Kronans coach Per Hånberg intervju efter förlust 0-4: det är mitt fel att jag inte lyckats få spelarna att vara bättre förberedda idag mot ett mycket bra Luleå.
Starkt uttalande av en mycket sympatisk och lyckad ledare.
Där vet jag en klubb - som aldrig förlorar pga att motståndarna är bättre, eller erkänner att de gjort något fel, fast de har utsett en lagkapten som erkänner att han fuskar - som skulle haft något att lära sig. Nu hade de ju en gång i tiden en sådan headcoach - som plockade ihop ett lag som tog två Glud - men denne myglade man ju bort och gav honom 15 minuter på sig att tömma skåpet.
Sven.Savage: Mycket trevligt att se att Luleå höll uppe spelet efter Mönkey-matchen som jag efterlyste och då är vi ett för starkt lag för Karlskrona, helt enkelt. Och Kennedy??? Andra matchen i rad han stänker in en i krysset trots liten lucka....varför har vi inte sett det tidigare. Han gör iaf en bra match igen och det funkar bra med Hedman och Harju tillsammans med Kennedy. Annars tycker jag att linorna med Fabbe, Forsberg och Mouillierat och E.Emmanuelsson, Lundeström och Falk fungerade bäst idag medans Sweatt, Legacé och Toolanen var mest osynliga av linorna men gjorde ändå ett ok jobb. Och Lassi höll nollan...kul för SHLs kanske bästa målvakt :) Men jag håller inte med dig Sven att Harju ska stå tillbaka när de skadade kommer tillbaka...han är trots allt våran bästa poängplockare och tycker han är viktig att han finns på isen. Han må se slö och oengagerad ut ibland men poängen trillar in och det är ett styrkebesked :)
M.Lemiux: Jo, du har kanske/förstås rätt i. Men det blir svårt val att bänka - någon av vingarna sweatt foppa, fabbe, emanuels söner einar och petter, juntilla och isac lundeström: vem väljer du av dem?
Tänk att isac lundeström nyss var 16 år - fyllde 17 den 6 november - och redan är så för j-a bra! Och så härligt att när aplasse j och apwallson för ett par år sedan belägrade honom med telefonsamtal för komse, komse, komse gick han ut i tidningen och förklarade att "Nej, tack. Luleå Hockey är min klubb:-)
Sven.Savage: Det där kan man alltid diskutera, men poängen ljuger inte. I dagsläget, även om han gjort det bra, skulle jag i sånna fall bänka Lundeström. Einar tillför mer fart och energi än Isac och Isac är bara 17 år ska vi ha i tanken så en ordinarie plats till honom nästa säsong låter bättre. Men inte bänka Harju, han producerar för mkt för det.
MEN...nu ska vi också komma ihåg att både Mouillierat och Kennedy har varit osynliga i större delen av säsongen och det är bara de senaste två Kennedy har varit bra medans Mouillierat har haft kanske 5-6 matcher han spelat bra, medans Lundeström har hållt en jämn nivå hela säsongen. SÅ fortsätter dessa två transatlanter inte att hålla den nivå som de visat de senaste två matcherna så är det nån av dom som ska bänkas för Lundeström, så de har ju helt klart mer press att visa sig. Och aldrig i livet att Harju ska sitta på bänken för nån av Kennedy och Mouillierat....no way :)
M.Lemiux: Spännande och imponerande att vi kan diskutera vilka som är bättre och ska få spela - för några veckor sedan skulle man nästan bänkat alla dessa.
Tänk att det vänta så snabbt i mitten av november i fjol. Jag hade inte väntat mig att se det upprepas, men kanske...?
Noterar att våra damer passade på att spöa Dampölsan idag. Nu leder de serien med 8 poäng.
Värt i övrigt att notera att Mus-i-kantens IF tog 2p av Djurgårn och Musikanterna har senaste veckorna också slagit Dampungen, Dam-HV och Luleås damer.
Sven.Savage: Hehe, håller med. Det blir intressant att se vilka som behåller formen :) Det drygaste just nu är att man måste vänta till 20 december för att få se nästa match :)
M.Lemiux: Håller med. Nu skulle man vilja se vårt Luleå spela igen, för att se att laget fortsätter fungera.
Om jag ser rätt får vi t o m vänta ännu längre. Ser ut som att vi har 26/12 Trottoarkanten - Luleå 28/12 Frölunda - Luleå 30/12 Luleå - Pölsan och sedan är det 2017.
16 lånnnnnga dagar. Fördelen att det blir närmare till dess att Schira, Petter och Masto är tillbaka. Men onödigt och trist, p g a koskenkorvakupperna. Ju tidigare dessa skitturneringar är nedlagda, desto bättre.
"Leksand knäcktes – av publiken. Efteråt erkände bortalaget att de påverkades av trycket från läktaren. Den högljudda atmosfären knäckte leksingarna, erkänner de till och med själva efteråt. – Det var en fantastisk atmosfär som tog hårt på en del av våra spelare. Vår lag har inte varit med om det här tidigare. Det var något nytt för många, säger Leksandstränaren Perra Johnsson. – Det var ett jävla tryck och det är klart att man blir påverkad. Jag försökte göra något bra av det, få energi, men det var svårt, säger han.– Det tar hårt när man hela tiden hör; ”Djurgården, Djurgården, Djurgården”, säger Oskar Lang efter förlusten."
8100 åskådare på ett fullsatt Hovet, och masarna brukar ju mangrant ansluta och t o m fylla Fjollbollen, men kanske hade de begränsad tillgång biljetter och åskådarläktarna dominerades av gårdare?
Ändå förvånad att läsa sådana påståenden av Trottoarkantens tränare och spelare. Men mycket inspirerande för klackar att läsa att de har betydelse:-)
Jag gillar Hovet. Blir ofta ett härligt tryck där och vi Luleå-supportrar är ju vana. Sitter man i eller i närheten av Luleås klack får man båda sidor och stämningen är helt enkelt underbar.
Hovet är så upplagt att på ena kortsidan finns inga publikplatser utan hela restaurangen där folk sitter och äter och ser match.
Mitt emot, på andra kortsidan, sitter klacken, ungefär 3000 platser som ofta är fullsatta. Klacken har därför ett perfekt läge mitt i publikhavet och kan hålla igång rejält och när stämningen är hög och matchen spännande kan de ofta därifrån dra med sig långsidorna också och då jävlar blir det tryck.
Ofta har man varit med om när matchen står oavgjord och väger hur de i andra halvan av andra perioden eller i tredje perioden drar igång Djurgården, Djurgården allt högre och allt mer dominerande minut efter minut efter minut - när spelet pågår och även under avbrotten - och på isen märkar man hur Djurgårdens spelare växer och blir allt starkare medan motståndarna - Luleå, när jag är där - också inspireras av stämningen och det är full fart på isen liksom på läktarna. När det här trycket startat pågår det och slutar inte och min minnesbild är den att >9 gånger av 10 pågår det till det blir ett DIF-mål. Kanske jag minns fel, men så minns jag det.
Stör det mig? Absolut inte. Tvärtom! Det är det här jag vill se av en hemmapublik, det här är hockey.
