Luleå HF

115803 inlägg · 887 ämnen

Forum

« · 2348094 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Osj02: Ska tänka mig för bättre nästa gång :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
kulltorp: Jo, var ju svar på "Luleå har inte dragkraft att få spelare att stanna i klubben."

Och då blir det ju fyndigt att skriva:
"Den där Myllys var väl sådär halvbra bara..."

Det som lurade en lite var att du dessutom körde Myllis i stället för det korrekta Myllys (har korrigerat nu); är ju ett språk associerat med frossa, SM-Glud, slivrer, igenkligen och annat nysvenskt hockeyspråk.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sami Lepistö var öppen för att stanna i Luleå Hockey – men han var inte intresserad av att ansluta senare under säsongen – vilket enligt honom var klubbens enda alternativ. "Det var inte riktigt ett erbjudande. De hoppades att vi kunde göra samma deal igen, att jag skulle komma senare på säsongen", säger han.

kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/lepisto-berattar-darfor-lamnar-han-lulea-hockey-det-var-inte-riktigt-ett-erbjudande/rx5w42gj
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
kulltorp: Sorry men jag fattade inte heller. Kanske du ska notera när du skämtar (blink emoji) så vi som inte är tankeläsare också förstår när det inte är ett hån. Då kan vi skratta tillsammans.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
DansbandsWolf: Alla fattade att jag skämtade om Myllys utom du tror jag.. :-) Läs igen.
Alla vet hur bra han var, det var ju hela grejen med mitt skämt.
:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
kulltorp: Men du....vad förväntar du dig när man går in i ett annat lags bok och dryga sig utan att ha på fötter?
Väx upp du är i Norrland nu.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
DansbandsWolf: Ni är så ödmjuka däruppe. Gulligt! :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Minst 200% bättre än den bästa Timrå IK någonsin haft.
Man blir glad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
kulltorp: Halvbra men ändå bäst :-D
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Den där Myllys var väl sådär halvbra bara...

:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Ja, Lepistö har också skrivit nytt kontrakt nu.

Another Finn - SCL Tigers sign defender Sami Lepistö from LuleåThe 37-year-old veteran defenseman has signed a one-year contract with the Tigers. He is the fourth Finn on their roster for next season

www.scltigers.ch/sami-lepistoe-zu-den-scl-tigers/
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Lepistö drar till alperna, synd att Luleå inte har dragkraft att få spelare att stanna i klubben.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Omark håller redan på att förhandla om förlängning med Geneve, så då kan vi glömma honom helt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Jag hänger förstås inte med i bedrägeriet "VM" där runt hundra av de bästa spelarna från var och en av de starkaste nationerna inte deltar.

Men såg (länk) att Norge fick ett mål bortdömt eftersom pucken tagit på en linjeman, ändrat riktning och sålunda styrts in i det svenska målet.

Att mål orsakade av domare inte godkänns låter ju lovande.

Synd att den regeln inte fanns tidigare. Då hade Luleå sluppit en hel del mål orsakade av patrick höjdhopparen Sjöberg och FriSören Persson.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Icing-Ove: Riskerar froza loss.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Timrå Isstadion: Ni har inget glud och därav ingen självdistans eller förståelse av ironi.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: He he. Fakta är fakta och det skulle nog kännas liiite jobbigt, vore man Apa, och skulle snacka bort detta. Marklund och Lundmark var i begynnelsen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tini: Intressant.De flesta finska spelare har varit strålande i Luleå. Finns några undantag, men ju mer finländare desto bättre tänker man. I hvår herrhockey, likaså i vår damhockey. Finland och Sverige hörde ihop i sexhundra år och ingenstans är det så sant som i Norrbotten.

