Luleå HF

SHL · 117720 inlägg · 890 ämnen

En otråd på Hockeysnackiska

Sv: En otråd på Hockeysnackiska
Portello: Di sänder från Finland också. Tycks ha svår abstinens efter ishockey. I vintras spelade deras bästa kvinnliga hokkylirare i en skitklubb nånstans i Ingenstans (alltså herrhokky) men i Finland. Kanadensisk teve sände varje match di spela. Man kan fatta hur spelarna upplevde mediabevakningen. 1000 watt lampa rakt i fejset varje minut...

Linkan: Ingen aning vem det var, Janne vet inte....men vem det nu än var så har han ju fullkomligt rätt.

Hörde att det hade varit grinigt nere i Kempehallen. Folk hade kastat in saker på isen...

Kent Forsberg efter matchen: Detta var årets hittils sämsta dommarinsats.

Kent Forsberg efter Lule matchen: Detta var årets hittils sämsta dommarinsats.

...börjar man ana frustration från skäggtomten...?

Karoliina: Nej, det är sant. När de finns där så finns de där, men den dag de är borta önskar man att man hade ägnat dem mycket mer tid än man gjort. Hädanefter kommer jag att verkligen uppskatta allt umgänge med alla släktingar som är äldre än jag är, om än det känns som att det driver mig till vansinne emellanåt eftersom det oftast - när jag är där - är alltför intensivt och man skall hälsa på alla. Det sammanfaller ju i regel med att man är ledig från jobbet och gärna bara tagit det lugnt i ett par dagar om man kunnat.

Fast mamma och resten av de närmaste betyder mer än annat, så jag skulle gärna ta tjänstledigt ett bra tag för hennes skull. Jag har iaf över 4 veckors semester kvar, om det skulle behövas, eftersom jag jobbar mer än jag borde och därför heller aldrig tar ut den semester jag borde ha.

scim: Tickelitack för det.Själv så hoppades jag innerligen att ni skulle vinna mot Brynäs.Men ni luggade ivarjefall dom på poäng trots underläge med 1-3.

Kickan: Nu är det ju de kanadensika kommentatorena jag främst vill åt.Skulle ha varit kul att höra vad dom tycker om Es, spelet på stor rink mm

Portello: : ( Fast anal+ kanske vill sälja? De säljer allt som kan tänkas säljas, inbillar jag mig. Det är ju bättre än ingenting, om man nu inte såg matchen eller vill ha den på video eller DVD hur som helst, och trots deras zoomningar som gör en sjösjuk.

Kickan: Jag litade helt på att du skötte dina sysslor, även om jag skrev smått hysteriska anmärkningar här i nöd, typ; nu är Kickan på rymmen från degbunken och slikt. Trist med sjukdomar i familjen. Ofta vet man inte uppskatta det vanliga, normala umgänget med de sina innan det är försent...allt har vi bara till låns...*dysterkvistar av insikten*

Portello:

Grattis till segern, känns bra att vi torskade mot er och att vi åtminstone stal två poäng från Brynäs så ordningen i tabellen blev återställd.

Kickan: Tyvärr fick jag det här mailet:

Hello Jimmy,

Thank you for your recent email. Unfortunately, we are not able to sell copies of these games. Our apologies for any inconvenience that this may cause.

Sincerely
Jim LaChapelle
Audience Relations
1-877-288-7767

Portello: Om du fixar ett ex av den matchen så delar jag kostnaden med dig. Fast bara om jag får en egen kopia förstås.

Lövva: Vem kan det ha varit? brynäsare?

