Luleå HF

115802 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 2003687 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och på tisdag smäller det i Schweiz! March mellan Bern och Luleå i champions åttondelsfinal.

Bern är definitivt inget dåligt lag. Spelade oavgjort samtliga fryra matchen i gruppspelet mot Kärpät och Apan. Torkade på straffar borta mot Apan samt hemma mot Kärpät; vann på straffar hemma mot Apan, vann på OT borta mot Kärpät. Och slog ut Kärpät eftersom man vunnit en match mot dem på OT jämfört med att man förlorat en match mot Kärpät på straffar.

Bern har i truppen två kanadensare, en amerikan, en tysk, en slovak, en finländare och en svensk - samt tjugoen schweizare; varav tre heter Gerber men ingen har spade.

Nu är det fem år sedan Champions spelades för första gången och då hette segraren Luleå Hockey :-)

I det slutspelet var vi mer ute än någonsin efter att i åttondelen torskat hemma mot Red Bull Salzburg med 2-4 och redan efter första perioden borta i Salzburg låg vi under med 4-1. D v s sammanlagt 3-8 och folk slog nog av sändningarna.

Men vi kom igen och vann till slut drabbningarna med 10-9! Sedan spöade vi Lukko Rauma i kvarten, krossade Apan i semi och tog emot Frölunda i Delfinen för final. Där var Frölunda inledningsvis oss överlägsna men vi gick ikapp och förbi och smällde till slut in 4-2 i öppen kasse och vann hela skiten!

Jämfört med laget då har vi bl a tappat Dean Kukan, Christian Jaroš, Peter Celhárik och Lucas Wallmark till NHL och för övrigt hela resten av laget med, förutom Lassi och Fabbe; våra helt egna produkter.

Ja, det blir riktigt intressant att möta Bern!Skulle vi vinna väntaren vinnaren Lausanne/Plzen i kvartsfinal; vinner vi även där har vi vinnaren Frölunda/Warulfven/Augsburg/Biel i semi.

På andra halvan möter Djurgårn Apan och övriga lag på halvan är München, Mannheim, Minsk, Zug, Mountfield och Tappara. Helt klart en betydligt enklare halva!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
SC BERN - LULEÅ HOCKEY Tisdag 19.35 Viaplay

Bern drar mest folk i Europa på hockey. Har en massa rekord som stöd för det. Däremot har de inte lärt sig den moderna, bästigaste apvarianten att fylla på med tomma stolar utan kör traditionellt, med folk på läktarna.

Lite från tidningarna, ur Bernperspektiv.

"Gigantisk klack backar upp Luleås motståndare

ISHOCKEY En annorlunda utmaning väntar Luleå Hockey efter Karjala cup-uppehållet – CHL-motståndaren Bern backas nämligen upp av en gigantisk klack. ”Det är ett jäkla liv – vi har 17 000 på läktarna nästan varenda match och 10 000 av dem står”, säger den schweiziske klubbens svenske back Calle Andersson.

Bern har dominerat schweizisk hockey under en lång tid och blivit mästare fem av de tio senaste säsongerna.

Men i höst har det gått tungt för laget, som ligger nia i ligan och tog sig vidare på målskillnad i Champions Hockey League.

– Det har gått bra för oss tidigare. Vi har tagit över 100 poäng under alla mina säsonger här. Men den här säsongen har vi haft det lite kämpigt, säger Calle Andersson och fortsätter:

– Men vi tappade vår förstamålvakt till Zug inför den här säsongen och en av våra bästa forwards gick till Edmonton. Sedan har vi ett lite äldre lag. Jag är en av de yngsta spelarna. Och då har jag ju ändå varit med ett tag.

Laget tränas av Kari Jalonen som tidigare har varit finländsk förbundskapten.

– Vi spelar en typisk finsk hockey. Det är mycket styrspel, och sedan går allihop när vi får möjlighet, säger Calle Andersson.

Vilken standard håller den schweizisk ligan nu för tiden?

– Topparna är bättre här. Mark Arcobello som spelar för oss är exempelvis extremt bra. Jan Mursak är också riktigt bra. Och Andrew MacDonald har gjort över 500 matcher i NHL. Men totalt sett är ligan lite sämre än SHL. De schweiziska spelarna är inte lika bra som de svenska.

Han konstaterar sedan att tisdagens match i Bern blir viktig.

– Vi vet att de har några bra spelare. Och det kommer säkert bli tufft där uppe, så vi måste försöka få med oss ett bra resultat från den första matchen, säger Calle Andersson.

Bern är historiskt sett starka hemma.

Men bakom sig har man också en minst sagt högljudd klack, som är flera gånger större än Luleå Hockeys.