Något helt annat än publik som bara märks genom att de vrålar och visslar för att få med sig utvisningar på bortaspelare för ta mig fan allt möjligt, även när en hemmaspelare snubblar och ramlar på isen medan närmaste bortaspelare är mer än tio meter bort. Sådan "publik" är bara pinsam. Visst, finns det sådant hos all hemmapublik - konstigt vore det annars - men när det är mer eller mindre det enda som hemmapubliken har att komma med, då är det riktigt löjligt. Ett jävligt viktigt motvapen mot sådant puerilt uppträdande är förekomsten av en väl fungerande hemmaklack som kan dra igång ett organiserat hejjande på hemmalaget.
Bortaklackar kan också ta upp striden och när Djurgårn möter Luleå på Hovet är vår klack ofta välorganiserad och gör definitivt avtryck. Kan ofta äga ned hemmaklacken, speciellt när Luleå dominerar och leder stort. Men om/när DIF-klacken drar igång det där oupphörliga tiominuterstrycket, då får vi inte en syl i vädret;-)
Förr om åren kunde Luleåklacken märkas, men inte mer. Men på senare år, när hemmaläktarna varit mer glest besatta, har Luleåklacken haft chans och ofta lyckats agera nästan lika mycket och ibland mer än hemmaklacken.
Då talar jag Djurgårn. På senare tid, när Riktiga AIK var uppe i elitserien SHL, var det ont om gnagare i publiken. De valde i stället sparkboll. Och på Hovet vann Luleåklacken nästan alltid matchen.
Nåja. Djurgårn-Luleå på Hovet är en upplevelse. Har man också innan match varit på tjeckisk restaurang och ätit gulasch som man sköljt ned med pilsner från kranen....kan det bli bättre?
Läser att Pölsan gjorde en sådan bra match mot Warulfven att de utropas som Gludkandidat. Det har jag inget emot. Om nu inte Luleå når hela vägen är det trevligt om lag med så pass mycket Luleåinfluens som Pölsan eller Frölunda tar hem det.
Matchen mellan Pölsan och Warulfven beskrivs som "klassikermötet". Jag vill påstå att Djurgårns matcher mot Ulfven också uppfattas så. För att inte tala om västderbyt Ulfven-Frölunda. Och numera är Öret-Ulfven också det ett möte med speciell karaktär. På samma sätt är det något speciellt för oss i Luleå att möta Ulfven.
Warulfven ÄR något speciellt. Eftersom de i så många år lyckades så bra, hade byggt (dvs kommunen byggde och gav till klubben) en mycket fin arena med >70 meter pissränna, fyllde arenan genom att bussa ned pensionärer med gredelina vimplar, och lirade i princip final varje år.
Det där lever kvar. Att möta Warulfven, dynastiernas dynasti.
Lite förvånande att Apan aldrig nått sådan status, och man kan verkligen undra varför.
Det är inte lätt att svara på men jag har funderat och - jag är allvarlig nu - tror faktiskt att det beror på att Ulfven var så fullsmockad av starka spelare som supportrarna uppfattade som sina "egna". Många av dessa spelare hade varit över i NHL och lyckats utmärkt, men värvades hem till Karlstad där de gav några starka år ytterligare. Och de sprudlade över med sjungande wermländska.
Apan har inte riktigt detsamma. Tio år senare och även om Apan vill hävda att de dominerats av hemmaspelare är det inte så. Krampartade försök att hävda att Jocke Lindström ÄR ju från Apschtaan räcker inte eftersom han stack som 15-åring och därefter var borta i tio år. Fläskberget likaså, född i Apschtaan förvisso, men försvann som liten och åter först >20 år senare. Inte så mycket Apan över den. Och aldrig någoen "egen" målvakt, den position som nästan alltid är viktigast för hemmasupportrar. Visst, Möller, Holloway och sådana där är tongivande, men inte är de från Apschtaan. Detsamma gäller också större delen av de duktiga spelare man plockat upp från junislaget. De flesta anslöt först som B-junisar eller senare, och kommer från i första hand Burkölen och Ume, därnäst Norrbotten och några från olika delar av Västerbotten. Visst finns där också en del som är födda och uppvuxna i Apschtaan, men inga av de mer framträdande.
Visst finns det apsupportrar som visar kreativitet genom att hitta så kallad "anknytning" till Apschtaan för spelarna, men det blir tämligen löjligt då.
Min gissning är att lag som Apan och för den delen alla andra nuvarande och kommande lag aldrig kommer att kunna etablera sig vare sig lokalt eller för andra klubbar på det sätt som lyckats för Warulfven, dynastiernas dynasti. Ta t ex Pölsan eller Frölunda som lyckats plocka fram många spelare som är stjärnor i NHL numera. Men de är där de är, inte hemma, och de drog innan de knappt blivit torra bakom öronen och kommer de tillbaka, är det när de är snarast passé och långt ifrån det zenit de var i många år innan.
Nej. Någon mer Warulfven kommer vi nog inte att se och kanske/troligen flagnar även de med tiden. Apan, däremot, har trots en sådan dominerande position under många år på senare tid inte alls kunnat etableras på sådan nivå. Numera, när de varit sämre, är det ingen tror jag som tänker att matcher mot Apan är så speciella.
Sven.Savage: Färjestad-Djurgården är i mina ögon Klassikern Hv och Frölunda var varit speciella matcher på 2000-talet Övriga lag är precis som vilka matcher som helst
Mötena med ditt Luleå var underhållande framförallt 93-97 (typ) man hade en dold förtjusning över hur bra ni var och tuffa/ fula (beroende på betraktarens ögon)
Att ett lag i media seglar upp som guldfavorit är på inte sätt unikt, ofta har en majoritet av seriens lag varit favorit en eller flera gånger i media när säsongen är klar. På så sätt kan alltid "experten" säga -"vad var det jag sa"
eltifoso: Snyggt! Fint att få reda på vad som verkligen gäller:-) Vet ju att Warulfven-Djurgårn var riktigt grymma matcher länge med speciell stämning, både i Karlstad och Stockholm, med många minnesvärda finalmatcher. Dessutom, från ert perspektiv, när ni höll på att etablera er som ett stort lag, viktigt att ta huvudstadslagen - precis som det var viktigt för dem att inte släppa upp er.
Håller med dig om åren 1993-1997 mellan Ulfven och Luleå. Grejen var ju den att efter "den underbara vändningen i kvarten 1993 vann Luleå i stort sett allt mot Ulfven fram till finalen 1997, som vi förlorade utan att begripa varför. Och sedan var det en j-a massa år då vi bara torskade mot er, typ 40 matcher i rad nere i Karlstad med 3-2 och så fort ni uppnått de siffrorna styrde ni bort våra anfall sista 10-20-30-40 eller 50 minuterna, beroende av när de inträffade. Och varje år under den långa nattttttttten hoppades man att någon gång vända på det men det gick ju aldrig. Till det gick. Tror det är så vi etablerade den hemskiga respekten för Ulfven. Två slutspel 93 och 97 och sedan alla dessa förluster...