TILLÄGG: 9999, ditt nick försvinner i de inlägg man svarar till dig. Kanske scriptet skrivits så att bara siffror inom klammer inte kommer med, jag vet inte. Körde mellanslag runt siffrorna, då kom nicken med. Men ej rödfärgat. Så vet du att när folk svarar dig kanske det inte syns att det är dig de svarar. Av den anledningen.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Ungefär samma som på SR, "cykeln kom sent till Skellefteå" :-D
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Den var låst, sammanfatta gärna

Har en annan med liknande innehåll. Fakta talar för sig självt.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
BusarnasBuse: hittar absolut inget att malte säger att han aldrig kommer att spela i Luleå, det verkar som du har killgissat igen 😁😁😁
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Bara forts leta du så hittar du inte mitt problem men talar fakta och inte gissar likt dig!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
BusarnasBuse: hittar inget så därför frågar jag dig.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Leta själv bara google du så finner du!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tini: den klassiska "vi är nöjda med truppen" kommentaren av Luleå, så vi fortsätter med ett försvagat lag som inte höll hela vägen.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
BusarnasBuse: Jo, och tidigare Stefan Liv och Lokomotiv Jaroslavl. Inte så lätt att må bra med ideliga flygresor när man är flygrädd. Då är länder som Schweiz, Irland, Belgien, Holland och Danmark att föredra. Och är man hockeyspelare är det ju Schweiz som gäller.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Realisten: Ja, visst känns det vemodigt. Men tacksamt att han ändå gav Luleå ett år. Skräpigt med pandemiskiten. Limpan och Klasen hade ju planerat hem samtidigt men nu blev de separerade ett år. Nå, det är som det är. Hoppas att han och familjen får det bra i Alplandet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tini: Ahaja. Låter som att man då kommer att ändra upplägget något jämfört med tidigare, då man ofta spikat truppen innan midsommar. Troligen med anledning av den sannolikt förändrade KHL-situationen och det låter ju rimligt.

Gissningsvis tänker man att tidigt i CHL/SHL kommer det att fungera med att lyfta in och testa junisar om det behövs, samt att man fyller på med tiden. Och att man därigenom får bra med tid för att sätta sig in i marknaden och värdera vad man behöver. Lepistö var ju en sagolik lyckträff.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Detta lät ju inte jätte lovande.

Från kuriren: Hur ser du på den situation ni har hamnat i efter hans besked?

– Jag tycker vi ligger bra till, vi har ju många spelare under kontrakt. Vi kommer nog att starta säsongen med sju backar, det betyder att det bara är två backar och två forwards till som ska in, och vi känner inte någon stress. Och utbudet av spelare är större än normalt, så det finns en möjlighet att vi kan få hit någon spelare vi annars kanske inte hade haft en chans på.


Starta med 7 backar under en säsong med CHL? Och 2 forwards in, alltså bara ersätta Andreasson och Omark. 7 backar och 14 forwards under en CHL säsong då.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
BusarnasBuse: Limpan kommer inte spela mer i Luleå han är 35år nu sedan 2år på det 37 samt att Geneve lär nog signa på för mer år på ett kontrakt!
----------------------------------------------------------------------------------
Lite vemodigt måste jag ändå säga att jag tycker att det är att han inte kan avsluta sin karriär i Luleå. Att besvikelsen efter finalförlusten svider för honom har man all förståelse i världen för. Men så är det för alla spelare i laget, och i synnerhet för oss inbitna och framgångstörstande Luleåsupportrar.

Dessutom har Linus på det ekonomiska planet säkert sitt på det torra flera ggr om redan som det är, så beslutet han tagit, även om vi känt till det några dagar nu,. lägger därför ytterligare sordi på den ganska återhållsamma stämning som rått efter finalförlusten.

Jag tycker faktiskt att han gott kunde ha fortsatt i Luleå, särskilt när man betänker att han ändå är 35 år, och att han sannolikt på sin höjd har 2-3 'bra' år kvar som elitspelare.
Han behöver med allra största säkerhet inte tjäna mer pengar, för han lär vara ekonomiskt oberoende flera ggr om redan nu.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Sven.Savage: Det som spökade för Limpan var incidenten då dem skulle till Karlstad och planet fick fel på ena motorn på Kallax, Han är infernaliskt flygrädd och planet ska störta dom hade visst fått prata med han som sjutton för att få han ens ombord på flighten ned så allvarligt var det!

Limpan kommer inte spela mer i Luleå han är 35år nu sedan 2år på det 37 samt att Geneve lär nog signa på för mer år på ett kontrakt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Malte själv har sagt Luleå är inget alternativ till Media.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Nu blev det officiellt på hemsidan att Limpan spelar i Schweiz kommande säsong. Man förstår att det blir så, bekvämt och trivsamt för familjen, tågresor till matcherna med mera.

