LL: Det känns som fantasilöst att flytta någon från marknadsavdelningen till sportchefstolen. Har HH det kontaktnät som krävs för att fixa rätt spelare? Hade det inte känts befriande att få någon utifrån än någon som häckat en längre tid på kansliet? Fast det kunde ha varit värre, t ex Jim Brithén aka Video-Britta.
Hade varit klart mer nytänkande att få hit t ex Heikkilä än att återigen ta något från Mora. Fast det kunde ha varit värre, t ex Bräkman eller Wikegård (mycket snack, lite resultat).
Gusten+Modig känns ungefär lika stabilt som Hento+Gusten under lockoutsäsongen. Hade varit bättre att hitta en rutinerad stabil backup till Modig. Men vi får väl panikvärva nåt innan fönstret stänger och vi ligger tokrisigt till. Vi skulle behövt en Korhonen, Noronen, Hurme eller Stana. Modig kommer säkert att bli bra, men ge honom lite tid, stabilitet kommer med åren, alla är inte som Henke Lundqvist...
Pessimisten: Usch vilken mardröm, bara hoppas typ allt är taget ur luften. Hasse som sportchef och Åkerström som säljare, hej hå ännu mer inavel i dom egna leden. Om jag klappar din rygg kan du klappa min, inga obekväma saker får ske här inte. Åkerströms säljerfarenheter kan beskrivas rakt av som fikastunder på CL med sina gamla polare. Om det där är sant så saknas bara en överbetald Hento som 1:e keeper så behöver man inte ens fundera på årskort nästa säsong.
Lindberg Råkkar: jag har suttit och sålt LHF-souvenirer tillsammans med Ågi på en Norrbottens-mässa här nere i Stockholm - jag kan garantera dig att han kan mer än att dricka kaffe. Nu är det förvisso inte till hundra procent samma sak att sälja sponsorspaket som att sälja halsdukar, lagbilder och t-shirts, men sälja kan han. Vi sålde grejor för över 7000 spänn på ca tre timmar, Plannja som sålde grejor vid bordet intill sålde under samma tidsrymd en keps och en t-shirt.
Det är inte heller riktigt sant att hans säljerfarenheter stannar vid tiden på Company Line. Han jobbade i rätt många år som möbelförsäljare vid sidan om hockeyn.
LL: Om till och med Henrik Malmström tackar nej till Luleå och en av era lovande spelare tycker att Löven kan vara ett bättre alternativ. Då hade jag om jag varit supporter till Luleå, undrat vad det är för fel på klubben.
spud: Kan ju också vara att att om laget redan har ett flertal duktiga forwards så riskerar man att hamna i 3:e eller 4:e kedjan. Då kan det kanske vara intressantare att gå till ett lite 'sämre' lag för att få mer speltid.
Bolivar: Ja möjligt, men jag kan inte tänka mig att Malmström på något sätt tror att han är en 1-2 kedjan spelare.
Är det inte så att Luleå står vid ett vägskäl? Utifrån känns det lite kluvet, dels med era duktiga juniorer som Omark Harju Lindkvist osv, sen strulet med tränare, sportchef, varför var Luleå inte ens ett alternativ för Jonte? Simmarn som bara verkar vilja ha tidningsrubriker. och Renberg som inte bjuder till, varför ställer sig inte han upp och bara skriker ut till alla duktiga spelare i Sverige att Luleå är ett jättebra alternativ för alla andra spelare? Han kan väl knappast behöva leta den klubb som betalar mest? Varför bjuder han inte tillbaka till Luleå genom att vara reklamfönster för klubben?
spud: Renberg har alltid mest tänkt på sig själv, så han lär inte ställa sig upp och locka några spelare. Det är ju bara att kolla hur han bjuder ut sig via media till andra klubbar just nu. Vad gäller Jonte var väl bara Timrå aktuellt egentligen eftersom hans fru ville bo där, enda problemet var hans löfte till Skellefteå att spela för dem om de gick upp.