Sven.Savage: Att möta FBK är för de flesta lag med lite tradition är ett "klassikermöte" Minns tillbaka på alla duster som Löven har haft mot detta lag, vilket resulterade till ett SM-guld 1987 men även ett SM-silver 1988! SM-silvret till trotts så måste det betänkas till en bedrift likt Leksands kliv upp i SHL nu i våras!! Nu höjs det garanterat på ögonbrynen när jag säger så, men titta på hur många tongivande spelare vi tappade efter SM-guldet!! Titta på vilka spelare som dessa ersattes med så kanske ni förstår min tanke!! Nog om det och åter till det jag skrev om!
Även om nu FBKs status och min respekt har flagnat något efter ett att Looben satte sin prägel på detta lag i början av sin karriär med smått "maffia" lika metoder, men som "andra" lag har anammat och dragit lite längre än nu vad Loob nånsin gjort så är FBK ett anrikt och klassiskt lag!
Måste hålla med dig om att det är en hel del "varnings lampor" som tänds när man ser att Bud H är tillbaka och att en yngre spelare får gå!! Och som dessutom INTE har gjort bort sig på nått sätt heller! Detta agerande av SKAIK skickar inte direkt positiva signaler till de yngre som dom vill locka till sig, och ser redan nu att juniorer väljer andra lag före att gå till SKAIK, Grundström tex! Det som INTE ligger i SKAIK´s fat är Skellefteå som stad har och alltid haft ett sjukt "lillebrors" komplex mot andra städer i regionen! Tex, Luleås högskolor, framgångar i basket, Facebooks etablering mm. Umeås expansion, Alla lag inom fotboll, basket, innebandy, friidrott, att Umeå blev kulturhuvudstad! (vilket undertecknad hade mer än gärna givit till Skellefteå)
Det har nu inget med hockeyn att göra men har anammats av stadens hockeylag till fullo och vilket kommer och nog redan gjort bitit dem i röven!! För säga vad man vill så har inte Skellefteå nån större bredd på idrotter, förutom ett par inom motorsporten då! Det märkliga är att motorklubben i denna "guld" stad inte kan anordna en enda rallytävling, förutom en Rallycross tävling under Norrlandsveckan och en eller två Folkrace tävlingar!?! Visserligen fick dom köra en SM-deltävling i Crosskart i år!
Detta kanske blev lite utanför ämnet men man ser likheten hur "snacket" går i denna stad, vill tillägga att undertecknad har mycket goda vänner i deras motorklubb som jag umgås med och att de flesta skriver under på detta påstående.. Det är med andra ord personer som bor och verkar i Skellefteå och inte sitter i en annan stad och tycker si och så!!!!
Finalomgång för B-junisarna och Luleå och MooDoo slåss om plats 1-2. För Luleås del tappade vi greppet den hemskiga helgen i Övik för 14 dagar sedan, då vi 26-27/11 först torskade mot Örnsköldsvik och sedan MooDoo, som dagen innan spöat Boden med 81-1.
Nu har vi MooDoo och Luleå på 51 pong vardera men MooDoo +74, vi +70.
I detta nu har vi Luleå - Sundsvall 1-1 samt MooDoo-Burkölen 0-1 i första perioderna vilket innebär att vi är förbi med en pinne.
För att ytterligare krångla till kråksången fightas just Sundsvall och Burkölen om att nå plats 5 ovan strecket och med nuvarande resultat har Burkölen passerat Sundsvall - båda har 42 poäng, men Burkölen klart bättre målskillnad.
Det betyder alltså att Sundsvall och Burkölen kommer att göra sitt yttersta. Fast, förstås att Burkölen åka under rejält har Sundsvall inget att kämpa för, samtidigt som om Sundsvall åker under rejält fortsätter Burkölen slåss starkt för att ta den vinst de behöver. Och om de båda faller ifrån blir det målskillnadsfight om förstaplatsen. Spännande!
Även J20 Superelit har finalomgång men här är det avgjort eftersom Pölsan har 7-1 på Apan efter två perioder och vinner serien.
Lika säker tvåa blir Trottoarkanten som har 3-0 på MooDoo efter en period.
Slaget om tredjeplatsen gäller Luleå och MooDoodär MooDoo ligger 1p och 4 mål efter Luleå innan match, men med MooDoos underläge mot Trottoaren samtidigt som Luleå har 2-2 borta mot Gurkan efter en period lutar mot att Luleå blir trea.
Apan? De lirar ju A-junisar i "representationslaget". I J20 ligger de långt ned, avhängda sedan länge.
{7943}: För att inte tala om effekten när Umeå - troligen - utses till Norrlands officiella huvudstad inom några år: hur kommer de att stå ut med det i den lilla nordligare västerbottniska schtaan?
Och dessutom har man i Apschtaan stängt ned lekplatser, allt för att fylla på Apans sparkonto som redan är mest välfylld i landet. Tänka sig - kommunen lyfter varje år över >10 miljoner rent till Apan, som omedelbart lyfter det vidare till sparkontot eftersom de inte behöver pengarna.
Och nu i december blir allt extra tydligt när Apschtaan - som berömmer sig för att ha ett eget lyckat energibolag, låter kommunens julgranar vara släckta, i syfte att frigöra de stålar man behöver för att bygga Apans bankkonto till himlen.
Men sedan gratisförsörjningen av talanger från Burkölen och Norrbotten stängdes av är det bara en tidsfråga innan Apan faller och gissningsvis då för gott. Ska bli trevligt att slippa Apans vidriga svans som bara är ute efter att håna och hata.
B-junisavslutningen: I början av andra perioden går Burkölen iväg till 0-2 mot MooDoo, samtidigt som Luleå tar ledningen 2-1 mot Sönnschvall. Ser trevligt ut:-)
Apan spelar borta mot Malmö idag. Förlorar Apan tre poäng med 1-2 eller med minst två mål passerar vi Apan.
Vid förlust med 2-3 har Apan och Luleå lika poäng, lika gjorda mål, lika insläppta mål men vi skrivs högre genom bokstavsordning då de inte förklarat det korrekta Apnamnet officiellt:-)
Sven.Savage: Först ska jag säga att det är mkt riktigt skrivit om Warulfven...fy fan vilka giganter i Svensk hockey de har varit de senaste 20-25 åren och med den halvdryge Håkan Loob som frontfigur. Laget som gav ryggsäckhockeyn ett ansikte med Roger Johansson och Fokin som härförare av den typen. Usch, man får nästan huvva känslor när man tänker på alla dessa Ur-Ulfwar som alltid var ett lag att respektera.
Sven.Savage: Noterar att mitt inlägg angående Skellefteås vara eller inte vara i det stora hela, utanför hockey, har uppmärksammats av en "viss" SKAIK supporter! Det jag måste dock ge honom en eloge för är att han inte kastar sig in denna lilla diskussion från västkusten där han bor med en massa påståenden som han inte begriper sig på!!
Men rent hockeymässigt måste deras värvningar av yngre förmågor ses som ett litet misslyckande, ger inga goda vibrationer i organisationen över att ta tillbaka en "gammal" utflugen "stjärna" för att få det hela att stämma! Nu blir det inte lättare att "locka" till sig yngre när dom i vetskapen vet att även om dom gör en bra säsongs inledning så kan dom bli ratade för att en flyende "legoknekt" får sparken och vill tillbaka! Nu har det under senare tid vart lite turbulent med spelare under kontrakt som fått lämna dagarna innan seriestart och det ger ringar på vattnet!