Karoliina: Nog bakade jag. Av ren panik. Hade just kommit hem när jag fick höra att mamma hamnat på hjärt-IVA. Fuck! Hon är ju bara 49 och ska inte behöva hamna där. Särskilt inte som hon lever sunt, motionerar, aldrig äter skräpmat eller ens har köpt en enda färddiglagad köttbulle i hela sitt liv. Pga det var jag tvungen att åka tillbaka till mina föräldrar efter att inte ens ha varit hemma i ett dygn. Min morfars gener måste vara extremt dominanta. Han by pass-opererades när han var drygt 50. Bäst man passar sig och försöker fortsätta leva någorlunda hälsosamt, alternativt bokar tid för en by pass-operation redan nu.

Mamma mår bra nu, tack och lov, men jag var så skärrad att jag inte bara bakade utan lagade en trerätters åt resten av familjen. Jag kände att jag var tvungen att sysselsätta mig med något för att inte bli galen.

Skönt att vi vann, trots allt. Även om det kändes mindre viktigt just idag.

ernie eagle: Jag såg matchen live men kan inte tycka att Luleå var så mycket fulare än TIKarna, tyckte det var ganska ömsesidigt, fast jag vet hur enögd man kan vara när man står där i stridens hetta! det kanske jag var! men domarn hade väldigt dålig tajming, ska väl okså tillägas. Åkerströms flipp var ju inte snygg men nu är det ju utagerat han har ju bett om ursäkt! Respekt! Varför kunde ni inte vinna mot Hv? :-)

Lövva: iaf Pelle han e ju en begränsad hokky spelare!

Linkan: Haha, men det är ju inte så konstgt egentligen med tanke på att Timrå klacken skrek: "Hugg å slå, Luleå". Spelarna tog väl de som en uppmaning :)

ernie eagle: Haha, den matchen kommer till och med jag ihåg! :)

Men visst dömmer inte Gyllander iår?

Leksand har varit inblandade i många konstiga matcher.
Lär aldrig glömma (även om jag har glömt de inblandade spelarna) omgång 47 för två eller tre säsonger sen, mellan Leksand och Djurgårdem. Djurgårdens målvakt skämmer ut sig totalt å pucklar på en Leksands spelare. Det hela slutar i två matchstraff var för vardera lag. Konstigt med tanke på att det var bara Djurgårdarna i den matchen som pucklade på.

Men nu kommer det riktigt konstiga. DIF målvakten får tre matchers avstängning. Men han behöver bara sitta av två matcher eftersom när slutspelt börjar så "nollställs" straffet menade DIFiplinnämnden på.

Men om man ska dra parareller i den situationen med Tomas Anderssons match mellan Modo å DIF för massa år sen i slutspelet när Wernblom slog av klubban mot sargen å Alavaara gör ett inteligens befriat överfall på Andersson så fick de sina straff i slutet av en säsong men fick sitta av det kommande säsong.

Sen så fick Wernblom strängare straff, för att slå sönder klubban mot sargen, än vad folk brukar få för att slå sönder klubban mot en annan spelare.

Märklig bedömning i svensk hockey.

Lövva: Tänkte faktiskt skriva om Leksand men eftersom dom inte spelar i eliten längre finns det knappt nått vedgäng kvar förutom Luleå då:-)

Lövva: Det hade jag nästan förträngt, fan nu påminde du mig igen (apropå Leksands IF) alltså.

Vad fasen var det nu domaren hette igen, just det ja, Ulf Gyllander, större pajas får du banne mig leta efter.

7st matchstraff i en match som inte var särskilt ful egentligen, felet var helt å hållet Gyllanders eget eftersom han inte hade någon nivå överhuvudtaget.

Och hur fan kan kunde godkänna Leksands 0-3 mål när Kapanen har plocken på pucken och de står två leksingar offside i målgården och formligen slår in pucken under handsken på Kapanen.

Kapanen flög upp från isen och skickade på Witehall en jävla smäll.

Matchstraff förvisso men jag förstår helt å hållet hans reaktion. Det var ju rena rama helgerånet att godkänna en sådan regelvidrighet!

Usch å fy å skam!

ernie eagle: Personligen så ser jag hellre att de spelar en hockey som dom bjöd upp på mot Modo. Mot Mora var det alldeles för oaggresvit å dom låg många gånger allt för långt från motståndarna.

