Luleå HF

115717 inlägg · 887 ämnen

Julöhlade tråden för fullvuxna 2015

1717705 · » Till forumet


Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
En spelare man kan fundera över är norrbottningen Axel Holmström som spelar sitt sista junis-VM. Denne Arvidsjaurkille flyttade ju tidigt till Apan och lyckades utmärkt som junior.

Draftades oväntat lågt plats 196 i sjunde rundan av Detroit och jag vet inte varför. Kanske att NHL-draftarna påverkades av att många Apor som dryftats högt kom över och inte alls imponerade väl i Nordamerika. De flesta blev ju mer som Jocke Lindström - mycket framgångsrika nationellt men höll inte alls internationellt. Ska dock sägas att flera faktiskt tagit hundår i AHL och nu kämpat sig in i NHL; dock inte som stjärnor, men imponerande ändå.

Men säsongen efter draften dvs 2014/15 slog ju Axel igenom med dunder och brak för Apan i SHL men i år har det allmänt ansetts att Holmström inte fungerat - det må så vara när det gäller skotten där han målat ungefär hälften av vad han gjorde i fjol, men däremot har han betydligt fler målgivande pass än i fjol och sammantaget levererar han ännu fler poäng än han gjorde i fjol.
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Junis-VM.

Danmark väldigt nära en historisk skräll - hade 3-2 i kvartsfinalen mot Ryssland fram till 19.15 i tredje perioden då ryssarna kvitterade och därefter vann i sudd. Andra året i rad som Danmark tar sig till kvarten i JVM och som vi vet har Danmark ett flertal duktiga seniorspelare b l a i Elitserien EHL men också i NHL, några år efter Norge typ men i samma läger ungefär. De skulle förstås behöva en mer omfattande hockey med fler spelare och lag för att nå bredd för att kunna på riktigt utmana de stora lagen Kanada, USA, Ryssland, Tjeckien, Finland och Sverige inom seniorhockeyn. Vi har ju Slovakien som av och till lyckas, samt kanske Schweiz, Norge och Danmark därefter. Salo skulle väl hävda att Vitryssland hör till men det tycker jag inte.

Men ryssarna har haft bekymmer; uddamålsvinst mot Danmark alltså, tidigare detsamma mot Slovakien. De vann dock den ena gruppen men i semi lär de åka på US of D, som bör slå Tjeckien och då behöver ryssarna lyfta rejält om de ska ha chans att vinna och nå final. Ryssarna har naturligtvis tillräckligt duktiga spelare individuellt men som ofta förr har de svårt att organisera ett vinnande lagspel.

Kanada-Finland en oklar historia senare idag. Kan finnarna lyfta, i hemmaturneringen inför rekordantal åskådare? Rekord, med europeiska siffror vill säga, med 6-7 000 åskådare i snitt på alla matcher i turneringen. Inte att jämföra med hur det ser ut när junis-V; liras i Kanada, inför 12-14 000 åskådare... Kanadickerna har tydligen c:a 3 000 supportrar på sina matcher var de än spelar i andra länder i världen, så också här. I kanadensisk media på hemmaplan beskrivs f ö Kanadas hittills resultat i junis-VM - med förluster mot US of D och Sverige, samt poängförlust mot Schweiz som "katastrof" och "Mega-fiasko". Nåja. Naturligtvis har Kanada inte imponerat så väldigt med de nämnda resultaten, fast de är förstås inte uträknade när slutspelet går och matcherna blir mer viktiga. Nu behöver de alltså slå först Finlamd och sedan Sverige för att nå final mot US of D och den som tror de är chanslösa att ta hem hela skiten känner nog inte Kanadas historia.