Tycker personligen att det är en konstig väg att gå om man ska vara den ledande plantskolan och den smått dominerande förening som de säger sig va! Kortsiktigt är det nog rätt väg, men i längden kommer det inte att hålla tyvärr!
Sen är det inte bara SKAIK som förening utan att vi måste även tänka på vart vi befinner oss rent geografiskt i landet, för visst lockar storstäderna med dess utbud! Visst var det flera av oss som såg med häpnad på hur Asplövens satsning mot HA började, men den liksom sprack likt en ballong och man frågade sig hur in i h-vete kunde de ens locka till sig spelare.. Visst det med pengar, men sen då? Off the ice så är väll Haparanda inte nått speciellt att stå efter, inte för att jag ogillar stället men utbudsmässigt menar jag!
Har inte tänkt dra detta ämne till nån stor diskussion men det är så mycket mer runt omkring en spelare som måste stämma och speciellt när det är frågan om en B-junior typ! Nu är det ju flera juniorer som "runnit" mellan fingrarna och sen visat sig vara utomordentligt duktiga spelare och det grämer sig nog många över! När man dessutom bekostar en yngre framtida storspelare med en som kanske har ett par år till på topp blir det extra märkligt, ska bli intressant hur det ska gå när det orörbara spelarna lämnar in av ålderskäl, vad händer då!?!
Säger som dess lags respekterade fans säger att det kommer att bli intressant att se vad som händer efter denna säsong! En av dem sa i en seriös diskussion: "Att något kommer att hända i ledarstaben efter denna säsong, intressant att se vad det är" Frågan är nog vem som vågar ta beslutet att göra en förändring!! Men intressant blir det OM det nu händer...
{7943}: Ja, de är för lustiga, de små apmonstren. Den megalomane hatbrottslingen förklarar att de har utvecklat "alla" sina spelare själva. Och den inte så smarte sidekicken förklarar att han såg första perioden Kronan-Luleå och somnade "eftersom det var det tråkigaste han sett i år" och han fortsätter förklara att Apan har varit "mentalt nedtränad" men vaknar snart.
Hatbrottslingen påstår vidare att Petter Emanuelsson, Einar Emanuelsson, Lucas Wallmark, Johan Forsberg, Janne Sandström och Filip Gustavsson lirar i Luleå eftersom de sparkades av Apan, att de är Apan rejects, som inte platsade hos Apan;-)
När det gäller hatbrottslingens egna utvecklade Apspelare lyfter han bl a Tim Söderlund, som efter att ha utbildats på Luleås hockeygym senaste åren i höst kom till Apan och direkt gick in i representationslaget. Vidare Gustav Lindvall, som lämnade Apans icke existerande målvaktsträning som junis och under sex år utbildades av de >10 andra klubbar han gick fram och tillbaka till, fr a Riktiga AIK på slutet. Och detsamma gäller den egna approdukten, apan från egna apled jocke highsticking lindström, som visserligen stack från Apschtaan som 15-åring och under en kort tid hade följande för sig enligt eliteprospect, men enligt hatbrottslingen en betydelselös liten period på tio år...
1999-00 MODO Hockey J18 J18 Allsvenskan 9 3 101322 | Playoffs 8 3 4710 MODO Hockey J20 SuperElit 10 4 482 | Sweden U17 (all) International-Jr 4 0 114 | 2000-01 MODO Hockey J18 J18 Allsvenskan 2 1 2316 | Playoffs 4 2 3524 MODO Hockey J20 SuperElit 8 6 101616 | Playoffs 2 0 2214 MODO Hockey SHL 10 2 3510 1 | Playoffs 7 0 110 0 Sweden U18 WJC-18 6 2 572 1 | Sweden U18 (all) International-Jr 16 5 61116 | 2001-02 MODO Hockey J20 SuperElit 10 9 61567 | MODO Hockey SHL 42 4 3720 -4 | Playoffs 14 3 588 5 IF Troja-Ljungby Loan Allsvenskan 3 0 0012 -2 | Sweden U19 (all) International-Jr 7 3 364 | Sweden U20 (all) International-Jr 9 0 0012 | 2002-03 MODO Hockey J20 SuperElit 2 5 168 | MODO Hockey SHL 29 4 2614 -4 | Playoffs 6 1 122 -2 Örnsköldsviks SK Loan Allsvenskan 2 1 124 | Sweden U20 WJC-20 6 2 356 1 | 2003-04 MODO Hockey SHL 15 0 220 -4 | IF Sundsvall Hockey Loan Allsvenskan 2 0 550 2 | 2004-05 MODO Hockey J20 SuperElit 2 4 150 | MODO Hockey SHL 37 2 3524 2 | Syracuse Crunch AHL 13 4 480 -2 | 2005-06 Columbus Blue Jackets NHL 3 0 000 0 | Syracuse Crunch AHL 64 14 294352 8 | Playoffs 6 1 120 0 2006-07 Columbus Blue Jackets NHL 9 1 014 -3 | Syracuse Crunch AHL 50 22 264834 8 | 2007-08 Columbus Blue Jackets NHL 25 3 4714 0 | Syracuse Crunch AHL 49 25 356068 -12 | Playoffs 13 4 376 -1 2008-09 Iowa Chops AHL 21 7 142133 -6 | Phoenix Coyotes NHL 44 9 112028 -6 | San Antonio Rampage AHL 3 1 122 1 | 2009-10 Torpedo Nizhny Novgorod KHL 55 10 203062 -10 | Sweden EHT 3 0 002 1 | Sweden (all) International 5 0 004 0 |
He he he he. När sanningen gäller är aporne som bortblåsta;-)
Sven.Savage: och Jaca Sen räknar han Fredrik Lindgren och Axel Holmström från närområdet??? Tja, de kommer ju från den mkt vackra NORRBOTTNISKA kommunen Arvidsjaur, som bara ligger 13-14 mil från Skellefteå. Från närområdet, alltså...hehe, det är ju för f-n inte ens från samma län.
Läser i aftontrasan att ett människofinger hittats vid Örebro slott. Efterforskningarna pågår och misstankarna riktas nu mot den miljonkedja som spelade i staden för nästan fyrtio år sedan - med uppdrag att ta staden till elitserien vilket skändligen misslyckades då Örets lag med köpeapor råkade på Luleå i kvalet.
Polisen planerar söka upp de tre aporna för inspektion. Dessa har inledningsvis förklarat att de vare sig sett, hört eller sagt något, men Öretsnuten låter sig inte nöja utan ämnar kontrollera om någon av de tre bär ett ovanligt lågt antal fingrar, på endera handen, för folk som är uppvuxna i den gudsförgätna avkrok där alla är släkt med varandra.
Sven.Savage: Jag har varit på hovets bortaläktare under några matcher mot Luleå och måste bara få anmärka på följande som du skriver: "Något helt annat än publik som bara märks genom att de vrålar och visslar för att få med sig utvisningar på bortaspelare för ta mig fan allt möjligt, även när en hemmaspelare snubblar och ramlar på isen medan närmaste bortaspelare är mer än tio meter bort. Sådan "publik" är bara pinsam."
