Luleå HF

SHL · 118243 inlägg · 891 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
spud: I mitt tycke finns det bara fördelar med 14 lag, där den största är att vi kan ta bort det sjuka system med 5 möten mot samma lag

Salcin: Dessutom borde sista lag i ES alltid åka ur och segraren i Allsvenskan automatiskt gå upp. Som det är idag kan du vinna AS överlägset men ändå missa att gå upp.

Bolivar: Håller med om det också, det skulle ge en statushöjning till AS om vinnaren automatiskt går upp.
Samtidigt blir det inte lika stor katastrof att åka ur om man vet att det finns möjlighet för återkomst via serievinst i AS.

Salcin: Jo jag tycker också det är en tokig idé, kvailtén måste ju finnas i den divisionen som är under också. Vi kan inte bara ha lag med 500-1000 åskådare på de matcherna.

Och det hade varit mycket rimligare att man möttes 6 gånger/säsong nu när man ville utöka antalet matcher, men det blir ju lite parodi så då tycker jag vi borde testa att köra en liga med finland och ha divisions system ala nhl, och möta varandra 2-4ggr/säsong. :)

Och bägge ES-lagen åkte på torsk idag. 4 lag är verkligen med och slåss om de 2 platserna. Malmö känns riktigt starka och borde kunna ta en plats. Brynäs ligger ju bra till för den andra men känns lite svaga i motgång. Spännande är bara förnamnet.

250kg kärlek: Mora har väl närmare 100 skott avlossade på de två senaste matcherna men bara fått in pucken två ggr. Rätt enkelt att se var dom har problem som sagt.

Målfest i skåne, vinst för Mora och Västerås fortfarande utan poäng.

Lövva: Kan Jari Tolsa vara nått för Luleå? känns lite som att vi behöver riktigt vassa värvningar Jari känns lite chans värvning eftersom han floppat i Modo. Ser även att man vill förlänga med Burra, undra om man vill sälja så lite säsongsplåttar som möjligt?

Här har man trott att Timrå-Hv 71 har match idag, men så visar det sig att matchen är i morgon. Tydligen är man inte alltid så uppdaterad.

Linkan:

Tolsa är ju en bra spelare, dock så passade han väll inte riktigt in i MoDo. Men tror säkert han skulle kunna göra bra ifrån sig hos er. Sedan skulle han nog få lite mer speltid hos er med gemfört mot vad han fick hos oss. Men han är ju absolut ingen poängmaskin men en otrolig slitvarg som jobbar och står i.

Cyklob: känns som att vi har nog med slitvargar och björnar.. vi behöver spets typ Janne Pesonen..

Linkan: Tydligen har FBK tackat nej till honom. Ville visst ha 300,000 / månad vilken Färjestad tyckte var för mycket.

Portello: Borde väl inte vara nått problem för Luleå då man kan kasta ut 1 mille i månaden på Bartecko....

Linkan: Nja, nu är väl Bartecko här på artistkontrakt och då är det väl bara ca 15% i skatt totalt.
För de som är här hela året betalar man väl först sociala avgifter som är nånstans runt 30% på bruttolönen och sedan ska spelaren betala 40-50% av bruttolönen i skatt.
Ryktet pratar ju om att Barre får ut nånstans mellan 300' - 400' och på det tillkommer 15% i artistskatt.
Skulle han däremot vara här på vanligt kontrakt så pratar vi nog om 1 mille.

Portello: Läs denna artikel och tydligen är Luleå och jagar högvilt....

PEN: Var hittar du något högvilt? Eller är det jag som inte kan läsa?

Portello: JAg förmodar att det är Döme, att döma av detta...

"Men, än är det ju några månader kvar av Silly Season och det ryktas att klubben är ute och bjuder friskt på spelarmarknadens saftigaste köttbitar."

Döme gillade ju tydligen både jäst saft och dessutom mycket mycket kött.

Harju gjorde nyss mål i landskampen mot Norge. :)

Aliline: Harju och Ekman. Skulle vara nått nästa säsong. Fast det lär inte hända.

Leksand - Rögle 0-2

Malmö - Västerås 0-1

Brynäs- Mora 1-0

Intressant värre..

Portello: Minst sagt. Det här måste vara en av den vidöppnaste KS på länge.

JD: Sitter och kollar på Brynäs-Mora. Tycker att Brynässpelarna är bättre på det mesta. Mora verkar sakna sina skadade spelare rätt mycket.
Mora får vara rätt glada att det bara står 1-0.

1-3 mellan Leksand- Rögle. Tur att man inte spelade på Leksand som jag tänkte först.

Portello: Instämmer. Kul att se att Markström inte låter sig påverkas av att Moraspelarna går in hårt på honom.

JD:

Rögle åter i ledning. 3-5 nu. Verkar som det inte är några målvakter i målen.
Brynäs leder numera med 2-1 och Västerås leder fortfarande med 1-0.
Kvalserien är riktigt kul. Skönt att vi slapp den...

Portello:
3-6 strax efter att man bytt ut Belfour. Det är ju riktigt kul med kvalseriehockey (för en utomstående).

JD: Och nu verkar Brynäs ha punkterat matchen mot Mora. 4-1 nu.

Portello:
Nejdu, vi vaggar bara in de i falsk säkerhet. 4-2.

