Luleå HF

SHL · 118101 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Albert Hall: Det är bara jag som neggat obol från start till slut

Albert Hall: Du fortsätter på den inslagna vägen, att låta bli att imponera.

Antingen så ljuger du eller så vet du inte vad du pratar om.

Hursomhelst så kan du omöjligen följt mig under några år då jag haft en paus från de flesta forum under nåt år, och endast varit aktiv det senaste halvåret om man bortser kortare gästspel.

Sen så är det ju lite roligt att du tror du vet något om min personlighet, men jag kan garantera att ingen av de som känner mig skulle prarta med dig. Ingen av de som känner mig, skulle beskriva mig som en snäll person, och mesig är väl i regel upp till andra att beskriva men det känns väldigt främmande.

Och du verkar ju uppriktigt vara dum i huvudet då du på något sätt "avslöjat" en tvådelad uppfattning hos mig gällande Svarten, du har skrivit det vid ett par gånger här nu men inte lyckats bevisa att jag skrivit något motsägelsefullt gällande honom.

Sen så har jag absolut inte haft någon inställning att vara dryg här, det är nog bara din strutsmentalitet som gör att du inte upplever att Luleå står inför ett par viktiga val, antingen vara med i leken elitserien eller hamna bland Mora malmö skellefteå och så småningom Löven, alltså strax under elitserien.

Jesper Jonsson:

Ja jag vet. Fast LL har varit duktigt kritisk tycker jag.

Fast att inte dom som verkligen är tillsatta att granska, det vill säga press, radio och TV, inte gjort sitt jobb förrän hösten 2006 när så många tyckt att det funnits så många konstigheter är ju vekligen underligt. Nu slår Kuriren sig för bröstet, men varför inte tidigare?

Albert Hall: Och jag står där som ett fån, fortfarande inte säker på om Bosse gjort något fel (även om jag börjar misströsta lite.. ;-)
Ingen har öppet anklagat Obol för några oegentligheter, kanske inte så konstigt att ingen vill kliva fram och ropa "jag har blivit lurad på en massa dollar..".
Man kanske ska hoppas att karln är mytoman och inte kallhamrad brottsling.

Bosse, kliv fram och säg att du jobbar i motvind och kursras för att motbevisa alla tvivlare!

björn power:

Jag tror du kan vakna från din dröm. Om Obol varit seriöst så hade dom säkert kunna bevisa det vid det här laget. Trots att det gått mer än tre månader sedan härvan började nystas upp så har varken Bosse eller Jan Saradlic visat sig offentligt en enda gång. Så uppträder inte företrädare för ett seriöst företag, även om sätet råkar vara i Schweiz. Vilket ju för övrigt också har visat sig vara en lögn.

Intressant är dock ändå hur så många låtit lura sig av så få. (Undantaget Strömwall, Jesper J, LL och Kickan) Jag menar, när man börjar få trovärdiga referenser är det ju enkelt. Men hur börjar man? Man söker kanske reda på en dummy som Mosesson?

Nu blev kommuner, offentliga fonder, seriösa företag, hockeyspelare (inte bara i Lule, faktiskt fler i andra lag) en hel del svartfifflare och en hel massa andra människor, inte minst journalister, ordentligt uppkörda.

Tur att inte jag träffade på Obol-Bosse i försäljningssvängen. Jag hade säkert gått in med den hundring jag brukar ha kvar efter säsongkortssinköpet.

Albert Hall: Mitt bättre vetande har gjort det redan före tomtens ankomst 2006, känns bara så förjävla tråkigt att inte norrbotniska idrottsföreningar ska kunna tjäna storkovan någon gång...

(Fast jag kommer garanterat betala 7 loppor på mitt 28:e raka säsongskort under 2007 i alla fall)

Albert Hall: litade aldrig på Bosse Obol, tror oxå LHF misstänkt ngt. Det var nog därför, det tog så lång tid innan man kom till skott. Renberg till Skellefteå, gärna det o så fort som möjligt.

