Luleå HF

SHL · 118161 inlägg · 891 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Sandström är anmäld till VM laget. :)

Portello: Svårt att se honom lira där. Om han inte lirar i NHL borde det rimligtvis finnas någon penningstark klubb som är och drar i honom.

Pessimisten: ok, Somervuori hade jag bommat. Det förändrar iofs ändå inte så mycket, de ser inte alls särskilt starka ut bakåt än så länge.

Men visst, jag kan ju helt fel i min teori. De kan ju mycket väl ha stora saker på gång, det är bara det är det förvånar mig att en klubb som kan antas ha mycket pengar chansar så på målvaktssidan. Att LHF gör det är en sak för vi har väl tyvärr inte råd till så mycket annat, men att FBK gamblar med Heino-Lindberg och en ännu mer oprövad andrekeeper förvånar mig en aning. Jag kollade förresten antalet matcher, Heino-Lindberg har 25 grundseriematcher och tre slutspelsmatcher medan Modig faktiskt har nio fler grundseriematcher med sina 34. (enligt stats.swehockey.se)

LL: Man har ju redan signat Granak och Eero Somervuori. På forwardssidan har de ju rätt gott ställt, även om de just nu bara har fyra backar under kontrakt. De har ju centrar som vi bara kan drömma om t ex (och som vi sannerligen skulle behöva)...

LL: Heino har väll vart riktigt bra nån gång i bland men släpper en himla massa returer

Ser att FBK satsar på ett målvaktspar som till och med är yngre än Luleås, varav den ena keepern inte har spelat i elitserien förut. Heino-Lindberg är en stor talang, ingen tvekan om det, men han har inte gjort nämnvärt fler matcher än vad Modig har gjort (om han ens har gjort fler?) och ingen vet hur han pallar att vara förstekeeper. Visst kan det bli succé, men precis som för LHF och Modig/Gusten är det en rätt rejäl chansning man gör.

Måste säga att FBK så här långt har varit märkligt passiva på värvningsfronten. Hittills har de väl mest bara tappat spelare? Jag börjar faktiskt undra om det kanske är så att pengapåsen börjar krympa för Loob o co? Vi vet ju att Löfbergs redan förra året började dra ner på sin sponsring (därav att FBK inte längre spelar i lila, tex), kanske drar de ner ännu mer i år?

björn power: om det är så att det som ska göras är andra etappen av det som var ursprunget till halvmesyren 2002 så låter inte 200 mille helt osannolikt, tyvärr. Det inkluderar att bygga om hela den än så länge icke ombyggda kortsidan med nya omklädningsrum, en restaurang med utsikt över isen, loger och annat. Hela hallen ska i så fall förlängas uppåt mot järnvägen till (på samma sätt som den förlängdes mot parkeringen i förra ombygget) och jag tror även att en asfaltering av parkeringen var med i den dealen. Som kuriosa kan förresten nämnas att den jättebalk som håller uppe taket är dimensionerad för att ta bort pelarna även på den andra kortsidan, jag tror till och med att de delvis redan är avsågade.

Sedan kan man ju fundera på om man kanske skulle skita i att renovera och i stället bygga en helt ny hall i samma kvarter för frågan är om inte det skulle bli billigare? Det finns ju utrymme så det räcker, och när man är klar kan man riva gamla Delfinen och göra en träningshall där i stället för att bygga den D-hall som nu planeras. Fast det där lär man väl ha räknat på från föreningens sida så vi får väl lita på att man väljer det mest ekonomiska alternativet.

Jesper Jonsson: Apropå sanering, inte fasen tar det några 10 år, det som tar tid är att bestämma vem som ska pröjsa. När man väl sätter spadarna i jorden går det på max ett par år innan dom första börjar flytta in..

björn power: vem fan vill bo där? ett satans industriområde.
tar ju säkert 10 år och lite till att sanera såpass att det kan byggas bostäder.

och då är ju från om det infrastruktur till det

Jesper Jonsson: Dammar de av några av de bortprutade etapperna med loger på långsidan så lär det gå lös på en rejäl slant. Då behövs ju ombyggnation av läktarna. Ska man dessutom gräva ned isen (som Chrunak drömt om) i det bottenlösa träsket så lär det kosta. Det skulle väl bli nya omklädningsrum och utrymmen för media och nytt lyse, eftersom TV klagar på för lite lux.

Faan, inte vill vi ha en halvmessyr för sammanlagt 260 mkr (2002+2008), fortfarande med ex. restaurangens fönster ut mot parkeringen och dyra loger på kortsidorna.
Förstår att det går lös på 200 mkr, bygga om i gammalt är svindyrt, många grejor blir ju nyköp i "gammal kostym", ex. kylaggregaten och dom är inte billiga. Sedan är ju publiktaket med ca 6500 för lågt, SA tar in 7600 om jag inte minns fel och det är det minsta vi behöver för framtiden för att öka omsättningen rejält.
Nää riv skiten och bygg nytt på den gamlas plats för samma budget (billigare bygga nytt än bygga om/till..)