Småkronorna? Har ledningen 2-0 mot Slovakien efter ungefär halva matchen och ska väl ta detta. Men Slovakien är imponerande bra tycker jag. Härledda av Luleå-backen Christian Jaros förstås:-) Men j-t väl samspelta lag som kämpar rejält och har utmärkt checking över hela isen och därmed också utmärkt box. Ta t ex Småkronornas 2-0 som gjordes i PP: Otroligt bra tryck av slovakerna på all svenska spelare som trots detta lyckades passa puck till varandra och nå 2-0 målskott fastän varje svensk under de 10-15 passen innan målskottet var skitnära att tappa puck till attackerande slovak. Men Småkronorna har både starkare spelare och starkare lagspel och det ska mycket till för att slovakerna ska kunna röra oss. Nu gör vi dessutom 3-0 och då blir förstås uppförsbacken alltför brant för Slovakerna. Småkronorna kan börja planera för nästa match och frågan är bara om det blir Kanada eller Finland för oss i semi.
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Fingertoppskänsla av McLellan som tvärtemot vad jag trodde satte Cam Talbot med spaden igen. Talbot svarade med att rädda 34 av 35 skott men trots det förlorade oilers bottenfinalen i divisionen med 1-0.

De sex vinsterna i rad har raskt bytts mot 6 förluster på sju matcher och Oilers dråsar rakt genom tabellen - är nu näst sist i ligan (igen!).

Vad värre är att det oerhört jämna läget tidigare efter Los Angeles i pacific, där Oilers t o m hade chans på plats två, nu växlat ned till det (vanliga) läget där Oilers hamnar sist och tappar slutspelsmöjligheten.

Nu borde det väl vara dags för golden child MacDavid att kliva in igen snart? Kan det rädda Oilers? Nej, jag tror man måste bli av med råsopan schultz först plus få ordning på övriga backar.

När det gäller vaktsidan börjar det luta mot att Talbot är på väg att ta greppet över förstaspaden igen. Levererar ju topprestationer i var och varannan match nu medan Nilly varit på något lägre nivå. Men Talbot måste ju bli av med silarna, speciellt närmaste stolpen-hålen...
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
zigge: Yep, du hittade den! Och hittade Mariestads också:-) Ganska hyggligt år för JuhlÖhl tycker jag med två helt godkända svenska öl. Dessutom fanns det några riktigt bra också bland de svenska JuhlÖhl som kostade 2-3 ggr mer förstås. Hoppas vi kan lokalisera ännu fler nästa år.

Hmm, om hockeyn. Vi lyckades ju ta tre poäng, ungefär som den första av back-to-back-matcherna tidigare med matchbilder efter vilka man tyckte det kunde gått hur som helst men ena laget har väldigt medflyt för närvarande, andra laget oflyt hela tiden. Håller med dig om fredspriset framför ert mål, så såg det ut för oss också i början av säsongen.

Läste av en tid på er sida på snacket och folk är rejält uppgivna nu. Räknar ju med kval igen och redan nu mer disk om det än om resten av serien. Tufft läge helt klart. På något vis känns det ändå realistiskt och klokt att tidigt förberedas. Naturligtvis ska MooDoo plocka lag som Gnaget och Tingsryd i (eventuellt) kval, om man ställt in sig på det. Enda risken är väl om man kommer dit oförberedda mentalt typ som när Djurgårn dråsade ned i Allsvenskan för några år sedan.

Men jag tror ni fixar det, om det skulle bli kval. Nej, förresten: jag VET att MooDoo blir kvar.
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Sven.Savage: Titta här FINNS ju en tråd! Så lägligt! Min lättdruckna favvo blev nog Mariestads, en del andra FÖR beska, minns inte namnet såhär i tolfte timmen före Nytt År. Får väl tillönska Er alla Håkky o Julölsölskare ett GOTT NYTT! Kommande dec ska jag vara ute i GOD tid,hehe
ps
Håkky är SKITTRÅKIGT just nu, bläähhh!
ds
pps
Finns ju JVM, där småfinnarna fick bannor för att SNUSAT! Inte att de vatt på snusen.
dds
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Och i nattens match går Talbot in med en jätteprestation. Hemma mot Winnipeg förlorar man skotten med 21-45 men Talbot räddar 97,8% och Oilers vinner matchen med 3-1.

Känns som att den långa vilan, där Nilly tog i stort sett alla spadar, gjort Talbot gott och nu kommer han in med riktigt imponerande spel.

Tänk, att för bara några veckor sedan, med sex vinster för Oilers i rad, var nog många inställda på att kampen om förstaspaden för Oil var över och den satt i Nillys händer.

Men nu har det rejält vänt och oddsen talar nog för att Talbot är favorit.

Man får imponeras av McLellan och det sätt på vilket han hanterat vaktfrågan i Oilers och det blir fortsatt spännande att följa utvecklingen!