– Det är ett jäkla liv. Vi har 17 000 på läktarna nästan varenda match och 10 000 av dem står. Här nere får de ju dessutom dricka öl på läktaren, säger Calle Andersson och fortsätter:

– Det finns inget häftigare i Europa. Åtminstone inte inom hockeyn. Det kan flyga in någon ölburk på isen ibland. Men det kan man leva med.

Sedan tillägger han:

– Jag tror inte det blir fullt mot Luleå. En del av supportrarna är arga på oss, vi har ju förlorat en del matcher. Men jag tror det kommer komma minst 8 000 eller 9 000 på matchen och det kommer ändå att vara bra tryck."

LULEÅ HOCKEYS HEMSIDA:
Informerar om att Petter inte är med till Bern, men ansluter på torsdag mot Djurgårn på Hovet. Även Erik är borta pga sjukdom.

Annars väntar sig Luleå att Bern med finske tränaren Jalonen spelar finskt dvs klassiskt styrspel i försvaret i kombination med kontringar.

Vilket innebär att om Luleå är riktigt på kan vi hoppas på en matchbild där vi väsentligen stänger ned Bern och få spela mest i deras zon. Men om vi inte är på utan stannar på halvdistans 1-2 meter från "vår gubbe" kommer matchbilden att bli sådan att det känns som att vi blir översköljda under jubel från runt tiotusen hemmasupportrar.

Gäller att alla vågar ger allt nu, förstås, och därför bekymmersamt att vår pådrivare Captain, my Captain inte är på plats.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så kröner vi uppdateringarna om Anders Nilsson med att berätta att han utsetts till NHL:s first star of the week. Dvs NHL:s most valuable player under den senaste veckan.

Vi har ju rapporterat om hans bedrifter tidigare i tråden, så ingen är väl överraskad.

Grattis, Anders, det är du synnerligen väl värd!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Efter regn kommer soilesken, och tvärtom. Anders hade spaden i natt med, mot Carolina igen, men fick byta efter halva matchen då Carolina hade ledningen med 4-0, efter 19 skott. Shit happends. Ottawa torskade till slut med 8-2 mot Carolina som fick revansch efter tidigare torsk mot Ottawa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Championskväll i kväll och jag värmer upp med Apan.Djurgårn, och Apan har redan 1-0 efter nån minut.

Helt sjukt hur j-a tomt det är på läktarna, så j-a pinsamt att vi ska ha detta platslag med tomma stolar på läktarna för att skämma ut svensk hockey inför hel Europa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hockeyfest i Schtan där hockeyuntresset är på rekordnivå!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1-0 .> 2-0 -> 2-1 och nu PP för Djurgårn.

In med den nu, som flickan sa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kolla på bilderna nedan.

ÖVERST
Kortsidan bakom Apans mål samt ena långsidan.

MELLAN
Kortsidan bakom Apans mål samt andra långsidan.

NEDERST
Bakom Djurgårns mål.

Som synes är det i stort sett bara tomma stolar överallt, förutom bakom Djurgårns mål där vi har 20-30 apsupportrar på stå; troligen <18 åringar som myglats in gratis.

Hur pinsamt som helst, helt j-a tomt på Aparenan, trots att de släpper in barnen gratis. Jag tycker att man kan ifrågasätta om en klubb, som har snackat så j-a mycket skit om Europamästerskapet att konsekvensen blir helt tomma läktare, ska få delta i vår fina turneringen.

Och lika klart är att ApPea kommer att ljuga tungan svart och påstå att de har 1500 åskådare typ.

Pinsam j-a Apa!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Warulfven har 2-0 på Frölunda:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 3-0 just nu med mersmak
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Mycket trevligt! Ser gärna att ni plockar bort Frölunda från turneringen så kan vi andra göra upp:-) Mycket fint att ni skaffar ett målmässigt övertag, som det verkar idag, för då blir det riktigt svårt för Frölunda i returen, hur mycket de än mixtrar med glappande klockor:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Lite klipp från er match och - förstås - acceptabelt antal intresserade åskådare.

Nu är det ju så att Warulfven, Frölunda, Djurgårn och Luleå samtliga är delägare i Champions Hockey League och jag tycker att ägarna ska ifrågasätta om snål-Apan verkligen ska få delta, så j-a mycket skit som de snackat om turneringen, eftersom plastklubben är så otroligt avundsjuk, och därför har de inga som helst som vill se apeländet; visserligen så också i SHL, men i CHL borde vi kräva rättning i ledet.

Och Luleåutbildade Guter sätter 2-2 på Apan. Såskareseut!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 5-0 i skrivande stund
Blev fart på maskineriet när sänket Leskinen försvann
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Rubin visar klass....
Lika pinsamt dålig som han var hos oss förra säsongen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Me like! Helt underbart att ni krossar Frölunda så rejält! Härligt att se ett fungerande lag spela hockey!

