Luleå HF

SHL · 118101 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Jesper Jonsson: För en inavlad MooDooist som KK är det självklart att alla som har utbytt kroppsvätskor, samt alla deras anhöriga, borde gå i terapi. Det är smutsigt och snuskigt. Hennes ståndpunkt är förståerlig med tanke på vilket lag hon supportar och sett till hennes läggning öht, men för oss andra som inte riskerar att föra MooDooistiska gener vidare är det väl egentligen ingen stor grej?

NallePhu:

Enligt mig var han inte helt klar även om läget var som du beskriver det. Men du och jag har nog olika uppfattningar om vad som är "helt klar" så du får fortsätta att ha din uppfattning så har jag min.

Albert Hall: Fu har väl i regel en helt annan uppfattning av vad "klar" och "aktuell" innebär än vi andra har.

jaja jag har ingen koll

trodde detta var lhfplanket men man skall se upp med löst folk asså

Jesper Jonsson: Hon är en sådan som i regel aldrig dyker upp annat än i trupp med andra, eller när hon är helt säker på att få medhåll från någon. Såvitt jag vet har hon aldrig skrivit ett enda positivt inlägg på vårat plank och kommer sannolikt aldrig att göra det heller. Värsta sortens MooDooist. Annars finns det endel MooDooister som jag faktiskt tycker om på allvar, inklusive sådana som jag tidigare avskydde.

Kickan: Själv förstår jag inte varför du snålar med heta detaljer. En annan har ju ingen fantasi och sexet är det inte så mycket med Muu!förtiden. En och annan ljuvertransplantation som man har utfört har väl förstört det mysiga med välformade toppar. Det är som de som har sett vad som egentligen stoppas i korv, de äter den med ovälbehag. Ja, allt det där känner du ju till. Du som är Djurist.

Kickan: Och du har en regel att älska Robert och Jante:)

NallePhu: de verkar många luleåfans göra...säger man nått negativt om deras sida så blir man attakerad direkt :) är som att köra över ett jordgetingbo med gräsklipparn

Ingen Branko i luleå, har skrivit på för Minnesota.

Aliline: Var rätt väntat att han stannade i NHL.

Få se hur det blir med Koch.Går rykten om att han ska återvända till Österrike.

Portello: Fattar inte, varför ska de göra sig av med Koch, det finns väl inte så många lediga spelare på marknaden.

Aliline: Jag håller med dig.

NallePhu: Ja, jag gillar Robert och Jante. Älskar är dock en överdrift. Det sparar jag åt noga utvalda.

Kickan: Vad ska man tro om följande inlägg av allas favorit D.J på Svenska Fans? Är det bara ett sätt för att få jazzuffe att klättra på väggarna... fast det kanske han gör ändå:

"Med risk för att bli stämplad som en partydödare. En god vän till Lubos Bartecko nere i Slovakien skickade ett kort men oroväckande SMS igår kväll med följande budskap: "Sorry Lulea!" Huruvida det rör sig om ett dåligt skämt eller om han menade allvar återstår dock att ses."

Ska Barteckos besked äntligen komma idag? Den som lever får se.

Ca två veckor kvar till första isträningen och många lag inklusive Luleå har inte spikat sin trupp.
det måste ju vara ovanligt att så många klubbar inte har truppen klar så tätt inpå första träningen.

Paddan: Svenska Fåns skribenter bryr jag mig iofs rätt lite om, om än jag tyvärr tror att Lubos hamnar i NHL till sist.

Kickan: Jaja så du tror att Bartecko hamnar i en NHL klubb som ger han 10mille om året + ett envägskontrakt som han kräver???
Keep on dreaming gumman:)

Kickan: Kanske läge att börja tro på andra än HC:)

NallePhu: Tre år på artistkontrakt, det låter som att det blir ordentligt dyrt.

Förmodar att Lulefansen kommer att mailbomba Tomas Ros ifall han inte skriver att Lubos Bartecko är elitseriens bästa värvning.