Albert Hall: fast egenligen var det väl inte mer än att de utmålade sig för att vara mycket större än de var. Och sen att de tog en alldeles för stor provision.

Annars funkade det väl kanske.

Men när alla skulle ha ut sina pengar samtidigt är det klart det rasar.
Men vilken bank / fond / aktie gör inte det.

Albert Hall: Har också funderat varför inte Kuriren granskade Obol under alla åren som dom öste in miljoner i basketen? Så fort man gick in med en halv mille i LHF startade granskningen. Nåväl, tur att inte LHF hann presentera Obol vidare.

Albert Hall: Det tog tydlingen två år för Kuriren att göra sin research på Obol. Nu kan jag inte tänka mig att Malin och Torkel jobbat heltid i två år på den grejen men det har varit rörigt att följa alla bolag och kopplingarna dem emellan. hursomhelst ett strongt jobb av en landsortstidning. Diggade även NK:s cehfsredaktörs krönika i samband med avslöjandet att NK inte varit några "hovreportrar" till OBOL. Och vem syftades det på-naturligtvis Johan Håkansson NSD. Han hyllade reservationslöst OBOL och hjälpte till ordentligt.
Är oxå förvånad över att så många toppar i det lokala näringslivet och det offentliga-landshövdingen kunnat låta sig luras. Hade det inte varit för kommunallagen hade säkert Luleå Kommun investerat i OBOL. De var heltända efter Bosses föredragning men som tur var gick det inte rent lagtekniskt eftersom OBOL vägrade insyn. Tror heller inte alla blåsta vill träda fram. Själv när jag en förhoppning om att Johansson blåst fel personer och några av dem statuerar ett exempel....

Hannu Neimi: Enda kända som tackat nej till OBOL är väl örebro.
OBOL ville sponsra arenan men kommunen ville se bokföreningen och då bidde det ingen affär. Istället blev det behrn arena eller vad det heter.

Och OBOL hitta ett hockeylag i stan i att ge pengarna till istället

Jesper Jonsson: Varje kommun får investera kommunala medel i värdepapper. Bosse hade en föredragning i kommunhuset men OBOL uppfyllde inte de lagtekniska kraven för att få förvalta offentliga medel.
Men det kliade nog i fingrarna hos många kommungubbar, tänk att få investera lite pensionspengar hos den trevlige Johansson som dessutom har lokal förankring.

Saxat från Luleåfans forum:

Klockan 10 imorgon så är det presskonferens där nya tränarteamet ska presenteras. Senare på dagen så ska jag ha en träff med dem där vi kan få svar på sånt som fansen undrar.

Så är det nån som har en fråga så maila mig på [email protected] så ska jag försöka få svar av dem..

Rindell ?

Portello: intressant. Känns inte som om det kan finnas just något alternativ till Rindell om det ska vara pk redan i dag.

LL: Det kanske gäller Renbergs flytt? :-)

Stigsson: Till MIK då? :-)

Bolivar: Kanske det. :-)

Aftonbladet påstår ju nu i alla fall att Rindell har bestämt sig för att flytta hem till Finland.

Stigsson: det innebär med andra ord att om det nu ska vara någon presskonferens så måste LHF antingen ha jobbat snabbt så in i h-vete med en annan tränare eller helt enkelt blåljugit om att de inte hade något annat alternativ. Det pratades iofs innan slutspelet om att LHF förhandlade med Jim Brithen, kanske har det blivit aktuellt igen?

LL: Eller så kanske de plockar Bulan och Rönnqvist från Piteå? Nu tror jag inte på det men man vet aldrig.

LL: Eller också trodde man sig vara säker men det sket sig i sista stund.

Min gissning är att man var överrens med Harri men han ville ha Djoos med sig och fick nobben på den punkten och då sket sig hela affären.

Portello: jag tror inte heller riktigt på det, men säker är jag absolut inte. De två är väl de tränare man skulle ha kunnat gjort klart med från start till mål på bara någon dag. Men nu är ju klockan tio så det är väl dags att börja uppdatera luleahockey.se och se om något dyker upp :-)

LL: Oj. Det var då en rejäl överraskning. Är det fortfarande mars?