När det gäller den match jag ser, låter det som att kommentatorerna kommer i kalsongerna gång på gång, medan jag själv tycker att det jag ser är en 2allstarsmatch" d.v.s. alla bara tutar och kör och något fungerande försvarsspel har vi knappast sett. nu gör Apan dessutom 3-2, kunde lika gärna varit 2-3, och lutar mot typ 9-8 eller 8-9 varpå kommentatorerna kommer att tömma sig fullständigt under jublande lovord.

Medan vi, som kan hockey, inser att något försvarsspel har vi inte sett rökan av. Eländigt, meningslöst, apigt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: ”Tillfälligt avbrott” i Viasatsändningen från Karlstad det har vi inte sett sedan Julturneringen från Luchnikistadion i Moskva på tidigt 1980-tal med Rysk klen teknik och färgtv-bilder där pocken for på isen med ett streck efter sig som en komet :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja. Trots att Watulfven är hyggligt och släpper fram mApKyss med spaden, men Warulfvens offensiva spelare tycks leka med Frölundas låtsasförsvar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Frölunda byter vakt. Och Rubinen som uttalat sig om att han i Luleå blev rvungen att följa Luleås spelidé och nu, i Frölunda, fungerar allt så mycket bättre när han får agerar friare (eftersom ordning saknas).
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Javisst får han nu i Götet ”agera friare”, han blev ju kär i en dam från Götet och ville hem av den anledningen.
Att han snart insåg att han var klar 2:a efter Lassi gjorde ju inte den kärlekskranke fan mindre benäken att vilja bryta kontraktet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tennerborn: ”Nu kukar vi upp oss allihopa”.....Barnförbjudet....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Och nu har vi den riktiga matchen - Bern-Luleå - på skärmen. Förvånansvärt tomt - nästan Apklass - på läktarna i Bern, som har alla publikrekord i Europa. Skitsamma, nu jävlar ska vi ta detta! KOM IGEN, LULEÅ!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Harrejavvlar! Viaplay har släppt lös en kommentator som tror att vi har RautSio i mål. Efter alla dessa år trodde vi att folk visste vad Berguven hette, men de har väl släppt in en "expert" på bowling eller något.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Pinsam kommentator som efter alla dessa år inte lärt sig att vår målvakt idag heter Rautio och inte Rautsio.
Men han är ju på Viasat som inte haft SHL att kommentera.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerbreak i Schweiz redan efter 9 min drygt och nu blir det PP för Luleå. Kom igen nu!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Noterar att du listade allt som är bra med Apan och jag håller med du!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Big fail av mig....Lassi heter inte Rautio....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Huh? ;-)

(utnyttjar moderatorsfördelen att kunna ändra i andras inlägg;-))
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apan- Djurgårn nu 3-3 och Warulfven-Frölunda 6-3.

Kom igen nu, Luleå: bra spel än så länge och Bern har svårt att få igång något spel mot oss, men vi vill ta betalt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Harrejavvlar, vad han rautSiorerar, Har de inte någon som helst uppföljande kontroll på Viaplay så att någon kan upplysa honom vad de i STV/SeMer lärde sig för 6-7 år sedan?

0-0 efter första perioden i Bern.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Matchen i Schtan slutar 3-3 och härligt att se Djurgårn, som saknar hur många spelare som helst, hålla oavgjort mot Apan. Kommentatorerna tycker att Apan hade många chanser, men allvarligt talat - det var rena rama Allstars över det hela.

Allra trevligast var att se Djurgårns 3-3-mål när Apan tagit ut vakten eftersom det är avvaktande utvisning på Djurgårn, och en kass Apa gör självmål.

Så här glad var Tommy Sjödin när de i Pölsan släppte in ett mål i liknande regel "vad är det för j-a pajas som har hittat på den regeln"?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Då kör vi andra perioden Bern-Luleå.

När det gäller motståndare för det lag som vinner denna drabbning (inklusive returen i Luleå) blir det vinnaren Lausanne-Plzen och schweizarna vann första matchen borta med 1-2 idag.

Vidare spöade Warulfven Frölunda med 6-3, fixade Djurgårn 3-3 inför tomma stolar borta mot Apan, medan München vann borta med 2-3 mot Minsk och så nådde Zug 3-3 borta mot Tappara.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ha ha ha den ilskna Kvänen gör självmål i pp.
Fan det här var det roligaste jag varit med om på länge och det gjorde min dag.

Man blev tokglad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Granskning nu för att bestämma om Luleå gjort 0-1 eller inte. Jag tycker att pucken är inne...fegjävlar! De vågar inte döma mål!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Hä hä, var det den ilskne kvänen som kvitterade! Skitkul!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Underbart! Lill-Nisse sätter 0-1! Luleå är definitivt värda att ha ledningen i den här matchen.