Paddan:
12 första omg får LHF spela utan honom, hoppas sanerligen att detta är det enda artistkontraktet. Annars kan det bli ett upplägg som känns farligt likt Leksands senaste säsongen.
Krävs att dom 2 sista värvningarna är en mycket bra back samt en uttalad 1:e center, som är med från omg 1.
Dessutom känns det tveksamt med ett skrivet 3-årskontrakt som artistkontrakt, vad säger skattereglerna om detta?

Salcin: Är lite orolig att säsongsinledningen blir en enda väntan på Bartecko.

Hannu Neimi:

Ja, helt klart trist med endast artistkontrakt. Fast vi får nog vara glada att över att huvud taget ha en kille som Bartecko i laget. Jag sa det förra säsongen och säger det igen. Han var ES bästa spelare förra säsongen. Han är egentligen alldeles för bra för att spela i elitserien.

Han är den dessutom bäste som någonsin spelat i Luleå HF. Då finns det ändå killar som Matti Ruisma på tidigt åttital, Lasse lindgren 1984-1988, Tore Öqvist, 1984-1985, Micke Renberg 2000-2001, Mika Nieminen 1994-1995, Skuggan och Lasse Hurtig en hel massa år. Jarmo Myllys. Men ingen slår Bartecko 2005-2006.

Jag tror inte att de supportrar till de andra ES-lagen egentligen fattade hur jävla bra han var. För att kunna se det så måste man nog se honom ofta. Först bakåt och först framåt. Hela tiden. Varenda jävla match. Så suveränt bra. Han var anledningen till att vi överraskade positivt förra säsongen.

Kontraktet över tre år säger väl egentligen bara att han inte kan spela för nån annan icke-NHL-klubb de närmaste tre åren. Vi får nog vara nöjda så.

Paddan:

Kan man över huvud taget anse att någon som spelade i klubben hela förra säsongen som en värvning? Annars har du rätt i att ett treårigt artistkontrakt är oerhört ovanligt. Åtminstone det längsta jag lyckas komma ihåg. Fast LHF har nog järnkoll på situtionen och jag är rätt övertygad om att det är lagligt.

Artistkontraktslagen kom faktiskt inte till med tanke på idrotten, utan på grund av stjärnor i andra kulturella yttringar. Det vill säga gästspel av intenationella stjärnor i i operor, musikaler etc. Jag är rätt övertygad om att dom kunde återkomma efter ett halvårs bortavaro.

För övrigt har Mandarinville spelat i tre år på artistkontrakt i Timrå. Fast kontrakten skrevs för ett år i taget, om nu det skulle utgöra nån skillnad.

Albert Hall: Så om Luleå går , säg till final, så kommer ännu senare nästa säsong än om vi bara skulle ta oss till kvarten.

Portello:

Då tycker jag ni ska sikta på att bli nia eller tia, det borde nämligen innebära den tidigaste ankomsten för Bartecko till säsongen 07/08. :-)

Albert Hall: Man undrar Albert, om du verkligen såg Luleå på den gamla goda tiden. För mig är Jarmo nr 1, alla gånger. Som god 2:a kommer Lasse L. Sedan får du svamla hur mycket som hellst. Men Jarmo kommer ingen kunna bräcka. Lika säkert är att Lasse L. är den självskrivne 2:an. Deras bedrifter i Luleåtröjan KAN MAN BARA INTE SLÅ . Dessa 2 har betytt mer för Luleå än vad du någonsin förstår. Bägge var på sin tid skillnaden mellan ES och AS. Vilket Bartecko aldrig kommer att vara. För mig är han inte ens 3:a eller 4:a. Det har funnits betydelsefullare lirare.

El Aka Ali:

Som enstaka spelare är Lubos Bartecko flera mil före Myllis och Lindgren.

Poffa: Kan det vara så att det är artistkontrakt för säsogen som kommer för att sedan övergå i ett vanligt konttrakt de kommande två åren?