LL: Ojdå, det var en skräll må jag säga.Det hade jag aldrig gissat på.

Ska ska vi tro om det? Min känsla är att det på vissa ställen kommer att sågas.

Dragan 2k: ja, det står i alla fall "30 mars" när jag kollar datumet i datorn...

Min reaktion var "det var som fan!", men helt ologiskt är det ändå inte. Han har ju trots allt varit i klubben ett par år som juniortränare.

LL: detta va en skräll utan des like men det blir säkert jätte bra

LL: En sak är då säkert.Lönekostnaden på tränarsidan lär ju ha minskat med åtskilliga tusenlappar.

Nu är det bara hoppas att spelarförvärv snart droppar in.

Portello: "Min känsla är att det på vissa ställen kommer att sågas."

Skojar du? "INAVEL INAVEL INAVEL", kommer det att skrikas.

Jag måste erkänna att jag inte vet särskilt mycket om Kyrö som tränare mer än att han var assisterande i Brynäs och har tränat LHF:s junisar.

Min gissning är att det här är ett försök att få till en budgetlösning som man ändå tror ska hålla tillräcklig klass. Kyrö, Ågi och Rönnberg tillsammans kostar förmodligen marginellt mer än vad Lener gjorde ensam, och att man lägger så mycket krut som möjligt på att stärka upp spelartruppen. Det är ju trots allt så att hur man än vänder och vrider på det så måste en tränare ha ett åtminstone hyggligt utgångsläge för att kunna lyckas.

LL: Håller med. LHF lägger sina förhållandevis begränsade ressurser på spelartruppen.

Budgetlösning no way snarare en förbankad socialverksamhet av sällan skådat slag, Men undrar hur fan dök Kyrö + Ågi upp på den där tränarkartan??
Roger Rönnerg köper jag direkt rakt av men där visst jag redan att han inte ville bli huvudansvarig för Luleå, Men vad fan har Kyrö gjort + Ågi för att förtjäna denna position inom Luleå????
Inget vad jag kan se iaf ågi får väl det som en tacksamhetstjänst för lång och trogen tjänst inom Luleå, Var väl det enda lediga som fanns att ge ahn iom samtliga platser in sortrådet är upptagan dit de gamla mossiga styr sin kosa..
Samtidigt är detta är fingervisning vart luleå är på g med sin ES status, Nämligen rätt ner i avgrundsdjupet och kvalserie och annat otäckt hägrandes..
nej man har lidit all världens kval och upplevt en hel massa Lycka med Luleå genom alla dessa år men nu får det vara totalt nog, man orkar inte med detta kalle Anka svamlet och höra orden Sm-Guld och här ska satsas på spelare och sedan blir det dyl som denna tränardynag!
Tack Luleå för de goda åren ni gav lycka med uppgången till ES och SM-Guldet 96 men nu är dessa stunder utbytta mot en sändig förtvivlan och kamp som man inte orkar med mer, Från och med idag är man endast en hockeysupporter som kan se en match i mängden utan att behöva lida helvetes kval!

LL: Att Hasse blev sportchef kanske man kan acceptera men detta känns bedrövligt. Även om J20 var rätt dåliga i år så lyckades ju Kyrö inte fixa till nåt spel överhuvudtaget på en hel säsong.
Nu väntar jag bara på att Tobbe L och Osmo ska göra comeback i laget för det är ungefär dom man kommer kunna locka till sig som "nyförvärv".

Lindberg Råkkar: ja, vi får väl se vad det blir av Kyrö. Jag är mer oroad över målvaktssidan, att köra med Modig/Gusten är en rätt rejäl risktagning. Det vill till att man verkligen lyckas med de aviserade center- och backvärvningarna för att man ska kunna tro på något annat än ytterligare en lindansarsäsong.