Då föredrar jag hellre den mer fysiska hockeyn som Luleå stundtals kan bjuda upp till. Prakt exemplet är väl hemma mot Färjestad (5-2) där det small på rejält men där tyvärr Färjestad skämde ut sig rejält.

I matchen mot Timrå senast tycker jag inte det var sandlåde fasoner, från nått av lagen. Däremot av publiken men det är självklart sånt som händer å jag själv kan bli väldigt het under matcher så ingen skugga skall väl falla över de.

Men egentligen den enda som befann sig i sandlådan med hink och spade den matchen var ju som sagt Peter Ericsson som helt å hållet får ta på sig att matcher artade sig som den gjorde.

Visst spelar hugg å slog lite extra den matchen, men det var ömsesidgt. Droppen för Luleå spelarna var dock nog när Wallin fick 2+10 min å sedan även Obsut. Både var yttrest tveksamt dömda.

Ordet huggar hockey missbrukas ofta. Men för er som har glömt bort var det var, titta då tillbkas på Leksands spel förra året...

Lövva: I stridens hetta hasplar jag ur mig en hel del mindre fina saker, men det är ju mest i ett syfte att provcera, pyska, hetsa, störa er fokusering etc.

Men jag har smågnällt lite över Lules spel i tidigare matcher. Men detta var definitivt inte snyggt. Självklart får domaren Peter Ericsson ta på sig en stor del av händelsförloppet.

Men tycker även att det är svagt att utnyttja domarens misstag, därmed säger inte jag att Timrå aldrig gjort det.

Och eftersom jag vet vad Luleå kan prestera, så blir jag oerhört besviken när de sänker sig ner till en "sandlådenivå" och hugger och slår istället för att försöka spela fysisk hockey med mkt puck.

Jag gillar Luleås fräna hockey men inte när det övergår i pajasfasoner.

Därför blev jag mkt mkt GLAD när jag såg dagens match på teven (Mora-Luleå).

Precis en sådan hockey som jag förespråkar med mycket kamp och ärliga tag!

ernie eagle:

Du måste ha en förkärlek till dessa vedhuggare.

Och även måste du älska långa inlägg.

Hej då!

Lövva: shhhhh....inte gräla nu. Jag känner massa norrbottningar (studenter jag jobbat med) som blev toklyckliga då Timrå gick upp i elitserien. Jag själv är svag för Timrå. Och skulle jag inte hålla på LHF (kommer inte ifrån det hur jag än försöker) så skulle jag absolut vara Timråsupporter. Och detta inte bara för att Krutov och Kipru spelar där. Utan för att timrågänget förde med sig en frisk fläkt i elitserien. Jag blir glad då Timrå vinner. Bara det inte drabbar Luleå så...

ernie eagle: "Ni skämde ut er sist i Timrå och då talar jag om helheten, inte enskilda incidenter"

Jag var nere i Timrå den matchen. Att vi skämde ut oss känns bara löjligt å säga.

Visst, Åkerströms matchstraff var solklart men som du även påpekat så bad han även om ursäkt. Å jag kan försäkra alla om att det inte var med mening.

Var det någon som skämde ut sig under matchen så var det ju dommare Peter Ericsson som la en nivå som inte äns den mest hockey inbitna själen kan förstå.

Å att det var tjafs i varje avblosning som du så fint kallar det beror väl just på Peter Ericsson som höll en nivå som gör att spelare reagerar. Och det är sällan jag säger det men han dömde till hemmalagets favör. Solklart.

Men så där var det ju också när vi möttes i slutspelet för två år sen. Så fort en Luleå spelare la in en liten tacklign på en Timrå spelare gnäldes det från läktarhåll å ramsor som "spela hockey lappjävlar" å "skoterraggare" ekade i hallen.

