Albert Hall: Torde väl bli hyfsat samlarvärde på den tröjan, ifall nu någon vågar dra på sig en sådan matchtröja. Bör finnas i varje fall två exemplar, då jag vill minnas att även Alavaara finns avbildad iförd en sådan tröja.
Albert Hall: I Övik spekuleras det väl alltid om Foppa. Men, som vanligt så är det ju upp till personen själv att ta beslut om sin egen framtid. Själv skulle jag dock inte ha något emot ifall han återvänder redan nästa år.
Kan det vara den berömda "tummen-tröjan" du menar eller var det den riktiga blågröna?
Paddan: Jag har förra Olsson boken med krönikor. Har funderat på att köpa den nya, bläddrade lite i den men upptäcker ju att man läst 98% av dom. Man inbillar sig att man inte kommer ihåg dom, men så fort man börjar läsa så upptäcker man att man visst gör det. Jag har även hans roman, De ensamma pojkarna.
En deppig dag låter ju som en bok man behöver ibland.
Paddan: Jo den var faktiskt rätt snygg. Inte direkt överbelamrad med reklam heller. Har du ingen bild på den där ursnygga turkosa skapelsen som ni hade för ett eller ett par år sen?
Albert Hall: Vadå, tycker han passade ganska bra i de där kläderna. Lite snyggare faktiskt än den där träningsoverallen med Plate-inslag på som han paraderar i på ett annat foto.
Men då är denna länktipsbild mycket trevligare istället, tala om riktigt läcker tröja.
Paddan: 14 skott på mål är inte så värst mycket att hurra för. Är det inte dags att skrota Torped-hockeyn eller Big Ice som den kallas när landslagetspelar. 1 mål på 3 matcher är inte bra...........
Måste säga att det är tur att det är halvlång hemresa efter jobbet så man slapp se alltför mycket av den pina som utgjordes av matchen Sverige-Finland i Karjala Cup. Något större sömnpiller är väl svårt att finna, nej tacka vet jag lite fina MoDo-matcher, där kan vi tala om fart och fläkt och riktiga kanonader mot motståndarmålvakterna.
Paddan: Har åxå fått min julklapp från min arbestgivare en kokbok ganska roligt namn på den "Palt är inte allt" Eller "Så bygger man en pitebo" gansa fin faktiskt (och ja det var väldigt hockey relaterat NOT)
Portello: Jäklar, avslöjad ännu en gång, det var ju den boken som jag skulle få autograferad på annandagen. Men annars så går det ganska bra med boken Från Nicke till Foppa, en bok som dock har några år på nacken.
Paddan: Erkänn att du hade hoppats på 25 år med Luleå hockey, boken som borde finnas i varje mans ( och paddas) hem. F.Ö så frågade jag om dom hade boken på bokhandeln, men inte :( Måste nog upp till Luleå och införskaffa ett ex.
Så har man då redan öppnat en julklapp, julklappen från förvaltningen. Hade förhoppningar om något nytt alster av Greger von Konow eller liknande, men istället så är det ett simpelt förkläde! Roligare julgåvor har man väl fått i sina dagar, som exempelvis den fina svarta MODO-muggen!
....eller var det mer hög ålder istället för hög klass på det där laget. Kanske det. De hade i varje fall en intressant syn på röstningen till Allstarmatchen. Röster kunde lämnas på internet, men när väl laget skulle tas ut så valde tränarna att strunta i röstningsresultatet och tog istället tydligen ut de flesta spelarna baserat på gamla meriter. Hmm...något sånt skulle väl aldrig kunna hända här...
Så har då ryska superligan presenterat sina lag till All-Star matchen i Omsk nästa måndag. Ingen Osmo, men väl en hel del högklassiga spelare:
Team West Goalies: Yegor Podomatsky (Lokomotiv), Vitaly Eremeev (Dynamo). Defenders: Dmitry Krasotkin, Alexander Guskov (both Lokomotiv), Alexander Zhdan, Sergei Vyshedkevich (both Dynamo), Vasily Turkovsky (Severstal), Vitaly Proshkin (Ak Bars). Forwards: Vladimir Antipov, Sergei Nemchinov, Andrei Kovalenko, Vyacheslav Butsayev, Jan Peterek (all Lokomotiv), Alexei Chupin, Sergei Zinoviev (both Ak Bars), Andrei Razin (Dynamo) Coaches: Vladimir Vujtek sr., Zinetula Belyaletdinov, Sergei Mikhalev.