Jag håller med dig i mångt och mycket om det du skriver om att de t.ex. kan dra igång ett jäkla tryck osv, men det finns inga SHL-fans som vrålar och visslar lika frekvent på domarna som djurgårdsfansen, iaf enligt mig. Räcker med att en av deras spelare halvramlar av sig själv, fastnar lite i en schysst sargduell eller att de åker på ett helt korrekt matchstraff för att de ska förvandlas till vrålande småbarn. Se bara situationen med Schira då det efteråt var visselorkaner i varenda jäkla byte. I mitt tycke är de SHL:s gnälligaste men ändock bästa fans när de lägger gnällandet åt sidan. Om jag hade varit domare, vilket jag tack och lov inte är, så hade allt det där gnällandet bara fått motsatt effekt.
Hmm, kanske har du rätt. Jag har förstås sett väldigt många fler matcher mellan Djurgårn och Luleå här nere, vilket skulle kunna antyda att jag har säkrare uppfattning, men kanske är det i stället tvärtom förstås.
Det jag menar är att det finns ett kontinuerligt hejande som då och då kompletteras av hemmaförsök att påverka zebrorna, till skillnad från andra platser där det kan vara mer tyst, avbrutet av zebratryck, vilket dä blir mer tydligt.
Men nog för att jag sett ruggiga DIF-stödjande mygel t o m sådana som avgjort matcher och slutspel. Och då alltid utan att media reagerar, utan snarare accepterar och gillar "det är ju hockey. Och det gäller ju bara Luleå som drabbas"...
Jag kunde ju inte testa under helgen, men testade ändå två julöl som tidigare vunnit och blivit årets julöl hemma hos mig.
La Chouffe, som för några år hade en ljuvlig brygd. Tyvärr inte OK nu, inte den butelj jag testade. Möjligen om den lagras 1-2 år.
Jämtlands julbrygd, som överraskande blev vinnare häromåret. Och undrar om inte jämtarna gjort det igen? Jag kan behöva testa om den, men den lilla flaska jag prövade gillade jag och tänkte att det kan kanske bli årets val.
Sven.Savage: Ja du. Där kan vi snacka om våt dröm! Tänk att ta en shl-plats på deras bekostnad?! Den snudd på erotiska drömmen tar jag med mig till sängen och John Blund. G´natt!
Sven.Savage: Du har garanterat sett många fler matcher än mig på plats i Hovet, så du kanske har rätt. Jag som tyvärr måste följa de flesta fjollmatcher på TV har iaf fått intrycket av att de är fruktansvärt gnälliga och enögda. De gånger jag suttit mitt i "Luleåläktaren" så reagerade jag inte lika mycket på något gnäll, så det kanske bara beror på att CMore slängt in mikrofonerna mitt i djurgårdsklacken :)
Sven.Savage: Kompis, våra stenhårda damer är hela elva (11) poäng + överlägsen målskillnad före dampungen :) Apans damer kan jag inte hitta i tabellen men det är säkert bara en miss från swehockey......
Sven.Savage: Missade lite av Sven's julölsprovning förra året! så vad kommer att gälla i år! ska definitivt prova köpa hem ett par Jämtlands och testa!
DansbandsWolf: Härligt fin koll du har kamrat, när jag har okoll;-)
11 poäng och en j-a massa plusmål med 12 matcher kvar. Känns som att Luleå har en viss chans att ta hem serien igen, men denna gång inte genom att passera på plusmål i sista omgången:-)
Viktigt att ta serien eftersom det innebär hemmafördel i 2 av 3 matcher i slutspelet och liksom förra året bjuder vi väl Dampungen på en rikligt besatt Delfin med full uppslutning av suppoerklubben.
Blister Brigade: Kul att se en bild på dig, hemifrån ditt kök, Blister!
Här kommer viktig information;
• Jag har nu testat den jämtländska julölen igen och den är riktigt god. Börjar faktiskt redan luta mot att den vinner och jag satsar på den som genomgående julöl. Plus några S förstås.
• Ett alternativ är förstås alltid Mariestad och just nu testar jag den. Fin färg. Fint skum. Men när det kommer till smaken - nej. Tyvärr, den duger inte.
• Jag har dessutom kompletterat med Oppigårds, dalajulölet som häromåret överraskande nog vann titeln. Det blir spännande. Kan den utmana jämtarna?
Läser diskussioner i Apboken där någon menar att det är väl inte så konstigt att många 16-åringar sökte sig till Apans hockeygym och de därigenom fick "utbilda" många talanger som sedan "från egna led" gick upp till representationslaget.
Jo, så pass håller vi med. Inga problem med det.
Det vi talar om är att Apan gjorde till sig nisch att jaga yngre pojkar.
Ta t ex Oscar Sundqvist, uppvuxen en dryg halvtimme från Delfinen, vars farsa sunken var tidigare bas för Luleå Hockey. Oscar uppvuxen på hemmamatcherna i Delfinen, stark Luleåsupporter från födsel.
Sommaren efter åttonde klass började Apwallson och ApLasse J ringa: ska du inte komma till oss, vi gör dig till stjärna, komse, komse, komse...Så höll de på i ett helt år och lyckasdes sedan lura ner 15-årige Oscar till Apschtaan där han utsattes för skriv på, skriv på, skriv på och han kunde inte stå emot, utan skrev på.
En vecka senare ringde Luleå Hockey: hej Oscar, du gick ju precis ut nian och ska söka till gymnasiet. Vi tycker det vore tid att du söker hockeygymmet i Luleå nu. Men de var för sena, eftersom de låtit Oscar vara i fred under högstadiet. Till skillnad från komse, komse-telefonmarodörerna från Apan.
Nu förklarar aphuliganerna att Oscar är en helt egen approdukt från apled. Men när han fick ta hem Stanley Cup senast tog han den INTE till Apschtan utan till en junismatch Boden-Luleå; någon som Norran "bestraffade" genom att inte nämna att SC-bucklan varit hemma i Sverige...
Jocke highsticking Lindström (vars farsa hade varit Apledare 20 år före sunken var luleledare) insåg själv att i Apan får han ingen utveckling så i 16 års ålder sökte han sig själv till MooDoo som utbildade honom till toppspelare. I Tio år lirade han för MooDoo och andra klubbar i nordamerika och köptes sedan av Apan. Som förklarar att han därmed är en egen produkt, från egna led.
Ursäkta. Jag ska bara gå ut och kräkas.
Nu tar vi Jesse Puljujärvi. En vettig debattör i Apboken hittade en information på Hockeysverige för några år sedan som meddelade att Jesse i unga år, sökte sig från Tornio - Haparandas tvillingort - till någon annan stad för hockeyutveckling och hamnade i Uleåborg.
Nå, det är inte hela sanningen. I nedanstående artikel från Norran finner vi:
Han spelar i finska Kärpät, men hade Skellefteå AIK en gång varit lite mer övertalande så hade han nu kunnat vara i Skellefteå.
Finska tidningen Ilta-Sanomat avslöjar nämligen i dag att Skellefteå var en av de klubbar som försökte värva den finska juniorstjärnan när han var 13 år.