Man kanske bör tänka över vad begrepet "ge å ta" egentligen har för betydelse....

Linkan: Nej jag ser inte alla bortmatcher med Timrå men väldigt många! Var på väg till Jönköping idag men en envis förkylning satte punkt för dessa planer.

Åh ja visst har det hänt att Timrå gjort fula grejer. Men jag försvarar dem inte heller.

Även om jag ÄLSKAR TIMRÅ så finns de gränser och jag försöker åtminstone vara konsekvent även om det inte alltid är så lätt.

Jag resonerar som så att såsom du själv vill bli behandlad skall du behandla din näste.

Kanske är det därför jag vunnit respekt på sina håll för att jag är ÄRLIG och försöker vara nyanserad, men jag kan flippa ur ibland, för jag är ju inte mer än människa!

Jag har lagt ut bild i min profil och skrivit en utförlig presentation och står för mina åsikter och är beredd på att få mothugg ibland.

Däremot finns de vissa Timråsupportrar som inte ens står i klacken som är registrerade härinne som varken med text eller bild talar om vilka det är och spyr ut en massa skit och sedan inte står upp för sina åsikter.

Det är beklämmande, men att döpa om oss till Kärringar och utmåla oss som enögda idioter får stå för er.

Tycker det är oerhört trist att pendeln svänger så fort. Jag säger som Roger Åkerström sa när han uttalade sig för pressen efter att han sökt upp Gunno.

- "Vi måste ha RESPEKT för varann".

Man slutar inte älska sina barn heller för att de gör dumma saker.

Jag har ju inte fördömt hela Lule eller hela dess supporterkultur. Jag tycker mindre om vissa spelare och har fördömt det odisciplinerade uppträdande i den specifika matchen vi diskuterar.

Det handlar om att ge och ta. Lika rasande som jag blir på mina egna som fjantar runt härinne lika förundrad blir jag av de försvarstal som hålls i parti och minut.

Nej det är dags för båda sidor att vakna upp dvalan och skärpa till sig!

Linkan: Trots seger å allt känns det ju väldigt oroväckande å se nummer 35 i målet. Spelet han bjuder upp till är ju minst sagt bedarrande. Å visst tar det sin tid att anpassa sig till den svenska hockeyn MEN Luleå är ju inte i det läget att de har råd att "vänta in en spelare".

Trots att han bjöd på två mål idag så räckte det till seger, men det kommer det ju naturligtvis inte alltid göra. Så billiga mål som Mora fick får inte hända. Å idag var ju inte heller direkt första gången han släpper in billiga mål.

Jag är minst sagt orolig. Jag vet att hans kapacitet är väldigt, väldigt hög men om han inte når upp till den, då kanske det är dags att stoppa Antilla mellan stolparna igen.

Emma_lhf: eller hur! Hej, Emma. Trevligt att råkas och gilla samma lag. Det känns riktigt bra att få hejja på ett lag som har en Emmasupporter!

Jag ser att Per Ledin gjort ett ass idag måste vara första denna sässe? visst kan han bara slåss? dum i huvve ska visst okså vara?

ernie eagle: Men nog har man sett Timrå tappa modet när Luleå dominerat sånt händer ju varje match mer eller mindre tror inget lag är direkt bättre eller sämre! du ser väl inte alla matcher Timrå spelar på borta plan? ids inte dra upp enskilda händelser men visst ni har en del spelare som kan tappa humöret okså! inte minst i landslaget #72:-)

ernie eagle:

Det har jag aldrig gjort, nej. Hur stor är den risken?

knaskamilla: Du har aldrig funderat över att det kanske är där felet ligger, att de underpresterar p.g.a lönen som är obefintlig?

Albert Hall:

Det är synd att så många i MoDo spelar utan lön, annars kunde man kanske ha hotat med att dra in lönen om de inte skärper sig. Det kunde väl ha varit motivation, typ?

ernie eagle:
Själv så brukar jag åka ut för osportsligt utseende..;)

ernie eagle: Äsch nu är jag för ivrig på tangenterna och slarvar i mina meningsuppbyggnader och stavar dessutom fel....ajajaj

Skärpning nu ernie, annars åker du ut på 2min!