Men det är tydligt att Oilers utspel hackar nu och de kan inte förlita sig på att vakterna ska stjäla alla matcher åt dem. Fast om de får ihop även utspelet har de en god chans att faktiskt kanske blanda sig i striden om Stanle Cup-platserna; efter de vinster Oilers tagit med Anders Nilly Nilsson i mål och pga att de andra lagen i divisionen varit så svaga. De tre i topp är ju direktkvalificerade och just nu har vi ställningen i Pacific Division:

1. Los Angeles 32m 42p
2. San Jose 33m 34p
3. Vancouver 35m 33p
4. Arizona 32m 32p
5. Calgary 33m 32p
6. Edmonton 35m 32p
7. Anaheim 32m 29p

Lagen har ju spelat lite olika antal matcher men om man antar att de tar det antal pinnar per match de hittills gjort får vi efter 35 matcher:

1. Los Angeles 35m 46p
2. San Jose 35m 36p
4. Arizona 35m 35p
5. Calgary 35m 34p
3. Vancouver 35m 33p
6. Edmonton 35m 32p
7. Anaheim 35m 32p

Fem lag inom fyra poäng. Det här kan nog sluta hur som helst.
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Wilhelmsson: Helt klart - läste en intervju med Mika Nieminen, som apropos den beryktade kvällen i Västerås när Luleås spelarbuss fick vänta på Nieminen och Myllys, som efter match gått ut och ölat med två finska polare i Västerås. Det hela fick ju väldiga proportioner sedan Osten och Tomas Bäckström stängde av grabbarna av disciplinära skäl. Nu förklarar Mieminen att det handlade bara om sex öl. Däremot förtäljer inte historien om det var sex öl på fyra personer eller sex öl per skalle. Allting är relativt.
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Sven.Savage: det låter konstigt när någon påstår att finnarna druckit kvällen före en match, finnar dricker inte, dom super ... he he he
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Det har tydligen varit vodkaturnering då ett devalverat Tre Kronor möter andra landslag. Denna gång tydligen inte så illa pinkat, eftersom ett Tre Kronor med Luleåspelare som Linus Omark, Lukas Wallmark och Viktor Fasth spelade avgörande roller, medan ex-Apor inte kunde sabla ned landslaget speciellt då fläskberget vikt ut sig och förklarat att han tackat nej innan det fanns något att tacka vare sig nej eller ja till.

Vi talar om den typ av turneringar där inga regler gäller och man kan vänta sig vad som helst. Exempelvis när en rysk domare på pickalurven vid ett oavgjort resultat i en avgörande match när nedsläpp för förlängning skulle ske - bestämde sig för att nu får det räcka, han singlade slant och förklarade slantsinlingsvinnande lag som mästare, beordrade vaktmästarna att släcka ned ljuset i hallen och sedan somnade han.

Nu har tydligen finnarna supit hela natten bara för att morgon efteråt få dyngtorsk av ryssarna med 8-1 och historien är väl känd och spridd i Ryssland.

Men ska finnarna acceptera att bli utskrattade? Nej, naturligtvis inte. Nu vräker de svenska tabloiderna ut löpsedlarna att nu ska de finska lejonet slå tillbaka mot ryktena med KRAFT! Nu går finnarna till motangrepp, nu jävlar kommer det att osa av sisu när finnarna går till motattack!

Den som ids öppna artikeln finner att finnarnas ledare förklarat, med styrka, att "Det låter konstigt."
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
BusarnasBuse: Dan före dan - en högtidsdag som är lika mycket värd som dan efter! Inte minst viktigt att Adam har namnsdag denna dag:-)

Själv har jag hållit på med en långtidsprojekt att renovera om husen från topp till tå och i tån - källaren - har bastun tyvärr blockerats som en följd av detta och därför har jag inte kunnat använda den en tid och så blir det tyvärr också denna gång. Men jag höjer en ljus Belgisk öl i din riktning uppesittarkvällen framför brasan. Den ölen är den i mitt tycke bästa av de bästa ölen, min absoluta favorit som alltid toppat min lista från den första gången jag fick smaka denna gyllene nektar på De Grote Markt.

