Portello: Söderberg i all ära, han har man gillat ända sedan han körde över allt motstånd i J20 för några år sedan. Men att dra hit någon från Malmö känns bara så jävla fel, dom spelarna måste ha psykiska problem så det räcker och blir över just nu. Söderberg må ha Malmöhjärta men han har väl slösat bort 2 år av hockeykarriär och troligen förstört alla sina möjligheter att lira i NHL genom att stanna hemma.
Dokusåpan i Malmö är en tragedi och man tycker verkligen synd om supportrarna till det laget, det kan inte vara speciellt roligt hålla på dom just nu. Men nu kanske dom lär sig att det inte går att bygga lag på gamla föredettingar som bara är intresserade av att lyfta lön. Synd att man valt den vägen trots att Skåne varit ett av landets ledande TV-puck distrikt under hur lång tid som helt så underlaget finns ju att skapa något från egna produkter istället.
Aliline: Tydligen så missa Jonas Gustafsson kvällens match.Så han slipper Luleåspelarna. Divis vaktar FBK:s mål. Om han även skulle avbryta den här matchen så är deras back-up en kille från Skåre.
Ser att många Luleå-bloggare har börjat drömma om Calle Söderberg till Luleå.Ska tydligen vara en av "Ostens" favoritspelare enligt vissa. Ska hur som helst bli spännande att se vad som händer fram till lördag vid midnatt.
Bolivar: Bedrövligt av Burra som hade hela banan att rensa pucken på men sköt den på domaren i mittzonen så man inte kunde byta. Vinnerborg känns inte heller särskilt vass just nu, det är för mkt lotto om och när det blir utvisningar.
Bolivar: Harju är tyvärr fortsatt iskall och Lavander lika så. Omark serverade ju två kanonlägen som man bara inte ska missa. Känns som om den 3:e kommer bli li den matchen vi vann hemma med 2-1, det vill säga konstant tryck mot Modig i lulemålet. Hoppas ändå att det går vägen.
Lindberg Råkkar: Håller med dig. Sen verkar ju vår defensiv vara riktigt bra eftersom i många matcher har motståndarna svårt att skapa lägen. När hela laget jobbar i försvaret ser det riktigt bra ut. Frölunda har ju varit på gång ett tag och låg bara 1 pinne efter oss innan dagens match. Vore skönt om Modig fick hålla nollan idag men det viktigaste är 3 poäng.
Bolivar: Kanske dags dra fram klyschan om att 3-0 är det svåraste att leda med i hockey. Ganska konstig match, Modig har har fått en del vassa räddningar även om det inte varit några superlägen. Tycker annars våra forwards har riktigt bra fart under rören idag å Frölunda begår kollektivt självmord när man i alla lägen försöker hålla offensiv blå trots att det kommer studsande puckar längs sargen. Vi har ju fått mängder av lägen där när vi kommit förbi i full fart.
Portello: Kul att se Obsut. Drev upp pucken från egen zon till anfallszon. Vid skottet så lyfter Frölundabacken upp foten för att inte bli träffad. Såg inte vem det var.
LL: "Nu känner jag att jag riskerar att börja låta som om jag verkligen tror att Rådbjer medvetet gynnar DIF, det vill jag återigen noga påpeka att det tror jag inte."
Ja, där håller jag som sagt med dig. Jag är mer inne på att dagens incident helt enkelt handlar om en dåligt bedömning/avvägning från Rådbjers sida i ett känsligt skede av matchen, där han tidigare släppt ett otal liknande fasthållningar. Noll känsla, helt enkelt.
Lindberg Råkkar: Skönt som faan med 3 pinnar och en odiskutabel seger mot ett mer än lovligt tamt SSK.
NU måste jag öka på vårt domargnäll för... 1) Sören Persson var inte sen att plocka upp Robert Lahtis fallna mantel... 2) Sören Persson saknar allt vad spelförståelse innebär, han är helt värdelös, släpper massor med hakningar, holding, holding the stick och tar ut för tex en klocren tackling som han kallar interference. Om en försvarande spelare kliver upp på en anfallande dito i mittzon och proppar denne menar SP att han ska hinna ifrån situationen inom ca 1 sek. sedan proppen!? SP:s missar är åt båda håll i matcherna, karln förstör ishockeyn!! Idag slapp SSK kanske 5 st 2:or och LHF 2-3 st men totalt sett var/är SP ingen es-domare!!