Portello:

Kan, kan det säkert vara. Men de texter jag läst fattar jag som att det är tre år där samtliga år är på artistkontrakt.

Portello: Intervju med Modig tagen från LHFs sida på Svenska Fans

"– Vi har valt att skriva ett artistskatts kontrakt med Lubos Bartecko eftersom det underlättar för oss ekonomiskt. Sen hade han missat 4-5 matcher även om vi skrivit ett vanligt kontrakt eftersom han spelade på artistskatt ifjol och måste vara borta från Sverige i ett visst antal dagar, säger Lars Modig.
Betyder det här att övriga år också är artistkontrakt?                               
– Ja. Vi har ett avtal med Lubos som sträcker sig över tre separata säsonger.
Är det ett skriftligt eller ett muntligt avtal?
– Vi har ett avtal, hur det ser ut vill jag inte gå in på."

Albert Hall: Man får grattulera till Bartecko. Den som jag anser vara den bäste Luleåspelaren någonsin är Mika Nieminen 1994-1995. Han var ruskig.

I mitt MoDo anser jag att Karol Krizan är den näst bäste spelaren vi haft efter Forsberg. Sen klagar de på slovaker och deras inställning. Jag tror att jag citar dig:

"Jag sa det förra säsongen och säger det igen. Han var ES bästa spelare förra säsongen. Han är egentligen alldeles för bra för att spela i elitserien."

hellge:

De klagas väl inte på alla slovaker ?? Pavlikovski är ju en spelare som jag inte har mycket till´övers för men det har nog ingen Leksing !! bartecko är grym ocha han kommer bli deras absolut viktigaste spelare !!

El Aka Ali:

Jag har missat ungefär 15 matcher som Lule spelat hemma i elitserien vilket nog borde bli bortemot 500 påtittade matcher. De 15 missade matcherna kompenseras väl av de bortamacher jag glott på. Dessutom är jag nog inte den typen som glömmer gamla hjältar i första taget, snarare tvärtom.

Jag påstår inte att Bartecko är den viktigaste spelaren i LHF genom tiderna. Bara den bäste, vilket inte innebär att han automatiskt är den viktigaste enligt mig. Kanske får jag svårt att förklara detta, men Bartecko har nog ändå svårt att platsa på min tio-i-topp över viktiga lulingar genom tiderna. Än.

Fast ett exempel kan jag ta, den tidigare i denna tråd nämnde Mika Nieminen är inte i närheten av att platsa på min tio-i-topp. Hockey är nämligen ett lagspel, inte en individuell idrott. (Fast nu går väl Karoliina än en gång i taket. :))

hellge:

Jag glömde Krizan när jag nämnde bäste spelare i ES förra säsongen. Kanske för att han bara var riktigt bra i en enda av sex matcher mot oss. Leinonen var faktiskt bättre i de flesta av dessa sex. (Ja, jag såg allihopa, antingen på TV eller irl.)

Fast jag såg honom i TV ytterligare nån gång när han var riktigt ruggig.

Albert Hall: Skit i det nu. Vart går man för att gratta oss själva? *ivrar om Bartecko*. Har just hört nyheten!

Albert Hall: Skoog måste väl ha varit en utav dom bättre om man ser till vilka som har varit med ett tag?

Poffa:

Tyvärr så hjälper det inte att vi blir nia eller tia kommande säsong för att få Bartecko tidigare nästkommande. Numera så måste man skriva artistkontrakt som gäller resten av säsongen i elitserien vilket ju innebär att alla lag måste räkna med att antingen spela sju matcher i SM-final alternativt kvalserie. 183 dagar innan den sista matchen i den sist spelade matchen av dessa alternativ är tidigaste ankomstdatum. Vilket ju oftast innebär mitten av oktober nån gång. Den 17 oktober tydligen som gäller i år.

Om tidigare artistskatteregler gällt så hade Lule kunnat använda Bartecko redan i omgång tre, 183 dagar efter att han lämnade landet den 24 mars 2005.