Och vara tacksam för att han kom en säsong och de fantastiska upplevelser han bjudit oss på med mer eller mindre fullsatt Delfin som bevis.

Under säsongen satte han följande rekord för Luleå Hockey:
- Flest poäng i en grundserie: 58 (21+37)
- Flest poäng i ett SHL-slutspel: 17 (4+13)
- Flest poäng totalt på en säsong: 75 (25+50)
- Flest assist i ett SHL-slutspel: 13
- Flest matcher i rad med poäng: 14

Tänk om han sluppit spela med Fröberg och Shinnimin halva säsong innan Bulan hittade rätt med Tyrre och Andreasson - hur höga hade rekorden varit i så fall?

Nu auktioneras matchtröjorna ut och Limpans tröja gick på nio timmar upp till rekordbeloppet 75,000:-, ett bud som lagts av signaturen JahKob, och man anar hamstrar i mossen. Lär bli högre innan den klubbas.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
BusarnasBuse: Fast det är upp till ledningen att göra ett försök, det har gått många år sen Malte var i Luleå, vi vet inte hur han tänker heller men det pekar på att han kommer att dra till NLA och tjäna pengar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Göra ett försök till viken nytta??
Han har sagt han ska inte till Luleå eller SHL läge du börjar läsa tidningarna i stället, Han går antingen NLA men siktar till NHL med det trackrecord han haft i KHL är SHL inte ens nära!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
SDHL och damettan testar att tillåta tacklingar inom damhockeyn kommande säsong. Dock inte nordsydtacklingar men för övrigt blir det tillåtet. Man kan alltså förmoda att nu blir det mer fysiskt framför målen och efter sargerna.

Sverige har internationellt arbetat för detta sedan några år utan att få gehör. Därför går man själva it och testar och kanske kan man då visa att det är OK och få övriga att följa efter.

Jag tycker ju att damhockeyn varit fin och definitivt också med fysisk hockey även om rena tacklingar inte tillåtits. Nu blir det intressant att se hur detta faller ut. Förhoppningsvis blir det tuffare på ett acceptabelt sätt men att vi slipper brutalt fulspel och skador.

Så kan herrhockeyn ta efter...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Luleålegendaren Skuggan Nilsson hade en kort sejour som tränare och av någon anledning fungerade det inte alls. Han lämnade uppdraget men blev i stället GM och då blev man orolig: havererar det ligger vi illa till.

Men överraskande nog visades han vara alldeles utmärkt på den posten. Han har ju förklarat att han hanterar uppdraget i nära kommunikation med Bulan och Henrik vilket förstås är alldeles utmärkt och nödvändigt. Även om det inte skötts så i alla klubbar.

Inledningsvis var det tydligt att Bulan fick "ärva" spelare som inte passade hans hockey men ganska snabbt blev det mer tydligt att han fick en trupp som fungerade väl med hans filosofi och därefter har det gått bättre. Mycket bättre. Under senaste fyra åren har Luleå i SHL poängmässigt slutat
• 2018/19: 1-2 på 101 p tillsammans med Warulfven
• 2019/20: 1 på 106 p; 14 p före tvåan Warulfven
• 2021/22:: 2 på 97 p; 3 p efter ettan Röglet

Enda "plumpen" 2020/2021 men det har sin förklaring. Alla SHL-klubbar var överens om att med anledning av pandemin och tomma läktare vara rejält försiktiga med ekonomin och rekryteringarna. Luleå var det, och gick genom pandemin med stabil ekonomi. Men ett helt gäng köpeklubbar i sydbotten sket i överenskommelsen och handlade loss varpå säsongen blev den största köpfesten någonsin i Elitserien SHL. Lag som Läjkers, Trottoaren, Apan och Öret handlade loss så att det stänkte om det; fick höga placeringar. Luleå kom femma.

Det som imponerat är att Luleå arbetat så hårt och därmed varit tidigt ute. Med mycket bra namn. Som regel har alla förändringar presenterats mycket tidigt efter det att säsongen avslutats. Till skillnad från köpeklubbsfilosofien att avvakta allt som kom ut på marknaden i princip ända in till deadline och då öst ut pengar för att konkurrera ut andra klubbar i kamp om de stjärnor som kom ut på marknaden.