Huge: ja, bland vanliga supportrar är det vattentäta skott. Men Rådbjer är ingen vanlig supporter, han har varit aktiv inom Sthlmshockeyn i en herrans massa år och där är skotten långt ifrån vattentäta utan tvärtom är de flesta du och tjenis med varandra och rivaliteten på den nivån är i allmänhet ljusår ifrån vad den är bland fansen. Många spelare och nuvarande ledare har ju tex spelat för alla tre av AIK, DIF och Hammarby. Rådbjer själv har spelat i AIK och Bajen, han spelade förresten i Bajen tillsammans med eran guldtränare Roger Melin när Luleå Hockey besegrade Hammarby med 3-0 i matcher i den allsvenska kvalfinalen och gick upp i elitserien den 4/3 1984. Som ytterligare kuriosa kan sägas att LHF mötte Brynäs och Melin exakt på dagen 15 år efter den sista matchen och vann även den gången :-)
Nu känner jag att jag riskerar att börja låta som om jag verkligen tror att Rådbjer medvetet gynnar DIF, det vill jag återigen noga påpeka att det tror jag inte.
LL: Absolut. Min poäng är bara att Stockholm trots allt är väldigt "segregerat" sas, när det gäller lagsympatier. Mao så är det rätt så kraftiga vattentäta skott mellan lagen, när det gäller supportandet. Till skillnad från en småstad där det ofta bara finns 1 storlag att hålla på.
Huge: Rådbjer må vara Gnagare, men så himla stort är inte Stockholm heller om vi pratar hockeykretsar.
Om det är Kuben själv som har avsagt sig att döma Brynäs så är det mer begripligt. Men egentligen borde ju då även Rådbjer göra samma sak för att undvika möjligheten till spekulationer.
LL: Angående Tomas Andersson så har jag för mig att han självmant avsagt sig alla domaruppdrag där Brynäs är inblandade. Allt för att undvika spekulationer och minimera risken för att såna här saker ska uppstå. Gävle är ju dessutom en mindre stad än vad Stockholm är och risken för att bli betraktad som jävig är därmed betydligt större än i Rådbjers fall, som jag ser det. Det enda som talar emot Ankans teori är väl isf att Rådbjer är gnagare, och således knappast nån Djurgårdsvän....
LL: ...och nu säger Ankan i princip samma sak som jag, det är onödigt att öppna för spekulationer genom att låta Rådbjer döma DIF. Dessutom, som de påpekar, varför får då inte Tomas Andersson döma Brynäs?
Huge: nej, jag tror inte att Rådbjer medvetet dömer till DIF:s fördel, och jag har som sagt inte en aning om hur dagens match såg ut. Jag menar rent generellt.
LL: Ja, man har ju hört dom där tankegångarna tidigare men jag tror ärligt talat inte att det handlar om nån sorts partiskhet från Rådbjers sida. Han har väl dömt Djurgården ett otal gånger utan att nåt speciellt uppseendeväckande hänt, vad jag vet. Och samtliga ES-lag har säkert godkänt Rådbjer som domare i dom här lägena. Känns isf mer som en personlig läggning som Rådbjer har att vilja vara i centrum och synas lite extra i matcherna.
Huge: ok. Förstår att det känns surt att tappa pga flera domarmissar så nära slutet. Utan att ha sett det hela så tycker jag generellt sett att det är märkligt att Rådbjer får döma DIF i så här viktiga matcher. Även om han är AIK:are så är det dumt att ens öppna för spekulationer om att han inte skulle vara neutral genom att låta honom döma DIF.
LL: Spelar in det hela just nu för att se Modomatchen i efterhand. Men Ankan och Arne lovade tydligen att ta upp ämnet separat efter Modomatchen. Bara det faktum att dom avsätter speciell tid för att belysa domarnas tendenser att emellanåt vilja kliva in i handlingen och avgöra matcher, är ju i sig rätt så talande. Nu var det en mkt bra hockeymatch mellan två lag som slet kopiöst. Och som sagt: synd att Rådbjer kliver in och avgör. Speciellt med tanke på att han släppt i stort sett allt under dom första 17 minuterna av sista. Deras vinstmål föregicks dessutom av en felaktig avblåsning för icing när Lauritzen jagade en förlupen puck som han lyckades hinna upp innan den passerade förlängda mållinjen. Det var efter det nedsläppet som matchen sen avgjordes.
Portello: tycker faktiskt att det är lite märkligt att inte Modig har lyckats hålla fler nollor. Många matcher har vi spelat mycket bra försvarsspel men det har nästan alltid lyckats bli något skitmål, någon snedstuds eller så som har ramlat in.
Aliline: frågan är om inte det kan bli dödsstöten för Rögle. Det måste vara ganska knäckande att tappa så där, det verkar dessutom som om Rögle hade massor av chanser som de brände att döma av sammandraget jag just såg.
Bolivar: försvaret har inte varit riktigt klockrent alla gånger, men å andra sidan är det svårt att hålla sig på topp när det kommer ett anfall var femte minut. SSK är riktigt dåliga så här långt i matchen, det är bara Videll/Umicevic som förmår att oroa överhuvudtaget.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
är farligt hela tiden.
och snyggt av omark fram till ejdepalm.