LL: Ja har man begränsat med pengar så lönar det sig alltid att bygga från målvakt->backar->centrar->forward.
Vi har byggt från fel håll och sitter med bra forward, hyffsade backar, värdelösa centrar och inga målisar.
Det som är positivt är ju att man kommer ha förväntningarna att LHF ska sluta 12:a, 40p från slutspelsplats och prestera bedrövlig hockey som får 06/07 att likna guldsäsongspel.
Det känns helt enkelt för osannolikt att vi ska kunna ha fru fortuna på vår sida en säsong till.

Lindberg Råkkar: Inget kommer att förvåna mig längre.

Nyförvärv att vänta Mats Lavander som förste center och Emil Lundberg ersätter Hynning. Backsidan står vi nöjda med att förlänga med Nagander med Ågi i båset kan han alltid hoppa in vid en backskada. Jippi!

Salcin: allllllllsveeeeeeenskaaaaaaan!!

Nå blir hänn bra ska ni se...

Jag fick nästan rätt, förutom att jag trodde på bulan istf Kyrö.

Man kan tycka vi ser orutinerade ut men tänk att: ågi tränat/spelat hokky i sådär 30 år (det är många spelidér han bör ha snappat under dessa år) och hjärta för LHF har han så det räcker och blir över. Kyrö var en verkligt klok, spelskicklig och hårt arbetande center samt RR som bevisligen är en bra ledare som kan få spelarna med sej.

Med någorlunda bra värvningar på målvakts-, back- och centersidan tror jag det kan bli riktigt bra.
Ser med tillförsikt fram mot en spännande säsong där det med lite flyt kan gå riktigt bra.

Rysare kan det däremot bli efter nästa säsong då många kontrakt går ut. Tar ungdomarna ytterligare kliv i karriären så får vi nog svårt att matcha alla storklubbar som kommer rycka i dom då.

LHF Alltid!

björn power: vi skall ju han en lokal förankring så förvänta dig emil, gusten, ledin typ

NallePhu:

Ditt inlägg är ungefär lika kunnigt som välskrivet.

De som dissar Rönnberg vet inget om hans kunnande engagemang och, faktist även numera erfarenhet. I vintras var det många med mig som trodde att han var avsett att ta över LHF ensam redan nu när han skrev på ett nytt treårskontrakt. Nu blev det inte så, han ville ha ett delat ledarskap och fick det. Han var även med och valde den person som skulle dela det med honom. Rönnberg är ett mycket respekterat, om än ganska anonymt, namn i hockeysverige. Han gjorde till exempel ett kanonjobb tillsammans med Bendelin med småkronorna under ett par år.

Jag vet däremot inte särskilt mycket om Kyrö som tränare annat än att han fick sparken från Brynäs under deras mest turbulenta tid och att han tränat senaste säsongens J-20 som ingen direkt kan beskylla vimlar av påläggskalvar. Men om Rönnberg VILL ha honom som kollega så kan det ju inte vara fel.

Om inte föreningen tar till vara Åkerströms egenskaper och kunnande på något sätt hade det varit en stor skandal. Jag tycker man gör det nu på ett alldeles utmärkt sätt. Han kommer inte att ha särskilt stor makt utan mest fungera som rådgivare och spanare inför framtiden. Vad jag har sett så har ingen kallat honom "coach" eller "tränare" i något officiellt sammanhang i dag. Fast på vissa verkar det som att det varit bättre att inte ha med honom alls än i den befattning han nu fått. (Lagledare, läktarspanare och scout.) Världen är med andra ord fylld av korkskallar.

Albert Hall: He-he.

Stigsson: tyvärr så tror jag Renberg kommer att mangla med sitt beslut,långt in på sommaren. Det var ju så oxå,då han for till NHL senast. Bäst vore ju om vi slapp hnm redan imorgon, då finns ju chansen att hitta en bättre spelare.

Albert Hall: Som sagt Rönnberg han kan jag defenitivt köpa, men Kyrö + Ågi inte en chans!