Metal Guru: Aha, på så sätt. Lycka till i tredje!

Portello: Nu är det väl ungefär 95% chans till Dala-derbyn nästa säsong.
Synd MIF ska klanta sig idag, för hade ju varit skoj om båda skånelagen tar steget upp.

Lindberg Råkkar: Mif leder skotten med 31-11 efter 2 perioder..

spud: Vad hjälper det när man ligger under? Inte mycket!

Portello: Ne det är jag fullt medveten om, jag tänkte bara kompletera bilden av hur matchen i skåne ser ut.

Lindberg Råkkar: Vad ska man säga om Pavel Brendl? Tala om att ösa in poäng.
Släkten är värst kan man säga om man är Morasupporter.

Portello: En sak är säker Pitkämäki har sett mer än lovligt tam ut iafton....

Vilket getingbo kvalserien är. Jag är otroligt tacksam att vi klarade oss från att hamna där. Ojoj..

Portello: Luleå haft ena jäkla problem i kvalserien det kan man se direkt, Upps Rögle är defenitivt med i racet nu!

Vi kan ha 2st Skåne lag i ES nect season.....

PEN: det man inte vet är hur Luleå hade hanterat det mentala, men jag tror trots allt att vi hade klarat det (det trodde jag inte förut, men efter att ha sett ett gäng matcher tror jag det). Mora har haft ett jävla oflyt med skador i kvalet, annars tror jag att de hade varit i det närmaste klara nu. Malmö är inget märkvärdigt lag, de lever på individuella prestationer av Söderberg och någon till samt att Hurme räddar dem när backarna sumpar pucken. Mora skulle ha avgjort den här matchen långt innan den var slut om de bara hade satt några fler av sina chanser. MIF gjorde i stort sett fyra mål på fem chanser sista femtio minuterna (såg inte första tio, då hade de tydligen några lägen också).

LL: Jag satt och såg matchen och Mora skulle stängt butiken redan i 1:a men Malmö kämpade på rätt ok + hade visst flyt på sina mäl, pitkämäki var inte lysande men helt ok!

Men men tabellen är ruggig:
1:a Malmö 15p
2:a Rögle 15p
-----------------
3:a Brynäs 13p
4:a Mora 13p
5:a Leksand 12p

Snacka ryyysare

MIK 15
RBK 15
BIF 13
MIK 13
LIF 12
(VIK 3)

Leksand kan alltså som mest komma upp i 18 poäng och är därmed i realiteten borta från elitseriespel eftersom bland annat matcherna MIF-RBK och RBK-MIK återstår. För att Leksand ska kunna gå upp måste i stort sett alla resultat gå deras väg.

Det är bara MIF och Rögle som har allt i egna händer. De möts dessutom i nästa omgång, och ett av lagen kan bli klara om resultaten går rätt väg för deras del. Och i övrigt... är det ingen idé att spekulera, det finns så många kombinationer av resultat.

LL: Alltså, tre! poäng mellan lag ett och lag fem med två omgångar kvar. Helt sjukt alltså.Blir otroligt spännande att följa detta. Har sagt det förr och säger det igen. Tack gode GUD att vi inte hamnade i kvalserien.

LL:
Tycker det var helt naturligt att vi släppte in MIF i matchen. Vi började med sex backar, och får två skadade (kanske KS ut) i första perioden. Fullständigt naturligt att vårt försvar försämras ju mer matchen lider.

Stark ändå att vinna till slut.

Metal Guru: jo, det var defintivt starkt. Men hade era anfallare tagit vara på lägena lite bättre hade det inte behövt dröja så länge med avgörandet.

LL:
Med våra mått mätt, så var vi e-x-t-r-e-m-t effektiva idag.
Vi gjorde hela fem mål på ynkliga trettio skott.

Metal Guru: ja, det är ju helt klart ett steg framåt jämfört med tre på hundra eller vad det nu var ni hade tidigare.

LL: Ett möjligt scenario i nästa omgång, till och med snudd på troligt, är ju att MIF och Rögle spelar oavgjort samt att Brynäs och Mora vinner sina matcher.
Hur kul blir inte tabellen då inför sista omgången? :)

Larionov: jo, då blir det tätt i toppen...

Fick Ledin matchstraff för den där lilla knuffen? I en SM final......

Saknar 1996, av flera anledningar såklart.

Domarna tillåter ju inte längre att det bli finalhockey. Dem borde ta å kika på ryska ligan hur domarna agerar när det hettar till.

Låt dem spela hockey!

Lövva: TOmas Andersson borde lägga pipan på hyllan. Han är inte stabil över tid i sina bedömningar.

Håller med. By the way, Fredriksson får inte äns en tvåa och Ledin får matchstraff. Tala om noll känsla från Andersson sida. (Förvisso startar ju ledin det hela men matchstraff för den lilla knuffen är ju bara löjligt)

Lövva: Skillnaden var ju att Ledin startade allt EFTER perioden slutat.
Skönt att LHC vann i alla fall. Tycker HV är det lag som kommer undan med fler hakningar och holding än något annat lag. Törnberg är gärna tuff när han får komma lite bakifrån samtidigt som Törnberg och Melin faller oerhört lätt. Finns ett helt gäng spelare i HV som i alla fall jag inte gillar.

« · 1019465 · »