Med denna historik som bakgrund kanske man väntat att Luleå redan nu skulle haft det mesta eller allt klart. Men det tycks dröja litet faktiskt. Vad kan det bero på?

Tycker nog att Luleås ledning senaste åren visat att man inte vilar på hanen utan tvärtom att man ständigt utvecklas och det är därför intressant. Kanske analyserar man de erfarenheter man har från senaste åren och funderar på att agera lite annorlunda i år?

Ja, vi får se. I vilket fall känns det som att man, med senaste säsongerna som stöd, kan lita på att de kommer att sätta ihop ett lag som man tror på. Att bygga laget bakifrån kommer säkert fortsatt att vara ett vinnande koncept fast det skulle vara trevligt att se lite mer storlek och styrka.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
BusarnasBuse: sluta övereagera hela tiden, var skriver jag att han kommer att spela i Luleå? Men skuggan måste väl göra ett försök oavsett eller hur?

Tagga ned lite.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Luleå verkar inte intresserade av Jaros iallafall:

Christian Jaros hoppas på en återkomst till Luleå Hockey i framtiden. Något som inte varit aktuellt inför kommande säsong – däremot har andra klubbar i SHL visat intresse och gett sig in i kampen om backens signatur. "Jag har några erbjudanden från klubbar i Sverige och Schweiz", säger han.

Luleå verkar ha varit tysta.
kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/efter-tystnaden-fran-lulea-hockey-jaros-har-erbjudanden-fran-en-annan-svensk-klubb/r1mekk1r
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Spelar INGEN roll vad du och andra tror han kommer inte komma till Luleå, Finns andra klubbar utanför SHL som ger mer pengar och högre status så dags sluta svamla nu i en fantasi!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
BusarnasBuse: nä han blev väl sur när inget fungerade men det har runnit mycket vatten under broarna sen dess, Luleå måste gå all in på spets.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Inte och nej Malte kommer INTE sätta sin fot mer i Luleå det har han sagt internt som han blev behandlad sist han var här!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Osj02: Jag tror att vi kommer att ha ett topp tre lag oavsett, vi ska inte måla fan på väggen innan han är här ?
----------------------------------------------------------------------------------
Skulle 'FAN' ha anlänt (gud förbjude), lär vi nog vara varse det redan i mitten på oktober. Men tror man att vi ska sluta topp tre, då är man milt uttryckt 'Överoptimistisk'. Slutar vi på plats 5 eller 6 efter fulltalig grundserie får vi vara oerhört nöjda med det.

Enligt mitt 'realistiska' förmenande är Risken för att vi missar topp sex, helt klart större, än den mer än 'orealistiska' Chans att vi i min värld åtminstone...skulle sluta på en ytterst sensationell tredjeplats...

Nåja, den som lever får se. Men jag måste ändå tillstå att mina förväntningar i detta nu inför nästa säsong, med hänsyn taget till KHL-hemvändarna, är lägre ställda än på länge...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tini: Bra, då gäller det att hitta en klassback istället för Lepistö, Malte Strömwall hade också varit intressant, gick inte så bra för honom när han var hos oss och blev skickad till Asplöven men han har utvecklas med åren, hoppas skuggan är där och hugger.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Wilhelmsson: Men om vi ska tro Höken så kommer Sellgren in på bekostnad av Sondell.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey maj 2022: Vägen efter SM-slivret!
Tini: Visst men Sellgren är inte ens i närheten av Lepistös kaliber, en helt otrolig spelare som jag gärna hade sett en säsong till i Luleå, tror han skulle bli en gigant i försvaret, ja i hela ligan faktiskt.

Ward vet jag inte mycket om, Samuels bror som verkar lovande men han måste drillas i ett par år av Luleå hockey innan han blir en SHL målvakt av klass.

Jag har en känsla att värvningarna inte kommer att vara i den kalibern så att vi tar Guld, tror vi får räkna med en lite blygsammare placering 22-23.

Visst kommer KHL spelare loss men känslan är nej, vi fortsätter med ett liknande lag fast aningen blekare.

Just nu har vi inga riktiga spelare som steppar upp i ett slutspel, ja Einar kanske om hans form håller i sig, han var gubben mot strömmen i finalserien, resten höll inte måttet riktigt.
Kommentera

« · 2348094 · »