–Alla i norra Finland och norra Sverige visste att Puljujärvi hade en exceptionell talang och att han hade spelat fantastiskt bra i Torneå mot spelare som var ett par år äldre. Skellefteå till exempel försökte lura in honom i sina led, men då var vi som tur var redan med i spelet, säger Kärpäts klubbchef Harri Aho, till tidningen."
Vill man gå till riktiga källan och googleöversätter finner man:
"Puljujärvi bongaajana kan hålla Kärpät SM-liiga lagets nuvarande sportaktivitetsledare Harri Aho, som fortfarande arbetade i dessa tider bolaget även under 1997, åldersgruppen födda tränare. Aho team vände pojke, nu 18-årige Sebastian Aho, Junior World guld presterande sentteri.
- Alla i norra Finland och norra Sverige visste Puljujärvi av exceptionell talang, eftersom han hade gjort i Torneå svindlande resultat av ett par år äldre än de själva i laget. Svenska Skellefteå klubbar, till exempel, försökte lura honom i sina led, men lyckligtvis var vi redan i detta skede i spelet, säger Aho.
- Till slut var jag som tog hand om saker konkret med Jesse. Jag talade under våren 2011 med Jessen förändring i Uleåborg, och strax efter med sina föräldrar. På den tiden gick Jesse kuskaamana ibland föräldrar upp till tornet Kärpät ålder av vårt team i utbildning och i spel. Sedan, under sommaren har vi kommit överens om saker så att Jesse flyttade till Uleåborg i studentrummet och började högstadiet här."
Sebastian Aho är alltså INTE den lille apbacken från ume utan Kärpäts spelare med samma namn, som i år draftades som en av de högsta i den finländska supertrion Aho, Laine och Puljujärvi.
Puljujärvi valde alltså att flytta 13 mil till Kärpät i stället för 25 mil till Apschtaan. Han talade inte svenska och väl i Apschtaan hade han varit rejält utsatt och kanske inte fixat ensamtillvaron. Men det sket väl Apan i, de jagade bara en potentiell förstärkning om några år och gick han under i den uitsatta tillvaron, fanns det så många fler som gick att lura med komse, komse, komse.
Puljujärvis närmaste toppklubb var Luleå Hockey och det hade väl varit naturligt om han gått till oss, för att tidigt fått spela seniorhockey för Asplöven, bara en borpromenad från hemstaden Tornio.
Men Luleå jagar inte små pojkar med komse, komse, komse. Visst finns det pojkar som redan i högstadiet söker sig till Luleå: vissa är tillräckligt mogna och vet vad de vill.
Men att köra telefonterror för att lura till sig små pojkar som igen-kligen är andra klubbars talanger - det finns det bara en klubb i norra Sverige och Finland som pysslar med.
Att samma klubb dessutom upprepade gånger skyltat i media för hur de behandlar de unga pojkarna när de drillar dem i sektmentalitetens drillohockey gör det än värre och när Skolinspektionen fäller Apans hockeygymnasium för fönedrande behandling av elever och hotar flytta eleverna till Umeå innan Apan backar...
Jag får gå ut och kräkas igen!
Någon undrar kanske hur Apan kunde ha koll på Norrbottens och andra regioners pojkar? Enkelt. Aplasse J var f d misslyckad junistränare i pite och visste vad som fanns. Sedan värvade han Apwallson, som spelat i och tränat i stort sett alla Norrbottensklubbar utom Luleå. Nog fan hade de herrarna koll nog för att via komse, komse, komse lura andra klubbars talanger till Apan för att sedan presentera dem som kommande från egna led och ta emot applåderna från Vennermalm och andra okunniga.
Tänk att så många inkompetenta dårar inbillade sig att ryssarna ville köpa Aplasse J att coacha Ryssland i World Cup, när det bara handlade om att ryssarna bjöd in alla bossar från olika länders mästarklubbar att hålla en föreläsning. Men när Norran sprider lögnerna över landet finns det nyttiga idioter som köper vad som helst.
Daddeh: Ser att mitt inlägg till dig i saik boken vart bortplockat, drar det på nytt här. Att du orkar ta en diskussion med trollet då det ända han vill är att psykas, han kommer aldrig att ge sig
Blister Brigade: Bara då och då som jag orkar. Det är inte så stor ansträngning då jag skriver snabbt och det är så enkelt att kväsa hans lögner. Direkt han byter ämne så vet man att han är besegrad :)
Noterar att hatbrottslingen fortsätter att ösa hat över vår Ost. Att han och tidigare den galne brännvinsjournalisten och en del apor så envetet attackerat Osten - aldrig med fakta utan bara med lögner och egna apfärgade "tyckanden" - visar ju med all önskvärd tydlighet att de insett att Osten har varit, är och kommer att fortsätta vara en mycket viktig person för Luleås styrka. Vilket aporna, med apfilter framför ögonen tolkar med apsektens uppfattning att "Allt som är bra för Luleå är dåligt för Apan; allt som är dåligt för Luleå är bra för Apan"."
Nu sitter apor och hävdar att "Osten har för mycket makt i Luleå Hockey" och citerar LG Niemis tyckanden, där vi alla vet att Niemi har för vana att då och då poppa upp, när Luleå lyckas sämre med hockeyn, och alltid förklara att "det är fel på ledningen, oberoende av vilken ledning som för tillfället sitter". Det underliggande budskapet är förstås "Om Niemi fick bestämma skulle allt bli bra", enligt Niemi, men det tror jag ingen köper.
Men hatbrottslingen däremot försöker hänga på "Osten bestämmer för mycket".
Vi normala inser ju att a) Osten är överlägset mest erfarne sportchefen i landet b) Osten resultat i fråga om rekryterade spelare och tränare är enastående bra, för en klubb som nästan alltid haft små resurser
När vi dessutom är Luleå Hockey-supportrar är det väldigt enkelt att veta att "ju mer Apor av vidrigt hatbrottsling karaktär angriper Osten, desto mer inser vi hur viktig han är för Luleå Hockey.
"Han har makt", verkar kritiken vara.
Ja, och?
Den som kan historia vet att det ofta ligger en eller ett fåtal personer med makt bakom de klubbar som blivit framgångsrika och etablerat sig i eliten. Min personliga inställning är att det är inte fel utan tvärtom rätt att den som är bäst också har den makt den behöver. fel blir det bara om man tilldelar någon kompromisskandidat utan kompetens och ledaregenskap annan än att vara trevlig mot de som väljer, eller hänvisa alla viktiga beslut till någon grupp där ingen tar ansvar.
Detta med makt gäller också Apklubben och det säger jag ingenting om.
Det jag däremot brukar anmärka på är de omoraliska vägar som Apans maktmänniskor valt där enskilda personer drabbats hårt och där lögner och ryktesspridning använts som verktyg till framgång.
Hmm, mycket snack om att Rantta tagit spaden av Henrik Lundqvist senaste tre matcherna. Henke har ju varit uttalad etta i elva år för Rangers, så det är lite anmärkningsvärt förstås. Tidigare har Henke gått dåligt ibland men växt till sig när det krävts och ingen har tagit spade av honom om han vill spela.