NallePhu:

Vem vill du ha istället? Och vet du i så fall att Rönnberg vill ha denne som samarbetspartner? Jag vet ju att du är en Sveriges bästa på att fantisera ihop namn som är aktuella för LHF, så låt oss få höra! Ingenting är omöjligt!

Wikegård? Tarasov? José Mourinho? Sir Alex? För inte fan var det väl Rindell som gav dig ståfräs...

Albert Hall: Nej jag tar nog hellre Taavola än Kyrö iaf!!!
Jösses dra på gamalt skit ännu.. Har fan inte ens en kontakt på vad som sker inne i hos det socialasverksamhet hos Luleå.....

NallePhu: det viktigaste iaf att vi slapp Idiot-Bäckman.

NallePhu:

Det märks att du inte har någon större kontakt vad som händer inom LHF, det behöver du inte påpeka.

För övrigt är vi överens om en sak, jag kan också tänka mig Tavoola i framtiden. Taavola gjorde ett otroligt bra jobb under sina år med LHF. Bland annat tre raka semifinaler med lågbudgetlag. Lener klarade det inte en enda gång under sina två år med betydligt större budget.

Inget ont om Lener, han gjorde ett bra jobb och införde ett nytt tänk i LHF (och hela hockeysverige) som nog behövdes och alltid kommer att finnas kvar till en del. Fast jag tror mer på den lösning som nu kommer.

Nu två frågor:

1. Vad vet du om Kyrös egenskaper egentligen annat än vad du läst som andra fån skrivit?

2 Varför litar du på Rönnberg, men inte på hans förmåga att utse den person som han ska samarbeta med?

varför såga dom innan dom fått visa vad dom kan göra med laget ni tar fram i mars när serien börjar om 6 månader ge dom chansen vissa vad
detta blr säkert bra till slut

Albert Hall: Intressant Abbe du är en frozzare av jäkligt stora mått som hyllar inavel och socialverksamhet, Soft måste jag säag dig..
Du ser tydligen inte faran som Luleå är på??

Sedan är frågan åt dig var vill du ha Luleå HF inom säg en 3års period?? ES el Allsvenskan??
Det jag kan tyda på ditt inlägg är allsvenskan men en socialverksamhet och allmänt sköna killar i laget som diggar damsugare och en kopp kaffe.....

1: jag har kollat runt lite med folk som vet hur Kyrö fungerar och vad han har presterat, samtliga säger mig en sak han håller inte uppe i ES oavsett vad Rönnberg säger...

2: Rönnberg är förmodligen en av de större tränartalanger som man fått fram i Luleå på bra länge, Han har en känsla för att hitta potential hos de yngre gardet och det känns tryggt!

NallePhu:

Konstigt, vissa kritiserar Lule för att bara värva utlänningar, andra pratar om att det bara värvas internt inom klubben och kallar det inavel. Inte lätt detta.

Fast du har ju alltid fantiserat om de stora namnen, en nomal NallePhu silly season brukar innehålla hundratalet namn, varav ett eller högst två brukar ha någon som helst sanningshalt.

Fast det är nog inte så lätt att ha koll när man sitter och surfar via modem från ökx och får alla sin kunskap via svenska fans forum.

Sen försökte du svara på frågorna, men du hade inte riktigt lyckats förstå fråga 2. Men jag är i och för sig glatt överrakat att du förstod fråga 1. Att du litade på dina fån-kompisar i den frågan förvånar mig dock inte.

Men fråga 2 gällde ju om du som nu tycker att Rönnberg är sån stort ämne och kan ta över LHFs A-lag inte ska få vara med och bestämma vem han ska jobba med?

NallePhu: Dåså, allt är ok eftersom Rönnberg egentligen är nummer ett. Eftersom han valde Kyrö som parhäst med delat ansvar borde även du lita på att han vet vad han gör.

Rönnberg är perfekt. Han har följt de unga i truppen sedan b-jun och de avgudar honom.

För övrigt gillar vä alla "damsugare" : )

Kickan: Äntligen...(men Egentligen..?)

« · 862620 · »