Lite besviken är jag på att du inte visste detta. Du ska ju ändå vara ordförande i BHK och som sådan tycker jag att vi medlemmar kan kräva såna kunskaper. Även om det nu inte alltid gäller orörliga backar.

Karoliina: Nähä, inte det nä. Då loggar jag väl ut och återkommer om en månad. *slokörad*

65selander: Njaeee, Skoog var tyvärr alldeles för ojämn. Myllys spelade sex säsonger i LHF och är ohotad etta på målvaktssidan. Troligen från vilken jävla sida man än ser det från.

Albert Hall:

Men alltså, alltså... Om ni åker ur innan kvarten kan han åka hem redan då. Då slutar dagarna att räknas, även om det var tänkt att sträcka sig till efter finalen. Man var ju bara tvingad att ta till antalet dagar så att det skulle räcka säsongen ut, han är inte tvingad att stanna kvar här. Det innebär i sin tur att han kan vara med på försäsongsträningen med laget. Huvudsaken är ju att han är utanför landet 183 dagar per år och att han inte är här mer än 183 dagar i sträck. Eller?

Poffa:

Du har fel. Man måste räkna med att man kan spela sju finaler eller kvalserie även säsongen efter om han ska spela på artistkontrakt även den säsongen. Vilket fortfarande innebär mitten av oktober.

Lite förenklat, så att även du förstår, från och med säsongen som kommer kan inget lag i elitserien någonsin ta in en artistskattespelare innan mitten av oktober. Om inte reglerna ändras, förståss. Eller regler och regler, jag tror det är en så kallad "gentlemens agreement" mellan ES-lagen. Detta för att undvika att lag måste skicka hem spelare mitt under slutspel eller kvalserie som tex SSK fick göra nu senast och som både Modo och LHF hade fått göra om de överlevt kvarten.

Albert Hall: Hmmm, nu var det längesedan vi värvade någon moring.Är det inte dags snart igen?

Kollade upp lite stats på Kerman.Den killen är sannerligen inte mycket utvisad.Under förra säsongen satt han tio minutetr på botbänken i grundserien, för att sitta där fyra minuter i slutspelet.
Hans högsta notering i utvisningsbåset är 31 minuter.

Portello:

Nja, jag tycker vi väntar till våren och ser vilka ur kommande säsongs upplaga som klarat sig hyggligt.

Fast nu har ju Simons börjat skriva kontrakt på mer än ett år ibland. Lite fegt tycker ju jag.

Albert Hall:

Alldeles rätt. Men åker ni ur innan kvarten och Bartecko åker hem, vilket borde bli ungefär en månad innan sista finalen spelas, så kommer Bartecko kunna vara här igen under försäsongen och träna, för att sedan åka iväg ett par veckor under de inledande ES-omgångarna och sedan återkomma hit så att det är 183 dagar tills den sjunde finalmatchen för säsong 07/08. Då har han nämligen varit mindre än 183 dagar i Sverige under 2007 och han kommer inte vara här mer än 183 dagar sammanhängande.

Hmmm, blir lite orolig när jag läser länken som Paddan länkar till.Ska dom verkligen inte ersätta Nordquist? Tycker jag låter mycket underligt isåfall.
Han säger det inte rakt ut, men han säger att dom vill värva en ersättare för Frallan.
Underligt.

Albert Hall: Undra om Luleå kommer göra samma sak som förra säsongen när det gäller Bartecko, nämligen att låna ut honom så han är i matchform när han kommer hit.Bara att hoppas att dom gör det.

Portello: Vore vansinnigt om inte Nordquist ersätts, som läget är nu har vi ingen center som skulle platsa i något av dom övriga ES-lagens centeruppställningar.

Portello: Jag har hört att de ska göra en Arnason. Man ser till att parkera honom på närmsta McDonalds och ser till att han hela tiden har en hamburgare framför sig. Michelin har tydligen erbjudit sig att vara delsponsor i det projektet.

« · 729408 · »