Kommentatorn är helt j-a borta och fortsätter med sitt rautSSSSSio.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jaaaaa Örebroarn gör 2-0
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ha ha ha, underbart! Robin "Öret" Kovacs sätter 0-2 för Luleå!

Jag tycker att den magnifika faktorn i denna match är att "finskt spelande" Bern är mycket störda av Luleås högt checkande forwards. De är mer vana vid att forwatds kan vara "bekväma" a la Apans plastiga inköp.

Och där sätter Isac Brännström 0-3:-) Hur gulligt som helst!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Å där satt 0-3 och på läktaren höres Luleå Luleå Luleå från en Luleåklack som överöstar de 17000 i hemmaklacken
:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Yep! Luleås medföljande supportrar äger sönder Berns Europamästarpublik.

Och nu PP för Bern, sedan zebrorna tagit en helt horribel utvisning på Själin, som om något skulle haft utvisning med sig.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Härligt att se hur vi äger sönder Berns PP och nu 5 mot 5 igen "LO-LE-A" fulltaligt:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Och zebrorna bjuder Bern på ännu ett PP, men det slutar också med Lo-Le-A komplett:-)

Jag tycker nog att kommentatorn borde skärpa sig och uttala namnet på Europas nordligaste bästa lag.

De kan ju nöja sig med att säga "lule" som vi andra:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helt j-a sjukt!

Anders Nilsson blev ju utsedd till NHL:s most valuable player senaste veckan efter tre kanonmatchen, men i natt blev han utbutt efter att ha silat in 4 baljor på 19 puckar, och - jag såg inte matchen - nu fick vi i paus se hur det hände. Tre av målen gick in efter att puckar helt ändrat riktning sedan de träffat andra spelare plus satte Sebastian Aho - nej, inte ex-apan utan den duktige från Kärpät - mål på friläge, sedan han blivit naken.

Bara att skaka av sig. Ingen dålig insats, bara oflyt. Shit Happends.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Nu har Apan meddelat CHL antal åskådare - svimma inte - ApPea meddelar "1,904 attending" - vilken jävla lögnhals! Vi har ju med egna ögon sett att max 30-40 åskådare såg matchen.

VILKA JÄVLA LÖGNARE DE ÄR, APAN MED VÄRDEGRUNNNNNNNNND....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OK. Dags för tredje perioden. Och nu hoppas vi att zebrorna lägger av med dessa hittepåutvisningar för att ge Bern PP. Och att kommentatorn för fan lär sig att uttala namnet på Luleås vakt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lätt paus och vi får höra Bulan vid 0-3 och tre minuter kvar: Hej! Forwards! Ovanför církelkant! Hela vägen upp på backarna!

På något sätt får jag för mig att så klar styrning får inte Pungen av CryBert, ej heller Apan av Dalton, även om den ilskne kvänens snygga mål när Apan ledde med med 3-2 var snyggt som fan: årets mål!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och Luleå vinner borta mot Bern inför "bara" drygt 4000 åskådare med 0-3!

Varpå kommentatorn meddelar att RautSSSSSSio håller nollan.

När det gäller spelet hade Luleå ett lagspel som helt neutraliserade Bern, vi var både trygga bakåt och giftiga framåt medan Bern tycktes famla påchans och utan lagspel ungefär som Apan typ. På fyra minuter i andra prioden - Luleåperioden - gick vi från 0-0 till 0-3 och det räckte gott:-)

Härligt, LO-LE-A!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 0-3 och man är glad men kvällens gladaste var den ilskna kvänens slagga in i eget mål i pp, den var episk.
Mera sånt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja, verkligen! En fin insats av LO-LE-A även om den ilskne kvänens snygga mål var kvällens höjdpunkt!

Däremot tycker jag att det räcker nu. Vi kan inte längre acceptera att media tillåter de förbannade lögnarna Apan att ljuga som de faktiskt gjort ända sedan de myglade sig upp i Elitserien med historiens mesta plastlag som de presenterade som "blygdens lag".

Ikväll ljuger Apan och påstår att de hade 1904 åskådare d.v.s. besatt till 40% trots att vi alla med egna ögon kunnat konstatera att de haft max 30-40 gratisåskådare. FY FAN vilka vidriga j-a lögnare!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Njae, det var förmodligen 900 ink. funktionärer, media och kioskpersonal på plats, hur som helst en helt sjukt låg publiksiffra..
Man ser då helt tydligt varför endast nytillkomna svenska spelare i SKAIK blir uttagna till Tre Kronor tills att dom kommit in i deras system!..
Kommentatorn Chris (jag älskar att höra min röst) Härenstam var inne lite på "Är det inte dags att Oscar Möller tas ut i Tre Kronor?" men släppte det snabbt då han minns då han sist var i landslaget tillsammans med ButterJocke och de lyckades med konststycket att komma efter Tre Kronor vakten i antal gjorda poäng!!
Kommentera

« · 2003687 · »