Team East Goalies: Maxim Sokolov (Avangard), Konstantin Simchuk (Salavat Yulaev). Defenders: Yuri Panov, Jiri Slegr, Dmitry Ryabykin (all Avangard), Vladimir Antipin (Metallurg Nk), Roman Kukhtinov (Salavat Yulaev), Dmitry Filimonov (Molot). Forwards: Pavel Patera, Dmitry Zatonsky, Alexander Prokopiev, Tomas Vlasak, Maxim Sushinsky (all Avangard), Alexander Selivanov (Metallurg Mg), Sergei Moskalev (Metallurg Nk), Konstantin Gorovikov (Salavat Yulaev), Sergei Gomolyako (Mechel). Coaches: Ivan Hlinka, Sergei Nikolaev, Nikolai Soloviev.
Paddan: Nä du , nu är det nog bäst att man åker in till Piteå stad och köper lite julklappar.Är som sista chansen idag eftersom man jobbar hela helgen.....
Portello: Hmm, vad jag kan se har det varken sparkats några tränare eller tillkommit nya try-out spelare under tiden jag avnjutit julbordet på Näske Krog.
Albert Hall: Hahaha, det skulle vara en syn det. Nepp, transport sker med tjänstebil. Jaså, låter som att det finns risk för att det blir bara arbete på förmiddagen med andra ord.
Albert Hall: Ok, ska försöka. "Garvey och Luleå har fortfarande möjligheten att säga upp kontraktet innan söndag. Denna klausul tillkom framförallt för att skydda spelaren då det i Luleå vid denna årstid råder praktiskt taget bara natt och detta kan ta musten ur till och med den starkaste hockeyspelare beredd att byta förening och land från den ena minuten till den andra."
Paddan och Portello: Intressant sammanställning över tränare som fått sparken under årens lopp. Måååååånga stora namn finns med. Evensson, Bäckman, Sandlin och Lahtinen exempelvis. Fast ingen luling. Vi har visserligen aldrig sparkat en tränare under pågående säsong, men nog har vi gjort oss av med sådana efter säsong? Tänker på Virus Lindberg 1986 och Sakari Pietilä 1994.
Ganska kul att läsa på Basels hemsida, om man kan tyska vill säga: "Garvey und sein neuer Verein, haben noch die Möglichkeit, bis Sonntag von diesem Vertrag zurückzutreten. Diese Klausel wurde vor allem zum Schutz des Spielers in den Kontrakt aufgenommen, denn in Lulea herrscht zu dieser Jahreszeit praktisch nur Nacht - und das verkraften selbst die belastbarsten Eishockeyspieler, die bereit sind, von einer Minute auf die andere Verein und Land zu wechseln, nicht so leicht."
Portello: Precis, sen kan det ju också ta en tid innan spelare visar sinna sanna kvaliteter och man får läge att omvärdera omdömet om spelaren. Tänker närmast på en av våra bänknötare.
Portello: Äsch, man får väl försöka att vara positiv i fem dagar i varje fall. Efter det är det väl bara att utbrista i allsköns hyllnings- eller sågningstrådar på forum
Det här omdömet kommer från någon tränare i Nürnberg: "Has proved himself in the IHL as one of the top playmaking defencemen. Enthusiastic and great leader. Good skater, passer and shooter. Have proved himself as one of the Top-Defencemen in the DEL."
Måste vara svårt att kunna göra en bedömning ifall en spelare håller för en plats i laget efter bara fem dagars provspel. På Lundells omdöme om honom så låter han riktigt intressant, "Framför allt en grym skridskoåkare. Han är dessutom stark i offensiven, har ett bra skott och kan spela riktigt tufft om det behövs."
Albert Hall: Alldeles rätt Albert, du verkar känna mig alltför väl. Måste ju sitta och gosa till sig så här innan jul.
Jepp, eller för att illustrera det med ett illa valt citat som inte har något annat syfte än att visa att jag kan leta Blackadder citat på nätet: "Tell me, Brother Baldrick, what exactly did God do to the Sodomites?" "I dunno, but I can't imagine it was worse than what they used to do to each other."
Han fick ett riktigt bra betyg av Per Lundell, den där amerikanen. -En tillgång i alla elitserielag. Jo, det är klart, det blir ju en extra spelare tillgänglig....
Paddan: Om jag känner dig rätt så cyklade du knappast själv. Det var nog lokalbefolkningen som fick trampa medan du satt och jäste i en vagn där bakom.
Det verkar som om Tellström är värvad som hackkyckling för att avleda lite av hackandet från andra. Jante totalsågar honom, medan Garvey fick bra betyg. Ovanligt med en skridskoskicklig amerikan må jag säga. Fast den här killen har visst sysslat med konståkning (!) i sina yngre dagar. Han har även spelat JVM i Sverige det året som Foppa och Näslund skulle vunnit guld. 92-93?
Albert Hall: Självklart insåg jag det tunga ansvar som vilade på mina axlar och tog cykeln för en liten tur till Luleå, var hemma för en dryg timme sedan. Annars så kan det ju hända att någon blänkare om det råkade passera framför mina ögon, men allt som står på forum är väl sant...
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?