King Hank är Sveriges bästa vakt genom tiderna. Men förr eller senare är det över. Nu är han också 34 år gammal. Jag lyfte också frågan innan World Cup, om det verkligen var självklart att Henrik skulle ta spaden då jag frågade om det inte var så att Markan skulle gjort det bättre. OBS att när vi slogs ut var det efter lite tveksamt mål som Henrik släppte in. Nåja, vem vet, inte du, vem vet inte jag.
Henrik har runt 20 matcher, Rantta runt 10, men har vunnit fler av dem ännu Henke av sina och Rantta har 3,2% bättre räddningsprocent.
Lite påminner det där om läget i Buffalo, faktiskt. Robin har runt 20, Anders runt 10, Anders har vunnit större andel av sina än Robin av sina. Nu har Anders "bara" 1,2% bättre räddningsprocent men det beror kanske väsentligen på att Anders tagit de flesta matcherna mot de allra svåraste motståndarna på senare tid.
Nej, i Buffalo finns (ännu så länge) inga indikationer på att satsningen på Robin som etta inte ska fortsätta, och naturligtvis då får han stå kvar även när han gjort en dålig match. Nu ska klart erkännas att Robin varit genomsnittligt bra. Inget tvivel om det. Men Anders har varit bättre.
Men hittills fortsätter det som planerat: 1. Robin tar spaden i varje match. 2. Anders tar spaden om Robin är skadad eller sjuk, eller den ena av två matcher om de spelas inom 24 timmar.
När vi ser schemat framöver har vi:
Fredag 16/12 Buffalo - New York Islanders Lördag 17/12 Carolina - Buffalo
Tisdag 20/12 Florida - Buffalo
Torsdag 22/12 Buffalo - Carolina Fredag 23/12 New York Islanders - Buffalo
Så, fem matcher på en vecka inklusive två tillfällen med två matcher inom samma dygn. Det bör ju betyda att Anders får ta spade i två matcher till innan jul. Det handlar om Islanders och Carolina och gissningsvis ser Bylsma hur vakterna hanterar de två lagen första varvet och om någon haft problem, switschar han kanske andra varvet.
Jag ser gärna att Anders får ta spaden mot Islanders nu på fredag. Nyss spöade han ju Oilers - där han inte fick behålla förstaspaden förra året. Och Islanders valde ju att inte satsa på honom för två år sedan. De valde i stället (stats för 2014-2015):
Jaroslav Halak 59 m 91,4% Chad Jonsson 19 m 88,9% Michael Neuwirth 5 m 88,1% Kevin Poulin 1 m 88,5%
Sedan de givit Anders ett skambud, men han valde att dra till Ryssland och bli KHL-etta i stället.
Nu sitter Isl i stället med Thomas Greiss 91,9% och Jaroslav Halak 90,8%.
Skulle inte förvåna mig om Anders har lust att visa Islanders bad han går för, i syfte att Islanders supportrars liksom Oilers nyligen, under matchen skriver "Did we keep the wrong goalie?"
Men först ska Buffalo ta emot Los Angeles Kings hemma i natt kl. 01.00 svensk tid. Med hänvisning till Buffalos principer fram till nu blir det väl Robin "Trump" Lehner som tar spaden, om han inte blir sjuk eller skadad igen.
Nu ska det ju spelas Koskenkorvakupp igen - vilket är anledningen att vi inte får fortsätta SHL under veckan - och när det gäller vaktfrågan har Richard haft det roligt.
Dels tog han ut Anders Lindbäck, som knappt spelat efter skada sedan tidigt i våras och nu är klubblös hella i Gävle och bjuder ut sig till SHL, fr a till Pölsan där man dock varit kall eftersom Berguven går bra och man hoppas på Sandström.
Dels har han försökt sig på att ta ut ex-apor. Först försökte han med mini-monstret henrik karlsson som dock bangade. Därefter gick budet helt sjukt till mApkyssen, sållet svensson, som blivit utkonkurrerad i Spartak efter att ha misslyckats med <90% räddningar, typ 4-5% sämre än Anders The Wall Nilsson för två år sedan. Nåja. mApkyssen insåg att han skulle skämma ut sig och hittade på "sjukdom" och bangade han med.
Nu har de tagit ut en riktig målvakt i stället. Luleåutbildade JG.
Bara att tacka och ta emot att bäste vakten Joel Lassinantti slipper vara med och slita på ljumskarna:-)
Nog är det underligt att ex-Apor går så dåligt i KHL. F d apvakter lyckas inte med mApkyssen som väl sparkas snart som senaste exempel.
Fläskberget sparkades redan efter ett år, sedan han levererat minst poäng av samtliga SKA-forwards (vilket i apsekten beskrivs som att "Guld-Jimmie spelat hem Gludet för SKA".
Highsticking Lindström misslyckades även han i SKA, samt mest på läktaren på slutet och sparkades redan efter ett år.
Den som lyckats bäst är väl Spångagrabben Oscar Möller, som fick vara kvar två år och levererade hyggligt, det vill sägan ungefär hälften så många poäng som Linus Omark under samma tid.
Enligt linjen som Bufflarna följt tar ju Robin spaden, men det är inte officiellt ännu, kommer väl efter träningen snart.
På Buffelforum diskuteras saken.
Inlägg 1:
Keep throwing your losing goaltender out there. After all, he's had such a stellar career and shouldn't have to compete with the guy winning more, stopping more, and looking better doing it.
Inlägg 2:
Goals allowed in last 5 starts: Lehner: 3, 3, 2, 1, 1 Nilsson: 3, 3, 3, 3, 1
Almost looks like Lehner is better but gets less goal support. Maybe try getting mad at the team in front of him for never being able to score more than a single goal.
Inlägg 3:
Wins are what matters most when it comes to goalies. But, I dont think it really matters because Lehner is a far better goalie then some give him credit for.
Inlägg 4:
Once again...
CF% with Lehner in net: 49.8 CF% with Nilsson in net 46.0
It's better to start Lehner.
Inlägg 5:
Just trying to illustrate that starting Nilsson "because he wins" doesn't make sense. We've played better with Lehner in net and if he keeps playing the results will likely even out.
Inlägg 6:
I personally like having two goalies who are sorta near each other in ability. They have both said in interviews that they motivate, help and push each other to do well. I'd much rather have that than two goalies who don't care for one another. Or some pompous ego filled starter who won't give the time of day to the backup.
The team in front of Lehner/Nilsson need to play better. The team in front of Lehner/Nilsson need to get healthier. The team in front of Lehner/Nilsson need to be coached better.
It's not all on the goalies like some short-sighted fans would have you believe. And neither MUST be "elite" to win games.
Inlägg 7:
I agree, you are so smart!
Inlägg 8:
Agreed completely. If you need elite goaltending to win, your team sucks. Our goalies are good enough for us to be a good team, we just need to start being one.
Ja, letar man, finner man. Låt oss granska denna uppgift om att Lehner släpper in 2.0 mål per match medan Anders släpper in 2,6 mål per match?
Anders senaste fem matcher: 2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9% 2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0% 2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7% 2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2% 2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 33-47, ANDERS 97,9%
Robins senaste fem matcher: 2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3% 2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1% 2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9% 2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3% 2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%
Till att börja med räknar han bort straffläggningar, där Anders vann sin och en poäng till laget, medan Robin torskade sin och fick ingen extrapoäng till laget.