Jesper, gamla malmhamnen ska vi bygga bostäder på, där bl.a du och jag kan bo och ha det trevligt med fantastisk utsikt över innerfjärden i bästa söderläge (infrastrukturen tillåter inte hokkytrafik där)...

Hawerchuk: får man swedbank för 190 så int fan skall viha nå ståplats i coop då.

bygg ett ssabarena i gamla malmhamnen så blire ju exakt kopia av swedbank och så topppar vi med 10 mille

Paddan: Arenan som sådan gick loss på 190 miljoner om jag inte minns helt fel.

MorganaLefaey:Swedbank bör väl ha gått på någonstans runt 250 miljoner, och då ingick det väl infrastruktursatsningar för 60 miljoner, eller var de utanpå dessa 250 miljoner.

Men jag håller med om att 200 miljoner för det som nämns i artikeln låter som en kolossalt dålig upphandling. Men, mycket asfalt till parkeringen får man ju för den summan.

Jesper Jonsson: ojoj, 200 miljoner.. Det är ju näst intill vad man får en ny arena för..

Jesper Jonsson: Tycker det låter väldigt dyrt. Iofs så är det väl dyrare att göra ombyggnationer än att göra helt nytt i många fall. Men det låter väl ändå som om D-hallen mm skall ingå i den kostnadskalkylen. Minns faktiskt inte vad Swedbank gick på, men det var väl inte så otroligt mycket mera.

LL: 200 mille för ståplats på kortsidan några extra loger ovanför och lite sittplatser låter inte direkt som väinvesterade pengar

Bolivar: hoppas att det inte bara är fromma förhoppningar om att 200 miljoner ska komma fallande från skyn. Men rimligen borde man väl ha gott hopp om att kunna få fram pengarna eftersom man har ett så tydligt mål för när det ska vara klart - men det gäller ju helst att se till att vara kvar i elitserien också den dagen...

Planerna att göra Coop färdigt lever tydligen vidare. Till 2008/09 ska det vara klart om nu allt klaffar med finansieringen.

Dragan 2k: är väl bättre kolla re-run på riktig slutspelshockey med mål än en smfinal i öken

Portello: Oerhört välsummerat. Verkligen öken...

Första perioden i kvällens finalmatch: ZzzzZzzZ

Så har Skellefteå värvat hem Forssell från sina länsrivaler Björklöven.

Jesper Jonsson: Nu är det klart att Bobo Simensen och Bendelin tar över Malmö.Kontraktet löper över två år.Nu är ju den givna frågan: Får dom stanna tiden ut?

Jesper Jonsson: Jaså, så Burras tröja blev dyrare än Barteckos? Det var en riktig skräll.

Den här omgången blev det ingen tröja för mig.Men tids nog ska jag inhandla en gul också.Måste ju ha en av varje färg.

Portello: 2800 för harju och 3300 för bartecko var ju rena rean med tanke på späckhuggarrenberg gick för 7000+ och burra för 4200

I kvällens match mot Ungern gjorde både Sandström samt Harju mål.
Speciellt kul att Harju fick näta.

Slutspel... Godmorgon yxskaft.Guld ska det naturligtvis stå.

Helt sjukt vad Färjestad är effektiva.Vad ska kunna stoppa dom från att ta sitt andra raka slutspel?

Stigsson: VAs hade en bror i grums han var ganska hyfsad i .....div 1

Metal Guru: Sant, han har släppt sju så då ligger Ungern på -6 för tillfället ;-)

Luleå har tydligen erbjudit Per S-N en förlängning på ett år.Helt rätt enligt mig.Men även Löven har visat intresse för honom.

Stigsson:
Szuper har väl å andra sidan lyckats släppa in nåt mål.

Portello: Vas gjorde ju hela 20 matcher på sina två säsonger och är enda Ungrare som har lyckats göra mål i ES.

Stigsson: Så hette dom ja.Vas hade jag för mig att malmöspelaren hette, och det var ju korrekt.Men Leksingens namn hade jag riktigt glömt bort.Men visst känner man igen det när man ser det.

Portello: Tamas Gröschl (f) Leksand 99/00, Janos Vas (f) Malmö 02/03-03/04 och Levante Szuper (mv) Malmö 06/07.

Portello: För att inte tala om Åke Unger(n)

Aliline: Ungern, inte det första landet man tänker på när det talas hockey.Men det har väl varit några ungrare i Sverige om jag inte missminner mig.Malmö och Leksand har väl haft det?