Luleå har ett ganska bra läge om man hanterar det rätt. Det som behövs är minst en center av bra kvalitet, annars finns en hel del redan på plats. Med ett bättre balanserat lag kan även en sådan som Kerman komma mer till sin rätt, placera honom med tex Bartecko och en bra tvåvägscenter så kommer nog målen också. Och med två riktiga centrar i förstaformationerna kommer hela försvarsspelet att bli bättre, det är ju inte bara backarna som försvarar.
spud: När Jonte lämnade Luleå första gången var det väl bl.a. pengarna som styrde. Att han senare gick tillbaka till TIK efter NHL är ju inget att säga om. Självklart verkar det finnas lite 'gammal skit' i hörnen när det gäller organisationen så där behöver det rensas och att ta in en annan sportchef än Modig behövs nog. Det ryktas om Husckowski. Vet ej om han tillhör samma gäng som Modig, Nobbe m.fl. men han bör ju få chansen om det nu är han. När det gäller Chrunak tycker jag att det är något Luleå behöver, någon som kan stjäla lite rubriker etc. Jag känner honom inte personligen men han verkar ju vara en sån som törs ifrågasätta och så länge det inte är han som tar ut laget får han gärna vara kvar. Jag tycker det är rätt med en klubbdirektör som säger att han kräver mer av laget när publik och TV-tittare ser precis samma sak. Renberg har alltid varit min favorit men varför han agerar som han gör just nu vet jag faktiskt inte. Antagligen vill han sätta press på Luleå att man värvar bättre inför kommande säsong (t.ex. centrar och PP-back). Trots allt skulle jag bli förvånad om han spelar någon annanstans än Luleå nästa säsong, ifall om han spelar i Sverige. Tyvärr sänder det ju fel signaler när mannen med C på bröstet tvekar. Att man inte har klart med tränare är ju inte bra men där jobbar man med att få någon klar. Luleå är en av få föreningar som aldrig sparkat sin tränare under pågående säsong. Dock behöver man nog ha klart med ffa tränare för att kunna slutföra värvningarna. En stor miss tycker jag är att sportchef tillsätts först nu när det varit klart sedan länge att Modig skulle sluta och från januari endast jobbat 20%.
LL: Känns väl mest fantastilöst. Flytta från ett kontor till ett annat. Flytta in en annan spelare från båset till det tomma kontoret. Har ingen aning om HH har ett bra kontaktnät för värvningsarbetet och scouting av talanger. Fast HC säger i intervju i Annonsbladet att vi skall tillbaka till Norrbottens-profilen, geografi före kompetens. "Jag vill ha spelare med stora hjärtan som inte kommer hit för pengarna utan för att de gillar hockey och Luleå." Ska man tolka elakt (mitt jobb), betyder det att vi inte har råd med några kvalitetsspelare och skall satsa på lokala gnetiga, tjuriga brunkare istället...
Pessimisten: men Huczkowski var ju långt ifrån den enda kandidaten. Fantasilöst hade väl varit om man hade valt honom utan att fundera på andra kandidater.
Jag säger inte att Hasse kommer att vara världens bästa sportchef, det har jag ingen som helst aning om. Men så fan heller att jag tänker såga honom utan att ha en aning om varför bara för det.
LL: Nej är säkert inge fel på honom. Han ha rju endå den semi-lokala anknytningen.
Men jag tror inte att han har samma kontaktnät som tex Osten.
Dessutom ta in en massa och sen endå välja en intern kandidat. Känns lite grann som blev det inte bättre än så här. Har ju iofs ingen aningen vilka som sökte men osten verkar ju besviken iaf
Intressant att en spelare som länge förknippats med Luleå och varit lagkapten som Renberg beskrivs som en hockeyhora och bara vill ha cash. Jag hade blivit vansinnig om Svarten inte skulle kunna bjuda tillbaka lite på ålderns höst och ge MODO nåt tillbaka efter en fin karriär. Det är väl kanske så att renberg känner att han inte orkar bära upp ett lag och alla hans skador gör att han bara har en säsong kvar maximalt.