Jag talar om djävulsbrygden från Moortgat. Duvel.
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Sven.Savage: Nje traditionen är dagen före Julafton med utebastu brukar bli lite dryck etc etc, Kommer testa en belgisk öl som är en ljus dyl som ska vara en verklig höjdare!

Sedan blir det på Juldagen ånyo med utebastu och mer julöl & givetvis en eller annan rom & Congac
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
BusarnasBuse: Vilken njutningsorgie du satsat på, Busen! Låter som en riktigt härlig förberedelse inför julen. Blir kul att höra vilken favorit du utser till den stora dagen när Kalle och. Hans vänner ska...nej, jag tror inte du väljer TVn då. Eftersom den tycks sammanfalla med sentida du brukar nyttja bastun?
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Sven.Savage: Tog mig en Russian Imperial Stout från Belgien inte så pjåkig sak det heller dock ej en julöl i mina ögon tyvärr!
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
BusarnasBuse: Blir intressant att höra dina fortsatta bedömningar.

Jag tycker Wisby har haft svårt att få till det några år, så också i år.

Ovanligt många svenska bryggerier har inte riktigt lyckats balansera ihop smaken bra utan släppt öl där något tagit överhanden varpå det blir alltför syrligt eller något. Sigtunas mörka blev dock alldeles utmärkt. Och som sagt - Jämtland lyckades strålande med ett öl som håller lägre pris än alla andras ambitiösare försök.
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Sven.Savage: Själv har jag väl 5-6st Julöl att avverka från belgoklubbens jullåda kommer ta sin tid att gå igenom det hela, Till helgen så kommer jag ta Two Face Jack en ska Barley Wine från Belgien för att se vad den giver!

Kommer nog ta mig en tripp på systemet och ta mig ngn std julöl som komplement mest troligen Wisby Bryggeri som släppt sin julöl som jag varje år är nyfiken på, Sedan kan man ta ut svängarna en smula och se vad dem övriga har att erbjuda i smak!
Kommentera

Sv: Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
BusarnasBuse: Härligt! Jag har redan påbörjat JuhlÖhl-diskussionerna, i inlägg längre bak.

Klokt av dig att starta en ny tråd i så viktigt ämne, lättare att hitta jämfört med mina 10 000 inlägg i en och samma tråd;-)

Jag har i alla fall redan genomfört min årliga provning för att identifiera standardjuhlöhlen, d v s de jag inhandlar i försvarliga månader för att fungera som måltidsdryck m m. Vilket jag kompletterar med riktig finöl att njuta framför öppen eld och liknande. Det senare återstår, men stanard har jag testat igenom och inhandlat. Jag kombinerar förstås måltidsölen av jultyp med S. Omöjligt att endast skölja ned julmat med JuhlÖhl, Staropramen Pilsner på flaska är alltid ett kompletterande måste.

Men årets JuhlÖhl blev tre!

För första gången kunde jag inte välja en enda. ottan famn att det blev jämnt lopp mellan Mariestads Julebrygd och Jämtlands Julöl. Överraskande på så sätt att inget av dessa bryggerier någonsin vunnit JuhlÖhlprovningen hos mig men denna gång var de två överlägset bäst. Den jämtländska drycken är den allra bästa, men mot den talar priset 30% dyrare samt rejält alkoholstark 6,5%, samtidigt som den billigare Mariestadaren är väldigt lättdrucken väsentligen torr och utan speciellt mycket övrigt så utmärkt törstsläckare.

Men det stannar inte där! Jag upptäckte ju att Bolaget sedan i November arrangerat försäljning av Kozel, det mörka tjeckiska öl jag längtat mig eländig efter, sedan besökte i Prag 2010. Det finns bara i beställningssortimentet men nu har jag även en låda Kozel till jul!

Det om basölen, vilka kommer att kompletteras med finöl. Har testat av ett antal och det finns helt klart många fina att välja på:-)
Kommentera

Julöhlade tråden för fullvuxna 2015
Mjaha ja då kryper vi oss in hit till Sven för diskutera den ädla drycken av alla i juletid, Blev sugen och tog mig mod att beställa en låd från belgoklubben och första tog man i går!
Kerst Patrer christmas beer en söt sak var det mycket fina kola smaker etc etc som balanserades fint upp av strävheten i ölen!
Kommentera

1717705 · »