Albert Hall: Visst ryktet kanske är betydligt överdrivet på senare år, men det är svårt att tvätta bort en stämpel som hänger i sen förr.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, fysisk hockey stör mig inte alls, tvärtom är det nåt jag gillar.

Vet att det var ett jävla liv efter matchen senast oss emellan. För min del är utagerat. Men det är ju lika svårt för domaren som för publiken att göra en rättvis bedömning av en situation (oftast i vartfall) när inte får se någon repris.

Klart man reagerar när man ser Nordgren blöda som en gris ur käften. Men Åkerström stod upp för sin handling, sökte upp Gunno och bad om ursäkt.

Därmed så är det off topic för mig. Jag har förövrigt Ågis eller "harvplogen" som jag kallar honom för autograf hemma på vägen.

Jag var lika förbannad sist om det inte var tillnärmelsevis lika ful pååkning från Ekman som mot Lundqvist för några år sedan.

De jag irrterar mig på hos Lule är att ibland går överstyr och när ni inte riktigt hänger på rören och blir ifrånåkta då tar till klubborna istället.

Jag har sett Lule i ett antal matcher och vet vad ni kan och vad ni förmår.

Ni skämde ut er sist i Timrå och då talar jag om helheten, inte enskilda incidenter.

Det var tjafs vid i stort sett varenda avblåsning. Och jag gillar inte sånt.

Timrå blir straffade för sin gladhockey genom hugg å slag, Malmö och Djurgården är likadana.

Är det nödvändigt att veva som besatt för att man är på väg att tappa matchen?

En stilla undran bara.

Ni visade ju upp ett exemplariskt uppträdande idag och tog dessutom 3p.

Det handlar inte om att inte ta utvisningar, det är de onödiga efterslängar jag vill stävja!

Hoppas jag inte retar upp hela gästboken nu, med detta inlägg?

Metal Guru:

Jag vet, jag har faktiskt besökt Smidjegrav. Inte på Hedenhös, men nästinttill.

Jag hade faktiskt förträngt att de Tre Kronorna en gång ersattes med en isbjörn. Fy fan, synd att du påminde mig...

Albert Hall:
Ishallen har hetat Smidjegrav se'n hedenhös. Att sedan ett företag välvilligt vill pumpa in lite flis för ett namnbyte får man bjuda på. Men det gamla namnet lär inte dö i folkmun för det.

Jämför (nja, kanske inte) när en norrländsk husvagnsfirma försökte döpa om det stolta Tre Kronor till Björnligan. Eller hur det nu var.
;0)

Portello:

Jag vet. Den som senast hade sån tur hette Alexander Lukas.

Albert Hall:

Allt kan hända i denna elitserie verkar det som. Jag blir inte förvånad om Modo missar slutspel.!!!

Huge:

Så klart vet jag det. Men jag trodde i min enfald att Modo borde ha tillräckligt med motivation i dagens match. Att Lule har mer motivation än Mora idag är självklart. Allt annat hade varit tjänstefel.

För övrigt heter ishallen (ett ord som är på väg att försvinna?) FM Matsson Arena. ;-)

Albert Hall: Ledin är en sopa som bara kan reta motståndarnas spelare och tränare till vansinne.At han har gjort 27 pinnar i år är bara tur.TUR,TUR,TUR.

Albert Hall: "Men varför i hela friden klarar inte Modo av att klå Brynäs på hemmaplan?"

Motivation slår klass. Det såg man även i Smidjegrav idag... :-)

ernie eagle:

Ryktet om att Lule spelar grishockey är bara rent ut sagt skitsnack från folk som inte förstår bättre. Titta på utvisningsligan till exempel. Idag hade vi totalt 4 minuter. Alldeles för lite egentligen. När vi tog SM-guld så vann vi utvisningsligan också.