Ja det är väldigt väligt märkligt att de tar HH nu om de ändå tycker att han har haft kompetensen, då borde de väl kunnat slängt in han i januari redan, nu vet ju inte jag om det inte är så att HH har varit med Modig och planerat nästa säsong lite i smyg, men det känns inte som om han gjort det. Och kontaktnär får han nog fort då alla agenter säkert fort får tag i hans nummer och erbjuder spelare till höger och vänster, så allt handlar ju om personliga egenskaper och förmåga att se rätt spelare och kunna bedömma utvecklingspotential. Modo har ju dragit nytta av våra nhspelare, senast när de värvade Morrison som sedinarna hade spelat med på en camp.
Visst behöver Luleå rubriker, men är Chrunacks rubriker dem de behöver? Han kör ju mest med Chrunack rasar och andra katastrof rubriker. Utifrån känns det mest som en clown som vill ha egen uppmärksamhet och tullar lite på klubbens goda rykte för att få den.
Jag hoppas verkligen Luleå lyckas, skulle inte vara kul att tappa bort er från konkurensen, dels för att alla möten genom åren gjort att detta 40mila derby känns som en vikig seger, dels för att jag har många vänner från norrbotten som jag gärna ringer till efter en skön MODOvinst. Visst skulle det funka att fråga hur det går i allsvenskan också, men det är bara roligt 1-2 gånger, max 3. Då är det roligare med vinster. :)
spud: fast i stort sett det enda sätt du får rubriker på är "rasar" och liknande, för vad man än säger så är det så kvällspressen vinklar det. Och nog verkar Chrunaks inträde ha haft en viss effekt, omsättningen har ökat med omkring 20 mille sedan han kom in för snart två år sedan och då har vi ändå ingen ny arena att stötta oss mot. En del av pengarna kommer från det utökade tv-avtalet, men större delen av ökningen är större intäkter på annat håll. Visst har vi långt kvar upp till de stora elefanterna, men någonstans måste man ju börja.
spud: nja, de siffror jag har hört är att avtalet totalt ger uppemot femton mille, men ökningen mot det tidigare avtalet är på omkring sju mille.
Om det är bättre med katastrofrubriker än inga rubriker beror lite på i vilket läge man befinner sig, ni har just nu mycket gratis i och med den nya arenan och att det går bra sportsligt för närvarande. I nuläget skulle jag dock vilja påstå att alla rubriker är bättre än inga rubriker för LHF:s del.
Vad gäller arenan så vill LHF ta över och bygga om den som den skulle ha byggts från början. Den renovering som gjordes för ett par år sedan är bara etapp ett, på ursprungsritningarna finns det en läktare även på den i dag tomma kortsidan. Samtidigt tror jag att det är farligt att bara stirra sig blind på arenan, för en ny arena är trots allt inte ny hur länge som helst. Det allra viktigaste för att locka folk på lång sikt är ändå att det är kul att kolla på hockeyn som spelas. Folk åker inte till Karlstad för att beundra byggnadsverket Löfbergs Lila Arena (de gjorde det förr, men knappast nu längre), de åker dit för att Färjestad vinner. FBK har massor av pengar nu, men vad händer den dag det börjar gå knackigt sportsligt sett och publiken inte längre ids åka buss från halva länet varje match? Den dagen Jörgen Jönsson och Peter Nordström tackar för sig står FBK inför en enorm utmaning, för alla deras pengar till trots är det de två spelarna, hävdar jag, som FBK:s hela storhetstid under 2000-talet har hängt på.
Albert Hall: Ja om man jämför klubbarna skulle jag nog säga att MODO gör bra mycket mer rätt för tillfället än Luleå. Men jag hör gärna folk utifrån kommentera hur de ser på modos organisation, fel och brister samt saker som ser bra ut.