Hmm, vederbörande tycks ha räknat matchen mot Ottawa som en match för Anders, som en match för Robin, fastän Anders stod 43 minuter och Robin 17 minuter. Ja, så kan man ju göra, för att "bevisa" det man önskar.
Anders har alltså haft 14 perioder 3 minuter och 2 övertider på sig att släppa in mål på. Anders har alltså haft 13 perioder -3 minuter och 2 övertider på sig att släppa in mål på.
Medan Robins varit mot 7. Washington 7. Washington 12. Ottawa (<1 period) 13. Boston 20. Detroit
Man får väl anse att Anders därmed mött liiiite svårare motstånd.
Slutligen har Anders motståndare avlossat 183 skott medan Robins motståndare avlossat 128 skott. När det gäller skottkvalitet har jag inga siffror men betänk att i matchen mot Pittsburgh var det Crosby och ryssen som dundrade på; Ánders räddade 46 av 47 skott och utnämndes till The Wall.
Och matchen mot Ottawa räknas som Anders seger. Därmed har vi att Anders på de fem matcherna har fyra vinster av fem och hela åtta poäng, Robin har på sina matcher fem förluster men två enpoängare.
Ja, det var en intressant analys. I Inlägg två sovrar han fram "stats" som ska visa att Robin är bättre men detaljgranskar man de uppgifter han kommer med finner man att det är tvärtom och dessutom rejält tvärtom.
Men vad är CF%?? "Corsi = Shots + shots attempts that missed the net + shot attempts that were blocked" "CF = Corsi For" "CA = Corsi Against" "CF% = Corsi For percentage = 100* CF / (CF + CA)"
Klart som korvspad?
Upptäckte alltså att det finns en hel vetenskap som bygger på analys av alla de siffror som man i NHL tar fram om allt och alla. Här handlar det alltså inte bara om skott på mål utan också skott som missar mål respektive som blockeras av medspelare. Vilket skulle kunna antyda dels hur duktiga skyttar det handlar om, dels hur lagets utespelare lyckas blocka de skott som duktiga eller mindre duktiga skyttar avlossar.
Hmm. Det låter väl rimligt att tro att sådant kan ha betydelse. Men spontant utgår jag förstås att så j-a smart upplagt är det nog inte och visst fan skulle jag kunna utveckla bättre själv.
Till att börja med saknas förstås två utomordentligt viktiga parametrar som t ex handlar det om ett skott avlossat från blå utan styrning eller om ett skott eller styrning som avlossas från tre-fyra meter ut? Är vakten skymd eller ser han hela skottsituationen? Handlar det om ett skott som planerats i 2-3 sekunder eller kommer det på snabbt pass från oväntat håll, där vakten varit upptagen att bevaka?
Ja, och så vidare. Corsi är nog intressant men låter lite som nyckelletarparadoxen. Något som rätt många forskare pysslar med utan att begripa det själva.
En man kom promenerande på natten och upptäckte en annan man, som gick omkring och stirrade på marken under en gatlykta. - Vad gör du, har du tappat något? - Jo, jag har tappat nyckelknippan. - OK, jag ska hjälpa dig att leta.
De letade tillsammans några minuter utan resultat. Då frågar den hjälpsamme: - Är du säker på att det var här du tappade dem? - Nej. Jag tappade dem i skogen där borta, men där är så j-a mörkt att man ser inget.
TILLÄGG: Och nu har Bylsma post-träning-presskonfererat och bl a förklarat att Lehner startat. Inte oväntat. De håller linjen, tills vidare.
Sven.Savage: Nu måste jag rätta dig igen då det gäller Jimmie i KHL/SKA...nu försvarar jag han inte för ALLA filmningar han gjort tidigare...men så dålig var han inte i SKA.
Han var troligen inte värvad som poänggörare likt Omark...faktiskt inte vidare rättvis jämförelse. Tekade mest...flest tekningsvinster...spelade flest byten per match...tacklades mest...blockade näst mest skott...i grundserien.
Å i slutspelet så tekade han bäst...å även där flest byten å tacklingar å flest täckta skott...säga vad man vill om denne kontroversielle spelare så inte var han så kass i hans enda säsong där i KHL.
Jag hade inte väntat mig att någon skulle ha bevakat fläskbergets insatser så ordentligt utan att jag hade kunnat fortsätta upprepade min vinklade information i all evighet utan att bli emotsagd;-)
Men jag accepterar utan vidare det du säger. Så gör jag förstås inte med alla, men med dig gör jag det.
OK.
Jag får tona ner mig rejält när det gäller fläskbergets ryska säsong då. Jag får väl i fortsättningen hävda att han tydligen körde slut på sig där för sedan han kom hem tycks han ju ha blivit gammal, trög och tillför tveksamt till Apan, förutom då han får chans att fuska utan att zebrorna upptäcker det;-)
Sven.Savage: Skulle inte förvåna mej om Anders har mer matcher än trump när säsongen är över, Anders är nog grymt sugen på att slå trump på fingrarna även om dom ska verka vara bff's :-)
Grejen är den att Lehner är inte dålig, tvärtom, och kan han leverera åtminstone som han gör nu under en hel säsong kan han vara mogen för ett längre kontrakt med förstaspade.
Samtidigt - om Anders fortsätter som han gjort - måste till slut även Buffelledarna allvarligt överväga om han kan hålla den nivå över en hel säsong, och det blir svårt att vila honom när han levererar så bra.
Men det är lite knepigt i NHL. 82 matcher och slutspel och det är någon sorts mantra att man "måste" ha en förstavakt som pallar ta de flesta matcher och jag har ju sett lag med förstevakt som sviktar med längre formgropar men som får stå kvar, medan tvåan hoppar in och är överlägsen utan att få ännu fler chanser. SÅ lite knepigt är det.
Skulle Anders vara rejält bättre kanske han kan konkurrera ännu mer ändå, eftersom Trump de facto INTE har ett förstakontrakt, utan det är Bufflarnas plan att ge honom ett sådant, om han pallar hålla hög nivå och ta de flesta matcherna i år.
Lite konstigt att dinosaurerna i NHL inte förmår tänka om och tänka längre. Men för fem år sedan resonerade Elitserielagen likadant.
Då klev Rönken in och varvade Anders Nilsson och Berguv och nu har de flesta lag insett värdet av att ha två varma vakter, om de båda levererar.
Redan på Myllys tid ansåg jag att Luleå borde ha givit tvåan Hento kanske 10-20% av matcherna. Inte för att han kunde konkurrera med Myllys då, utan för att han skulle fixa det hyggligt om han var tvungen ta spade. Ett slutspel skadades Jarmo Myllys, Hento fick ta spade för första gången på 174 år och inte oväntat silade han.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Starkt uttalande av en mycket sympatisk och lyckad ledare.
Där vet jag en klubb - som aldrig förlorar pga att motståndarna är bättre, eller erkänner att de gjort något fel, fast de har utsett en lagkapten som erkänner att han fuskar - som skulle haft något att lära sig. Nu hade de ju en gång i tiden en sådan headcoach - som plockade ihop ett lag som tog två Glud - men denne myglade man ju bort och gav honom 15 minuter på sig att tömma skåpet.