luleå inte alls är lika superovanligt som mellan andra lag. 

Men bara därför blir det väl målfest snart.

Ledin fular igen och åker ut. Men landets bästa box - HV - är inte oroliga?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hupp, nu har Gnaget plötsligt 1-3 på MooDoo. Vad händer?

Man har ju redan bestämt att Gnaget ska haverera och sedan ska de sparka Perra men det blir inte bättre. Men det fungerar ju inte att sparka Perra om Gnaget håller på att vinna och sådant. De kanske blir tvunga behålla honom hela säsongen, har de verkligen budgeterat för det? Perra kanske blir tvungen satsa på swinging också, var går gränsen? Skärpning!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

0-0 mellan HV och Luleå i en match som inte tycks ha tagit riktig fart ännu. Nu kommer andra perioden, den där Luleå inte sällan blir svaga, medan HV exempelvis senast uppe i Luleå tryckte tillbaka oss rejält. Brrrr....

Warulfven-Pölsan 0-0. Ser gärna att Pölsan vinner där.

MooDoo-Gnaget 16-6 i skott med Gnaget vände 1-0 tilll 1-2. Ser gärna att MooDoo dundrar in mål på Daniel Larsson:-)

Andra perioden igång nu. HV boxar eftersom Ledin fick 2 min mer utvisning än Abbott, som han startade bråk med när första perioden var över. Bra Lärking! För några år sedan tog alltid zebrorna ut båda inblandade när det gruffades men på senare tid har de skärpt sig och tar ofta ut den som fular först, bra, zebror!

HV bästa boxaren i serien och boxar enkelt av det av Ledin givna PP:t till Luleå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge:OK, verkar som vi är fint överens att du okommer ihåg att du låg bäst till i partiet så okommer jag ihåg att det var jag:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och gemensamt till Huge, Gidde, Berka, Zigge och Portello: Visst är det lätt att hålla på de andra lagen från Norrland. Eller snarare att i alla fall inte ohålla på lagen. Förutsättningarna är ju ofta ganska lika; relativt små städer där hockeyn är av stor betydelse. Och ofta utsatta från elände nedifrån Sydbotten, t ex av rika lag som stjäl våra spelare och från media som sitter i största städerna, vanligen Fjollträsk, där man i egenutsedd egenskap som s k expert tjuvhåller på de närmsta lagen, ofta Djurgården, och nonchalerar norllandslagen om de inte rejält högpresterar. 

Samtidigt har jag svårt för Pölsan vilket beror på att det laget spöat oss något grönjävulskt i fyra slutspel. Aldrig med typ 4-0 i matcher utan alltid på de värsta av tänkbara sätt, genom att vinna när man legat under maximalt innan eller bara vinna i suddar varje gång och annat som man vaknar med mardrömmar av fortfarande...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Gidde:Blir 12+7 inte 21? Hehe, *skäms*. Jo, där var jag lika skicklig i matematik som Warulfven är på sportslighet;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, Gunnarsson i mål för HV alltså. Man har ju gjort stor apparat av att HV vunnit samtliga matcher då Wesslau stått, men förlorat de två då Gunnarsson stått; mot MooDo0 med 3-1 och mot Pungen med 1-4. 

Nu har man nog tänkt rätta till den där satsestetiken. Annat HV-artat att Jämtin skrivit på för HV och går direkt dit från Pungen, av personliga skäl som Pungen säger. Men idag spelar han förstås inte, nyheten kom tio minuter före matchen.

Undrar om de sätter ihop Jämtin-Ledin igen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Portello: Hej Portello:-) min favoritläsk!

Såg nu att HV har Gunnarsson i mål med någon Kokman som reserv. Gissar alltså att wesslan är förkyld eller något. Det BORDE ju förbättra våra chanser men norrbottniskt pess... Jag menar:realistisk som man är, betyder det väl bara att de rackarns HVanliga utespelarna käkar puck för att hjälpa honom.

Annars håller jag med om att vi - konstigt nog - ofta har gått bra borta mot HV. Jag har tolkat det som att vi "opassat" HV på något sätt, ibland är det ju så mellan lag. Men den match vi såg senast Luleå-HV var ju obehaglig där de var skrämmande bättre än oss långa delar fast vi höll 1-1.

Abbottarna går med Vikho, Klassen med Hirso och Fabbe som tidigare.

Det är bara att hoppas. Skriver just nu på telefon, på väg hem. Ser att det finns många i tråden att svara, härligt:-) svarar senare, nu hem slå på matchen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Jaså, du minns vårt avbrutna schackparti?
Hade förträngt det fram till du påminde mig nu.
Men har för mig att det var jag som låg risigt till, och inte du.
Så jag fortsätter att förtränga eländet, om det är Ok för dig...   ;-)

Kul att du är tillbaka med dina matchreferat, hoppas du orkar fortsätta.
Klart mer läsvärda än det man får till livs här hemma i diverse fjollträskmedia.
Sen är jag inte så jävla provinsiell som den där Gidde.
Jag håller på lulio (oxå), vi norrlänningar måste ju för fan hålla ihop...

(No offense Gidde, jag håller lite på Modo också, iaf när det krävs...)   ;-) 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Berka: Ähh, erkänn att du gillar Brynäsboken mer....   ;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Gidde: Trots att antalet skrivande härinne är relativt begränsad så är det ändå den klart mest läsvärda boken av dem alla

:D


« · 1530570 · »