Men om man har som utgångspunkt att inget är fel, då kan man nog få ett tufft uppvaknande. Märkligt kommentar av dig, vaknat på fel sida? Eller har du inte större kompetens?
spud: Intressant det du skriver om Svarten "Jag hade blivit vansinnig om Svarten inte skulle kunna bjuda tillbaka lite på ålderns höst och ge MODO nåt tillbaka efter en fin karriär." En av mina MoDo-vänner var skogstokig när Sundström spelade i Italien under lockout-säsong. Han ville aldrig mer se Sundström i MoDo, sa han då. Nu har väl alla MoDo-iter förlåtit honom, antar jag.
LL: Ja helt klart är den största utmaningen för MODO i framtiden att få folk att gå från att tycka det kittlar att gå till den nya arenan, till att gå på MODO. Man får inte hänga kvar i att marknadsföra arenan så länge till, för då marknadsför de något som folk redan känner till och inte vill gå till. Så nu gäller det verkligen att MODO leverar bra hockey i många säsonger så vi inte står med banklån som knäcker oss. Å Andra sidan har ju modo en lite konstig publik, bara 6000 igår känns lite konstigt.
Jaha, jag visste att de skulle göra något åt kortsidan, men mer visste jag inte. Har ni en shysst restaurang med utsikt mot isen nuförtiden? Det verkar vara en bra kassako att ha restaurang som folk betalar jävligt mycket pengar för inte lika jävligt bra mat.
Ja jag ser inte heller hur FBK ska göra när de tappar JJ och PN, de blir ju varken yngre eller bättre. Och för egen del är jag en stark anhängare av att MODO aldrig ska låta en spelare som är äldre än 21 spela i 4e femman, man måste fan låta spelare få chansen och speltid i Elitserien. Vi har ju 75orna Svarten Susse och Timmy som kärna och de har väl inte heller så många år kvar på toppen. Och sen blir det till att hoppas att sedinarna kommer hem då vi inte har några juniorer som verkar vilja ta chansen.
Bolivar: Det går några olika rykten till anledningen för susse att han var i italien. Den jag tror mest på är att han inte kunde tänka sig spela under Kent Forsberg i kombination med att hans modéintresserade flickvän tyckte milano var mer "modériktigt" än Örnsköldsvik. märkliga flicka.
Svarten har inte varit så värst poppis hos alla i modoleden heller. Fram tills dess att han petade in den där suddenpucken vill säga. Jag tror jag läste en lång tråd om det på modoforum, ska kolla om jag hittar den.
Albert Hall: För att du tycks inte ana att det är nåt skumt med Luleå när Renberg verkar kunna tänka sig att skriva på för vilken jävla klubb som helst, Chrunack gör vad som helst för att få en helbild i kvällspressen, De söker en sportchef i ett halvår och sen hittar de honom i sitt eget kontor efter ett halvår.
Och ja jag jämför med MODO då det är den klubb jag följer närmast och kan göra bäst jämförelse med då vi har rätt likadana förutsättningar om man ser till geografi och befolkning.
Ska man prata om spelare som betalar igen till sin förening finns det knappast någon som slår Holmström Han spelade med LHF på artistkontrakt under lockout-säsongen. När strejken drog ut på tiden och LHF inte var klara för slutspel bestämde han sig för att stanna. För honom innebar det att sista månadernas löner helt gick till att skatta för första halvåret. Då snackar vi hjärta för klubben.
spud: Det kan aldrig vara så att Chrunak är känd och att en artikel med honom lockar läsare? Att han sedan är frispråkig gör det extra lätt för reportern att skapa rubriker. Det är ju inte så att Chrunak kontaktar tidningarna för att skapa rubriker.
Bolivar: "Att han sedan är frispråkig gör det extra lätt för reportern att skapa rubriker. Det är ju inte så att Chrunak kontaktar tidningarna för att skapa rubriker."
Exakt! Bra att det finns folk som förstår, samma sak gäller när det är artiklar om Ledin och Kåberg tillexempel som endel stör sig på. Det är ju tidningarna som kontaktar spelare/ledare, inte tvärtom som vissa mindre kunniga tror.