Skönt med en trea. Den behövs. Men varför i hela friden klarar inte Modo av att klå Brynäs på hemmaplan? Jämför man namn för namn i laguppställningen i dagens match så borde Brynäs knappt komma över röda linjen. Tändningen borde det heller inte vara nått fel på efter förlusten senast. Något måste vara fel.

Ledin fick en assist idag. Grattis till honom! Att en sån begränsad spelare tar en assist i årets elitserie är inget annat än en bragd.

(Nu har han, om jag inte missminner mig 27 poäng i poängligan. Typisk begränsningsspelare.)

Karoliina: Hehe ; ) FAAAAN Så arg jag vart på Fernandez när han strulade så där !!!! ajja det fixade sej till slut iaf.. Skön borta seger iaf.. ;)

ernie eagle: Hade inte vart för Tomas Holmström skall det givetvis stå =)

lizzard: Jag fick delvis rätt i min analys. Inte vart det någe skönspel i andra inte. Men Lule lyfte upp sitt spel markant och var det bättre laget i andra perren. Mora blev alldeles för stillastående men till Lules stora förtret utnyttjades inte chanserna.

De skulle komma i tredje perioden istället. Mora verkade nöjda över att leda matchen medans Lule fortsätta att gnugga för att prata Tavvespråk.

Och precis när moringarna fått in sin femte gubbe fick Lule ett slumpmål och de lyfte laget. bara minuten senare 3-4, klappat å klart?

Nej inte alls, Lule började fundera lite för mkt efter alla sina förluster, Lückner begärde time out och så lyfte Mora temporärt upp spelet och slängde iväg en flängpuck mot mål å så var det kvitterat - 4-4!!!

Och hade det vart för Tomas Holmström så hade nog matchen slutat oavgjort, men när buffeln "Demolition Man" får tre chanser att raka in pucken kan det inte gå fel - och vips var det 4-5!!!

Och det kändes på nåt vis som det var eran tur ikväll, efter idel uddamålsförluster fick äntligen, för tredje gången denna säsong känna på hur det är att vinna på bortaplan!

Stort GRATTIS till Lule för en fin kämparinsats, som tydligen bara är bråksugna mot MoDo å Timrå!

Inte en enda tjyvsmäll i afton utan tufft, ärligt, fysiskt!

Ni kan om ni bara vill!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

nappen: Otroligt skönt med en trea idag.Vågar man hoppas på att vändningen har kommit nu?
Micke och Jesse verkar ha hittat en grym kedja i Williams-Nordqvist-Ledin.Helt underbart.Var även skönt att Modo kunde få in några puckar bakom Honken i BIF-målet.Synd bara att Vinhandlaren missade straffen.
Även bra att TIK tog extrapinnen mot HV samt att SSK förlorad i Scandinavium.Mao en rätt bra dag för Luleå Hockey.

Har idag fått svar på mitt mail, och tyvärr så var det negativt.
Inte så mycket att göra åt...

nappen: Aha hade missat det totalt faktiskt.

oooo vad härligt mitt hjärta stod still sista fem minuterna så nu är jag igenkligen död!:-) Manny verkar ha silat lite idag! kom igen nu Manny!

lizzard: Det har skaffat hs+, läs mer under "aktuellt" här till vänster.

Fan vad skönt med en trepoängare, för att uttrycka det millt. Och mot Mora! Synd bara att man inte fick in sina fyra tripplar. Hade satsat på Södertälje, Linköping, Modo och Luleå. Södertälje skulle tydligen ha varit det bättre laget, men Frölunda haft den bästa målvakten. Modo hade några puckar på mållinjen i slutet på matchen mot Brynäs, ren otur. Linköping och Luleå gick ju in. Bättre lycka nästa gång!½

« · 483449 · »