Harju och Modig i Tre Kronor. :D Jäkligt kul att de får chansen. Sen är Sandström och Hynning också med. 2 st Träningslandskamper borta mot Ungern.

Råkkarn och Pessimisten: ni behöver nog inte vara oroliga, Lener blir knappast kvar nästa säsong. Om inte annat är han förmodligen för dyr, det ger nog mer att satsa på en billigare tränare och lägga pengarna på åtminstone en riktigt bra center.

Det som inte har funkat den här säsongen är främst defensiven. Framåt har det i mina ögon varit mycket bra, det var trots allt bara FBK som gjorde fler mål i hela serien. Visst hade power play gärna fått vara ytterligare lite bättre, men vi blev trots allt trea i serien i pp-effektivitet.

Men Lener eller inte, hur man än vrider och vänder på det så bottnar allt i mina ögon i en enda sak: vi har hela säsongen saknat både en första- och andracenter med förmåga att teka. Säg att vi hade vunnit tre tekningar fler i egen zon i box play per match, och att vi antar att vi vinner i snitt 20 sekunder på att vinna en tekning (vinner i så mening att det tar i snitt 20 sekunder för motståndarna att etablera nytt tryck) och kunna rensa i lugn och ro - det skulle göra 3x20=60 sekunder per match. Ni kan ju själva räkna ut hur många färre minuters tryck i egen zon det hade inneburit över 55 omgångar - och hur många färre mål bakåt hade det inte blivit med omkring en timme mindre under press i egen zon? Kolla på tex Brynäs som ärligt talat inte har särskilt många spelare som man skulle vilja ha i Luleå, men de har Bäckström och Lind som har 56 respektive 57 procent i tekningar - där har ni en stor del av förklaringen till att Brynäs blev trea och vi nia i penalty killing.

Albert Hall: Skulle nog sagt tränar duon:) blitt en och annan calvados to much minsann:)

NallePhu: Hela tränartrojkan kan väl ändå inte bytas, Rönnberg har ju ett relativt färskt treårskontrakt.

Jesper Jonsson: Samtliga förslag du säger är upptagna! Tornberg kommer inte bryta med Västarås och Bula och JR har mycket att uträtta med Piteå ännu!

Pessimisten: Tornberg vore ju lite intressant
han är ju endå norrifrån

Annars Bulan&JR

NallePhu: Ja, han förvandlade ju kvalserielaget Frölunda till slutspels...nähä...inte det heller. Bräkman kan bara skita när arslet är fullt, (som nån uttryckte det när han var i Färjestad) dvs när han har tillräckligt bra spelare att gapa åt. Bara att titta hur pass mycket befriade lirarna kände sig i Västerås när han hade dragit. Med Tornberg vid rodret gick det klart bättre.

Ska rätta mina siffror, för de hade inte lagt in dagens matcher:

PP LHF: 0% (0/12)
BP LHF: 60% (9/15) 6 insläppta

PP LHC: 40% (6/15)
BP LHC: 100% (12/12) 0 insläppta

Sanslöst uselt, slappt, skrämmande och oförlåtligt, Lener, Hellgren och Rönnberg...

Pessimisten: Jag tar då Bäckis i båset som kan elda på och motivera lirarana under match, Saknar passionen och glöden i båset det ska brinna när det går motgång....

Lindberg Råkkar: Kan då avslöja åt dig att det blir en ny tränar trojka i Luleås bås nästa säsong, mer kommer väl efter Måndag kring det!

Lindberg Råkkar: Går Renberg till FBK så har han tappat sin enda sista kvarvarande supporter. Då är han bara en guldkåt skitstövel...

Här får ni ytterligare några principbeslut:

Om Jim Brithén blir sportchef, så köper inte jag något nytt säsongskort.

Om Per Bräkman bli ny tränare i LHF, så köper inte jag ut något nytt säsongskort.

Om vi inte värvar två centrar av klass...

Pessimisten: Drygt 2 minuter kvar och inne på isen vid tekning i anfallszon har man Lidhammar-Burra-Viktor framåt!!!
AVGÅ LENER

Hans patentlösning på alla problem med laget denna säsong har hetat, bänka Kerman, bänka Isaksson och bänka Nagander. Idag fortsatte han i samma spår med de 2 första.
AVGÅ LENER

Ta hem Ledin, Lundberg så kanske vi har några som kan vinna en sargduell och spela med hjärta.
Dessutom kan våran slöa kapten signa med FBK, ett gäng icke-vinnare kan inte ledas av den störste icke-vinnaren i laget.
AVGÅ LENER

« · 880762 · »