Albert Hall: Jag förstår inte vart du vill komma med den tråden? Att svarten har underpresterat massor av gånger? Jag ser inte nånstans att jag skrivit att MODO är felfri eller att alla modospelare är så jävla mkt bättre än luleås.
Du ger inte ett direkt smart intryck när du istället för att vara med i debatten skjuter bort allt som diskuterats kommenterar svartvadet.
För övrigt är den tråden på modos forum från 2005 tror jag, den säsong som senare visade sig vara en säsong då svartvadet hade en skada och han spelade ändå.
BOlivar, är det då OK att man har en klubbchef som istället för att sprida bra reklam för klubben är frispråkig och mest ger headlines till journalister istället för att sprida ett seriöst budskap och därmed locka spelare till klubben?
Nu är det du som lägger ord imin mun som jag aldrig sagt. Var hittar du att jag inte tycker att saker är konstiga inom LHF för närvarande? Jag bara sammanfattade dina åsikter åt dig så att du inte skulle behöva skriva så mycket...
Den där svartentråden var ju ganska kul läsning. Många snillen som uttalar sig. Din dyrkan av Svarten verkar dock inte ha pågått någon längre tid. Jag citerarar:
"19 mar 15:51
Skrivet av: _spud
Va är weiler för jävla snubbe? Vilka åsikter är det som ska förbjudas?
Svarten var helt värdelös för 3 matcher sen men har spelat bättre på slutet? Då får man inte ha en tråd om svarten nu? Idioti."
och
"20 mar 14:47
Skrivet av: _spud
Danne krizan,
Skärp dig pojken, Jag har gett perra beröm för sina 2 sista matcher där han var kung, men innan var han helt bedrövlig. Och en LAGKAPTEN får ALDRIG ALDRIG ha så låg lägsta nivå som han har.
Det är kanske så att det är svårt för en forward att vara lagkapten då en forward ofta behöver vara kreativ och det är riktigt svårt at vara kreativ match efter match. Vi kanske skulle låta timmy vara kapten. Eller en mindre kreativ forward som går mer på kraft och energi."
För övrigt tycker jag att du har en otrevlig stil.
Det var du som drog upp hur mycket Svarten betydde för Modo och hur mycket han betalade tillbaka. Inte jag. Av någon anledning fick jag då ordet "kappvändare" i mitt lilla, lilla huvud och drog mig till minnes lite grejer jag läst.
Suck, du har redan klippt in den länken.. Så du har redan bevisat att jag tycker att svarten har varit under isen alldeles för ofta.
Nu får du däremot det svårare när du ska kopiera in där jag skrivit att jag tycker att Svarten är det grymmaste som finns, och helt saknar negativa egenskaper.
Albert Hall: Nån fler än jag som minns när Sudden stack över till NHL, DIF skulle minsann statuera, 'aldrig mer få spela i Sverige eller Tre Kronor' mm. Nu vill DIF ha 'pensionären', kanske inte ömsesidigt. Han spelade ju INTE för DIF under LO. Kanske har Sudden bättre minne/svårare förlåta än DIF? I sportens värld ska man ha kort minne, inget ska sparas av ens åsikter!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Hade varit klart mer nytänkande att få hit t ex Heikkilä än att återigen ta något från Mora. Fast det kunde ha varit värre, t ex Bräkman eller Wikegård (mycket snack, lite resultat).
Gusten+Modig känns ungefär lika stabilt som Hento+Gusten under lockoutsäsongen. Hade varit bättre att hitta en rutinerad stabil backup till Modig. Men vi får väl panikvärva nåt innan fönstret stänger och vi ligger tokrisigt till. Vi skulle behövt en Korhonen, Noronen, Hurme eller Stana. Modig kommer säkert att bli bra, men ge honom lite tid, stabilitet kommer med åren, alla är inte som Henke Lundqvist...